Annons:
Etiketthälsa
Läst 67277 ggr
Kia
2007-05-05 00:15

Candida

Jag läser ofta här om Candida (tror det stavas så) Men jag har inte fattat vad detta är? Någon som har lust att ge sig på en förklaring

Kram

Annons:
zeretki
2007-05-05 00:19
#1

Candida är en svampinfektion. Jag borde veta mer men min hjärna har för tillfället gått sönder. Inget med kolhydrater att göra, en effekt av att läsa för mycket Engelsk grammatik.

Kia
2007-05-05 00:23
#2

En svamp infektion?  Var får man det?

Airam1
2007-05-05 00:24
#3

Candida Albicans kan man läsa om här.

Anterrabae
2007-05-05 00:38
#4

Candida är en svamp som ska finnas i tarmkanalen och äta upp socker, kolhydrater, jäst och fibrer. Den tillhör vår naturliga flora i tarmen. Den hålls under kontroll av andra bakterier i tarmen. Det finns många sorters candida.

Om man äter för mycket kolhydrater eller att man måste äta antibiotika (så att magens tarmbakterier slås ut) så kan candidan tillåtas växa och sprida sig. Den kan sätta sig i hela kroppen och ge massor med obehagliga symptom. Det finns inget direkt läkemedel mot candida.

Ett av de vanligaste symptomen på att candidan spridit sig är klåda i underlivet i kombination med gryniga och ibland illaluktande (ev jästluktande) flytningar. Mot detta finns salva och vagiatorer att köpa på apoteket. Dessa slår inte ut candidan men begränsar den något. Mildrar symptomen.

Det enda som effektivt hjälper är uteslutande av kolhydrater, jäst och mögel (typ mögelostar) Då svälter svampen och dör. Tillslut kommer den bara finnas kvar i tarmen igen. Men detta tar tid. Initialt kan besvären tom förvärras när candidan kämpar för att överleva.

Den påverkar även kroppen så att man blir sugen på socker eftersom det är detta svampen lever av.

Candida har även kallats torsk. Kronisk candida ger även inflammationer i muskler, värk i muskler och nervsystem. En hel drös annat som jag inte kommer ihåg.

Det är riktigt läskigt vad den ställer till med.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Bookjones
2007-05-05 02:45
#5

Jättebra svar Anterrabae.

Svampinfektioner man får på huden osv behandlas ju bara med krämer och puder och som du sa är det ju bara symptomen som addresseras och inte orsaken. Min svamp på fötterna som jag haft så ortoligt jobbigt med är ju nästan borta nu efter nästan tre månader på LCHF. Efter åtta år av klåda, blåsor och elände!

Hade det säkert innan med.. candida. Minns att jag fick "torsk" på bröstvårtorna och vårtgårdarna när jag ammade mittensonen och han fick det i munnen. Gud så ont det gjorde! Huden vart vit och lossnade. Bodde på Oahu då och det var varmt jämt och man vart rådd att använda "bröstblöjor" i behån med plastbackning för att inte läcka. HUGA.

Ser samma sak hos patienterna på jobbet med diabetes. De får ofta det mellan skinkorna om de är inkontinenta. Jag ser fotsvamp och svamp under bröst, mellan fingrar och även ansiktsutslag. Speciellt om de fått antibiotika. En man som medicineras med lactulose (syntetiskt socker) för hepatic encephalopathy har torsk som ser ut som blomkål men "vårdas" med xylocaine gel för smärtan och topical antibiotics. Man blir så frustrerad!!!

I alla fall.. Candida är ju otroligt vanligt och om symptomen behandlas så lättar de men de är ofta felbehandlade.

zeretki
2007-05-05 02:50
#6

Jag tror framför allt att konsumtionen av mycket socker och bröd har lett till att folk lider av Candida.

Själv har jag haft problem med slem i halsen och svamp på tungan, en vitaktigt beläggning och andra typiska besvär.

Annons:
parsley
2007-05-05 12:13
#7

# 3 Läste airaims länktips och fastnade för formuleringen: skölj munnen efter användningen.

problembarn
2007-05-05 12:47
#8

Det finns läkemedel mot candida! Både örter ( MSM, kaprylsyra och Ipe Roxo) som dödar av svampen och "vanliga" läkemedel (fluconazole mfl). Problemet med candida är att du kan ha det i tarmarna utan att det ger utslag på prover vilket gör att det ofta är mycket svårt att hitta en läkare som "vågar" ställa diagnosen candida. Svampen blir aggressiv och angriper systemet när de "goda" bakterierna blivit för få och hamnat i underläge. Detta kan ske vid graviditet (hormonrubbningar), vid p-pilleranvändade, antibioitkakurer, kortison, vid operationer där antibiotika ges i förebyggande syfte, vid långvarig svält osv.

Den ger en rad följdsjukdomar som allergier, depressioner, huvudvärk, viktökning eller minskning, yrsel, eksem, syn- lukt- och hörselrubbningar, förstoppning och diarré eller båda omväxlande för att bara nämna några. Människor med candida blir ofta missförstådda inom vården då symptomen är diffusa och skulle kunna bero på i stort sett vad som helst plus att proven kan vara negativa.

Anterrabae
2007-05-05 13:28
#9

Det är knappt någon ide att behandla för candida om man inte är villig att ställa om kosten.. *har försökt många gånger* Men är man villig att slopa socker i alla former samt jäst och mögel så går det.

Har även provat sk "anticandidadroppar" som man dricker. De verkar så att de dödar av svampen med syre. NÄr dessa droppar kommer ner i magen reagerar de med syran och bildar syre. Syret sprider sig i kroppen och skapar en ogästvänlig miljö för candidan. Den var väldans effektiv. Men då jag använde den så var jag inte motiverad att lägga ner kolisar.

Ska prova igen… Nu när jag inte äter sånt..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
2007-05-05 14:11
#10

Helt riktigt Skrattande det är ju som att försöka utrota ogräs samtidigt som man gödslar det med specialgödsel Skrattande

Syre är super! Jag åt även en tablett som hette oxymax som just syresätter i tarmarna och dels gör miljön obeboelig för candidan men samtidigt får all plack i tarmarna att lossna och åka ut den naturliga vägen… med den följer cadidans boplats och svampen dör… men som sagt, det kräver ju kostrestriktioner under tiden och en ganska lång tid efteråt. Man är för alltid överkänslig mot socker (och särskilt snabba kolisar) efteråt. Fast även ädelost, jäst och vin är vanskligt länge efteråt. 

Jag kan säga att jag är helt frisk från min besvärliga laktosallergi och min pollenallergi är nästan helt borta efter mitt lååååånga år av candidabehandling och kostrestriktioner!!Skrattande

Anterrabae
2007-05-05 15:59
#11

Problembarn: vad skönt för dig att du är av med eländet.. Själv har jag precis börjat läka lite. Är inte helt trasig i underlivet längre. Självspricker inte osv… =P

Men har haft ett par riktigt jobbiga duster med den sen jag började med LCHF. Det är som att den tar tag och ger ett "sista anfall" innan den minskar.

Har även provat att zappa den enl modellen Hulda Clark 

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
2007-05-05 19:30
#12

Japp Anterrabae!! Exakt så är det ju, dessutom säger min phytonom att när candidasvamparna dör bildas det massor av toxiner vilket gör att man mår betydligt sämre än innan. Jag åt under behandlingen mariatistel och maskros för att stärka levern som ju ska ta hand om allt giftet!

Kämpa på… det BLIR bättre men det tar låååååång tid! Min phytonom hade aldrig varit med om en så långdragen behandling som min!!

Jag gjorde dock misstaget efter ett par månader att äta en liten liten bit bireost och hela magen brakade ihop i en hel månad!! Ledsen Jordnötter är oxå mat för candidan så dem ska man absolut undvika (inte andra nötter tack och lov!)

Äter du något för att ta död på svampen? Det påskyndar ju förloppet. Oxymax som jag sa var liksom dödsstöten för dem, efter två sådana kurer gav candidan upp… Skrattande då hade jag ätit mediciner och hålit kosten strikt i över ett halvår!

Anterrabae
2007-05-05 20:07
#13

Nä.. jag äter inget speciellt svampdödande just för tillfället. Håller på med lymfrening just nu och känner att det är i starkaste laget för mina utrensningsorgan. De har varit ur funktion länge. Jag hjälper dom på traven med örter och medicinska fotbad á Aqua Detox var tredje dag. Dessa fotbad har räddat min lever och mina njurar, lymfa och i förlängningen oxå mina ögon.

Ok Då ska jag undvika jordnötter. Det kan förklara varför jag helt plötsligt här om dagen fick tokbehov av jordnötter. Srax i samband med att ett candidaanfall lagt sig. Svampeländet ville ha mat.

Vad är en Phytonom? Jag har listat ut att det är en terapeut av nåt slag. Själv har jag kontakt med en Biopat som inriktat sig på kvantfysisk behandling via frekvens. QXCI-SCIO. Den har varit min räddning. Dödat av svamp och andra parasiter och prostaglandiner efter hand min kropp har klarat av det.

Har zappat en del oxå.. enligt Hulda Clarks modell..

Bookjones: Tack frör komplimangen! SkrattandeKyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
problembarn
2007-05-05 20:13
#14

phyto betyder visst örter, hon är alltså en sorts ötrterapeut. Hon gör blodanalyser för att se på vilket sätt och hur kroppen är belastad och kan sedan rekommendera örter som stärker, renar, lindrar, bygger upp eller vad man har behov av! För mig har det varit kanon!

Zappat?? Kan och vill du förklara för en oinvigd…Generad

Låter avancerat och effektivt! Handlar det om vibrationer i kroppen? Och att ändra så att de vibrerar på rätt frekvens eller?

Jag är ju en super-fan av kinesologi!! http://www.ulfkilman.com/kilman.html för den som är intresserad! Han gör människor friska som ingen hittar felen på… jag har inte gått hos honom utan hos en av hans elever i Kalmar.

Ra95
2007-05-05 20:18
#15

problembarn: här är en till som kämpar med Candida. Har nog dragits med detta elände i flera år, men medvetet sedan förra sommaren då jag också fick svamp mellan tårna efter en antibiotikakur.

Nu har tårna läkt, men jag har kvar i munnen på morgonen. Märker också att om jag haft grädde i kaffet så far det runt som en bäck i tarmarna. Det värker inte men låter. Ätit LCHF sedan sommaren 2006, men nu har jag blivit lite stramare och dragit ner på mjölkprodukter mm Det är svårt det här med osten.

Var köper man Oxymax?

Anterrabae
2007-05-05 20:41
#16

Ja just precis Zappat. *ler*

Enligt Hulda Clark så kan man bygga sig en enkel zapper (eller köpa sig en dyr) och genom pulsande svag ström som man låter gå genom kroppen så dödar man av parasiter, svampar, bakterier och virusar. Tyvärr kommer den inte åt allt. Den tar bara de som är "fria" i kroppen. De som gömmer sig i organ och dyl är svårare att komma åt. Därför kan man inte ta allt på en gång. Men det är grymt effektivt på det som den kommer åt.

Man zappar i 7 minuter. 3 gånger med 20 minuters mellanrum. Detta för att förhindra att man blir sjuk. Första omgången tar det som är fritt och "stort". När första omgången dör (mest parasiter) så lämnar bakterierna sina värdar som då har dött. Andra omgången tar dessa bakterier. Ur bakterierna kommer då virusarna och tredje gången tar död på dem. Gör man inte alla tre gångerna kan man iskallt räkna med att bli förkyld eller dra på sig influensa eller nåt. *vet av egen erfarenhet att det stämmer*

När kroppen sen rensat ut det som dött så kommer annat så småningom fram ur organen och då kan man zappa dom med. Men man måste ha tålamod. Och göra det i omgångar.

Lite länkar om Hulda Clark

mer Hulda Clark 

Hon har skrivit en bok som finns gratis att ladda ner på nätet. Den heter The cure for all Diseases.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2007-05-05 20:46
#17

Ja just precis.. En QXCI-SCIO Menar du att du inte hört talas om den??? *chockad* Flört

Scion har bokstavligt räddat mitt liv.. Den i kombination med en superduktig terapeut. Min kropp höll på att stänga av, organ för organ. Dras frortfarande med återkommande inflammationer i hjärta och lungor mm.. men de verkar hanterbara nu.

Scio är frekvensmedicin. DVS en frekvens/signal skickas in i kroppen och "frågar" hur det står till. Kroppen "svarar" med att skicka ut egna signaler som tolkas i en dator och gör värdena förståeliga. Enklare varianter finns och används inom vanlig vård i form av EKG- och EEG-maskiner.

Kan även berätta om att han som utvecklade den här scion jobbade från början på NASA. Han fick i uppdrag att utveckla en maskin som kan komma till rätta med sjukdommar utan att behöva hjälp av läkemedel eller kosttillskott. Det är ju som bekant omöjligt att ta med sig allt som kan tänkas behövas upp i rymden "om utifall".

En rysk variant har utvecklats främst för deras kosmonauter, den heter Oberon. Den arbetar med hörbara frekvenser. Ljudsignaler som skickas in via öronen och får kroppen att reagera. Denna och ett par andra maskiner som i grunden arbetetar på samma sätt berättas det om i 2000-talets vetenskap.. Articklarna ska finnas på nätet på deras sida. 

Lite länkar om SCIO:

QXCI-SCIO 

mer SCIO

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2007-05-05 20:47
#18

Kinesologi är superspännande. Pysslar en del med det själv.. Muskeltester och sånt. Har läst lite men det är ju så stort ämne.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
2007-05-05 21:25
#19

Ra95, örtapoteket har oxymax http://www.ortapoteket.se/group.asp?group=39&sub=39 . Det rekommenderar jag starkt. Candidan bor ju i placket (som alla har och som inte lossnar av vanliga tarmreningar) så när placket släpper har candidan ingenstans att bo! Men man behöver samtidigt få kroppen mera basisk eftersom det är den försurade miljön (ph-värdet) som gör att svamparna kan leva. De kan inte leva i en basisk miljö.

Så jag åt även kalcium-magnesium… Jag har sannerligen varit storkonsument hos min "örtkunniga" Skrattande och jag trodde efter ett knappt halvår att jag skulle få ge upp eftersom det var så svårt. Men då drog vi på med oxymaxen och då blev det resultat! 

Anterrabae; wow… vilka grejor!! Jo, kinesologin är ju oslagbar då det är "kroppen" själv som svarar och den vet ju exakt vad problemen är och hur man ska få bukt med dem. För mig handlade det faktiskt om en känslomässig blockering som låg sedan innan den tiden jag själv kunde minnas, men som gjorde mig så belastad så att jag var för svag för att orka stå emot både candida och annat! Nu är den borta Skrattande Visserligen är jag inte frisk ännu men med tanke på att kroppen ska läka nästan 40-års skräp så kanske det tar en stund ;-)

Anterrabae
2007-05-05 22:00
#20

Jo det är värstinggrejjor. Jag har scion att tacka för mitt liv. Givetvis tillsammans med en superduktig terapeut som kan använda maskinen.

Hon har fått upp mig från noll i energi och energibevarande till normal. Normaliserat mitt ph sappat parasiter och annat jox. Räddat mina ögon. Fått igång mina utrensningsorgan, samt väckt hela mitt körtelsystem, med alla enzymer och hormoner som behövs.

Jag är långt ifrån frisk.. men jag är inte döende längre. Hon var orolig att jag inte skulle överleva. Och andra i min situation är det inte säkert hon skulle kunna hjälpa då det har krävts hur mycket tid kraft och pengar som helst från min sida.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
problembarn
2007-05-05 23:06
#21

Men visst är det irriterande att man måste bekosta allt själv???!! Det är samma här, visserligen har jag aldrig varit så sjuk som du, lååååångt ifrån!! Du har tydligen gått igenom elden! Men jag skulle kunna vara mycket friskare om jag hade råd att fortsätta gå på behandlingar och äta mediciner nu med! Som tur är har jag en otroligt förstående sambo som trots att han inte alls trott på alternativvården har stöttat och betalat (han jobbar och jag pluggar)!!

Vad gjorde den traditionella sjukvården?

Jag tänker på dig!!!

Anterrabae
2007-05-05 23:16
#22

Det är grymt irriterande att man inte kan få hjälp. Utan min make så hade det här aldrig varit möjligt för min del. Inte en suck…

Den traditionella sjukvården sa ät mediciner.. och mer mediciner.. och så lite till med. Och om du är mer sjuk än så så kan vi inget göra.. ta lite kortison som plåster på såren.. *ler*

Sen blev dom arga när man tog saken i egna händer och vissa läkare blev jag utslängd från. hehe.. Och dessutom blev jag bättre att ta saken i egna händer och framförallt lära mig om mitt skit. Lära mig allt jag kom över. Så man kan ha nåt att svara och förstå vad andra säger.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kia
2007-05-06 00:57
#23

Alltså jag har aldrig hört talas om detta tidigare (jo när Ni pratat men aldrig fattat vad det var) och sitter här med munnen öppen för jag tror att jag kanske lider av detta. Men som Ni säger har det tagit sin sista kamp i blandannat underliv nu när jag äter lchf men jag vet inte…..

Kliar som fan (blev väldigt intimt här kände jag men men *S*) 

Svamp mellan tårna , Ja

Kliar i underlivet , Ja

Flytningar Ja

Kan det vara detta som är symptom så även jag lider av detta ?

Har en vän som är överviktig också hon har fått en svamp infektion under armarna något de säger de inte kan göra något åt. Kommer och går på henne. Kan detta vara samma?

Tack för era svar

Margareta
2007-05-06 01:12
#24

Ja det kan vara samma och jag känner igen alltihop men är lyckligt befriad nu äntligen. Led i många år och det tog nog ett år att bli kvitt det. Allt socker och JÄST bidrar till tillväxt. Vår kost är perfekt och det är pga candidan jag inte äter Brie/camembert odyl så ofta. Jag äter när jag blir bjuden men köper inte.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ra95
2007-05-06 02:03
#25

Man kan testa själv om man har Candida:

 Direkt på morgonen skall man spotta i ett glas med vatten. Efter 5-60 minuter bildas det som trådar av saliven i vattnet. Har man inte Candida, så upplöses bara saliven. Jag har tydliga trådar när jag testar.

Jag hade dåligt lungfunktionsprov när jag var i Österäng. Undrar om Candidan kan ställa till det där också. Jag orkar helt enkelt inte stötblåsa så där som man ska göra. Tydligen kan svampen vandra mellan organen eller har jag missuppfattat något? Är det någon som vet?

Ra95
2007-05-06 02:12
#26

problembarn: tack för tipset med örtapoteket. Jag ska kolla och beställa. På hälsokosten rekommenderade dom Dida (för en sund mikroflora) som består av kanelolja förstärkt med välkända sunda örter allt enligt förpackningen

Anterrabae
2007-05-06 02:18
#27

De flesta människor som levt på socker och kolhydrater, mycket jäst, mögel och alkohol  har för mycket candida..

Har man dessutom ätit antibiotika nån gång så har candidan fått möjlighet att verkligen sprida sig.

Det många tror är dock att den bara sitter i underlivet etc. inte att den gärna sprider sig till hela kroppen och som sagt flyttar runt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2007-05-06 02:21
#28

Här har dom AntiCandida-droppar och en massa info.

Regnbågscentret

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kia
2007-05-06 12:03
#29

Ra95 detta ska jag testa, jag blir mer och mer övertygad av att jag faktiskt lider av detta men har aldrig vetat vad det var……

Tänk vad Ni lär mig :)

problembarn
2007-05-06 13:42
#30

Om candidan får tillräckligt fäste, tillräckligt med mat och därmed utrymme så finns den till slut överallt i kroppen och förgiftar och lever rövare. Min phytonom sopm själv haft candida, hade det även i blodet (vilket vi tror att även jag hade) när hon gjorde en levande blodanalys kunde hon se hur det såg ut som om blodet var fyllt av spindelväv av candida… snacka om att det såklart påverkar hela systemet…

När jag gjorde min första blodanalys var blodet så tjockt, svart och trögflytande så det knappt tog sig ut ur fingret… det är det inte längre!

Candida är en gräslig sjukdom (de som har väldigt nedsatt immunfösvar, exempelvis aidspatienter överlever oftast inte candida då den i sin blom utvecklas till akut blodförgiftning!) som av någon underlig anledning är i det närmaste förbisedd inom sjukvården! Kan det bero på de kostråd man har idag???? ;-) Det är ju svårt att erkänna en sjukdom som bevisligen orsakas av just den kost man så frenetiskt rekommenderar inom sjukvården eller vad säger ni?? ;-) Moment 22

Anterrabae
2007-05-06 14:12
#31

candida i blodet.. jo det har jag oxå.. eller iaf haft. men eftersom att jag är så nedsatt så kommer den lätt tillbax.

Det är läskigt hur sjukvården idag tror att candidan bara sitter i tex underlivet eller i hudveck etc. Att de inte ser att det är ett problem i hela kroppen.

Men å andra sidan har de fått för sig att man kan bota allvarlig candidainfektion med antibiotika… Gissa hur det skulle gå… Västersamhällets kost är som gjord för att alla ska ha candida. Jag tror inte det finns någon som lever "normalt" enl den här världen som är befriad från candida. Det låter för mig som en omöjlig ekvation. Alla har däremot inte uppenbara symptom.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ulf-S
2007-05-06 14:48
#32

Jag håller verkligen med om att "vanlig" kost är som skapad för att gynna candida (och en massa andra sjukdomar!).

Den här tråden inspirerade i alla fall mig till att påbörja en Oxymax-kur! Vare sig jag har överväxt av candida eller ej (har inte märkt av det i alla fall) så kan det knappast skada att "städa ur" systemet. 

Jag tog mina första tabletter igår, nu väntar jag med spänning på eventuella effekter…

Gronstedt
2007-05-06 15:34
#33

Har fått många diagnoser, som fibromyalgi, innan jag fick tips att det kan vara candida, även om ingen inom läkarvetenskapen verkar tro på det. På infektionskliniken fick jag veta att om man inte har utvecklad AIDS kan man inte ha systemisk candida. Men jag mår bättre med metoder som rekommenderas mot candida.

Det går knappast att bara svälta ut den genom att undvika kolhydrater och (tyvärr) vissa mjölkprodukter, men det finns en hel del naturmedel som hjälper. Problemet är, att svampen tydligen är mycket bra på att anpassa sig och bli resistent, så man måste variera sig.

Förutom i azole-mediciner som Pevaryl och Diflucan, finns svampdödande beståndsdelar i bland annat citral (finns i Lemon myrtle och citronmeliss), anetol (finns i Aniseed myrtle och anis), tea tree-olja, kanel, oregano, salvia, vitlök och lök … Välj örtte och kryddor som fungerar mot svampen också! Det kan också hjälpa att ta bakterietabletter som ska stärka tarmfloran. Ska kolla in candida-dropparna, som någon här ovan tipsade om!

magma
2007-05-06 17:06
#34

På Örtapotekets webblats så står det bara om Oxymax att det "sätter fart på magen". Men visst var det det preparatet som diskuterades här ovan, som man kunde ta mot Candida?

Kia34: (#23) Jag har haft kroniska problem sedan jag var 16 med svamp i dom undre regionerna, som pendlat mellan hanterbara och helvetiska. Sedan LCHF-starten för snart 10 månader sedan har jag inte haft ett enda utbrott som jag har behövt behandla, och inte ens när tant röd dyker upp så märker jag av candidan speciellt mycket. HELT borta kan jag inte säga att den är, men nästan..!

Annons:
problembarn
2007-05-06 20:29
#35

Oxymax är inte medicin mot candidan i sig. Den tillsätter syre i tarmen vilket gör att placket (kan vara lika hårt som placket mellan tänderna… alltså tandsten!! men även innehålla mögel och annat snusk… snacka om bra matställe för candida)som sitter i tarmarna kommer ut (och jo, det sker ofta i rasande fart ;-). Det är ofta just i den placken som candidan bor… alltså blir det svårt för candidan att leva vidare i tarmen efteråt. Men oxymax i sig tar inte död på candidan.

Mediciner som dödar candidan är de preparat jag beskrivit ovan, Ipe Roxo, Kaprylsyra och MSM, därutöver finns ju grapefruktkärnextrakt som är effektivt. Även aloe vera dödar svamp men är en mildare variant. När jag käkade medicinerna så åt jag max en burk av varje sort, ibland mindre och varierade mig hela tiden mellan medicinerna just för att svamparna inte skulle hinna lära sig medicinen och bli resistenta. Vitlök är kanon, men bara om den är rå…

Visst är det konstigt att sjukvården inte fattat??!! Min f.d. svärmor opererades och fick antibiotika intravenöst efteråt, hon blev sedan vansinnigt sjuk och sjukvården konstaterade candida, hör och häpna. Hon behandlades med två olika (kemiska)svamppreparat och fick sedan mycket strikta kostrestriktioner under en lång tid (inga mjölkprod, alls t.ex.). Idag är hon friskare i sin mage än hon varit någonsin innan!

Gronstedt
2007-05-06 21:06
#36

Kände igen burken med Oxymax, den provade jag för länge sedan, innan jag visste att candida fanns, och mådde bra av, sedan glömde jag vad den hette och hittade den inte igen. Marsch till hälsokostaffären i morgon! Hade nämligen hårdost på maten i två dagar, eftersom jag läst att ost fungerar bra i LCHF - INTE lyckat om man har candida (blödande, variga sår i ljumskarna idag).

Men om man tar bort alla mjölkprodukter ur LCHF blir det inte mycket smaskens kvar? Tips?

Sara40
2007-05-06 21:47
#37

Joo då… Oliver, aioli, majonäs, kryddsmör, bearnese, hollandes (ingen aning om stavningen på de två sista). Eller helt simpelt extra feta köttbitar…

Hur är det med smör? Om det inte är ok så kan man ju alltid göra Ghee.

Någon mer som har tips?

Kia
2007-05-06 21:55
#38

Magma…..

Det är värst när tant röd dyker upp med klåda usch,,,,,,,

Men nu när jag tänker efter jag hade ju mitt återfall och då började det klia igen så in i… Men när jag tänker efter så innan när jag åt strikt LCHF så har det inte varit någon direkt klåda… Hm något att fundera på

Margareta
2007-05-06 22:17
#39

Kia34 - det hänger ihop jag lovar dig - jag har haft återfall av klådan tillräckligt många gånger för att se sambandet…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

problembarn
2007-05-07 12:12
#40

Min teori är att hormonförändringen i kroppen gör att vi blir surare vid den tiden i månaden, och det är ju när kroppen är sur som candidan trivs… Alltså kan man äta extra mycket basgörande i samband med menstruation. Gurka, citron och kanske extra av kryddorna som finns i #33 plus lite aloe vera och kalcium magnesium om man har det hemma. Vem vet, då kanske problemen åtminstone minskar…

soni
2007-05-07 14:08
#41

Kan min vita beläggning på tungan och medföljande dåliga andedräkt hänga ihop med candida? Har märkt att  mjölkprodukter ökar slemmigheten i svalget så de sista dagarna har jag dragit ned på fil och grädde. Tror att det blivit bättre, lite för tidigt att utvärdera.

Har också förkylningsbakterier i bihålorna från en bihåleinflamation som vägrar läka ut helt och hållet. Kan detta bero på candida eller är det troligare att jag har någon form av mineralbrist?

Annons:
Gronstedt
2007-05-07 14:13
#42

Soni: Just det där slemmiga kan mycket väl tyda på candida. Prova spott-testet, som beskrevs i #25.

Candida påverkar gärna slemhinnor så att de blir tunnare och känsligare (självsprickor och sveda), så bakterier kanske får bättre grogrund? Man kan i alla fall bli mer mottaglig för bakteriell vaginit.

soni
2007-05-07 14:32
#43

Låter rimligt, kan man få sköra slemhinnor i underlivet så måste ju motsvarande gälla för näsa och hals. Tack för hjälpen!

Nu får jag ta ställning till hur jag ska fortsätta, är inte super sugen på någon behandling. Kanske låter jag det ta lite tid och ser om LCHF kan läka kroppen ytterligare, har bara hållt på sedan i januari men tyvärr överkonsumerat mjölkprodukter.  Svampen i underlivet har försvunnit ändå, som tur är, och om jag från och med nu kör utan mjölk så fixar det sig kanske oxå.

Gronstedt
2007-05-07 14:47
#44

#40: Var har du hört att candidan trivs när kroppen är sur?

Jag har på många håll läst och hört att ett bra medel mot måttliga candidaangrepp är att skölja med utspädd vinäger. I en bok jag har rekommenderas också att man ska försöka göra sin magsyra surare - hur hänger det ihop egentligen?

problembarn
2007-05-07 16:00
#45

Det är nog ph-värdet i kroppen som helhet som är avgörande. Jag är verkligen inte bra på sådant, men jag vet med bestämdhet att det är just ph-värdet som avgör om candidan kan leva i kroppen eller ej (min phytonom är utbildad i ämnet, liksom min läkare som bekräftade detta).

Det där med magsyran kanske stämmer om man menar surt som i citron… citron är nämligen basgörande hur bakvänt det än låter. Jag pressade en citron om dagen och drack under en längre tid… det var bra för ph-värdet men inte så bra för mina tänder Skrattande Om jag har fattat det rätt så är surt som i citron inte samma sak som surt ph-värde. Ett lågt ph= surt och ett högt = basiskt… så kalk för att höja precis som försurade sjöar Skrattande

Soni, jag är övertygad om att det är candida du har/haft i munnen. Testa med att bara dricka en skvätt aloe vera varje dag och käka färsk vitlök (och de kryddor som exemplifierats ovan), det kan mycket väl fixa till de symptomen du har så kan du fundera på behandling senare om det behövs.

problembarn
2007-05-07 17:35
#46

Tillägg: när man pratar om försurat i magen så menar man företrädesvis tarmen, tjocktarmen, det är där candidan "bor". I alla fall för det mesta… och där kan man vara rejält försurad.

Gronstedt
2007-05-07 17:53
#47

Så man ska ha lågt pH i mage och tarm, men inte i resten av kroppen? Eller är det bara i tjocktarmen man ska ha lågt pH? Eller fattar jag fel?

Jag tror det där med lågt pH var för att de "goda" magbakterierna trivs bätre då, så de kan konkurrera med candidan.

problembarn
2007-05-07 18:30
#48

Oj, vilka svåra frågor du ställer… jag som inte läst kemi sedan högstadiet Skrattande Men om man googlar på ph-värde så ser man att det faktiskt skiljer sig ( och ska skilja sig) mellan magsäck, tunntarm och tjocktarm. Blodet bör vara basiskt men har man candida i blodet är förstås även det försurat!

Den stora grejen är att det är socker och kolisar som gör oss sura så undviker man det får man sannolikt till slut det ph-värde kroppen ska ha på de olika ställena. 

Högt ph i tjocktarmen (lågt = surt) är därför gynnsamt för goda bakterier och en dödsfälla för candidan. Men även de värdena har ju gränser för när de blir dåliga så allt ska ju helst vara i "perfekt" balans Skrattande

Annons:
Gronstedt
2007-05-08 13:02
#49

Läste på i min bok: Det är MÄNGDEN magsyra som kan vara för liten, inte för högt pH. Syran i magen ska räcka till att ta livet av alla svampar/parasiter och liknande som kommer med maten. Om inte, kommer otygen levande ut i tarmen och ställer till fel kemi där - och i hela kroppen

problembarn
2007-05-08 13:53
#50

Som jag skrev tidigare så är det tjocktarmen man företrädesvis avser när man pratar om ph-värdet i magen, inte magsäcken. Det är som sagt vanligtvis där candidan bor när man har candida.

Kia
2007-05-18 10:48
#51

Hej alla,

jag tipsade om denna tråden till en kompis (hon är inte medlem här) Hon tackar så MYCKET för all er kunnighet och att det var nyttig läsning.

Tror det är många som kanske läser som inte är medlem och det är positivt med trådar som denna som bara utvecklats till så mycket vetskap och kunskap..

Kram

soni
2007-05-25 11:26
#52

Nu behöver jag lite råd. Jag har som sagt kört normal LCHF-diet sedan i januari med mjölkprodukter, grönsaker och nötter. Jag har blivit mycket bättre men med symtom kvar i munnen.

Efter slarv under en weekendresa har mina besvär i underlivet mm kommit tillbaka med oanade krafter. Så nu undrar jag hur jag ska äta. Jag har ju förstått att mjölk inte funkar, men betyder det att jag inte kan äta ost och smör heller? Och hur är det med nötter inehåller de för mycket kolhydrater som candidan kan använda?

Det här känns verkligen jätte jobbigt livsmedel efter livsmedel försvinner. Fast jag vill verkligen bli av med det här. Skulle kanske fundera på att ta ngt preparat för att det ska gå snabbare.

Hur länge tror ni att man måste köra strikt diet?

Gronstedt
2007-05-25 11:48
#53

soni: För mig är "naturell" och smält hårdost helt omöjligt, men måttliga mängder grädde, fil och keso fungerar, och jag kan äta måttliga mängder av polarbrödet (recept på den här sajten), där osten är bakad i ugn. Smör ger mig inga besvär, inte heller nötter.

Ofta när man slarvat får man våldsam klåda eller till och med sår i hudveck, men jag kan trösta dig med att kortare slarvperioder inte hinner göra problemen särskilt djupgående. Behandla ytproblemen några dagar och återgå till dieten.

Det kan också vara klokt att ladda med anticandidamedel som man äter under tiden man planerar att slarva, så hinner svampuslingarna inte få fäste!Flört

Margareta
2007-05-25 12:08
#54

För mig fungerar ost och grädde utmärkt, men jag undviker alla ostar med mögel i. Avsteg ger klåda ganska snart. Inte en dags avsteg… men upprepade inom kort tid så att det får fäste.

Jag vet inte om jag ser något samband med att jag generellt äter väldigt lite kolhydrater, där varken fil eller keso ingår till vardags. Det är kanske totala mängden kolhydrater som räknas, snarare än vilka?

Innan jag kände till LCHF lärde jag mig att det tar ca 6 mån att kostbehandla candida om man bara tar bort jäst och socker.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

problembarn
2007-05-25 12:19
#55

Min doktor sa minst ett år om man endast försöker svälta ihjäl candidasvampen… (alltså enbart äta rätt).

Personligen tror jag att det beror på hur länge man haft svampen, hur tarmfloran var innan, hur man mår som helhet, hur mycket annan belastning man har (som rökning, amalgam i tänder osv) eftersom det påverkar leverns förmåga att hantera candidans efterdyningar. Jag tror faktiskt aldrig att jag skulle ha fått bukt med min utan ganska kraftig medicinering (örtmedicin förstås Glad) och balansering av en helt obefintlig tarmflora men det är nog väldigt individuellt.

Jag tror även att olika saker triggar igång svamparna hos olika personer, jag klarar exempelvis absolut inte just svamp Gråter blir riktigt sjuk i magen, likaså mögel (svamp!!!), rödvin är förstås begränsat ( naturlig jästsvamp på vindruvornas skal + jäst i jäsningen…).

Jag tror nog inte att det handlar om kolisar som helhet utan vilken sort. Tomater t.ex. innehåller ju en del men är rekommenderat när man äter candidastrikt kost, likaså avocado i begränsade mängder. En del grönsaker innehåller ju ämnen som exempelvis förbättrar tarmfloran och ph-värdet trots att de innehåller en viss andel kolisar. Komplicerat…

Annons:
soni
2007-05-25 12:23
#56

Jag märker att jag blir väldigt slemmig i svalget av ost. Och grädde. Fast kanske hade det funkat om jag bara kunde bli lite bättre. I morse var hela svaljet sårigt, blod från slemhinnorna i näsan och aldeles osedvanligt segt slem i halsen, nästan som om det blivit sämre nu när jag är åter på banan, förvisso med ost.

Vet inte om jag fixar maten utan ost. Det är min räddningsplanka i vått och torrt.

problembarn
2007-05-25 12:44
#57

Att du blivit sämre Soni, är ofta ett väldigt tydligt tecken på att candidan har tuffa tider! Den slåss för att överleva och kan skapa både sug efter sådant den försökar sig av (socker, jordnötter, apelsiner osv) men även "simulera" sjukdomar för att vi ska tro att vi är sjuka och ge oss medicin (kemikalier som oxå matar candidan!!). Min phytonom tog exempelvis reda på att blodtryckmedicin (som min läkare ville ge mig) gynnade candidasvampens tillväxt. I ost finns ju jästprocesser, därav problemet med ost. Ju mera lagrad ju mera jästprocess om jag fattat det rätt. Osten kan man få avstå en tid men den kan funka när kroppen läkt ut candidan och hittat balans i tarmen igen. Smör däremot är bra!!

zeretki
2007-05-25 12:48
#58

Ja, tyvärr märker jag att jag blir slemmig i halsen av grädde o ost också! Men jag måste ta en sak i taget. Sockersug, vikt och candida - allt på en gång är bara för mycket. :(

problembarn
2007-05-25 12:55
#59

Vad du är klok zeretki… tänk om jag hade det tålamodet… Skrattande

zeretki
2007-05-25 13:03
#60

Tja du, tålamod är en läxa som jag lär mig hela tiden. :) Jag klarar inte av stress så jag MÅSTE lära mig att ta en sak i taget. :D

Och Candidaproblemen har minskat så just nu är Candidan längst ner på skalan av alla grejer jag ska göra… :)

Men jag har också tänkt att inte äta svamp o mögelost så mycket som tidigare…det är bara så gott och det är ju svårt att ta bort fler grejer! :)

Gronstedt
2007-05-25 13:05
#61

soni: det pratas candida även på tråden Så besviken, titta in där! Jag är i en våldsam candidautresning just nu, med näsblod och kramper. Blödande slemhinnor och andra vävnader (till och med mellanblödningar för kvinnor) är ett tecken på att svampen håller på att dra sig tillbaka. Slemhinnorna (även andra vävnader, som i såriga hudveck) är genomsatta med svamp, och när den försvinner tar det ett tag innan vävnaderna återhämtar sig. Även muskeltonus och -funktion brukar bli bättre efter en jobbig utrensningstid.

soni
2007-05-25 15:58
#62

tack alla. Tänk att det finns fler som har problem som jag… Kram

Annons:
Mervi
2007-05-25 16:02
#63

Det är alltid lättare när det finns andra som vet man man pratar om. Jag tror inte jag har candida men var nog inte så långt ifrån den. Med denna kost kan det bara bli bättre.

soni
2007-05-25 16:03
#64

#61

jag ska kolla där

parsley
2007-05-25 16:26
#65

Jag åt en hämtpizza häromdagen (IMF = inte mitt fel, jag var tvungen att utfordra en hantverkande släkting som occuperat mitt kök, så jag inte kunde laga till något annat). Nu har jag kraftig svidande klåda i hårbotten. Något som jag haft tidigare till och från, men som verkar försvunnit mer eller mindre sedan jag börjat med LCHF. Misstänker att det är candidan som slagit till.

Ulf-S
2007-05-31 15:13
#66

Jag har testat lite på mig själv och insett att jag också har för generöst med candidasvamp i systemet… Eller i alla fall något som verkar gilla kolhydrater.

Jag har haft en vit/gulaktig beläggning på tungan och dålig smak i munnen (mest baktill mot svalget) i åratal. Den minskade lite när jag slutade med sockerfria tuggummin, ytterligare något när jag började använda naturliga tandkrämer (Weledas i det här fallet) och ytterligare lite när jag började med lchf, men försvann inte helt.

Så, under en vecka var jag väldigt restriktiv med kolhydraterna (minimalt med choklad, alkohol, grönsaker och mjölkprodukter) och beläggningen minskade: Den blev lite tunnare och mer brunaktig, började liksom vissna kändes det som, den dåliga smaken försvann och jag blev lite raspig och öm i svalget. Sedan åt jag massor av choklad och drack vin i fredags och beläggningen kom tillbaka med full styrka och dålig smak, som på beställning!

Nu har jag varit strikt sedan i lördags och märker att det sakta blir bättre, så jag ska köra "nollvivion" med kolhydrater ett tag nu och se om hela min tunga äntligen kan bli sådär härligt rosa!

Skrattande

I övrigt har jag inte märkt några speciella symptom, men vem vet…? Kanske inte bara tungan blir bättre, utan hela mitt allmäntillstånd!

Anterrabae
2007-05-31 15:23
#67

Ulf_S: Troligtvis kommer hela du bli bättre! Lycka till!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ulf-S
2007-05-31 15:31
#68

Tack Anterrabae!  Glad

soni
2007-05-31 15:36
#69

precis sådär är min tunga. Jag ska också försöka ladda upp för 0-nivå på kolhydrater. Men har tenta nästa vecka så jag har inte tid att bli trött och "dum". Fuskar med nötter än så länge, och med ost. Min hemliga lastGlad

Annons:
Anterrabae
2007-05-31 15:59
#70

Min man, dcos berättar att när han käkade kolisar så hade han tjocka vita beläggningar på tungan, samt uppfläkta fläckar, runda skavmärken, han såg nästan skinnflådd ut. Även sprickor. Dessa har läkt ut sen han började med LC. De kommer tillbax om han käkar kolisar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zeretki
2007-05-31 16:32
#71

Ja, just den där beläggningen har jag haft, samt slem i hals och näsa. Får alltid problem när jag fuskat med socker och sen försvinner det när jag slutar. Tror det var en anledning till varför jag var sjuk så ofta förut…

Moonbeam
2007-06-02 17:44
#72

Jag funderar över det här med candida. har också beläggning på tungan, slem, känner mig ständigt förkyld. Äter vitlök,rå,nästan varje dag.Tar även msm sen en tid tillbaka. Har också fått homeopatmedel mot sinuit, men det tycks ha föga effekt. Kanske är det candida. Hur vet man? Kan man kolla på vårdc. med blodprov eller?

Anterrabae
2007-06-03 23:41
#73

Det var någon här som skrev att man ska spotta i ett glas med vatten det första man gör på morgonen. Innan man sköljer munnen, äter, dricker eller nåt annat. Vänta en stund och om saliven trådar sig så har man candida.

Löser saliven upp sig i vattnet har man det inte. Eller iaf inte i munnen..

Det är svårt att få läkare att ta candidaprov. De är av den bestämda uppfattningen att man inte kan lida av systemisk candida.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
2007-06-04 00:04
#74

Dessutom är det så att eftersom candidan finns naturligt i kroppen visar proven ofta ingenting även om man har överväxt.

Det är bättre att söka på nätet och läsa om candida, det finns massor av tester där man svarar på frågor som kan visa på om man har det eller ej!

Lycka till!

Pasi
2007-06-19 23:25
#75

Billig och effektiv bot mot candida och andra infektioner - Väteperoxid , någon som testat?

Anterrabae
2007-06-20 01:13
#76

Ja… det har jag.. Fast jag har inte testat för invertes bruk.. Kan man ha det inne i kroppen om man späder ordentligt?

Utvertes är det ruggigt effetktivt… men en gång spädde jag inte ordentligt… Frättes sönder… Det gjorde ONT..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Pasi
2007-06-20 09:13
#77

Man ska kunna ta det som lavemang eller oralt (står rek om behandling i länken, tror jag). Dock inget man ska göra på regelbunden basis, tror jag…men kanske som behandling!?

Ulf-S
2007-06-20 10:00
#78

Oxytarm och liknande piller funkar ju med hjälp av magnesiumhydroxid, det är väl liknande effekt som väteperoxid har i det här fallet?

Gronstedt
2007-06-20 12:00
#79

#75 - #78: OxyMax innehåller magnesiumperoxid, som fungerar på samma sätt som väteperoxid. Peroxider avger relativt lätt syre till omgivningen, vilket ger ökad syrehalt i tarmen, så att slaggprodukter som finns där lättare kan brytas ned genom oxidation. Detta ger ökat utrymme för de av tarmfloran som har aerob förbränning, så att de kan konkurrera bättre med candidan. Detta bidrar också till att lösa upp tarmplack, som är "växtplats" för svampar, så att man helt enkelt förstör svampens grogrund.

Fungerar både som tillfällig behandling och som understödjande.

dufva
2007-06-20 12:55
#80

Pasi 

Låter farligt att laborera med frätande ämnen inombordsHemlis.

Anterrabae
2007-06-20 15:04
#81

Vet inte om jag nämnt det.. men regnbågscentret har en anticandida-kur.. Måste vara något liknande peroxid-behandling. Det går ut på att syre frisätts i tarmarna.. och gör miljön för candida omöjlig..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pasi
2007-06-20 21:45
#82

Jag tror inte på att inta peroxid oralt (även om många hävdar att det är helt ofarligt…skitsnack säger jag) då det egentligen är en fri radikal, dvs den oxiderar saker i sin omgivning, inkl cellväggar etc.
Men för candida, och kanske speciellt som lavemang(?) kan den vara värd sina ev biverkningar, eller?

Pratade med en forskare idag som ansåg att man inte bör inta väteperoxid men att det borde vara ganska ok utvärtes. Han hade dock aldrig hört talas om, och var därför okunnig på detta med intravenösa väteperoxidkurer.

Det finns ju böcker i ämnet, även ganska mycket skrivet i Lancet och andra tidskrifter om det, men frågan är om man kan lita på dessa!?

Man bör nog inta extra antioxidanter i samband med sådana kurer. Fick idag reda på att den starkaste antioxidanten man känner till är……äsch, ni får gissa!Räcka ut tungan

Mervi
2007-06-20 22:00
#83

Kan det vara lever??????

Annons:
parsley
2007-06-20 22:18
#84

Blekte inte blondiner håret med väteperoxid förr? Det kanske är bra att blondera sig om man har candida i hårbotten? Tycker ni jag ska testa?

Pasi
2007-06-20 23:37
#85

Mervi - Nä! Lever är ett livsmedel inte antioxidant även om det innehåller ett flertal (C-vitamin, selen, glutation, Q10, a-vitamin osv).Flört
Men det är en annan…som man knappast kan tänka sig.

Parsley - Det används till hår och tandblekning fortfarande…men det kanske inte är så hälsosamt i längden.
Men har man candida i hårbotten sååå kanske…..

Anterrabae
2007-06-21 02:46
#86

Carnosine?? Eller kan det vara så enkelt som zink? eller karotenoider??

Pasi berätta, jag är NYFIKEN!! Jag skulle gissat på Q10 eller glutation om du inte skrivit dom som att de inte är vinnarna..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
2007-06-21 08:57
#87

?????

Pasi
2007-06-21 10:24
#88

Nu kommer svaret…och jag ber om ursäkt om det inte är så spännande som det verkade…eller naturligt heller för den delen - Paracetamol (alvedon).Skrattande
Själv gissade jag på nåt av de kroppsegna antioxidanterna och hade ingen aning om att paracetamol var en antioxidant.

aaitsu
2007-06-21 11:21
#89

När man läser detta, klarnar ett o annat. Jag ska prova att göra testet…

En annan fråga kan candida orsaka att man blir av med mensen eller är det en annan historia…

Jag har ätit Lchf sedan mars och fick min mens då men sen har den bara upphört och det kan inte riktigt vara ålder (30 år känns lite för ungt för klimakteriet Flört )

 Nån som vet ngt eller råkat ut för detta…

Gronstedt
2007-06-21 11:58
#90

Kraftig kostomställning och/eller "candida-avgiftning" kan störa de flesta system, även menstruationen, men det verkar litet länge att vara utan mens. Om du tillhör riskgruppen för sådant kanske det är läge för ett graviditetstest Fundersam?

Annons:
problembarn
2007-06-21 12:04
#91

aaitsu, jag vet inte hur mycket candidan kan rubba hormonsystemet men när jag fungerade som sämst hade jag 40 dagars menscykel… detta försvann när candidan försvann så visst, helt otroligt är det inte! Men som Gronstedt säger, det kan vara andra saker med.

För mig var det levern som inte orkade (redan innan) och när jag då började döda av candidan så fick levern så oerhört hög belastning så att sådana oviktiga (*L*) saker som mens fick stå åt sidan…

aaitsu
2007-06-21 12:28
#92

ok jag är inte gravid så det kan vi utesluta…dock är det just det som blir problemet att ingen mens …lite svårt att få barn ;-)

jag ska göra testet imorgon bitti med att spotta i vatten så får vi se…men jag har länge känt att hormonbalanser verkar rubbad på något sätt …lite jobbigt faktiskt …

 Iofs tränar jag mycket också men det borde inte vara några problem eftersom jag också äter mycket …jag blir faktiskt inte klok på detta eftersom det pågått under lång tid alltså oregelbunden mens även när jag åt kolhydrater…jag hade hoppats på att den skulle stabilieseras när jag började med lchf…men hittills lyser den med sin frånvaro…och då tänker jag på det du sa problembarn att kroppen måste ju prioritera något annat och frågan är VAD?

problembarn
2007-06-21 13:08
#93

Jag vet ju inte hur du ätit innan aaitsu, men det kan ju vara så att kroppen i sitt glädjerus över all denna goda näring jobbar stenhårt med att läka en massa saker som fått stå tillbaka tidigare. Tycker dock personligen att det verkar knepigt att mensen försvunnit helt…. hur mår du för övrigt av kosten? Om du rensar ut candida boder du fått diverse symptom, som klåda, eksem, mjäll, ont i magen, diarré eller förstoppning, huvudvärk, täppt näsa, snuva, kladdiga ögon, flytningar eller andra konstigheter… Om jag vore du skulle jag nog söka upp någon örtkunnig eller dylikt och fråga vad de tror.

Lycka till!

Gronstedt
2007-06-21 13:19
#94

aaitsu: Enligt vad som sagts tidigare på detta forum normaliserar LCHF hormonerna. Det KAN (observera att detta är en hemgjord hypotes) vara så att du länge har haft hormonstörningar, speciellt om du tidigare använt hormoner som preventivmedel. Candida gör slemhinnorna tunnare och gör att kvinnor kan få mellanblödningar. Den KAN då vara så att du egentligen inte haft mens tidigare, utan spontanitetsblödningar, liknande dem som kommer vid den tomma veckan på P-pillerkartan. Nu KAN det vara så att dina slemhinnor har blivit friskare, så att du inte får blödningar, men dina hormoner har ännu inte rättat till sig så att du fått riktig ägglossning och mens. Litet som när en kvinna "tänder av" från P-sprutor eller P-piller. I så fall är det nog bara en tidsfråga.

Men ta inte detta för sant, jag spånar utifrån min hemgjorda bildning.

Anterrabae
2007-06-21 18:29
#95

Pasi: Vart kan man läsa om Paracetamol som antioxidant?? Har du länkar/ artickel? *nyfiken*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2007-06-23 18:52
#96

Fick igår reda på att man kan använda c-vitamin och andra naturliga konserveringsmedel mot svamp. Det har visst använts med stor framgång..

Motivering: Man hindrar livsmedel från att mögla/få svampangrepp genom konerveringsmedel… Samma princip fungerar i kroppen.

Detta stod i senaste 2000-talets vetenskap.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
2007-06-23 19:37
#97

På min MSM-burk (nyinköpt) rekommenderas C-vitamin till svaveldosen… kanske samma orsak?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Anterrabae
2007-06-23 19:55
#98

ja… eller att kroppen helt enkelt förbrukar mer c-vit när den får hjälp till annat. Men vad gäller msm så tror jag mig ha läst nån stans att c hjälper upptaget. Ungefär som det behövs c-vit till järn..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
2007-06-23 20:29
#99

Jag tar SMS med C-vitamin. Min burk är snart slut, dags att köpa en ny.

Anterrabae
2007-06-23 20:40
#100

*ler* jag får mina sms i mobilen.. annars äter jag msm.. *retas lite*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
2007-06-23 20:48
#101

Har jag vänt på bokstäverna??? Typisk mig. men ni förstår att jag menade det vita pulvret…Flört

Anterrabae
2007-06-23 20:52
#102

Jo jag vet.. jag gör det jämt och ständigt. Själv tar jag mitt msm i kapselform.. från helhetshälsa.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

parsley
2007-06-23 21:19
#103

E211 eller natriumbensoat lär fungera mot en del svampar. Om det är naturligt eller inte vet jag dock inte. E211 finns bl a i konserveringsmedlet Atamon, som säljs i livsmedelsaffären.

Kaliumpermanganat är en annan effektiv svampdödare hämtad från marsvinens husapotek.

Anterrabae
2007-06-23 21:37
#104

parsley: intressant… Nu gäller det bara att komma ihåg det med.. Flört Är inte så bra på den biten…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Karin20
2007-06-24 01:14
#105

Det här var en så jättelång tråd så jag greppar inte allt, men här på slutet pratar ni om msm i kapslar eller pulver. Vad är msm?

//Karin

magma
2007-06-24 01:26
Anterrabae
2007-06-24 02:17
#107

msm är en svavelförening som är jättebra ;) Undermedicin, ungefär som kokosfett och lchf…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pasi
2007-06-24 10:22
#108

På tal om konserveringsmedel.
De har mätt upp och konstaterat att tarmfloran och balansen mellan olika organismer i tarmarna är helt annorlunda nu än på 50-talet (?…tror jag). Antagligen beror det på alla konserveringsmedel som vi får i oss…dessa slår ut många av våra känsligare bakterievänner.
Slås en ut så intas platsen av nån annan…kanske inte alltid lika snäll!
En annan risk med det är att någon bakterie som är helt nödvändig för den inomkroppsliga vitaminproduktionen slås ut!?

Reklamen säger att MSM är en undermedicin…men jag är lite mer tveksam, tror att det handlar ganska mycket om att sälja och tjäna pengar.

Margareta
2007-06-24 10:36
#109

Hur mycket msm tar ni?

Min man började med den doseringen som stod på burken (1krm/1/4 tsk första veckan). Mannen satt på toa någon timme efter.

Jag dubblade direkt och har inte gått på toa ännu och har tagit det i två dagar, jag tänker öka dosen nu om en stund för min "plåtmage" verkar inte reagera negativt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mervi
2007-06-24 10:42
#110

Jag började med ett kryddmått och ökade successivt. Jag har inte haft några toa-problem. När jag kommit upp till en tesked och tyckte att det räckte har jag minskat successivt och idag tar jag ungefär två kryddmått. Jag har inte märkt några större effekter av pulvret men exemet jag brukar ha speciellt på vintern har blivit bättre och kliar mindre. Min mans torra utslag som han har i hårbotten har blivit lite bättre och min dotters allergi har bättrats. Hon har svår pollenallergi och är även allergisk mot pälsdjur.

Moonbeam
2007-06-24 13:24
#111

Jag tar 3-4 tsk MSM i ett glas vatten,Varmt, och 500gr C-vitamin. Blir dock hård imagen tyvärr,så jag får nog misksa dosen lite.

Annons:
problembarn
2007-06-24 14:17
#112

Jag har ätit msm i tabelttform och undermedicin eller ej så var det den enda medicinen av alla de jag vräkte i mig som gjorde mig lite mer pigg och gav mig lite energi :-)

Anterrabae
2007-06-24 16:23
#113

Pasi: Konserveringsmedel ÄR läskigt.. Jag håller med. Särskillt med tanke på att nutidsmskor som begravs okremerade inte förmultnar lika bra längre.. =P Tror man ska undvika det.. Men mot candida och andra svampinfektioner kanske det kan funka som begränsad behandling.. Av två onda ting….

Vad gäller MSM så har jag hört att det är väldig skillnad på olika företag. Tyvärr finns det många som inte har någon nämnvärd effekt men som kostar multum. Har dock märkt att den jag har har effekt på mig iaf så den tänker jag fortsätta med.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

molana
2007-06-29 14:33
#114

Undrar om ni som har Candida även är överkänslig mot Lanolin?Lanolinet finns ju i smink och hudvårds produkter som tvål och schampon och cremer till huden med.Har det ett samband?  /molana.

problembarn
2007-06-29 14:59
#115

Lanolin, ullfett… jag har inte märkt något sådant. Å andra sidan använder jag knappt tvål eller smink. Det är inget jag tänkt på i alla fall, har du det eftersom du undrar?

molana
2007-06-29 15:08
#116

Ja jag kan inte använda produkter med lanolin i. Undrar för jag tror att jag har Candida med.När jag var yngre och använde smink på ögonfransarna så blev ögonlocken svullna.Blev testad på mitt jobb och Lanolin gav utslag. / molana.

problembarn
2007-06-29 15:39
#117

Så intressant!! Jag har nämligen problem med smink de enstaka gånger jag använder det, dagen efter ser det ut som om jag fått stryk så svullna är mina ögonlock! Jag har alltid skyllt på alkoholen eftersom jag bara sminkar mig när det är fest :-) måste kollas….

aaitsu
2007-06-29 18:23
#118

Gronstedt och problembarn - tack för hjälpen!

 Jag ska träffa min gynekolog nästa fredag och så får vi se vad hon säger när jag berättar om detta men helt klart är det något som inte fungerar som det ska om det är candida eller någon annan hormonrubbning återstår att se …fortsättning följer :-)

Annons:
umbra55
2007-06-30 11:59
#119

Jag läste i Atkinsdieten (boken) om Candida

Man ska undvika helt födoämnen som innehåller socker, jäst (typ ostar, bakverk) men även sånt om kan innehålla mögel. Då påpekades pistagenötter  och jordnötter (om det är skalet som är boven?) speciellt.
Man ska även undvika jästa saker som vinäger och vin.

Rekommenderades att ställa om kosten till kolhydratbefirad. avstå från ost men gärna ta en munfull Acidofius då det ger "rätt bakterier" som kan motverka candidad.

 Jag skrev det jag kommer ihåg, men vill ni ha mer info kan jag läsa på.
Sen kan jag tipsa om ett bra hjälpmedel mot svamp på skinnet (dock ej i slidan!) Atamon!! Ta en skvätt på en bomullstuss och stryk över det röda- det är borta på en 3 dagar..

molana
2007-07-01 08:09
#120

Undrar om ni med Candida har problem med ögonen med.Har vaknat på morgonen av att ett öga skaver och är irriterat så tårarna rinner och näsborren på samma sida rinner med.Det är svårt att läsa när det skaver så man vill bara blunda.Har blivit undersökt på ögonavdelningen för det,men svaret dom gav var att det blir så ibland!!! Det kan bli så här ett par ggr. i månaden för mig och då har jag fått sjukskriva mig.Jag vill bara sova när det händer.Har blivit bättre efter vilan så nästa dag jobbar jag igen.Kan det vara Candidan som härjar där med?  / molana.

problembarn
2007-07-01 13:03
#121

Vad jag har läst om candida så kan de ge besvär med ögonen. Själv led jag av "trötta" ögon, ständig sveda och tårar som ville rinna plus evigt återkommande vaglar på ögonlockskanterna (inte sådana som blev inflammerade utan hårda små blåsor som gick bort på någon eller ett par dagar). Candida bråkar ju bland annat med slemhinnorna så det låter väl ganska troligt att både ögon och näsa påverkas.

Gronstedt
2007-07-02 00:07
#122

molana: Vid rejäl candidaöverväxt påverkas ju alla vävnader, alltså även de som har mekanismer för att producera saliv eller tårvätska. Jag tror att gegget i ögonen kommer samma morgnar som man är seg och slemmig i munnen, alltså när candidan har fått för mycket att äta. Jag har lärt mig the hard way att till varje pris LÅTA BLI att gnugga bort det, för sedan hänger ögats yttre hinna i påsar och man håller på att bli vansinnig av klådan. Peta försiktigt bort det eller titta in i duschen en stund. Och KLIA INTE. Ett omöjligt tips att följa, jag brukar inte heller lyckas alltid …

Om lanolin: Kan det vara så att lanolinet "matar" candidan lokalt, alltså inte via tarmen? Lanolin innehåller ett slags alkohol, som kanske kan ha sådan effekt?

umbra55 och Anterrabae (om konserveringsmedel): Spännande, men inte så konstigt. Atamon tar ju livet av mögel i sylten, varför inte av andra svampar på folk? Ska prova härnäst det börjar gro i skrevorna.

molana
2007-07-02 14:39
#123

Tack för svaren. Glad Vaknade i dag med skavsår i ögat igen.Gjorde ett snedsteg i lördags kväll.Åt 2 st havreknäcke med smör och böckling pastey.Så det kommer av det snedsteget. /molana.

soni
2007-07-05 00:22
#124

Hur strikta måste ni andra med candida vara med kosten? Och hur länge? Jag känner mig ganska bra efter 2-3 veckor på fakiren. Nu har jag kört lite liberalare en dryg månad och nu börjar det dyka upp igen.

I de hälsoråd som finns om candida brukar det inte vara restriktioner som gäller kolhydrater utan man inriktar sig mer på att undvika vissa livsmedel. Är det något som ni håller med om?

Och en sista fråga; vet någon varför man blir så känsli mot mjölkprodukter?

Jag vill verkligen bli bättre snart, har bebislängtanGenerad, men för det krävs att jag kommit lite längre med candidan. Vill ju kunna ge en bra start.

Anterrabae
2007-07-05 00:40
#125

soni: Det tar inte så lång tid på strikt kost för mig att bli besvärsfri.. eller så gott som iaf.. Men att bli av med det kostvägen tar lång tid.. Tror någon här sa ett halvår med superstrikt kost och anticandidapreparat…

Alla kolhydrater blir till socker i kroppen, socker matar candida.. Alltså är lågkolhydrat ett krav.. Gissar att ett av kostråden är att skippa socker.. så då går alla kolhydrater automatiskt..

Känslig för mjölkprodukter blir man för att tarmarna inte klarar att ta hand om mjölken. Bukspottskörteln har inte energi till de enzymerna. Candidan stör hela systemet och kroppen orkar inte upprätthålla det grundläggande ens..

Ha tålamod.. Ju mer du arbetar bort candidan och ger dig själv näringsrik mat desto bättre start får bebisen.. Jag förstår dig att det är jobbigt att vänta.. Sitter oxå i väntesitsen, men vill nu. *kramar om*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
soni
2007-07-05 10:56
#126

Tack, Anterrabae, jag får nog börja undersöka det här med alternativmedicin för att få en skjuts på vägen. *Kram*

 Vad hade man gjort utan KiF? Tack till dig oxå Margareta!

Gronstedt
2007-07-05 11:18
#127

soni: Man ska skilja på att "ha candida" och att "ha candidaöverväxt". Candida albicans med flera candida-arter finns naturligt överallt, även i människans tarm. Candida-överväxt är när svampen har passerat tarmväggen och angriper alla kroppens vävnader i större eller mindre grad, beroende på att tarmfloran kommit i obalans. En del av problemen man får är att vävnaderna blir direkt mekaniskt angripna, på samma sätt som med såren man kan få i hudveck etc. För de flesta kommer dock större delen av problemen från candidans metaboliska produkter, mycotoxinerna. Man blir helt enkelt förgiftad.

Den som en gång har varit överväxt av candida är förmodligen för alltid känslig för mycotoxinerna. Efter lång tid på verkligt sträng lågkolhydratkost, mediciner och/eller naturmedel kan tarmbarriären och skadorna på muskler, bindväv och organ läka. Därmed blir man ju mycket mindre känslig. För min egen del, efter bortåt fem års experimenterande, är jag dock övertygad om att man måste vara försiktig för resten av livet.

Inte så att man måste leva resten av livet på fakirkost, men kanske minst åt det traditionella GI-hållet eller strängare. En pizza någon gång eller en partyhelg gör ingen större skada, när man väl är någorlunda läkt, men vardagen får nog tyvärr vara ganska kolhydratfri. När jag är i dålig form reagerar svampen på en tallrik körbär med grädde, när jag är i bra form kan jag leva en vecka på vin, pizza och mackor innan det börjar bli problem. Men candidan är alltid med.

Mina svampar älskar ost och i viss mån grädde, verkar klara syrade mjölkprodukter bättre, så jag tror det är mjölksocker och jästprodukter i kombination som är problemet just där.

Om du mår bra och om du kan hjälpa ditt barn att inte få sin tarmflora störd från början, så ska det nog inte vara några problem med att candidan går över till barnet. Om man inte är störd från början, klarar kroppen själv att stå emot svampen.

En teori jag hört är att spädbarn bör ammas av flera olika kvinnor. Det skulle vara det "naturliga" för människor, och skulle göra att ungarna får bakteriefloror från olika människor och därmed inte blir likadana som sin mamma i fråga om tarmflora. Kanske kan ligga något i det Fundersam?

soni
2007-07-05 15:35
#128

Jag har en dotter på 2 år som har superkänslig mage och laktoskänslighet. Jag är heltövertygad om att det kommer från mig.

Tydligen ska det gå att förebygga genom att direkt efter födseln  ge lactobacill reuteri som tillskott. På så sätt byggs tarmfloran upp och kan ev förebygga allergier mm. Tänk om man vetat det….

magma
2007-07-06 00:46
#129

soni: det beror på vad du menar med "mer liberalt":) Jag har haft problem med candida, värst var det när jag åt p-piller som tonåring med den återkom alltid före och under mens. Rejält! men efter bara ett par veckor på LCHf så var den så gott som borta… Jag äter ibland hallon med grädde utan att få problem med svampen- det är väl min största utsvävning. Åt en hel del jordgubbar vid midsommar men candidan höll sig nästan borta ändå, men det blev ändå en liten påhälsning. Äter ofta ovanjordsgrönsaker (broccoli, isbergsallad etc) och det går för min del utmärkt! Däremot äter jag aldrig, aldrig mjöl, pasta, potatis, ris etc, inte ens som "avsteg" eller som en utsvävning.

soni
2007-07-06 10:40
#130

För mig verkar även kortvariga och ganska små avsteg vara negativa. Känner initialt lite lätt klåda och några dagar senare brakar det loss ordentligt. Det verkar vara viss fördröjning så det är inte alltid som jag sett sambandet mellan avsteg och ökade besvär.
 Men man lär så länge man leverGlad

Var i hälsokosten i går och bara hörde mig för lite allmänt om vad de rekomenderar mot candida. Svaret blev Dida och B-vitamintillskott. "För jag såg så blek ut" jag känner mig inte alls blek utan ser mig som ganska välmående, om man bortser från alla candida-relaterade problem. Käkar svampen B-vitaminer?

Anterrabae
2007-07-06 10:50
#131

Ja om de innehåller jäst. Det måste vara sockerfria, jästfria vitaminer.. (och mineraler med för den delen)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gronstedt
2007-07-06 11:20
#132

Niacin är en speciell B-vitamin, som verkar svampdödande, men för att man ska ta upp den måste man ha resten av B-vitaminkomplexet också. Periodvis tar jag en niacintablett och en B-vitaminkomplex varje morgon. Efter en stund rodnar jag över hela kroppen, men det ska tydligen vara så.

Dida fungerar, niacin också, men använd inget tillskott rutinmässigt, utan variera. Svampen bllir väldigt lätt resistent. Använd kryddor som oregano, kanel, lök, vitlök, lemon myrtle, aniseed myrtle med mera som underströdjande behandling. Tarmbakteritillskott, som acidofilus, bifidus och allt vad de heter stärker tarmfloran och konkurrerar ut svampen, medan OxyMax och liknande syrsätter tarmen och hjälper till att göra den otrevlig för svampen.

Lycka till!

Annons:
problembarn
2007-07-06 13:39
#133

Och glöm inte kokosfett…. det innehåller ju kaprylsyra naturligt och kaprylsyra funkade jättebra som svampdödare för mig!

Det är viktigt som Gronstedt säger att stärka tarmfloran… det är där jag trillar igenom när det händer för mig. Jag verkar tåla avsteg ganska så bra OM jag bara kommer ihåg aloe veran eller FOS:en men glömmer jag det så kommer den som ett brev på posten (räkningarna haglar ju in…).

soni
2007-07-06 14:15
#134

jag tror jag startar med en kur dida och oxymax. Borde kunna ta dem samtidigt eller hur? och efter det något av  deandra svampdödande alternativen.

Lök verkar jag tåla väldigt dåligt för tillfället, blir alldeles uppblåst.

Gronstedt
2007-07-06 14:56
#135

soni: Japp, du kan ta dem samtidigt. Släng gärna in litet tarmflorabakterier också, Trevis från apoteket till exempel.

Gronstedt
2007-07-27 14:07
#136

Hur många nivåer finns det på det här eländet? Som gammal van candidat trodde jag jag hade koll, men  …

När jag tände av kolhydrater för elftisjätte gången i våras fick jag den vanliga candidamotreaktionen med masor av slem i ögon och mun, sår och klåda, muskelvärk etc. Så lugnade det sig, som vanligt, och efter en tid med näsblod, kramper etc. så kände jag mig ganska bra.

Så gick jag över på LCHF och fick samma reaktion igen, och kände mig efter några veckor ännu bättre. Efter 3-4 måndare på LCHF kan man ju tro att svampen skulle ta slut, men icke!

För en vecka sedan gick jag över på fakirkost, bara kött, ägg, smör och olja, och fick samma candidaavgiftningsreaktion igen. Den har börjat lätta nu, men igår ägnade jag mig åt långvarig, konditionskrävande idrott (terrängritt 3,5 h) och idag kunde jag skrapa äckliga vita skovor från läpparna igen. Visst, motion driver ut candidan ur muskler och bindväv och ger en tillfällig negativ reaktion, det har jag sett förut, men tar det aldrig slut?

Någon som vet? Jag har aldrig kostbehandlat så här strängt förut - finns det någon ände? Jag vet inte riktigt om jag ska förtvivla eller tro att det äntligen finns hopp om rening och kanske läkning.

Gronstedt
2007-07-27 22:27
#137

Puttar upp - ifall någon kvällsinloggad har svar …

zeretki
2007-07-28 14:54
#138

#136 Usch, stackars dig. :( Jag vet inte själv, antar att det kan ta lång tid att driva bort det värsta.

soni
2007-07-28 18:07
#139

Jag känner med dig och undrar själv hur det ska gå till att bli helt frisk från det här. Jag går också på fakir nu. Gjorde ett avsteg på semestern för en vecka sedan, var bjuden på middag hos vänner jag inte träffar så ofta och ville inte tacka nej till deras mat. Sett så här i efterhand så borde jag nog inte ha gjort det avsteget…

Annons:
Margareta
2007-07-29 23:16
#140

Jag tycker att jag blev väldigt positivt överraskad av detta med kollodialt silver. Det bet liksom "direkt" på min hals och alla beläggningar i munnen. (Jag fick lära mig att hålla det kvar en stund innan jag svalde, för att det skall nå ut snabbt)

Tänk om det biter på Candidan också? Skulle inte förvåna mig ett dugg. MSM är också något jag tror fungerar på det mesta… det är som att vi har brister på de där mineralerna och det är väl inte så konstigt med alla kemikalier vi fått i oss och därtill urlakade jordar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Anterrabae
2007-08-04 14:10
#141

och särskillt kombinationen silver och msm…

candidan överlever på det mesta verkar det som.. det känns som att bara ett litet avsteg och man är tillbax på närmare noll igen.. den äter allt i sin väg och växer som 17..

hoppas den ger sig gronstedt…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

parsley
2007-08-15 11:24
#142

Kan candida sätta sig på lungorna och ge nedsatt lungfunktion?

dufva
2007-08-15 12:06
#143

Tyvärr ser jag också samma mönster, efter sommarens avsteg så gör den sig påmind igen..

Jag trodde att jag var utläkt, men jag var tydligen bara symtomfri

Som tur är blir jag ju helt symtomfri igen efter bara nån vecka på LCHF

#142 Jo, säkert den ger sig gärna på alla slemhinnor i kroppen 

Svampen är ju en riktig överlevare och går nog bara i "ide" när man "djävlas" med den med kost eller naturmedel.

Kanske kan man bli av med den med ett riktigt starkt läkemedel men den tanken har inte tilltalat mig ännu eftersom man riskerar levern med dom preparaten

Gronstedt
2007-08-15 14:17
#144

Eländet förekommer ju naturligt överallt, så det kommer tillbaka även om man trycker i sig starka medel. Det är därför det är så viktigt att stärka sin tarmflora och få kroppen att läkas, så man kan stå emot. Men fy f-n vad segt det är!

supermoccine
2007-08-15 14:45
#145

Tack för en otroligt intressant tråd! Har nog vissa problem med candidaöverväxt. Fick som vissa beskrivit värre problem med svamp i underlivet när jag avgiftade mig från socker och snabba kolhydrater.

Skulle vilja veta mer om candida och nötter. Någon skrev att jordnötter matar svampen och en annan att även pistage gör detsamma. Jordnötsmör är lite av en stapelföda här, men den kan jag kicka utan problem, särskilt om det går att byta ut mot hasselnötsmör eller något annat. Pistagenötter däremot… det är något av det bästa jag vet och vore sorgesamt att kicka. Om det nu är så att den matar candidasvampen får jag göra det ändå. Funderar på att köra någon utrensningskur även om jag inte känner av några symtom nu. Tror ändå att den ligger där och gror i smyg.

Gronstedt
2007-08-15 15:41
#146

#145: Nog är det sannolikt att den ligger där och gror, men det kan vara dumt att medicinera "i förebyggande syfte". Eländet blir mycket lätt resistent, och om man vanemässigt behandlar finns det risk att medlen inte hjälper i ett skarpt läge.

Därför är det bättre att jobba på att underhålla och läka under de perioder man inte har ett aktivt utbrott.

Angående nötter har jag varken hört eller känt att de påverkar candidan, men jag vet inte säkert. Kan det vara andra ingredienser i nötsmöret som påverkar?

Annons:
Anterrabae
2007-08-15 15:54
#147

#145 Jag förutsätter att du köper sockerfritt nötsmör… annars har du nog boven där..

Upptäckte, innan jag hittade hit att just nötsmör av olika sorter oftast är sockrade… (iaf dom vi har på "min" ica..)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

supermoccine
2007-08-15 15:56
#148

#146 Ok, då kanske jag inte ska göra det då. Hur menar du att man bäst ska "underhålla och läka"?

Jag äter bara bra jordnötsmör. Ekologiskt med bara jordnötter och salt som ingredienser. Inget socker, ingen palmolja, inget annat dumt jox. problembarn skriver om nötter i #12 och umbra55 i #119 så det var det jag tänkte på.

Gronstedt
2007-08-15 16:11
#149

#148: Jordnötter vet jag inte mycket om, gillar inte dem. Andra nötter tror jag inte påverkar i sig, utan det är snarare så att de ofta hanteras så att det kan finnas candida på ytan på dem. Det samma lär gälla gryn av olika slag, där stora ytor per viktenhet kommer i kontakt med luft.

Med "underhålla och läka" menar jag att jobba på att svälta ut svampen, samtidigt som man tänker på att äta mat och välja teer, tvål och kryddor samt tillskott som stärker tarmfloran och motverkar  svamp (syretillskott, tarmflorabakterier, FOS, aromatiska teer, tvålar och kryddor).

Det finns de som säger att svampen inte kan bli resistent mot "kolloidalt" silver - någon som provat? Jag har köpt en flaska, men inte börjat på den än.

problembarn
2007-08-15 16:52
#150

Det finns en tydligen en duktig person som har stor erfarenhet av candida. Han heter Peter Vilhemsson (tror jag) och har skrivit en bok som heter något i stil med: Candida, vår tids folksjukdom.

Min phytonom har noggrant tagit reda på angående nötter eftersom jag undrade samma sak. Jordnötterna i sig har en mycket hög förekomst av mögel på sig (liksom svamp, druvor och apelsiner… inte så aktuellt med de senare här men ändå) och bör därför definitivt undvikas i alla former av de som lider av candida. Hon (phytonomen) har skrivit av ur sina böcker " patienter m långvariga problem och svårbehandlad candida bör vara ännu striktare och undvika rotfrukter, alla sorters nötter, mandlar, solrosfrön, syrade mjölkprodukter och allt som innehåller vinäger. Många candidapatienter bör även undvika tomat, aubergin, paprika och kajennpeppar då samtliga dessa hör till "potatisfamiljen".

Förutom detta är de allmänna rekommendationerna att man bör undvika: alla mjölprodukter (ok, inte svårt :-) alla mjölkprodukter utom smör, alla konserverade eller fermenterade mejeriprod. All jäst eller jästhaltig föda, allt mjölksyrat, allt som är stekt eller friterat i oljor och andra fetter (än smör). Svamp, vin, öl, vinäger (jäses) sojasås, miso och tofu, te och kaffe (utom örtte) och dessutom all annan alkohol utöver vin, samt all burkmat. Puh!

Nu har jag plockat bort allt som finns skrivet om frukt och socker eftersom ingen här äter sån't!

När man sammafattar dieten för candida inser man snabbt att det motsvarar i stort sett fakir :-) med lite mera grönsaker och bönor som är tillåtet istället.

Jag tror som Gronstedt att det viktigaste är att undvika ytterliga påväxt men framför allt att stärka tarmen! Det kan ta lång tid att bygga upp den tarmflora som krävs för att hålla candidan stången och dessutom är man alltid och för evigt mera känslig och har lättare att tarmfloran försämras igen om man en gång haft riktig och rejäl candida. Att köra oxymax en- två ggr/år är smart för då tillsätts syre och candidan kan inte överleva i tarmen längre, så det är ett effektivt och skonsamt sätt att rena kroppen.

Gronstedt
2007-08-15 16:55
#151

Hej problembarn, det var länge sedan!

problembarn
2007-08-15 17:00
#152

Hej själv! Glad

problembarn
2007-08-15 17:07
#153

Gronstedt, läste ett gammalt inlägg från dig #136 om att det aldrig tar slut… Det är inte säkert att det är candidan i sig som lever vidare. Det kan oxå vara så att din lever är överbelastad och måste ta lite i taget och vila mellan varven. När candidan dör av för snabbt orkar inte våra kroppar ta hand om allt toxcin, särskilt med tanke på att våra inre organ redan är nedsatta pga av just candidan. Käkar du mariatistel? Du vet antagligen redan allt detta men mariatistel som är leverstärkande har varit min räddning. Min lever har liksom klappat ihop bitvis och inte orkat nå't! Men med mariatistel har det funkat bättre!

Annons:
Gronstedt
2007-08-15 17:15
#154

Nä, ingen mariatistel, men jag har hållit mig "på torken" hela sommaren för att se om det hjälper. Har för mig mariatistel ska finnas att köpa? Annars är tomten full med tistlar, jag ska ta och kolla vad det är för sort.

Är inte nässla bra för reningen också?

problembarn
2007-08-15 17:33
#155

Jo men mariatistel är inte i första hand renande utan uppbyggande och stärkande av levern. Kan till och med få hopplösa skrumplevrar att börja fungera så smått! Alltså en dundermedicin. För mig blev det för häftigt att rena samtidigt som jag utrotade candida, det klarade inte kroppen att ta emot. Mariatistel finns att köpa. Jag köper mina hos phytonomen men märket är Self omninutrition, vet ej om man kan handla direkt därifrån.

Annars är ofta rekommenadtionen mariatistel - maskros i kombination då det ena stärker levern och det andra hjälper lever och njurar att rensa.

supermoccine
2007-08-19 16:46
#156

Happ, jag och sambon gjorde spott-testet idag. Trådigt värre…

Anterrabae
2007-08-20 01:12
#157

Visst är det deprimerande.. men å andra sidan vet man vart hän man ska jobba..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

venuseva
2007-08-20 14:21
#158

Har läst hela denna långa tråd. Mycket intressant. Inser att jag slarvat en hel del sista tiden med massor av jordnötter som jag aldrig äter annars och lakritskonfekt.

Men, har ju hittat hit idag och repeterat.

Skall igen ta tag i och följa min blodgruppsdiet för O som alltid gör mig frisk. Där rekommenderas att jag skall utesluta alla mjölkprodukter, utom smör, alla sädesslag, potatis, griskött. Ja, jag vet, bacon som är så gott!

Tackar för alla påminnelser om MSM, kalcium/magnesium, mariatistel, och alla kryddor.

korseett
2007-08-20 14:32
#159

MSM upplöst i lite vatten ger bra effekt mot candida i huden

korseett
2007-08-20 17:01
#160

är det någon som har nåt boktips om candida? skulle vara bra att ha på praktiken för allt orkar man ju inte hålla i huvudet

Annons:
problembarn
2007-08-20 17:12
#161

Min phytonom rekommenderade en bok av Peter Wilhelmson, CANDIDA - vår tids folksjukdom.

http://www.bokus.com/b/9163029774.html

Har inte läst den själv men enligt henne är den bra!

korseett
2007-08-20 17:13
#162

tack problembarn!

problembarn
2007-08-20 17:50
#163

my pleasure Skrattande

Bengt-Olov
2007-08-21 11:58
#164

Fråga till Problembarn: Du skriver i inlägg 150 att även allt mjölksyrat ska undvikas. Stämmer detta? Afilus, bilfilus och liknande tillskott som väl verkligen REKOMMENDERAS mot svampjäkeln, ÄR väl just MJÖLKSYRA-bakterier!? Eller måste man särskilja på begreppen här? Ja, kanske att mjölksyrebakterier är EN sak, något som medför en bekämpning av candidan, och att föda som är mjölksyrat är en ANNAN sak - mjölkprodukter som är syrade, och som medför en injektion till svampen!?

problembarn
2007-08-21 12:26
#165

Jaa du Beng-Olov, jag önskar att jag visst mer om detta! Det jag skrev är avskrivet från de rekommendationer jag fått från min phytonom som i sin tur tagit det ur sin litteratur om candida. Det jag däremot med bestämdhet vet är att min f.d. svärmor fick candida i magen efter operation och massiv penicillinbehandling, här var det så unikt så det var sjukvården som fastlog candida och behandlade henne. Hon fick inte äta några mjölkprodukter alls och särskilt inte de syrade, de framställs med någon form av jäsprocess om jag förstod det rätt och har man kraftig candida kan tydligen detta räcka för att trigga igång svampen.

Tyvärr är det ungefär allt jag vet i ämnet mjölksyrat.

zeretki
2007-08-21 12:31
#166

#164 Jag har också hört att man ska undvika mjölkprodukter helt vid Candida. Smör vet jag inte om det är så farligt…

Tror att det kan finnas andra bakterier i dessa filsorter du nämner, som är verksamma mot Candida men vet ej säkert.

Sen är det individuellt hur känslig man är.

Bengt-Olov
2007-08-21 12:48
#167

Jag har nu under en vecka eller två ätit PROBIOPLEX, mjölksyretabletter som enligt en hälsoskostaffärsinnehavare var bra för att stärka bakteriefloran i allmänhet, och de bakterier som var antagonister till candidan i synnerhet. Tyckte själv att det kunde vara bra att lite försikigt börja kampen på detta vis. Frågan är då om detta VAR bra - eller helt åt helsike!?

Hoppas fler vill blanda sig i och upplysa eller tro lite…

Annons:
korseett
2007-08-21 13:00
#168

själva mjölksyrebakterien är bra men det finns ju inte bara den i mjölkprodukter. I mjölkprodukter finns ju socker och socker göder candida. Alltså för att svälta ut candidan bö ringet med socker tillsättas.

Mjölksyrebakterierna i probiotika ökar kroppen egna bra bakterieflora som candidan i många fall nästan helt slagit ut tack vare kanske den föregående antibiotikabehandlingen

problembarn
2007-08-21 13:16
#169

Probioplex är kanon! Tarmen behöver ju de bakterierna för att slå ut svamparna så det är bra. Det verkar lite som att man reagerar lättare på mjölksockret om man är/varit sockerberoende. Det kanske är naturligt att man reagerar starkare på mjölksockret om man "kickar igång" på det.

FOS är ett oxå ett bra komplement som göder de goda tarmbakterierna, lika så aloe vera.

Själv tror jag att det bästa är att börja med oxymax, de tillsätter syre i tarmen. Man rensar så ur alla gamla lagrade lämningar av plack och annat där candidan ofta har sin bostad. Candidan kan inte leva i en miljö där man tillsätter syre heller… sen när tarmen blivit renad så kan man börja bygga upp tarmfloran med diverse medikamenter!

Givetvis är inget av det du gjort bortkastat Beng-Olov, alla goda bakterier stärker och hjälper kroppen så det är positivt!

Jag ska själv köra en kur nu efter sommar och semester med först oxymax, sen kaprylsyra följt av aloe vera, extra kokosfett och dofilus som funkar bara bra för mig!

korseett
2007-08-21 13:26
#170

Echinacea och MSM har också goda effekter på candida

problembarn
2007-08-21 13:29
#171

Aha, echinacea kände jag inte till, MSM har jag käkat och det var kanon!

soni
2007-08-21 14:03
#172

Länge sedan jag skrev här, men nu tänkte jag att det börjar bli dags för en rapport.

Jag har i sommar  kört fakir, ätit oxymax, pau d'arco och probiotika. Upplevde att jag inte blev bättre och att  jag rent näringsmässigt känt mig väldigt otillfredställd. Jag lyckades hålla någon vecka helt fri från mjölkprodukter etc. Men annars har jag ätit små mänder ost och grädde.

Så jag tog ett beslut att ändra kosten på ett annat sätt samt gå till läkare. Jag har slutat med alla mjölkprodukter utom smör och jag äter en liten portion bröd eller gröt till varje mål, ca en liten TUNN macka per måltid. Jag är supernoga med att brödet är helt surdegsjäst och att gröten är syrad med vassle i två dygn. Intages med mycket smör så att jag i kalorierna mest kommer från smör. Dessutom äter jag mjölksyrade grönsaker till minst två mål per dag av tre.

Jag fick utskrivet läkemedel mot systematisk candidaöverväxt av läkaren, som inte tyckte att det var osannolikt att mina problem berodde på candida. Hon sa att det kunde vara svårt att påvisa vid provtagning, så jag ska se om medicinen har effekt. Tog vidare en massa prover för autoimmuna sjukdomar etc, eftersom hon menade att unga och friska personer inte får sådan symptom utan en bakomliggande orsak.

Ur mättnads- och tillfredställelsesynpunkt känns det bättre att äta lite mer kolhydrater, faktiskt står jag mig längre nu om jag bara äter tillräckligt med fett så att kolhydratutsöndringen blir långsam. Jag behöver inte äta lika mycket längre eller. Jag tror att min förbränning är så effektiv att äter jag inte lite kolhydrater så eldar jag konstant för kråkorna. 

Magen känns stabil, med lite gaser, säkert en naturlig följd av brödet. Kanske är det mjölkprodukterna som ställt till det för mig.

Bengt-Olov
2007-08-21 20:51
#173

OK! Mjölkprodukter med mjölksyra ska vi svampskadade undvika då… Ja, p.g.a. mjölksockret, men kanske även mjölkprodukternas mjölksyra (apropå Problembarns inlägg 165)… Vi kanske rent av då ska VARNA för afilus och bifulus - som det väl tidigt i tråden rekommenderades för "svampöverväxta"!?

Känner föresten faktiskt för att försöka sammanfatta denna långa tråd, och som andra känner för, kan korrekturläsa… Vad tror du om det Margareta? 

Mjölksyrade produkter i pillerform typ Probioplex, är tydligen ändå bra mot svampen, å mjölksyrade grönskaer likaså, eller?

Ja, å hur är det med mjölksyrat vatten - "rejuvelac"!? Detta är visserligen gjort på helt vete och råg, men kanske att det färdiga mjölksyrade vattnet kolhydratfritt!? Någon som vet? Nån som hört talas om rejuvelac/ mjölksyrat vatten ö.h.t? (Det är något som Levande föda-gurun Ann Wigmore bl.a. gjorde stor reklam om. Funkar det med detta, så är det billigt som 17.)

problembarn
2007-08-21 22:03
#174

Det är nog väldigt svårt att säga extakt vad som fungerar för vem. Det är uppenbarligen likadant med candidan som med LC-kosten i övrigt att det beror på vilka förutsättningar vi har vad vi klarar och inte klarar.

Jag har för mig att jag hört el läst att mjölksyrade grönsaker är bra att äta när man har candida.

Jag som inte har problem med socker har inte märkt av att jag påverkas negativt av vare sig dofilus eller vanlig a-fil. I mitt fall verkar mögel och svamp vara det värsta, det är de saker jag omgående blir dålig av att få i mig. Men jag vet oxå att det finns andra här på forumet som är långt mer känsloga än mig och i stort sett bara klarar fakirkost om candidan ska hållas stången.

Annons:
supermoccine
2007-08-22 15:17
#175

#173 Ja, sammanfatta gärna till en artikel. Bra idé!

venuseva
2007-08-25 19:34
#176

MSM lär ju ta död på candida också. Ser fram emot resultat.

Bengt-Olov
2007-08-29 18:59
#177

Ett litet tips: Boken CANDIDA - Vår tids folksjukdom av Peter Wilhelmsson, verkar vara rabatterad (eller så är det bara som jag fattat fel). Hur som helst så är det en av få böcker med candida i fokus, och under v.34-36 så transporteras den gratis hem till dig. Kostar 110 kr. på; http://www.bokfynd.nu/9163029774.html

venuseva
2007-08-29 19:23
#178

Tack för tipset, Bengt-Olov

felixifokus
2007-08-30 14:29
#179

Jag såg iofs att de tog 85:- för boken hos andra nätbutiker (typ örtapoteket, googla på boktiteln )

Candida i huden. Hur kan det se ut / ta sig form?

dufva
2007-08-30 15:05
#180

Kolla på Google-Bilder … om du törs Förvånad

problembarn
2007-08-30 15:11
#181

Det förväxlas inte sällan med helt vanliga eksem!! Visserligen kan det bli mycket värre, men de flesta har det vanliga kliande böjveckseksem eller liknande!

Annons:
Gronstedt
2007-09-13 11:50
#182

Puttar upp en gammal favorit, här har hänt mycket medan jag varit borta!

#172: Tänk på att man ofta mår fan (s.k initialförsämring) när man avgiftar sig,och ofta mår litet bättre om man inte avgiftar sig all out. Jag får värk när jag äter strikt, och det känns likadant som de fibromyaligliknande smärtor svampen ger mig. Värken försvinner med magnesium.

#173: Det är skillnad på rena mjölksyrabakterier och på mjölksyrade produkter (mjölksyrade, förresten, är de inte bara syrade?). I de mjölksyrade produkterna finns inte bakterierna kvar, de har gjort sitt och dött och kvar finns deras restprodukter. Som i vin, där jästen svultit ihjäl innan det är dags att dricka det.

#174: Ja, vad man tål och inte verkar väldigt individuellt. Jag tror det beror på hur just den egna tarmfloran är sammansatt, och det finns väl inte två som är lika.

Har kört MSM invärtes och märker ingen större skillnad, men har inte provat utvärtes. Däremot har jag använt kolloidalt silver lokalt på candidasår, och det verkar fungera som tillfällig lösning, även om det inte påverkar det underliggande problemet. Jag har också tagit silver oralt under semesterfusket, och jag har inte blivit så mycket sämre som man kunde trott - om det nu beror på silver, MSM eller att jag var i bättre form innan.

Angellore
2008-09-23 06:08
#183

Hej! Nu är denna tråd lite föråldrad, jag undrar hur det har gått för alla?

Jag tror själv att jag har candida i lederna eftersom de knakar efter att jag ätit mjöl, mjölk, jäst, vinäger och glutamat (smakförstärkare). Glutamat görs av jäst. Jag har också "hjärndimma", Depression, gluten och laktosintolerans och svårigheter att smälta viss mat. Har också på senare tid fått någon slags hjärtinflammation. Det började med att jag sportade väldigt mycket, levde på frukt och nötter (trodde då att knakandet berodde på basallergi och inte hade något med svamp att göra) och nu kommer smärta i hjärtat och andfåddhet som ett paket på posten såfort jag får i mig snabba kolhydrater.

Jag har hittat ett preparat som heter threelac som jag funderar på att testa. Det är starka magbakterier som äter jäst. Man kör en kur på några veckor, men jag vet inte hur den tar på candida som spridit sig. Det finns också enzymer som äter cellulosa som svampens skal består av, men i blodet behöver ju inte svampen något skal. Jag har också hittat en kur som en läkare utformat, den är på 3 månader och kosttillskotten skulle kosta ungefär 3000 att beställa. Det är massa olika som kaprylsyra, pau d'arco, ett preparat framarbetat av läkare, ja sen minns jag inte mer. Jag hittar inte länken just nu. Sen har jag hittat en som säger att 35% väteperoxid invärtes i 6 veckor fungerar. Syre kan tydligen korsa hjärnbarriären och är kanske det enda som fungerar på candida i hjärnan. Jag vet inte alls hur man ska göra, men tänkte tipsa om vad jag hittat. Jag tror threelac can vara riktigt bra.

MillisB
2008-09-24 02:53
#184

Otroligt nyttig tråd, den här bör verkligen göras något med, sammanfattas eller om någon kan skriva en artikel baserad på den… 

Ska testa i morgon om det kan vara detta som ligger bak mina krämpor…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Aniara4
2008-09-24 09:33
#185

Sedan jag satte in min hormonspiral för 1½ år sedan har jag haft grymma problem med svamp i underlivet. Allra värst var det för ett år sedan, då var jag så svullen och röd och sårig och kliig att jag trodde jag skulle bli galen. Men alla gynekologer hade flera månaders väntetid… och tills det har det väl ändå gått över, tänkte jag.

När jag började med LCHF blev det mycket bättre, men inte bra. Till slut bestämde jag mig för att ta en sån där framtidstid hos en gynekolog och chansa på att jag faktiskt fortfarande hade besvär, och häromdan var det äntligen dags. Och jodå, trots att jag själv tyckte besvären var väldigt svaga då så såg hon på en gång att det var uppenbar svamp, och skrev ut både salva och kapslar. Jag berättade att jag provat de receptfria krämerna, men att jag inte tålde dem - först blir det bättre, sen efter någon dag eller två så blir klådan tio gånger värre! Hon sa då att hon brukar avråda alla från att använda dem just eftersom de är så allergiframkallande!

Jag är särskilt glad för kapslarna, eftersom jag hoppas de även kan påverka den systemiska candidan som jag starkt misstänker att jag har men som sjukvården som sagt inte brukar tro existerar. Det ska räcka med en kapsel, men jag ska ta tre med någon månads mellanrum strax före mens eftersom det är då det brukar blossa upp som värst. Tog den första i förrgår och tycker nog att beläggningen på tungan minskat.

Eftersom jag ändå tänkt skära ner på grädden verkar det här som en bra tidpunkt att sluta helt och tvinga mig själv att lära mig dricka kaffet svart. Kanske ska jag samtidigt ta en omgång med Pau d'Arco-te (som jag tyckt haft effekt förut), och kanske rentav ta Oxytarm som flera av er pratat om?

För nu jävlar ska eländet DÖ!!!

MillisB
2008-09-24 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Har gjort ett salivtest nu på morgonen och tror att också jag kan vara drabbad av denna candidaöverväxt. Tog ett kort på vattenglaset, inte världens bästa kvalitet, men jag tror det ser ut som trådar i vattnet. Så att sluta med socker och stärkelse är nu än mera viktigt för min del, för att få ordning på kroppen.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

MimLan
2008-09-24 13:40
#187

Jag gjorde också testet i morse. Blir inte klok på hur jag skall tolka det då det sjönk till botten, och det fanns någon tunn strimma vertikalt i glaset.

korseett
2008-09-24 14:23
#188

det finns en artikelserie skriven av signaturen Hoppfull om Candida inne på alternativbehandlingar.

första delen

andra delen

tredje delen

Annons:
Gronstedt
2008-09-24 14:25
#189

#185: Byt till kopparspiral! Observera att svampen är väldigt bra på att bli resistent, så det är klokt att kostbehandla och använda olika naturmedel. Använd inget medel länge eller ofta.

#186 och 187: Om saliven ser ut som något annat än lite skum överst är det dags att misstänka candida.

MillisB
2008-09-24 14:39
#190

#189 Saliven i vattnet trådade sig nedåt i spiraler, såg äckligt ut!

Det betyder med stor sannolikhet attt jag har candida. Men har också läst att det är en vanlig förekomst i slemhinnor, hur vet jag egentligen att det jag har är för mycket? Upplever ju att jag har många av de problem som förbinds med candidaöverväxt, men förutom avhållsamhet från sockerkedjor, vad kan jag göra?

Ska läsa trådarna som korseett länkar till, och se om jag blir klokare.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Gronstedt
2008-09-24 15:12
#191

#190: Candida är fel överallt utom i måttliga mängder i tarmen. På slemhinnorna ska den inte växa.

Min erfarenhet är att candida frodas på ost, yoghurt och grädde, andra upplever att den gillar nötter och svamp, till exempel. Just hur din reagerar beror på varför du fått den och på hur din tarmflora ser ut.

Du kan stärka din tarmflora med bakterietillskott och med till exempel OxyTarm/OxyMax, som friger syre i tarmen och därmed skapar en ogynnsam miljö för svampen.

De flesta aromatiska växter har effekt mot svamp. Speciellt citronmyrten har bevisat svampdödande verkan, liksom anismyrten, Tea tree, kanel, vitlök … Använd omväxlande som te eller krydda i maten.

Aniara4
2008-09-24 16:05
#192

#189 ALDRIG I LIVET! Den främsta anledningen till att jag skaffade hormonspiral var att jag hade väldigt rikliga och extremt smärtsamma mensblödningar. Det har mumlats om möjlig endometrios, men jag har aldrig blivit ordentligt utredd eller diagnosticerad. Har plågats svårt av detta från 11 till 34 års ålder, och aldrig varit så lättat som när helvetet äntligen upphörde.  Så att sätta in en kopparspiral som är känd för att göra blödningarna ÄNNU större och smärtsammare finns inte på kartan.

Preventivmedelseffekten var från början högst sekundär, och även om den numera är mer relevant så är den fortfarande inte den främsta anledningen till att jag har spiralen. Men ska man nu använda hormonella preventivmedel ger spiralen den lägsta dos som öht är möjlig.

Visst har den biverkningar; att svampen blossat upp är den värsta men det finns ett par till mindre irritationsmoment. Fast t.o.m. galopperande svamp är bättre än att först bli suicidal i en vecka och sen vara tvungen att stanna hemma från jobbet/skolan för att ligga hemma och vrida sig i plågor flera dagar varje månad.

korseett
2008-09-24 16:52
#193

du ska absolut ta och utreda dig för endometrios aniara!

MillisB
2008-09-24 17:01
#194

Nu har jag inhandlat OxyTarm och Bio-dophilus för att få en bättre tarmflora. Så får vi se om det kan hjälpa. 

Förstår att jag också bör ta bort mest möjliga mjölkprodukter också, det blir tungt, men om det ska till så ska det!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Sugiyama
2009-03-17 10:56
#195

Hittade den här gamla tråden och undrar om någon orkar ta del av min historia och kommentera.

För några år sedan insjuknade ajg i lunginflammation och fick äta dubbla kurer av antibiotika eftersom den inte ville ge sig. Efter det tyckte jag aldrig att jag återhämtade mig utan jag var ständigt trött och blev helt utmattad av en kort promenad. Tillslut gick jag tillbaka till läkaren som skicka mig på lungröntgen och blodprovstagning. Det enda dom hittade var b12-brist så då blev det sprutor och gastroskopi för att hitta orsaken. Inget hittades men jag blev något piggare. Tyckte ändå inte jag var ok så jag gick tillbaka efter ett halvår. Nu såg allt bra ut förutom att jag hade lågt blodsocker. Inget att bry sig om tycket läkaren som skickade hem mig med rådet att se över min livsituation. Jag har tidigare sökt just för att jag känt mig trött och hängig långa perioder och haft återkommande förkylningar. Men enligt läkaren är allt psykologiskt. Jag köper inte det. Men jag har gradvis blivit bättre med några bakslag då jag blivit rejält sjuk. Nu har jag ätet LCHF i några månader och känner mig bara tröttare och tröttare och har otroligt svårt att koncentrera mig. Det är samma känsla som efter antibiotikabehandlingen. Ramlade över information om Candida och tycker det stämemr på pricken med mina symptom. Har haft återkommande svampinfektioner i underliv och på naglarna. Min gissning är att nu när jag börjat med LCHF så har jag börjat svälta ut Candidan och jag får reaktioner. Låter det rimligt? Jag har inte gått ner något i vikt men mina ständiga magbesvär har upphört.

Jag har nu beställt ett tarmreningspaket men blir lite rädd när man läser här över vad som komma skall. Men jag måste göra något för att bli frisk. Att börja äta kolhydrater igen käns uteslutet. Nu har jag börjat en resa och vill fortsätta. Snälla ni som gått igenom samma sak, ge mig stöd och uppbackning att jag är på rätt spår.

Annons:
Sugiyama
2009-03-17 17:19
#196

*puttar

fellfrosch
2009-03-17 18:34
#197

Jag som trodde Candida var ett sötningsmedel Skäms
Där ser man!

thehobbit
2009-03-17 18:40
#198

Jag har inte upplevt att jag haft några problem med candida men jösses vilka reaktioner jag hade i kroppen första halvåret med lchf.

Det kan vara tufft innan det är över, mina besvär var mest hud och i underlivet men det tog lång tid innan det försvann. Nu har jag inga bekymmer som kan tänkas höra ihop med candida. Har ätit lchf i 2 år nu och mår superbra!

korseett
2009-03-17 18:50
#199

se inlägg 188 det finns mycket matnyttigt i dom artiklarna

Sugiyama
2009-03-19 21:21
#200

Tack för era svar. Tror ni det kan vara Candidan som spökar?

Aniara4
2009-03-20 12:24
#201

#200 Har du /haft problem med svamp i underlivet är det nästan garanterat Candida. Så visst kan den ställa till problem.

Det är svårt att säga exakt varför du mår dåligt, men det kan ta flera månader att ställa om till LCHF fullt ut, särskilt om man inte har perfekt hälsa innan. Hoppas det vänder!

Sugiyama
2009-03-20 13:04
#202

Ja det också.

Jag tycker det vore konstigt att det bara vore kostomläggningen det hänger på men så kan det givetvis vara. Men jag tycker att minnet borde vara tillbaka vid det här laget och den allmänna luddigheten i huvudet försvunnit. Men jag upplever det mer som att det bara blir värre och värre.

Tråkigt att man inte kan gå till doktorn med sina besvär.

Annons:
Gronstedt
2009-03-20 14:57
#203

Candidaavgiftning är en lång och hård process, det kan ta månader. Det är inte ovanligt att man blir sämre en tid. Dessutom är svampen en mästare på att överleva och symtpomen kommer tillbaka blixtsnabbt vid även små återfall. Efter 2 år på LCHF får jag nu klåda inom några timmar efter att ha ätit till exempel grädde eller ost - och blödande sår om jag jag slappnar till under några dagar.

Yakuna
2009-03-20 15:00
#204

*funderar* har hörtnågonstans att candida livnär sig på socker? nån som vet?

Gronstedt
2009-03-20 15:10
#205

På alla kolhydrater och vissa proteiner. Det är ganska individuellt vad man kan äta eller inte äta och beror på den sammatagna tarmfloran. Socker är rena gödningen, men inte det enda den kan leva på.

Yakuna
2009-03-20 16:01
#206

#nämen tjena Gronstedt är du här med??

tack för igår!!Cool

StinaLisa
2009-03-20 22:18
#207

En annan sak jag har läst om som kan ge diffusa symptom som trötthet, dålig koncentration, blekhet, sköra naglar, livlöst hår, nedsatt immunförsvar, ledbesvär och dålig ämnesomsättning är om man är för sur.

Syra-basbalansen måste tydligen vara i jämn nivå och många av de livsmedel man äter i lchf gör att man blir för sur, tex kött, fisk, ägg, ost…

Här är en sida på nätet jag hittade:  http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Jag vet själv inte mycket om detta eller om det stämmer, läste en broschyr om det för något år sen, men eftersom jag inte är trött och orkeslös Glad så brydde jag mig inte så mycket om det. Själv har jag andra konstiga symptom och trillar in på lite av varje för att försöka hitta vad det är för fel på mig. Har massor av symptom som är åt hypotyreoshållet, men har jättebra värden där, så det kan ju inte vara det….

Sugiyama
2009-03-20 22:43
#208

Gronsted, min misstanke är att jag i och med kostomläggningen "satt fart" på candidan igen genom att jag börjat svälta ut den. Gjorde salivtestet idag och det tråda sig ordentligt. Det kommer bli tråkigt utan grädde, svamp och vin men jag hoppas det är värt det och att jag kommer bli piggare.

Gronstedt
2009-03-21 09:18
#209

#208: Det har absolut varit värt det för mig, men visst vore LCHF mycket roligare om man tålde grädde och ost Tungan ute!

Annons:
[ngupa]
2009-03-21 10:50
#210

Detta tråd test…. hur säkra är man på att inte alla får trådar vid detta test? Blir det mer eller mindre beroende på graden av candida?

Sedan:

angående MSM ska man äta det för resten av sitt liv i en lagom dos efter rengöringen?

Oxy Max hur lång tid ska den ätas, 1 månad eller mer?

kan det vara bra att alltid äta probiotika av 5 miljarder bakterier som ju finns i kapslar?

StinaLisa
2009-03-21 11:55
#211

#210 Det undrade jag med, om inte alla får trådar vid spott-testet… men jag testade imorse och jag fick inga trådar alls. Syntes inte ett dugg i vattenglaset… såg ut som vatten.

Men jag har googlat vidare på det här med syra-basbalans och bra PH-värde i kroppen och det har tydligen Peter Wilhelmsson även skrivit om i sin bok "Candida-Vår tids folksjukdom" (som det talades om tidigare i tråden)

Om man är för sur (äter mycket kött & ägg tex) så kan det även påverka candidan negativt. Den blir värre.

Fast man blir ju tokig på alla råd om kost, för tillslut finns det ju inget kvar att äta Rynkar på näsan

Men när det gäller ph-värdet i kroppen så är det inte så att man ska utesluta kött och ägg utan man ska väl lägga till tex spenat för att balansera upp det sura. Så då får man lägga till istället Glad

Hittade en annan sida som beskrev detta rätt bra och som nämnde Peter W också http://www.halsovagvisaren.se/12208373

MariaTherese
2009-03-21 12:04
#212

Är det nån som vet vilken skillnad det är på Oxymax och Oxytarm preparaten ??

Har sett att båda nämns, det kanske är samma verkan på dom ??Obestämd

Gronstedt
2009-03-21 12:05
#213

Det finns väldigt många olika åsikter om candida och alla människor fungerar olika, eftersom det handlar om den totala tarmfloran, där candida bara är en del. Så vad man tål och inte tål kan vara väldigt individuellt.

Sugiyama
2009-03-22 22:09
#214

Ja det verkar vara många bud om vad man kan äta och inte. Man får väl prova sig fram helt enkelt. Men hur vet man , är det om man börjar må sämre när man äter något eller att man får ont i magen.

Gronstedt
2009-03-22 22:14
#215

Muskelvärk, allmän seghet och klåda/sår är de tydligaste varningstecknen för mig. Jag får inte ont i magen. Det kan ta allt från några timmar till några dagar, beroende på hur "fel" jag ätit.

elisabeth83
2009-03-24 08:31
#216

Har läst hela tråden å blivit osäker på om jag kanske har detta candida, jag blir ofta svullen i magen när jag ätit samt har eksem och kliig hårbotten…. i alla fall. Ni som tampats med detta, vilket preparat (naturmedicin helst) skulle ni rekommendera att jag började med att testa. Vet ju att man reagerar olika på botemedel men någon stans måste jag ju börja.

Annons:
Gronstedt
2009-03-24 10:50
#217

DEt enklaste sättet att kolla om du har candida är att gå till läkare, det näst enklaste att skaffa en tub Diflucan på apoteket och ta på lite på en fläck där du tror du har svamp. Om det inte blivit bättre på en vecka, är det sannolikt inte candida.

Naturmedel finns många men de verkar långsammare och på hela kroppen och många av dem påverkar olika saker, så det är svårt att få lika exakt bevis med dem. Det kan vara bättre att ta till spdana när du verkligne vet att det är candida det handlar om.

En bra grund vid alla sådana slags störningar är att sluta med socker, sluta med fibrer och äta tarmbakterietillskott.

elisabeth83
2009-03-24 11:14
#218

#217 Fast jag tror ju att jag mer har det invärtes (magen) där det är svårt att smörja med något Skrattande

Är ju på god väg med rätt kost så jag kanske kan utrota den ev candidan bara genom att svälta dem!

Hur tar en läkare reda på om man har candida? Jag genomgick en gastroskop i somras, skulle läkaren ha sett ngt då om jag var drabbad?

korseett
2009-03-24 11:24
#219

kokosfett tar effektivt bort en del av candidasvampen. Ta kokosfett i te eller kaffe. Skolmedicin anser att att överväxt av candida drabbar ytterst få medan alternativ medicinen tycler tvärtom. Skicka prover till scandlab

Gronstedt
2009-03-24 11:30
#220

#218: Skäms. Det är svårt att diagnosticera candida i tarmen genom den vanliga sjukvården. Alla har den naturligt i tarmarna, det är först när det blivit obalans och blivit för mycket av den som man får problem. Med tiden blir man sedan överkänslig för svampens toxiner och blir sjuk av dem och tål sedan inte ens normal mängd candida. Prover till Scandlab, som korseett skriver, är kanske bäst? Jag vet inte vad de gör för prover,

elisabeth83
2009-03-24 19:16
#221

Kanske skulle börja med en utrensning med det där oxymax som nämnts tidigare i tråden, skadar säkert inte att rena systemet. Om det inte blir bättre kan man ju fundera på att ta prover.

tack för era svar!!

Sugiyama
2009-03-25 16:46
#222

Jag tror inte det skadar att testa lite olika kurer. Det står lite här och var att man ska byta kur också så lite oxymax, lite Dida osv är nog inte så dumt. Själv kör jag en rejäl utrensning med ett tarmrensningsprogram från Holistic. Jag vill bli frisk NU!!!

elisabeth83
2009-04-07 13:16
#223

Har köpt en burk med Oxymax nu men det står inget på burken hur länge man skal äta det för att rensa ut systemet ordentligt. Någon som vet? eller hur länge har ni som provat ätit tabletterna?

Annons:
Bengt-Olov
2009-05-04 23:48
#224

#223: Man råds att variera flera stycken "bekämpningsmedel".

Någon som har erfarenhet av lång tids bekämpning av en konstaterad candida!? Det är möjligen inte så att man får dålig andedräkt en period när svampen svälts ut och kanske också dödas genom olika örtpreparat!?

Ytterligare en fundering här till mitt problem med min andedräkt… Glad (Måste fundera på alla eventualiteter..)

Gronstedt
2009-05-05 10:06
#225

Hej Bengt-Olov, det var länge sedan!

Jodå, jag har levt med och bekämpat min candida i många år, det är väl sisådär 7-8 år sedan jag började inse att candida fanns. Jag har insett att kost är det enda som fungerar på lång sikt, alla bekämpningsmedel är bara stöd. För mig, i alla fall.

Om det osar kattpiss när du klär av dig och småfåglar faller ur träden när du gäspar, kan du vara säker på att candidan är på frammarsch, antingen för att den fått gödning eller för att den kämpar för livet.

Fast LCHF:are kan ju ha ketosandedräkt, som inte heller är att leka med alltid Flört.

Bengt-Olov
2009-05-05 10:28
#226

Nämen halloj ja! :-) :-)

Intressant med din erfarenhet, att kosten (och då menar du väl främst begränsning av kolhydrater?) är ett effektivare bekämpningsmedel, än örtpreparat m.m.!?

"Candidaexperten" Peter Wilhelmsson, som föresten verkar vara rätt positiv till vegetarianism, lägger ner klart mest krut på att propagera för örtpreparat, kosttillskott och andra åtgärder, och talar nästan bara i förbigående, om kolhydratreduktion. I den mån han gör det, så är det mest "sötsaker" har lägger fokus på. Du kan alltså sägas gå emot honom här!?

Hur har DIN andedräkt varit, under dessa 7-8 år, och hur är den nu, jämfört med innan!? Du har ju en del inlägg om candida - orkar inte plöja igenom alla… :-)

Är det TÄNKBART, enligt ditt sätt att se det, att en del av oss som tillhör de c:a 25 % (enligt min enkät) som fått en försämrad andedräkt av strikt kolhydratreduktion, kan ha fått detta just för att vår candida kämpar för att överleva, alternativ i stora chok DÖÖR!? (Ja, vilket då förstås förutsätter att candidaöverväxt är så utbredd bland folket som sägs, och att så stor andel som kanske 1/4 av oss LCHF:are, just haft/har en överväxt av denna svamp…)

Observera att enkäten jag pratar om, bara gällde dem som gått på LCHF i över ett halvår, och därför "BORDE" vara av med sin ketosandedräkt sedan länge. Noterar att PASI inte minst, verkar vara inne på detta…

[ngupa]
2009-05-06 11:20
#227

jag har en fundering över mjölksyrabakterier som ju ska vara kanon mot candidan. vet någon här vilka man ska köpa vilket märke som är bäst resp billigast?

Blir kanske svårt att käka surkål varje dag… men det är ett alternativ.

Sugiyama
2009-05-06 12:46
#228

Jag kör en kur från Robert Gray som jag hållit på med över en månad nu och räknar med att fortsätta med minst en  månad till. Det är en tarmresningskur som tar bort plack i tarmarna där Candidan trivs. Får se om det blir bättre, maken klagar fortfarande på andedräkten Rynkar på näsan

Jag äter inga särskilda mjölksurebakterier fröutam surkål emellanåt då. Är också intresserad av tips på vad man kan äta.

Undrar också hur farligt det är med keso och annan färskost. Räknas det till jästprodukter eller kan man använda dom i små mängder?

Aniara4
2009-05-06 17:16
#229

En kompis berättade att hon lagt ut en förmögenhet på probiotika utan att det blev någon som helst förändring i tarmfloran. Det var först när hon började käka surkål och även Holistic LactoVital som basiluskerna fick fäste. Skulle tro att surkålen är nyckeln! (Synd att det är så ääääääääääääääckligt! Rynkar på näsan)

Sugiyama
2009-05-06 19:08
#230

Vad jag har hört om probiotika är att eftersom det inte är artanpassat så är det stört omöjligt att få det att fästa, därför ska man äta saker som stöttar den egna bakteriefloran att växa. Till det hör surkål, jordärtskocka, kanel mm. Testa kim-chi om du inte gillar surkålen.

Annons:
Anterrabae
2009-05-07 02:42
#231

Sådant som främjar den egna bakteriekulturen kallas även prebiotika, kan vara bra att veta om man skulle råka på det. Det är alltså mat till bakterierna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MimLan
2009-05-07 08:32
#232

#228 Det där med plack i tarmen är en flum-pryl som en del alternativa grupperingar fått för sig.

Surkål är dock bra ändå.

Sugiyama
2009-05-07 16:47
#233

#232, va grundar du det på?

#231 Tack för förtydligandet.

MimLan
2009-05-07 18:11
#234

#232 Fråga dig var placken håller hus istället. :) Den råkar liksom bara finnas när folk hinkar i sig tarmreningsdrinkar proppade med psyllium och liknande. Inte annars.

Och vilken läkare eller patient som helst som glott i en tarm, har aldrig råkat se någon.

nikkebe
2009-06-06 11:29
#235

Påverkas candida av intag av fibrer också utöver kolhydrater? Tänkte på t.ex. fiberrika grönsaker.

Pasi
2009-06-07 01:56
#236

#235 Ja….allt som inte kroppen tar upp livnär de små kräken, kan man säga.

cinaa
2009-08-04 21:26
#237

Tänk vad många iFokus sidor det finns! Jag har i snart fem år haft problem med min mage.När jag har ätit så blir jag alltid uppjäst i magen.Jag blir även väldigt gasig vilket inte alltid är så trevligt för min närvaro.Jag har märkt att speciellt mjölkprodukter ger mig hemska gaser.På något konstigt vis så kan jag inte dricka fanta apelsin för då får jag ont i magen och blir väldigt lös på bara en timme.. Jag har även upptäkt att jag ibland får lite slem i avföringen när den är fast(2:an). Jag är så gott som alltid trött och måste gärna vila efter att jag har ätit.

Att tillägga är att jag är en riktig gottegris som nästan varje dag äter en chokladbit..eller två med andra ord ett paradis för svamoen.

Efter att ha läst alla dessa inlägg så börjar jag misstänka mer och mer att det kan vara detta jag har. Eller inbillar jag mig kanske bara för att få en förklaring till min mage ??

Det jag undrar över är om det finns någon bra sida på recept som jag kan använda för att bli av med det??

Annons:
Mala09
2009-08-04 22:53
#238

Ta bort spannmål och kolla om du får mindre problem med mjölk då.Kombinationen kan bli jobbig pgav mix av slem produsert i kroppen från mjölk-och gluten i diverse som blir som lim.tips om gluten kan du hitta på glutenfreegirl.blogspot.com om du läser engelska.

cinaa
2009-08-05 07:42
#239

#238 Tack det ska kan jag prova.

Citronita
2009-08-10 09:30
#240

Oj oj, vilken tråd!

Har suttit här och läst och fått den ena aha-upplevelsen efter den andra. Har diverse jobbiga problem som jag aldrig får bukt med men jag ser ju här att med största sannolikhet är jag bästa kompis med candida… Det blir ett besök på hälsokosten tror jag bestämt!

TACK för allt ni delar med er och öppnar ögonen på oss andra. :-)

Mala09
2009-08-19 08:23
#241

Det är en mycket intressant tråd det här.Jag tror definitivt mina problem med sår och munn kommer från candida.Den kvällen jag skrev tråden parasiter? och fick råd om kolodialt solver, och mådde dårlig, åt jag brie ost OCH drack vin…nu blir det mindre creme fraiche som jag äter varje morgon.Tack for nyttig tråd! jag har varit innom candida teorier innan och min terapaut sa huden är sista platsen den sätter seg efter långvarig utrenskning, stämmer bra på meg.Men nu recker det! Det blev så mycket att fokusera på candida och annat men ser det häär är sista biten i pusselet.Redo att ta upp kampen, det här blir bra! kolodiallt silver har värkligen gjort underverk.

Luccy
2009-08-27 14:40
#242

Mkt intressant tråd, undrar om inte jag åxå är en drabbad. Men vad är MSM???

[ngupa]
2009-08-27 17:45
#243

de allra flesta människor är drabbade i någon mån…

Mala09
2009-08-27 17:57
#244

Mögel är jo inte bra ang candida, det stämmer att fex äpplen i ugnen som varmas ca 200 grader-kommer inte att jäsa i magen och mata svampen-och nötter rensat i vatten, saltat och röstat i ugnen med salt har samma effekt (tar bort mögel)-och äpplecidervinäger dödar mögel också? Höga tempraturer generellt, på oster fex?

Annons:
linda044linda044
2009-08-31 12:18
#245

Har läst hela tråden.

Har spottat i glas för ett par veckor sedan och det var trådigt.

Bad sedan vänner att spotta för att kolla att det inte trådades på alla.

Äter just nu kaprylsyra som ska vara bra, men har dock inte gjort större ändringar på kost…än.

Håller på att kolla upp alternativ, då jag känner att utan bröd o pasta el ris substitut blir det svårt.

Som jag förstår det kan man äta Quinoa?

Någon som vet?

Har tidigare ätit Robert Grays tarmrening, vilket avslutades med egyptisk magsjuka,

men det gav mig den perfekta magen!!!

borta sedan ett tag dock, så nu börjar jag om.

Har även läst dr grays boken om tarmhälsa där det fokuseras på slembildande mat.

Han menar att om man vistas i ett dammigt smutsigt rum tex så bildar kroppen slem ( i näsa hals) som skydd mot gift.

Därför blir man slemmig i halsen av mjölkprodukter.

Han menar att kroppen inte vill ha det.

Även soya produkter är lika slembildande som mjölk och bör undvikas.

Det är jätteintressant läsning om man är intreserad av detta ämne.

Tänkte bara tipsa er om reningen som på mig fungerade jättebra.

ska testa igen om ett tag men den e ju dyr så väntar ett tag till.

tar 3-4 månader så det är ingen kort kur

[Pennylane1]
2009-08-31 13:43
#246

Om du menar om LCHF:are kan äta Quinoa så är väl svaret generellt nej..  iallafall om man efteresträvar tex att äta sådant som har under ca 5% kolisar, Quinoa har 62,5 %!!

Voltaire
2009-09-02 00:45
#247

Jag hade mycket svår candidaöverväxt i början på 2000-talet, och fick hjälp av kinesologer. Drack paudarco tee och aloevera. Sen gick jag över till LCHF 2005, men åt mycket mjölprodukter och drack gärna ett glas vin till maten. Har varit mycket sjuk återigen i candida, men inte fattat att det var det. (Candida är så lömsk)Följande råd fick jag i en hälsokostaffär:

Ta kaprylsyra 3ggr/dan , + pau darco droppar. Ät matsmältningsenzymer samt en digest (syra) efter maten. Ta inga probiotika! Det är candidamat när man är allvarligt sjuk. Samt diet förstås, och den här ggn åt jag bara vilt och vild fisk + ovanjordsgrösaker fräst i kokosolja. Gurkmeja och örtteer. Absolut inga mjölkprodukter eller spannmål eller annat kollisar.

Jag blev efter 5 dagar svårt magsjuk och ut kom  svampen, i fem dagar höll det på. Kan säga att jag är chockad över att jag var så allvarligt drabbad, trots LCHF. Men inte ens kinesologer anar hur hemskt mycket svamp man kan ha i tarmarna.

[ngupa]
2009-09-02 08:35
#248

Kom ut!?

Hur såg det ut?

Voltaire
2009-09-02 13:36
#249

Avföringen var grå. Nästan vit ibland. I mitt fall var det ju stora diareer, tvekade att berätta så detaljerat. Den blev mer gröngrå efter ett tag. OBS jag är verkligen mycket drabbad, och har haft svåra minnesluckor och koncentrationsproblem, abnorm trötthet, diareer flera ggr i veckan. De flesta som har cadida är nog inte så sjuka. Mina barn har fått kaprylsyra, och dom mådde bara lite illa efter en vecka, även om deas avföring var grågrön också, men deras sockersug försvan.

Kaprylsyra är STRONG CANDIDAMEDICIN! Rekommenderas! Ät i en månad. Önskar jag blivit rekommenderad det första gånge jag blev sjuk.

Sen måste man ju för alltid vara försiktig med maten, men det är ju en livsstil, att sluta äta sånt som gör en sjuk.

Såg att jag skrivit "mjölprodukter" - mjölkprodukter ska det vara.

Jag var inte fri från min svåra candida när jag började med LCHF och gärna frossade i fet yogurt etc. Det kan ju vara ett skäl att man inte går ner i vikt med LCHF, man har en candida som växer pga av konsumtion av mjölkprotein. Nu har jag snart tappat de få sista kilona som jag försökt bli av med i flera år. Jag var candidatjock.

[ngupa]
2009-09-02 13:40
#250

Hmm… tåls att grunnas över…kapryslsyra ska letas upp

[ngupa]
2009-09-02 13:42
#251

kaprylsyra finns ju i kokosolja och jag äter det varje dag, men det kasnke inte räcker?

Äter ca 25 gram kokosfett varje dag minst.

Annons:
MimLan
2009-09-02 13:44
#252

#249 Googlade upp en valfri burk kaprylsyra, en kapsel innehöll 360 mg kaprylsyra.

Kokosfett innehåller 7-8% kaprylsyra. Det tycks mig som att det borde gå rätt bra att ta sig ett par skedar kokosolja om dagen istället.

Ulf-S
2009-09-02 15:37
#253

Ja, finns ingen poäng med att köpa kaprylsyra på burk om man äter kokosolja!

Sugiyama
2009-09-02 17:19
#254

Intressant berättelse. Jag genomförde Dr Grays tarmreningskur i våras och tycker magen blivit bättre.

mazen
2009-09-02 17:38
#255

Varför inte prova silver. Finns på hälsokosaffärer och är en gammal metod

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Voltaire
2009-09-02 19:58
#256

Om avföringen är gråvit när man äter kaprylsyra, men inte när man äter kokosolja (äter massor) så är nog kokosolja för svagt, svampen sitter kvar i tarmväggen. Kokosolja är bra för dom med lite svamp, och som förebyggande, förutom allt annat den är bra till, men den rena kaprylsyran i kapsel dödar svampen. Man blir verkligen sjuk om man har svår överväxt. Magsjuk med illamående och diareer. Jag tog som sagt pau darco mot candida för flera år sedan, och efteråt B12 mot brist, men det hjälpte inte mina B12 värden, och nu förstår jag att pau darco teet  inte dödat av all svamp i tarmväggarna, bara lugnat ner tillväxten.

mazen
2009-09-02 20:30
#257

Varför inte läsa den här tråden, handlar inte om Candida men kan vara värd att läsa. Tilsammans med gurkmeja och ingefära kan den nog skapa underverk

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c452eb38-26dc-4f2b-8884-74d1b52888c8

liian
2009-09-03 11:28
#258

hm, som vanligt alldeles snurrig efter att ha läst om candidan..

men MSM höjer ph-värdet i kroppen, är det verkligen bra? citron ger med basisk kropp=högre phvärde? ingen kemi i skolan här inte ;)

jag ska iaf iväg till hälsokosten idag o köpa in kaprylsyra och aloevera juice, behöver jag kompletera med ngt annat? och jag funderar på msm, men eftersom jag nu fick för mig att den gjorde kroppen fel med sitt ph-värde kanske ni kan säga det rätta? om det är tvärtom?

jag har haft svamp läänge, i underlivet, men nu kommit fram till lchf kost och igår var jag hos läkaren (efter 1 år med flucanazol blev jag friskförklarad, inga svampgrejer i mikroskoper (i underlivet)

jag kanske inte har så allvarlig svamp som "sitter så hårt"

har ni tips på hur hårt jag ska gå fram med min "medicinering"?

TACK ALLA för info!

Annons:
mika61
2009-10-06 03:30
#259

Tack!!!

kreativika
2009-11-04 16:09
#260

Oj! Läste början av denna tråd och har precis fått insikt om hur min viktuppgång+ utbrändhet började sedan i somras!

Fick borrelia i slutet av sommaren och då hade jag gått på lchf i 2 månader med fina framsteg.

MEN läste att antibiotika kunde slå ut tarmfloran. SÅKLART! Jag fick extra starka tabletter och dessutom dubbel dos. Och efter den kuren så har jag inte känt igen min kropp  :( Kroppen lixom suger in allt socker den får i sig, supersura uppstötningar. Mögelost och grädde var det absolut värsta, illamående dagarna i ända och totalt utmattad!

Nu när jag kör någorlunda sträng diet så har besvären minskat avsevärt, synd bara att det tog sådan tid att förstå vad det berodde på.

Nästa gång antibiotika och pencillin kommer på tal skall jag leta upp om det finns andra "naturliga" läkemedel eller läkningskurer. Fy för medicin, har jag alltid tyckt!

cnidaria
2009-11-06 17:51
#261

Lite förvirrad.. Om man fått svamp i underlivet säjs det bero på att bakteriefloran rubbats, eller hur? Den normala floran där nere är sur och man kan surgöra den igen å bli av med svampen? Om candida gillar sura miljöer, då borde man väl alltid ha svamp i underlivet???

tankgirl
2010-03-30 23:00
#262

Man säger ju att folk på candidadiet inte får äta ketchup, majonnäs, senap eller annat med ättika i. Men nu har jag hittat ett recept på aioli som borde funka för oss!

Vispa 2 äggulor till hårt skum med elvisp. Tillsätt 1,5 dl neutral olja långsamt under vispning (inte långsam vispning alltså). Tillsätt kryddor: vitlök (också bra mot svamp), havssalt, vitpeppar, och valfria örter! Och istället för ättika så har du i c:a 2 msk citronsaft!

Det blev urgott och jag har precis avnjutit en sjysst middag med avocado, oliver, ägg och aioli. Mums!

Voltaire
2010-05-29 21:29
#263

Jag slutade med kaprylsyra i februari - drack pau darco te istället. Har, efter att fått tillbaka den abnorma tröttheten samt klådan, börjat med kaprylsyra igen. Fått grå och vita diareer och svåra illamåenden efter en vecka, så candidan kom tillbaka när jag slutade äta kaprylsyra, verkar det som. Äter diet sedan juli 2009, men ätit lite majonäs och surkål. Var väl inte bra för min mage. Jag kan kanske äta lite fermenterade och jästa produkter, om jag alltid också äter kaprylsyra. Är det nån annan som fått övergående vitgrå diareer av kaprylsyra?

#262

Tack för tipset med citronen i majonäsen!

Silverscreen
2010-05-29 23:09
#264

#263 Jag har köpte en burk kaprylsyra men inte vågat använda den än. Passar inte direkt att jag blir illamående och får diareer just nu, har på tok för mkt att göra den kommande veckan. Men sedan ska jag testa. Hoppas det tar kål på min överväxta candida! Återkommer när jag har testat :)

Margareta
2010-05-29 23:30
#265

Jag har haft mycket problem med candida (klåda) men är helt besvärsfri sen flera år.

Jag har aldrig tagit något emot men äter väldigt strikt LCHF - det svälter ut candidan på sikt eftersom den lever på kolhyderater.

Citron, vinäger och vin är inga problem för mig numer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
tankgirl
2010-05-29 23:43
#266

Bra, Margareta. Tror att det är den bästa lösningen, för mig också. Blir lätt panik med alla hälsokostgrejer, det i sig kan skapa en stress och kanske förvärra candidan. Blev stress för mig i allafall.

FruW
2010-08-06 23:12
#267

wow!

Det tog sin tid att läsa igenom tråden, men vad oj vad mycket insikt man fick av er! Tack!

<3 <3 <3

Kamikazee
2010-08-14 01:12
#268

Åh äntligen säger jag! Äntligen har jag fått svar på varför jag får kliande utslag några veckor efter att jag satt igång med LCHF eller som nu vanligt GI där jag bara uteslutit bröd, pasta, potatis, ris osv.

Första gången jag körde LCHF fick jag röda upphöjda kliande utslag vid sidan om brösten. Kliade som fan och visste inte alls vad det var höll på att bli tokig. Efter ett tag orkade jag inte hålla fast i kosten eftersom jag misstänkte att utslagen var förknippat med den. Nu har jag börjat med GI och äter inte strikt LCHF eftersom jag ammar, men nog sjutton har dessa utslag kommit tillbaka. Jag har misstänkt att det är svamp och jag använder pevaryl och klådan blir bättre.

Genom denna tråden har jag fått bra tips om hur jag kan utplåna skiten för gott. Men nu undrar jag - kan man använda dessa preparat när man ammar? Vill inte att min pojke ska påverkas, men samtidigt vill jag inte börja äta massor av kolhydrater igen (lite äter jag ju i form av havregrynsgröt, flatbröd och grönsaker).

Ser att det var längesedan det var riktigt action i tråden men jag chansar :-)

Margareta
2010-08-14 12:20
#269

Klart du skall chansa. Trådarna vaknar när man ber dem :-)

När man börjar svälta candidan (svampen) dvs ta bort dess föda som är kolhydrater - brukar många få den erfarenheten att den poppar upp och blir värre. Det verkar vara en slags utrensningseffekt.

Min egen erfarenhet är att ju mindre kolhydrater jag äter ju mindre besvär får jag. Jag behövde vara superstrikt närmare 3 månader i sträck innan jag var besvärsfri.

Jag skulle inte så gärna använda preparat typ Pevaryl om jag ammade, däremot skulle jag absolut amma på LCHF om det vore aktuellt idag (jag är 55+ med två barnbarn…). Det är bra både för mor och barn med näringstät mat utan tillsatser och onödiga kolhydrater som magen blir gasig av.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ezil
2010-08-17 16:21
#270

Oj, vilken tur att jag hittade den här tråden! Visste inget om Candida, att det ens fanns, men massa symptom stämmer in på mig. Skulle gärna vilja ha hjälp om huruvida jag ska läka ut candida enbart med kosten, eller om det behövs ta till något av de preparat ni nämnt i tråden och vad som är viktigt att tänka på. Har dock inte gjort "spottestet" än, men imorgon bitti.

Har iaf dessa symptom, för att visa på om det är riktigt illa eller inte, dessa har också varit förvärrade sedan jag började med lchf:

Dålig andedräkt, svidande/domnande svalg, tungan svullnar ibland och gör ont samt slem i halsen och näsan.

Rinniga och svullna ögon, suddig syn/synfläckar framför vänster öga. Kliande hårbotten, flagande läppar som aldrig läker och torr hud.

Dålig blodcirkulation, muskelsvaghet, yrsel, trötthet hela dagarna sedan mycket svårt att somna på kvällarna.  

Aptitlöshet, humörsvängningar, nervöst betéende, dåligt minne, huvudvärk (när det är ljust ute), irritation och apati. (Dessa är värst) Tycker också att jag blivit mer deprimerad sen jag började med lchf.

Att symptomen blivit värre, verkar som jag förstått det, vara för att candidan kämpar på och blir mer explosiv. Men tycker det var väldigt mycket symptom, även fler, som stämde in av de jag läste över vanliga symptom.

Voltaire
2010-10-17 18:46
#271

Nu har jag tagit kaprylsyra igen, efter ca tre månaders upphåll. - Ingen reaktion alls. Candidan är borta.

I mitt fall har det inte hjälpt att bara äta diet, ( som jag gjort sedan 2004)

Julialex
2010-11-18 13:22
#272

Fick själv diagnosen candida idag. Så jäkla typiskt. Drabbades av akut bronkit för ett par veckor sedan och fick antibiotika för det, men hade ingen aning om vad det kan ställa till med och läkaren sa inte ett skit. Är diabetiker typ etta också och det visste denna människa.

Det här förklarar mitt sockersug den senaste tiden ockå, det har varit värre än innan LCHF, igår smällde jag i mig en tallrik kakor och kunde inte få nog. Skönt att veta orsaken iallafall, nu blir det ännu mer LCHF.

http://julialex.blogg.se

Annons:
tankgirl
2010-11-18 13:32
#273

Lycka till Julialex!

Habo
2011-03-20 20:44
#274

Vilken intressant tråd! Glad

Jag snubblade in över denhär tråden då jag försökte finna information om mycket slemproduktion i lungor och luftvägar. Jag har under flera årst tid lidigt av mycket slemproduktion i lungorna och har varit på många olika läkarundersökningar, jag har även röntgat lungorna utan resultat. Läkarna hitter ingen orsak till min slemproduktion. Då allting började efter att jag tagit mycket kortisontabletter och kortisoninhalationer pga min astma vid förkylningar (slemmet beror inte på astman) så misstänker jag att mitt problem kanske har att göra med någon sorts svamp i lungorna? Nu när jag har läst denna tråd så stärks mina misstankar om att så kanske är fallet. Är det någon som har nån liknande erfarenhet eller tror att det kanske är candida som jag lider av? Jag blir även mycket sämre när jag har ätit tex godis eller annat med mycket socker i.

Hoppas det finns någon som kan svara på detta trots att det var längesedan som tråden var aktuell.

Anterrabae
2011-03-20 22:13
#275

#274 Absolut att det skulle kunna vara svamp, prova att minska dess mat och se om det händer nåt.. Kan förvärras först och sen bli bättre. När man bli sämre så slåss svampen för sitt liv.. :P

Annars kan födoämnesallergier/intoleranser vara slembildande…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tankgirl
2011-03-20 22:16
#276

#274

Hej!

Det kan mycket väl vara Candida, då Candida kan bli till infektioner (candidiasis) varsomhelst i kroppen. Men tester kan tas på vanlig vårdcentral, så vitt jag vet.

Jag rekommenderar dig att läsa Candida - Vår tids folksjukdom av Peter Wilhelmson:  http://www.bokia.se/bok/9789163029776/candida-var-tids-folksjukdom-peter-wilhelmsson/

för att få reda på mer.

Den boken täcker hela spektrat och alla möjligheter. Sök info på internet också såklart. Lycka till!

Habo
2011-03-21 17:16
#277

åå tack så mycket för erat snabba svar! :)

Jag ska absolut köpa den boken och läsa mer om detta elände!! Jag undrar även om någon av er vet om candidan kan orska lunginflammationer eller gör så att andra bakterier lättare får färste i lungorna? Har nämligen de senaste 1,5 åren åkt på 5 st lunginflamationer utan att vara särskilt sjuk! :/ Börjar bli riktigt trött på att ständigt drabbas av luftrörsinfektioner och alltid lida av detta ständiga slem som väller upp ur lungorna utan anledning. Har aldrig rökt och är inte så himla gammal heller (24) så det känns konstigt.

Tack på förhand =)

Anterrabae
2011-03-22 10:52
#278

Klart att det kan drabba luftrör och luftvägar! Svampen är i sig otroligt slembildande, samt sätter sig där du är nedsatt.Den ger dig näringsbrist, och ett trött system, särskillt immunförsvaret.. Återkommande infektioner är ett tydligt tecken…

Den är tillsammans med borrelia en av de absolut bästa kamoflage-sjukdommarna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-03-22 10:54
#279

kom på.. En vän till mig hostade upp små bitar svamp… när det varit som mest.

Men för att vara säker, gör spottestet för att se om du har överväxt.. Eller är du säker på din sak endå?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
konichiwa
2011-03-22 13:31
#280

Nu har jag ätit LCHF i drygt 6 veckor och märker att jag inte får kliande svamp under brösten och mellan 'bilringarna' längre! Gud så skönt Glad

Det har plågat mig mer och mer ju tjockare jag blivit.

Det måste vara frånvaron av socker och vitt mjöl! (?)

Habo
2011-03-22 18:47
#281

Kanske därför jag blivit sjuk bara jag träffat någon som har varit lite förkyld. :S Det låter som att det verkligen kan vara svamp som jag lider av då jag också har trådar i glaset efter att ha spottat lite på morgonen. Trådarna hänger lixom ned mot glasets botten.

Hur ser man om man hostar upp bitar av svampen? Jag hostar ibland upp små klumbar som är lite gulfärgade och hårdare än vanligt slem, kan det vara svamp?

När din vän hade candida hostade hon mycket slem varje dag då?

Tack för dina kunniga svar! :)

[ngupa]
2011-03-22 20:03
#282

#279 skulle också vilja slänga in en fråga då du verkar kunnig inom området.

man pratar ju ofta om annan mat som inte bör ätas vid candida, så som jordnötter, vin osv. Hur ser du på det?

Räcker det att se till att basallergin gluten försvinner och laktosen under den tiden man läker tarmen?

eller är det annat man msåte tänka på ?

Margareta
2011-03-22 22:18
#283

Jäst och socker i alla former har jag lärt mig

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Anterrabae
2011-03-23 14:19
#284

281) Min vän som hostade upp svampbit, som hon misstänker att det ä, är inte särksillt slemmig, men jag vet andra som varit det. Riktigt ordentligt. Så det beror mycket på vart svampen barrikaderar sig och vart din kropp producerar symptom hur slemmigt det blir. Sjukdomskänslig blir man för immunförsvaret är upptaget på annat håll..

282) Ang candidamat… lchf är viktigast, inget som blir socker eller innehåller jäst.. men även möglig mat typ brie, mögelost och sånt kan trigga svampen. Det beror alldeles på dig och din svamp vad som triggar den. Vad din svamp vill leva av så att säga. Vet om vissa som har svårt med vissa proteiner tom..

Jag klarar själv vin ganska bra, och annat jäst men inte mögel, socker och stärkelse. Däremot går svamp bra :-O Dessutom kan jag inte äta jordnötter då de ofta innehåller spår av mögel.. Mögelfria nötter går ganska bra.

Min väninna klarar inga mjölkprodukter (och massa annat, hennes svamptär allätare..), mer än fil/yoghurt någon gång ibland. Svampen hennes, triggas av mjölksocker… Man måste prova och se vad som går…

Men min erfarenhet är att om man vill behandla svampen med svampdödande preparat utöver kosten så måste man ta bort svampmaten för att det ska funka. Så vill man bara svälta ut den är det ännuviktigare att inte mata.. (Fakir är inte dumt, men kan vara ganska jobbigt på sikt)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Habo
2011-03-23 15:58
#285

Mer och mer saker klarnar för mig nu! =) Tack för all hjälp! Har varit jobbigt att inte ens kunna få några svar från professionella läkare!

Du rekomenderar alltså en Lchf-diet. Vad kan man ta för svampdödande preparat i samband med detta? Är det läkemedel eller kosttillskott? vad rekommenderar du?

Anterrabae
2011-03-23 16:36
#286

Läkemedel går fort men slår hårt på kroppen i övrigt.. För vissa blir det dock nödvändigt. Då gäller det att man kan övertyga sin dr om att man har candida.

Kosttillskott brukar jag rekommendera som komplement till kosten, då finns det många att välja på och bäst är att alternera, så inte svampen hinner anpassa sig. Man köper en sak och sen när den är slut fortsätter man med en annan osv tills man känner att det gått tillbaka.

De effektivaste jag vet är:

  • Syresättning, kväveoxid - oxymax - cellsyre osv
  • Grapefruktkärneextrakt
  • Kollodialt Silver
  • Cats claw

Dessutm något som stärker utrensningsorganen

  • Maskrosextrakt/ -tinktur
  • Mariatistel eller
  • Gullris

Bered dig på att det kan ta tid om svampen är mycket spridd i kroppen, ge inte upp för tidigt för då överlever de starkaste.. och räkna med en förstförsämring..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Habo
2011-03-23 17:38
#287

Okej tack för tipset!

Ska kolla med min läkare om hon kan skriva ut något mot candida. Åt faktiskt en lite kur mot svamp i svalget förut men det var bara 7 dagar tror jag. Man kanske behöver äta längre än så?

annars ska jag testa det som du rekommenderade!

Maggan63
2011-03-23 19:18
#288

Visste inte att candidasvampen kan ställa till en sån oreda i hela kroppen. Hade svampinfektienor i underlivet ett antal ggr i ungdomen och kommer ihåg ett tillfälle när jag var i Italien och fick en fruktansvärd klåda som var svår att uthärda men istället för att gå till läkarn/apoteket där köpte jag yuogurth naturell som jag smorde med och det hjälpte faktiskt den gången. Nu vet jag inte om det specifikt var candida jag led av? När min dotter var spädis fick hon torsk i munnen som jag penslade med wischyvatten och det försvann efter ett tag…Jag ska definitivt prova salivtricket då jag känner mig slemmig i halsen ofta…iallafall på morgnarna. Tack för all delad kunskap Skrattande

Sadhana
2011-03-27 20:38
#289

Detta är en suverän tråd! tack Anterrabae för en massa ny kunskap!

Äter några av kosttillskotten ovan och ska följa ditt tips att varva till något annat då de tar slut.

Hur gör du och andra bäst för att egentligen smidigast se vad ni "tål" och inte?
Jag älskar ju (att både plocka och äta) svamp men har tänkt avhålla mig. Har också läst att mjölksyrade grönsaker kan vara dumt då man ska försöka svälta ut candidan, men jag är ju beroende av min surkål!

Anterrabae
2011-03-27 20:58
#290

Skippa inte surkålen om du inte specifikt märker att du mår dåligt av den!! Den innehåller massor som motarbetar candidan!!! Mycket mjölksyrade grönsaker för magbalansen. Skrattande

När svampen reagerar på något så märks det genom en allmän försämring i kroppen, kan nästan känna sig lite förgiftad. Eller svullen och öm mage, lite fisig och eller rapig. Eller klåda, och uppblommande svampangrepp, eller mer slemmig, eller bara att man lixom luktar mer jäst på känliga ställen. Tex när man kissar, eller om naglarna, eller i händerna… eller allt ovan, eller på sitt helt egna vis. Man kan vänta symptom från de ställen som man tidigare märkt den.

Jag tål som sagt svamp, och har aldrig märkt något annat än positiva saker av mjölksyrade grönsaker. Jag är dock noga med att jag gjort dem själv för att försäkra mig om att det är levande föda jag stoppar i mig. Många som man köper färdiga är pastöriserade och därför avdödade.. Goda men inte lika nyttiga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sadhana
2011-03-27 22:32
#291

Jag behåller min älskade surkål. Googlar man vilt på candida så rekomenderas surkål nästan lika ofta som det står på "förbjudet-listan".
testar däremot att utesluta all svamp ett tag. Väl till svampsäsongen/sensommaren kan jag testa och tillföra och se om det påverkar mig efter att kroppen stabiliserats.

Pau darco-te har jag så ofta sett, men aldrig förstått mig på.
…förrän nu.. tack!

Kamikazee
2011-04-17 18:05
#292

Har inte skrivit på ett bra tag här. Efter avslutad amning (och innan dess ett jäkla bakslag med sockersug) så kör jag LCHF sedan november. Har till och från fått candidautslag vid sidan av brösten och på magen. Jag har märkt att jag oftast får utslagen veckan innan mens, precis som ett pms-symtom. Kliar nåt förbannat och jag fått använda salvor på apoteket för att få dem att försvinna - vilket de har gjort efter 1-2 veckor. Jag har också testat Oxymax och efter avslutad kur höll sig svampen borta under ett par månader.

Men nu är den envisa jäkeln tillbaka och vägrar försvinna. Det började när jag körde fakir i ett par veckor för att få igång viktnedgången (har haft en platå på över två månader) och candidan fick uppenbarligen panik. Ingenting hjälper, jag har använt varenda svampmedel på apoteket nu och klådan och utslagen blir bättre för en stund för att sedan komma tillbaka med full kraft. Jag har tagit oxymax, men inget händer. Jag har återgått till min vanliga Lchf-kost i hopp om att svampen skulle lugna sig, men nä.

Frågan är vad jag ska göra härnäst. Utslagen kom alltså under en period som jag inte åt några mejeriprodukter, nötter eller annat svamptriggande, utan bara kött, smör och ägg, typ. Nu har jag ju redan uttslagen, så frågan är om jag ska testa att köra riktig fakir igen och skruva åt den jäveln rejält och hoppas att den dör en gång för alla och kombinera detta med kaprylsyra?

Vilka andra preparat är bra att använda i mitt fall? Jag är bara sjukt trött på att det dagligen kliar på bröst och mage.

Lisabet
2011-04-17 18:55
#293

Jag har haft utslag i ett brett band runt halsen, på ögonlocken och i underlivet. Första gången, för två år sen, gick jag till läkare och fick kortisonsalva.

I höstas kom de tillbaka, och jag ville inte använda kortison. Jag alternerade mellan pau d'arco och msm (på morgonen), kolloidalt silver och aloe vera-juice (på kvällen). Smörjde med aloe vera-kräm. Jag hade också en burk kokosfett på skrivbordet och kunde smörja så fort jag började klia.

Det tog flera månader, men nu är alla utslag borta i ansiktet och halsen. Känner lite i underlivet ibland.

Såååå skönt att bli av med! Det kliade för !!!!!

Annons:
spruttibangbang
2011-04-17 20:00
Jenny40
2011-04-17 23:46
#295

Mycket intressant läsning, om ett problem som säkert många lider av utan att veta om vad det kan vara.

Så har det varit för mig, började få problem med illa luktande flytningar i tidiga tonåren… hade också väldiga problem med magkatarr, som gått i perioder. Från det jag började med p-piller i 20-års åldern har jag haft besvär med klåda i nedre regionen.. ibland så mycket att jag nästan blivit tokig och fått antibiotika mot jästsvamp. Värst var nog när jag var gravid, i början på graviditeten, då hjälpte inga mediciner, salvor eller krämer i världen…

Allt eftersom har jag mest haft besvär i samband vid mens, men då har symtomen ändock lindrats en hel del när jag har använt pevaryl.

men jag har märkt själv att de perioder i livet jag haft svårt för att hålla mig borta från sötsaker, så har klådan ökat markant. Nu sen jag började med LCHF har jag dock inte haft så mycket besvär… Fick en släng nu i förra veckan i samband med att jag hade bakat mad sukrin, då började det irritera. Så sukrin o alla andra sötsaker har jag slutat helt med. Men hade ingen aning om att brie o ädelost kunde påverka negativt.. 
Att det kan vara candida jag lider av, upptäckte jag i förra veckan när jag läste om en tjej här på forumet, som också lider av candida.
Blev nästan helt förskräckt, då jag insåg att det måste vara det jag också har. Märkligt tycker jag att ingen läkare nånsin har nämnt för mig att det kan vara just candida jag har!  För det verkar ju vara väldigt vanligt, bland många människor. 

Känns skönt på sätt o vis att det finns andra med samma symtom som en själv… att man inte är ensam om det. Och skönt att det tas upp på ett sånt här forum, så man kan få tips och råd om hur man bäst kan bota det. :)

Tack ALLA ni som skrivit i den här tråden och som har mer erfarenheter än jag… och bidragit med massor av information jag kan läsa på… och förhoppningsvis även jag bli fri från symtomen.

Jenny

Camilla77
2011-05-27 20:28
#296

Har inte orkat igenom hela tråden, men blev väldigt förvånad över så många saker som stämmer in.

Jag hade svampinfektioner från jag var 14 till 27. Ungefär varje månad. De försvann under menstruationen eller det slutade klia iaf, tänkte alltid att mensen var kroppens renhållningssystem. Sen kom det efter en vecka igen. Sex gjorde det alltid värre. Jag hade stundvis MYCKET svamp. och skämdes alltid för det. Kur efter kur med pevaryl depottabletter. Funkade för stunden. Men då var slemhinnorna ömma och sköra.

När jag läser här kopplar jag ihop alla mina halsinfektioner som gjorde att jag fick så många penicillinkurer som barn, till slut starka sådana (tabletter i brun papperspåse) . Slutligen krävde min mamma att jag skulle få en remiss för att ta bort halsmandlarna. Då slutade halsinfektionerna. Mina gropiga mandlarna var rena välkomstkommitén för bakterier. Mjölk hade jag svårt för att dricka för det blev en så konstig eftersmak och det var så slemmigt. Något jag hör nämnas här om och om igen.

Jag fick höra om Sporanox som är en svampmedicin i tablettform när jag var 27. Gick till läkare och krävde den. Han gav motvilligt med sig (utan undersökning dessutom. Jag hatade att ligga där och gyn säger "oj, du har visst svampinfektion"). Med de tabletterna så försvann svampen helt! Den kom inte åter. Det är en milstolpe i mitt liv. När jag sedan måste äta penicillin efter det så ber jag om ett sporanoxrecept också. För jag vet vad som händer annars. Svamp de lux.

Sökte kort efter på nytt gyn, fast för för lukt och flytningar av annan karaktär. Utan svamp så blev visst min bakteriella vaginos märkbar. Vad fick jag för råd? Välj mellan svamp och bakteriell vaginos. För medicinen mot BV ger svamp och medicinen mot svamp ger BV.

Jag gav upp och har nu i 7 år levt med BV. Svampbesvären kommer lite grann ibland, men inte som förr.

Jag vill prova de candidamediciner ni talar om, vilken är starkast och efffektivast?

Jag äter lchf nu, med undantag ibland. Men är beredd att äta rent.

Jag har hört om oxytarm och anticandida droppar.

Rekommendation?

Anterrabae
2011-05-27 21:13
#297

Rekommendationen som är viktigast är att alternera, man äter en och när den är slut så tar man en annan.

Graapefruktkärneextrakt och kväveoxidpreparat samt kollodialt silver är de jag finner effektivast. I kombination med att utesluta svampmaten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

gudadotter
2011-05-27 22:00
#298

Tufft för mig som vegetarian att ta bort frukten. Den är en viktig del av min livsglädje, och mitt liv är knepigt med osannolikt många utmaningar, så jag behöver glädjen.

Läste Peter Wilhelmssons utsaga att candida inte på sikt framgångsrikt kan svältas ut, för lägre fram återställer man sin kost (ungefär) och då kan det bli ännu mer candida eftersom de starkaste har överlevt.

Vilka frukter är minst sockerrrika? Några behöver jag behålla.

Undrar hur det gått för HABO som skrev för några månader sen om sitt slem i lungorna?

Detta är också mitt problem sedan 1,5 år. Det pinar mig vid varje andetag. "De" kallar det astma, men vad astma EGENTLIGEN är och beror på, förklarar ingen. Svaret man ger är : "Du är sån!. Du har känsligare slemhinnor än de flesta."

Hur kan man hjälpa sina slemhinnor att bli starkare?

Jag har aldrig dragit ett bloss på en cig och inte bott i innerstad.

Ett halvår innan lungslemmet kom tinnitusen. Samband?

Vad finns det för bra kväveoxidpreparat som nämns av Anterrabae?

Nu har jag inhandlat de flesta grundprodukter som nämnt i denna tråd. Jag har ägnat dagen åt att plöja igenom den.

Sporanox nämns. Är det något som hjälper på hela systemet eller bara lokalt? Tydligen en läkemedelsbolagsmedicin - och vad får man på köpet då?

Varmt tack till er alla! Så duktiga och generösa ni är!

gudadotter
2011-05-27 22:35
#299

Jag kom på lite mer..

Somliga skriver om sötsug. Min erfarenhet är att det tvärförsvinner om man tar lite kromtillskott.

Tror jag fattar nu att kväveoxidpreparat är = oxymax, cellsyre mm.

Har köpt hem väteperoxid för att ta lite i badvattnet då det sägs dra in syre i kroppen. Nån dl 35%ig i ett varmt bad och ligga i sådär 20 min. Viktigt att alltid hälla syra i H2O och inte tvärtom. Det är en vätska att ha stor respekt för.

Har någon prövar syrebad under en längre tid?

Anterrabae
2011-05-27 23:02
#300

Ja, kväveoxiden är för att syresätta kroppen.. Kväveoxiden som grej är mer läkande än syresättningspreparat.

Denna tycker jag är bäst:
kväveoxid

Om man vill regga sig och handla dessa grejer så ange sponsornummer: 239800

Kolhydratfattiga frukter och bär kan du behålla, typ hallon, blåbär, vinbär. Du kommer märka vad som förvärrar dina symptom

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Camilla77
2011-05-28 15:14
#301

#298

Sporanox enligt fass.se

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930904000012&DocTypeID=7&UserTypeID=2

-----

1. VAD SPORANOX  ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Sporanox är ett läkemedel som har en hämmande effekt på bl a sjukdomsalstrande jästsvampar, genom att hindra svampen från att bygga upp en normal cellvägg. Utan väl fungerande cellvägg dör svampen.

Sporanox används mot svampinfektioner i slidan, i hud, naglar och inre organ.

----

Läs själv på fass om du undrar för det står mer än jag kan kopiera in här (med gott samvete) vilka mediciner den krockar med och att man inte får ha hjärt, lever eller njurproblem. Många kända biverkningar etc.

Den verkar alltså inte bara lokalt. Antagligen hade jag candida i hela kroppen och det var därför det inte försvann när jag tog lokal behandling. Jag fick det utskrivet av en läkare, inte barnmorska. Det är en stark behandling "ett rävgift" som läkaren sa. (varför kallar man det rävgift när det är starkt?)

Camilla77
2011-05-28 15:57
#302

#297

"Graapefruktkärneextrakt och kväveoxidpreparat samt kollodialt silver är de jag finner effektivast. I kombination med att utesluta svampmaten."

så om jag ska starta ett svampkrig så är det de tre produkter jag ska äta samtidigt? plus såklart att inte äta svampmat.

Men, jag googla lite på sakerna och ser att det finns tusen olika att välja mellan, olika märken, styrkor och dryck/tabletter. Finns det något hint om vilken som är verksammast?

Sen ska de köpas och då blir det krig :-D

gudadotter
2011-05-28 22:55
#303

Camilla …

… du har erfarenhet av Sporanox, men nu kommer du att börja med ett antal alternativmedel mot candidan.  Då undrar försås jag om inte Sporanox är effektiv för dig och kunde sanera din kropp från systemisk candida?

Berätta gärna.

Camilla77
2011-05-28 23:39
#304

Bra fråga gudadotter :-)

Ja, jag fick utskrivet sporanox sist som jag åt penicillin för 5 år sedan tror jag. vid detta tillfälle kände jag inte till lchf. Det tar bort svamp, men i mitt fall så fick jag en utblommning av bakteriell vaginos. (som jag kan ha haft parallellt med svamp, vad vet jag). Jag är lite lack på att mitt underliv inte kan få vara ifred från objudna gäster.

Så min "hidden agenda" är att kanske bli av med BÅDE bakteriell vaginos OCH candida på samma gång. Tänker att en avgiftning kanske kan rena kroppen från båda typerna av intrång.  Vet inte vad BV lever på.

Som jag skrev ovan så lät läkaren mig välja vilket jag ville behålla för jag kunde inte bli av med båda sa han. :-(

Bakteriell vaginos ger en oangenäm lukt och en del flytningar. Men det är (för mig) enklare att leva med än svamp som kliar och irriterar. Det medför tyvärr att man inte vågar ta emot vissa typer av 6. Någonsin.

Värt en chans? Eller så blir jag av med candida som jag tror jag börjat få tillbaka så smått. Tänk att få ha ett helt friskt underliv, så coolt!!!!

Tacksam för tips eller andras erfarenheter!

Anterrabae
2011-05-29 01:06
#305

"Graapefruktkärneextrakt och kväveoxidpreparat samt kollodialt silver är de jag finner effektivast. I kombination med att utesluta svampmaten."

Ja, de tre parallellt, angriper svampen från olika håll. Tyckr man att det blir för saftigt kan man ta en i taget, göra processen långsammare och alternera.

Grapefruktkärneextrakt från Lakshmi eller helhetshälsa är de jag har erfarenhet av. De är bra.

Kollodialt silver spelar inte så stor roll vilket märke man tar, de är likvärdiga.

Kväveoxidpreparatet från Kyäni, Nitro Extreame ller Nitro FX är de preparat på marknaden som syresätter kroppen fortast och i störst utsträckning. Funkar lika snabbt som kärlkrampsmedicin. Läs på kyänis hemsida.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Camilla77
2011-05-29 10:25
#306

Tackar Anterrabea! Ska ta tag i det när tid finns. Kan ju vara bra om man inte har fullt upp med annat när man kör en sådan kur.

gudadotter
2011-05-30 01:23
#307

Undrar om någon vet ifall candidan är förtjust även i artificiellt sött såsom aspartam (och andra otäckheter?) Hur är det med Stevia 8som är en ört och inte ett dugg otäck).

Annons:
Habo
2011-10-08 00:09
#308

Hej Gudadotter! =)

Nu kommer ett sent svar. Jag såg att du undrde lite över hur det har gått för mig med all slemproduktion.

Det har gått sådär! Efter att jag började med Candida-dieten så blev det bättre. Men det har varit svårt att utesluta allt då det exempelvis är jäst i det mesta man äter :S

Jag har även gjort en bronkoskopi där man hittade candidasvamp i lungorna så nu har jag även fått det bevisat för mig att jag verkligen har svamp i lungorna. Läkarna verkar skeptiska till att det skulle vara svampen som orsakar slemproduktionen men jag misstänker att mycket beror på det.

Jag har nu i skrivande stund fått ett recept diflucan som jag ska äta i 10 dagar så jag får se om det blir bättre nu.

Hur går det för dig? Har du fortfarande kraftig slemproduktion?

Skulle vara intressant att veta hur du upplever situationen?

E
2021-04-10 12:10
#309

Hej!
10 år senare dyker jag upp med samma problem som er alla.
Har kommit ganska långt i kampen och hållit på med det här i 6 månader nu framgångsrikt.
Men kan jag blir inte av med det sista utav candidan och misstänker att det är "plack" eller vad man säger i tarmen som jag inte blir av med.

Hittar dock inte oxyman som skulle tillhöra syre, någon som kan länka?

Upp till toppen
Annons: