Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 31086 ggr
Gunnilla
2007-04-13 11:26

Krämig chokladtårta - en given succé!

Här får ni receptet på världens godaste chokladtårta som bakas utan ugn och som gjorde stor succé på påskafton. Jag gjorde två stycken och smaksatte och dekorerade dem lite olika. Synd att jag inte kan lägga in bilder från min mobil här (går det, tro?).

(10 portioner)

  • 250 gr 70%-ig choklad

  • 4 dl vispgrädde

  • 2 dl creme fraiche

  • 1 ½ tsk pulverkaffe

  • 3 msk kakao

Till dekoration: skivade färska jordgubbar eller bara pudra kakao över.

(Till den ena tårtan tog jag 250 gr Marabous Dark Orange, 70%-ig den också, och så uteslöt jag pulverkaffet. Dekorerade den med Physalis)

  1. Hacka chokladen.

  2. Koka upp 2 dl av vispgrädden, ta ifrån värmen.

  3. Tillsätt chokladen i grädden, rör om tills den smält och krämen är blank och slät. Låt svalna till svagt ljummen temperatur.

  4. Vispa samman resten av grädden och creme fraichen till lagom tjock konsistens, smeten ska nätt och jämnt droppa från vispen.

  5. Krossa snabbkaffet till fint pulver. Sikta ner i chokladkrämen tillsammans med kakaopulver. Vänd ner i gräddsmeten under omrörning, rör till slät konsistens.

  6. Klä en rund bakform, ca 23 cm, invändigt med plastfilm. Formen bör ha löstagbar botten.

  7. Bre ut smeten i formen.  

  8. Täck tårtan med plastfilm och ställ i kylen minst 10 timmar.

  9. Lossa tårtan från formen. Stjälp upp och ner på serveringsfat, lyft bort plastfilmen. Sikta över kakao eller dekorera med bär.

Nästa gång ska jag testa med en skvätt konjak i!

Den ena tårtan gjorde jag 2 dgr innan den skulle ätas, den andra dagen innan. Vi åt de sista resterna 4 dagar senare och de var lika goda. Jag testade också att frysa en bit, funkade perfekt.

(Receptet kommer ursprungligen från Allers, jag bara uteslöt savoiardikexen som de hade i. Fick receptet av en kollega.)

Annons:
Saga2
2007-04-13 11:48
#1

Skrattande Mmmmmm….låter jättegott……

Tack

ovkyhn
2007-04-13 14:16
#2

Denna kaka gjorde ja i går och bjöd symötes tanterna på, alla tyckte den var jätte god o den såg så vacker ur ett riktigt proffs verk.

Jag gjorde en botten på mandel o smör o gräddade i ugnen , när den kallnat var det bara o hälla på chokladsmeten , den fick stå kallt över natten , sen pudra ja med kakao o garnera med jordgubbar o spritsa en gräddros vid varje jordgubbe.

annarosa
2007-04-13 14:19
#3

Det låter ju alldeles för gott! Jag skulle nog äta upp hela tårtan själv.

navarro
2007-04-13 14:33
#4

Nu blir jag verkligen avundsjuk! Kan ni verkligen ata allt detta utan att ni far problem med magen eller huvudvark?

korseett
2007-04-13 16:02
#5

Jag har gjort något liknade idag till vår kväll för två. Jag smälte 50 gr 75% choklad, hällde i 2 tsk punch och rörde omkring- mest för att få smak. sedan hällde jag i 1 dl grädde och försökte vispa men det gick inte så bra så jag vispade 2 dl grädde vid sidan om och sedan rörde ner försiktigt i chokladsmeten.  Nästa steg var att ta två stora vinglas för 20 cl och varva hallon med chokladgrädden och sedan in i kylen. Det blev över till ett glas till. det blev tre st av den här satsen men tar man inte lika mycket så räcker det nog till 4-6 st. Jag får se ikväll om det verkar mycket. Jag behöver ju inte äta upp.

kolisarna i det här är ju chokladen, punschen och hallonen. Har ingen aning om hur mycket kolisar men vi ska ha vår kväll i kväll med räkor, ostar och vin och så den här efterrätten- afrodisiaka! *hihi*

Gunnilla
2007-04-13 16:33
#6

ovkyhn, hur gjorde du mandelbotten? Kan du inte lägga in ett recept här i tråden?

navarro, ja, jag åt av tårtan 5 ggr och gick inte upp något.

Annons:
Mervi
2007-04-13 17:01
#7

navarro, inte jag. Jag brukar göar lite extra gott vid festliga tillfällen men det blir inte på helgerna. Det går inte. Jag blir bara sugen på mer och får problem. Alltså bara vid speciella tillfällen som födelsedag, jul osv. När jag har gäster så gör jag något till dem och låter bli själv.

Men min man vill gärna haSkrattande

Gunnilla
2007-04-13 17:07
#8

Ja, vi hade semester när vi åt den. Nästa gång jag gör tårtan blir till min mans födelsedag (1½ månad ditRäcka ut tungan).

ovkyhn
2007-04-13 18:22
#9

150 g mald mandel o 50g smör rör ihop o tryck ut i en rund sockerkaks form med löstag bar botten, grädda tills den fått lite färg.

Detta resept ska finnas någon stans här på forumet men vet inte vem som skrivit de , gott blev det i alla fall.

magma
2007-04-13 18:48
#10

Jag ska prova tårtan till min sons födelsedag tror jag, han fyller fem år 23 april och en tårtbit då vill jag verkligen ha. Det får bli en vanlig tårta och en LCHF-tårta till mig och min pappa. Och de som vill ha utöver oss, förstås… Flört

navarro
2007-04-13 20:31
#11

Jag tankte gora tartan for att testa men nu visar det sig att det inte gar att fa tag pa creme fraiche. Kan jag anvanda hemgjord yoghurt istallet, kan gora med gradde istallet for mjolk i maskinen. Men vill fraga forst innan jag satter igang, det kanske inte alls funkar som creme fraiche. Vad tror ni? Typiskt nu nar jag blivit sa sugen pa tartan, det har redan borjat vattnas i munnen.

ovkyhn
2007-04-13 20:59
#12

Det går säkert bra o göra egen yoghurt på grädde eller bara öka grädden o vispa den.

magma det blir säkert fler än du o pappa som äte av lchf tårtan

navarro
2007-04-14 14:17
#13

Bra, da skall jag forsoka detta. Jag har ju yoghurtmaskin eller vad det nu heter och gjorde forr pa 1 liter mjolk, 1 liten Danone naturlig yoghurt och 3 msk torrmjolkpulver med Bifidus. Detta ar val helt fel nu. Vad skall jag anvanda for att fa ratt konsistens och god smak?

Annons:
Saga2
2007-04-15 20:12
#14

Testade din chokladtårta idag, använde Willys egen mörka choklad utan vanligt socker då jag har 2 diabetiker i familjen, en med typ 1 & en med typ 2, minns tyvärr inta vad dom ersatt det med, men den blev fantastiskt god….Skrattande

Mervi
2007-04-29 19:21
#15

Idag har jag gjort denna underbara tårta och dekorerad med jordgubbar, den kommer jag göra flera gånger.

Jag använde Anton Bergs 72% choklad, den gillar jag mest.

Tack för ett kanonrecpet.

magma
2007-04-29 20:35
#16

Jag gjorde den på Marabous 86% men tyckte jag hade svårt att få chokladkrämen blank och fin- och så blev tårtan "torr" på något vis? Liksom lite som svampig skumgummi, såg ut som man hade haft i mjöl nästan. Undrar om det berodde på att chokladkrämen var lite grynig? Misstänker det, för alla andra verkar ha fått bra resultat.Generad

MiaP
2007-04-29 20:52
#17

Navarro, har du inte någon Carefor eller El Corte Ingles i närheten, där kan du nog få tag i Creme Fraiche tror jag.

Jag har för mig att det är problem med att göra yoghurt med grädde istället för yoghurtbasen, möjligen om du syrar grädden först så att den flockar sig. Är det någon annan som vet?

Mervi
2007-04-29 21:12
#18

magma, jag får också grynig konsistens av marabous choklad, där för valde jag Anton Berg, den blev helt slät och fin  och kakan blev jättegod.

magma
2007-04-29 21:30
#19

Då ska jag ge den en chans till nästa gång jag ska försöka mig på en tårta, det blir väl när minstingen fyller två i juni.

Mervi
2007-04-29 21:43
#20

Rör inte ner chokladen förrän grädden svalnat, om den är för varm kan det också blir grynigt. Lycka till!

Annons:
magma
2007-04-29 21:49
#21

Aha! Jag hade i chokladen när grädden var kokhet…

Tieto
2007-04-30 15:26
#22

Min tårta står i kylen nu! Smaksatt med Baileys….. Och med Mascarpone i stället för CF. Smeten var i alla fall god :)

 Mvh
/Ingela

Mervi
2007-04-30 16:04
#23

Man kan variera den med olika smaker. Jättebra recept.

jenny_li
2007-04-30 17:14
#24

Oo - detta ska testas! Ingela (#22) - du rapporterar väl hur tårtan blev  med Mascarpone också?! :o)

Kia
2007-05-01 18:48
#25

Denna ska jag testa på mina kollegor en dag.

Vågar inte göra den till mig själv speciellt inte idag då jag haft choklad besatthetstankar……Åkte in ibland mina bokmärken :)

Saga208
2007-05-01 19:03
#26

Denna sak är en undebar sak…hela familjen är besatta….=)…drog ner lite på kakaon och hade i 2 tsk hermestetes…då blev den inte riktigt lika besk för småttingarna här hemma..mannen han sätter i sig en bit / dag…och för mig är det kanon när suget sätter in…TACK så jätte mycket…JIPPI

Karin20
2007-05-01 19:54
#27

Världens godaste, det trodde jag inte i går!

Jag är inte någon hejare på att baka, så jag trodde allt skulle gå åt skogen. Köpte tre påsar färdighackad mandel och rörde ut med smör och lade i en form med löstagbar kant. "Tills den fått färg". jo jag tackar, halva var mörkbrun och halva var jätteljus. Och fettet hade runnit ut i kanten, så ugnen blev inte så vacker. Tre chokladkakor tog jag och 5 dl grädde tillsammans med 2,5 dl creme fraiche och när allt var klart hällde jag chokladkrämen över mandelbottnen. Och, naturligtvis, kanten läckte ju som sagt var, så nu blev det chokladkräm på golvet! Tog därför plastfolie över alltihopa och ställde ut på altanen. Igår alltså. Skulle detta verkligen stelna till tårta? Eller skulle det bli katastrof?

Just nyss har vi ätit av en kanongod tårta, chokladig, gräddig och med knapriga mandelbitar i. Smakar som paradiset! Och med extra vispgrädde till. Får du verkligen äta sånt här gott, blev dagens kommentarer. Jodå, någon gång! Fast choklad är lite farligt! Stavas även tjocklad.

//Karin

Annons:
Mervi
2007-05-01 20:00
#28

Tjocklad!SkrattandeDet var skojigt.

Tieto
2007-05-02 10:14
#29

Tårtan blev kanon med mascarpone! Jag gissar att den blir lite mildare med mascarpone än med CF. Barnen tyckte nog att det kunnde ha smakat lite sötare, men vi vuxna tyckte att det var kanongott. Kommer göra detta igen!

Mervi
2007-05-02 13:09
#30

Tieto, tog du lika mycket (2 dl) marcarpone?????

Gunnilla
2007-05-02 16:47
#31

JÄTTEVIKTIGT (stod det i ursprungsreceptet) att den uppvärmda grädden ska ha svalnat och blivit ljummen!

Funkar inte med 86%-ig choklad, det blir för bittert. Själv använde jag Marabous 70%-iga.

Eftersom jag hade sockerätande äldre släktingar på kalaset bjöd jag sötad vispgrädde till.

Tieto
2007-05-02 17:39
#32

Jo, ca 2 dl mascarpone.

magma
2007-05-06 17:45
#33

Så den varma grädden ska svalna tills den bara är ljummen innan man har i chokladen? Lyckas man smälta den då? Men man kanske kan krossa den i små, små bitar först så går det lättare.

Mervi
2007-05-06 21:13
#34

Chokladen smälter bra även om grädden är ljummen, det tar lite längre tid bara. Det går lättare med mindre bitar.

Annons:
maibrit
2007-06-27 21:43
#35

Underbar, supergod tårta. Tack få mycket för receptet. Även min man tyckte den var väldigt god.

Skvättade i lite baileys, den blev "lite" söt då……mmmmm

Skogstrollet
2007-06-27 22:46
#36

Vill flika in ett tips på annat njutbart. Ligger som recept "Chokladgott" under "mat, efterrätter, sötsaker"

Cattis77
2008-03-16 11:25
#37

Den här tårtan blev jag tipsad om i ett annat forumKyss

Gjorde den i fredags och åt en bit då och även en stor bit igår till Melodifestivalen. Ville ju unna mig nåt riktigt gott. OCH….den här är underbart GOD. Krämigare får man leta efter. Helt i min smak. Tog Lindhs choklad med mintsmak (100gr) och resten vanlig mörk Lindh till resterande.

Nackdelen är att den räcker så långt….Oskyldig Lär nog bli en bit idag med. Sen åker resten in i frysen. För det borde väl inte vara nåt problem?

Åt med valnötter och lite hallon till. MUMMA!!!!!!!

[Karro]
2008-03-16 15:51
#38

Låter verkligen kanongod! *bokmärker*

Karin20
2008-03-21 11:30
#39

Underbar tårta, ska göra den nu tills i morgon

//Karin

Cattis77
2008-03-21 11:54
#40

Ska precis göra en repeat idag på denna. Längtar till första tuggan:-)

Inke
2008-03-21 18:11
#41

Nu har jag också gjort en chokladtårta. Den ska bara stå i kylskåpet??

Hur blir den i konsistensen när den har stått färdigt??

Kanske gott med grädde till, den var ju ganska stark i smaken.

Annons:
[linda-pinda]
2008-03-21 19:12
#42

Tusen tack! Det var min tur att bjuda på fika på jobbet den här veckan och jag gjorde den här tårtan. Alla tyckte fantastiskt mycket om den! Men oj vad mastig den var! :-)
Jag gjorde den med mascarpone istället för creme fraiche och med den enkla mandelbotten, sedan serverade jag den med vispad grädde (och frukt för dem som så önskade). Succé!

Allamej
2008-03-22 17:49
#43

Finns det något sätt att komma undan dom 10 timmarna i kylen? En stund i frysen kanske?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Cattis77
2008-03-22 19:29
#44

Jag har haft den en stund i frysen. Funkar jättebra. Ska även frysa in denna tårta jag gjort då det är jättemkt kvar. Borde inte vara några problem med smaken sen tror jag.

Jag krossade lite valnötter denna gång och tryckte ner överst innan den ställdes i kylen. Sen när man vänder den hamnar alltså nötkrosset i botten och gör att kakan får lite tuggmotstånd. Åt med grädde till idag:-) MÄTT!!!!!

Tintaglia
2008-03-22 19:47
#45

Nu har familjen just avnjutit denna kaka - mycket god tyckte jag som är van vid ickesöta smaker. De två yngsta barnen åt den inte, den äldste strödde på socker liksom maken… Ändå försökte jag göra den lite barnvänligare - jag hällde i en tsk vaniljpulver, tog snabbcappuccino i stället för snabbbkaffe samt mindre kakao. Jag bredde grädde på, siktade på lite kakao, petade dit lite valnötter och några gula marsipan-kycklingar, det blev riktigt fint! Men vad mäktig…

nobban7
2008-06-12 00:24
#46

Bokmärker

DrAnna
2008-06-12 00:31
#47

Bjöd på denna på min födedelsedag och nu senast på studentmottagningen och alla var hänförda ( behövde inte presentera den som något speciellt i dietväg utan bara som findessert…)

MiaKia
2008-06-23 22:16
#48

Denna goda tårta åt vi till Midsommar. Den gick hem hos alla gästerna, även de som är vana vid socker liksom barn.

Rekommenderas starkt!

Så här god såg den ut med lite jordgubbar och grädde:

Jag lägger ut det här receptet på både min lchfblogg och min fotoblogg och länkar tillbaks till den här tråden, hoppas det är ok, Gunnilla! Tack för ett supergott recept!!

Annons:
[Karro]
2008-06-23 22:16
#49

kanske ska göra den till sambon fyller år? säkert ingen som kommer märka att det är en lchftårta hihi

[Karro]
2008-06-23 22:19
#50

magma var bara tvungen att kommentera!!

Jag gjorde den på Marabous 86% men tyckte jag hade svårt att få chokladkrämen blank och fin- och så blev tårtan "torr" på något vis? Liksom lite som svampig skumgummi, såg ut som man hade haft i mjöl nästan. Undrar om det berodde på att chokladkrämen var lite grynig? Misstänker det, för alla andra verkar ha fått bra resultat.Generad

så söt du är Glad

MiaKia
2008-06-23 22:25
#51

Åh, gör det! Min familj är riktiga sockergrisar och alla tyckte att den var fantastiskt god. Den kommer helt klart bli ett inslag på våra bjudningar och så fantastiskt enkel att göra.

[Karro]
2008-06-23 22:38
#52

jo precis har ju också det på min sambos sida… min egen vet ni ju vid det här lagret är rätt så LCHF präglat Cool

Magica1970
2008-06-23 22:46
#53

"… världens godast chokladtårta …" är en kraftig underdrift :) Gjorde den med mandelbotten och serverade med vispad grädde. Den gick hem hos såväl vuxna som barn. Gottgottgottgottgottgottgottgottgott!

[Karro]
2008-06-23 23:14
#54

woohoo bestämt det blir till sambons födelsedag! sen även till min egen men det är det ju låååååååååååååååångt kvar till

[Karro]
2008-07-12 13:48
#55

Så…. vad är den bästa varianten? :)

mandelbotten låter riktigt gott

Annons:
MiaKia
2008-07-12 13:51
#56

Hm, jag tycker nog så här på sommaren att tårtan e godast i orginalversion med grädde och färsta jordgubbar till.

Åh, nu blev jag ju sugen! Tur att jag sitter strandad ute i sommarstugan utan närhet till nån affär och bara bra mat i kylen.Glad

[Karro]
2008-07-12 13:52
#57

hehe, som sagt ska jag göra den till sambons födelsedag, så måste tänka ut så man hinner handla innan o så

MiaKia
2008-07-12 13:55
#58

Mums, berätta gärna vad det blev.

[Karro]
2008-07-12 13:58
#59

mia_kia visst gjorde du med mandelbotten?

hur mycket hade du tilll en vanlig form liksom? :-)

[Karro]
2008-07-12 14:01
#60

hittar att Karin20 hade skrivit med hur mkt hon hade använt kanon tack!

MiaKia
2008-07-12 14:11
#61

Jag gjorde utan mandelbotten, så här

http://mylchflife.blogspot.com/2008/06/krmig-chokladtrta.html

Men jag har även gjort vanlig tårta på mandelbotten, så det blir nog också supermumsigt!

piri-piri
2008-07-13 01:25
#62

Bjöd på denna tårta med jordgubbssås till. ……en riktig höjdare.

Annons:
KajsaVarg
2008-07-13 15:16
#63

Åh… fettångesten är total…

Jag har nu på fm blandat till den här kakan/tårtan. Jag gjorde bara halva satsen och utan kakao och kaffepulver.

Hade köpt 200 g 86% choklad så 70 g blev liksom "över" Vad tror ni att jag gjorde!? jo, pulade i mej 70 g choklad, mörk men ändå!!

Mår illa av bara tanken på kolhydraterna som var bra onödiga. Detta visar mej bara sånt som jag redan visste; jag kan inte ha godsaker hemma. Har noll karaktär på sötfronten och skulle inte ens ha gjort kakan.  :-(

Vi sockerberonede ska inte locka oss själva med sånt här, att man aldrig kan vara efterklok FÖRE.

DaMum
2008-07-13 15:42
#64

#63

Måste hålla med ovanstående talare!

Jag är säker på att tårtan är underbart god, men vi ska inte ha sånt här! Vi ska ju släppa sötsug och inte trigga oss själva med att hitta substitut för det ena och det andra.

Försöker inte att döma, jag har själv lagt ut ett och annat recept, till exempel på LCHF-glass. Men jag inser att det stjälper mer än det hjälper.

Numer bjuder jag aldrig på söta saker. Brieost, nötter, salami, oliver. Eller så får man vara utan.

Tycker detta är ett ganska stort problem, och vill gärna diskutera. Men jag vill inte att någon ska känna sig påhoppad av mig.

Kram!

KajsaVarg
2008-07-13 21:12
#65

Uppdatering ang min chokladkaka…

Jag KASTADE kakan eller tårtan… själv likande det mer en fat Chokladmousse. Nå, whatever.

Jag måste va strikt med min kolhydratskost, jag inser varje gång jag gör nåt sånt här korkat att det fungera inte på mej. Det inte bara triggar sötsuget, det påverkar mej mntalt… trots att det är nyttigare än kakaor med mycket socker i så känner jag mej misslyckad och som världens största fuskare. Jag skrev att jag hade fettångest, då menar jag inte ångest över fettet i kakan utan över det som finns på kroppen. När jag gör avsteg känns det som flera kilo mer  :-(

Jag avundas er som kan stoppa i er sånt här utan att få dåligt samvete och illmående känslor. Det betyder att ni i grunden har ett sunt förhållande till socker, vilket INTE jag har.

Socker för mej är rena döden, det har jag inte fattat förrän jag började med den här kosten i februari.

Så känn er inte påhoppade eller fördömda, jag pratar för egen del. Njut av chokladen om ni kan  :-)

Uttelille
2008-07-13 22:48
#66

Jag gjorde i alla fall tårtan på ett kalas. Den var jättegod med en stor klick grädde och några hallon. Jag frös ned det som blev över och tänker ta om jag vill ha en bit någon gång eller om man tar med sig till någon annans kalas.

Tack för receptet!

Frihet07
2008-07-17 14:52
#67

Tips när man gör olika tårtor och vill ha en botten är att ta mandel - eller hasselnötsmjöl och blanda med hårt vispad äggvita. Nred ut på bakplåtpapper i en rund form och grädda tills den stelnar. Denna botten kan man göra fler av om man vill ha en flersiktstårta.

Bland annat har jag toppat med rabarberkompott som jag sötat ytterst litet med lite fruktsocker bara för att få bort det allra syrligaste sedan grädde och skivade jordgubbar. T o m barnen åt.

[Karro]
2008-07-26 19:56
#68

Nu står min i kylen!

Gjorde mandelbotten till! Hoppas det blir bra, mamma o pappa får vara domare imorgon!

nobban7
2008-07-26 21:23
#69

#65. Hoppas ångesten släppt nu. Tufft att kunna slänga kakan. Grattis!

Annons:
Margareta
2008-07-30 09:57
#70

Den var kanongod. Första gången jag är på födelsedagskalas på 3½ år och smakat av tårtan.

Efter så lång tid med LCHF har jag faktiskt inga som helst problem med sug eller annat efteråt. Jag äter det jag bestämt och sen är det inget mer med det. Värre var det i början, då skulle det inte alls ha fungerat.

Därför är det bara att konstatera IGEN att vi är alla olika och vi har kommit olika långt med vår kosthantering.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Karro]
2008-08-02 17:46
#71

Mamma gjorde den även till deras kräftskiva och hackade mandelspån som botten och då blev det kom vi fram till ungefär som biskvi utan det där chokladöverdraget! Faktiskt skulle det bli det om man smälte choklad över efter ett antal timmar i kylen… Värt att tänkas på….

Mandelbotten till en tårta:

  • 100g smör
  • 3 påsar hackade mandelspån

Gräddades i 225gr tills lagom färg.

Ubban
2008-08-02 19:52
#72

Ja, herregud så god din chokladtårta var, Gunnilla. Jag gjorde den i går och serverade med hemgjord glass och det var rent himmelskt gott. Använde Lindts 70%-iga mörka choklad (200 gr) och sedan 50 gram av deras med Chili. Den är visserligen bara 49%-ig, men huvuddelen var i alla fall 70%…

MUMS!!!

godisanna
2008-08-18 16:59
#73

Jag har precis testat den på mina jobbarkompisar.. fyllde år igår å då måste man bjuda på någonting.. och den var väääldigt god!!!

alla tyckte den smakade jätte gott. men jag fick några kommentarer om att den va väldigt onyttig när jag sa vad den innehöll.. onyttig för dom som är fettskrämda kanske.. Flört

Tack för receptet.

spindelfot
2008-09-02 23:33
#74

Jag vill putta upp den här tårtan, har nu lagat den tre gånger och den blir lika bra och god varje gång!

den är dessutom dryg och räcker till fler personer än vad man tror, utfodrade 12 pers med den för ett par veckor sedan och det blev bitar över..

får alltid massvis med kommentarer om hur god tårtan är, och det känns väldigt lättförtjänt för den lagar verkligen sig själv :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Margareta
2008-09-02 23:39
#75

"Lagar sig själv" var ett bra uttryck - det stämmer på den här tårtan - mer än väl.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Thea
2008-09-03 13:00
#76

En fråga; Någon som provat att göra den på Linds 70%-iga mintchoklat? Jag är grymt svag för mint…

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Facklan
2008-09-04 22:07
#77

Jag gjorde den idag .. sonen fyller o jag ville vara med o fira !

jag hade bara 100g 70% o resten mörk blockchoklad … inte riktigt "äkta" men det vart en mäktig historia som jag klart kommer göra fler gånger med mer äkta vara !!!

Det med mint låter klart gott … jag är ju svag för kladdkaka med polkagrisar på … o detta blir ju liknde *s

nu är jag mättare än mättast !

[Karro]
2008-09-05 11:14
#78

Glad

nobban7
2008-09-13 11:56
#79

Tog mascarpone stället för CF, löste upp kaffe- och kakaopulvret i den varma grädden och tippade i en skvätt whisky och en aning vaniljpulver.
Serverade med lite vaniljsmakande vispgrädde och några hallon.
Enkelt att göra, gott att äta. Tack för tipset!

basta-ya
2008-09-13 13:25
#80

Ska göra denna så omtalade tårta idag Glad

Den kommer nog säkra min första plats på makens "Topp-lista"…

Det får bli med mandelbotten och med mascarpone istället för cf.

Men vi är bara två hemma, och nu undrar jag om hur det gått för er som fryst den, smakar den fortfarande ok?

basta-ya
2008-09-13 18:56
#81

En fråga ang. mandelbottnen hur mycket mandel ska det ingå?

Tänkte göra den med smör och mandel.

Mina påsar innehåller 400gr och tre påsar x 400 är väldigt mycket….

ha en mysig helg allaGlad

FruFilur
2008-09-13 19:05
#82

Så har jag också gett denna ett försök (tänkte prov"baka" den inför nästa helg när Herr Filur fyller år och vi ska ha en massa folk hemma) och den står nu i kylen och gottar sig…

Hoppas verkligen att den "samlar sig" för annars blir det väldigt kladdigt kan jag tro, ska bli spännande att se…

Gjorde några ändringar i receptet ; jag använde 70% choklad med hallonsmak, och spetsade till smeten med några matskedar hallonlikör, samt uteslöt kaffet och kakaon, det kändes som om det skulle bli "chokladigt" nog ändå (hmm, hoppas att kakaon inte var till för binda ihop det hela, *gulp*)

Tog dessutom och gjorde en mandelbotten först, sen ska man ju läsa ordentligt och se, det stod ju krossad mandel, jag stod där med mandelspån, mitt dumma spån! Men, man är väl inte sämre än att man anpassar sig till situationen, fram med stavmixern och mixa ihop dem med smöret… Tänkte så nåt åt hållen "vad f-n, jordnötssmör är ju gott" så jag klickade i en matsked sånt också innan jag bredde ut det i ugnsformen….

Väntar med spänning!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

basta-ya
2008-09-13 20:28
#83

Det blir ingen choklad tårta för oss idag, för ingen verkar läsa denna tråd Gråter Jag som utlovat lördagsgodis….

Förbarma er,  snälla Oskyldig

Annons:
Emea67
2008-09-13 21:13
#84

Hej undrar om det är det här du söker!

OBS att det står mandelspån annars får du kolla längre upp i tråden Skrattande

#71 skrev

Mandelbotten till en tårta:

  • 100g smör
  • 3 påsar hackade mandelspån!!

Gräddades i 225gr tills lagom färg.

//Emea

Emea67
2008-09-13 21:16
#85

#9 skrev så här

150 g mald mandel o 50g smör rör ihop o tryck ut i en rund sockerkaks form med löstag bar botten, grädda tills den fått lite färg

Lycka till!

//Emea

basta-ya
2008-09-13 22:02
#86

#85 Kyss

150 gr…helg godiset är räddat!

#84 (mina påsar innehåller 400gr)

(Missade #9 Skäms)

Tack Glad

tokfrans
2008-09-14 20:50
#87

Idag fyller min sambo år så vi "bakade" denna tårta och det blev jättelyckat! Vi tog hälften Marabou 70% choklad och hälften Marabou 70% mintchoklad.

Alla gäster tyckte att den var jättegod men MÄKTIG! Det räcker med en pytteliten bit.

Ska prova att frysa in resterna, det borde väl gå. :)

mikaelj
2008-09-14 20:51
#88

Den var väldigt uppskattad, om än lite lurig att få till i fast form!

misswhitelily
2008-09-14 21:04
#89

Denna tårta är ju bara att drömma om…tyvärr. Gråter Nu låter jag elak, men alla kak, tårt och godisrecept som finns här, tycker jag känns som ett slag i ansiktet. När jag läser i trådar så verkar det ju som de flesta äter bullar, godis och annat som är "olagligt" var och varannan dag!!?? Hur är det möjligt???

mikaelj
2008-09-14 21:07
#90

#89

Jag har haft inflyttnings-/födelsedagskalas och bakade den här chokladmoussen, äppelpaj och bröd.  Men det betyder ju inte att jag själv behöver äta av det! :-)

Annons:
FruFilur
2008-09-14 21:25
#91

#88 Jag hade inga problem med att få den att bli fast, även om jag var lite orolig innan jag hade sett slutresultatet… Den blev alldeles lagom fast och fin, och blev mycket uppskattad idag…

#89 : Hur det är möjligt : Man öppnar munnen, lassar in, tuggar och sväljer! Skrattande Nej, skämt åsido, jag kan förstå att det känns taskigt för de som är redigt sockerberoende och som inte klarar av att hantera minsta lilla godsak/kolhydrat utan att trilla dit i ett överätande, men för andra funkar det nödvändigtsvis inte så ; visst, jag tycker det är jätte-jättegott med sötsaker, men kan (numera) med hjälp av en LCHF-baserad kost och karaktärsmuskeln låta bli att äta mera (med vissa undantag som jag dyrköpt har lärt mig) även fast det finns hemma. Likaså klarar jag ett kolhydratsavsteg (igår kväll åt jag ex.vis paj, pastasallad, bröd och glass på en födelsedagsbjudning) utan annan biverkning än lite vätskevikt och stillestånd på vågen ett tag, jag personligen får inga mera sug av det utan kan lugnt gå tillbaka till kolhydratfritt direkt efter utan större saknad. Till viss del tur (att mitt sockerberoende inte är större än vad det är), till viss del enbart karaktär och stenhård mental styrning (för visst skulle jag med stort nöje kunna gå ner i kylen och mula i mig många flera bitar av den där tårtan)!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

FruFilur
2008-09-14 22:07
#92

Roade mig med att räkna ut lite värden för denna tårta på det sättet jag gjorde den (med mandelbotten med lite jordnötssmör i, marabou premium dark raspberry och några matskedar hallonlikör), och jag är mycket nöjd med slutresultatet, helt klart något som jag med gott samvete kan både bjuda på och äta av vid festligare tillfällen.

Personligen tyckte jag att mängden räcker till 16 bitar istället för de 10 som nämns i receptet ; så det är det resultatet per bit baserar sig på. (Vi var fem personer som åt varsin bit och det gick åt mindre än hälften och då tyckte vi i alla fall att vi hade fått varsin rejäl bit!).
Ej medräknat i värdena nedan är att jag serverade med lite lättvispad grädde och några hallon på varje bit också.

Hela tårtan :
ca 5057 kcal
64 gram protein (5E%)
473 gram fett (83E%)
136 gram kolhydrater (11E%)
7 gram alkohol (1E%)

Per bit :
ca 316 kcal
4,0 gram protein (5E%)
29,5 gram fett (83E%)
8,5 gram kolhydrater (11E%)
0,4 gram alkohol (1E%)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

tokfrans
2008-09-14 22:26
#93

Vardag är vardag och fest är fest. Det här är vårt första bakverk sedan vi började med LCHF i slutet av juni. Fick inte nåt sötsug av att äta en tårtbit. Men vi fungerar ju alla olika.

Maia
2008-09-14 22:52
#94

#89 Jag har också svårt med massor av godisrecept och gottande. Men samtidigt behöver jag ibland ett bra tips på vad jag kan bjuda på när det ska vara kalas. Hade födelsedag för ett par veckor sedan och hann inte laga någon LCHF-tårta. Så då blev det ingen tårta heller.

Men ett par gånger om året vill jag laga till och servera och även äta något som är lite festligt. Om detta festliga skulle innehålla "normala" mängder socker skulle jag direkt falla dit efteråt. Men om det har den fördelningen som denna tårta har går det utmärkt att inte äta hela själv och att inte få problem efteråt.

Nästa vecka ska jag byta jobb och har lovat både farvelkage i Danmark och – veckan efter – inkilningskaka i Sverige. Sådan tur jag har som kan leta upp det här receptet och dessutom få alla kommentarer om hur det fungerar att laga till den.

Jag tror att vi ska veta i vilket läge vi är. MissWhiteLily, jag förstår dig till 100%. Jag själv är i ett läge där jag inte rör vid något med socker eller stärkelse i. För andra är det tydligen annorlunda. De kan göra avsteg och testa lite lördagsgodis eller ta en macka. Men den här tråden spänner över ett och ett halvt år, så just denna tråd handlar ju inte om var och varannan dag, utan om att få det totala livet att fungera.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

misswhitelily
2008-09-15 12:00
#95

#94

Jag är helt med på att just denna tråden sträcker sig över en lång tid, men jag syftade på x antal andra trådar där det smaskas till höger och vänster. Trist!

Jag är inne på vecka 8 idag, utan ett enda avsteg hitills och jag mår pest och pina! När ska den så omskrivna välmåendekänslan infinna sig??? Gråter Jag vet att detta är fel stråd att kapa…Skäms

nobban7
2008-09-20 15:58
#96

Gjorde denna till min fars födelsedag. "Bästa du kommit dragande med hittills", sa mor. Gott betyg för att komma från henne.

MillisB
2008-09-25 21:18
#97

Nu inför höstens alla födelsedagar i vår släkt så kommer den här att testas minst två gånger. Tack för receptet!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Annons:
Maia
2008-09-25 21:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Jag passar på att lägga upp min bild här, där det ändå handlar om den här utsökta tårtan. Den är oerhört mättande och en tårta räckte gott och väl till 10 personer och det blev över.

En klar vinnare när man bjuder på tårta på jobbet eftersom den är så dryg.

Jag glömde kakaon, men den blev kanon ändå. Den mådde bra av att stå framme en stund innan serveringen (vilket skedde vid den s.k. andra sittningen på eftermiddagen). Fatta att jag alltså bjöd på denna mäktiga tårta och grädde klockan 10 på förmiddagen.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
2008-09-25 21:48
#99

Den såg festlig ut Maia - mina brukar vara mer "nakna".

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

MillisB
2008-09-26 01:17
#100

Fin tårta Maia!

Och bra tips på hur vi kan pynta den också!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

missaz
2008-09-26 23:04
#101

Nu har jag gjort denna, fast lite annorlunda. Jag struntade i kaffet och kakaon, använde 85% choklad, endast 200g, och tillsatte 100g philadelphia, en knivsudd ekologiskt vaniljpulver samt 1/2 dl sukrin för att mildra det lite. Smeten var iaf jättegod! Får se om detta blir en kaka eller bara kladd.

Räknade ut att näringinnehållet blev;

36 g protein

364 g fett

59 g kolhydrater

Detta blir ju bara 5,9 g kolhydrater om man delar kakan på 10 bitar, men den ser ut att räcka till fler bitar än så. =) Hoppas den blir god (och i fast form trots att jag laborerade lite med receptet).

Maia
2008-09-27 08:36
#102

#101 Faktiskt glömde jag kaffet också. Men det där att det är 5,9 kolhydrater i en enda bit (jag fick säkert i mig en tiondel av kakan) gör att jag förstår varför det smällde till så otroligt i huvudet när efteråt. Jag är definitivt inte van att få i mig så mycket sockerkolhydrater på en gång. Med jordgubbar och extra grädde och allt… Skäms

Angående dekoren så hade jag nog såhär i efterhand hellre spritsat grädde på först och sedan stuckit ner jordgubbsskivor. Lättare att skära en lagom liten bit.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MiaKia
2008-09-27 12:12
#103

Jordgubbar tycker jag inte alls behövs till, den är god som den är, men det kan ju vara trevlig att bjuda på det till gäster exempelvis?

När jag gjorde den här tårtan i somras, skulle jag precis hugga in, när jag sprang ut i köket och plockade av jordgubbarna.

När jag gjort den vid senare tillfällen har jag själv bara tagit en bit tårta och inget annat till, det tycker jag räcker gott till oss LCHFare. :)

basta-ya
2008-09-27 12:26
#104

Min Sr B älskade tårtan (med mandel botten) utan grädde och hallon, han har alltid tyckt om mörk choklad.Cool

Själv tyckte jag att choklad smaken var för stark, men det gjorde inget för grädde och hallon är min favorit Flört

Kanske kan få den mildare med philadelphia ost?

Annons:
missaz
2008-09-27 15:00
#105

#102 Ja, men jag använde ju bara 200 g choklad som har 19 g kolhydrater per 100 g. Använder man 70% choklad ligger den på drygt 30 g kolhydrater per 100 g, använder man dessutom 250 g choklad blir ju kolhydratsmängden ganska mycket större än på den kakan jag gjorde. Vet ju iofs inte hur du gjorde din kaka. =)

5,9 g kolhydrater känns inte så farligt tycker jag, men jag har iofs inte ätit av den än, så vi får väl se hur (OM!) det känns i knoppen!

Magica1970
2008-09-28 12:47
#106

Jag använder Prestige of Belgian 85% (ICA). Det är bara 16,5 g kolhydrater i den. Kakao har jag aldrig haft i eftersom jag har den mörkare chokladen (win-win :)). Mascapone istället för CF. Smeten smakar som kokchokladpudding :D

MiaKia
2008-09-28 15:46
#107

Precis! Jag har gjorde den här några ggr i somras när jag och maken bara var väldigt sugna på något (mörk choklad triggar mig inte) och vi ställde den bara i kylen nån timme och åt den som chokladpudding. :)

Tumulatus
2008-11-20 09:40
#108

Jag proppade i mig två bitar av denna ljuvliga kaka igår samt en bit LCHF kladdkaka (som också är otroligt god!).

Tänkte att det här kommer synas på vågen imorgon, och visst gjorde det det,… Jag hade gått ner 1 kg!

Mirakelkaka!

Caena
2008-12-24 01:49
#109

bakat. men ej avsmakat.. 

kunde ju varit bra om man iaf komihåg att använda 250gram choklad, och inte bara 150 gram.. *suck*
men som variation till alla andra mörka chokladgrejjer så kanske en "ljus"chokladtårta fungerar..det e trots allt sockernissar som ska bjudas..  
I'll let you know..

Sommarmamma
2008-12-30 19:26
#110

Ska testas i morgon kväll = dags att laga den nu för i morgon hinner jag inte Glad Tror jag ska göra mandelbotten och servera med grädde och hallon!

Garlica
2008-12-30 19:37
#111

Gjorde tårtan Annandag jul, med Mascarpone och mandelbotten. Mycket god och mycket mäktig….. Har lagt in hälften i frysen.

Nästa gång den kommer fram ska jag prova med hallon till.

Tack för ett toppen-recept!!!!

Annons:
Minorca
2008-12-31 00:58
#112

Hej

Jag tycker att denna kaka, är ett bra alternativ till desert vid fest. Jag har exprementerat lite med receptet, Jag gör en mandelbotten .  Förr att få lite mildare mouse, Tar jag 200g 70% choklad som jag smälter med 2dl grädde, låter svalna lite blandar med ca 2.5 dl CF, ibland smaksätter jag med apelsinskal eller 3cl Grand Mariner. Den avsvalnade chokladsmeten vander jag ner i ca 4 dl väl vispad grädde.

När jag gjorde den mildare varianten, var det igen av mina socker ätande släktingar som tyckte att socker fattades, utan alla åt med god aptit.

Sommarmamma
2009-01-01 19:42
#113

Den gick verkligen hem hos ALLA runt bordet igår (och idag!) Skrattande

Lagade med mascarpone ist f cf, tänkte att det skulle bli lite rundare smak då, jättegott blev det! Men oj vad mäktig den är!

flikkan77
2009-01-01 19:48
#114

Jag byter ut 1dl c.f. mot grädde annars tycker min man att den smakar för mycket åt c.f. hållet. I julas sa det bara slurp när släkten var här. Bredde på vispad grädde och dekorerade med björnbär.

"You just have to belive…"

skogs-tolva
2009-01-10 19:14
#115

Mamma mia vad äckligt GOTT det var att läsa denna tråd!

Nu är jag läskad, hm, hoppas maten snart är färdig, ska nog inte vara här ute och läsa när jag är hungrig ….Tungan ute

-Krista-
2009-02-04 16:40
#116

Sällar mig glatt till den stora skara som hyllar den här tårtan! Skrattande

Jag gjorde med Marabou 70% och 200 gram mascarpone istället för cf. Redan efter ca 4 timmar i kylen var den hård och gick att stjälpa upp.

Underbart god!!

liselotta
2009-03-29 16:33
#117

Det låter jätte gott!! denna ska jag göra fortast kvickast.

kricko1
2009-03-29 17:10
#118

#116

Krista - spännande med Mascarpone istf. CF. Jag har gjort den här tårtan flera gånger. Den är helt suverän och även mina barn älskar den. Bästa "chokladmoussen" de smakat (trots att jag dubblerar mängden krossat Nescafé-pulver :-)

Den enda lilla 'nackdel' jag upplevt är att den måste planeras dagen innan. Annars är den inte fast nog att skära upp som tårta. Men Mascarpone gör att just stelningsmomentet går fortare än med CF alltså??

Upplever du någon smakskillnad jmf. med CF? Tänker mest på att Macarpone har en tendens att bli lite fadd i smaken och med grädde som också är lite 'fadd' så… eller, onödig oro kanske med så goda ingredienser..

CF har ju annars fördelen att tillföra en liten gnutta fräschör (bland allt det iof. runda goda feta) tycker jag , iom. den lilla syrligheten..

Byter du bara rakt av mängdmässigt från CF till Mascarpone?

Tack på förhand! /Kricko.

Annons:
kricko1
2009-04-02 11:02
#119

Puttar upp den här tråden och hoppas på ett svar på frågan om man (Krista eller någon annan) använder precis samma mängd Mascarpone som orginalreceptets CF?

VH! /Kricko.

nobban7
2009-04-02 23:26
#120

Jag tror att jag tog en burk mascarpone istället för 1 (liten) burk CF. Det är bara att testaFlört

kricko1
2009-04-03 00:04
#121

Tack! Ja, jag får testa mig fram. Det kommer ju ett ypperligt tillfälle att göra det nu till påsk när systeryster med familj anländer Glad

VH! /K.

semms
2009-05-15 00:29
#122

Mmmm… Den här måste jag testa Tungan ute

NomNom
2009-05-28 00:55
#123

Någon som vet hur länge den står sig framme? Tex om den håller formen på en 3-timmars tågresa Tungan ute eller börjar den flyta? Någon som fryst den är? Det kan ju annars vara ett alternativ, att jag tar med den fryst….

NomNom
2009-05-28 17:05
#124

Ingen??? Gråter

kricko1
2009-05-28 17:28
#125

Här ska du få ett tips som gör att du kommer att klara tågresan galant och med tårtan helt intakt vid ankomsten, även utan infrysning Flört

Jag gör själv alltid den här tårtan i en glasform (BodaNovas gamla raka glasformar som stod på korkunderlägg) med raka kanter som jag först klär med gladpack (man får vara noga med att få plasten ända ner mot botten på formen). Sedan häller jag i smeten och viker över plastfilmen och ställer att stelna i kylskåp.

Har du en bra rund (fast med flat botten förstås) och passande plastburk med lock (tupperware e.dyl) så går det ju ännu bättre då du får locket som skydd i överkanten under transporten.

Det enda du sedan behöver göra är att se till att hålla burken/formen rättvänd under resan och sedan stoppa den i kylen en stund när du väl är framme. Dvs. innan du stjälper upp den ur formen, för ju kallare/stelare den är när du tar upp den ur formen desto finare yta får du.

Lycka till, du kan inte misslyckas på det här sättet! Glad /Kricko.

Annons:
NomNom
2009-05-28 17:32
#126

Ohh tack !! Underbart, då blir det tårta till mor Skrattande

[Pennylane1]
2010-05-26 00:08
#127

gjorde den här tårtan med mandelbotten. Hade tänkt garnera med färska jordgubbar men det fanns inga så jag tog färska hallon. Tyvärr uppskattade inte fem av de sju, som jag bjöd, den. Rynkar på näsan "Du borde tagit i lite socker" , jag ställe fram socker men det hjälpte inte ändå. Botten var god sa en av dem. Och då hade jag ändå lite sukrin både i bottnen och i moussen. Jaja… jag gillade den iallafall! Och mamma. Och grannen, åtminstone SA hon det men tog inte om.

lelli
2017-03-17 20:22
#128

Klart bästa (godaste) tårta jag gjort.

Upp till toppen
Annons: