LCHF - Problem Läst 2391 ggr

Avsteg - hälsovådligt?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Den senaste tiden har inneburit en stor skamfläck i form av snedsteg, i ett annars konsekvent LCHF-upplägg. Kolhydraterna har avlöst varandra; socker har gett upphov till ett ännu större sötsug och bollen har rent ut sagt satts i rullning. Samtidigt har jag försökt att äta som jag vet att jag bör, mycket fett och vid de "vanliga" måltiderna oerhört kolhydratsreducerat. Men sockermonstret har vissa kvällar smygit sig fram ändå. 
Igår började mina tankar att snurra kring detta och jag skrämdes av särskilt en fundering. Hur farligt är detta egentligen, att först tillsätta den stora mängden fett, för att sedan bädda vidare med ett halvt kilo godis?
Första varningsklockan som ljuder ropar högt diagnosen diabetes...

Är detta beteende en direkt inkörsport till just sådana sjukdomar, och hur skadligt kan det de facto vara?

Jag gör tyvärr likadant som du... det verkar som om suget sätter in ännu värre än tidigare när jag åt "traditionell kost" med kolhydrater... och om jag fattat det rätt så är det värsta man kan göra just att blanda fett med kolhydrater Obestämd

Det värsta är ju att jag VET att suget ska motarbetas och aldrig få komma fram Skrikandes

www.dromtolkning.blogg.se

www.ankispassion.blogg.se

det är snarare så att man rekommenderar härinne att om man "måste" äta lite kolhdrater ska man se tll att ta ordentligt med fett till. Se på Annika Dahlqvist när hon brer macka, ett flatbröd med flera skivor hyvlat smör och ost på.

Detta gäller ju inte om man konstant äter mycket kolhydrater förmodar jag men generellt om man äter LCHF och ändå äter lite kolhydrater ibland.

Att man får ett större sug än tidigare (om man har problem med sockerberoende) när man gör avsteg är ju helt naturligt, innan visste kroppen att den fick socker regelbundet, nu när den får börjar den förstås vråla efter mer....

i den här tråden diskuterar man lite om det, och bla. doc skriver det här om att det kan vara bäst att ta fettet först men ingen säger att man absolut inte ska blanda...

Om man använder mycket fett och samtidigt äter massor med godis en längre tid är nog den största faran att man går upp i vikt.

#2 Jo, om man nu äter lite kolhydrater ja! Men om man, som jag, äter strikt LCHF hela dagen och sedan får ett enormt sug på kvällen Förvånad Då äter jag inte LITE kolhydrater Skäms

Det största problemet för mig är när reptilhjärnan talar! Flört

www.dromtolkning.blogg.se

www.ankispassion.blogg.se

då kan man nog inte ens säga att du äter LCHF om du kommer över kanske 70 gram kolisar per dag, eller 100 kanske... gränsen är lite flytande.

Jag laste LCHF under dagen och 'halvt kilo godis' pa kvallen ... dina 70 - 100 kolhydrater later litet val  optimistiskt.

Det jag laser i traden ar en annan variant av att ata som det ats INNAN LCHF ... alltsa mat + godis. Det ar bara att nu laggs det till fett istallet for fettsnalt. Om detta blir en vana sa later det som en direktvag till viktuppgang och halsoproblem

jo det tror nog jag med... försökte bara inte låta så kategorisk Tungan ute och sen vet jag ju inte om det är var kväll heller...

Jo, det star 'vissa kvallar' men 'vissa'  har en otack latt formaga att omvandlas till 'vana' ... jag har mitt Waterloo nar korsbaren ar mogna ...      

Kanske är lchf inte rätt kost för dig? Det är naturligtvis provokativt att fråga detta på Kif, men om din kropp längtar så efter kolhydrater att du inte kan låta bli att överkompensera med sötsaker så kanske du mår bättre på en fettsnål kost med kolhydrater?

En tanke bara.

Vi är alla olika och mår därför bra av olika saker.

Jag vet inte hur det var för dig innan du började med lchf, men hade du ett lika stort godissug då?

Det kan vara värt att fundera på.

Det extra intaget av godis behöver väl inte vara värre nu än vad det hade varit utan LCHF och fett?

Om jag under dagen äter strikt LCHF med visst kaloriinnehåll eller om jag under dagen äter "normalkost" med samma kaloriinnehåll borde inte påverka hur mycket jag går upp av godiset på kvällen. (Förutom ev vattenvikt då) Att äta nyttigt under dagen + onyttigt på kvällen borde smälla högre än onyttigt under dagen OCH på kvällen?

Det är väl när man kombinerar insulinframkallande sötsaker med mycket kalorier som man får problem med vikten? Vid samma måltid alltså. Om man äter vid separata tillfällen borde det inte spela någon roll?

Fast det är klart - om man äter massor av kalorier under dagen och klarar det pga att kolhydratinnehållet är lågt och att hormonerna gör att man ändå går ner i vikt, då borde ju kolhydraterna störa detta. Men äter man bara "normal" mängd kalorier så spelar det nog ingen roll.

Sen om det är farligt eller extra stressande för kroppen att varva kolhydratfattigt med kolhydratchock - det vet jag inte. Om man gör det ofta borde det inte vara farligare än när man äter godis som blandkostare. Men stressande för kroppen är det väl alltid i och för sig.

Visst är det hälsovådligt. Men inte på grund av fettet. Ett halvt kilo godis är på en gång är hälsovådligt för vem som helst oavsett kost.

däremot kan risken/chansen att du går upp i vikt vara större av ditt kombinerande om du äter först fet och kaloririk mat och sedan en massa snabba kolhydrater (som dessutom *också* är  mycket kalorier) på kvällen. Hade du ättit kalorisnålt hela dagen hade dock totalen blivit mindre med samma mängd godis, så visst ur viktsynpunkt då kanske bättre, men fortfarande hälsosamt illa.

Förutom kolhydraterna och ev. dåligt fett, så får du en massa färgämnen och konserveringsmedel och förtjockningsmedel som knappast kan vara så vidare bra. Jag är verkligen tacksam att jag inte sockerberoende.

För att vara snäll mot dig själv ta och köp boken:VITT BEGÄR av Gunilla Sahlin hon satt i TV soffan hos Malou von Sievert på TV4 idag. Det var väldigt intensensivt och medryckande. Lite ledsen blev jag oclkså.

en .

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -