Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

OT - Ont i mage och njurar

2011-05-30 22:39 #0 av: kaisakavat

Har en konstig 'åkomma' och tänker att kanske ni vet nåt relevant - kära KIF-snillen.

Sen några dagar ont i tarmarna. I lördags våldsam magknip, utan vare sig diarré eller illamående. Dock 'vanliga' toabesök. De våldsamma knipen har sen övergått i stunder av värk i tarmarna och de känns 'ömma' mest hela tiden. Både i början när knipen var våldsamma och nu när de är lindrigare (men ändå smått onda) - så gör det samtidigt ont som tysan i njurarna. Nästan som en skärande känsla och det strålar lite uppåt ryggen och sidorna.

Kisseriet funkar hur bra som helst. Dricker bra med vatten och kissar utan några som helst problem. Nr 2 funkar ok åxå, det enda konstiga är ontet.

Övrigt om mig: Utmattningssjukdom sen många år.. sedan några månader behandlas jag med Levaxin, nyss höjt dosen till 100 mcg.

Tacksam för synpunkter..

Har sökt lite på sökord som 'njurar smärta värk', får upp texter om prostatabesvär och urinvägsinfektion. Det första är nog så att säga omöjligt - för vad jag vet är jag tjej. Tungan ute Det andra tror jag inte heller på, då det inte alls känns så och då kisseriet är helt OK. Så jag undrar..

Inge kul. Och jag blir lite orolig.. Rynkar på näsan

Anmäl
2011-05-30 23:11 #1 av: Chestnut

Jag tycker att du ska ringa vårdcentralen det första du gör imorgon bitti! Låter lite grann som njursten - de gör ont och njurarna ska man vara rädd om!

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2011-05-30 23:35 #2 av: dufva

Brist på tiamin (B1) ger problem med tarmarna.

Isf bör du även ha känningar av stickningar eller domningar i fingrar eller tår

Anmäl
2011-05-31 10:03 #3 av: kaisakavat

Tack! Glad

Chestnut - Jag ska till VC idag i annat ärende. Kanske frågar.. när jag ändå träffar läkaren. Men hon kommer förstås vilja att jag bokar annan tid..

dufva - Aha.. ska kolla närmare på det. Men jag har inte kännt några stickningar/domningar.. annat än att jag alltid har konstiga händer.. lite motorikstruk å sånt.

* *

Känns mer i njurarna, från 'trötthetsvärk' till hugg/skär.. och tarmarna känns liksom 'ömma'. Helskumt. Har inte ätit nåt jag inte annars äter heller..

Anmäl
2011-05-31 10:17 #4 av: Chestnut

Kolla innan om du har feber också för om du har det är det superviktigt att du tar upp det med läkaren!

Har själv problem med urinvägarna så har varit med om en del och vet hur ´viktigt det är att söka om man får ont i njurarna.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2011-05-31 10:56 #5 av: Wildrat

Man kan få inflammation i njurarna utan att ha haft urinvägsinfektion först. Min mamma har haft det.

Anmäl
2011-05-31 12:14 #6 av: kaisakavat

Tack för hjälpen med att resonera.. Ni e himla bra! Glad

Wildrat - Aha.. Jag tänkte det innan, att det borde kunna bli den sortens fel på njurarna utan att urinvägarna är problemet..

Fast påverkas tarmpaketet då? Kanske.. allt hänger ju ihop.. I lördags, då jag hade riktigt vedervärdig magknip och när det vred om uttav h-vette, så var det som att njurarna 'vreds' lika mkt som tarmarna. Skar i dem typ.

Har aldrig varit med om det förut.

Synd man är så bränd när det gäller läkarkontakt. Men fortsätter det här så måste jag ju.

*

Funderar även ifall det skulle kunna vara en matallergi av nåt slag. Hur yttrar sig sånt?? Obestämd

Tidigare har jag kunnat få våldsamma magreaktioner, när jag åt lax. Så jag har slutat äta lax (utom gravad som går bra av nån anledning).

Under de senaste månaderna har jag fått attacker efter att ha ätit räkor.. åtminstone tror jag det kan ha berott på räkorna, men har ju ätit annat åxå, samtidigt.

Vit fisk verkar jag tåla. Har ätit det två gånger på sistone utan att känna något..

Den senaste veckan - när det alltså har varit rätt illa - är det enda fiskaktiga jag ätit Kalles kaviar. I små mängder. Annars ingen fisk. Frågan är om det är tillräckligt, ifall det triggar..

Ingen aning.

Men funderar hit och dit.

Anmäl
2011-05-31 12:15 #7 av: gun92884

... har du druckit na't vin du inte ar van vid? Ibland kan sulfites stalla till med trassel ... jag far ont i tarmarna (och njurarna) om det ar for hog sulfiteinnehall ...

Anmäl
2011-05-31 12:23 #8 av: kaisakavat

Hm.. nej. Inget vin på iallafall nån månad.

Men jag känner igen mig lite i det där.. när jag dricker vin. Ett jävla rävgift vissa av dem! Tungan ute

Anmäl
2011-05-31 12:27 #9 av: gun92884

... man skulle tro sa men jag har problem med vissa Bordeauxviner ocksa ...

Anmäl
2011-05-31 12:31 #10 av: kaisakavat

Ja.. det verkar inte ha direkt med 'kvalitet' att göra. Inte för att jag nu dricker jättedyra viner men..

Jag får olika starka reaktioner från gång till gång, även från SAMMA SORTS vin. Vilket jag har tyckt är mkt underligt - och tror förklaringen ligger i min varierade dagsform.

Men tål vin väldigt dåligt generellt. Tyvärr, tyvärr..

Anmäl
2011-05-31 12:35 #11 av: gun92884

Bordeauxviner behover inte vara dyra ... det forsta jag drack (och forsta gangen jag reagerade) kopte vi pa ett Coop pa vagen ner till Biarritz for manga, manga ar se'n ... problemet med manga lagpris Bordeauxviner (och andra ocksa for den delen) ar att nufortiden blandas olika viner och kvaliteten kan variera mycket aven om det ar samma slags vin ... behovs bara vara en annan cuvee. 

Anmäl
2011-05-31 16:57 #12 av: kaisakavat

Träffade en kompis för en stund sen - och döm om min förvåning när hon berättar att hon har den mest mystiska magåkomman:

Ont i tarmar och njurar.. särskilt konstigt i njurarna! Förvånad

Hon har gått omkring och trott att det är stress - lärare i examens- och betygshysteriska fasen - så hon blev lika häpen som jag när hon fick veta att jag har likadant.

Så..

Troligen är det 'nåt som går'.. Avvaktar.

Tack hursomhelst för er hjälp - alla! Skrattande

Anmäl
2011-06-01 11:23 #13 av: Cessy

Håller tummarna för att det är "något som går" o att du snart får må bättre igen.

Värd på Smyckestillverkning!

Anmäl
2011-06-01 11:38 #14 av: kaisakavat

Maggen är bättre.. Njurarna spökar liksom.. småvärker.

Det blir bättre, inte sämre, så jag är lung igen. Glad

Och slapp gå till doktor - bara en sånn sak!! Skrattande

Anmäl
2011-07-06 22:55 #15 av: digging

Hur vet du att det just är njurarna du har ont i?

Jag har ont i magen till och från, även kramp, och ont "i sidorna av ryggen". Det borde väl vara njurar eller äggstockar då?

Jag funderar på om jag får ont när jag ätit crème fraiche.. Både mamma och jag fick kramper i magen efter att vi ätit crème fraiche, lite jordgubbar och mandlar, och kaffe med grädde. Eller kan det vara kombinationen fett och kaffe??

Nästan alltid på helger när jag ätit en fet frukost (oftast bestående av fet baconomelett) och kaffe med grädde, så får jag kramp i magen och måste oftast gå på toa.

Nu har jag precis ätit 2 ägg, senapssill och crème fraiche, och efter det fått ont i sidorna av ryggen.

Öm i (nedre delen av) magen är jag ganska ofta, och känner mig svullen om magen. Ibland har jag strålande smärtor i tarmarna(?), som strålar uppåt, och kan knappt sitta. Tror det är gaser..

Borde inte magen bli bra av en "optimal" kost? Man borde väl få fin avföring så att man i princip inte behöver använda toapapper, och inte borde man ha ont så ofta..?

Läste för många år sen om en person som börjat med paleo-kost, och han hade fått "perfekt" avföring =P.

Jag har omväxlande förstoppning och lös mage. Förstoppningen brukar släppa efter 3-5 dagar. Oftast varar den måndag till onsdag-fredag. Kan magen vara så känslig för rutiner (jobb)?

Anmäl
2016-07-15 10:20 #16 av: Sundaychild

Gammal tråd det här, men tänkte testa i alla fall. Någon av er med mag och "njur" värk som fått nån förklaring och/eller blivit bättre? 

Jag har lite likadana symptom, ibs-mage som krånglat i många år, men nu har jag haft riktigt akut ont i den några gånger. Och nästan konstant värk eller en märklig kliande känsla i ryggen ungefär där jag tror njurarna sitter.  Jag lider högst antagligt även av dysbios och bakterieöverväxt i tunntarmen, och tror att besvären härstammar från magen. 

Men är mycket intresserad av om någon annan hittat nån orsak och framför allt nåt botemedel??

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-07-15 12:03 #17 av: hemul

Jag fick en gång, som en blixt från klar himmel, väldigt ont i njurtrakten i ryggen, en konstig, liksom bedövande värk. Rörelse påverkade inte alls, så uteslöt muskelvärk. Blev svettig och matt. Tog nån värktablett och blev plötsligt och oförklarligt väldigt trött, gick och la mig och somnade direkt (mkt ovanligt för mig att kunna sova innan det är läggdags). När jag vaknade var det borta.

Jag frågade min läkare nästa gång jag träffade honom, av ren nyfikenhet. Han gissade på att det var den djupa muskulaturen i ryggen. Det går inte att "ta på" smärtan och smärtan påverkas inte av ställning eller rörelse.  De här musklerna kan bli överansträngda t.ex. om man t.ex. haft pasvärligt toabesök och "krystat" mycket. Tror doktorn, för en gångs skull, hade rätt där.

Anmäl
2016-07-15 13:07 #18 av: Amify

Cystor på äggstockarna som spricker kan också ge liknande knivskarp smärta som känns över hela området du nämner då det kan ge bukhinneretning. Hoppas du får ordning på hälsan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.