Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11031 ggr
Elin_J
11/9/06, 12:54 PM

Stärkelse=socker??

Kan någon förklara? Har förstått att stärkelse är samma sak som socker men inte fått någon ordentlig förklaring kring detta??

Annons:
Doc
11/9/06, 1:58 PM
#1

Stärkelse är molekyler som består av långa kedjor av glukos (druvsocker). I magen bryts stärkelse ner till rent druvsocker - som dextrosol ungefär. Det tar oftast lite längre tid bara.

Margareta
11/9/06, 1:58 PM
#2

Oj, Doc_ hann före, men jag låter min stå kvar ändå…
En amatörförklaring kan jag ge och sen kanske någon som kan det bättre kan förtydliga? Jag säger säkert fel på detaljer men om vi bara ser till principen än så länge.

Kolhydrater är ett samlingsnamn för olika kedjor av olika komplicerade kolvätekedjor där glukos är den allra enklaste. I vardagligt tal tror jag man kan kalla det "sockerarter".

Efter glukos kommer fruktos, laktos maltos, sackaros och stärkelse i den ordningen de blir mer komplicerade (längre) molekyler. Det vi kallar "socker" i dagligt tal är sackaros, medan "sockerarter" eller kolhydrater är alltihop. Det är därför man kan säga att stärkelse också egentligen är socker eftersom alltihop är kolväten.

Glukos går snabbast in i blodet, sen fruktos osv.
Stärkelse är den mest komplicerade kedjan (potatis, spannmål mm).

Man kan kolla vad olika livsmedel innehåller för TYP av kolhydrater här: (Listan går att sortera genom att man klickar på de olika rubrikerna)

http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Listan är från Livsmedelsverket

Själv är jag mest känslig för stärkelse, det måste jag undvika helt om jag skall må bra. Magknip och förstoppning och annat härrör sig nästan till 100% av stärkelse.

Blev det något klarare eller mer förvirrat?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

SysterYster
11/9/06, 2:13 PM
#3

Ahh, efter att ha tittat i listan så förstår jag varför jag fick huvudvärk, svullna fingrar och trolig viktökning efter en liten festkväll på kastanjer…Generad

Elin_J
11/9/06, 2:13 PM
#4

Helt klart klarare :)  Men fortfarande inte helt lätt att förstå!!!

Tack!

Doc
11/9/06, 7:03 PM
#5

Vill göra en mindre korrektion när det gäller olika former av kolhydrater, ledsen Margareta Flört

Kolhydrater är uppbyggda av olika många byggstenar som kallas monosackarider - de vanligt förekommande är Glukos (druvsocker), Fruktos (fruktsocker), Galaktos 

Sen finns disackarider dvs 2 hopkopplade monosackarider, ex
Sackaros (vanligt socker): Glukos+Fruktos, Laktos (mjölksocker): Glukos+Galaktos, Maltos (maltsocker): Glukos+Glukos

Sen finns längre kedjor av glukos vilket kallas stärkelse, eller cellulosa i växter (vilket har en annan form som människan inte kan bryta ner - brukar kallas för "fibrer"). Stärkelse finns i form av helt raka kedjor som kallas amylos, och grenade kedjor som kallas amylopektin. Kroppens sockerlager glykogen liknar amylopektin.

Hur snabbt kroppen tar upp olika sockerarter är inte så självklart - det beror väldigt mycket på matens struktur och sammansättning, samt även mängd fett och protein. Av stärkelse bryts de grenade kedjorna ner snabbare. Glukos kan kroppen tillgodogöra sig direkt - fruktos och galaktos måste först omvandlas i levern vilket ger en långsammare stegring av blodsockret (glukos).

Ledsen om det blev onödigt komplicerat. Huvudbudskapet är att man sällan kan säga att en viss sockerart alltid tas upp snabbare än en annan, utan det beror mycket på andra faktorer. GI är ett mått på hur det blir i praktiken, men även det är ett ganska grovt mått. Tex får fruktos och galaktos låga värden för att de måste genom levern först, vilket inte nödvändigtvis är bättre.

Margareta
11/9/06, 7:27 PM
#6

Tack Doc_ Flört
Det var det där jag efterlyste i min trevande inledning.
Jag har läst det massor av gånger men inte riktigt lärt mig det så att jag vill redogöra för det…. Det var därför jag körde med min amatörvariant i väntan på att någon skulle komma in och korrigera mig… smart va?Hemlis

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Pasi
11/9/06, 8:36 PM
#7

Doc_ - Vad menar du med att det inte är nödvändigtvis bättre när de går via levern?
Om du syftar på att de bildar fett när de konsumeras i överskott så tycker jag det är bra då jag faktiskt går på nästan ren fettdrift och absolut inte har nåt emot denna omvandling (undviker insulinhöjningar).
Hur påverkar fruktsocker insulinet?
Kan du vidareutveckla lite?Glad

Doc
11/10/06, 11:59 AM
#8

Pasi,

jag är ingen expert på fruktosens effekter. Men det har kommit en hel del larmrapporter om att ett överintag av fruktos medverkar till det metabola syndromet - insulinresistens och blodfettsrubbningar samt bukfetma tex. Mycket mat innehåller numera tillsatt fruktossirap i stora mängder, i första hand läsk men även mycket annat. Vi får i genomsnitt i oss väldigt mycket mer fruktos än för några decennier sedan (kanske 5-10 gånger mer) och det kan vara en viktig delfaktor i diabetesepidemin.

I begränsad mängd (någon frukt om dagen ex) finns det dock ingen anledning att vara rädd för fruktos, om man nu inte vill hålla kolhydratsintaget riktigt lågt förstås.

navarro
11/10/06, 4:01 PM
#9

Det sotningsmedel som gors av majs och anvands i all mojlig mat utan att vi har en aning om det, maste val vara nagot liknande, som Doc menar. Jag laste om det, men har glomt bort vart. Men det paverkar tydkligen hormonerna och bidrar till fetma. Anvands i ketchup, lask, palagg, kex etc etc. Vet nagon om vad detta ar och vad det heter i innehallsvorteckningen!

Doc
11/10/06, 4:38 PM
#10

Navarro,

ja det är sånt jag menade. Tror det heter glukossirap/fruktossirap eller bara sirap i innehållsförteckningar.

navarro
11/10/06, 6:02 PM
#11

Ar inte detta nat som borde upplysas om  aven  i kvallstidningarna, nar alla, framst barn och ungdomar, ater dessa livsmedel utan att veta att det ar rena "bomber". Aven alla snabblagade ratter med glutamat i, framst asiatiska smaker, borde det vara mer upplysning om. Jag har ett barnbarn som verkar vara beroende och kampar med sig sjalv, for att inte ga till kiosken och kopa ostbagar och liknande, nar han inte har dessa lattlagade pastaratter att ta till.

Upp till toppen
Annons: