Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5968 ggr
misty09
2011-06-19 08:17

Har ni testat vispat smör!

Åkte på en Ålandstripp i går. Åt buffébordet på hemvägen och det var en fröjd för en LCHF ätare. Massa gott utan krussiduller….. stort + till dom kockarna.

Smakade en mycket god sak som jag aldrig stött på förut….vispat smör.

Fick dock veta av en mitt resesällskap som är kock att om man vispar smör så blir det nästan grädde igen ….fast godare dvs det går tillbaka till sin ursprungsform fast ändå annorlunda.

Detta var fantastiskt gott på allt. Smakade smör…inte grädde men hade en len smak i munnen …som grädde. Konsistensen var som en blandning av creme fraiche och grädde och alldeles blank. Detta ska jag definitivt testa själv. Mitt sällskap bredde det på smörgås och sa att det slog allt pålägg dom ätit förr Flört

Annons:
misty09
2011-06-19 08:20
#1

Här hittade jag ett recept/tillvägagångssättGlad

http://www.falkner.se/kokbok/Vispatsmor.htm

camsve09
2011-06-19 08:25
#2

Låter supergott!

squeezetoy
2011-06-19 09:24
#3

Ja, vispat smör är supergott!

Aliki
2011-06-19 09:32
#4

Måste prova….och sedan smaksätta till veckans matlådorTungan ute

Magica1970
2011-06-19 09:43
#5

Jag åt på Bastard i Malmö för ett tag sedan och till efterrätt tog jag brynt smörglass (och rosmarin tror jag att det var). Jag undrade då hur det går till att göra glass på brynt smör, men det är ju naturligtvis som receptet ovan :D Ska testa här hemma!!! (Den smakade väldigt mycket vaniljglass :))

subcalva
2011-06-19 09:58
#6

Det är inte riktigt samma sak men när jag gör vitlökssmör så vispar jag smör, vitlök och salt. När jag är nöjd med konsistensen och smaken så har jag i en rejäl klick creme fraiche och vispar några sekunder till. Ofta ser det ut som om smöret skär sig något men det spelar ingen roll för smaken som blir mumma. Dessutom smälter inte smöret ut när man lägger det på en varm köttbit utan håller ihop och får en mer såsig konsistens.

Annons:
Sindri
2011-06-19 10:02
#7

Det där låt ju riktigt smaskigt! Måste absolut provas. Men äter man 130 gram smör som kryddsmör till en middag? Nu på sommaren är det inte speciellt svalt i skafferiet.

#5 Det vore bra med recept där också. Normalt har man ju inte smör i glass.

misty09
2011-06-19 10:04
#8

#6 ja det märkte jag också att det inte smälte ner på samma sätt. Det står ju också i "receptet" att man ofta gör detta då smöret ska stå framme länge för det tål det bättre. Det blev som du säger mer som sås än skirat smör!

misty09
2011-06-19 10:07
#9

#7 Får väl testa till en bjudning då man är fler. Det står ju att det kan stå i rumstemperatur längeFlört

Aliki
2011-06-19 10:27
#10

Ovispat smör kan också stå framme…..om det skulle vara värmebölja och jättevarmt kanske det blir lite för mjukt och rinnigt  men dåligt blir det inte.

Jag har redan provat att vispa smör. Lyckades inte få det tjockare än "irishcoffe-tjock" grädde. Ska det vara så eller mer "garnera-gräddtårta-tjockt"?

Kryddade med örtsalt och (för mycket!!) dragon. Just ätit en bit entrecote och lite sockerärtor med smöret till frukost.

Det blev inte mer än ca 1,5-2 dl. smör….om det inte vore så stark dragonsmak på mitt smör tycker jag inte alls att det är för mycket. 4-5 portioner kanske….

misty09
2011-06-19 10:33
#11

#10 Precis, det var som du säker som lätt, lätt vispad grädde. "Min" kock sa att det återgår till gräddform igen vid vispning, kemi!

Det jag gillade var den otroligt lena smaken och att det inte flöt bort så snabbt.

Blev ett roligt och annorlunda kompliment till vanligt kryddsmör….för mig iallafall som inte stött på det tidigare.

MimLan
2011-06-19 10:39
jbson
2011-06-19 16:05
#13

Mmmm…

Bokmärker

Annons:
Monnis
2011-06-28 20:02
#14

Har aldrig hört talas om vispat smör/smörglass, men det låter jättegott! Bryna smör har jag brukat gjort när jag bakat sandkakor förr i tiden (innan lchf), glassen lät supergod och jag har ju glassmaskin, så blir till att minska ner på eller utesluta sockret bara som jag brukar göra när jag gör glass :)

kaisakavat
2011-06-28 20:12
#15

Nyhet även för mig. Låter ju jättesmarrigt och kul!

Tack! Skrattande

Primulan
2011-06-28 20:39
#16

Jag har smakat på restaurang för lite sen och jag blev inte imponerad.

Smakade som fyllningen i en drömrulltårta. Inget vidare att bre på mackan.

Upp till toppen
Annons: