Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Jag har varit hos min diabetessköterska...

2011-10-26 15:01 #0 av: Skånskan

Idag har min diabetessköterska informerat mig om att jag måste äta kolhydrater om ska kunna prestera något.

Hon informerade mig också om jag inte ska äta så mycket mättat fett.

Jag har sänktmitt HbA1c från 8,3 till 6,1.JAg har tappar 6 cm i midjan och 5 kg på vågen. JAg har tappat mitt sug eftger farliga sötsaker.

Jag var missbrukare av kolhydrater. Nu är jag FRI!

Min diabetessköterska är inte imponerad av min idag uppvisade resultat.Hon var totalt nollställd och frågade om jag inte saknade potatis, pasta och framför allt bröd. Som om hon tyckte synd om mig.

Att jag totalt blivit av med mina ständigt återkommande magkatarrer och hemska smärtor i tarmarna samt jämt jäst i magen var inget hon brydde sig om det minsta.

Att jag slutat ta Januvia tabletter och dragit ner löjligt mycke tpå mitt direktverkande insulin var inte heller något vidare positivt. Jag behöver ju bevisligen inte Januvian. Mådde illa av den och blodsockret sjönk rejält efter att jag slutat med den.

Min diabetessköterska tycker jag ska äta enligt tallriksmodellen... Eller Traditionellt som hon uttryckte sig.

Anmäl
2011-10-26 16:04 #1 av: MimLan

Dags att rationalisera bort diabetessköterskan, hon är ju uppenbarligen ingen man behöver. :)

Anmäl
2011-10-26 16:14 #2 av: sigyn

Fast det finns en bra sådan på min vårdcentral som förordrar mindre kolhydrater och en doktor som kör med LCHF till sina patienter. Det är inte Andreas, kostdoktorn. Utan en vanlig doktor som arbetar i det fördolda.

Anmäl
2011-10-26 16:24 #3 av: LatMask

Jag knycker Inkanyezis fantastiska formulering i en tidigare tråd:

"Så det handlar om dödsryckningar i en sjuk bransch, som lever på att vi ska vara precis lagom sjuka tillräckligt länge för att ge arbetstillfällen och inkomster till folk som i stället kunde ha sysslat med vettigare saker."

Du har dragit ner på medicinering, fått bättre värden, allmänt förbättrad hälsa - och detta mottas med total oförståelse. Du är inte lagom sjuk längre - fy!

Anmäl
2011-10-26 20:49 #4 av: LatMask

Jag måste säga - det här är det värsta jag råkat på. Jag har snott runt här på Kif och andra sajter i drygt fem år, och visst har det dykt upp diverse oförstående läkare/sjuksköterskor/dietister genom åren - men det här är värst hittills.

Så alla dessa hälsovinster är ointressanta p g a de baseras på något som sköterskan inte begriper sig på? Det känns värre än dietister som iofs begriper precis vad man håller på med.

Du vet redan vilken väg du ska gå, Skånskan! Kämpa på! 

Anmäl
2011-10-26 23:06 #5 av: LIPO

Min diabetessköterska har aldrig protesterat sedan 2006 då jag lade om kosten, tvärtom, hon tar sig alltid tid att prata och frågar hur jag reagerar på lchf.

Var till läkaren för en vecka sedan, det var en ny ung kvinnlig läkare som naturligtvis hade läst min historia i journalerna. Det räckte tydligen inte, hon ville att jag skulle berätta om hur jag mådde och höra mina hälsovinster.

När jag nämde att jag åt LCHF så blev kommentaren, "BRA", då måste jag fråga henne om hon verkligen menade det och svaret blev, naturligtvis när du mår så bra som du gör.

För 2 år sedan var mitt kolesterol strax under 13 och den dåvarande läkaren skulle absolut ha mig till att äta statiner, vilket jag vägrade. För ett år sedan hade kolesterolet sjunkit till 10,3 med samma kommentar från läkaren och nu när jag var hos läkaren hade det sjunkit till 7,4 vilket hon tyckte var bra och hon skulle absolut inte propagera för några statiner.

Mitt långtidssocker var enligt de nya siffrorna 48 = 5,6 mmol enligt det gamla.

/Lasse

Anmäl
2011-10-27 04:01 #7 av: Sweli

Min diabetessköterska vill inte alls prata tidigare om Atkins eller LCHF. Hon tyckte att om mit blodsockervärde steg då skulle jag bara justera upp insulinet.

När jag träffade henne sist, efter 2 år som jag vägrade komma till henne och hon såg mina värden frågade hon vad jag åt.

När jag förklarade att jag hade slutat totalt med både snabbverkande och långsamma insulinet trodde hon inte sina öron.

Så hennes kommentar var: Det här verkar fungera för dig Skrattande

Men förstås varnade för så mycket fett att jag skulle snart dö i hjärtinfarkt.

Då förklarade jag att den medicin Roactembra som jag tar varje månad har som biverkning att höja kolesterolet. Men det visste hon inget om.

Jag var jätte glad att jag fick tyst på henne.

Jag tror att med flera bevis på att det fungera kommer man med tiden ändra de också.

Anmäl
2011-10-27 22:46 #8 av: Trollpyret

På tal om diabetes och sjukvård. Jag tror i och för sig inte att någon här blir förvånad över det som jag kommer skriva här nu, men ändå...

Jag har en bekant som har diabetes typ 1. Hon har nyss fått en insulinpump och då får de gå någon utbildning för att lära sig om sin diabetes och om hur pumpen ska användas. Jag såg att hon skrev i en statusuppdatering på Facebook att de hade bakat en dag och tyckte det verkade minst sagt olämpligt. Fick efter några dagar reda på att de hade bakat flera olika sorters vanliga kakor för att lära sig att räkna kolhydrater.

När utbildningen var slut hade den dietist som var deras lärare delat med sig av ett, enligt henne, supernyttigt och perfekt recept på bröd med massor av fibrer. Enligt en annan diabetiker som kommenterade hennes recept när hon lade ut det på FB är det jättegott och lättjusterat (vad nu det betyder) när det gällde insulin. Receptet?

"2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2 1/2 dl havre-, vete- eller rågkross
1 2/3 dl vetekli
1 2/3 dl grovt rågmjöl
2 1/2 dl vetegroddar
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
1/2 dl sirap
1 l lättfil

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt sirap och lättfil. Smörj två formar och strö vete-, havre- eller rågkross i dem.
Grädda i 2h i 175 grader."

Vilken underbar utbildning diabetikerna får i det här landet... Obestämd

Anmäl
2011-10-27 22:57 #9 av: yvonnel

Innan jag visste bättre för sisådär 5-6 år sedan då hade nog jag också tyckt att det verkade vara ett bra brödrecept. TYVÄRR!

Anmäl
2011-10-28 00:13 #10 av: dg-d

sirap!?

suck...

Jag menar, om man inte har gjort kopplingen sädesslag = socker så kan jag förstå det 'nyttiga' i receptet. Men sirap är ju rent socker. Till en sockersjuk...

Anmäl
2011-10-28 00:58 #11 av: goliath

Det är fascinerande hur djupt fettskräcken sitter.. Det är så djupt att hälsopersonel väljer att rekommendera en sockersjuk person SOCKER för att slippa riskera att patientern får i sig mer fett... Synd att de flesta hälsopersonell inte klarar att lyfta ögonen från statens kostråd... Och skam att kostråden är så dåligt uppdaterade.

Anmäl
2011-10-28 10:44 #12 av: KarinJ46

Skulle man vara riktigt fanatiskt drastisk så skulle man anmäla henne för dråpförsök, hon håller ju på och försöker ta livet av dig!

Vet inte vilka åtgärder som man ska behöva ta till för att få diabetesvården att reagera.

Stå på dig! Dina fina resultat talar för sig självt Skrattande

Anmäl
2011-10-28 15:41 #13 av: Mooniq

Byt sköterska. Vilken dålig inställning -när du kan uppvisa flera bra saker som hänt dig... stort grattis till dig och att du mår bättre Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2011-10-31 06:28 #14 av: Sweli

Tyvärr så upplever vi diabetiker gång på gång att det är inga problem att använda mer insulin för att vi stoppar i oss en massa kolhydrater.

De säger att insulinet i sprutan är samma insulin som kroppen producerar.

Detta har jag diskuterat med dagvårdsavd. på KS om och om igen.

De har fått för sig att insulinet är totalt ofarlig.

Samma som min läkare tyckte att 5mg kortison var samma som kroppen producerar och det skulle inte skada min kropp.

Tre kotkompressioner senare lyckades jag sluta med kortisonet.

Tyvärr kunskapen i detta land är på vilovägar.

Anmäl
2011-10-31 06:48 #15 av: Ballo

Dom lär sig! Skrattande

för 2 år sedan när jag började med LCHF sa jag inget på 6 månader till min läkare eller diabetes-sköterska. Nar jag kom nästa gång häpnade dom over mina resultat, och fick veta hur jag åt.

Dom blev intresserade och fick låna mina första 4 LCHF-magasinet. Nu är dom positivt inställda när jag kunnat ta bort 8 mediciner och all insulin.

Sköterskan har nu läst 3 böcker om LCHF, och berättade glatt att en ny patient hade gått över till LCHF åxå. Med märkbara förbättringar.Skrattande

Så visst kan dom ändra sig, men det tar tid.

Mvh Kennet

Anmäl
2011-10-31 13:23 #16 av: Inkanyezi

#3 Visst är det kul att bli citerad, men det är en sak som jag kanske borde ha lagt till.

Det ligger nära till hands att stigmatisera vårdens inneboende motsättningar, men personerna som arbetar med att pytsa ut medicin och ge råd om kost är inte illvilliga, utan de tror fullt och fast på att det de gör är bra. Det har funnits riktiga skurkar i bakgrunden, som Ancel Keys, men de flesta läkare och dietister och handelsmän kring varor som håller oss sjuka vill oss väl, även om det inte riktigt fungerar som de kanske hoppas.

Fettskrämdheten är inte bara en propaganda som basuneras ut åt patienter, udan fettskräcken är minst lika stor bland dem som arbetar vid obesitas- och diabetesmottagningar. När professor Hellenius hävdar att mättat fett kan orsaka hjärtsjukdom är det inte en lögn hon för fram, eftersom hon faktiskt tror på det själv. Hon har säkerligen fel, mrn inte desto mindre gör det henne orolig att många av oss äter mycket mer fett än hon tror är hälsosamt.

Det sjuka i branschen är att den inte vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är tro som har format våra kostråd, det är tro som är ledstjärna för fettskräcken. Vi kan jämföra det med religion; det finns inget krav att bevisa att Gud finns, och ingen inom systemet kräver heller att det som under lång tid har ansetts som sanning måste prövas mot verkligheten.

Så dietisten är missledd, och hon för sin villfarelse vidare, det är hennes jobb - ännu en tid.

Anmäl
2011-11-01 13:36 #17 av: Skånskan

Vill bara uppdatera lite vad som händer med mig och mitt insulin...

Sedan jag var hos diabetessköterskan förra veckan har jag minskat ytterligare i insulin och det KOMISKA är att ju mer jag minskar dessto lägre bs får jag!!

Jag är nu nere på 7 E Humalog till måltiderna, mot 27/28 E innan jag åt lchf och mot de 11 E jag tog förra veckan.

Jag börjar nästan tro att jag kanske kommer kunna SLUTA med allt mitt insulin så småningom.

Har även dragit ner på det långtidsverkande insulinet, Humulin, sedan förra veckan.

Ska bli LÖJLIGT roligt att boka tid hos min diabetessköterska eller läkare om ett par månader.

TYVÄRR är det inte så lätt att byta diab.sköterska på CSK i Kristianstad. Det finns inte så många att välja på och jag har inte hört talas om ngn lchf-vänlig sköterska eller läkare här.

Anmäl
2011-11-01 21:00 #18 av: nyborjare08

Enligt Annika Dahlqvists blogg så finns det i alla fall en LCHF-positiv läkare i Kristianstad:
Tom Flou, Allmänläkare, C4 kliniken, Ö Storgat 40   044-121995

Anmäl
2011-11-11 20:02 #19 av: Skånskan

Nu har jag slutat HELT med mitt direktverkande insulin!!!

Anmäl
2011-11-11 20:15 #20 av: Seglarina

grattis! Ska bli kul att höra om när du varit hos sköterskan igen.Flört

Anmäl
2011-11-11 20:37 #21 av: Primulan

Stort grattis.....

Anmäl
2011-11-12 10:54 #22 av: Jennix

Fantastiskt roligt att höra, Skånskan! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2011-11-23 12:28 #23 av: LatMask

Hittade detta hos DiabetesDoc, så allt är inte hopplöst!

"Jag ordnade ett diabetes-seminarium i Jönköping i maj för sjuksköterskor och läkare. Mötet handlade bland annat handlade om mat vid diabetes. Referat (med rubriken Pro och contra i Jönköping) från mötet går att läsa i nummer 3-2011 av Vaskulär medicin som nu finns fritt på nätet.

Vid mötet i Jönköping fick två dietister presentera förslag på diabeteskost utifrån SBU:s rapport. Man framhöll oreserverat tallriksmodellen och kommentarerna kring lågkolhydratkost uppfattade jag som i huvudsak nedlåtande. Det blev en stor kontrast till Fredrik Nyströms efterföljande föredrag som visade att det finns stort vetenskapligt stöd för lågkolhydratkost. Vid avslutningen fick publiken, som bestod av diabetessköterskor och distriktsläkare, via handuppräckning visa om man ville ha konkreta råd om hur en lågkolhydratkost skulle se ut. I princip alla räckte upp handen. Det är tydligt att de som arbetar i direkt kontakt med diabetespatienter inte nöjer sig med tallriksmodellen utan vill ha mer konkreta råd om hur man ska ge kostråd.

När SBU skrev sin rapport om Mat vid diabetes konstaterade man att lågkolhydratkost har lika bra evidens som den traditionella lågfettkosten när det gäller viktnedgång och blodsockerkontroll. Rapporten kan kritiseras för att man uteslöt små studier, vilka har visat mycket större fördel för den kolhydratsnåla kosten. Det var ändå ett slags paradigmskifte att lågkolhydratkost lyftes fram som alternativ till diabetespatienter. Tyvärr har det inte hänt så mycket sedan dess. Till exempel har Dietisternas riksorganisation tolkat SBU-rapporten som att inget behövde förändras. Ute i vården finns olika reaktioner. En del drar egna slutsatser från aktuell vetenskap, men många väntar på tydliga riktlinjer."

Anmäl
2011-11-26 23:04 #24 av: Minorca

Jag hörde att en diabetessköterska på en barnklinik avråde tonåringar med typ 1 diabetiker att prova GI. Jag trodde att GI var helt accepterat och att snabba kolhydrater inte var bra för diabetiker.

Då tar det nog tid innan de accepterar LCHF.

Anmäl
2011-11-27 05:49 #25 av: Sweli

Jag tror att förändringen kommer att ske från oss till läkarna och inte från läkarna till oss.

När tillräklig många av oss bevisar att man mår mycket bättre, att sjukdomarna sjunker i antal, att man behöver mindre medicinering då kommer den etabliserade läkarkåren inse att det behövs en ändring i deras rekommendationer.

Det har varit länge i läkarkonferanser att det finns två lag som aldrig kommer överens och det förblir så för att ingen vill ge sig.

När media hjälper till och inte sätter sig på tvären och emot och skriver artiklar som inte är färgade och gör program som är objektiva kommer förändringen att ske.

Det har börjat långsam och nu lite fortare men för oss som ser klarheten, förändringen sker inte fort nog.

Anmäl
2011-11-27 10:49 #26 av: chapp

Min pappa var hos sin läkare för en tid sedan, en ung doktor. Han har diabetes 2 sedan 7-8 år. Han äter en liberal form av lchf sedan fyra år. Han har bra långtidssocker, gått ned i vikt, alla värden är mycket bra och han mår allmänt bättre. Ändå propsade läkaren på att han skulle äta metformin.

Pappa försökte argumentera - långtidssocker bra, blodvärden bra, varför då medicinera? Läkaren sa bara: är man diabetiker så ska man äta metformin, diabetes är en progressiv sjukdom.

Hur han än vände och vred på argumenten kom han ingen vart med den läkaren. -Men varför ska jag äta medicin när jag mår bra och värdena är bra? Läkaren hade inget bra svar på detta.

Jag försöker förstå hur en ung, välutbildad och begåvad person som läkaren inte kan föra en enkel logisk argumentering med en patient. Tid fanns faktiskt till detta. Men hoon ville kanske inte låta sig övertygas av en "gubbe"?

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!