Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2848 ggr
Annica38
6/28/11, 8:55 AM

Skillnad mellan Finland och Sverige!? :o)

Var just hos läkaren för halvårskontroll av Blodtryck mm. Alla värden bra med hjälp av blodtrycksmedicinen.

När jag var där i vintras frågade hon hur jag gått ner i vikt och jag berättade att jag äter lchf. Hon förfasade sig över att jag vågade äta ägg och bacon.

Idag frågade hon ängsligt om jag fortfarande åt den där "dieten", och då sa jag att det har jag gjort i tre år (med några slarviga perioder). Då sa hon att det är ju konstigt att jag har så bra blodfettsvärden när jag äter så mycket mättat fett!? Förvånad

Sen kom höjdpunkten: Jag sa då åt henne att forskningen har ju kommit med en hel massa nya rön när det gäller fettets farlighet, och så tipsade jag henne om den svenske läkaren Andreas Eenfeldt och hans bok "Matrevolutionen" - och att där kan man läsa att fettet inte är så farligt som man har trott tidigare! Då säger hon… -"Ja, men det är ju i Sverige!!!" Skrikandes 

Är det då då att mättat fett är farligare i Finland eller!? Skrattande

Annons:
[Columba]
6/28/11, 9:12 AM
#1

Månne läkaren skulle tro bättre på finske läkaren Antti Heikkiläs böcker om fettets ofarlighet och nyttan med lågkolhydratkost?

Annica38
6/28/11, 9:30 AM
#2

Columba - Jag ska tipsa henne nästa gång jag ser henne! Skrattande

raphanus
6/28/11, 9:44 AM
#3

"Jamen, det är ju i Sverige!" Hahahaha, SA HON SÅ? På fullaste allvar? Jössesligen!

[Columba]
6/28/11, 9:53 AM
#4

Det är nästan genant, att läkarna inte hinner eller ids uppdatera sina kunskaper.

I Finland är det enligt Antti Heikkilä läkemedelsfirmorna som sköter uppdateringen. Därför är resultatet inte förvånande.

Tisdag
6/28/11, 9:59 AM
#5

Är det genetiskt eller geografiskt? Jag tänker finnar i Sverige eller svenskar i Finland, vilken regel innefattas man då av..?

[Columba]
6/28/11, 10:23 AM
#6

#5 När du skriver "svenskar i Finland" avser du då svenskar som flyttat från Sverige till Finland eller finländare med svenska som modersmål?

Annons:
Caywin
6/28/11, 10:24 AM
#7

#6 Jag antar att #5 menar de med Finskt Medborgarskap i Sverige och vice versa. Och vad är relevansen egentligen?

[Columba]
6/28/11, 10:27 AM
#8

#7genetiken tror jagSkrattande

Caywin
6/28/11, 10:56 AM
#9

#8 =)

Däremot skiljer sig förmodligen våra gener mot för de i Asien som inte var ett jägarfolk i lika stor utsträckning som oss..

Annica38
6/28/11, 2:25 PM
#10

Tur att jag har blandade gener då - mamma är rikssvensk och pappa är finlandssvensk! Skrattande

JazzBass
6/28/11, 3:09 PM
#11

Ja tyvärr verkar många finländare "se ner lite" på svenskar, kanske för att de i många saker är steget före oss på den här sidan östersjön vilket man inte kan acceptera så där bara. Mindervärdeskomplexet har inte försvunnit nånstans, det såg man bl.a. efter hockey-VM i våras då finländarna betedde sig verkligen illa, maken på sämre vinnare har jag då aldrig sett. (Men i det fallet så var inte sverige mycket bättre före matchen heller, då man i media publicerade tecknade bilder på lejonungar med nappar i munnen och förklarade hur enkel match det kommer bli för Sverige).

Men hur man kan kläcka ur sig nåt så urbota dumt som "Ja, men det är ju i Sverige!!!" kan jag inte förstå… Hon måste väl ha varit så förvånad över att man kan leva på LCHF och må bra också på pappret att hon bara kläckte ur sig nåt sånt ogenomtänkt p.g.a. det chocktillstånd hon befann sig i… Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Marja-Liisa]
6/28/11, 4:50 PM
#12

Finland och Sverige har ju en gemensam historia som är mycket längre än den tid som Finland har varit självständig. Finnarna har varit svenska medborgare länge under den svenska stormaktstiden och en del av de svenska historiska vetenskapsmän har egentligen kommit från Finland.

Den största finska Low Carb forum har över 30 000 medlemmar. Men den finska Hälsomyndigheten är fettskrämd och diabetesföreningar styrs mycket av läkemedelsbolagen. Det finns en del finska LC läkare men kanske inte så många av dom är svenskspråkiga.

Caywin
6/28/11, 4:55 PM
#13

Fast hur hamnade vi till att bara prata om Finland?
TS tog ju bara upp det som en rolig sak, kunde ju lika gärna skriva Norge, Island, Danmark, Kina etc etc.

Annons:
[Columba]
6/28/11, 5:07 PM
#14

#13 javisst var det en rolig sak om läkaren. Att det blir OT kanske beror på vårt rörliga intellekt? Sen skriver man om det man tror sej veta nånting om.Oskyldig

crinalina
6/28/11, 5:44 PM
#15

*funderar lite försiktigt hur det är om man bor i Spanien* :D hahaha

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

hejssan
6/28/11, 6:30 PM
#16

#11

Det där var väl lite onödigt att dra in hockeyVM? Jag avskyr när felaktigheter får sista ordet… för det första så det var Aftonbladet som satte nappen i finska lejonets mun och för det andra den värsta vinnaren är nog Kanada när de någon gång på nittiotalet eller 00-talet bokstavligen slog sönder Tcheckien i finalen, matchen var avbruten nog över tiominuter pga slagsmål som Kanada hade startat. Domarna gav straff till Tcheckiska spelare och Kanada åkte hem med guldmedaljen runt halsen. Det är ju bara sport och varken du eller jag deltog så varför bry sig?

Så OT nu, var läkaren finslandssvensk? Har väl ingen större berydelse men är bara nyfiken. Och Antti Heikkilä som blev rekommenderad har nog tyvärr rejält mycket sämre rykte än AD någonsin haft.

[Columba]
6/28/11, 6:59 PM
#17

#16 Antti Heikkiläs eventuella dåliga rykte beror mej veterligen på att han pläderar för LC och pratar för smör och ren mat och att man ska undvika socker och åtminstone vete. Sen är hans framtoning inte vidare diplomatisk när han talar om etablissemanget ocht.ex. de ekonomiska bindningarna till läkemedelsindustrin. Åtminstone är han modig. Det är ganska få läkare som offentligt vågar rekommendera LC i Finland vad jag noterat.

[Marja-Liisa]
6/28/11, 7:30 PM
#18

Antti Heikkilä har också skrivit flera böcker, hans bok om hur man behandlar diabetes med kost (motsvarande LCHF) vann i Paris ett par år tillbaka pris för bästa kostbok. Jag vet inte vem av dessa två har motarbetats mer av myndigheterna, Annika eller Heikkilä. Eftersom Heikkilä har privatmottagning kunde han inte få sparken. Jag personligen uppskattar båda lika högt och har enligt deras råd fått min hälsa tillbaka.

Inkanyezi
6/28/11, 7:48 PM
#19

#15 Om man bor i Spanien, ja då är fett nyttigt, i synnerhet jamón serrano. Man kan också med fördel käka anguilas och andra havets läckerheter.

Ett tips förresten. Lidl har jamón serrano, men kanske inte i alla butiker. Jag har sett den i Fagersjö och på Söder. Den är billigare än i Spanien, 99 kr/kg. En skinka väger ungefär 4 kg.

(Av outgrundlig anledning står det "kokt spansk skinka" på etiketten, men det handlar alltså om lufttorkad skinka. Den är inte kokt.)

yvonnel
6/28/11, 9:29 PM
#20

#19

jamón serrano, låter som om det handlade om god kvalitet, men min fråga: är det skivat och ligger i "lagomstora" paket?

Anguilas fick jag leta efter att finna betydelsen, ål, det har jag tidigare i livet ätit ganska mycket av, numera är det ju absolut lyx, priset iaf.

Annons:
Inkanyezi
6/28/11, 9:31 PM
#21

Nej, den är inte skivad, det är en hel svinskånk. Om man har en vass filékniv är det ganska lätt att skära ut tunna skivor. Man ska skära på tvärrs mot muskelfibrerna för att den ska vara lätt att äta. Det är mycket fett i, och grisarna har mestadels ätit ganska naturlig mat.

Anguilas är ynglen av ål, de ser ut ungefär som nudlar när man serverar dem.

Zepp
6/29/11, 12:04 AM
#22

Var det inte på Finsk TV man brände Ravnskogs bok på bål?

Och så är den Finska mentalsjukhusstudien dem mest kända finska kostudien.. enligt professor Berglund det värsta pekoral han någonsin läst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Marja-Liisa]
6/29/11, 8:18 AM
#23

Du har rätt Zepp, som sagt, finska myndigheter motsvarande det svenska Livsmedelsverket är fettskrämda, dock enligt senaste statistiskt undersökning begränsar 41 procent av finländarna kolhydratintaget och tex smörkonsumtionen ökar. Altså myndigheternas budskap ifrågasätts där också.

I Finland har man ännu inte rensat bort expertis med kopplingar till läkemedelsindustrin.

Annica38
6/29/11, 9:42 AM
#24

#16 jo, hon är finlandssvensk!

Mervi
6/29/11, 9:44 AM
#25

Jag är finska, boende i Sverige och äter mycket mättat fett. Har högt kolesterol. Kanske är det generna.Flört

När jag besöker Finland märker jag det fettskrämda väldigt tydligt.

Annica38
6/29/11, 10:26 AM
#26

Sakta men säkert så ändras det nog här också.

Jag känner en som jobbar i en stor livsmedelsbutik och han har berättat att de märkt klart och tydligt att man säljer mycket mer smör, bacon, grädde och mycket mindre bröd! Tungan ute

Mervi
6/29/11, 10:53 AM
#27

#26 Så skönt!

Annons:
crinalina
6/30/11, 7:47 PM
#28

#19 Tack för råden, men kommentar i #15 var enbart ett dåligt försök att vara lite rolig :D

Vad gäller den spanska kosten så är spanjorerna absolut fettskrämda. De må ha jamón serrano, anguila och andra feta fiskar, men det är i stort sett allt också. Maten här är ofta sockerspäckad, de äter rostade minibaguetter med riven tomat och kanske lite olivolja på till frukost, de älskar sin paella (ris smaksatt med en speciell krydda och blandat med diverse annat), de äter mycket potatis i alla former, de älskar youghurt men den enda jag lyckats hitta som inte innehåller socker är grekisk (och även med den måste man kolla) och någon gång turkisk. Näe, det må finnas en del bra naturliga fettprodukter, men merparten av maten här består av kolhydrater. Men man får leta sig fram och kanske inte vara så jättestrikt med vissa saker alla gånger. Hur som helst så funkar det bra för mig :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Tisdag
6/30/11, 8:20 PM
#29

Inkanyezi - funkar det att förvara skinkan i rumstemperatur även efter man börjat karva?

Inkanyezi
6/30/11, 8:32 PM
#30

#29 Ja, den kan förvaras i rumstemperatur, men när man skär upp den brukar man först skära ett par rejäla bitar fett, som man sedan lägger på snittytan när man lägger undan skinkan.

crinalina
6/30/11, 8:47 PM
#31

#29 här i Spanien har de flesta spanska barer och restauranger den framme hela tiden, de brukar lägga en lätt fuktad handduk över den fast det är ju förstås betydligt varmare klimat här så det är nog skillnad i Sverige. Men den är ju torkad och ska därför klara sig utan speciell förvaring, det är hela grundtanken med att torka den.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: