Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 10617 ggr
Marylojs
5/30/07, 11:57 AM

Kortison, ta eller inte ta?

Jag har problem med nässelutslag som blossar upp då och då. Senast var i början av året ett par omgångar, och då fick jag kortisontabletter plus antihistamin (atarax) för klådan. Kortisonet slog ut det hela och allt var frid och fröjd.

 Nu har det kommit tillbaka och jag har återigen fått detta utskrivet, men läkaren tyckte att jag skulle överväga att inte ta kortison i o m att det kan ha biverkningar. Hittills har utslagen inte blossat upp helt, utan det är än så länge ganska lindrigt.

Hur skulle ni gjort? Tagit kortison redan nu för att förhindra utslagen att blossa upp eller avvakta och bara ta atarax för klådan?

Annons:
problembarn
5/30/07, 12:11 PM
#1

Har du funderat över candida? Sådana utslag är ofta utbrott av candida och tar man då kortison så får candidan mera mat och växer till sig ytterligare… Jag hade sådana problem med mina öron, fast läkaren hävdade att det var eksem i öronen, skitsnack såklart, det var candida. Jag fick kortisonsalva mot eksemen som jag tacki och lov alridg tog!

Du förstås säkert hur jag skulle ha gjort, tagit utslagen och baddat dem med aloe vera, tee tree eller som det jag hörde här på iFokus nu senast kokosolja/fett!

Marylojs
5/30/07, 12:27 PM
#2

Candida? Nej det tror jag inte. Har som sagt varit hos läkaren för detta vid upprepade tillfällen och det var världens mest sympatiska och noggranan läkare som konstaterade klassiska nässelutslag. (Bl a togs tio rör blod för att försöka hitta anledningen.)

 Utslagen är alltså just nu små små röda kliande prickar utspridna mer eller mindre över hela kroppen. På vilket sätt skulle fett externt kunna hjälpa mot det?

Gronstedt
5/30/07, 12:30 PM
#3

Instämmer med föregående talare, kortison invärtes slår ut normal tarmflora och ger candidan fritt spelrum. Även om det inte är candida som orsakar utslagen, så gör kortisonet att du blir mottaglig för andra angrepp.

Har du funderat över om utslagen hänger samman med något du ätit? Urticaria är ofta en allergisk reaktion. Vid direkt klåda tycker jag det lindrar med äppelcidervinäger utvärtes.

Om du kliar dig vansinnig och MÅSTE ta kortisonet, så komplettera med massiva doser tarmbakterietillskott och inulin (FOS).

problembarn
5/30/07, 12:33 PM
#4

Tja, candida känner ju läkarna knappt till, det syns (oftast) inte på några prover och kan bete sig i stort sett hur som helst.

Extern fett skulle i så fall hjälpa genom att döda candidan som finns på utsidan, och därmed läka ut utslagen… men det var förstås bara en tanke eftersom de flesta som ätit ganska mycket kolhydrater, socker, tagit p-piller och/eller ätit penicillin eller kortison någon gång i sitt liv har förhöjt antal candidasvampar i kroppen. De flesta utan att veta om det eftersom läkarna inte riktigt tror på att man kan ha det…

navarro
5/30/07, 1:08 PM
#5

Jag som har fatt kortison fran och med 1963 och framat, bade pa huden, i dropp och spray for astma, atopiskt eksem och hosnuvar. Ibland har jag fatt akut nasselutslag over hela kroppen och pa akuten har dom sprutat in kortison. De sista 10 aren har det rackt med spray pa vintern, eftersom det tagit emot att andas av den kalla luften har uppe i fjallen. Pa huden har jag haft svara besvar de senaste tva aren och trott att det varit av datormusen. Aven har lakare sagt att det var av koksredskap med svarta handtag. Nu sedan jag ater LCHF och tar tva Omega3-kapslar varje morgon, har jag inga besvar, vi ar ju mitt uppe i pollensasong och jag ar snart den enda som inte kanner av allt detta. Huden ar som pa ett nyfott barn och for forsta gangen pa mer an 45 ar medicinerar jag inte mot astma. Jag har sett sa manga personer med biverkningar och man kommer in i en ond cirkel och kroppen vill hela tiden ha mer. Nar huden laks och man inte smorjer in langre kommer de verkligt stora problemen, med fjallig, kliande hud. Jag bor ju i Spanien pa grund av allt detta.

Marylojs
5/30/07, 1:17 PM
#6

Ok… så den samlade åsikten är att låta bli kortisonet? :-)

Utslagen har inget samband med något födoämne vad jag kunnat komma på, har redan klurat på det. Jag har varit allergibarn hela mitt liv, så jag är van vid att fundera på samband mellan reaktion och födoämnen/annat.

Annons:
Marylojs
5/30/07, 1:19 PM
#7

Tillägg: När jag tog kortison förra omgången upplevde jag inga biverkningar förutom möjligen att jag var lite lättirriterad, men det kan ju också ha haft med den vansinniga klådan att göra. (Eller det faktum att jag höll på att sluta röka i samma veva) :-)

problembarn
5/30/07, 1:24 PM
#8

Även jag var allergibarn (samt öron-näs-halsbarn… mycket penicillin blev det!!), fast företrädesvis mot födoämnen. Utvecklade även kraftig pollenallergi senare i livet. Detta visade sig vara candidans konsekvenser och efter mina långrandiga medicineringar och kostrestriktioner är jag idag helt allergifri!! Detta är min första pollensäsong utan några symptom överhuvudtaget och dessutom är min laktosintolerans som bortblåst!! Jag kan käka vad jag vill utan reaktion!! :-D

Besika
5/30/07, 2:26 PM
#9

Huvudfrågan är väl VARFÖR du får det, vad är du allergisk mot???

Aloe Vera, som föreslogs är bra, både invärtes, men även utvärtes för klådan.

Marylojs
5/30/07, 3:04 PM
#10

Som sagt, det har tagits massvis med prover för att hitta någon orsak, men läkaren lyckades inte hitta orsaken. Han sa också att det är väldigt vanligt vid just nässelutslag att man inte hittar orsaken. Sist jag var där sade han att återuppstår problemet vill han skicka mig på utredning hos experter, men jag har inte tid med det…

korseett
5/30/07, 3:09 PM
#11

pröva att smörja dig med kokosfett istället

problembarn
5/30/07, 3:29 PM
#12

Antagligen för att orsaken kommer inifrån kroppen… utslag är ju oftast signaler inifrån kroppen. Men läkarna har lite skygglappar på sig när det gäller saker de inte direkt kan förstå vad det beror på, ställa en diagnos och ge en kemikalie att smörja insidan eller utsidan med!

Jag tror fortfarande på candida… den är en smygande, tickande västerländsk folksjukdom tror jag!

parsley
5/30/07, 4:20 PM
#13

Vad beror nässelutstlag på?

Annons:
Besika
5/30/07, 4:22 PM
HannaM
5/30/07, 4:30 PM
#15

haha atarax=) det får man som lugnande på psyk…

Marylojs
5/30/07, 5:16 PM
#16

15# Japp, jag vet att Atarax är lugnande. Han tyckte väl kanske att jag behövde det när jag kom in alldeles knäpp av allt kliande :-) Tilläggas bör att jag bara atarax kvällstid innan sänggående…

problembarn
5/30/07, 5:55 PM
#17

#13 och 14 … som i sin tur beror på obalanser i kroppen… se på mig som blev frisk när jag fick bukt med candidan!

navarro
5/30/07, 6:17 PM
#18

Det dar med Candida verkar mycket intressant och det kan ju handa att det ar det som spokat for mig hela livet. Det ar bara det att ingen lakare foreslagit mig att ta prover och for 20 ar sedan hade jag ingen aning om detta. Vet nagon vad som hander i kroppen nar man ater LCHF och har Candida? Kanske ar det sa enkelt att kroppen laker ut, for att det inte ar gynnsamt langre for Candidasvampen?

Gronstedt
5/30/07, 6:59 PM
#19

navarro: Candida är litet av min käpphäst, som du kanske förstår. Jag kan prata om det hur mycket som helst! Jag har fått lära mig mycket om den för att få ordning på mitt eget liv.

Candidan lever främst på kolhydrater, så med LCHF svälter den. Fast jag tror inte man blir fri att gå tillbaka till kolhydratdiet senare - svampen kommer gärna tillbaka.

Att ingen läkare föreslagit några prov är inte så konstigt, alla läkare "vet" att man inte kan ha en systemisk candidainfektion om man inte har utvecklad AIDS. Dessutom finns candida naturligt överallt, inklusive i människans tarm, så prover som bara påvisar förekomst är inte så givande.

Sök på candida här på forumet, det har pratats mycket om det förut. Det finns också mycket mer eller mindre förnuftig information på andra håll på nätet.

problembarn
5/30/07, 7:22 PM
#20

navarro, som du säkert förstått har jag det lite som Gronstedt. Jag läser och lär om min candida hela tiden (för den precis som reaktioner på LC-kosten yttrar sig ganska individuellt).

Jag tror att huruvida man blir helt frisk eller inte beror på utgångsläget, alltså när och hur man fått candidan och hur länge den fått härja fritt i kroppen. Men jag tror precis som Gronstedt att har man en gång haft den är man för alltid överkänslig mot alla sockerarter och måste alltid vakta på vad man äter.

Jag tror även att candidan i stor utsträckning självläker av LC-kosten då den trots allt får ytterst lite att leva på. Om det nu är så att man aldrig kan bli helt fri eftersom den ska finnas naturligt i kroppen (dock ej i denna elakartade form) så blir man ju så frisk man nu kan bli med LC-kosten. Det är säkert därför så många av dina besvär blivit bättre… häftigt va :-)

Förutom här på forumet finns det massor skrivet på nätet, särskilt på "USA:iska" sidor där man tydligen kommit betydligt längre i insikten om vad det är, vilka problem det orsakar och att det är nödvändigt att behandla.

Annons:
MarieO
5/30/07, 7:35 PM
#21

Marylojs!

Har du funderat på om nässelutslagen kan vara något utifrån?

När jag har haft nässelfeber, längesedan, så har det alltid varit något utifrån tex. starka målarfärger som det har målats med i min närhet, eller ett nytt sköljmedel, en gång ett schampo mm. När min son bara var 3 mån fick han nässelutslag,trots att han var för liten enl. BVC, men jag och en sjuksköterska kom fram till att det var nog alla tulpaner och ev.mimosan som fanns i någon bukett som jag fått till min födelsedag som gett honom detta.

Avvakta du med kortisonet tills det blir outhärdligt det tycker till och med din läkare om jag förstod ditt inlägg rätt Glad

Marylojs
5/31/07, 10:47 AM
#22

Såhär blev det: Eftersom det var helt slut på atarax på alla apotek i hela innerstan och det bara kliade och kliade tog jag faktiskt en dos av kortisonet för att slå ut skiten. Sedan fick jag visserligen tag på en karta atarax via en kär bekantskap, så det löste sig till slut.

 Det här med candida låter intressant. Varför blossar det i sådana fall upp nu, när jag faktiskt lever LCHF? (Började ju om för ca en och en halv vecka sedan.)

korseett
5/31/07, 11:11 AM
#23

om du började om så kan det vara utrensningsymptom du har fått. Du svälter candidan nu isåfall

problembarn
5/31/07, 12:02 PM
#24

Precis som 90kgaldrigmer skriver så känner candidan av att den inte får den "mat" (socker, kortison, annan medicin…) den behöver och blir då dels aggresiv (ger dig sug… eller andra symptom) samtidgt dör svamparna av och bildar toxiner vilka kroppen måste ta hand om, alltså rensa ut på ett eller annat sätt!

Håll ut och lycka till :-)

Babz
6/3/07, 7:03 PM
#25

Själv fick jag nässelutslag över precis hela kroppen en gång - av okänd anledning - men eftersom jag oxå är pollenallergiker behandlade jag mig med min allergimedicin (efter läkarkontakt på telefon) och utslagen försvann då på några dagar till en vecka.

Det finns ju andra antihistaminer än Atarax, t.ex Cetirizin, Loratadin, Clarityn m.fl. och de flesta blir man inte så trött av. Det finns flera receptfria sorter, kolla på Apoteket!

Moderna kortisontabletter behöver man inte vara så väldigt rädd för, de är inte så starka. Men äta dem långa tider är väl ingen höjdare precis. Några dagar, för att förstärka effekten av antihistamin är helt OK.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Marylojs
6/3/07, 8:37 PM
#26

Alltså, de receptfria räcker inte, jag tar dem dagligen ändå för att stå ut med min pollenallergi. Det som ger mig tillräckligt med lugn för att jag ska kunna sova en natt utan att klia ihjäl mig är atarax.

 Någon som vet om utslagen kan bli värre av sol förresten?

Babz
6/3/07, 9:12 PM
#27

De flesta av de receptfria antihistaminerna är receptbelagda i större förpackning än 30 st, alltså ingen skillnad i styrka. Fast alla sorter är kanske inte så bra just mot klåda och de som är det blir man kanske lite trött av.

Vissa eksem brukar behandlas med UV-ljus. Hur nässelutslag påverkas vet jag inte. Det finns väl en viss risk att det kliar mer om du blir varm och svettig.

Har du strukit på kortisonsalva bör du inte sola.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Annons:
Anna.G
6/9/07, 1:38 PM
#28

Att äta kortison under en längre period än några dagar är inte det bästa. Kortisonet är ett syntetiskt kropseget "må bra" hormon. Kroppseget heter kortisol. Långvariga biverkningar är bla eufori, viktuppgång och ökad aptit. Kortison ges bla till canser patienter för att bla främja aptiten men också för att få pat att må bättre. Dessutom är det starkt inflamationshämmande.

Jag håller med de flesta av föregående inlägg. Prova gärna aloe vera och teatree. Ta du ditt kortison om inget annat hjälper.

Anna

Marylojs
6/9/07, 1:45 PM
#29

Kortisonet är inget jag har några planer på att äta under en längre period, men nu känner jag mig tvungen för att kunna sköta jobbet och fungera. Helst skulle jag ligga i ett kallt bad dagarna i ända, men det funkar ju inte riktigt så :-)

Men det var intressant att höra att det stimulerar aptiteten. Kan det vara därför jag varit irriterad senaste dagarna över allt jag inte "får" äta?

Anna.G
6/9/07, 7:16 PM
#30

Ja det kan det vara. Framförallt om du äter kortisonet.

Eftersom kortison vid längre tids behandling ger de biverkningar jag nämde ovan väljer läkare ofta att behandla lokalt, dvs dom salva, spray och liknande.

Anna

Upp till toppen
Annons: