- Medlemmar - Läst 2563 ggr

Tragisk diabetesbehandling.

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Vad i hela friden...! Hon var ju inte ens överviktig?! Vadå "få bättre kontroll över sin diabetes"? Jag antar att hon är typ-1 diabetiker. Känns som vi inte får hela bilden. Hur skulle en gbp kunna hjälpa en typ-1 diabetiker utan övervikt?

Jo, den är ytterst märklig hela berättelsen. Jag förstår ingenting.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081016084209AA9M7K2

Enligt denna länk kan inte GB påverka diabetes typ 1.

Och det hade ju varit märkligt eftersom diabetes typ 1 betyder att bukspottkörteln inte producerar tillräckligt med insulin eftersom beta-cellerna utsattas för en autoimmun attack.

Googla "gastric bypass diabetes".

Samma resultat fast utan risk att bli förlamad eller hjärnskadad kan man uppnå med LCHF/lågkolhydratkost.

Om damen som nämndes i artikeln inte var överviktig--- var det en experimentoperation? Har aldrig hört talas om liknande.

Betänkligt i allra högsta grad.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Med tanke på det du skriver Helena, så måste hon ju varit en D-2a. I så fall är det ju rena humbugen.

Det är ju därför som jag undrar om det är ngn form av experiment.

I Västra Götaland finns det annars en del läkare som är ganska bra på LCHF, men de kanske inte har en chans mot knivmarodörerna.

Det här måste vi ta reda på mera om. Någon som hört talas om fler normalviktiga diabetiker som opererats med GB?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Har Googlat på hennes namn men det är bara hänvisningar till dagens Expressen.

Så är skrev ngn i sin blogg operation:

"Och till vanligheterna hör det att man ska ligga på uppvaket i 3 timmar, jag blev kvar i 6 timmar. Farbror kirurg hade visst rispat lite på levern min och som ni säkert alla vet så är levern vårt blodrikaste organ och hade det gått hål där vet ingen var det slutat. Så dom hade ständiga blodprovstagningar på mig och ständiga väckningsförsök 1 gång i timmen för att jag skulle upp och gå lite och även kissa lite."

Farorna lurar överallt där knivarna går lösa.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Här ett citat från ett inlägg på Svenska Diabetesförbundets hemsida:

"Även insulinbehandlad diabetes typ 2 botas i princip en vecka efter operationen i 77 % av alla fall!!
Det har alltså inget att göra med någon viktminsking utan är bara en positiv sidoeffekt.
Jag pratade med en överläkare så sent som i juli och han berättade att forskningen står handfallen man vet helt enkelt inte vad det beror på"!

Kan det vara så att de helt enkelt testar om det fungerar på icke överviktiga?

http://www.medscape.com/viewarticle/555171

Har nu letat så gott jag kunnat efter normalvikt-diabetes-GB.

Länken ovan från 2007 säger en del.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

http://www.google.com/search?sourceid=ie7&q=surgery+for+diabetes&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rlz=1I7ACPW_sv

Här finns en mängd länkar. Kanske står det ngt om vad som verkligen ligger bakom.

Koppla bort tolvfingertarmen? Varför har vi den då?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0, med bibehållen tolvfingertarm och magsäck

Nu hr jag tillskrivit professor Christian Berne som är Socialstyrelsens expert på diabetes.

Hoppas att det kommer svar.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Bäste professor Berne,

med anledning av artikel i Expressen

http://www.expressen.se/nyheter/1.2427793/blev-forlamad-efter-operation

om en gastric bypass av en icke-överviktig diabetiker med tragisk utgång vore jag tacksam för klargörande i följande fråga:

Är det enligt vetenskap och beprövad erfarenhet att operera diabetiker typ 2 (som jag förmodar att det rör sig om) med gastric bypass för att genom detta "förbättra patentens diabetes?

Är detta ett vanligt förekommande behandlingsätt i Sverige?

med vänliga hälsningar

Helena Hesselmark

samhällsgeograf

Bravo, Helena! Jag står också fullkomligt frågande. Hoppas det blir ett j-la liv kring detta.

Det finns ju ett gammalt skämt om att kirurger vill sätta skalpellen i alla, medan vanliga läkare vill ge alla en burk medicin. hoppas detta inte är ett tecken på att skämtet kan vara sant...

Bra Helena!

Den här storryn gör mig fly förbannad ju mer jag tänker på den.

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080902122834.htm

Här finns en förklaring. Möjligen finns denna länk med i tidigare kommentar.

Jag kan inte påstå att jag förstår vad det handlar om, men det verkar inte skribenten heller göra -egentligen.

Men med så uruselt underlag kan man ju inte hävda att det är det bästa alternativet för diabetiker.

Naturligtvis skall även normalviktiga diabetiker typ 2 kunna prova LCHF/lågkolhydratkost utan att bli hotade med omedelbar hjärtinfarkt och plötslig död.

LCHF är såvitt jag vet ofarligt. Själv har jag hållit på i mer än 4 år och mår oförskämt bra.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Det är ju knappast någon som accepterar en operation mot diabetes om läkaren informerar om riskererna; förlamning och hjärnskador.

Jag tror att den gb opererade inte får i sig tillräckligt mycket kolhydrater när de äter så liten mängd mat som de måste göra efter operationen.

Att just det kan vara en förklaring till varför blodsockervärdena blir så mycket bättre.

Jo UBCL, så är det nog och när vi då vet att man kan få i sig färre kolydrater utan att gb operera sig, ja då blir det ju absurt.

#14: Tja om man tror att människor är möss så är ju den där rapporten relevant, själv tror jag inte på att människor är möss

Medarbetare på Förhistoriskt och Science Fiction i Fokus

LCHF-kost har ju många fördelar jämfört med GBP-operation men den viktigaste fördelen är trots allt att det är nåt som man kan sluta med.

En GBP-operation är vad jag kan förstå permanent och bestående hela livet ut.

Det är ju bland äldre vanligt att det är svårt att hålla hullet. Övervikt är inte ett vanligt problem på äldreboenden men däremot undervikt.

Att se så långt fram är kanske inte intressant för kirurgerna.

http://longevity.about.com/od/researchandmedicine/a/gastric_bypass.htm

Oddly, the group that had gastric bypass surgery had a 58% increased risk of death by injuries, suicide and other non-disease causes.

58% högre risk för självmord och olyckor? Egendomligt nog?

Mycket märklig statistik man kan finna.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Det har väl också framkommit att alkoholism kan vara en följd av operationen. Det är kanske en förklaring till ökade olycksfrekvens. Självmord kankanske tolkas som olycka ibland också, t ex traffikolycka.

Kan inte släppa tanken kring denna tjejs öde och därför puttar jag upp tråden igen. Helena, har du fått något svar från Christian Berne?

Fick mail att prof. Berne återkommer i morgon.

Helena

Ja glad blir jag inte, när jag läser detta. Min son står på väntelista till en GBP i oktober. Han är väldigt överviktig 160 kg, men vill INTE prova LCHF. Hans fru som är gravid är också överviktig, men skall göra en op efter graviditeten. Båda deras söner 18 och 15 år väger mellan 100 och 125 kg. Hade läkaren sett hela familjen så hade det kanske framgått att deras matvanor är fel.

Thyra4> Har du gjort allt du kan? Dum fråga kanske, det har du säkert gjort.

bustas - ja det har jag försökt med i snart tre år, De har bekanta som har lyckats bra med LCHF, men nu har han och hans fru helt tagit avstånd med mej och det gör ju ont, men jag hade inte kunnat låta bli att informera honom.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4dcbf36bd4ebea6d9100b55d-anmalan-till-socialstyrelsen#discussions-1

Så här gjorde jag till slut. Vi får se varthän det bär.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Mer i: - Medlemmar -

• Solpuss igen

Hej igen! :) Nu har jag ätit lchf i över ett år, och vill berätta om vad som hänt med mig/min kropp sedan starten. Bakgrund: När jag började äta lchf var jag inne...

» Till diskussionen
  • Ny medlem.

Hej.Heter Yvonné Norrman och är en bit över 50.Jag har slutat rökat och gått upp cirka 20 kg nu behöver jag råd och hjä...

» Till diskussionen
  • Tack

Hej på er alla!Jag är ny här och är just alldels till mig över alla goda mattips och annat "bra och ha". Jag har hållit ...

» Till diskussionen
  • Vilka ska med på kryssningen?

Jag har just bokat mig! konichiwa

» Till diskussionen
  • Kaisakavats Ö

Vaddå Ö? Kan man undra.. Det här ÄR en helt vanlig trådfortsättning á lá kaisakavat.. men jag tröttnade på siffrorna och döper nu trådarna - eller snarare ka...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Boktips