Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 15024 ggr
[ngupa]
2011-05-08 11:45

Budapestrulle

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det närmar sig många sommarhögtider och många har ju också födelsdagar  i dessa månader.

Kanske någon här skulle uppskatta mitt recept på Budapestrulle?

Annons:
[Lokira]
2011-05-08 11:57
#1

Ohhh!!! Vad god den såg ut, har kopierat receptet, kan vara aktuellt till min födelsedag. Vad duktig du är med matlagningen & bakningen. Du är en inspirationskälla för mig! Du visar att det inte är omöjligt med LCHF. :)

[ngupa]
2011-05-08 12:00
#2

PRECIS!

det är det som är superviktigt att få till alternativen!

annars faller man många gånger just för att det blir kalas, fest och högtider… men finns det goda, smakliga och nyttiga alternativ så blir det aldrig några fällben lagda Flört

och tack för att du finner inspiration i min blogg. Kyss

gun92884
2011-05-08 12:01
#3

Tack for receptet … detta ar na't jag kommer ihag fran Sverige men jag tror att det hade mandariner … jag kopte farska jordgubbar till extrapris igar och ska gora denna rulle med dem for det ar Mors Dag i Staterna idag …

[ngupa]
2011-05-08 12:04
#4

Funkar hur bra som helst med vilka bär som helst. Och visst är det mandariner i den traditionella… Glad

gun92884
2011-05-08 12:07
#5

#2

For att hjalpa de som aldrig gjort rulltarta forut sa skulle jag nog lagga till i receptet att pa en gang lagga upp den fardigabakade kakan (fortfarande pa pappret) pa en fuktig kokshandduk och se'n rulla upp allt (handduk inraknad) snabbt och lata det hela kallna, upprullat. Det gor det enklare att rulla ut kakan for fyllning, for att se'n rulla upp den igen utan att den brister (for mycket) …Glad

konichiwa
2011-05-08 12:07
#6

Tack Ngupa! Jag fyller år i veckan och har funderat på vad jag ska bjuda på, de recept jag hittat är sådär… inte riktigt vad jag vill ha men detta!! Jag älskar budapestbakelserTungan ute

Det får bli med mandarinklyftor för den här gången.

Tacktack!

Annons:
[ngupa]
2011-05-08 12:41
#7

#5 ett bra tips som inte jag visste TACK!!

jag lägger till detta :)

gun92884
2011-05-08 12:50
#8

#7

Jag blev pamind om detta igar for det var ett inslag i ett matprogram som jag kikade pa Skrattande

starhawk
2011-05-08 12:50
#9

En Budapest med hallon!? låter sötsliskigt, jag håller mig nog till dom konventionella

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gun92884
2011-05-08 12:53
#10

#9

Vad ar sotsliskigt med hallon? Förvånad

Det ar val bara att dra ner pa sotningsmangden?

yvonnel
2011-05-08 15:04
#11

Hallon som är så himla gott, det ska jag ha på min födelsedagstårta/rulle, för jag fyller också snart. Men jag har just nu mandelmjöl hemma, tror ni inte att det går lika bra? men det går ju att köra lite hasselnötter i mixern också……

Ett tips som jag kom på just nu - äggvitorna går ju åt i bottnen - gulorna kan man göra hallonglass av, bara kör gulorna med liite sötningsmedel, går faktiskt bra utan, och blanda i ca 3-4 dl vispad vispgrädde + en knivsudd vaniljpulver, rör ihop med önskad mängd hallon, färska eller tinade frysta. Frys sedan, gärna i småburkar typ philadelphiaost, så man får lagoma portioner att ta fram.

starhawk
2011-05-08 15:44
#12

#10: Min erfarenhet är att allt med hallon tenderar att bli sötsliskigt, om man däremot plockar dom från en buske och äter dom direkt är dom helt okey

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
2011-05-08 16:08
#13

#12

Smaken är som baken…………………..

Akta så du inte får för många hallonmaskar med på köpet.

Annons:
starhawk
2011-05-08 16:16
#14

#13: Hallonmaskar är bra proteintillskott!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Nilla59]
2011-05-08 18:12
#15

Tack Marianne du är ju helt otrolig till att "göra om" onyttig mat så den blir nyttig och bra. Det skall absolut testas. #13 Ha ha, ja verkligen mumsfilibaba ´Budapestrulle till middag då.

[ngupa]
2011-05-08 20:39
#16

#15 Cool

jag är tvungen om familjen ska hålla sig på spåret…. Flört

[ngupa]
2011-05-08 20:41
#17

#11 jag älskar hallon numera Skrattande

mandelmjöl skulle jag inte rekommendera, då just denna goda hasselnötsmak är lite av grejen också.

men mal du hasselnötter, det går precis lika bra.

jag vill gärna kombinera just malda och finchackade…

[Thesoulforged]
2011-05-08 21:22
#18

Wow vilken vacker bakelse :) denna kan jag bjuda min diabetessjuka farfar på också.

[Pennylane1]
2011-05-08 22:00
#19

starhawk… frysta hallon är väl bra mycket mindre sötsliskiga än färska iallafall, dom är inte söta alls utan mer sura…

Fiana
2011-05-08 22:52
#20

men hur skulle "originalet" vara mindre sötsliskigt när man där har de där mandarinklyftorna som ligger i sockerlag?

Annons:
starhawk
2011-05-09 08:39
#21

#19: Frysta hallon tycker jag är synnerligen sötsliskiga och syrliga, bläää! Morsan gillade dom så det är kanske nåt feminint

#20: Vi har tydligen fått tag på olika Badapest, i mina är det mandarinklyftor som inte smakar särskilt sött alls, bara mandarin. Hur vet du att dom legat i sockerlag förresten? var du med när dom bakades?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[ngupa]
2011-05-09 09:01
#22

Mandariner på burk ligger alltid i sockelag som jag förstått det.

men du #21 kanske hade färska i?

aklejor
2011-05-09 10:17
#23

Bokmärker.

yvonnel
2011-05-09 11:40
#24

Man får nog kanske leta runt lite men det finns faktiskt fruktkonserver som ligger i egen juicelag, det handlar ju fortfarande om Kh, men inte tillsatta i form av tillsatt extra socker.

Fiana
2011-05-09 14:41
#25

#24 visst gör det det, men inte mandariner.

Att de ligger i sockerlag är något man är van vid med mandariner för de säljs inte färska här (har med kärnor att göra om jag inte missminner mig).

Det ingår helt enkelt i smaken vi känner igen som "mandarin".

Däremot brukar inte fyllningen i budapest rulle smaka så sött totalt då det är mycket osötad grädde och ganska liten mängd mandarinklyftor.

Sen kan man ju inte gilla hallon, det är lite speciell lukt och smak, hör till de som inte gillar dem särskilt. Men det är garanterat mer socker i mandarinklyftor :) Att hitta på några som inte legat i sockerlag, ja då har du hittat något vääääääldigt ovanligt och exotiskt för Sverige.

starhawk
2011-05-09 15:10
#26

Hittade på en receptsite: "Lägg i de skalade mandarinerna och sjud sakta under lock" det låter knappast som några mandarinklyftor i burk och bilden visar även hela frukten, ungefär som en skalad apelsin så det finns tydligen rätt färska mandariner att få tag i

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Fiana
2011-05-09 16:19
#27

#26 Då är det troligare att det handlar om klementiner eller satsumas - ofta missförstånd där alla av den sortens småcitrus kallas för mandariner. Man kan säkert göra budapestrulle på det också om man vill. Dock skulle nog många bli förvånade om de fick en sådan köpt, de brukar helt enkelt göras med det som är de inlagda mandarinklyftorna (som är just inlagda i sockerlag). Men även om du väljer vanlig småcitrus (färsk) istället så får du nog fortfarande mer socker än hallon.

Vill man leta på exempelvis fineli så hittar man alla småcitrus under namnet mandarin - men det är inte allmän klementin/satsumas som budapestrulle brukar göras av.

Annons:
[Pennylane1]
2011-05-09 16:35
#28

jag blir väldigt förvånad över att frysta hallon kan upplevas som sötsliskiga! De flesta (icke LCHF:are) upplver dem ju som jättesura, jag tycker inte dom är speciellt sura eftersom jag vant mig av med alltför sött men så värst söta kan jag inte tycka att de är. Guben som också äter LCHF tycker de är vansinnigt sura.

aklejor
2011-05-09 18:51
#29

Jag har för mig att det skall vara hackade persikor oxå i den "riktiga", men vet inte om det är mycket kh i persikor.

Lotta

Lisabet
2011-05-09 18:59
#30

Enligt fineli har persilor/nektariner 7,8 g kolhydrater på 100 g.

Jag trodde det var mycket mera, för jag har alltid tyckt om nektariner och i somras åt jag en, började i alla fall, för den var så sötsliskig att jag inte klarade mer än några tuggor, och jag gillar fortfarande sött och äter lite frukt ibland.

Aliki
2011-05-09 19:33
#31

Ngupa.. Jag försöker undvika dina bakverkstrådar……ser för gott ut, men om jag fick önska så är det en (påsk-) tårta, nötmarängbotten med smör/vanilj/citronkräm (det var mandelflarn och marsipanägg som dekoration, därav påsktårta)

Det var ett favoritrecept jag fick av min svägerska för läääänge sedan ( ..när barnen var små)   Påminner om en fryst "Frödingetårta" men godare….den skulle jag kunna tänka mig utan socker!!!

Väntar…..Flört

[ngupa]
2011-05-09 20:50
#32

#31 *asgarv*

Ok… en beställning till  Flört

Jag har faktiskt bakat en sådan för jätte länge sedan, kanske 2 år sedan, minns att den blev för stark, men det var sukrinets fel. NU vet jag hur sötningen ska doseras. Skrattande

ska grunna över hur jag gjorde då… och återkommer vad det lider med bild och recept på bloggen.

i min närmaste pipeline (huvet) ligger, smulpaj-rabarber, vaniljglass med rabarberkompott, svartvinbärsglass (när dom kommer på busken) och en glassmak som jag grunnar över, buskarna ska bara börja blomma.

Bara för att läska några Tungan ute

(kanske kan hinnas mellan rabarbern och vinbären)

[ngupa]
2011-06-10 08:55
#33

#31 nu är den klar HÄR.

Camilla77
2011-06-10 10:47
#34

Budapestlängd är det godaste bakverket som finns. Om ditt recept visar sig vara i närheten av lika gott så blir det lättare att lchf:a ;-D

Tackar!!

Annons:
[ngupa]
2011-06-10 10:55
#35

#34 EXAKT!

det är just därför jag tar fram recept på smarriga bakverk som är mat Flört

För hur det än är så behöver vi lite tårtor till våra högtider.

är det någon gång man faller i gropen så är det vid högtider och annat festligt… det förstår man snabbt när man läser trådar om att "nu är jag på banan igen" då förstår man behovet av hälsosamma bakverk (rent av nyttiga) för att vi inte ens ska "hamna utanför banan".

[Nilla59]
2011-06-10 19:28
#36

Mums mandeltårta det brukade jag baka men nu kan jag hu göra det nu också. Tack Marianne <3

Här i Göteborg med omnejd har jag bara sett Budapest med mandarinklyftor. Och icke hallon har ju lite stark smak den kan väl upplevas lite olika.

[Pennylane1]
2011-06-10 19:57
#37

icke hallon?

misty09
2011-06-10 20:06
#38

#35 Tack för alla fina bakrecept. Det är precis som du säger. Finns goda fika alternativ ramlar man aldrig av "tåget" och drabbas av "det dåliga samvetet"

Jag har haft hembakt till kalas, morsdag mm och klarat alla frestelser galantGlad Mitt nya LCHF bak är minst lika gott som det gamla sockerstinna, om inte godare !

TantiAvanti
2011-06-11 01:22
#39

Fy tusan! Så fort man går in på detta forum så hittar man mängder av trådar som handlar om surrogat eller varianter på sockermängda livsmedel.

När ska folk fatta att man måste låta bli sånt här för att bli av med sötsug?

Jag tycker det är skitjobbigt att gå in här och se recept på godisgrejer som bara gör att det blir ännu svårare att släppa sockret.

konichiwa
2011-06-11 01:28
#40

Tråkigt att du känner så tantiavanti, men vi är många som inte har problem med sötsug och vill försöka leva så nära det gamla sättet vi  kan. Det är större chans att klara av det då.

Du får helt enkelt låta bli att öppna såna här trådar!

[ngupa]
2011-06-11 07:27
#41

ja det är inte lätt när alla "dras över samma kam" eller när asketerna kräver att alla ska vara asketer…

Annons:
misty09
2011-06-11 08:52
#42

#26 Finns ingen frukt som heter "mandariner" egentligen. Detta är ett påhittat namn för småcitrus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Småcitrus

Mandariner är oftast det vi kallar dessa sockerinlagda småcitrusarna i sockerlag.

#40  Håller med dig. Måste finnas trådar för allt….öppna dom inte om man inte kan. Själv har jag ca 3-5 kilos trivselvikt att bli av med och äter LCHF främst för att jag mår bättre. Har blivit av med mitt sockerberoende och triggas inte igång av LCHF bakat.Hade jag inte haft dessa recept hade jag garanterat tagit en bit vanlig tårta på kalas och därmed varit tillbaka i sockerträsket igen. Vill fortfarande kunna njuta vid speciella tillfällen som födelsedagar, midsommar mm Så tack ngupa för alla fina recept. Har redan hunnit testa  mjuka pepparkakor, tigerkaka, chokladbiskvier, kokoskakor  och nån tårta till morsdag. Du gör mitt liv lättare……..

[ngupa]
2011-06-11 17:05
#43

#42 Åååå vad det värmde mitt hjärta! Kyss

Det är också precis det jag önskar göra med mina recpet och nu då småningom min bakbok.

Önskar just hjälpa alla att hålla sig på banan och ge folk i allmänhet möjlighet att börja baka hälsosamt.

Även de som inte äter strikt LCHF kan ju ha nytta av recepten då vi inte bör äta så mycket socker och vetemjöl någon av oss.

För mina vuxna barn är detta nödvändigt för att få ner sockerkonsumtionen. Vilket ALLA behöver. Flört

Jag ser nästan detta som startskottet för HÄLSOSAM bakning för ALLA!

Min bakbok borde sedan spridas till alla kondis Oskyldig

karinafp
2011-06-11 17:15
#44

Jag har inga problem att hitta konserverade mandarinklyftor "in its own juice", dvs utan sockerlag. Det finns både på Coop Forum och Ica Maxi. Inte exotiskt eller konstigt alls, utan det beror som vanligt på efterfrågan hos kunderna om butiken tar in dem.

konichiwa
2011-06-11 19:34
#45

#43

Vad trist det är att inte konditorier har hakat på LCHFbakning.

Ibland går jag på kafe/konditori (men numera allt mer sällan) med någon vän och frågar alltid efter något utan socker och vitt mjöl. Jag får bara en fågelholk till svar.

Jag försöker tala om för dem att de skulle tjäna på att ha något för alla som äter LCHF men ingen har lyssnat. Inte intressant tydligen.

Så det blir en slät kopp te för mig bara. Ibland får jag lust att beställa en tallrik vispad grädde :)

Jag bor i en liten stad med löjligt många kafeer/konditorier och ändå är det såhär trist_.
_

[Pennylane1]
2011-06-11 19:49
#46

fast… vitt mjöl? Det är lika illa -om inte värre- med fullkornsmjöl ju! dessutom är kokosmjöl ju vitt Flört

[ngupa]
2011-06-11 20:21
#47

vittmjöl= vetemjöl väl?

[Pennylane1]
2011-06-11 21:01
#48

ja det är det men vad jag menade var att det ju inte är bättre med annat mjöl. Kanske snarare sämre, graham, råg, etc. Det med koksomjöl var ett skämt…

Annons:
[ngupa]
2011-06-11 21:05
#49

Skrattande

camsve09
2011-06-11 21:49
#50

Jag får en tallrik vispgrädde där jag fikar. :-) Beställer till kaffet, och de kommer in med den på en egen tallrik.

konichiwa
2011-06-11 21:54
#51

#48

ber om ursäkt. Kanske är det bättre att jag lämnar allt till dig för korrekturläsning innan jag gör inlägg?

aklejor
2011-06-12 09:57
#52

#33 Åhååååå, vilken god mandeltårta du gjort. kanon. Du har inte funderat på att ge ut dina härliga recept i bokform? Skulle nog gå som smör i solsken.  Hihi, vi har +30 grader cirkus, phu.Skäms

Lotta

misty09
2011-06-12 13:01
#53

Nu står budapestbotten i ugnen….spännande! Ska bli söndagsfika idag!

Eftersom du har sån kläm på detta med bakning och andra haft önskemål om tårta fick jag en idé i går.

Min dotter gjorde radiokaka sån med mariekex. Tror du att man kan göra den LCHF. Detta är ett barndomsminne för mig. Kan man baka någon form av nötkex att varva chokladsmeten med. Själva chokladen är nog inte så svårt. Det är ju bara mörk choklad, kokosfett, ägg och sukrin istället för florsocker. Vad tror du…..recept på nötkex?

[ngupa]
2011-06-12 13:34
#54

#52 Jodå det är bakbok på G….

[ngupa]
2011-06-12 13:38
#55

#53 kex är oerhört svårt att få till, just detta krispiga och att det varar.

Man kan få till "saltiner" men de mjuknar jätte fort. + att i en sådan kaka skulle de "smälta" och inte behålla någon krispighet alls.

så jag vet inte… man får nog rpova sig fram där.

Annons:
joly
2011-06-12 17:03
#56

Gjorde denna tidigare i veckan och bjöd mina (kolhydratsätande) jobbarkompisar. Det blev tummen upp, allt gick åt! Glad

I'm your destination, I'm the reason why

joly

misty09
2011-06-12 20:26
#57

Nu är den klar Kyss fantastiskt god. Denna blir det till midsommar fast med jordgubbar i. Tack snälla……

[Pennylane1]
2011-06-12 20:48
#58

# 45

Om man tror att någon tror att annat mjöl än vitt mjöl är ok så tycker ju jag att det är en förbaskad skyldighet på ett lowcarbforum att tala om att det är lika illa om inte värre. Hur ska man kunna gissa att det är en felskrivning?

[ngupa]
2011-06-12 21:14
#59

#57 Varsågod! Med jordgubbar i blir den supergod!

misty09
2011-06-12 21:26
#60

Tror du den går att frysa färdig?

[ngupa]
2011-06-13 07:44
#61

Jag vet att mamma många gånger fryst in vanlig gräddtårta och det verkar ha gått bra. Så det borde gå. men jag kan inget lova , då jag aldrig fryst tårta, här går det liksom åt Flört och har heller aldrig gjort så långt iförväg att det behövts heller.

OM du provar berätta gärna hur den blir! Glad

[Pennylane1]
2011-06-13 07:47
#62

det måste absolut gå bra, finns ju en massa olika frysta tårtor att köpa, tror även Budapest!

Kolla här!!

http://www.matklubben.se/recept/budapest+t%E5rta+fryst

längst ner på receptet står att marängen går bra att frysa, förmodar att de menar hela tårtan.  Förhoppningsvis gäller det då även denna tårta.

Annons:
misty09
2011-06-13 18:49
#63

Hittade ett recept på Budapestrulle med blåbär i fyllningen. Här skulle det också vara 2 msk kakao i marängsmeten. Det ska jag testa när blåbären kommer senare i sommarGlad

Marianns LCHF Mat & bak
2011-08-17 07:30
#64

Vill bara här säga att jag skaffat en bättre identitet här på KiF!

Jag kommer mer och mer övergå till den.

Kram på er alla!

[hurley]
2012-02-21 14:32
#65

Jag har ännu inte hunnit prova denna men jag ser fram emot det :) Älskar budapestrulle!

Septima
2012-02-21 15:06
#66

Hjorton i stället för mandariner! Samma färg, söta och aromatiska i sig själva (utan socker) och så smakstarka att man bara behöver pyttelite! Utsökt brytning mot hasselnöten…

yvonnel
2012-03-31 19:29
#67

Hej!

Är det någon som har sparat receptet på Budapestrulle?

Av någon anledning så kommer jag inte åt den länken som var med i trådens början och på måndag morgon behöver jag bjuda på kaffe med kaka till sticka-caféet, det är min tur att bjuda och det vore ju kul om jag kan vara med själv.

misty09
2012-03-31 19:34
glitterfisk
2012-03-31 20:10
#69

Tack!

Bestämde mig just för att testa denna i påsk när släkten kommer till stugan.

Alltså dags att inhandla kokosnötsmjöl, hasselnötsmjöl och stevia! Sån´t jag tidigare kallat pseudo-mat… Dags att testa, kanske kan det rädda från avsteg i påsk.

Kött och riktig mat i all ära, men nog skulle det kännas bra att kunna vara med och fira med en efterrätt också någon gång.

Annons:
yvonnel
2012-03-31 22:44
#70

#68

Tack så himla mycket för länken som funkade alldeles utmärkt.

Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-01 10:21
#71

ojdå tänkte inte på det att länken i #0 går till min gamla bloggadress, hoppas någon Medarbetare ser detta och kan ändra länken till rätt adress. enligt #68

tack misty09 för hjälpen!

[Pennylane1]
2012-04-01 10:23
#72

det är just därför folk ombeds enträget att lägga in själva receptet i sina inlägg här och inte bara en länk till en blogg….

Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-01 10:26
#73

#69 Pseudomat… ha ha ha

dock är ju grädde mat på riktigt (för många i alla fall)

även hallon och ägg(vita) och (hassel)nötter är väl också sk mat. Flört

kokosnötsmjölet är väl det "mjöl" som ändå är ett av de bästa mjölen hälsomässigt då den också har en så låg andel omega 6? Kokos ska ju vara nyttigt?

Så för mig är detta mat, som en liten lunch Cool

glitterfisk
2012-04-01 18:41
#74

# 73 Nej, riktig mat är kött, fisk, fågel, ägg och smör! Skrattande

Glad för alla dina fina recept! Har köpt din bok och kommer att prova att baka flera saker ur den. Och köpa kokosnötsmjöl mm.

Har bara i en annan tråd gjort reflektionen att LCHF inte riktigt är vad det har varit… Har själv ätit lchf till och från i ca 4 år, men inte varit så aktiv på lchf-siter senaste året/åren. När jag kollar runt nu finns mycket recept på goda saker. En stor skillnad mot tidigare. Detta kallar jag "pseudomat", med glimten i ögat. Säkert gott och trevligt, men jag behöver tappa vikt och då vet jag inte hur klokt det är att ha sådana saker hemma, vet inte om det triggar till överätning. Så jag ha bestämt mig för mat i vardagslag, men gärna prova nya godsakerna vid högtider. Ska kolla om det kan hålla mig på banan. Inte bra att göra avsteg vid högtider och ta många veckor på mig att hamna rätt igen heller…. det har jag testat ett flertal gånger…

Så premiär-lchf-bakningen blir din fina Buddapestrulle. Tack för recept!

Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-02 08:17
#75

#74 Då passar ju bakboken bra, i den är det över 180 ägg och 7 kg smör Flört

glitterfisk
2012-04-02 10:43
#76

# 75 Läste noga i din bok igår kväll och ser att du gör kloka reflektioner kring detta med mat och bak. Så ok, Budapestrulle är härmed utsedd till strålande lördagslunch! Skrattande

Återigen, är glad för alla recept! (Så kan jag välja själv när det blir bak och när det blir fläskkarré med beasås…) Tack!

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-02 10:57
#77

Härligt att höra att någon läste noga!! Texterna är också viktiga ju Flört
Exakt det som är meningen man vill absolut INTE alltid käka sötmat till lunch ofta vill man ha saltmat Cool

Chalin3
2012-04-02 11:13
#78

Har en fråga angående detta med sötningen.

Vad för Stevia ska man använda för att det ska stämma med mängden i receptet? Har provat Stevia strö (Icas) men det ska ju vara samma mängd som soccker så det bliringet bra, plus att det smakar inget vidare när man måste ha så mycket.

Tänkte baka lite till Påsken så får ta entur till Life butiken, men undrar vad för Stevia man kan använda.

Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-02 11:29
#79

#78 Stevia strö är inte stevia, det är mest erythritol och pyttelite stevia.
Köp en stevia som ren och inte uppblandad med något annat., det bör stå på innehållsförteckningen om det är bara stevia och gärna rebaudiosid REB A.

Sammet1
2012-04-02 11:39
#80

#78 Jag använder Icas Stevia strö till Marianns recept. Då blandar jag det med vanligt Sukrin (ungefär 50/50), och totalt ska hela mängden sötning bli ungefär den mängd som Mariann anger för erythritolet, då blir det bra!

Räkneexempel: Mariann har angett 3 msk erythritol och 1/4 krm stevia i ett recept. Jag tar 1½ msk Stevia strö och 1½ msk Sukrin och får en bra smak.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Chalin3
2012-04-02 11:51
#81

#79 Tack för svaret. Ska seom jag hittar det i affären.

glitterfisk
2012-04-07 21:30
#82

Bakade denna Budapestrulle idag och bjöd på. Den gick lätt att baka, blev fin och jättegod! Jag gillade den och inte lchf-ande gäster med. Lyckades inte få tag på hasselnötsmjöl, men tog mandelmjöl och ändå hackade hasselnötter. Det blev god smak av det. Och den var bra att fira påsk med. Lchf-vänlig påskbuffe och Budapestrullen som dessert har gjort att jag känner att jag firat påsk som alla andra och jag mår bra och har inte haft svårt att låta bli godiset som tydligen måste finnas överallt denne helg. Tack för recept Mariann. Blev sugen på mer lchf-bak. Vad rekommenderas som nästa bakförsök? Glad påsk!

Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-08 11:16
#83

#82
Har du boken?
Då skulle jag rekommendera dig att till midsommar göra midsomamr pajen, den äsljkar vi här. tarvas dock fina svenska färska jordgubbar vilket inte finns nu.

Min favovrit i boken om man ska baka lite snabbt är annars kanel och kardemummakakan.

Har du inte boken, kanske mandeltårtan på bloggen skulle kunna passa om man gillar tårtor.

Annons:
konichiwa
2012-04-08 14:05
#84

Jag ska precis baka mandeltårtan! Jag har ändrat lite i receptet: lägger till 3 malda bittermandlar till mandelmjölet och så lägger jag till en nypa salt i bottnarna också för att få fram en tydligare smak.

vänliga hälsningar!

Chalin3
2012-04-08 14:47
#85

#83

Kan man beställa ett signerat exemplar av boken från dig? Flört

glitterfisk
2012-04-08 15:50
#86

#82 Jag har boken. Dock inte här, just nu, är i fritidshuset över påsk och har boken hemma. Ska kolla när jag kommer hem. Då blir det midsommarpaj till midsommar och kanske en kanel och kardemummakaka innan dess. Ja, testar den nästa gång nåt ska bakas. Älskar kardemumma! Blev inspirerad till mer lchf-bak efter denna Budapestlängd. Den var god och jag kände mig inte söttriggad.

konichiwa
2012-04-08 16:12
#87

Det där blev perfekt :-) En köpt tårta kunde inte vara godare!

Upp till toppen
Annons: