Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Glutaminsyra = glutamat?

2011-12-26 22:06 #0 av: Sindri

I tråden Bra i magen diskuteras saltsyrabrist. Jag kände igen vissa symptom och gjorde bikarbonattestet vilket inte gav några rapningar. Alltså köpte jag Hypocychlin på Apoteket för att ge amgen tillskott av saltsyra. Någon i tråden påpekade att den verksamma substansen är glutaminsyra = glutamat!!!
Nu blev jag lite hispig - om det är något jag inte vill ha i mig är det glutamat.
Kan någon reda ut för mig om det är samma sak att äta Hypocychlin som att äta glutamat? Har googlat en hel massa, men blir inte klokare!

Vad finns det för alternativ till Hypocychlin, som jag f.ö. tyckte var väldigt dyr!

Anmäl
2011-12-27 08:17 #1 av: Sindri

Puffar otåligt. Ingen som vet? Har Zepp tagit jullov????? Förvånad

Anmäl
2011-12-27 09:16 #2 av: yvonnel

Jag är inte så bra på kemi men tror inte att glutamat och glutaminsyra är exakt samma sak.

Anmäl
2011-12-27 10:25 #3 av: JazzBass

Glutamat är förkortning av mononatriumglutamat och jag tror inte heller att glutaminsyra är samma sak. Men jag är inte heller nåt bra på kemi..

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2011-12-27 11:17 #4 av: dufva

Jo, det är ungefär samma sak

Glutamat är saltformen av glutaminsyra

Anmäl
2011-12-27 12:39 #5 av: Sindri

Jaha - men hur är det då? Att äta Hypochylin är detsamma som att äta glutamat?

I så fall; vad ska jag äat istället som ökar saltsyraproduktionen?

Anmäl
2011-12-27 14:36 #6 av: dufva

Enligt Zarahs: sida

Du kan akivera din egen saltsyraproduktion med hjälp av bitterdroppar, citronvatten,gentianarot, älggräs, ringblomma, kvassia och vattenklöver

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2750&print=1

Vanligt the innehåller tanniner som också kan kicka igång din egen produktion

Sura produkter som vinäger eller citronvatten ska också vara bra

Anmäl
2011-12-27 16:06 #7 av: Sindri

Tack - jag tänkte på citron, men har lärt mig att citron är basiskt, trots att det upplevs som surt. Men surt och syra kanske inte är samma sak här?

Anmäl
2011-12-27 17:10 #8 av: Zepp

Lite lurigt.. det är samma sak i princip. fast i formen glutaminsyrahypoklorid.

nnehåller glutaminsyrahydroklorid som sönderdelas snabbt i ventrikeln under frigörande av saltsyra. Glutaminsyra är en i födan vanligt förekommande aminosyra. 1 tablett motsvarar 1,6 mmol saltsyra.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19371028000012&DocTypeID=3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2011-12-27 17:20 #9 av: [RipleyKatten]

Finns i min tandkräm, hejdå tandkräm.

Anmäl
2011-12-27 17:25 #10 av: Beate

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutaminsyra

Anmäl
2011-12-27 17:32 #11 av: Sindri

#9 Dessutom är det sockerarter i många tandkrämer. Sanslöst! Tandkräm behövs som tur är inte med LCHF.

Blir fortfarande inte riktigt klok på om det är samma sak att äta Hypochylin som att äta glutamat.

Har googlat och googlat och hittar inget vettigt svar. Men man kan tydligen ta lite vinäger i vatten före maten och uppnå samma effekt, provar det tills jag råkar träffa på en kemist.

Jag har själv väldigt få besvär av detta, men har släktingar som antagligen också har för lite saltsyra och medicinerar helt åt fel håll.

Anmäl
2011-12-27 18:29 #12 av: spirit

Kul att läsa säkerhetsbladet

http://www.fishersci.se/safenet/htm/04610115.htm

Och vårt älskade Livsmedelsverket

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Glutamat/

Have fun!

Anmäl
2011-12-27 19:19 #13 av: tick

#0, intressant, det hade jag ingen aning om. Undrar varför man använder glutaminsyra. Undrar också varför dom säger att det är den verksamma ingrediensen...? Det måste väl rimligtvis vara HCl:et som är verksamt om poängen är att tillföra just det.

Det finns andra varianter som använder betain istället, sök på "betaine hydrochlorid" (eller "betain hydroklorid") till exempel. Ett märke som Robb Wolf rekommenderar är Now Foods Super Enzymes.

Anmäl
2011-12-27 21:03 #14 av: Zepp

Uups.. det är mycket glutamat i grönsaker och kött oxå!! Förvånad

Det handlar mest om att unvika mat där glutamat tillsats.. det förhöjer smaken.. riktig mat behöver inga smaktillsatser.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2011-12-27 22:21 #15 av: LIPO

Kanske ska pröva mjölksyrade grönsaker, det skall tydligen återställa magen.

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1025&print=1

Anmäl
2011-12-28 00:14 #16 av: JohanKarl

Zepp # 14 - Syntetiskt och naturligt glutamat har olika isomerer - den naturliga tolereras oftast, men den syntetiska kan vara rent skadlig.

Anmäl
2011-12-28 06:01 #17 av: Internettan

#13:

Det var jag som uttryckte mig som att glutaminsyra är den verksamma substansen. (I den andra tråden.) Jag tog det för givet eftersom det är det som står på framsidan av burken, förutom namnet Hypochylin, och det är också det som tabletterna innehåller förutom laktosmonohydrat och hjälpämnen.

Anmäl
2011-12-28 10:47 #18 av: Sindri

#17 Jamen - du har helt rätt. Glutaminsyra och glutamat är samma sak enligt de webbsidor jag hittat.

Men vad jag vill veta är om det är samma sak att äta dessa tabletter som att äta mat med glutamat i.
Det verkar ju lite snurrigt att göra allt för att undvika en substans på det ena sättet, men frivilligt proppa i sig den på det andra.

Anmäl
2011-12-28 11:00 #19 av: Wildrat

Glutaminsyra och glutamat är ungefär samma sak MEN glutamat och Hypochylin är INTE samma sak.

Hypochylin är glutaminsyrahydroklorid dvs glutaminsyra OCH hydroklorid. I magen blir det saltsyra av den delen som inte är glutaminsyra. Man kan alltså inte ersätta med glutamat eftersom där fattas den delen som blir saltsyra...

Så har iaf jag förstått det hela (se farmakodynamik: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19371028000012&DocTypeID=3)...

Anmäl
2011-12-28 15:17 #20 av: Sindri

#19 Tack Wildrat - det är precis såna kloka ord jag vill läsa. Jag knaprar lugnt på.

Anmäl
2011-12-28 16:56 #21 av: tick

#19, #20, men där blev det väl lite missförstånd? Sindri undrar ju om glutaminsyran i hypochylin är "dålig", inte om glutamat kan ersätta hypochylinet. Eller så missförstår jag vad ni pratar om.

Nu tror jag personligen inte att en liten extrados glutaminsyra som slinker med i en tillfällig medicinering är så farligt, oavsett isomer, men OM man har den åsikten och vill undvika glutamat/glutaminsyra så kan man ju använda någon annan sammansättning med HCl, tex betain-HCl som jag nämnde.

Anmäl
2011-12-28 18:43 #22 av: Sindri

Såhär är det: Jag vill veta om det är lika dåligt att äta Hypochylin som att äta glutamat. Isåfall skippar jag Hypochylinet.

Och är det glutaminsyran eller hydrokloriden som hjälper kroppen att tillverka saltsyra?

Om det är hydrokloriden så varför i all sin dar innehåller Hydrochylinet glutaminsyra? Det står dessutom att det är den verksamma substansen.

Och är det en tillfällig medicinering? Om min kropp har svårt att tillverka saltsyra så är det väl forever som gäller? Eller....????

Nu blev det förvirrat igen!!!!!

Anmäl
2011-12-28 19:09 #23 av: tick

#22, man måste binda saltsyran med något och glutaminsyra är ju trots allt en vanlig aminosyra som finns naturligt i mat. Att det skulle vara skadligt är inte något som "etablissemanget" håller med om, så det är ju inte så konstigt att det används. Men det finns som sagt alternativ.

Angående tillfälligt eller inte, det verkar som om det kan bli en ond cirkel där låg saltsyra ger en mindre fördelaktig bakterieflora, som i sin tur håller ned saltsyreproduktionen, osv osv. Genom att tillföra saltsyran utifrån bryter man den onda cirkeln och kan återställa den egna produktionen.

Robb Wolf har pratat om detta flera gånger i sin podcast och beskrivit hur man kan göra för att kicka igång produktionen (i korthet ska man ta ganska hög dos vid varje måltid, så mycket att det känns på ett visst sätt i magtrakten, sedan minska dosen allt efter som). Du borde kunna hitta podcastavsnitten det handlar om på robbwolf.com genom att söka där om du vill lyssna.

Anmäl
2011-12-28 20:02 #24 av: Sindri

#23 Tack - hittar en hel del där. Pluggar på......

Anmäl
2011-12-29 08:19 #25 av: tick

#24, Chris Kressers senaste podcastavsnitt handlade också om låg saltsyra, rekommenderas. Han har skrivit några artiklar om det också, tex http://chriskresser.com/get-rid-of-heartburn-and-gerd-forever-in-three-simple-steps

Anmäl
2011-12-29 10:38 #26 av: Internettan

#18:

Jag förstår precis vad du undrar och har exakt samma frågor som du. Jättebra att du startade den här tråden. Mitt inlägg 17 var ett svar på ticks fråga i #13

Undrar också varför dom säger att det är den verksamma ingrediensen...?

Det var därför jag skrev att det var jag som skrev detta och inte några "dom". :)

Jag vet inte om jag är klokare nu än förut - men det känns ändå lite som att om man vill undvika glutamat så undviker man Hypochylin. För min del känns det som att jag vill undvika glutamat eftersom det nog inte är så bra. Men eftersom jag inte aktivt uteslutit det hittills utan mer bara undvikit de större källorna (eller i alla fall tänkt på när jag troligen får i mig det) så tänker jag att man ju kan testa Hypochylin tillfälligtvis och så slutar man med glutamat sen.

Men det var intressant med de senaste inläggen. Ska läsa om det.

Anmäl
2011-12-29 11:30 #27 av: Wildrat

Hittar ingen beskrivning på vad som händer men vad jag kan se så är det just glutaminsyran som är det som funkar i magen, inte glutamat. Jag kan tänka mig (är lite dålig på kemi) att glutaminsyran har lättare att reagera medan glutamatet är stabilt då det är ett salt...

Dessutom är det just glutaminsyrahydroklorid som används till att öka saltsyreproduktionen...

Anmäl
2011-12-29 12:06 #28 av: Sindri

Ja, jag kör mina tabletter ett tag nu. Har ökat från en till två st före måltid och hoppas det är så att man kan trappa ner sedan och att kroppen lär sig tillverka mer.

Någonstans bland alla sajter jag var inne på stod om att obalans i kroppen gör att vi tillverkar för lite saltsyra (för lågt intag av kött under många år?), denna obalans skapar andra obalanser som gör att kroppen får svårt att tillverka saltsyra och så är den onda spiralen igång.

Tillsatser som hjälper kroppen "kicka igång" produktionen får den sedan att fixa detta själv.

Det låter åtminstone logiskt, så jag får väl hoppas att det funkar också...

Anmäl
2011-12-29 14:19 #29 av: tick

#27, jag skulle tro att glutamatet löses upp till glutaminsyra och salt i magsaften precis som glutaminsyrahydraklorid... Kan ha fel dock.

Men en anledning till att det är just glutaminsyra man använder i hypochylin är antagligen att glutaminsyra är en av dom främsta byggstenarna i tarmväggen... Den största delen av glutaminsyran i kosten tas upp direkt för det ändamålet. Fast jag vet inte om det gäller d-glutamin (den "onaturliga" isomeren). Det vore intressant att hitta lite forskning på det.

#28, jag tycker också att det låter logiskt :) Jag har kört med saltsyretabletter (fast då i form av betaine HCl) i korta omgångar efter magsjuka när det har känns som om maten inte smälts ordentligt, och det har hjälpt att få igång matsmältningen. Kan ju vara placebo eller bara att det gick lite tid förstås.

Anmäl
2011-12-30 09:44 #30 av: Sindri

Nej - det här går inte! Hra nu kört Hypochylin i en vecka och det som händer är att jag blir väldigt hungrig. Värst är det efter middagarna - kan liksom aldrig sluta äta. Det är som på KH-tiden. Känner och ser hur jag sväller upp.

Har okså fått en obehalig reaktion i munhålan. Alla slemhinnor känns svulllna, nästan lite såriga med aningen sveda. Igårkväll fick jag en riktigt otäck halsbränna, vilket jag nästan aldrig har. (Möjligen beroende på det myckna ätandet av både färsk frukt och torkad dito)

Gjorde bikarbonattestet imorse för att se om saltsyraproduktionen kommit igång själv. Men nej, inte en rapning!

Hjälp! Vad gör jag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.