Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Hjälp!!! Har sura uppstötningar och ont bakom

2007-03-15 21:09 #0 av: Iza_the_cat

har sura uppstötningar och ont bakom bröstbenet men inte i hjärtat

Vad ska jag göra.

Kan det vara kosten att jag äter minder och fetare

Snälla jag behöver hjälp akut

Alla svar mottages

Anmäl
2007-03-15 21:23 #1 av: zeretki

Jag har hört att yogurt kan hjälpa men vet inte själv. Brukar ta en bit mat om det inte är halsbränna för att jag ätit för mycket...för då äter jag inte mer! Flört

Anmäl
2007-03-15 21:26 #2 av: Iza_the_cat

Har haft mag katarr innan med det är länge sedan men tog en sån pilla precis får väl vänta och se

Tycks få uppstötningar och halsbränna av allt nu förtiden

Blir knäpp

Kram

Anmäl
2007-03-15 21:39 #3 av: DaMum

För mig är kokosfettet det allena saliggörande för alla slags åkommor just nu.

Märker att det inverkar gynnsamt på det mesta. Mitt råd är att försöka med det.

Krya på dig!

Anmäl
2007-03-15 21:46 #4 av: Ulf-S

Jag har upptäckt att jag får halsbränna om jag tar en sked kokosfett (rent fett eller i te) på fastande mage...

Jag har aldrig haft halsbränna tidigare, så först förstod jag inte ens vad det var! Jag antar i alla fall att det är halsbränna... 

Anmäl
2007-03-15 21:48 #5 av: DaMum

Ulf_S!

Så lustigt det kan vara! För mig fungerar det alltså helt tvärtom.

Man får väl bara konstatera att det handlar om individuella skillnader.

Anmäl
2007-03-15 21:50 #6 av: Ulf-S

Ja, visst är det lustigt DaMum!

Jag fortsätter med kokosfett, fast bara som ingrediens i matlagning eller i te om jag dricker precis före/efter en måltid. 

Anmäl
2007-03-15 21:52 #7 av: Doc

Mot sura uppstötningar brukar det hjälpa väldigt bra med receptfri medicin. Förslagsvis omeprazol/losec. Tyvärr är väl apoteket stängt över natten... på akuten lär de dock bli lite irriterade om du kommer gissar jag Flört

Anmäl
2007-03-15 21:54 #8 av: DaMum

Mmm.. det är gott med kokosfett tycker jag.

I början hade jag väldigt svårt för det, men nu älskar jag den där härligt oljiga konsistensen på té eller kaffe när fettet lägger sig som ett skikt ovanpå... Och inte behöver jag cerat heller!Flört

Anmäl
2007-03-15 22:36 #9 av: Iza_the_cat

Har omapezol hemma som jag har tagit tidigar mot min magkatarr

Så har tagit en sån

Hjälpte med fick hjärtklappning istället

Ja jag vet slutar hon aldig gnälla

Jo förhoppningsviss när kroppen fattat att jag försöker hjälpa den inte ta livet av den längreGenerad

Anmäl
2007-03-16 10:22 #10 av: umbra55

ett glas samarin/bikarbonat kan lätta på halsbrännan också, men du måste nog hitta vad du åt som utlöste det hela?

Själv får jag bekymmer med "sur mage" om jag äter för mkt rött kött. Fläsk (och fisk, kyckling) går bättre..
Och en pyttebit bröd utlöser rena vulkanutbrottet av magsyra  nere i magen..

Anmäl
2008-04-14 15:16 #11 av: sarahn

Jag har den senaste veckan haft sådana problem med sura uppstötningar. Omeprazolen hjälper inte. När det är som värst så känns det som jag har magsaft i halsen HELA TIDEN! Har aldrig haft såna här besvär förut. Mår inte speciellt illa, bara lite.

Förut när jag åt kolisar och fick lite magkatarr känning så brukade det ofta hjälpa om jag tuggade på knäckebröd eller en skorpa, men vågar inte göra det nu för jag har ju blivit så himla känslig för kolisar.

Är det nån som har nåt tips på vad man kan tugga på när man har såna fruktansvärda uppstötningar.

Det är så frustrerande när man hela tiden har magsaft smak i halsen som inte vill ge sig på några timmar.Ledsen

Anmäl
2008-04-14 15:20 #12 av: axelina

Prova att tugga i er ett par mandlar, ett gammalt beprövat sätt.

Anmäl
2008-04-14 15:36 #13 av: korseett

kalk, dolomit eller pHkalk är suveränt mot halsbränna

Anmäl
2008-04-14 15:44 #14 av: sarahn

har provat mandlar eftersom jag gillar att tugga på nåt när det är som värst, men jag tyckte inte att det hjälpte.

korseett.. köper jag det på apoteket?

tack för tipsen

Anmäl
2008-04-14 16:07 #15 av: Piia

#11 Novalucid är bra när man har det så jobbigt. det är tuggtabletter som binder saltsyra. Jag brukar kombinera med en veckas omeprazolbehandling, fast på apoteket sa dom att man inte skulle ta samtidigt. Men vad ska man gör då man har jobbigt. Iof behövs ju novaluciden bara första dagen oftast.

Eller brukade kanske jag snart kan säga, eftersom mina besvär har blivit så mycket bättre sedan jag börja med lcfh. Men för min del är det nog mängden mat - som är mycket mindre nu- som varit avgörande. samt att jag äter så sällan numera.

Anmäl
2008-04-14 16:56 #16 av: mojmoj

Sötmandlar är för det mesta bra för mig, men om det är riktigt svårt som det kan vara ibland, så är ett bra tips att tugga på en kalktablett, jag har B-calm. Det bästa är att sitta upp och tugga tabletten väl, så att den blir vattnig och sedan svälja. I sällsynta fall kan jag behöva 2 tabletter. Det har alltid hjälpt. Det här är mycket bättre än att äta massa dyra och giftiga preparat. Dessutom får du kalk i dig. Apoteksvaror måste du hela tiden fortsätta med, du blir aldrig bättre (dom vill ju ha dig som kund livet ut). Med kalk blir jag bra i långa perioder. Lycka till!

Anmäl
2008-04-14 17:28 #17 av: Lehane

Jag kunde slänga pantolocen efter 5 års högdosmedicinering (40mg), när jag slutade med alla mjölkprodukter...

Anmäl
2008-04-14 17:39 #18 av: miagumman

Jag brukar ta lite grekisk youghurt och det lindrar ibland.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!