Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 16029 ggr
starhawk
9/3/07, 2:39 PM

Skotska ägg

Det här har praktiskt taget blivit en stapelföda för mig:

Koka 4 ägg lösa eller hårda efter tycke och smak

Dela 400-500 g färs i 4 delar baka ihop varje del till en boll och tryck ut den till en stor tunn pannbiff, salta, peppra och mejram, lägg på ett skalat ägg och svep om ägget med färsen.

Stoppa in ägget i 225 gradig ugn i 15 min. Ät med rejält med kryddsmör

2 ägg räcker bra till en lunch

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Anterrabae
9/3/07, 3:59 PM
#1

Spännande =) Det måste jag prova, är inte van med kokta ägg i maten. man varför inte.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
9/3/07, 4:54 PM
#2

Detta lagade nog han German, tror jag han hette. Han var kock på en båt och så gjordes det ett TV program om honom, Det var jättabra program..

folke
9/3/07, 4:55 PM
#3

Låter mumsigt, ska testas !!

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

venuseva
9/3/07, 5:32 PM
#4

Blev bjuden på det av en italiensk amerikanska.

Gillade också det programmet, Mervi. Vilken mat han lagade.

Bra förslag på variation av köttfärs och ägg.

starhawk
9/3/07, 8:48 PM
#5

Lite tips, knåda färsen innan ni formar den till en boll, då håller den ihop bättre, jag brukar trycka ut den på en bit smörpapper sedan välter jag upp den på skärbrädan, viker papperet och rullar av det då sitter inte färsen fast vid underlaget, därefter saltar, pepprar och mejramar jag "hamburgaren" lägger ägget på mitten viker över sidorna och lägger det i ena handen där jag nyper ihop och plattar till mittsömmen och viker in sidorna med andra handen. Jag har upptäckt att det går bra med fläskfärs och nötfärs enbart, blandfärs brukar av någon anledning spotta och fräsa.

Lycka till!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

venuseva
9/3/07, 8:55 PM
#6

Kanontips. När jag blev bjuden på rätten hade hon gjort en rulle där äggen låg på rad, som en köttfärslimpa med äggen i mitten. Sen skar man skivor och det blev väldigt dekorativt. Skall testa ditt sätt.  Har en form av plast som man gör hamburgare i, då borde funka bra. I den har man lite olivolja i botten innan man lägger i färsen.

Annons:
starhawk
9/3/07, 11:34 PM
#7

Jo det förekommer lite varianter jag har sett en där man i princip lägger ner äggen i en köttpaj

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Andina
7/9/09, 1:57 PM
#8

Ett äggrecept värt att påminnas om!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Angelfish
7/9/09, 2:04 PM
#9

#6 Köttfärslimpan med ägg låter gott. Går det att frysa in om man gör mycket på en gång?

[Pennylane1]
7/9/09, 2:04 PM
#10

hihi har inte sett denna tråden innan, var han skotte, han som hette German? Han måtte blivit retad i skolan!

Minns när min systerson (som är född och bor i England) var liten och vi talade om att det hade flyttat in några (helt förtjusande) tyskar i härbret i hörnet av vår tomt så tittade han med stora runda ögon: "Do they have guns?!"

Egentligen fullständigt och totalt förskräckligt, men engelsmänverkar ha lite kvardröjande tyskskräck efter kriget, iofs inte konstigt men beklagligt ändå!!

spadermadam
7/9/09, 2:51 PM
#11

Kocken German är inte skotte men lagade rätten som han kallade "Skottägg". Det är säkert ursprungligen ett skotskt eller brittiskt recept.

Jag minns att han även panerade och friterade äggen men det kan man ju skippa. Eller så kanske man kan mala fläsksvålar och panera med det och fritera i smör eller kokosfett?

Jag blir sugen också nu så jag måste testa det här snarast!Glad

[Pennylane1]
7/9/09, 2:54 PM
#12

kan tyckas lite överflödigt om de ska bakas in i köttfärs? Kanske panera det hela istället? Borde bli mums! ÄNNU mera mums alltså!

Eller det kanske var så du menade!?

spadermadam
7/9/09, 3:38 PM
#13

#12 Jag menade nog bara inbakade ägg i köttfärs. Men en slags panering som är lchf-okej kanske inte är helt fel. Detta tål att tänkas på! Glad

Annons:
[Pennylane1]
7/9/09, 4:41 PM
#14

alltså jag fattade först att han panerade äggen som de var INNAN han kletade färsen runt, men det var inte så va?

starhawk
7/9/09, 5:11 PM
#15

Ursprungsreceptet säjer att man skall lägga en panering dvs skorpsmulor och sånt på utsidan, men sen skall det direkt in i ugnen, den enda nödvändiga LCHF-modifieringen är ju att skippa paneringen helt, den behövs ju strängt taget inte utan är snarast en estetisk grej

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
7/9/09, 5:13 PM
#16

jo men förslaget att använda fläsksvålar är ju LCHF

starhawk
7/9/09, 5:16 PM
#17

Jo! men det är ju som sagt en estetisk grej, dom smakar ju lika bra utan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

babybel
7/10/09, 2:01 AM
#18

Normalt görs "Scotch Eggs" med en slags korvsmet snarare än köttfärs, och sen paneras hela härligheten. Jättegott och ruskigt mättande!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

[Pennylane1]
7/10/09, 12:15 PM
#19

# 17 panering är väl inte bara en estetisk grej? Det är ju det godaste oftast (i MITT tycker) och om man kan göra det LCHF-mässigt blir ingen lyckligare än jag! Glad

Lundbomj
7/10/09, 12:43 PM
#20

Scotch Eggs är stapelvara i Skottland. Där använder man nåt man kallar "Sausage Meat"  - lite mer finfördelad, färdigkryddad färsblandning att linda in äggen i, och precis som några säger så är originaläggen sedan panerade till förbannelse. Man kan köpa dem i två eller fyrpack i vilken affär som helst, och de är redo att ätas genast. De är mycket populära och många har med ett par till jobbet istället för fika eller mellanmål. Skottarna har ungefär samma relation till Scotch Eggs som Norrmän har till mesosten. 

Jag gissar att paneringen ursprungligen är för att de ska vara mindre halkiga att hålla i - de var en gång i tiden klassisk lunch till folk med tunga arbeten med korta raster -  men å andra sidan vet jag efter tre år i Skottland att skottar gärna panerar och friterar allt de överhuvud taget kan tränga ner i en fritös. Klassikern som alla brukar förfasa sig över är den friterade Snickers som serveras som efterrätt på en del Skottska matställen.

De är en "aquired taste" och jag känner såväl människor som hävdar att de är nära himlen, medan andra tycker att de är rätt äckliga.

När jag vill ha en panerad yta på något brukar jag riva paranötter på grova sidan på rivjärnet - min mormor berättade att hon innan ransoneringarna aldrig panerade med ströbröd utan med mandelflagor så jag tyckte det var värt att prova. Det funkade helt okej. Särskilt ihop med ostpanering i ugn.

Annons:
[vaargen]
7/10/09, 12:59 PM
#21

Visst är Scotch Eggs goda!

Kan säga att även många engelsmän älskar att fritera saker, när jag bodde i London så var jag hembjuden till ett engelsktpar och som förrätt fick vi små pizza bitar…friterade…

Bra tips med rivna paranötter…måste prova det nästa gång.

starhawk
7/10/09, 1:36 PM
#22

#19: Jamen Pennylane1 panera dom då! själv tycker jag det bara är en onödig grej som sätts dit för att det skall se bättre ut, fast inläggen ovan tyder ju på att det tydligen var praktiska skäl. Jag har semestrat i Skottland summa fyra veckor på olika B&B men såg inte något av detta friterande som omtalas, och inga skotska ägg heller förresten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

copia
7/14/09, 10:23 AM
#23

Nu har jag testat att göra Skotteägg, så gott och enkelt! Jag panerade inte, utan hettade upp kokosfett i en form i ugnen, la i bollarna där  och stekta tills dom var bruna och fina. Perfekt lunchmat . Gjorde sju stycken, nästa gång blir det fler, bra att ha i frysen.

[thyme]
9/12/10, 7:12 PM
#24

*puttar upp tråden*

Nu har jag också testat "skottarna". Direkt från ugnen var de hur goda som helst, med massa kryddsmör till. Nästa gång: mer starka kryddor i smeten. Skrattande

Nu till min fråga; går de att micra dem? Hela ägg ska inte micras har jag hört, men om man skär dem i skivor? Eller smäller det då också?

Någon som vet?

Effie
9/12/10, 7:55 PM
#25

#24 Hela, kokta ägg som mikras - nej, gör inte det. Men det är formen som gör att det smäller, så skivade ska funka.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[thyme]
9/12/10, 10:09 PM
#26

#25 Det låter bra, jag har tänkt ha dem som lunch på jobbet, där vi bara har en mikro.

Och om det ändå smäller så kanske vi äntligen får en ny mikro… eller inte… Skrattande

Tack för hjälpen!

Effie
9/12/10, 10:37 PM
#27

#26 Smäller det får man städa mikron…Gladdet är det enda som händer


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Ary
11/27/12, 10:50 PM
#28

Lysande Starhawk. Älskar scotch eggs men "korvsmet" finns ju knappt i sverige och fritera finns inte i min ordbok och det här verkar så enkelt. Enda sättet det skulle kunnat bli enklare är om du kom hem och lagade dem åt mig :P          Här ska handlas fläskfärs! Tack för receptet.

Julialex
11/28/12, 1:19 PM
#29

5 år gammal tråd, men bra tips, ska testas! :D

http://julialex.blogg.se

Upp till toppen
Annons: