Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12940 ggr
JazzBass
3/16/11, 11:03 AM

LCHF = 20g kh per dag?

Hej,

En allmänt accepterad gräns för LCHF är max 20g kolhydrater per dag. Vissa kör mindre strikt, andra kör ännu mycket striktare, t.ex. fakir (näst intill inga kolhydrater ) eller ufo (Under Fem Om dan).

Vad finns det egentligen för belägg bakom dessa nivåer? Frågar av ren nyfikenhet. I Finland (var jag bor) anses denna gräns som mycket strikt för så kallade "karppaajat", personer som äter en lågkolhydratdiet. Under 100g är en vanligare gräns, och det är 5 gånger mer kolhydrater!

Har läst här nån gång att i början räcker det att äta mindre än ca 100g kh om dagen för att komma in i ketos, men att man efter något tag borde ligga på ca 40g kh för att hållas i ketos.

Skulle gärna se lite utläggningar om dessa nivåer, gärna med referenser till vetenskapliga studier.

Jag har inte läst några böcker om LCHF ännu, men håller på att läsa Matrevolutionen. Har inte kommit så värst långt ännu dock.

(Ursäkta om det finns tidigare trådar med samma fråga, glömde bort sökfunktionen..)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Zepp
3/16/11, 11:09 AM
#1

Du har fattat helt korekt, 20 gram är från Atkins induktionsfas och det finns vad jag vet inget direkt vetenskapligt belägg för att det skulle vara optimalt.

Men folk vill gärna ha en sifra att hänga upp sig på och man kan/bör sikta på 20 så har man fullt upp med detta under en tid, smatidigt som kroppen ställer om sig till fettförbränning.

På den tiden har man fått ett nytt tänk, lärt sig en del nya recept men framföralt fått nya ögonmått och man har lärt sig hur mycket man behöver för att stå sig mellan måltiderna.

Sen när man fattat helheten inser man att det antagligen spelar mindre roll om det skulle bli 20 eller 40 gram, man märker det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JazzBass
3/16/11, 11:23 AM
#2

Det där om Atkins induktionsfas och 20g-gränsen nämnde jag i en annan tråd nyss (det som föranledde denna tråd) men kul att du märkte det och refererade till det. :-)

Det är mycket logik i det du säger annars, bra att ha en gräns att sikta på så man vet om man ligger på en acceptabel nivå. Frågan är om det är väldigt strikt eller om många skulle klara sig lika bra på kanske 50g?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zepp
3/16/11, 11:34 AM
#3

De flesta kan säkert ligga på 50 gram utan vidare, det är nog insulinresistenta och diabetiker som skall/kan ligga lägre.

Och givetvis de som vill "banta snabbt" till badsäsongen!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
3/16/11, 11:36 AM
#4

För min del tycker jag att 20g är en bra nivå att starta på. Då ryms det en del grönsaker och mejerier men inte bröd och annat med mer kolhydrater. När man sen gått igenom omställningen kan man ju börja utvärdera och testa om man behöver mindre kolhydrater eller kan öka kolhydratintaget.

De flesta som börjar med LCHF har ju nån slags hälsoproblem eller iaf viktproblem och då tror jag det är allra viktigast att sluta med spannmål. Men samtidigt brukar vi säga till dem som frågar att om man är frisk och normalviktig så kan man öka på kolhydraterna en del…

[ngupa]
3/16/11, 11:57 AM
#5

på fler inlägg här kan man tolka att 20g och under är alltså en strikt LCHF…Obestämd

Inkanyezi
3/16/11, 12:45 PM
#6

Och jag tycker att 20 gram är ganska lågt och rätt svårt att hålla. Jag ligger högre. När jag har räknat så har det hamnat på omkting 60 gram i snitt för mig, ibland lite högre och ibland lägre. Jag har också tittat på vad jag borde skära bort för att hamna lägre, och det som går bort då är först den relativt lilla mängd bröd jag äter och honungen som jag sötar te med.

Jag har provat att byta de kolhydraterna mot potatis, och det kändes ganska bra, men gav lite gaser i magen. Jag hänger fortfarande kvar vid att söta teet, och jag föredrar honung framför allt annat. Det är smaken, så om jag skulle ändra tar jag hellre bort det helt än försöker ersätta det. Visst kan man leva utan te, men livskvalité är ju lite av varje, och om man tycker att det är gott med en kopp te, så tycker jag att det ska kunna rymmas i dieten, även om man sötar det.

Jag tror inte att jag har starkt sug efter socker eller kolhydrater, eftersom jag kan gå förbi hyllan med godis och bara vara äcklad av den, och eftersom jag inte kan tänka mig att byta till exempelvis socker i teet, utan snarare ta bort honungen.

Helt klart är i alla fall att jag mår bättre ju mindre kolhydrater som ingår i kosten, så någon gång kanske jag får för mig att köra fakir eller åtminstone hamna lägre. En liten del av att jag inte har plockat bort det här icke-lchf kanske också är att jag inte vill ha det som ätstörning. Jag har alltså inte tagit bort alla kolhydrater, jag har bara minskat dem jämfört med förr, och ökat med motsvarande i fett. Om man sedan vill sätta 20 gram som definition på LCHF, då är det ju inte LCHF som jag tillämpar. Men som jag ser det har jag ju faktiskt tagit bort större delen av kolhydraterna ur kosten och ersatt dem med fett, så att fettet står för större delen av energin, och jag räkner med att jag är i ketos långa tider. Ett gott exempel kan vara gårdagen. Jag var med en hund på djursjukhuset åt en bekant på morgonen för en undersökning, och vi kom iväg därifrån vid lunchtid. För att inte stressa honom mer gick vi därefter hem, närmare en mil, och därefter gick jag och hämtade medicin på apoteket. Jag kom iväg från hunden strax efter fyra på eftermiddagen, och allt jag hade ätit var en frukost på ett halvt paket bacon och två ägg vid sju på morgonen. Jag var ganska trött på kvällen, och gick och lade mig utan att äta middag. Nu på morgonen har jag inte heller ätit, och jag mår ganska bra. Jag antar att jag är i ketos och att jag tar av det fett jag ändå har på kroppen. Jag är fortfarande inte hungrig nu vid lunchtid, men jag funderar på om jag skulle äta en "frukost" eller om jag ska göra en "middag". Det ger sig väl om jag tycker att jag är hungrig; jag har gott om mat i kyl och frys.

Och just det är en av de stora skillnader jag har märkt efter att jag skar ner på kolhydrater. Jag kan hålla mig från att äta mycket längre tid än förr, kanske det som en del kallar "periodisk fasta". Jag är helt enkelt inte hungrig, och inte förrän jag känner av hunger har jag lust att äta.

Annons:
[ngupa]
3/16/11, 12:52 PM
#7

Här hittade jag en sammanställning som finns i LCHF- magasinet

  • Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
  • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
  • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
  • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
  • 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost

Då är allt från 25 gram och under LCHF i alla fall om nu denna definition ska antas. man kan nästan säga from 50g också, då det är en övre gräns.

Minorca
3/16/11, 2:55 PM
#8

#7

Jag tycker din uppräkning kan ge en bra vägledning, men att blanda procent och gram, kan  ju bli lite fel om man inte ger förutsättningarna.

5% kolhydrater är ungefär 25gram kolhydrater om man äter 2000kcal varav 100gram proteiner och 169 g fett.

Om du bara äter 1600kcal varav 80 g protein och 135 g fett då blir 5% 20 g Kolhydrater.

Om du däremot äter 2800kcal varav 140 g protein och 236g fett då blir 5% 35 g Kolhydrater. (enligt SSS's  ät dej ner i vikt)

Bahototh
3/16/11, 3:47 PM
#9

Hej!

För mig behövs ingen beräkning eller gräns. Jag försöker i stället hålla mig till mat som inte innehåller några större mängder kolhydrater, så intaget kan säkert variera mellan 10-80 g om dagen. Jag har relativt stor övervikt, och försöker ta det långsamt nedåt.

[ngupa]
3/16/11, 6:41 PM
#10

#8 vill bara förtydliga att detta är LCHF-magasinets uppräkning, inte min. OskyldigGlad SSS och Annika och Litsfeldt tror jag det är som sammanställt denna.

VÄLDIGT viktigt att alla förstår att det inte är min!

misty09
3/16/11, 6:55 PM
#11

I slutet på 70 talet hittade jag i en tidning ett bantningsprogram. Undvik kolhydrater och gå ner i vikt. Följde detta ett tag men på den tiden fanns ju ingen hjälp via internet eller så att hitta information eller hjälp så man ledsnade snart!

Man skulle i allafall äta mellan 50-60 g kolhydrater. Det var det optimala. Nu har ju mycket hänt sen dess men detta gränsvärde hade man då iallafall. ( har faktiskt kvar tidningsurklippet från Allas veckotidning anno 1978 )

[ngupa]
3/16/11, 7:00 PM
#12

#11 KUL att du har kvar det! Glad

50-60 g, då kvalar det inte in till LCHF, enligt sammanställningen från LCHF-Magasinet. Obestämd Då skulle den kallas kolhydratsreducerad kost.

men kul att det har skrivits om det på sjuttiotalet!

Zepp
3/16/11, 7:11 PM
#13

Jag tror det är Skaldeman som främst ligger bakom LCHF-tidningens definition av vad som räknas som LCHF.

Och man skall då förstå att detta då är mer av akademiskt värde och skall inte föväxlas med vad som är optimalt eller vad som passar för en enskild individ.

Det akademiska i det hela handlar till stora delar om vad som skall få kallas för LCHF i akademiska kretsar, specefikt då vid vetenskapliga undersökningar, och då i första hand handlar det om diabetes och viktnedgång för överviktiga.

Det har förekommit sådana.. där man konstaterat att LCHF inte fungerat och då har försöksobjekten ätit cirka 40E% kolhydrater!

Vilka mängder som är optimalt är nog väldigt individuellt och man måste förstå hur viktigt det är att var o en prövar detta själva, tar ansvar för sin egen hälsa och vikt.

Tex, om man är frisk och normalviktig är det inte ens säkert att de är någon fördel att vara i ketos, utan handlar kanske mer om att äta mat med näring.

Har för mig att Kwasnievski anser att 50-70 gram om dagen är ganska optimalt, när man väl är normalviktig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Gullvi
3/16/11, 8:48 PM
#14

Jag som har IBS-mage mår bättre av att äta lite kolhydrater och brukar ligga på mellan 5-20/dag, då mår jag som allra bäst… Jag har dock inte satt upp några förbud för mig utan vill jag äta fler så gör jag det, men vet inte om magen vill

kattislchf
3/16/11, 9:29 PM
#15

För mig verkar ca 30 gr kolhydrater/dag bli bra. Går jag under 20 gr/dag mår jag dåligt. Men jag har ingen diabetes och är inte "sockerberoende". Jag kan t ex äta en morot utan att jag får någon som helst mer lust på kolhydrater.

Jag tror det är viktigt att man lyssnar av sin egen kropp och försöker hitta sin kolhydratnivå utifrån sina förutsättningar: sjuk/frisk, övervikt/undervikt, sockerbehov osv osv.

hemul
3/16/11, 9:38 PM
#16

#13 Nej, det har Kwasniewski inte sagt.

[GoForIt]
3/16/11, 10:19 PM
#17

Som sagt ytterst individuellt det här… Jag som också har släng av IBS och till det sockerberoende - med överhängande risk för hetsätning, mår optimalt om jag håller mig under 20 g/dag. Efter en tid verkar man hitta ett läge där det är naturligt att ligga utan att behöva fundera speciellt mycket på vad jag ska eller inte ska äta - och då blir det vanligen inte mer än runt 10-15 g.

Även om jag inte är överviktig per definition så skulle priset för att ha råkat peta i mig fel mat att det liksom inte är värt det. Någon morot eller tomat framkallar absolut inga problem - men glass eller ett par kex osv… passar jag mig för. Och det har fungerat i stort sett utan bakslag i flera år nu.

karing84
3/16/11, 11:32 PM
#18

Just läst detta inlägg och säger tack för inlägget. Tack till Inkanyezi och Zepp för att ni banne mig förklarar detta så bra Glad

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
3/17/11, 10:55 AM
#20

#17 - Det där med IBS har jag inte riktigt förstått vad det är, men varit lite intresserad av själv då jag själv lidit av en hel del gasproblem, dock aldrig diagnostiserade. Kollade på [#17" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://sv.wikipedia.org/wiki/Irritabel_tarm](#17 - Det där med IBS har jag inte riktigt förstått vad det är, men varit lite intresserad av själv då jag själv lidit av en hel del gasproblem, dock aldrig diagnostiserade. Kollade på http://sv.wikipedia.org/wiki/Irritabel_tarm men enligt informationen där ser inte LCHF alls ut att passa. Kanske nån här är mer insatt i det och är intresserad av att ändra något på innehållet? I övrigt många intressanta inlägg här, tack för era svar! :-)) men enligt informationen där ser inte LCHF alls ut att passa. Kanske nån här är mer insatt i det och är intresserad av att ändra något på innehållet?

I övrigt många intressanta inlägg här, tack för era svar! :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: