Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7164 ggr
umbra55
2007-03-15 13:58

Arabiskt smör- ghee?

Alltså, det står en burk sånt i mitt kylskåp..

Hade sett det nämnt här och blev nyfiken--*S* men..
vad gör man med det??
Och varför är det så bra??

Annons:
Mervi
2007-03-15 15:48
#1

Vad jag förstår så använder man det som vanligt smör, det bränner inte  i stekpannan då allt protein är borta. Jag blir lite nyfiken på det, man lär ju kunna göra det själv.

Anterrabae
2007-03-15 16:04
#2

Är man mjölkkänslig är det en stor hit. Då den varken innehåller laktos eller mjölkprotein. Tror även att den benäms smörolja då det är bara fett. Smör har 80% fett, ghee har 100% precis som oljor. Suveränt att lägga i kaffe, te, ha i maten..

Det är samma som det skirade smöret man kan ha på fisken tex.. (utan bottensatsen)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MegN
2007-03-15 16:43
#3

www.svenskasmor.se kan man läsa:

- I Indien äter man ett smör som heter Ghee. Vad är det och kan man göra Ghee själv av vanligt smör?
Svar: Ghee är koncentrerat smör, dvs det innehåller 100% fett istället för 80% som är fetthalten i vanligt smör eller hushållsmargarin.

Man kan göra Ghee själv genom att köpa osaltat smör och låta det koka sakta i ungefär en halv timme. När kokningen är avslutad har man fått ett matfett med 100% fetthalt, precis som en olja.

Ghee, eller koncentrerat smör, har en längre hållbarhet än vanligt smör. I varmare länder är detta en mycket viktig egenskap. Ghee härsknar alltså inte på samma sätt som vanligt smör.

dufva
2007-03-15 17:08
#4

Gör din egen ghee

Om du lagar mat från bl.a. indiska recept har du säkert stött på ghee på ingredienslistan många gånger. Ghee (eller klarat smör på svenska) är rent smör som där man avlägsnat allt utom det rena smörfettet, vilket ger en oljeliknande produkt som tål höga stektemperaturer, har lång hållbarhet och en utpräglad smörsmak. Det kan vara riktigt knepigt att hitta ghee här i Sverige, men som tur är gör man enkelt sin egen ghee.

1. Smält smör Ta ett helt paket smör, d.v.s. rent, äkta smör och inte margarin, helst osaltat, men det fungerar även med det vanliga lättsaltade. Smält det långsamt i en kastrull på låg värme.

2. Sjud När smöret smält helt och hållet, låt det sjuda på plattan i ca en timme. Håll så låg värme som möjligt så att det inte bränns på botten. Titta till det då och då, men undvik att röra om, meningen är att bottensatsen ska separeras från oljan.

3. Svalna Efter en timme kan det se ut ungefär så här. En vit, mjölkig massa har separerats från smörfettet, och ett skum har lagt sig på ytan. Rör inte detta, utan låt det svalna ca en kvart.

4. Skumma När det svalnat lite har den vita mjölkiga massan sjunkit till botten, och ett lager skum lagts sig på ytan. Skumma av ytan så den blir helt blank.

5. Filtrera Nu är det dags att filtrera bort bottensatsen. Häll genom filterpapper eller filtertyg. Här använde vi en sil och ett kaffefilter, vilket fungerade ganska bra. Blir filtret så igenslammat att det tar stopp helt kan man behöva byta det någon gång, och om det tar så lång till att smöret börjar tjockna kan man värma på det lite emellanåt. När man är färdig ska oljan vara helt klar och har en vacker gyllengul färg.

6. Förvara Häll upp i en glasburk och förvara i kylskåpet, där den säkert håller minst ett halvår. Den stelar i kylen och blir då lite ljusare i färgen, men får tillbaka sin vackert guldgula färg vid användning

dufva
2007-03-15 17:13
#5

Ojdå, jag skickade med bilder och dom syns bara i internet explorer. Inte i firefox

hemul
2007-03-15 18:44
#6

Du har dem antagligen cahade i IE. Vi kan inte se bilder på din hårddisk. H förresten - vad många hårddiskar du har! Räcka ut tungan

Annons:
Baglady
2007-03-26 13:54
#7

Jag har precis kommit hem efter en vecka i Österrike. Med mig i bagaget hade jag ett antal paket "Butterschmalz". Det ska vara väldigt hållbart och behöver inte förvaras i kylskåp, står det på asken. Verkar behändigt tycker jag.

Är det någon som har provat? Kan det vara samma sak som ghee? Finns det något liknande att få tag på i Sverige? I så fall i vilka butiker?

Jag bor så jag kan åka över till Danmark på 45 min, därför är jag tacksam för tips på butiker som säljer koncentrerat smör även där.

Margareta
2007-03-26 20:10
#8

Spännande, jag har aldrig testat ghee men är nyfiken…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

BigBr
2007-03-27 00:13
#9

 Gjorde en sökning, min tyska är lite halvtaskig men det verkar vara Geeh, det är någon som frågar efter svensk översättning och får några förslag:koncentrerat smör, eller smörolja men tillagningsprocessen verkar samma som för Geeh, kul att det finns  att köpa.  Vi kanske skulle tjata på Lidl att ta in det. Har provat några sorter  i en invandraraffärer  men det har  haft  en sötaktig bismak.

Sara40
2007-03-27 00:49
#10

BigBr - Jag gjorde Ghee enligt Dufvas anvisningar ovan men använde vanligt saltat smör. Det blev LITE smak av gräddkola över det och absolut lite söt smak (helt ok att använda i alla sammanhang så jag upplevde det inte störande). Nu vet jag inte om jag kanske lät det koka lite för länge eller om det har att göra med att jag använde saltat smör.

hemul
2007-03-27 08:25
#11

Då brände du nog lite.

Moonbeam
2007-07-10 19:41
#12

Håller med. Ghee är supergott. Jag gör det ibland när jag hinner. Det bästa ä'r att det håller så länge och smakar gott.

Margareta
2008-02-21 22:00
#13

Dufvas Ghee-recept borde få en bättre placering - hittade det av en tillfällighet…

Tack Dufva!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Lynxx
2008-02-21 23:38
#14

Gör din egen ghee

Där har du bra bilder åxå.

Ghee (eller klarat smör på svenska) är rent smör som där man avlägsnat allt utom det rena smörfettet, vilket ger en oljeliknande produkt som tål höga stektemperaturer, har lång hållbarhet och en utpräglad smörsmak.

Margareta
2008-02-22 09:28
#15

#14 Jättebra länk - alltid bra med bilder

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: