Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Hög puls

2012-02-23 20:23 #0 av: johanx

Har hållt på i cirka fem veckor nu och ätit kolhydratsnålt. Sista veckan har jag känt av hög puls, främst i samband med måltid. Vad beror det på? Är det någon övergångsgrej? Känns lite obehagligt.

Anmäl
2012-02-23 20:40 #1 av: Zepp

Ganska vanliga omställningsbesvär!

En del pratar om att öka saltet och eller magnesium!

Anmäl
2012-02-23 20:42 #2 av: Laurel

I början kände jag hjärtslagen tydligt. Det kändes läskigt men det var bara i början som det hände. Skönt det!

Anmäl
2012-02-23 20:46 #3 av: johanx

Men vad beror det på?

Anmäl
2012-02-24 08:54 #4 av: subcalva

Är det möjligtvis någon som hittat nån studie på det?

Anmäl
2012-02-24 12:34 #5 av: dufva

Beror nog på förändringar i vätskevolym i kroppen o eventuellt på att saltbalansen förskjutits lite

 

Det försvinner alltid efter någon vecka Glad

Anmäl
2012-02-24 14:07 #6 av: koivunoksa

Jag har också haft samma problem, och det har hjälpt bra med mera salt. För säkerhets skull har jag tagit in extra natrium, kalium och magnesium (fast det kanske räcker med natrium). I den färska boken The art and science of low carbohydrate living förklarar författarna att man med den här dieten behöver lite mer salt än normalt. Kroppen fungerar på ett annat sätt när man är i ketos (alltså när man äter under 50 g kolhydrater per dag). De skriver att njurarna gör sig av med natrium och vatten under de första veckorna, vilket är en bra sak, men en del av natriumet måste man få tillbaka. De föreslår att man dricker 1 eller 2 koppar buljong per dag, vilket motsvarar 1-2 g natrium. De ger också rådet att dricka en kopp buljong en timme före träning. Dessutom påstår de att salttillskottet hjälper mot förstoppning, som tycks vara ett ganska vanligt problem i början.

Anmäl
2012-02-24 23:05 #7 av: johanx

#6

1-2g natrium, hur mycket salt motsvarar det mätt i teskedar?

Anmäl
2012-02-25 17:23 #8 av: koivunoksa

#7

Det beror på vilken typ av salt du använder. Jag använder ett mineralsalt med 50 % natriumklorid och resten kalium-, magnesium- och jodsalter. Med detta salt motsvarar 1-2 g natrium 2-3 strukna teskedar. Av vanligt salt, alltså utan andra tillsatser än jod, behövs 1-1,5 tsk. Jag kollade med en liten tesked. På Livsmedelsverkets sida ges helt andra uppgifter. Där påstås att 1 tsk salt motsvarar 5-6 g salt, men jag är ingenjör och om min våg stämmer så är denna uppgift fel. Dessutom säger de inte om det är natrium eller saltet som helhet de menar. Uppgifterna om natriuminnehållet tog jag från www.fineli.fi.

Du kan pröva dig fram. Ta först mer och om du då blir jättetörstig efteråt så vet du att det var för mycket. Vi har ju ett bra reglersystem för det här.

Anmäl
2012-02-25 19:58 #9 av: koivunoksa

Något som jag också misstänker kan vara orsaken är reflux. Du kan försöka äta lite mindre portioner, men oftare i stället. Många har sagt att man kan äta bara tre gånger om dan på den här dieten, så i början åt jag stora portioner, till frukost två ägg som jag stekte med mycket smör och grädde. Men det var inte bra för min mage. Om man har ätit mycket fettsnålt i 30 år så kanske det blir en chock för magen att plötsligt börja äta mycket fett. Dessutom var jag tvungen att sluta dricka kaffe, fick hög puls och högt blodtryck och en obehaglig känsla. Nu har jag emellanåt kunnat dricka lite kaffe, men idag kunde jag inte göra det igen.

Anmäl
2012-02-26 10:26 #10 av: koivunoksa

Nu har jag forskat vidare på det här problemet, eftersom jag själv har hög puls. Har du förresten mätt blodtrycket, har det stigit?

Nu hittade jag det här blogginlägget på Michael Eades sida:

Shel, I had that heart-pounding thing. It scared me. Then I did some reading and discovered that I had a magnesium deficiency. I took magnesium supplements (without calcium) and it cleared right up. No more heart pounding unless I forget my magnesium for a few days. Dr. Eades has a really good post in this blog about excess dairy blocking the absorption of magnesium. Maybe when you ate low carb you ate large amounts of cheese – that would do it.

Det har ju faktiskt blivit en hel del mjölkprodukter för mig i alla fall.

Anmäl
2012-02-26 13:48 #11 av: gun92884

johanx

Zepp hade en länk till en sida om kokosfett och när jag läste litet närmare så stod det faktiskt att kokosfett kan vara en factor i hög puls. Ska se om jag hittar länken ...

Anmäl
2012-02-26 13:55 #12 av: gun92884

johanx

Här är länken och du hittar informationen under 'acknowledgement'

http://www.treelight.com/health/nutrition/CoconutOil.html

Anmäl
2012-02-26 20:43 #13 av: koivunoksa

Tack så jättemycket för den informationen. Har faktiskt ätit kokosolja, ska prova lämna bort den i morgon.

 

Anmäl
2012-02-26 21:10 #14 av: subcalva

Tar man D-vitamin kan det göra att en magnesiumbrist blir märkbar. När jag började äta D-vitamin i höstas efter sommaruppehållet så fick jag oregelbundna hjärtslag vid antsträngning - mycket obehagligt. Tar jag dem ihop med magensium så funkar det. Det var på Michel Blomgrens blogg jag fick tipset.

D-vitaminrapport och lite till

Anmäl
2012-02-26 21:54 #15 av: johanx

Kokosfett har jag inte ens prövat än :)

Däremot har jag nu börjat tillsätta lite salt i matlagningen och jag upplever det är bättre nu, kanske lite tidigt att uttala sig men det känns så. Förut när jag åt onyttigt så brukade jag aldrig tillsätta salt eftersom jag var av uppfattningen att man fick i sig det ändå, men den inställningen fungerar då eventuellt inte när man äter enligt lchf så nu slänger jag till en tesked salt till middagsmålet. Samtidigt vill man ju inte att saltet ska påverka blodtrycket negativt, behöver jag oroa mig för det?

Anmäl
2012-02-26 21:56 #16 av: johanx

#14

Intressant subcalva, fast det är väl egentligen inte specifikt för just lchf-kost väl?

Anmäl
2012-02-26 21:57 #17 av: Zepp

Inte om du har friska njurar!

Får man i sig för mycket salt reglerar friska kroppar det genom att öka törsten o sen kissa ut överskottet.

Det försvinner alltid en del salt via urinen och detta behöver altså ersätta.

Anmäl
2012-02-26 23:15 #18 av: subcalva

#16 som jag har förstått det så är magnesiumbrist vanligt oavsett kost.

Anmäl
2012-02-28 08:23 #19 av: koivunoksa

Som jag redan sagt har jag fått problem med hög puls och högt blodtryck (hållit mig under 50 g kolhydrater i 2 månader). Prövat Na, K och Mg, men det har inte hjälpt, åtminstone inte helt. Då föreslog min man (som av och till har hållit på med Atkins i 20 år) att jag skulle lämna bort alla kolhydrater för att få igång ketosen ordentligt. Så det gjorde jag, med dyster följd: Blodtrycket steg till 150/103! Mitt normala blodtryck är 115/74. Nu vågar jag inte fortsätta så nu har jag börjat trappa upp kolhydraterna. Det är kanske så att ketos inte passar alla?

Anmäl
2012-02-28 18:35 #20 av: Zepp

Sådant där är som sagt rätt svårt att avgöra om man inte har tillgång till ett sjukhus hela kapacitet, och en va´nlig mäniska får försöka lyssna på kroppens signaler!

Har lite svårt att se hur ketosen skulle inverka på blodtrycket, det kan lika gärna vara något annat som inträffar parallelt med ketosen.. något du undviker eller som du äter mer utav just då.

Så det blir att öka eller lägga till enstaka livsmedel en åt gången för att se om du kan komma underfund med vad det handlar om.

Annars så brukar en vanlig biverkan av LCHF var lägre blodtryck genom ökad vasodilation.

 

Anmäl
2012-03-01 08:33 #21 av: koivunoksa

Lägesrapport: jag lämnade bort kokosfettet men det sänkte inte blodtrycket (det stod faktiskt i samband med information om kokosfett att det kan höja blodtrycket, rekommenderades högst 1 tsk per dag).

Nu har jag ökat kolhydraterna och samtidigt tagit in mer magnesium, och nu har blodtrycket sjunkit. I morse var det 102/79 och pulsen 71 (förr har jag haft bara 65). I går tog jag in t.o.m. 1 g magnesium för jag läste att det kan höja blodtrycket. Jag har sannolikt haft magnesiumbrist för jag har de senaste veckorna haft små kramper i vadmusklerna, särskilt på kvällarna. Jag var lite orolig över hur mycket magnesium man kan ta in, men så läste jag på en finsk blogg (Tri Tolonen) att finländarna fick i sig kring 1,2 g magnesium i början av 1900-talet och att det var mycket ovanligt med hjärtinfarkt den tiden. En patolog i Helsingfors hittade i början av 1900-talet inte en enda hjärtinfarkt i 1000 på varandra följande obduktioner. Vid den tiden fick finländarna i sig 3-4 ggr mer magnesium än i dag, för att man åt fullkornsbröd.

Undrar varför jag fick magnesiumbrist? Kanske jag haft brist före jag började med LCHF och så blev det värre då jag åt så lite (jag blev så mätt av fettet så jag fick i mig bara 1000 kcal om dagen).

Anmäl
2012-03-02 18:13 #22 av: koivunoksa

Johanx, hur är läget?

 

Anmäl
2012-03-02 18:19 #23 av: johanx

Det är bättre nu när jag börjat salta maten, men jag blir för j-vla andfådd när jag går i uppförsbackar eller på annat sätt anstränger mig fysiskt, vet inte om det är lchf-relaterat.

Anmäl
2012-03-02 18:38 #24 av: Zepp

#23

Klassiska omställningsbesvär!

Handlar då om att dina stora muskler inte längre får så mycket glukos.. då det du har resreveras för hjärnan o en del andra mer specefikt glukoskrävande organ samt röda blodkroppar.

Kan ta en del tid innan musklerna uppreglerat sin förmåga till fettoxidation.. men det är väl det som är eftersträvansvärt.

Man kan fuska genom att använda mer cocosfett, det förbränns lätt i muskerna utan att behöva uppreglering av Carnitin.

 

Anmäl
2012-03-03 18:46 #25 av: koivunoksa

Hur mycket fett äter du Johanx? Jag kom fram till att jag inte fick i mig tillräckligt med fett, bara 50 g om dan. Jag åt bara så mycket att jag blev mätt, och av nån konstig anledning klarade jag mig i 2 månader på 1000 kcal. Jag vägde 55 kg när jag började och gick ner till 51 kg. Men jag borde nog ha ätit mer fett, kanske problemet med pulsen och blodtrycket också berodde på det? Nu har jag ökat kolhydratintaget till kanske 70 g, och mår mycket bättre. Jag  har samtidigt ätit magnesium, så jag vet förstås inte vilketdera som har hjälpt.

Anmäl
2012-04-18 20:16 #26 av: johanx

Hållt på i tre månader exakt nu och har en vilopuls runt 100. Här om natten 105! Räknas tre månader som "i början" eller "i omställningsfasen" av lchf? Känns inte bra att ligga runt 100 bara av att sitta framför datorn, vågar inte tänka på vad den ligger på när jag är ute med hunden.

Jag äter salt och jag äter magnesium.

 

Anmäl
2012-04-18 21:16 #27 av: Zepp

Du får pröva att lägga tillbaka lite mer kolhydrater.. om inte annars så för att utesluta det!

Ta en banan om dagen!

Anmäl
2012-04-19 05:02 #28 av: johanx

Vad är tanken med att jag ska äta mer kolhydrater? Har det med pulsen att göra?

Anmäl
2012-04-19 12:50 #29 av: Zepp

Japp.. det handlar om uteslutningsmetoden!

Eftersom vi inte vet vad det handlar om så får man testa sig fram.. ponera att du är en av miljonen som har en underutvecklad glukoneogenes?

Har själv haft en del efterhängsna krämpor hela senvintern, men jag relaterar de till virus.. då de oftast visar sig som ont i örontrakten.

Anmäl
2012-04-19 18:05 #30 av: johanx

Åt precis min första banan på länge Glad

Vad tror du Zepp, kan kh-mängden som man tål/behöver skilja sig mycket från person till person? Kan det vara så att den kh-nivå som jag lagt mig på är för låg för mig? Fungerar det ens så?

Anmäl
2012-04-19 18:56 #31 av: Zepp

Teoretiskt ja.. praktist för 99,99% av befolkningen nej!

Om inte annat så får du kalium av bananerna!

Altså.. kolhydrater är på inget vis essentiella.. de kan vara vilkorligt essentiella under vissa omständigheter.. dvs om man tränar/idrottar/jobbar fysiskt, på en nivå där kroppens egen produktion inte räcker till.

Sen så kan man alldrig utesluta att det kan finnas någon promille som har en underutvecklad glukoneogenes, finns ju folk med alla möjliga udda dysfunktioner.

Men.. oftast tror jag när det handlar om att några måste äta lite mer kolhydrater för att må bra.. att det handlar mer om någon brist av något de kan få utav de matvarorna med mer kolhydrater.. tex i fallet med bananer kalium.

Hur som helst så skall du testa.. som sagt, om så bara för att utesluta!

Anmäl
2012-04-19 20:20 #32 av: johanx

Var kan jag läsa mer om att kroppen inte behöver en endaste kolhydrat (ej essentiell)?

Anmäl
2012-04-19 21:49 #33 av: Zepp

I bioligiböckerna.. kroppen gör cirka 200 gram om dagen själv.

Inte självaste sanningen själv men något att börja med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_%C3%A4mnen

Här lite utförligare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_nutrient

Anmäl
2012-04-20 13:57 #34 av: johanx

Om det är kaliumbrist säger vi, och jag ätit lågkolhydratkost, vad har jag missat att äta då? Tänkte inte bananer, utan något från lchf-sidan.

Anmäl
2012-04-20 14:06 #35 av: MimLan

Behöver inte nödvändigtvis vara något du missat, men i omställningen går en del vatten och med det mineraler ur kroppen. Det kan räcka med att täcka upp det en kortare period.

Anmäl
2012-04-20 15:34 #36 av: johanx

Men pågår omställningen fortfarande efter tre månader?

Anmäl
2012-04-20 15:47 #37 av: MimLan

Det kan det göra vdg musklerna. Men uppstod en brist tidigare så är det en brist tills det kompenseras.

Anmäl
2012-04-20 16:28 #38 av: johanx

Ok och hur täcker jag upp bristen om jag vill hålla mig till lågkolhydratkost?

Anmäl
2012-04-20 17:53 #39 av: MimLan

Vilken brist? Har du konstaterat något specifikt? Har du gjort det så har du svaret. Kolla på fineli.fi i lämpliga tabeller.

Anmäl
2012-04-20 17:58 #40 av: johanx

Nej det enda jag konstaterat är hög vilopuls, fysisk orkeslöshet och svag yrsel. Zepp var inne på att det kunde vara en brist på något ämne, vilket vet vi inte.

Anmäl
2012-04-20 19:23 #41 av: Zepp

Kör du på med bananerna ett tag, då får du både kolhydrater och kalium.

Man kan altså få olika brister oavsett vilken kostmodell man använder sig av.

Magnesiumbrist är rätt vanligt hos blandkostare oxå.

Magnesium och saltbrist är det vanligaste besvären vid övergång till LCHF.. vi kissar mer och därmed försvinner mer salter.. och då kan en latent brist accentueras.

Anledninge till att jag nämnde kalium är att bananer sägs vara en bra källa.

Här har du en som hade kaliumbrist!

http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article14673992.ab

Anmäl
2012-04-20 20:04 #42 av: Bivax

Är det skadligt att ha hög puls? Någon som vet? Jag har alltid hög puls, verkar ärfligt i min släkt.

Anmäl
2012-04-20 22:45 #43 av: johanx

#41

Fast är jag verkligen i övergångsfasen efter tre månader?

#42

Ett år består av cirka 525 600 minuter. Om ditt hjärta i snitt ligger på säg 65 slag/min så blir det drygt 34 miljoner slag på ett år. En person som har hög puls och ligger på 95 slag/min hamnar på nästan 50 miljoner slag/år. Det är en skillnad på ca 16 miljoner slag/år mellan de personerna. 16 miljoner låter som rätt mycket extraarbete för det hjärtat.

Anmäl
2012-04-20 23:03 #44 av: Zepp

Du är troligen förbi omställningen, så det är bara att gå vidare.. antingen har du drabbats av något, eller så är det en brist du lyckats dra på dig.. du kanske var extra låg på något redan innan och när du drog ner på källan för det ämnet så kan det ha accentuerats.

Anmäl
2012-04-21 13:30 #45 av: odezza

#42 skrivet av Bivax

Om det är farligt eller inte beror ju på hur hög pulsen är, och hur stor du är.

Min vilopuls ligger på 84, +/- några slag. Men så är jag en liten person, 156 cm, 45 kg. Så jag är inte förtvivlad över att inte ha en vilopuls på 60.

Här hittade jag lite om "livslängd och åldrande  hos människor och andra djur".

Klicka på "hjärtats slag och vår stund på "jorden", så tror jag att du får ett ganska bra svar.

Mitt rockband: Miners Motala

"still lost in space and time"

 

Anmäl
2012-05-08 12:27 #46 av: SpurtAnne

Jag har samma problem. Skittungt att springa, ashög puls både vid träning och vila. Jag hade tidigare 50 i vilopuls och nu nästan uppåt 80!! Vid löpning sprang jag lätt på 145-150 och det kändes bra, nu kommer jag inte under 166, fast jag springer långsammare än förut.

I går började jag äta magnesium och redan idag verkar pulsen gått ner. Jag sitter på jobbet vid datorn direkt efter lunch med 61 i puls!

Ska bli spännande att se vad som händer vid löpning men jag väntar nog en eller ett par dagar till.

Anmäl
2012-05-15 14:48 #47 av: lenanita

Intressant diskussion! Jag lider nämligen av samma sympton, hög och kraftig puls som rusar så fort jag rör mig. Den ligger dessutom ofta på 80 - 85 under natt och morgon. Konstigt nog är den oftast lägre i vila på dagen. Så plötsligt någon enstaka gång kan den vara ner mot 60. Jag tar magnesiumtillskott någon gång då och då. Måste nu ta mer kontinuerligt för att undersöka om det påverkar pulsen.

Precis som du säger Zepp, så läste jag något som en professor skrivit om att saltbrist höjer pulsen. Med tanke på att jag numera äter betydligt mer sällan så får jag troligen i mig mindre salt nu än tidigare. Låter väl tokigt men idag testade jag att tillsätta salt till mitt "gräddkaffe" och det smakade inte alls dumt som omväxling. Skrattande

Anmäl
2012-05-15 15:34 #48 av: SpurtAnne

Min vilopuls har gått ner betydligt nu efter ca en vecka med magnesium.

Även träningspulsen har gått ner lite. Löpningen gick grymt bra, sprang 8 lätta kilometer. De första två var lite halvtröga och med ganska hög puls men sen lättade det och pulsen gick ner. Skillnaden jag gjorde också var att grunda med en avokado och några skivor brieost.

Anmäl
2012-05-15 18:45 #49 av: lenanita

Härligt Anne #48. Då finns det kanske hopp för mig också. Hur stor dos magnesium tar du?

Anmäl
2012-05-15 18:50 #50 av: SpurtAnne

360 mg per dag. Ska klippa gräset sen springa igen, håller tummarna att det går lika bra idag!

Anmäl
2012-05-15 18:51 #51 av: lenanita

Anne, jag glömde fråga vilken magnesiumförening du tar. Det finns en mängd olika, en del bättre och en del sämre tydligen och en del som vi tillgodogör oss sämre än andra. Den du tar tycks ju fungera bra.

Anmäl
2012-05-15 19:01 #52 av: SpurtAnne

Blå och vit burk från apoteket. Tyvärr innehåller det en massa sk*t också. Fyllnadsmedel, sötningsmedel, ytbehandlingsmedel osv... :-(

Anmäl
2012-05-16 07:33 #53 av: SpurtAnne

Det blir bara bättre och bättre. Igår kändes det helt perfekt. Sprang på 5.30-tempo med 150 i puls!! Då när det var trögt sprang jag på +7min tempo och hade minst 166 i puls.

Som natt och dag!

Skillnade jag gjort är att jag alltid är mätt när jag springer och att jag äter magnesium. Dessutom dricker jag ett par glas vatten innan.

Anmäl
2012-05-17 09:58 #54 av: lenanita

Jag är så glad! Man ska väl inte dra för stora växlar på två dagars magnesiumintag men nu sitter jag här framför Nyhetsmorgon med 66 i puls. Tidigare hade jag troligen haft närmre 80.

Efter ytterligare ett par dagar ska jag ut och testa mina 30-sekunders löpintervaller. Ska bli spännade, eftersom min puls på dessa 30 sekunder brukar flyga upp i min uträknade maxpuls. Kan förstås bero på extremt dålig kondition Skrattande

 

Anmäl
2012-05-18 08:47 #55 av: SpurtAnne

Bra!! Rapportera gärna mera!

Anmäl
2012-06-02 20:52 #56 av: johanx

Tänkte bara uppdatera er och meddela att min vilopuls är normal sedan ca en månad tillbaka, den har minskat med över 20 slag/min från 95 till ca 72-75. Har ingen aning om vad som hänt men glad är man :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.