Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Äntligen funkar magen!!

2012-02-11 07:38 #0 av: nospnt

Måste bara dela med mig!! Ett MIRAKEL har inträffat haha!! Har haft STORA problem med "slö tarm"; inte direkt hård förstoppning men liksom "förlamad tarm" med krampkänsla/ brännande värk och svullen mage., särskilt nedre delen.  Kan känna mig nödig men inget liksom kommer ut. Tarmen känns aldrig riktigt tömd.  Detta har pågått i flera år till och från, mest till...... LCHF har hjälpt en del men helt bra har jag inte varit....Vaknat på nätterna av värk/ kramp i tarmen. Har läst allt här på Kif, provat "allt" you name it!! (Ja, fett/ kokosfett i mängder, psyllium osv, ätit mer kh/ ätit färre kh etc..) Gjort alla tester som går-inget fel......  Magnesium har jag naturligtvis också testat MEN varit så noga med att använda den enligt expertisen "nyttigare" citrat- formen... Häromdagen råkade jag köpa "fel" sort; magnesiumHYDROXID 300 mg. Tog en ganska stor dos (4 tab=1200mg) på em för kramperna i nedre delen av tarmen var för dj---liga. Efter nån timme blev jag väldigt trött, somnade en stund. När jag vaknade var "krampen" borta, och tarmarna började röra sig så smått/ "vakna till liv" kände jag. Morgonen därpå funkade magen bättre än på flera år; tömdes perfekt. Ingen kramp på hela dagen. Tog 4 tabletter på kvällen igen och samma sak upprepas!!! För mig är det FANTASTISKT!! Nu räcker det nog med 2 tabletter "sån fart "som det blivit, hurra!! Gevita heter tabletterna, köpte dem på apotek Kronan, kostade inte mycket...  Ursäkta lite "skitsnack" men oh vad jag är glaaaad!

Anmäl
2012-02-11 07:44 #1 av: JAUS

Ja, magnesium kan ge lösare avföring detta är känt. Magnesium av dålig kvalitet tas inte upp särskilt bra i kroppen och åker ut bakvägen vilket kan ge diarre.

Anmäl
2012-02-11 07:51 #2 av: nospnt

I mitt fall fungerar tydligen "sämre" magnesium bättre! Krampen i tarmen är puts väck! Jag har inte varit "hård" i magen förut, bara haft en infernalisk spasm-känsla....

Anmäl
2012-02-11 08:15 #3 av: MimLan

#2 Det handlar om vad du vill. Vill du att magnesiumet skall komma kroppen tillgodo är citrat bra. Vill du ha diarré eller fart på magen är varianter som inte tas upp av kroppen så bra.

Anmäl
2012-02-11 08:23 #4 av: nospnt

Jag kommer nog kombinera citrat och hydroxid. framöver .. Förstår skillnaden. Ville bara berätta att viss kramp, t.ex i magen, kan avhjälpas bättre med magnesiumhydroxiden.... Och diarré har jag inte fått (tillhör dem som t.o.m blir "glad" när jag får det ibland..) bara fungerande mage. Tror fler än jag har samma problem och kanske kan bli hjälpta när man prövat "allt annat"...

Anmäl
2012-02-11 09:39 #5 av: Siggebus

Jättekul! Glad

Jag har också köpt "fel" magnesium men funkar utmärkt på mig - beror kanske på vad för problem man har Glad

Anmäl
2012-02-11 10:15 #6 av: Sweli

Det var mycket intressant, jag har samma problem med tarmarna som aldrig känns tömda. Jag har sällan ont men det känns som om tarmarna är fulla hela tiden.

Det har jag haft hela mitt liv. Jag ska verkligen testa detta!

Anmäl
2012-02-11 12:26 #7 av: Coronella

Tack för tipset! Ska genast testa. Kör 3*375mg SuperMagnesium just nu (innehåller en blandning av olika Mg-salter).

Tror inte folk kan fatta lyckan - att gå på toa och s---a som en normal människa - om man inte själv upplevt en krånglande tarm (har haft det hela mitt liv!)!

Anmäl
2012-02-11 13:40 #8 av: evis2

Nu hoppas jag också. Tänk om det även kunde funka för mig. Tycker att jag provat allt!

Anmäl
2012-02-11 13:44 #9 av: nospnt

Supermagnesium (Great Earth)+ andra sorter har jag testat - hände inte "ett skit", bildligt talat, trots att jag tog många, men de var nog bra för annat.....   Men det här var SKILLNAD! Magen har "återuppstått" halleluja!!, och jag har också haft detta nästan hela mitt liv 44 åriga. Ibland har jag t.o.m  varit tvungen att ta lavemang, trots att jag INTE varit hård i magen, det har bara inte funnits nån tömningsreflex.....  Jag är glad så länge det fungerar!!

Anmäl
2012-02-12 08:51 #10 av: nospnt

Har tagit uppemot 1500 mg magnesiumhydroxid per kväll och det har verkligen satt fart på magen. Så här bra har inte magen funkat på flera år. Nu kan jag nog dra ner dosen lite, tror det är väldigt individuellt hur mycket man behöver, men jag behövde en rejäl dos för att sätta igång det hela. Min man, som också är lite "trög" haha, blev lite illamående på 1200 mg, men jag har inte känt något sådant.. Men det blev bättre fart på hans mage också.... Ni som provar, berätta gärna om det funkar även för er!

Anmäl
2012-02-12 18:09 #11 av: Qamilla

Den här är den bästa magnesiumet mot förstoppning och billig också: http://www.iherb.com/Nature-s-Bounty-Magnesium-250-mg-100-Caplets/32358?at=0

Ta 1/2 tablett till frukost, lunch och middag i en vecka. Är du fortfarande hård lägg till 1/2 tablett precis innan sänggående. Är du för lös så ta bort 1/2 tablett till lunch.

Den är delar du tabletterna med: http://www.iherb.com/LGS-Health-Products-Patented-Pill-Splitter/28944?at=0

Vill du prova att handla från www.iherb.com så ange koden: QAM939 så får du 5 dollar rabatt på din första order.

Anmäl
2012-02-12 18:10 #12 av: Qamilla

Här är min favvo om man vill äta magnesium citrat: http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesium-Citrate-250-Tablets/691?at=0

Anmäl
2012-02-12 19:02 #13 av: Epica

LCHF har varit räddningen för min tarm som led av kronisk förstoppning, gick på toaletten knappt en gång i veckan...Nu funkar den helt som vanligt :)

Anmäl
2012-02-15 18:44 #14 av: Coronella

Testar Magnesiumhydroxid 2x300 mg från Apoteket - men det ärlite för tidigt att säga hur det funkar. Men jag funderar på en annan sak och undrar om någon testat:

Vad funkar bäst - att ta hela dygnsdosen på en gång, eller att fördela den över dagen (ex 300mg morgon och kväll).

Anmäl
2012-02-15 19:12 #15 av: nospnt

Den rekommenderade dosen på burken är vanligtvis för låg för att få effekt! Jag tog 4tabletter = 1200 g på en gång. Det gjorde jag några kvällar + ibland en extra på morgonen. Det hjälpte! Nu tar jag 2 på morgonen o 2 på kvällen och magen ÄR i gång perfekt! Jag har t.o.m svårt att tro på det själv, ett mirakel för mig som kämpat så många år med denna tröga Magge..... Det ärINTE farligt att överdosera, det som är för mycket kommer ut/ sätter sprutt på tarmarna! Så kändes det bra med 2 tabletter så prova 4 nästa kväll! Det värsta som kan hända är att du blir lös, och det är ett kärt besvär, iaf för mig.....

Anmäl
2012-02-15 20:04 #16 av: evis2

Nu har jag köpt Gevita tabletterna (äter Supermagnesium annars), tog 4 tabletter direkt vid 15 och nu väntar jag. Har hört ett litet kurr från magen, vi får se.

Funderar också på hur jag ska ta de för att få bäst effekt. Upplever att tarmarna står helt still.

Anmäl
2012-02-15 20:52 #17 av: nospnt

Läs ovan hur jag gjorde, funkade på mig. Har läst en hel del om magnesium och det är INTE farligt att ta ganska mycket magnesiumhydroxid, överskott åker ut..... Upp mot 3 g = 3000 mg = 10 tabletter är helt ok om man inte har grava njurproblem, men det har inte jag. Har förstått att det är samma verksamma ämne som i t.ex Oxitarm/ Oxiflush och där rekommenderas upp mot 2800 mg... Själv funkade 4 tabletter vid samma tillfälle. Magen kom igång dagen därpå. Har tagit Max 6 tabletter per dygn, men då blev det lite löst.. Jag känner att jag inte har något att förlora, har som sagt testat allt annat... Berätta sen hur det går!

Anmäl
2012-02-16 06:00 #18 av: JAUS

#16 Vad gör det för något om tarmarna står still? Man behöver inte bajsa varje dag. Har man inga besvär så är väl bara bra med färre toalettbesök? Tramset med att det skulle vara bra med regelbundna toalettbesök stämmer inte.

Anmäl
2012-02-16 06:32 #19 av: nospnt

För mig gör det inget om tarmarna står still OM de inte gör ont, men det har varit mitt problem att de har 'krampat' och verkligen smärtat samt att jag känt mig jättenödig men tarmarna 'släpper inte' ut något, som VERKLIGEN finns där....lovar... Så du har rätt Jaus, är de stilla men funkar= inga problem! Men nu funkar det för mig, över en vecka UTAN smärta,OCH toabesök på tarmens EGET initiativ, och lugnt i magen!
Fortsätter med magnesiumhydroxiden, min bästa kompis just nu hahaha, låter som en försäljare....

Anmäl
2012-02-16 07:10 #20 av: Coronella

#18 skrivetav JAUS

Det är inte riktigt det det handlar om. Utan kronisk förstoppning. Det vill säga tarmarna gör ABSOLUT INGENTING utan hjälp. Det är ettytterst obhagligt tillstånd och har ingenting med regelbundenhet att göra.

Två gånger i veckan är helt OK för mig - om jag får må bra däremellan och slippa svullen mage och ständiga kramper.

Anmäl
2012-02-16 18:20 #21 av: evis2

Efter ett dygn så vaknade min tarm. Det var ju bra, MEN, jag har haft så hemskt ont i njurarna idag, och magen har varit svullen och spänd. Så nu undrar jag hur bra detta egentligen är?! Och ska jag våga ta några tabletter igen?

Det är fruktansvärt när tarmarna står still, hjälper jag inte till så blir det ingen avföring på över en vecka och då är det som cement och man har ont i magen, huvudet och mår pest.

Använder annars Moxalole och Microlax.

Ska jag våga ta mer Magnesium i hög dos? Vad tror ni?

Anmäl
2012-02-16 19:57 #22 av: nospnt

Är du säker på att det var njurarna? Själv får jag ont i ryggen när magen krampar... Har kollat noga om det är farligt med högre doser och hydroxiden är ofarlig eftersom överskott inte tas upp utan åker ut och sätter fart på tarmarna.... Själv har jag tagit upp till 1800 mg. Oxitarm och oximax innehåller samma verksamma substans mg.hydroxid och upp mot 2700 mg rekommenderas om det behövs för att få igång tarmarna... Tror inte ett naturmedel skulle få rekommenderas i de doserna om det var farligt.. Har också läst norske läkaren Knut Flytlies bok Vitaminrevolutionen; i den rekommenderar han upp mot 3000 mg magnesium i medicinskt syfte....Men jag kan ju inte svara för alla andra, men själv är jag inte orolig. Men kombination Mg med andra bulkmedel typ psyllium, moxalole mm tror jag är en fördel.... Lycka till!

Anmäl
2012-02-16 21:34 #23 av: evis2

#22 skrivet av nospnt

Ja, jag är ganska säker att det är njurarna. Brukar få ont där om jag äter för strikt och för mycket protein. Men helt säker är jag inte, för som sagt var magen väldigt svullen och spänd.

Funderar mer, körde en Oximax kur, men fick sluta för jag fick så ont i magen.

Tar inget i kväll nu, men känns det bra prövar jag i morgon kväll igen.

Känner ju inget när jag tar Supermagnesium, fast den sätter ju inte fart på magen heller.

Anmäl
2012-02-16 22:04 #24 av: nospnt

Man kan ju också sprida ut dosen typ 2 morgon 2 kväll. har läst att det rekommenderas om magen överreagerar. Min man mådde lite illa av 4 tabletter på en gång, men utspritt gick bra. Läste på en amerikans sida om Oxiflush (också mg-hydroxid) att det kunde ta några dagar innan magen " rullar igång" om man varit trög länge. Men man får nog pröva sig fram, alla magar är olika! Lycka till, igen!

Anmäl
2012-02-17 09:41 #25 av: Epica

Hur många brustabletter kan man ta? Två stycken ska vara 100 % av dagsbehovet.. magen har stått still i fyra dagar :(

Anmäl
2012-02-17 10:44 #26 av: nospnt

Brustabletter????? De jag känner till i brusform RÄCKER INTE alls=har ingen verka på magen.....  Läs början av tråden så framgår det vilken sort som iaf fungerat väldigt bra på mig! Och hur mycket man kan ta.....

Anmäl
2012-02-18 13:27 #27 av: evis2

#24 skrivet av nospnt

Nu är det i alla fall fart på magen! Tog två tabletter till igår kväll. Ont av njurarna i natt. Men nu har jag till och med diarre.

Så jag ska nog bara ta en tablett. Tänk om detta kunde bli bra.

Tar även psylliumfrö och kokosolja som förut. Glömde visst skriva det.

Anmäl
2012-02-18 15:00 #28 av: Sweli

Hittade detta när jag googlade på magnesium:

Magnesiumhydroxid:
Är ett salt.
E 528

Används till justering av mineralinnehåll.

Användes förr mot sura uppstötningar men detta har nu minskat då den blockerar viss del av upptaget av folsyra och järn. Magnesiumhydroxid har en laxerande effekt.

Används som flammskyddsmedel.

ÄT INTE!

http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra

Anmäl
2012-02-18 15:06 #29 av: Coronella

:( Äsch - låter ju inget vidare.. Konstigt att det säljs på apoteket..

Anmäl
2012-03-03 14:46 #30 av: Coronella

Nu har jag testat Gevita magnesiumhydroxid ett par veckor. Funkar ungefär lika bra som SuperMagnesium. Men bra att ha olika sorter att variera med.

2-3 tabletter per dag är vad som gäller.

Anmäl
2012-03-30 21:22 #31 av: ess

Det här måste jag prova.. Jag har fruktansvärda problem med magen och har försökt med det mesta; lagt till och uteslutit. Imorgon är det jag som tar mig en rask promenad till apoteket och köper Gevita-magnesium. Hoppas det fungerar.. annars vet jag banne mig inte vad jag gör.

Anmäl
2012-03-31 19:33 #32 av: nospnt

Har nu kört med Gevita i 2månader och magen funkar MKT bättre, ibland tom FÖR bra.... TIPS: Köp en burk Lactiplus probiotika o släng med 4-5 st tillsammans med 4-5 Gevita magnesium på kvällen, helst på så tom mage som möjligt! På mig har detta funkat super. Liiiite magvärk emellanåt men inte i närheten av det totalstopp/ kramp som tidigare. Dessutom har min mensrelaterade migrän uteblivit de senaste månaderna, döm om min förvåning! Lycka till!

Anmäl
2012-04-06 20:34 #33 av: Coronella

4-5 Gevita? Du är ju värre än jag ;) Men visst är det skönt när det funkar!

Anmäl
2012-04-13 21:16 #34 av: nospnt

Det var bara i början jag tog så många, för att sätta igång tarmarna. Nu räcker det med 2per kväll, ibland bara 1. Men för att få igång maskineriet krävdes det fler initialt, iallafall för mig.

Anmäl
2012-06-11 17:58 #35 av: AniBer

http://www.familjeapoteket.se/sortiment/vitaminer-naturlakemedel/naturlakemedel/gevita-magnesium-100-filmdragerade-tablett

Är det dessa?

Anmäl
2012-06-11 21:22 #36 av: Coronella

De funkar - men för mig funkar Super Magnesium från Great Earth bäst. 2 - 3 tabletter per dag (men min mage är extrem!). Tabletter funkar bättre än kapslar (kapslarna kommer ut hela - den naturliga vägen..)

Anmäl
2014-03-26 14:15 #37 av: helang

Jag blev väldigt intresserad av det här med magnesium! Har aldrig hört om det! Är det någon av er som är opererade pga er slöa tarm?

Jag har tagit bort nästan hela tjocktarmen. tyvärr inte hela..

Anmäl
2014-03-26 21:44 #38 av: Aros

Det här har jag letat efter! Har haft ungefär samma bekymmer som nospnt beskriver högst upp i snart 10 månader nu. Jag har varit hos min läkare ett flertal tillfällen och lämnat mängder med blodprov, avföringsprover och urinprover men han hittar ingenting som verkar fel och min värk i buken bara fortsätter. Ipren är det enda som hjälper men nu ska jag prova Gevita, fy f-n vad skönt det vore om det fungerar.

Anmäl
2014-03-27 13:30 #39 av: odezza

#38 av Aros

Har du testat LCHF? Många med tarmproblem upplever att det blir bättre med LCHF-kost.

Utöver LCHF, kan även det behövas lite magnesium.

"still lost in space and time"

Anmäl
2014-07-11 22:26 #40 av: amstaff86

Även om detta är en gammal tråd så kan jag tipsa om oxytarm( magnesiumhydroxid ).
Den rekomderade dosen funkar dock inte på mig. 4st=600mg .
Utan tar 6-10st tab varje dag.
Alltså 6st=900mg, 10st=1500mg då min mage är riktigt förstoppad men funkar så mycket bättre än laxeringsmedel :).
Kört i 1år med oxytarm . Dyrt men man får en fungerande mage!

Anmäl
2015-01-11 10:37 #41 av: nospnt

Gevita magnesiumtabletter från apoteket innehåller magnesiumhydroxid=samma sak som Oxytarm förutom Cvitaminet, men det kan man ju lägga till själv med en c-vitamintablett! Mycket billigare med Gevita! Numera räcker 2 tabletter/kväll för mig, men emellanåt vid trögare tider tar jag fler. Fungerar klockrent.

Anmäl
2015-01-11 14:32 #42 av: OlgaMaria

Kan ju tipsa om en annan grej som kanske blir billigare och som också fungerar på liknande sätt. C-vitamin som inte tas upp av kroppen åker också ut bakvägen. Jag har en ganska c-vitaminrik kost men är ändå alltid hård i magen. Har börjat ta extra c-vitamintabletter och tar en 500 mg varje kväll. Det gör att min mage fungerar bra. Brukar gå på toa nån gång mitt på dagen. Behöver man mer skjuts är det bara att ta flera tabletter utspritt över dygnet (behövs inte tas ihop med mat). Överflödet åker ju bara ut så ingen fara för kroppen.
Beställer från topformula. Billigt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-02-10 21:58 #43 av: Regulus

nospnt! 

Jag vill tacka dig för att du delade med dig. Nu har min mage också börjat fungera tack vare ditt tips.

Anmäl
2016-02-15 22:34 #44 av: Margareta

Jag tar askorbinsyra från kryddhyllan på ICA som ren C-vitamin och det fungerar också om man tar för mycket  Tyst

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-02-22 21:33 #45 av: nospnt

Det var roligt att höra! Jag jobbar som mellanstadielärare och har haft flera elever med "förstoppningsproblematik", vilket inneburit frånvaro då och då, och har då har jag gett samma tips och som en förälder sa: " Här har vi gått på den ena läkarutredningen efter den andra och prövat alla möjliga medikamenter och så funkar det med enkla magnesiumtabletter....

Anmäl
2016-06-07 11:02 #46 av: andreas_damberg

Någon som testat epsomsalt (magnesiumsulfat )? Sanna Edhin rekommenderar en tsk i ett glas vatten. Billigt och stora förpackningar

Anmäl
2016-06-07 18:49 #47 av: Zepp

Epsomsalt lär vara värsta laxermedlet.. bästa/billigaste källan är havsvatten!

Det är därför man inte dricker havsvatten.. iomed att det dehydrerar kroppen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumsulfat

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-06-08 01:34 #48 av: hemul

Inget fel att ta laxermedel tillfälligt, men att göra det dagligen är nog ett bra sätt att se till att problemen inte går över. För ni inser väl att det är laxermedel det är frågan om?

Anmäl
2016-06-08 10:36 #49 av: OlgaMaria

#48 Jag tror ganska många kan behöva någon form av laxermedel regelbundet. Och om man behöver är det bättre att ta hjälp så man slipper drabbas av en massa följdproblem. Sen ska man så klart fundera över kost osv men om man t ex är sjuk och äter vissa mediciner så kanske man inte kan komma till rätta med problemet.

Anmäl
2016-06-08 12:24 #50 av: hemul

Nej, det är klart, om inget annat hjälper. Men vad jag förstår är regelbunden, långvarig användning av laxermedel ett rätt säkert sätt att pemanenta problemen, så man kanske ska prova annat först eller bara ta laxermedel när det är riktigt illa.

Jag kanske uttryckte mig dumt, men jag får en känsla av att folk ibland tror att de blir hjälpta för att de behöver mer magnesium, har någon slags brist. Och så är det alltså inte.

Anmäl
2016-06-08 12:25 #51 av: Margareta

Jag fick för första gången på mer än 10 år en rejäl förstoppning (totalstopp) som föranledde besök på akuten för några veckor sen. Där fick jag 24 timmar på mig att hemma lösa det själv med receptfritt Movicol. 3*3 dospåsar i upplöst i vatten.
Jag trodde det var ett tarmretande lavemang typ de man får före större undersökningar, men det är det inte. Det är mineraler som löser upp avföringen och räknas inte som beroendeframkallande likt lavemang.

De löste mitt problem och jag blev ordinerad att använda dem löpande vid "minsta misstanke". Det innehåller inte mg men natrium och kalium. Laxido är samma produkt.

Den här tråden är så gammal men jag var ju med redan vid trådstarten. 😜 Jag tillhör dem som började rekommendera mg för trög mage och restless legs redan för 10 år sen när jag startade det här forumet. En svägerska hade lärt sig av en tysk dietist.

Nu går jag vidare och kompletterar med Movicol/Laxido för er som inte lyckas få loss avföringen med Magnesium. Det har runnit mycket vatten under broarna under åren med diskussioner hit och dit vilket mg som gör vad. Jag äter regelbundet det som hjälper mig mot restless legs (citrat) och numer Laxido mot trög mage.

Jag äter fett och dricker vatten så det räcker men avstår från fibrer (psyllium/linfrön mm) eftersom jag anser de gör mig sämre. En fungerande mage är a och o för välmåendet.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2016-06-08 19:56 #52 av: OlgaMaria

#50 Jag tror inte det stämmer att man skulle permanenta problemen...

Anmäl
2016-06-08 23:37 #53 av: hemul

Jag vet inte. Man ska ju inte lita på vården, borde jag om någon veta, men det är så det sägs ivf.

Anmäl
2016-06-09 10:16 #54 av: starhawk

#51: Det finns åtskilliga Movicol-kopior, jag har sedan flera år Movicol på recept (har IBS) och då får man ju den som för tillfället är billigast så jag har nog fått pröva mig igenom det mesta. Dom skiljer bara lite grand i smak, den vanligaste är Moxalole och den har nog bäst smak av allihop.

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2016-06-20 13:25 #55 av: Margareta

Alla mina "stående" recept för sk kroniska åkommor är borta.
Lunelax mm för IBS och blodsockerstickor för pre-diabetes.
Inget fick jag ha kvar, de tyckte jag var en krånglig patient, följde inte normen.

Nu är jag recept- och medicinfri och köper så gärna Movicol/Laxido o dyl vid behov utan recept. På akuten fick jag ett engångsrecept.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2016-06-20 13:29 #56 av: Margareta

#53 Hemul jag håller med i bristdiskussionen.
Jag kostar numer på mig de prover jag vill ha själv och kämpar att få upp tex D, Mg och Fe. Enligt VC är värdena ok, men de är enligt mig VÄLDIGT nära lägre ref och vem påstår att de värdena är optimala för mig? Det är ju bara statistik. Jag har helt klart inte överskott i alla fall.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.