LCHF - Problem Läst 3753 ggr

Utslag i ansiktet

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Många verkar få så fin hy efter att ha börjat med lchf men för mej är det tvärtom. Ett par månader efter starten blev min förut fina hy full av utslag, särskilt runt munnen. Nu när jag ätit lchf ett halvår börjar jag bli trött på att se ut så här: röda, vätskande blåsor som slår upp hela tiden. Tips?

Vad äter du för något? Har du provat att utesluta vissa matvaror för att se om det är något specifikt som du reagerar på?

Oj, det här känner jag igen. Fick en dylik reaktion ett par månader in på LCHF-andet, som höll i sig ett tag. Sen försvann problemet. Det påminde om en omställnings-/utrensningsorgie av något slag.

Det var jobbigt - förstår att du tycker det är bläää.. Men med största sannolikhet börjar det snart bedarra och huden blir bra.

Hoppas hoppas! Håll ut!!! Glad

Nej, jag har inte uteslutit något, vet inte vad i så fall. Jag var hos läkare i ett annat ärende och fick protopic salva och det hjälpte medan jag använde den, men den får man bara använda i korta perioder. Den är dessutom full av mineralolja och det känns inte särskilt nyttigt för huden... Utrensning, ja jag får väl hoppas det men det har hållit på några månader nu och det verkar inte bli bättre. Skam den som ger sej!

Har du provat fakir? Prova med att äta bara kött och smör under en period för att sedan lägga till en matvara i taget och se om det hjälper. Det kan vara något som du är överkänslig emot.

Jag testade det i några veckor innan utslagen kom ( för att bli av med candida), men jag klarade inte av att hålla vikten; jag är lätt underviktig.

Hur åt du då? Du blir inte underviktig av fakir, det låter som du har för lite muskler helt enkelt vilket ger ett missvisande BMI på samma sätt som kroppsbyggare får högt BMI trots att de har ytterst lite kroppsfett.

BMI är helt enkelt en trubbig måttstock som endast fungerar för de med normal muskelmassa och kroppsform.

Jag åt kött, fisk, ägg, smör, kokosfett och ovanjordgrönsaker. Jag var inte hungrig men gick ner i vikt. Kanske ändå ska minska på mjölkprodukterna. Jag använder en del grädde och creme fraiche i maten.

#7 Vad vägde du då? Även om du gick ner i vikt så hade du inte tynat bort, för viktnedgången hade stannat så småningom, du är bara för klen rent muskulärt helt enkelt. Vill du gå upp i vikt så får du börja träna ordentligt. Alla har olika kroppsform vissa är naturligt smala det är absolut inget att skämmas för.

Jag började vid 47 kg, 163 cm, gick upp 4 kg när jag började med lchf och gick sedan ner dem igen.

Jag skulle nog hellre ha ditt problem med undervikt än alla dessa förbannade kilon som jag drar runt på, men visst är det tråkigt att ha blemmor i ansiktet. Tycker nog att det verkar handla om någons sorts allergisk reaktion men det måste ju inte ha med maten att göra, kanske du har någon sorts nytt tvättmedel eller kanske smink eller parfym.

Glömde skriva förut att det är många som haft liknande attacker av utslag under en tid. Inte bara jag, det har funnits flera trådar i ämnet förut.

Ska se om jag hittar nån gammal tråd..

Edit: Här är en från 2008, där bl a jag deltog. Sökte på 'utslag' och fick upp en massa träffar.

Har deltagit i olika diskussioner här på KiF angående utslagen, och ja, jag har dem fortfarande efetr alla dessa år. Mest i käklinjen, ibland runt munnen, ibland vandrar de ner på halsen.ibland i hårfästet enbart. Sen är det perioder då det är helt ok. Blir lite bättre vid behandling med krämer - fuktgörande. Men jag är inte närmare lösningen innan än förrut. Och det är inte äggrelaterat, har provat å utesluta. Och vairera mellan kokta och stekta.

Jag grubblar faktiskt å om det är fettrelaterat :) d v s om jag äter extra mycket fett så kommer det.

Och jag har försökt å se om jag sitter konstigt på jobbet med händerna i ansiktet, men det är inte det heller.

Vätskande röda plitor är det. Ibland i nacken. Grubblar över om de är relaterade till värme och svett. Det är inte svinkoppor, det vet jag hur det är.

#12 "Jag grubblar faktiskt å om det är fettrelaterat :) d v s om jag äter extra mycket fett så kommer det."

Har du koll på kvalitén på fettet? Omega 3/omega 6-balans? Annat innehåll?

Jag får nämligen markant sämre hy (rosacea) av både jordnötter/jordnötsolja och solrosolja.

Surface of Velvet
Core of Steel

Tettan: Det låter som utslag av att candidan dör. Jag hade det också, på flera ställen på kroppen. Det blev värre ju striktare jag var och när jag köpte svampdödande medel (naturläkemedel).Idag är utslagen borta (påminde om eksem).

Mitt tips till dig är att inte vara superstrikt, dvs ingen fakir, men uteslut mjölkprodukter och frukt och allt du inte tål, inklusive godis såklart.

Jag rekommenderar dig starkt att läsa "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson: http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=44833

Där får du allt förklarat, allt ifrån lätta symptom till gravt infekterade tillstånd. Alla borde läsa den här boken!

Tack för råd! Jag har faktiskt från idag uteslutit mjölkprodukter. Frukt äter jag inte, men lite bär. Jag har druckit syclovir i några månader nu och det håller svampen i schack även om jag inte lyckas bli helt fri från den.

Utslag runt munnen, i käklinjen och ner på halsen (vardera sida om svaljet) är troligtvis hormonrelaterat (p.g.a. stress).

#13 Det är smör som gäller i det här hushållet.

Har mina misstankar om detta också. En vacker dag trillar poletten nog ner vad det är ;))

Jaha, då trillade polletten ner...Perioral dermatit. Huvaligen. Jag har googlat runt en del men blir mest nedstämd. Har fått finacea av doktorn. Antibiotika vill jag inte, har ingen lust att göda svampen. Nån som vill uppmuntra mej?

Har ju också dragits med utslag, mest runt käken och så kinderna ibland halsen. Haft det i ettpar år nu och läst trådar här om utrensning, ägg, olika sorters acne, för lite variation i maten, hormoniella rgejer etc etc.

Men jag har löst det. Till sist - för mig.

Jag bytte kudde. Har tidigare haft en kudde som gör att jag svettas kopiösa mängder utan att jag varit medveten om det och när vi skaffade andra kuddar av andra material och med 'kylverkan' så försvann detta nästintill på en gång!

Hur är det med din D-vitaminstatus?

Käkar regelbundet antinge 5000 IE eller 1000 IE beroende på årstid och solmängd.

#20 Så resultatet blev att du började sova bättre = avstressande = inga utslag ;)

Jag fick utslag runt munnen ganska omedelbart när jag började med LCHF. Var nästan på vippen att sluta eftersom de inte försvunnit efter 2 månader. Men så kom jag av en slump på att det blev värre då jag åt tukisk yoghurt (nåt som jag i och med lchf böjat äta mer eller mindre dagligen). Nu efter tre turkyoggifria dagar så är jag fin i hyn igen. SÅ skönt!!

Intressant, vilken sorts turkisk yoghurt? Jag köpte sist en på Lidl och den var konstigt lös eller mjuk, hur man nu ska beskriva det.

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -