Annons:
Etiketthälsa
Läst 20963 ggr
Thomas_Jansson
2007-01-07 21:57

Leverrening

Lågkolhydrat är mycket bra - det har gett mig en mycket förbättrad tillvaro.

 Frågan är, finns det mer att göra?

Jag har nu gjort 2 leverrensingar med drygt en veckas mellanrum.

Bilden http://www.monicalandin.com/leverrening/gallsten_delad.jpg

visar det det samma som jag fick ut, första tillfället fick jag ut cirka 25 stenar i storleken 10 - 13 mm samt cirka 75 stenar stora som apelsinkärnor.

Obsrvera att benämningen sten är lite missvisande då det handlar om relativt mjuka saker, tänk er illgrön marsipan så motsvarar det både färg och konsistens.

2:a tillfället gav cirka 25 stenar, flertalet i storleken 10 - 13 mm.

En igentäppt lever sägs kunna orsaka en hel del försämringar, bl a muskel- och ledvärk, fibromylargi och massor med annat.

Jag är benägen att hålla med och rekommenderar alla att prova på att rena sig. I en av böckerna som jag läst gjorde man liknelsen med leverstenar och en trädgårdsslang full med sten och man kan ju undra hur all denna mängd med stenar har påverkat kroppen…..

Själv har jag inte haft några som helst problem under reningen vilken skedde med epsomsalt, olivolja samt grapefrukt.

Ett stort problem för många som äter mycket kolhydrater är det största problemet att vara utan mat - och just detta är ju inget problem för oss som äter mestadels LCHF.

Resultat:

1.a reningen gjorde att mina 2 långfingrar inte längre sitter "fast", På den högra handen har det försvunnit helt medan det på den vänstra som varit värst har minskat betydligt. Jag kände mig ganska trött 2-3 dgr efteråt och det var märkbart svart och illa luktande som blev resultatet av besöken på hemlighuset - kan det vara så att kroppen fick en rimlig chans att städa?

2;a reningen känns bara som man fyllt på med energi och jag har t o m städat i både pannrum och städskåp samt fått lust att göra massor med saker - skall bli spännande att se hur länge det sitter i…..

Kontakta Bengt för råd och dåd angående reningen, han tar sig dessutom tid att förklara saker och ting. ni hittar honom på http://www.angelfire.com/indie/bengtandersson/

Annons:
Margareta
2007-01-07 22:35
#1

Det låter spännande Thomas, vad menar du med "sitter fast" har du haft någon slags värk typ reutmatiskt?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Thomas_J
2007-01-07 23:03
#2

Om jag böjer in fingern helt och sedan skall göra den rak så stannar den halvvägs och jag får ta i lite extra. Sedan "sprätter" fingret upp.

Det gör inte särskilt ont och stör mig inte så mycket men intressant är att det minskade så påtagligt med rensningen.

Även benen verkar må bättre genom ökad känsel och mera vighet.

Har idag varit ute och kört lite motorcykel - det gick lättare att komma både på och igång (1 cylinder och 600 cc med kick kräver både list och kraft att få igång). Därtill har jag kraftig träningsvärk vilket jag inte känt på många år….

Jag märker också av att jag svettas hårdare vad avser lukt (inte mängd). Det känns som om man rensat ett filter och att kroppen nu håller på att städa upp efter ett stopp som troligen uppstod för 15 - 20 år sedan.

Margareta
2007-01-07 23:06
#3

det låter rimligt att det är så att kroppen städar nu. Vi är många som upplevt det från och till.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Vargalyster
2007-01-08 09:01
#4

Hej.

Jag brukar också göra leverrensningar. Gjorde min tredje förra veckan. Fick ut runt 30 stenar. Fick jättemycket energi efteråt, redan dagen efter kände jag stor skillnad, och orkade mer när jag var ute och fiskade några dagar senare än jag brukar. Några bergknallar som jag vanligtvis brukar flåsa mig uppför var en lätt match.

Fast jag skulle nog inte våga göra rensningarna så nära inpå varandra. Det känns som att kroppen vill vila sig ett tag mellan gångerna alltså.

Thomas_J
2007-01-08 11:33
#5

Det kanske borde ha varit längre emellan, dock - ledigheten gjorde att det passade in.

Har dock haft en natt med lite sömn - fantastiskt vad pigg man blev efteråt, hoppas att detta sitter i…..

Vet inte om kroppen behöver vila mellan rensningarna men tarmfloran kan ju minska och behöver tid för att komma igen.

Varför tar man epsomsalt även dagen efter? Har man väl spolat ut stenarna med olivoljans hjälp (det är väl egentligen den hastigt påkommna galltömningen som spolar ut stenarna) så borde det ju inte behövas mera salt.

Vad händer om man struntar i epsomsaltet helt?

För övrigt så har jag lästa att kost med hög andel fett minskar risken för stenbildning - det sker möjligen en kontinuerlig utrensning alternativt mindre antal stenar bildas?

Hur som helst - leverrensning kommer att bli en återkommande ritual!

Margareta
2007-01-08 12:18
#6

#5 Jag har lärt mig att vid fettrik kost jobbar gallan hela tiden och då hinner inga stenar bildas eftersom gallan töms/fylls kontinuerligt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Thomas_Jansson
2007-01-08 12:43
#7

Ja - det verkar som om det fungerar så.

Se där - ännu en orsak till att äta LCHF!!

DaMum
2007-01-10 15:18
#8

Jag skulle vilja rekommendera en ört som heter Mariatistel - Cardo Marinaro.

Denna ört har mycket gynnsamma effekter på både lever och galla. Har själv använt den några månader nu, och mina KRAFTIGT FÖRHÖJDA LEVERVÄRDEN har helt och hållet normaliserats.

Dessutom har jag periodvis besvär från galltrakten, trodde det var stenar, men tydligen någon slags inflammation. Mariatisteln har hjälpt även mot detta.

Jag kom i kontakt med denna ört genom min hälsokonsulent på ett hälsocenter där jag bor. Går på regelbunden vibrationsträning där och vi pratar mycket om kost och vad som är bra för kroppen.

Om man googlar på Mariatistel (eller Cardo Marinaro) så hittar man mycket som belägger detta. Och jag har också hört att människor med levercancer framgångsrikt botats med hjälp av denna ört.

Vargalyster
2007-01-11 18:15
#9

Är det någon som hört kritik från skolmedicinska håll mot leverrensning?

Thomas_Jansson
2007-01-12 13:06
#11

Pasi

Intressant inlägg på din hänvisning - därmed skulle allt vara vara en enda bluff?

Kanske någon av de doktorer som besöker denna site kan uttala sig om vad som egentligen händer - är det en riktig leverrensning eller är det bluff?

libertine
2007-01-12 14:45
#12

Ja, jag tycker då att bluffavslöjandet låter bra mycket mer trovärdigt än de texter som förespråkar kuren.

Jag undrar också hur de som förespråkar det förklarar vad som händer. Hur vet de att de här skulle komma från levern?

Thomas_Jansson
2007-01-12 15:51
#13

Om det är en bluff så är det ytterliggare ett bevis för att placeboeffekten är stor. Själv är jag helt övertygad om den.

Många med mig tycker ju oss ha blivit betydligt bättre av kuren. Klart är ju att metoden hursomhelst ger en rejäl spolning av tarmarna och det kanske är där som effekten fås?

 Någon med medicinsk kunskap som kan reda ut detta?

Annons:
Vargalyster
2007-01-12 16:24
#14

Shit, det var deprimerande läsning. Jag har visserligen aldrig kännt någon jätteeffekt av leverrensning men sist jag gjorde den så blev jag rejält pigg dagen efter. Det var mycket tydligt. Frågan är om det var rensningen eller lavemanget som gjorde den effekten?

Thomas_Jansson
2007-01-12 17:24
#15

Hurvida det är bluff eller inte får vi tids nog reda på, märkligt att så många håller på med detta utan att det genomskådats?

Har sett någon liknande kur som genomförts med grädde i stället för olivolja. Det gäller väl att äta något riktigt fett för att få igång gallan? Frågan är då vilken färg bollarna får, om det nu blir några……

Det finns ju också lite platser på nätet som stoltserar med labbintyg över vad stenarna innehåller - kan ju vara falska.

Vargalyster
2007-01-12 22:41
#16

Jag skulle vilja höra berättelser från folk som verkligen kännt skillnad av leverrensningar på ett sådant här forum eller irl. På officiella sajter vet man ju inte vad de fått för att säga saker.

Thomas_J
2007-01-13 00:18
#17

Stenarna tror jag numera är bluff - kommer de från olivoljan?

Bara det fakyum att de smälter ned i rumstemt verkar misstänkt…

 Däremot så kan det ju vara lavemanget i sig som gör oss piggare?

Det skulle i så fall räcka med ett par liter saltvatten…

Å andra sidan kanske det är bra med en "fettchock" för levern och då skulle det räcka med enbart olivoljan?

Själv tror jag att vi är mer eller mindre självförgiftade genom läckande tarm p g a artfrämmande kost.

LCHF som kost botar många diffusa krämpor, ett av de sätt som är positivt med LCHF är att inflammationer i tarmen går tillbaka och graden av självförgiftning minskar.

Dessutom så inverkar LCHF positivt på psyket i form av lugnande - detta påverkar också tarmen enligt min mening på ett positivt sätt = läckaget minskar.

Kanske kan man i enklare fall ersätta "lyckopiller" med grädde?

ninara
2007-01-13 01:11
#18

Halloj!

Jag undrar oxå om detta med leverrensning o de små gröna "stenarna" - hur kommer de ut från levern, in i tarmarna o ut i avföringen - eller är det urinen? Hur märker man hur många "stenar" som kommer ut om det är i avföringen - ska man sitta o rensa allt? Jag trodde levern renade blodet… Har jag fel??

Ursäkta om jag är korkad…

Margareta
2007-01-13 01:22
#19

När det gäller detta är vi nog många som är korkade…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
2007-01-13 09:29
#20

Jag har läst många rapporter om folk som fått ut 20-50 stora stenar (10-40mm)…får detta plats i den lilla gallblåsan?
Kan en 40 mm stor sten verkligen komma ut genom gallans smala kanal? Eller ens genom tunntarmen? Låter mer som något som bildats spontant (av galla,olja,syror,salt) i tjocktarmen, eller!?Fundersam

ninara - lervern har väldigt många funktioner och jag tror inte ens att man har upptäckt alla ännu.
Med fasta och laxermedel så blir det diarré…stenarna flyter i toaletten så de är lätta att se.Räcka ut tungan

Annons:
Thomas_J
2007-01-13 11:31
#21

Jag tycker inte att vi är korkade. Okunnika är vi men det håller på att ändra sig.

Jag håller tills vidare på:

1) att "levereningens" goda effekt egentligen kommer från lavemanget och den korta fastan

2) Att "gallstenarna" är bluff. 

För effekt hade det och det sitter i fortfarande. Det finns ju många anhängare till lavemangets goda effekt så varför inte?

Margareta
2007-01-13 12:41
#22

Lavemangets effekt köper jag, eftersom jag tillhört dem som fått använda mig av metoden pga 2-veckor-långa förstoppningar. Har tom blivit inlagd för detta. Man är som en ny människa länge efter en sådan jätterensning.

MEN

Jag mår precis lika bra om jag kontinuerligt tillför MASSOR AV FETT så att det som skall igenom inte stannar någonstans på vägen utan hittar ut så snabbt som möjligt utan hinder.

Detta betyder att OM jag tillför kokosfett/smör i de varma drycker jag dricker, och INTE tillför stärkelse i någon form (om ens några gram) så finns inte problemet/behovet av lavemang heller. Stärkelse verkar fungera som tapetklister och det blir tvärnit i systemet direkt.

Den som undrar vad som innehåller stärkelse kan hitta kolhydrattabellen bland länkarna i fliken upptill (slutar länka dit nu så ni lär er att trycka på flikarna och använda länkarna). Tabellen går att sortera på tex stärkelse genom att man klickar på rubriken. Då ser man lätt vad som INTE innehåller stärkelse och därmed inte ger denna stoppande effekt…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Thomas_Jansson
2007-01-13 13:29
#23

Ja - det är nog där som den verkliga effekten med "leverreningen" sitter men det är ju en erfarenhet det med….

Om det är så så ligger det i linje med mina tankar om att man går omkring och är mer eller mindre självförgiftad.

Jag såg för övrigt att Ledins gjorde reklam för sin Clysmatic på Aftonbladets sista sida - är lavemanget som metod tillbaka? Jag har aldrig sett något liknande i en vanlig tidning tidigare….

"Man är som en ny människa länge efter en sådan jätterensning." Vad bestod denna rensning av då du låg inne 14 dgr?

Margareta
2007-01-13 13:42
#24

#23 Jag låg inte inne i 14 dgr (otydligt skrivet) jag fick inte ut något på 14 dagars försök dvs totalt ca 16 dygn utan minsta tömning.

Till slut fick jag åka in akut av magsmärtor och blev inlagd över natten på JÄTTELAVEMANGET…ett sådant där som hänger i droppställning… hur ont det gjorde skall jag inte berätta här, men det var inte kul… efter det fick jag åka hem och sen kallelse till rektoskopi mm och sen efter det recept på bulkmedel (Lunelax) som naturligtvis (vet jag nu) gjorde mig ännu sämre på sikt…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Thomas_Jansson
2007-01-13 13:48
#25

Jag trodde de körde lavemang i 14 dgr….. 

På vilket sätt är Lunelax negativt?

Vargalyster
2007-01-13 18:29
#26

Det finns apparater man fäster i toastolen så att man kan köra vattensköljning lite när man själv känner för det. Är säkert ingen dålig idé.

hemul
2007-01-13 18:41
#27

På viilket sätt skulle lavemang och fasta ha en positiv effekt då? Slå mig inte nu, man jag tror nog lavemang är en annan av myterna som florerar kring tron på att man kan "rena" kroppen. Om man inte är förstoppad alltså, Då förstår jag att lavemang har en positiv effekt.

Det är bara att vänta på att åderlåtning kommer tillbaka. Om det inte redan har gjort det. Flört

Annons:
DaMum
2007-01-13 20:19
#28

Här är några länkar om Mariatistel.

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-117.html

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-117.html

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv50.htm

Tyvärr kan jag inte hitta någon länk till själva örtdropparna. Det verkar mest säljas i tablettform.

Jag köper mina droppar på ett Hälsocenter, och jag är övertygad om att de finns att få tag i på välsorterade hälsobutiker.

Thomas_J
2007-01-13 20:25
#29

Åderlåtning är en fin ritual som tyvärr kommit lite i skymundan under de senaste seklen. Kanske borde vi be apoteken börja marknadsföra iglar igen? Oskyldig

Vad gäller lavemang så är nog många förstoppade, det handlar inte enbart om att vara igenproppad utan också på genomloppstiden och troligen också vad som är i omlopp.

Det finns lite ju teorier kring förslappade tarmar p g a all mat som är färdigtuggad, för lite rörelse o s v.

Jag tillhör nog dem som tror på metoden, dock - för den som har en bra fungerande mage, äter rätt och rör sig tillräckligt mycket är det troligen helt onödigt.

Frågan är ju varför "levereningen" upplevs så positivt av så många?

Pasi
2007-01-13 20:41
#30

Intressant fråga!
Liksom - är leverrensningen en bluff?
Finns det någon som fått ut riktiga gallstenar (gula, hårda, smälter inte i rumstemperatur)?
Kan någon som tror att det är bluff uppleva positiva effekter av den?

Hemul - vad har du emot åderlåtning nu då?Flört
Människor med höga ferritinvärden och högt Hb skulle kunna dra nytta av det.Räcka ut tungan

Thomas_J
2007-01-13 20:42
#31

Har hittat lite synpunkter på nedanstående länk, kolla i inlägget 3 - från topp. 

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=32;action=display;threadid=7274;start=msg37381#msg37381

Thomas_J
2007-01-13 20:51
#32

Hulda Clark - skojare eller geni, jag har ingen aning?

Hittade länken till hennes bok - 600 sidor. Kvällen är räddad!

http://www.drloyd.com/cure.pdf

hemul
2007-01-13 20:58
#33

Jag tror förklaringen till varför det upplevs positivt är väldigt enkel.  När man mått tillräckligt pyton, varit magsjuk eller haft en rejäl förkyning t.ex., så upplever man också detta lyft när man vaknar en morgon och känner att man är frisk igen. Man skulle nästan kunna säga att man känner sig renad, Räcka ut tungan

Det visste de gamla häxdoktoktorerna. Allting är relativt. Efter något obehagligt upplevs "normalt" som bättre än förut.

Thomas_J
2007-01-13 21:10
#34

Den sk leverreningen var inte alls obehaglig så det är något annat….

Börjat läsa lite i Huldas bok och trillade direkt in på ett kopplingsschema över hur man slöjdar ihop en egen Zapper - någon som provat den här typen av frekvensterapi?

Annons:
hemul
2007-01-13 21:13
#35

Men det varnas ju för att om man inte somnar kommer man att få uppleva sin värsta natt någonsin? Folk säger att de kände sig matta och svaga dan after o.s.v.

Thomas_J
2007-01-13 21:21
#36

Hemul - prova så får du se hur det funkar. Det torde vara helt ofarligt…..

hemul
2007-01-13 21:42
#37

Funkar på vad då? Jag vet inte att jag har några symptom på att min lever behöver renas. Vilka är de? Att ha diarré och bajsa gröna klumpar är inte riktigt min uppfattning av en lyckad kväll. Förvånad

navarro
2007-01-13 22:00
#38

DaMum jag har gått in på Linné on line och läst om Silybium Marianum. Det var ett bra tips! Här äter folk tistlar i grytor, jag har aldrig provat, men nu skall det bli inköp av droppar. Tack!

Thomas_J
2007-01-13 22:16
#39

Så har jag läst Huldas bok, delen om leverreningen.

Det verkar som det är hon som står för originaltexten, det mesta som jag hittat verkar härröra från henne….

Man är i gott sällskap om man blivit lite lurad Räcka ut tungan.

Nåväl, nu börjar det ryka om lödkolven och det är dags att knåpa ihop zappern, skall bota allt från nageltrång till HIV….

En timerkrets 555, några kondingar, lite motstånd är ju sånt som de flesta har liggande och 7 minuter är allt som behövs för denna mirakelmaskin! Skrattande

Alternativt kanske man skulle ta ett par glas vin istället…..

Pasi
2007-01-13 22:24
#40

Lördagkvällar och zapper hör ihop….vin kan du ju dricka vilken dag som helst!Flört

Thomas_J
2007-01-13 23:25
#41

Det intressanta är ju inte zappern eller vinet utan hur de funkar ihop….

Läste just i Huldas bok att organ som sitter till vänster i kroppen där ju huvuddelen av levern är (räknat i färdriktningen om man går framåt) botas med frekvenser som ligger i nästan samma område som Norska radions P3.

Har alltid undrat varför jag blir så pigg av just den norska radion men deprimerad av den svenska - här vankas ju en rimlig förklaring tack vare HC´s banbrytande forskning.

Nåväl - vinet smakar utmärkt och jag tömmer nog hela flaskan medan jag läser igenom Huldas mirakelbok, jag tror jag behöver lite av den sortens rening - men tankarna dyker upp, varför inte stänga allt vad sjukhus heter och istället sätta upp lite zappautomater där folk kan bota sig själv Flört

Annons:
Pasi
2007-01-14 03:54
#42

Skrattande

Thomas_J
2007-01-15 09:22
#43

Det torde nog inte finnas något tvivel om att "leverreningen" i sig är bluff!

Dock så sitter de positiva verkningarna efter kuren kvar och frågan är - vad hände egentligen?

Min egen teori är att det var lavemanget i sig som gjorde verkan. Kanske någon divertikulit sköljdes ur vilket gjorde att en mindre inflamation minskade ytterliggare? Jag tror att det är där som effekten ligger.

Så skall man rena sig så tror jag att man kan skippa olivoljan och bara köra epsomsaltet. Sedan kanske olivoljan smörjer upp tarmsystemet på ett positivt sätt men någon rening av levern tror jag inte på…….

hemul
2007-01-15 20:23
#44

Kläm i dig så mycket ekosmör du bara kan så får du en finfin diarré och blir renad både kroppsligen och själsligen. Samtidigt gör man kossorna glada och befrämjar öppna landskap. Räcka ut tungan

Pasi
2007-01-16 01:41
#45

SkrattandeSkrattande

Thomas_Jansson
2007-01-16 08:26
#46

Jag håller på att undersöka vad som hände.

Det verkar inte helt självklart att avfärda metoden som helt nonsens, de stora gröna kulorna kommer inte från levern så mycket tror jag mig vara helt säker på men det finns många andra aspekter på denna metod som kommer fram då man pratar med olika kompetenser. För något har hänt - frågan är bara vad?

Helt klart, komplicerat är det men något skall man väl fundera på Cool

problembarn
2007-05-30 13:58
#47

Tycker ni inte att ni själva låter lite som de som hånar LC-kosten med stor behållning…? Min åsikt är att om något får någon att må bättre är det ganska oviktigt vad vetenskapen säger! vetenskapen kan inte allt! Det är inte så många år sedan fibromyalgi inte ansågs vara en sjukdom utan ett gnäll-kärring-tillstånd vilket avfärdades som psykiska problem!

Vi behöver inte ha så himla bråttom med att förkasta saker bara för att vi inte har bevis (allt i vetenskaplig anda!!) precis som om bevisen skulle ända människors upplevelser.

Jag har gjort leverreningen två gånger och fått ut massor… oavsett vart det kom ifrån så vill jag inte ha det kvar :-) Vad det gäller tarmreningar mm så kan man faktiskt se på det som kommit ut att det inte kan vara nyttigt att ha i kroppen (exempelvis har man funnit mögelpåväxt i tarmarna…). Att vilja rena kroppen är väl både sunt och symboliskt, de som mår bra av det gör det och andra låter bli… bara alla mår bra och tror på sin egen "grej".

Respect!

korseett
2007-05-30 15:03
#48

bra rutet problembarn

Annons:
problembarn
2007-05-30 15:26
#49

Tack… avsåg inte att ryta… blir mera lite trött och ledsen över att man är så snabb att bemöta andra eller annat så som man själv inte vill bli bemött.

korseett
2007-05-30 16:11
#50

fast allt ska ju tas med viss skepsis tills man själv fått en uppfattning och vill stå för den. Jag står för leverrening och att den kan vara bra men jag kan inte stå för att det är gallstenar som flyter i den storleken de syns i toaletten för den storleken kan inte passera gallgången. Men att det finns gallgrus med det tror jag på. Sedan så får var och en avgöra själv.

problembarn
2007-05-30 16:27
#51

Näe, det där kan jag verkligen ingenting om. Men när man läser om det så står det ju just att det inte är stenar från gallan utan från levern som går ut i tarmen via stora gallgången… Huruvida detta är möjligt eller ej har jag ingen aning om :-) Vad tror du att "stenarna" är för något?

Självklart ska man vara kritisk!! Precis som vi är kritiska mot viktväktarkost, burhöns eller annat. Det finns massor inom alternativmedicinen som jag är skeptisk till samtidigt som det finns ännu fler diagnoser och mediciner inom den traditionella vården jag är skeptisk till… skepsism är ju vårt eget skyddsnät för att inte göra saker vi mår dåligt av! :-) Men det jag menar är att det jag mår dåligt eller bra av kan ju ha rakt motsatt effekt för någon annan, därav försöker jag låta var och en ha sin tro :-)

zeretki
2007-05-30 16:28
#52

#47 Jag håller med dig till en viss del. Det finns många saker som inte är bevisade och som funkar för många.

Samtidigt så MÅSTE alla få tycka och skriva det dom vill utan att man känner sig påhoppad bara för att man har motsatt åsikt. :)

Jag tror på många saker men begär inte att alla ska tycka som jag. Jag blir heller inte hotad av att folk kritiserar mina åsikter för folk kan gilla mig även om vi har olika åsikter. :)

Dessutom är det nyttigt att vara lite skeptisk och gå efter hur man själv funkar så länge man är medveten om att alla val man gör i livet måste man själv ta konsekvenserna av. Det tjänar ingenting till att skylla på någon annan för det är ändå man själv som måste leva ens liv.

Gronstedt
2007-05-30 17:53
#53

Att ifrågasätta är ju inte det samma som att fördöma. Att jag inte köper en persons argument för att något fungerar, eller hur det fungerar, betyder inte att jag påstår att det INTE fungerar.

Jag uttrycker mig rätt tyket ibland, men jag menar verkligen inte att fördöma, utan bara att ifrågasätta. Man måste ju få peta på alla olika teorier, för att bilda sig sin egen uppfattning om vad som håller att bygga sin livsfilosofi på.

Jag hoppas ingen känt sig sårad av mina inlägg, här och in andra trådar.

problembarn
2007-05-30 18:00
#54

Var det inte det jag skrev? Att man kan försöka respektera att andra har sina sätt och metoder att lyckas på och att det är helt okej… samt längre ner i mitt inlägg 47 att man bör vara skeptisk, kritisk…

MEN jag håller inte riktigt med om att man får skriva vad man vill. Tycka vad man vill är ju liksom svårt att påverka ;-) men skriva vad man vill…

Jag menade bara att det är många här som blir upprörda över att ni känner er påhoppade i era val att äta LC och tycker att folk kan lämna er ifred och bara acceptera era val… samtidigt som det faktiskt dyker upp lika fördömande röster här…

Det var ingen stor sak :-) och inget att bli upprörd över, det var inte meningen alls.

Simo
2007-12-28 01:51
#55

#34 Jag köpte en zapper på en kurs och använde den plus allt annat som hör till att rensa ut parasiter ody. Tarmrensning osv. Hela Hulda Clark köret. Jag fick utslag av zapperns armband tillslut. Det var allt.

#35 Första gången jag körde leverrening fick jag ut en hel del gröna kulor men inte under leverreningarna 2-4 efter.

Leverrening 5 i somras gick bra ända tills jag drack epsomsalt lösningen på morgonen dagen efter. Hjärtat började rusa och körde alla latinamerikanska rytmer samtidigt för att emellanåt kännas som den stannade. Detta höll i sig i 1½ timme och jag låg med telefonen i hand och funderade på om jag skulle ringa akutbilen här ute. Detta har 2 andra personer också råkat ut för.

Det blev fel på saltbalansen i kroppen tydligen.

Efter alla dessa reningskurer. Inte bara en gång utan 5ggr så har jag fortfarande leverproblem och ont på höger sida. Tarmproblem osv.

Han som höll kursen hävdade att han blev fri från diabetes på 6 dagar med detta? Senare började han förklara att jag inte hade högt socker för han kollade det med slagruta och sockret kom i shook som en sockerbit i blodådrorna och jag tog provet vid fel tidpunkt.

Efter detta så tackade jag för mig och kommer inte att prova någon mer gång.

Annons:
hemul
2007-12-28 01:57
#56

"Jag fick utslag av zapperns armband tillslut"

Skrattande

Simo
2007-12-28 02:01
#57

#56 Jep. Dom ska ju vara fuktade för att frekvenserna leds bättre. Sen hade jag dom på vristerna och det slutade med kortisonsalva både där och handleder.

Simo
2007-12-28 02:07
#58

Träffade en person som hade kollat upp åtskilliga zappers och han sa att frekvenserna var olika i varenda apparat. Alla var hembyggen. Så frågan är om dom påverkar bra eller dåligt då, och på vad?

hemul
2007-12-28 02:13
#59

Tron verkar allt. Flört

Thomas_Jansson
2007-12-28 09:31
#60

Jasså - denna tråd som jag så entusiastiskt startade för knappt 1 år sedan flyter upp fortfarande,,,,,

Ingen tror väl längre riktikt på "leverrening" men faktum att så många ändå upplever att metoden funkar kan ju bero på att man får en eller två dagars fasta.

Personligen skulle jag aldrig göra om ritualen men däremot skulle jag kunna tänka mig en "hawaiansk" tarmrening.

Detta går ut på att man dricker rätt mycket saltvatten och därigenom spolar igenom hella systemet från en ringmuskel till en annan.

Finns i flera varianter - varar från en dag till flera.

hemul
2007-12-28 09:46
#61

Har ni hört talas om kinesiska piprensare? Det är som långa, flossade rep som man sticker in i ena ändan och drar ut i den andra. Så drar man kraftfullt fram och tillbaka i 27 minuter, gör sedan en paus i 11 minuter då man dricker 5 dl fisljummet avkok på nässelpulver och sedan filar man på i 121 minuter till. Det lossnar så mycket skräp så det är otroligt, det bara skramlar ut på golvet. Ni kan inte ana vad man mår bra när det är över! OskyldigRäcka ut tungan

Thomas_Jansson
2007-12-28 09:53
#62

Hemul - detta måste prövas men det kanske skall ske i grupp?

Repet måste ju vara rätt så långt - i vilken ända skall det i först?

Annons:
Pasi
2007-12-28 10:10
#63

hemul - LOLSkrattande

reamdn
2007-12-28 10:29
#64

Tomas, givetvis sväljer du det, annars kan du fästa en engramsvikt i ena änden och trä in den bakvägen, och föra den upp med hjälp av en magnet du drar på utsidan av magen. Dock kan vissa kväljningar förekomma då den kommer upp, så att svälja repet är att föredra.

ullna
2007-12-28 11:14
#65

Jag har hört talas om Yogis sväljer gasbinda metervis och som renar sin kropp på detta vis. Det är väl samma ide som kinesiska piprensare.

Jag har faktiskt även hört att det funkar bakvägen, men vem vill försöka? Skrattande

Thomas_Jansson
2007-12-28 13:08
#66

Nu har vi tydligen kommit in på intressanta domäner!

Det finns ju bilder på nätet på vad man plockar ut ur tjocktarmen under långa pass med "Hawainsk tarmrening".

Det ser ut som gummiliknande saker - är detta sant eller bildas "skräpet" av vad man häller i sig?

Ulf-S
2007-12-28 13:55
#67

Jag är väldigt skeptisk… Tydligen bildas skräpet av det man häller i sig.

Thomas_Jansson
2007-12-28 14:00
#68

67# Jag är inne på samma linje som dig!

 Möjligen kan jag tänka mig att man kan spola ur tarmfickor i form av divertikuliter om man tar en Hawaianare!

Men dessa är ju inte meterlånga,,,,

Qamilla
2007-12-28 14:03
#69

Halloj,
Känner att jag vill bidra med mitt vetande angående leverrening. Jag slarvar lite i Aromaterapi och har fått lära mig att man kan göra leverrening med hjälp av Eterisk olja av Citron. Man tar ca 30 ml olja (jag använder raps, ej kallpressad) och har i ca 30 droppar citronolja. Sen smörjer man det ca 2-3 ggr per dag på magen vid leverområdet. Jag kände direkt att saker och ting hände. Alla toa besök, min svett och andedräkt luktade värre än värsta utedasset. Efter ett par dagar kunde jag också notera finare hud i ansiktet samt en molande värk i gallområdet. Värt att prova kanske.

OBS! Citron oljan måste vara en ÄKTA Eteriskolja, annars har det ingen effekt.

Annons:
mumsan
2007-12-28 16:03
#70

#61# Sannt eller inte sannt, en sak är säker jag fick mig ett gott skratt så hunden började skälla!Glad Skulle kanske sitta bra efter julmatens olika ingredienser.

Thomas_Jansson
2007-12-28 19:13
#71

Att skratta lite kan vara ett utmärkt sätt att hålla magmusklerna igång - här finns det lie mera med Kinastuk,,,,

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=59277&a=701606

grona-marie
2007-12-29 01:54
#72

Placeboeffekten är inte att förakta. Ett rejält lavemang renar nog en hel del. Jag tänker inte prova nåt sånt i alla fall.

copia
2009-03-19 20:28
#73

Har problem med en mage som inte vill komma igång, o får ont i sidan ibland så förbaskat. Nu har jag läst lite om leverrensning med epsomsalt .Sanna Edhin skriver om det bla. Den här tråden var ju både för o emot, såg jag, men jag fortsätter på den ändå. Någon som har provat nyss? jag är lite nyfiken eftersom jag har provart magnesium tidigare med bra resultat.

buttercup
2009-03-21 13:38
#74

#73

DON'T!

Jag har gjort det en gång för länge sen i ren nyfikenhet, jag var grymt skeptisk…

jag har läst ett bra citat från nån expert som menade att denna sk "leverrening" i själva verket är ett väldigt omständigt sätt att tillverka tvål på.

"stenarna" (tvålen, haha) som kommer ut är resultatet av olivoljan och epsomsaltet. Vissa påstår att detta går att kontrollera genom att ha i röd karamellfärg i saltdryckerna och olivblandningen, men oljan blandar sig förmodligen inte med karamellfärgen ändå..

du riskerar bara att må väldigt illa (och epsomsalt smakar SK*T!)

googla på leverrening eller "liver cleance" och läs många bra argument mot att prova.

mikaelka
2009-03-21 14:28
#75

Det jag blir mest fascinerad över när det gäller såna här saker är att folk letar upp information om det och ändå bara tycks ta in det positiva!

#74: Det är verkligen precis som du skriver, det sker en förtvålning av de två ämnena man ska stoppa i sig, det är alltid två och ofta måste man blanda ihop dem snabbt alldeles innan man ska dricka dem, undrar varför? Skrattande

Man ska aldrig underskatta placeboeffekten, den har fått en negativ klang eftersom folk känner sig lurade men det pågår forskning om hur man skulle kunna utnyttja den. Det hade ju varit perfekt om t ex smärtpatienter skulle kunna få smärtlindring utan att ta mediciner, vid placeboeffekt så aktiveras nämligen samma områden i hjärnan som vid verkligen smärtlindring!

Ang annan tarmrening när det kommer ut långa sjok av gummiaktigt material, frågar man vilken gastroenterolog som helst så kan han/hon intyga att en tarm inte är klädd med sådant, som påstås av de som säljer utrensningsörter och liknande.

avebio
2009-07-21 16:34
#76

Intressant det där med ditt långfinger…Jag använder mig av en typ av accupressur som heter Jin Shin Jyutsu och där pratar man om att leverflödet är kopplat till just långfingret och en snabb självhjälp för leverflödet är att hålla om långfingret.

Annons:
Ejvor
2017-07-19 18:05
#77

Återupplivar en gammal tråd!

Jag har länge funderat på att göra detta men då jag läst att det bara är "bluff" och att det inte alls är stenar som kommer ut,  utan det är saltet, oljan och juicen som förtvålar sig,  har jag inte brytt mig om det. 

När jag läste att Martina hade provat (fast utan märkbart resultat) gjorde jag dock slag i saken och tog en kur över natten och faktum är att resultatet är långt över förväntan! 

Man skulle kunna känna sig trött och matt under förmiddagen/dagen, läste jag, men redan klockan halv nio i morse kände jag mig lätt och pigg! Så någon glädje är  det allt ändå med att sätta igång en "förtvålningsprocess" i kroppen.

Margareta
2017-07-22 12:40
#78

Spännande :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
2017-07-26 23:15
#79

#77

Det är ingen bluff, man kan göra egen tvål i magtarmkanalen!

Grejen som återstår är huruvida det sker någon som helst leverening?

Eller om det kommer ut några gallstenar/grus.. jag säger som så.. det skulle du nog märka iomed att du då antagligen skulle behöva inta Ibuprofen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ejvor
2017-07-28 08:51
#80

Nej, det som återstår är om det ger positiva effekter. Vilket denna kur uppenbarligen gör för många! Man kan väl kalla det för epsomsalt- och olivoljeblandningskuren om man tycker att namnet leverrening är missvisande. Jag upplevde i alla fall att kroppen fick en jätteboost av detta, känner mig lätt och smidig som om jag tappat några kilo trots att jag inte gjort det.

Upp till toppen
Annons: