Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Ingen gallblåsa!

2007-05-21 17:49 #0 av: mumsan

Om man inte har gallblåsan kvar hur påverkar LCHF då. Bjöd på min LCHF mat och personen fick gå på toaletten omgående och sköta magen och mådde illa. Blev det som en chock för kroppen? Hon äter veg mat annars och ej margariner, bara ge- smör, olivolja, oliver och fisk förutom allt annat i frukt och grönt och kolhydrater.  Undrande!

Anmäl
2007-05-21 21:28 #1 av: MiaP

Jag har inte heller kvar gallblåsan, men har inga problem nu. Det hade jag dock i många år efter op. Så det kan mycket väl vara problem med att äta fet mat. Jag tror det kan vara så att om man är känslig och inte får i sig kolhydraterna som bromsar fettet så kan man bli dålig. Men jag tror att den personen blir dålig lite då och då i så fall och inte bara för att hon åt LC.

Anmäl
2007-05-21 22:10 #2 av: Pasi

Utan gallblåsa blir det lätt problem med för stora mängder fett (lättare med fler men mindre portioner)...verkar dock vara lite av en träningssak, man får nog ta det lungt i början.Glad

Anmäl
2007-05-22 19:19 #3 av: Doc

Tycker också det verkar vara en träningssak, man får väl öka lite successivt på fettandelen så magen hinner anpassa sig.

Anmäl
2007-05-22 21:39 #4 av: Margareta

Jag har en väninna som skyr fett pga gallproblem och jag har ingenting att komma med som "inte vet hur det är".

Vad säger jag till henne?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-05-23 13:40 #5 av: mumsan

Tack för svaren. Då vet vi att det nte är farligt!!! Trodde väl det.

Anmäl
2007-09-09 20:05 #6 av: Iggy
Jag opererade bort min gallblåsa och fick en vacker sten (1,5x2,5 cm). Min läkare på Ersta sjukhus sa att jag skulle ta det lite lungt med kosten i början. Och känna efter. På toaletten kunde jag avläsa nr 2 ( fastare = bättre, mörkare = bättre). Nu för tiden har jag inget som helst problem. Fast jag har aldrig varit hård i magen.
Äter jag mer fett smörjer det mer.
Ni får ursäkta mitt skitprat....
Tiden innan op var hemsk. 
Anmäl
2007-09-09 20:53 #7 av: NancyAlke

Jag har också opererat bort gallblåsan. Det var inga problem med den här kosten ens när jag började... det var väl ca 1,5 år efter operationen. Vad jag har förstått så tar gallgångarna över gallblåsans uppgift efter ett tag, så min kropp hade kanske redan fixat det då.

Anmäl
2007-09-10 13:59 #8 av: ashe

Ingen galla här heller längre. Men tidigare stora problem när jag fick för fet mat. Kramper och kräkningar.

Nu underligt nog OK. Det "mullrar" lite ibland vid gallan men inga kramper eller smärtor. Undrar om det är kombinationen fett och kolhydrater som ställde till det? Även om vitt bröd var just räddningen tidigare..

Slarvade en gång och åt för mycket kolisar och fick då gallvärk. Tänker inte testa igen.

Trodde aldrig att jag skulle kunna äta så mycket fett. Jag började LCHF lite försiktigt och det käns nu som om fettet tvingar gallan att skölja rent i gallgångarna istället för att tom-krampa. 

Svårt att övertyga andra gall-op om men så här är det för mig. 

Anmäl
2007-09-10 14:53 #9 av: monkan

Jag tog bort min galla i oktober förra året. Jag mår mycket bättre utan gallan, inga mer hugg i sidan eller så, men jag fick ta det lite försiktigt med fett i början. Nu har jag ett annat problem som jag inte riktigt vet orsaken till och det är att mina levervärden går upp. De har alltid varit bra tidigare, så det har troligen med galloperationen att göra, men jag vet inte vad ännu. Jag måste vara lite försiktig med alkohol känner jag. Kan ibland få lite problem redan efter ett litet glas vin, och jag är lite försiktig med fett just nu också tills jag får detta utrett.

Anmäl
2007-09-10 15:32 #10 av: venuseva

Har heller ingen gallblåsa. Kan äta smör och begränsad mängd vispgrädde  i kall form.

Kan EJ blanda smält smör med rumstempererat, då får jag halsbränna. Ej heller värmd vispgrädde med kall.  Varm vispgrädde spär jag med vatten.

Kan dricka vispgrädde i kaffe om jag vill.  Äter inga mjölkprodukter i övrigt, får halsbränna av det.

Men SMÖR räcker för det mesta till allt.  

Anmäl
2010-01-20 15:58 #11 av: Uskus

Jag åt LCHF förra våren och gick ner 8 kilo på 2 månader, var såklart jätteglad för det men har nu fått en gallsten som måste opereras bort. Min doktor har sagt att jag inte får äta för mycket fett för om gallan drar igång kan stenen kilas fast i gallgången och jag kan dö. Detta gör mig ju lite rädd för fett även om jag skulle vilja köra LCHF igen och gå ner några kilo till. När jag ätit dåligt fett brukar jag få anfall och inte kunna sova på hela natten. Ska alla verkligen äta all typ av fett? Och så mycket? Är det inte bättre med balans för hälsan?

Anmäl
2010-07-22 17:29 #12 av: newdawn

Jag tog bort gallblåsan igår 23.00, fick hem en burk me stenar stora som jordnötter, ca en dl. Blev chokad av att det va så mycket stenarFörvånad och hur stora de va. Åkte in i ambulans i mådags med kramp i magen men fick åka hem vid 24.00 då jag blev bättre med medicin. Men ja åkte in tisdag morgon då verken började igen.

Har inte haft problem med gallan innan, vad jag vet däremot svåra magkatarr problem. och fått medicin för det, kanske va de gallan som spökade?

Blev hem skickad. Fick inget veta inte ens om hur jag ska äta eller om det är något speciellt man ska tänka på. Tycker nu efteråt att det va mycket dåligt. Tänkte inte på det när ja åkte hem va rätt snurrig av medicinerna.

Anmäl
2017-02-04 12:31 #13 av: brundinskan

Jag opererade bort min gallblåsa för 2 månader sedan.  Efter operationen fick jag träffa kirurgen igen och frågade då om det var något jag skulle undvika att äta. Han svarade då att det enbart är ANIMALISKA fetter som ska undvikas, helst helt. Och ju mer jag googlar, desto mer dyker animaliska fetter upp i det mesta man äter.

Helt underbart att bli av med all smärta dock!! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.