dr Annika Dahlqvist Läst 2054 ggr

Kromtabletter ger minskad insulinresistens?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Hej Annika!

Jag har diabetes typ 1 och har därför ingen egentlig insulinresistens, men för en vecka sedan började jag ta kosttillskott  i forma av kromtabletter ( niacinbundet 200 mg ) och fiskolja + L-karnitin, och nu märker jag att jag har fått minska flera enheter på insulinet igen så det verkar ju onekligen som att jag har blivit känsligare för insulinet. Enligt hälsokost-snubben gav krom denna effekt.

Finns det nån vetenskaplig undersökning som tyder på detta?

Och är det något jag bör tänka på som diabetiker att undvika/ ta extra tillskott av?

mvh Holy_gittan

Jag har inte någon kunskap om Kromtabletter, så jag kan inte alls uttala mig om dem.

Är det någon annan som vet?

Tex om ev biverkningar?

The image “http://kolhydrater.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=93d396f3-cb6d-4fd8-825b-a62b7053d4fa&Filename=bloggbok.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Krombrist ger minskad insulinkänslighet. Säkert är det bra för diabetiker att inte ha brist på krom - även en typ 1:a kan ju ha lite egen produktion, och då är det väl bra om den får maximal effekt?

Saxat från paulun.se:

Krom-polynikotinat
Krompolynikotinat är den effektivaste formen av krom. Krom finns naturligt i nötter, fullkornsprodukter, skaldjur, baljväxter och inälvsmat och mycket tyder på att alla människor inte får i sig tillräckligt mycket krom via kosten.
Krom ingår i det s k GTF (glukostoleransfaktor) som är ett mineral-proteinkomplex som ansvarar för aktiveringen av insulinreceptorkinas, ett enzym som underlättar för sockret att komma in i cellerna. Krom ökar alltså insulinkänsligheten hos cellerna som gör att det behövs mindre insulin för att sänka sockernivån i blodet. Krombrist leder till högt blodsocker och överproduktion av insulin i bukspottskörteln.
Kromets effekt på kroppsvikten och insulinkänsligheten har testats i flera vetenskapliga undersökningar. Studier visar att krom sänker blodsockret och bidrar till bättre blodfettsvärden. Många använder också krom för att minska sötsuget.

Jag har positiva erfarenheter av krom. Förr när jag gick på bio, köpte jag av ren vana och på ren automatik ca tre chokladkakor. Så började jag med krom och när jag bara hade tagit kosttillskottet i några dagar, var jag åter på bio och först efter filmens slut insåg jag att jag inte hade tryckt i mig en enda chokladbit! Hade inte ens haft suget eller tanken på att köpa något sött före föreställningen hade börjat.

Jag kan bara instämma, holy_gittan. Jag har (hade) insulinresistens. Jag trodde det där med krom bara var nys, som allting annat. När jag till slut provade kunde jag förlänga tiden mellan  målen med flera timmer redan efter ett par dagar. Innan åt jag med 2-3 timmars mellanrum för att inte bli dålig. Detta var alltså före LC och definitivt det som startade min viktnedgång.

Har senare läst att nästan alla diabetiker har brist på bl.a. krom. Hönan och ägget? Har inte läst om några biverkningar, men lutar ändå åt att det här med mineraltillskott är lite vanskligt. Det verkar ju som det är ett samspel mellan olika mineraler (jfr magnesium-kalcium). Vad vet man?

Hemul, käkar du fortfarande krom? Eller var det före LC?

Wikipedia säger:

Krom är ett livsviktigt spårämne som behövs för förbränning av socker. Hälsokostbranschen säljer ett flertal krompreparat, vilka sägs minska suget efter socker och öka hormonet insulins effekt. För mycket krom är dock giftigt.

RDI för vuxna är ca 100μg

Tack, detta skall jag berätta för min dotter som har diabetes.

stjärna, jag hade slutat men bestämde mig häromdan för att åtminstone käka upp det jag har kvar. Ska rapportera om det händer nåt. Kyss

Har nu äntligen köpt kromtabletter, skadar nog inte att äta dem när man inte äter så mycket av maten som ger krom. Spännande se om jag märker någon skillnad.

j min sköldkörtel har ju lagt avså jag äter ju levaxin och ville prova krom..  för sötsugets skull.När jag sen var till läkaren för provtagning frågade han vad jag gjort jag fick öka levaxindosen med nästan det dubbla..Var försiktiga med vitaminer och mineraler ni äter det påverkar oss mer än ni tror. 

Jag har ätit krom som tillägg i perioder sen 1992 och jag mår bra på det.
Har varit på två stora provtagningar under tiden med bra värden, men jag har inga sköldkörtelproblem alls.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se

Medarbetare på http://www.lchfmagasinet.se

Jag återkommer när jag ätit ett tag.Jag har också Levaxin så jag skall känna efter noga. Jag vet hur jag reagerar om ämnesomsättningen dalar eller kör för fort.

Var köper man dylika tabletter?

Krom finns både på apotek och hälsoskost

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se

Medarbetare på http://www.lchfmagasinet.se

Kan rekommendera http://www.bodystore.se/ , der är billiga.

Rutbitta, jag tror inte det var kromet. Jag har också underfunktion i sköldkörtel (vem har inte det här?). Jag åt högdoserat krom under flera år och det hände inte ett smack med TSH.

Än har jag inte märkt något, ingen effekt. Men min dotter tyckte att det hjäpte henne. Hon har diabetes 2 så det kanske inte var så konstigt.

Våra kroppar reagerar olika men jag blev lite skraj...

Kan krom vara bra mot överdriven svettning?

Kanske ska testa om jag har diabetes 2. Men vill inte ta

diabetesmedicin i onödan.

Om du slutar med kolhydrater och tål att äta så har du all chans att slippa diabetesmedicin. Finns ett flertal vittnesmål om detta på denna sajt.

Krom har varit positivt for min del (typ 1) det som är mycket bra är också att man blir mindre sötsugen på kvällen om man tar det.Jag har glömt bort det men har en burk tack som tar upp fokuset på Krom!M

Mer i: dr Annika Dahlqvist

• 80/80/20

kan någon förklara för mig hur och vad jag ska äta om jag vill prova att äta efter detta enligt Annika D. Det betyder 80 g fett, 80g protein, 20g kolhydrater per ...

» Till diskussionen
  • Ont aj aj.

Har pga mystisk värk sedan 5 år med gott mod börjat med LCHF- dieten. Kan det vara så att symptomen förvärras efter ca två veckor för att jag rensar ut eller att ...

» Till diskussionen
  • Kaliumbrist

Enligt cal counter så får jag alltid för lite kalium i mig. Hur kan jag åtgärda det, helst med matintaget förstås. Zink f&a...

» Till diskussionen
  • Funderar på det här med mjölk

Den enda mjölk jag får i mej är i kaffet några slattar varje dag.  Vi kvinnor behöver ju dircka mjölk för vårat sk...

» Till diskussionen
  • Min viktminskning - JIIIPPIIIE!! =)

Hej!Jag började med LCHF den 13/8-06.Nu ställde jag mig på vågen, har vägt mig till och från, nästan varje dag. (tja det ska...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Boktips