Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Kärlvidgande medel

2012-03-05 13:25 #0 av: julia61

Hej!

Jag äter kärlvidgande medel mot högt blodtryck.

Läste att man både kan, ibland, få viktuppgång och ryggvärk!

Har gått upp och har fått mycket mer ont i ryggen....

Har någon haft dessa besvär i samband med medicinering med kärlvidgande.

Jag började i höstas med dessa och har sedan inte lyckats gå ned och fått mer ont i ryggen

?

Anmäl
2012-03-05 20:14 #1 av: berittis

Bäst att ta upp frågan med din doktor.

Anmäl
2012-03-05 20:20 #2 av: LatMask

Kärlvidgande medel -det låter intressant! Jag har också högt blodtryck, men har hittills klarat mig undan mer avancerade medel, har diuretika som funkar fint. Vad heter din medicin?

Anmäl
2012-03-06 13:27 #3 av: julia61

Amlodipin accord heter den, visserlitgen ersättningstablett för en dyrare sort.

Nu fick jag höra av en vän att om du byter ut tabletten eller vad det är, mot en ersättnings vara, billigare. Så gäller inte försäkringen om något skulle bli fel. allergi eller annat.

Ska nog ta det dyrare nästa gång.

Anmäl
2012-03-06 16:14 #4 av: LatMask

Vad heter den dyrare medicinen?

Anmäl
2012-03-06 16:35 #5 av: LatMask

Knyckte (en del av)  Docs utmärkta översikt över blodtrycksmediciner.

Jag blir så nyfiken över ditt fall, eftersom mitt höga blodtryck upptäcktes när jag gick till doktorn för att mina fotleder svullnade! Jag fick alltså vätskedrivande medel.

Du fick alltså kalciumflödeshämmare, vilka symptom hade du?

ACE-hämmare

Numera används i flertalet fall som förstahandsmedel någon av ACE-hämmarna. Dessa verkar genom att minska mängden av ett hormon i kroppen som heter Angiotensin II. ACE står för Angiotensin Converting Enzyme, och är ett ämne som omvandlar Angiotensin till verksam form. ACE-hämmare minskar denna omvandling varför man får mindre av den verksamma formen. Detta leder till lite vidgade blodkärl och mindre vätskeansamling via njurarna – varvid blodtrycket sjunker. Det är visat att personer med övervikt ofta har överaktivitet i det system som ACE-hämmare dämpar, och dessa mediciner kan alltså tänkas göra att systemet fungerar mer ”normalt”.

Den vanligaste ACE-hämmaren heter Enalapril, och en vanlig dos kan vara 10-20 mg en gång dagligen. Det finns flera andra liknande mediciner ex Ramipril och Lisinopril (vanligen slutar alltså namnet på -pril). Innan patentet på medicinerna gick ut såldes de betydligt dyrare under andra namn såsom Renitec, Zestril, Triatec.

Vanligaste biverkningen av dessa medicinerna är rethosta (10-15% får).

Inte sällan kombineras dessa blodtrycksmediciner med en liten dos vätskedrivande. Ofta finns då denna i samma tablett varvid namnet brukar utökar med ”Comp”, till exempel Enalapril Comp.

Vätskedrivande

Här används för blodtryckbehandling vanligen vätskedrivande av ”thiazid-typ”. Dessa är välbeprövade sedan länge och har visat god effekt mot den ökade risk för sjukdom som högt blodtryck ger. De leder till att njurarna släpper ifrån sig mer vätska till urinen, mängden vätska i blodet minskar därmed och blodtrycket sjunker. Exempel på sådana mediciner är Salures, Esidrex. I kombination med annat medel för att undvika kaliumbrist finns till exempel Normorix, Moduretic och Sparkal. Samtliga dessa mediciner ger en ganska måttlig vätskedrivande effek, eftersom låg dos räcker för att ha effekt på blodtrycket.

Vanliga biverkningar av dessa mediciner är yrsel och trötthet. De kan också ge ökad mängd urinsyra i blodet vilket ökar risk för gikt. Därutöver kan de, särskilt i kombination med betablockare (se nedan), ge ökat blodsocker och därmed ökad risk för diabetes typ 2.

Lite mer kraftig vätskedrivande effekt får man av Loop-diuretika, ex Furix, Lasix, Furosemid och Impugan. Dessa ges därför sällan bara för blodtrycksbehandling utan oftare då kroppen samlar på sig mycket vätska vilket kan ge svullna ben och andningsbesvär. En orsak till detta kan vara hjärtsvikt. Vanliga biverkningar är ganska lika övriga vätskedrivande medel.

Kalciumflödeshämmare

Dessa mediciner verkar genom att vidga blodkärlen i kroppen och därmed sänka blodtrycket. De vanligaste medicinerna här är Felodipin (Plendil), Amlodipin (Norvasc) och Isradipin (Lomir). Namnet slutar alltså ofta på -dipin.

Vanliga biverkningar är huvudvärk (i början) och svullnad av vaderna.

Anmäl
2012-03-07 08:57 #6 av: julia61

Ja, jag ville inte ha vätskedrivande medel, fick då det här i stället. Och ja vaderna är svullna ibland, men inte hela tiden.

Har inte hjärtsvikt utan "bara" förhöjt blodtryck.

Amlodipin heter de som jag har. Kanske jag inte bytte den utan bara cozaaren..

Anmäl
2012-03-10 12:00 #7 av: Escale

Hej!

Jag äter Amlodipin mot högt blodtryck och jag har inte ökat i vikt av dem.

Julia61, ditt ryggonda skulle möjligen kunna bero på magbesvär? Det beror ju på var det gör ont, förstås. Jag har mellangärdesbrock och det gör att magsaft kan komma upp genom magmunnen. Det kan göra ont i ryggen ungefär där bh-bandet sitter. En vanlig biverkning av Amlodipin är dyspepsi, alltså magkatarr och detta, möjligen i samverkan med mellangärdesbrock (vilket tydligen är vanligt) eller kanske bara genom dyspepsin skulle kunna leda till ryggont. Jag äter omeprasol för att hålla nere magsyran, men det hjälper inte särskilt bra.

Anmäl
2012-03-10 12:30 #8 av: Chalin3

Jag har skyhögt tryck. Så jag medicinerar med både Amlodipin 5mg/dag och Ramipril 10 mg/dag.

Jag känner inte igen det du beskriver med värk i ryggen, vad gäller vikten är lite svårt att säga. De senaste åren har den pendlat en del beroende på hormonmedicinering. Men om jag skulle gått upp i vikt av just Amlodipin så skulle det inte handla om mer än bara något enstaka kilo.

Men absolut ta upp det med din läkare. Finns ju en del olika mediciner för blodtrycket och vilket som fungerar bäst är individuellt. Och orsaken till det höga trycketspelar också en roll vid val av medicin.

Mitt tryck upptäcktes för ca 3år sedan och låg då jättehögt. Inte det roligaste att inte ens fyllda 30 börja medicinera med två olika blodtrycksmediciner.Mentyvärr är det inte så mycket annat att göra.

Anmäl
2012-03-10 12:56 #9 av: Inkanyezi

Om vätskedrivande medel hjälper och räcker till är det en bra metod att sänka trycket. En kombination som är vanlig är diuretikum tillsammans med betablockerare, och det har sällan några besvärliga biverkningar. Olika betablockerare kan kännas lite olika; jag fick till exempel lite för dålig fart på blodet när jag ansträngde mig om jag tog atenolol, medan metoprolol inte hindrar att hjärtat kommer upp i tempo vid ansträngning.

Alla som jag känner som använder Plendil (felodipin) eller Norvasc (amlodipin) har fått samma biverkningar som jag, kraftig svullnad i anklarna. Jag kunde inte ens ta på mig mina kängor när jag hade amlodipin. Det funkade bra för att få ner trycket, men jag bytte för att jag inte gillade att ha svullna anklar. Jag hade också en del problem med yrsel på den medicinen. Det blev också ganska mycket billigare med diuretikum och betablockerare, och jag har inte känt av några biverkningar av det.

ACE-hämmare klarade jag inte att ta. Oavsett dos gav det mig hosta som bara blev värre med tiden. Jag provade både Enalapril och Captopril.

Nu ligger mitt tryck normalt med hydroklortiazid + amilorid, 50/5 och 25 mg metoprolol, från att obehandlat ha varit uppe i mycket höga regioner (240/140). Jag tar bara på morgonen och är inte besvärad av att det är urindrivande. Jag behöver inte gå upp på natten.

Det är ofta olika hur väl man tolererar olika mediciner, och flera som jag känner som har kalciumkanalhämmare har inte ens märkt att anklarna blir svullna. Mig störde det däremot ganska mycket. De andra problemen som jag upplevde var tidvis otäcka, eftersom jag kunde drabbas av yrsel när jag satt på cykel i trafiken.

Det finns flera olika sätt att se på biverkningar, och det kan vara idé att pröva något annat preparat om det man har inte riktigt ger den höjning av livskvalitén som är önskvärd när man tar medicin. (En läkare jag hade och dumpade ganska snart ville att jag skulle byta till Micardis [telmisartan], som gjorde mig inte bara impotent, utan helt ointresserad av såna aktiviteter. Hon kunde inte förstå att det var ett problem, och vägrade skriva ut medicinen jag ville ha.)

Jag tror inte att någon blodtrycksmedicin påverkar vikten åt någondera hället.

Anmäl
2012-03-10 15:23 #10 av: Primulan

Jag har ätit Metropolol, fick sluta för jag blev för kall om fötterna, har vita fingrar fast på fötterna.
Fick Ramipril som jag fick hosta av och fick då byta till Atacand som jag trivs bra med, de har inte så mycket biverkningar, men är klart dyrare.
Dock sänktes trycket inte tillräckligt och jag hade fortfarande problem med kalla fötter.
Bad då om att få även Plendil som jag ätit tidigare för kalla fötter. Fick det och äter 5 mg.

Nu är jag nöjd och har inga biverkningar på de tabletterna.
Jag har fortfarande problem med vita fötter men det går inta att göra mer åt.

Anmäl
2012-03-10 16:00 #11 av: Inkanyezi

Jag tror att det är vettigt att känna till verkningssättet på de olika medlen.

Betablockerare är beprövade grejer, men ensamma förmår de i stort sett inget på blodtrycket, och trots det finns det läkare som skriver ute enbart betablockerare (atenolol, metoprolol). De fungerar väldigt bra tillsammans med diuretikum och förstärker effekten. Man kan behöva väldigt låg dos av betablockeraren för att det ska fungera bra, och det är skillnad på olika betablockerare, vilket jag erfor när jag jämförde atenolol med metoprolol. Den primära effekten av betablockerare är att sänka hjärtrytmen. Att enbart sänka farten på hjärtat sänker inte blodtrycket, men det kan öka skillnaden mellan systoliskt och diastoliskt tryck.

Precis hur olika blodtrycksmediciner fungerar är egentligen inte särskilt väl känt, men det finns en himla massa att välja på, och olika patienter fördrar de olika medlen olika, så det som passar en kanske inte alls passar en annan, och medlen kan också ha olika god effekt, beroende på vem som tar dem. Bland läkare tycks finnas en övertro på att de nyare preparaten ska vara "bättre" eller mer effektiva än de gamla och mer beprövade. Så är det inte alls, och fortfarande mer än ett halvsekel efter att man började behandla blodtryck med diuretikum, är det ett av de effektivaste medlen, och det särklassigt bäst dokumenterade.

Anmäl
2012-03-11 09:04 #12 av: julia61

Tack för era mycket bra svar. Jag har artros i ryggen som jag i min tankevärld trodde att min medicin kunde försvåra. Efter jag läst på om kärlvidgande medicinen.

Jag har svårt att förändra min läkares syn på saken och orkar inte riktigt med allt bök just nu. Har mycket värk och kan inte gå promenader ens nu.

Det var det enda för mig i motionsväg som fungerade då jag också har fibromyalgi och diskbråck här och där. Yrsel från nacken har jag ofta.

Men behåller medicinen just nu och försöker träna lite, lite så att jag orkar leva med värken.

Men jag hade hoppats på att gå ned i vikt och slippa lite medicinering, har inte så fasligt högt blodtryck med med. Men skulle vilja gå ned i tryck .....

Anmäl
2012-03-30 12:51 #13 av: Agneta2006

Hej, har börjat med Enalapril för 3mån sedan. Märker att jag har svårare att få lägre blodsockervärden nu trots strikt lågkolhydratkost. Läste på diabetesifokus att två andra också upplevde att de har sämre kontroll på blodsockret efter att ha börjat med Enalapril. Är det någon mer som fått problem med blodsockret? Något verkar ju Enalapril ställa till med i kroppen då fler än jag upplever detta.  

Anmäl