Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9755 ggr
Anders-S
1/8/12, 7:42 PM

Skalet ska ej förtäras!

Köpte en 2 kg nätkasse med spanska apelsiner på Lidl istället för lösvikt. På etiketten står det:

Konserverade med

imazalil

thiabendazol

ortho-phenylphenol

vaxade

samt

SKALET SKA EJ FÖRTÄRAS

Slog upp ämnena på nätet:

Kemikalierna är till för att skydda mot svamp och mögel samt parasiter. Lång nedbrytningstid för ett av ämnena som också anses cancerogent i Kalifornien. Mycket giftigt för daggmaskar. Avrådan beträffande hyperaktiva barn och risk för ögonskador står det på det sista som även påstås inte vara tillåtet inom EU.

Sammanfattningsvis är marmeladkok inte lämpligt, skölj alltid frukt i varmt vatten. Skala med kniv, inte med fingrarna och använd plasthandskar. Lägg inte fruktskal i komposten utan i brännbart avfall!

Blir nog ekologisk frukt i fortsättningen.

Annons:
_Lo_
1/8/12, 7:57 PM
#1

Oj!

Men nog har vi alltid vetat att frukt besprutas och behandlas med diverse antimögelmedel för att klara transporterna… Jag ser det eg. som positivt att de faktiskt skriver vad det är de använt! Även om innehållsförteckningen inte var vidare trevlig…

Nej, det finns nog anledning att äta mindre frukt och då unna sig att äta ekologiskt.

Anders-S
1/10/12, 1:47 PM
#2

Skalar inte citroner utan lägger skivor med skal direkt i dricksvattnet. Därför blir det ekologiska citroner i fortsättningen.

Enligt Tommy Svensson utbildningscentrum.se hör citroner till de tyngst besprutade frukterna.

Phille03
1/10/12, 4:47 PM
#3

Min man har gått sprutkurs. Han jobbar på golfbana. När vi tittar på matlagningsprogram där de river apelsinskal, så brukar han bara skaka på huvudet…..

Seglarina
1/10/12, 5:02 PM
#4

USCH!Skrikandes

Halvdansken
1/10/12, 5:23 PM
#5

Den vill jag gärna sätta på Facebook, är det ok att kopiera ditt inlägg Anders-S? Sånt måste spridas, jag har aldrigt tänkt på det. Alltså att skala med kniv och inte slänga i komposten … jisses.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Seglarina
1/10/12, 6:18 PM
#6

Man kanske ska ha plasthandskar också?

Annons:
[AntoniautanX]
1/10/12, 6:26 PM
#7

#6 Det verkar vara det enda sättet för att undgå att få kemikalierna på/i sig.

Och då kommer frågan upp…..vill man äta något som det krävs handskar för vid hanteringen, för att inte få i sig giftet?? Nej, troligtvis inte.

Önskar ibland att jag hade en gård, där jag var självförsörjande på livsmedel………men det är väl en utopi i dagens samhälleRynkar på näsandär tid är pengar och dygnet inte räcker till.

Lisabet
1/10/12, 6:52 PM
#8

Före jul skulle dottern köpa en citron. Vi var i fyra affärer, och hittade ingen ekologisk!

Så därför köper jag aldrig citroner, även om det är gott att ha skivor i vatten att dricka.

Halvdansken
1/10/12, 7:28 PM
#9

Tänk också på de människor som sprutar ut eländet. Alltså de som jobbar i plantagerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anders-S
1/10/12, 9:25 PM
#10

#5

Javisst eller länka så FB-användarna får lite info om kolisar också..

Ja, man skall vara rädd om daggmaskarna i komposten och inte förgifta dem.

Jag använde fruktkniv när jag skalar apelsin redan innan jag läste etiketten om gifterna för att slippa att det gör ont under naglarna. Om det orsakas av gifterna eller av syran vet jag inte.

Jordgubbar och paprika lär också ligga illa till när det gäller besprutning. Där kan man ju inte plocka bort yttre bladen som man gör med kål. På tomater brukar jag skära bort runt fästet. Där brukar annars koncentrationen av bekämpningsmedel vara högst påstås det. På gurka hyvlar jag alltid bort det gröna skalet med en osthyvel.

magma
1/11/12, 4:55 AM
#11

När dotterns frukt till skolan ska packas ned, så brukar det bli lite blandat- äppelbitar, körsbärstomater, paprika, mandariner (skalar den först, allt läggs i samma plastburk)

Men när jag lägger i en banan i lådan så lägger jag den i en plastpåse, det känns obehagligt att låta skalet komma i kontakt med den andra frukten/grönsakerna… Köper då och då ekologiska bananer, när ekonomin tillåter och när de är fina, de är tyvärr ofta antingen mörkbruna eller väldigt gröna och omogna.

Anders-S
1/11/12, 11:40 AM
#12

Enligt the Guardian dog över 1.000 personer i katastrofen i Spanien 1981 och 25.000 fick allvarliga skador av besprutade tomater.  Man trodde först att någon sålt mineralolja som matolja med det visade sig till slut att det var tomaterna.

Anders-S
1/12/12, 6:24 AM
#13

Hittade ekologiska citroner i Hemköp och de var billigare än de giftbesprutade i Coop.

Annons:
Anders-S
1/21/12, 9:07 AM
#14

Missa inte att se filmen Underkastelsen som just nu finns på SVTPlay. Den handlar om alla kemikalier i blodet som vi inte blir av med. Ett undantag, gravida och de som ammar minskar sin giftbelastning. Gifterna förs över till barnet.

http://svtplay.se/v/2669420/dokumentarfilm/underkastelsen

Långfilm 1 tim 27 minuter.

Denna video finns tillgänglig t.o.m. sön 5 feb

Upp till toppen
Annons: