Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9239 ggr
Skogstrollet
7/21/07, 3:52 PM

Kokosmjöl?

Har läst olika recept med kokosmjöl… Hur får ni kokosflingorna till mjöl?

Jag körde dom i alla möjliga apparater men tycker bara att de fastnade runt kanterna och undervek knivarna.

Annons:
Anterrabae
7/21/07, 9:24 PM
#1

Personligen har jag sånt tur att jag bor relativt nära en indisk butik som säljer färdigt kokosnötsmjöl…

Finns visst även kokosmjöl som är mer som torrmjölk av kokos, man blandar det med vatten och får kokosmjölk..

Har du testat även i en blender? Kan tänka att det skulle gå lättare med en blender/blenderdel till hushållsmaksin. Där sitter knivarna i botten. Blir samma typ som magic bullet "känd från tv" som skryter med att man kan mala kryddfrön och likn. i den.. Jag tycker det borde funka

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Skogstrollet
7/22/07, 11:41 AM
#2

Får nog leta upp en indisk butik då… Har ingen magic bullet men kniven sitter ändå i botten (på några av alla apparater jag provade) tyvärr befann sig inte kokosen där, utan uppsmetad på väggarna.

Skogstrollet
7/24/07, 1:27 AM
#3

Nu har jag köpt kokosmjöl… Bästa tipsen på vad jag ska göra med det efterlyses!

mammam
7/24/07, 9:33 AM
#4

Pannkaka eller våfflor. Crepes. Sockerkaka.

Nu kommer jag inte på ngt mer!

zeretki
7/24/07, 11:46 AM
#5

Pajdeg kanske går?

Anterrabae
7/24/07, 10:24 PM
#6

Skogstrollet: kokosmjöl eller kokosnötsmjöl??

Heter det bara kokosmjöl finns risken att du köpt torrmjölk på kokos.. det enda som händer om man blandar det med ngt vått är att det löser upp sig. Mamma fick hem det, går inte att använda till något annat än det man använder kokosmjölk till.

Kolla  näringsvärdena.. Är det kokosmjöl (som torrmjölk) är kh runt 15% Annars ligger det på samma som kokosflingor.

Hoppas du fått rätt..

Nötmjölet är svårt att baka med (typ sockerkaka, eftersom det inte bildas några glutentrådar så får den svårt att fluffa till sig, men pannkaka enl "mandelpannka" härifrån funkar, pajdeg funkar oxå.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
oldwolfie
7/24/07, 11:32 PM
#7

när jag gör mitt kokosbröd  knäcker jag ett  par ägg  i  bullitten o sen två  dl  kokosflingor o  kör ett  par varv i bullitten  så att  de  blir mer malt  o  omrört

sen in tvåo en halv minut ca  i  plastform i micron

skivar  tunt  o  äter,,,mumsigt bröd  till  frukosten

de behövs inget annat   an de två ingredienserna  i kokosbrödet

kan tänka mej att  de  går  lika bra me  mixe r    eller  annat

Skogstrollet
7/25/07, 1:26 AM
#8

Tack Anterrabae, och andra. Jag har köpt rätt, det är mjöl. Jag gjorde en hyfsad "kladdkaka" till min mammas namnsdagskalas idag. 1 kg mjöl kostade 40 kronor. Tusen gånger bättre än att "mala" själv. Ska prova tipset med pajdeg någon dag när det behövs.

Gunnilla
7/25/07, 2:08 PM
#9

Var får man tag i kokosmjöl, skogstrollet?

Skogstrollet
7/26/07, 8:49 PM
#10

Jag (min man) köpte i en "indisk affär" på Hisingen i Göteborg.

navarro
7/28/07, 2:10 PM
#11

Kanske gar det battre om man later den rivna kokosen torka lite forst!

MaMaMade
5/28/08, 6:50 PM
#12

Hittade ett tips på Tasteline ang var man kan köpa kokosmjöl. De här finns i Märsta o efter vad jag förstod kan man skicka efter från dem om man inte bor i närheten.

http://www.thaifong.se/index.html

Jag har nyss mailat dem o frågat lite om storlekar på förpackningen, priser o fraktavgifter mm.

blackraven
5/28/08, 7:36 PM
#13

Kan inte du MaMaMade skriva svaret här sen i tråden? :)

Annons:
MaMaMade
5/28/08, 7:52 PM
#14

Självklart!

isaisa
5/29/08, 12:25 AM
#15

har inte läst svaren så någon kanske redan sagt det, men jag gjorde i vart fall kokosmjöl idag  - superlätt! bara att mixa med en handmixer.

MaMaMade
5/29/08, 12:55 AM
#16

Jag har försökt att mixa men det blir bara till en smet m stora flagor kvar.

Caena
3/9/09, 10:52 PM
#17

MaMaMade fick du nå svar från den där affären?
ang. priser osv?

får nog skaffa en magic bullet eller nått.. för hittade massor med bloggar ang. användningen av kokosnötmjöl..

godivaex
3/10/09, 6:53 PM
#18

Smakar kokosnötsmjöl mycket kokos eller har det en neutral smak?

Sia1
4/19/09, 9:21 PM
#19

Jag har i helgen varit på Thaifong i Märsta och tittat efter kokosnötsmjöl men det de har är endast torrmjölk av kokosmjölk vilket innehåller betydligt mer kolhydrater särskilt som dextrosol är tillsatt. Ingen som vet något ställe i Stockholm/Uppsala-trakten som som säljer kokosmjöl?

Krahso
4/19/09, 11:04 PM
#20

https://veganlife.123ehandel.se/product.html?product_id=131

Här säljer de kokosnötsmjöl på nätet. Men jag tyckte det var dyrt! Finns det inte billigare någonstans?

Annons:
Upp till toppen
Annons: