Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 19409 ggr
grodan78
10/17/11, 8:37 AM

Göra eget kakaosmör?

Hej! Kan man göra eget kakaosmör på nåt sätt? Så hiiimla dyrt att köpa…

Annons:
konichiwa
10/17/11, 9:18 AM
#1

Nej jag tror inte att det är möjligt.

Aniara4
10/17/11, 9:49 AM
#2

Allt du behöver är en kakaoplantage och förmodligen några hyfsat avancerade maskiner, så… njäe, jag tror det är svårt.

grodan78
10/17/11, 12:21 PM
#3

Hehe :)

kricko1
10/17/11, 2:03 PM
#4

Hej grodan78!

Dum fråga från min sida kanske, men vad använder du kakaosmöret till? Jag har beställt en förpackning från lowcarbshop i tron att jag skulle kunna använda det som ersättning för vit choklad som är alldeles för söt för mig som är diabetiker. Men det liknar ju på inget vis vit choklad annat än i sin fasta form. Så fort man värmer det så blir det  bara en klar "olja" av alltihop.

Är det någon som kan hjälpa mig med tips på vad jag ska/kan göra med det??

korseett
10/17/11, 3:12 PM
#5

kakaosmör är ju bara fettet och det används som ingrediens i kosmetika, tex cerat

[stuxen]
10/17/11, 3:32 PM
#6

#5 kanske det.
Men kakaosmör + socker och sojalecitin (Emulgeringsmedel) är vit choklad.
Och kakaosmör används även i andra bakverk så varför man skall smeta det i ansiktet förstår jag inte.

Annons:
korseett
10/17/11, 4:06 PM
#7

#6 kakaosmör har liksom annat fett bra egenskaper till huden. Likaså kokosfett, olivolja, rapsolja, talg, ister.

[stuxen]
10/17/11, 4:30 PM
#8

#7 låter som store mättade fettkällor.
Är det mättat fett som gör det?

korseett
10/17/11, 5:25 PM
#9

det är fettsyresammansättningen som avgör till vilken hud som fettet är bra till.

kricko1
10/17/11, 8:27 PM
#10

Hmmm… till cerat alltså?! Okej, det låter ju gott på sitt sätt Flört men nog bör det väl finnas något annat användningsområde/recept än till hudkräm eller läppbalsam?!

Ingen som har tips på ett (eller ännu hellre flera) ätliga användningsområden?

MVH!/K.

yvonnel
10/17/11, 10:48 PM
#11

Tyvärr, mer salt i såret kanske, min kära faster använde kakaosmör som sololja och någon mer brun, snyggt brun, det fick man leta länge efter.

[stuxen]
10/18/11, 8:50 AM
#12

Ersätt det i bakvärk istället för smör.

korseett
10/18/11, 8:59 AM
#13

#12 att inte göra bakverk kan ge bakvärk Tungan ute Förlåt stuxen men jag kunde inte hålla mig ( hukar mig och tar skydd)

Annons:
Tzatze
10/18/11, 1:04 PM
#14

Tips till TS! Hör med dem på Choklad i fokus Glad

[Pennylane1]
10/18/11, 7:38 PM
#15

men… hur i allsin dar skulle man göra eget kakaosmör? Det blir väl ännu dyrare, jag menar om man ska ta färdig choklad och utvinna den ur eller hur menas egentligen?

För att göra själv ur kakaobönor är nog omöjligt. Och det är väl egentligen enda sättet. Om man inte ska smälta ut det ur choklad som sagt men det blir knappast billigare.

kricko1
10/18/11, 8:14 PM
#16

Okej, av svaren i den här tråden att döma så kan jag inte direkt ha varit osedvanligt okunnig när jag köpte det där kakaosmöret i tron att kunna använda det som ersättning för vit choklad.

Ingen annan här verkar ju ha några erfarenheter/kunskaper heller av hur kakosmör bäst används i matlagning/bakning precis. Det skulle vara intressant att veta vad TS egentligen använder kakaosmöret till iom. att det verkar vara för dyrt att fortsätta köpa. Fast även han/hon verkar ju tyvärr ha gått under jorden efter att den initiala frågan ställdes.

Emellertid, tack stuxen för svaret om att använda det som ersättningsfett vid bakning. Är det månne det som är tänkt med hela produkten?! Känns som ett rätt meningslöst/konstruerat användningsområde iof. Men hur som helst ett bättre sådant än cerat och/eller sololja Flört

Wildrat
10/19/11, 12:24 AM
#17

#16 Kakaosmör är ett rent fett som inte smakar särskilt mycket. Det gör inte kokosfett, smörolja (det rena fettet i smöret), rapsolja osv heller. Det som smakar i vit choklad är socker och vaniljsocker, kakaosmöret ger den trevliga konsistensen. Det är den man vill åt när man använder kakaosmör i cerat, krämer osv. Den ska tydligen vara helt makalös vid massage. Det sägs att kakaosmör motverkar bristningar också…

JAUS
10/19/11, 2:53 AM
#18

Det är även mjölk i vit choklad som bidrar mycket till smaken.

Vit chokladtryffel går bra att göra. Kakosmör utan smak, vaniljstång, grädde, smör och sukrin.

kricko1
10/19/11, 1:06 PM
#19

#18 JAUS - Äntligen! Det där lät ju väldigt intressant Glad Råkar du rent av och förhoppningsvis ha ett recept på den där vita chokladtryffeln?!

Nu har jag ju även vant mig vid Sukrinsmaken och tycker inte alls att den ger samma metalliska bismak som jag tyckte för bara ett år sedan så nu lagar jag gärna med Sukrin. För visst måste det ju vara min mun som blivit tillvand, "Sukrinet" (fast jag köper iof. Sötrix nu) kan väl inte ha ändrat sig !?

MVH!/K.

konichiwa
10/19/11, 2:16 PM
#20

vit chokladtryffel låter mums! Jag tycker också att munnen verkar ha vant sig vid sukrin. Sötrix förresten, undrar om inte det är en inblandning av stevia i den?

Annons:
[Pennylane1]
10/19/11, 2:20 PM
#21

Nej sötrix är LCHF-butikens egen variant av Sukrin, 100% erithrytol.

Jag tror inte det är någon förändring annat än i dina smaklökar Kricko! Eller så har du lärt dig dosera bättre! Tar man för mycket känns den där bismaken och det blir liksom starkt i halsen.

Carmarino
7/14/16, 12:28 PM
#22

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/14/16, 1:12 PM
#23

#4 Nu är det ju några år sedan du skrev ditt inlägg men på http://roethlisberger.se/2014/09/20/kakaosmor/ står hur man gör vit choklad med hjälp av kakaosmör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: