Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 7645 ggr
navarro
2006-11-17 14:44

Aubergine - recept para LCHF

har just skivat tva aubergine och hallt over salt, for att ta bort det bittra, nu slar det mig plotsligt att jag inte har nagot recept och garna skulle vilja veta hur ni, som skriver och tycker till har, lagar till denna goda gronsak. Sag till om den inte passar till varan kost. Men jag kan tanka mig med mycket riven ost etc.

Annons:
Margareta
2006-11-17 15:19
#1

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Aubergine

100

21,00

1,10

0,10

3,80

Aubergine är ett bra komplement för den som håller sig under 5% kolhydrater.
Den kan innehålla spår av stärkelse, men det skulle i så fall vara oerhört lite, så de flesta märker nog inte av det alls.

Själv försöker jag hålla mig under 3%, men jag använder aubergine när vi lagar mat åt gäster och då ofta som bas till moussaka tex. Jag varvar med köttfärs och ostsås och ställer i ugnen. (Har inget recept, chansar bara lite…)
Annars är den helt ok bara i köttfärssås tycker jag.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Karin20
2006-11-17 16:08
#2

Saivas moussaka har jag gjort flera gånger och alla hemma tycker att den är jättegod. Finns bland recepten

//Karin

Lillianna
2006-11-17 18:53
#3

Jag skivar den i centimetertjocka skivor och steker i mycket smör. När de är genomstekta på ena sidan vänder jag dem. Häll i en skvätt vispgrädde och låt det bli fet och krämig sås. Enkelt, snabbt och passar till en stekt fläskkotlett. Gott!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Airam1
2006-11-17 20:57
#4

Med hjälp av Gitsan´s recept här på forumet gjordes det i mitt kök en alldeles underbar Moussaka. Nyfiken? Kika in på min matblogg….

navarro
2006-11-17 21:32
#5

Airam1, jag saltade skivorna, for att vattnet eller det beska ska komma ur, men nu har jag last ditt recept sa nasta gang slipper jag  det besvaret och gor som du gjort. Vet du varfor man har pa salt? Jag tog ingen kottfors, tankte gora Gitsans schweizerfars imorgon. Jag tog istallet nagra skedar av kycklinglevermoussen, over forsta lagret aubergineskivor, strodde over riven mozzarella, mer skivor aubergine lite tomatpuré och oregano. Tackte med riven mozzarella och gratinerade. Gott!

navarro
2006-11-17 21:35
#6

Liliana, jattebra tips for att gora en god sas och det verkar enkelt ocksa!

Annons:
Airam1
2006-11-17 22:15
#7

Navarro - Man brukar rekommendera att vattna ur aubergin med salt just därför att det drar ur vätska. Så in i bomben blöta tycker inte jag att de är att jag måste.

Din aubergingratäng verkar fantastikt god!

navarro
2006-11-17 22:39
#8

Det ar den och kycklinglevermoussen ar fantastisk!

Margareta
2006-11-17 22:53
#9

Om det är den kycklinglevermoussen jag skrev in häromdagen förstår jag om Du är lyrisk navarro, det är alla som smakat den…

(Om de gillar lever vill säga, alla gör inte det dessvärre…)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

copia
2006-11-18 08:36
#10

Igår när familjen åt toast så gjorde jag en variant med aubergine.

Jag skar fyra skivor på snedden,så dom blev större, stekte dom i rejält med smör. Sen la jag en skiva skink, en klick vitlöksost, några skivor vanlig ost  och kryddor på två av skivorna, la ihop dom två och två och lät osten smälta ner..Det blev fantastiskt gott!

navarro
2006-11-19 22:08
#11

Copia, det skall jag prova snart. Jag hara gjort med squash nagot liknande, tva skivor med vitloksost emellan.

copia
2006-11-22 07:11
#12

navarro! Det är kanonbra att använda istället för brödbotten till varm "macka " eller "pizza" oxå, jag lägger skivor på plåten brevid brödet och fyller på med allsköns gott..Det känns inte som om man avstår från någonting ,när man kombinerar och ersätter brödet med annat, tvärt om!!

navarro
2006-11-22 11:44
#13

Tack copia! Anvande du farsk eller hade du stekt skivorna av aubergine fore? Det ar lange sen jag at pizza och det skall bli gott. Har saljer man inte jast i affaren, utan man gar till bagerier 150 m harifran och koper en degklump, nar man vill gora pizza hemma, Nu blir inte bagaren varst rik pa mig. Men eftersom det ar en vedeldad ugn, njuter jag av den harliga doften av nybakat brod pa morgonpromenaden med hunden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: