Annons:
Etiketthälsa
Läst 5776 ggr
jeko69
9/18/11, 9:40 AM

Ont i lederna

Hej!

Jag har sedan ett par år tillbaka börjat få ont i mina leder. För att vara mer exakt så är det tre knogar på vänsterhanden som gör ont som ett rejält blåmärke om jag trycker på dem eller råkar stöta emot.

Jag nämnde detta för min bror igår (som är Osteopat och inte LCHF-motståndare men är orolig för att jag är så strikt) och han menar på att det kan bero på att jag äter så mycket rött kött. Det skulle finnas något Ph-balanserande pulver att hälla över maten för att slippa att bli försurad (skulle aldrig falla mig in att hälla något ev. illasmakande pulver över maten).

Jag tror inte på detta men, alla förändringar som skett i kroppen under tiden jag har ätit LCHF (nu i två år) sätter jag i samband med "dieten" även om jag inte "spinner loss" på dem. Detta gäller både positiva som negativa förändringar. Detta sätt att äta är ju som vi alla vet inte helt okontroversiellt och pga av andra positiva effekter jag fått (exv. viktnedgång, nästan obefintligt sockersug, kontroll över matintaget, bra tandhälsa) så vill jag absolut inte sluta äta på detta vis. Men jag vill heller inte få mer ont i lederna, så…..

Hur ligger det till med ledvärk och försurning i kroppen pga av (rött) kött (det är ju ett vanligt argument mot köttätning jag ofta hör från vegetarianer)? Kan någon stilla min oro?

Mvh. Jenny

Annons:
dufva
9/18/11, 9:50 AM
#1

Som du vet finns det folk som drar till med nästan vad som helst i argumentationsväg för att dom inte gillar att vissa äter kött Tungan ute

Vad jag förstår så är det här med försurning bara en myt eftersom vi enkelt kompenserar alla variationer i ph genom koldioxiden som bildas vid andningen.

Förresten så är spannmål väldigt försurande också så då borde ju alla blandkostare snarast vara mer försurade än vi Skrattande

MimLan
9/18/11, 9:55 AM
#2

Du kan försöka fokusera på att äta sådant som är bra för lederna, långkok med kött som har mycket bindväv, riktig buljong, etc.

Upp till toppen
Annons: