Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 20352 ggr
Honestyisdead
8/23/07, 7:21 PM

Vad ska man reda sås med?

Vad kan man reda sina såser med?

Annons:
Anterrabae
8/23/07, 7:26 PM
#1

philadelphiaost, riven hårdost, mögelost går bra även äggula men dessa måste röras i det sista. Får inte koka.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

korseett
8/23/07, 7:27 PM
#2

creme fraiche, philadelphiaost eller låt den koka lite längre för att ånga ur vattnet. Äggula i den varma ej kokande såsen går också bra men man får vispa så att det inte skär sig

Skadlig
8/23/07, 7:27 PM
#3

arrowroot

smaklöst funkar bra för min del. Det svåraste med sås är att få upp allt.

korseett
8/23/07, 7:28 PM
#4

#1 haha samma tanke tydligen fast du hann först!

Amiechan
8/23/07, 7:31 PM
#5

arrowrot funkar om man är paleodietare, men är sjukt tät på kolhydrater. Ingen bra idé om man behöver gå ner i vikt eller är sockerberoende, alltså!

korseett
8/23/07, 7:33 PM
#6

sås äter man med sked eller i mindre civiliserade sammanhang slickar man upp den

Annons:
hemul
8/23/07, 7:36 PM
#7

Tar man inte mycket mindre arrowrot än vetemjöl?

Amiechan
8/23/07, 7:37 PM
#8

Vet inte… jag har blivit vetemjölsanalfabet på sistone Oskyldig

hemul
8/23/07, 8:27 PM
#9

Har inte använt det sidan min kinamatsperiod för 25 år sedan, men jag har för mig att man tar väldigt lite.

magma
8/23/07, 9:08 PM
#10

Det används väl i ungefär samma mängder som potatismjöl för att reda med? Fundersam

Margareta
8/23/07, 9:10 PM
#11

1tsk arrowroot motsvaras av 1msk vetemjöl om jag minns rätt från viktväktartiden.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
8/23/07, 10:18 PM
#12

Var väl det jag trodde.Cool

anki1
8/23/07, 11:57 PM
#13

Jag kör med grädde och creme fraiche det blir jättegott.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
sussie
8/24/07, 12:22 PM
#14

Har sagr det förut men repeterar så gärna, senap reder lite.

Margareta
8/24/07, 12:30 PM
#15

Det finns en smaksatt fransk senap i glasburk, som är sockerfri, som jag använder som smaksättning och det tjocknar nog LITE av den i alla fall…

Jag minns inte namnet men om någon är intresserad kan jag ta reda på det när jag är hemma

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Baglady
8/24/07, 1:23 PM
#16

Hi,hi bra sås reder sig själv!

zeretki
8/24/07, 1:55 PM
#17

#16 Hehehe. :)

dozan
1/8/08, 8:52 PM
#18

Jag brukar använda lite mjukost i tunna såser… Sen jag lagt om till LCHF så blir det även hårost i såsen!!! Gott är det iaf!

fettbramat
1/8/08, 9:01 PM
#19

Man kan reda varma gräddsåser en aning med torkad mald/mortlad trattkantarell. Smakar ljuvligt dessutom. Om man tycker om svamp dvs.

Om man tycker om champinjoner funkar det bra att reda grädde med champinjoncrème.

Jag anväder också gärna philadelphiaost men har märkt att den är hopplös att spara och värma upp eftersom den gärna skär sig.

asafo
3/20/08, 1:07 AM
#20

Är inte majsenamjöl ok ?

Annons:
kostmedveten
3/20/08, 1:58 AM
#21

Svårt att reda en varm sås när paniken till stärkelse är så stor, man får gå över till kalla såser, här finns många alternativ eller ett aromsmör tex. persilje smör, hummersmör beroende av varmrättsval.

Är i fullfärd att pillaihop en avdelning med kalla såser på min hemsida, även lite aromsmör. vill det sig så är sidan färdig runt påsk. www.kostmedveten.se

Oscar.

krambanan
3/20/08, 5:24 AM
#22

Jag rörde ner lite creme fraiche i skyn som blev när jag stekte biffar ("kokar" alltid biffarna det sista med lite vatten i stekpannan så det blir rätt mycket). Blev supergod sås!

MajaMaja
3/20/08, 8:34 AM
#23

En eller två äggulor tjockar till såsen, själv kokar jag ned grädden, går även bra att reda med en klick smör på slutet.

Skadlig
3/20/08, 11:04 AM
#24

#20 Tror att det är lite väl mycket stärkelse i majsena och om man är stenålderskostare så faller det bort av ytterligare anledningar. Om man inte är alltför kolhydratkänslig så tycker jag att arrow root är bättre.

Grädde brukar jag använda till att göra sås. Kan visserligen ta lite tid att göra det på det sättet om man vill få såsen tjock men jag har hört från en kock att det ändå är just såsen som man ska börja med när man lagar mat :)

Pasi
3/20/08, 12:00 PM
#25

Jag kokar antingen ihop grädde (och CF), använder äggula eller så låter jag någon grönsak (t ex blomkål) koka med i såsen och mixar med mixerstav.Glad

anso1971
8/28/08, 10:25 AM
#26

Någon som vet näringsdeklarationen på Arrowrot? Står inget på förpackningen. Jag köpte igår, skulle göra en svampsås med grädde och blev helt villrådigt när jag insåg att både vetemjöl, potatismjöl och maizena har en massa kolhydrater. Funderade om det liksom är själva kolhydraterna som gör att det tjocknar.

Tog 2 tsk arrowrot till såsen och jag åt väl ca en tredjedel av hela såsmängden. 2/3 tsk arrowrot alltså. Hur mycket kolhydrat kan det bli? När jag vaknade idag hade jag magknip, vet inte om det hade något samband.

MimLan
8/28/08, 10:29 AM
#27

#26 Det här var första träffen på google.

Annons:
nilha
8/28/08, 2:50 PM
#28

Jag strör i lite fiberhusk, blir perfekt. Fiberhusk binder vätska Glad

Margareta
8/28/08, 2:55 PM
#29

Jag använder vispgrädde, creme fraiche eller Philadelfiaost

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

alphyddan
12/9/08, 3:32 PM
#30

Majsena innehåller mer kolhydrater än potatismjöl

[Anega]
12/9/08, 4:29 PM
#31

Jag tycker vispgrädde har perfekt "såstjocklek", annars har jag för mig att paprikapulver reder lite.

Garlica
12/15/08, 11:03 AM
#32

Färsk mozzarella funkar oxå bra. Grädde och mozzarella - mums Glad

UBCL
12/15/08, 1:00 PM
#33

Till brun sås använder jag ibland tomatpuré (7,7% kolhydrat), fungerar bra tycker jag. Ja, och så grädde och cf naturligtvis!Skrattande

MissZapp
1/15/09, 3:58 PM
#34

Creme fraiche måste helt klart vara det bästa, det kan man inte misslyckas med! Dessutom så går det hur bra som helst att värma dagen efter!Glad

Annons:
shamani
1/17/09, 7:03 PM
#35

Då jag och dottern avskyr att bita i "dillerdaller-fett" så körde vi de fetaste bitarna i en mixer. Detta hälldes tillbaka i grytan sen och gjorde grytan tjockare. Och vi slapp sätta tänderna i dallret. Glad

Zepp
1/17/09, 8:05 PM
#36

Varför reda såsen???

Det är bara vattensåser som behöver redas, använder man ren grädde eller CF eller liknande så räcker det att reducera lite så tjocknar det lagom!

Villman ha vattensås tjock duger det med att kbnäcka ett rått ägg i på slutet.. serveras omedelbart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

FruFilur
1/17/09, 8:24 PM
#37

#36 Det där är att generalisera lite för häftigt, tycker jag!

Grädde/CF tjocknar i alla fall inte alls lagom enligt min smak bara av att reducera, såser för mig ska vara i princip stuvningar, det är då de är som bäst (och dessutom mindre påfrestande på kläderna Cool) .
Dessutom stör det mig oerhört att det aldrig går att värma en sås i matlådan utan att det skär sig och blir otrevligt numera.

Men nåt svar på topic har jag tyvärr inte ; har inte hittat något som reder sås utan att ge oönskade smaksensationer (en ostsås får gärna smaka ost, men en vanlig brunsås går ju inte att reda med ost, det smakar fel!)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

[Pennylane1]
1/17/09, 8:30 PM
#38

har du testat husk?

liteneva
2/9/09, 8:28 PM
#39

Ursäkta en okunnig nybörjare.

Vad är CF och vad är husk??

Jag försöker titta runt här på dom olika sidorna för att få lite råd om en det ena o det andra. Jag har beställt LCHF kokboken men det tar ju lite tid  innan den kommer , Tacksam för all kunskap jag kan suga i mig

Melindrea
2/9/09, 8:49 PM
#40

CF betyder Cream fraiche. husk är något slags krossade frön, tror jag.

[Pennylane1]
2/9/09, 9:43 PM
#41

fröskal är det , av psylliumfrö, de beter sig lite som linfrö, men blir mjukt och tjockt och kan reda såser, binda ihop smetar  och fixa till hård mage!

Annons:
liteneva
2/9/09, 9:52 PM
#42

Tack  Melindrea o Pennylane.

Kan möjligtvis tala om för mig vad Stevia är. Att det är ett sötningsmedel av någotslag har jag förståt. Men vad ! Jag har bojkottat allt vad aspartam heter efter 6år och bara fått bukfetttma som aldrig förr. Och var kan jag event. köpa denna Stevia som jag aldrig har hört talas om förut.

[Pennylane1]
2/9/09, 10:11 PM
#43

Stevia utvinns ur sötflockel som det heter på svenska och det är en växt, det har använts sen urminnes tider i , jag tror det var Paraguay och många länder har använt det som sötningsmedel länge. Det ska itne påverka blodsockret och det tycks vara helt ofarligt, en del säger att det kan ha vissa negativa effekter men då är det nog i större mängder än vad man använder för det är oerhört sött, 300 ggr sötare än socker så man tar en gnutta bara.

liteneva
2/9/09, 10:23 PM
#44

Tack Pennylane

Vet du kanske var jag kan hitta det också. Finns det på varuhus eller i Asiatiska affärer eller kanske hälsokost.??

[Pennylane1]
2/9/09, 10:29 PM
#45

det som heter Fiberhusk finns på vanliga affärer vid bakgrejorna, är nog en gul påse har jag för mig, men jag använder Lindroos' Husk och köper det på hälsokost. EN del tycker Fiberhusken blir knastrig men det har jag inte upplevt med Husk.

liteneva
2/9/09, 10:34 PM
#46

Tack för din hjälp Pennylane

Gonatt o Ha en bra morgondag

Eva

[Pennylane1]
2/9/09, 10:36 PM
#47

gonatt, detsamma!

sockerfria
2/9/09, 10:40 PM
#48

Stevia har en egen hemsida

www.stevia.se

Det tråkiga med stevian tycker jag är att den har en konstig beska.

Jag har provat vid några olika tillfälle men bestämt mig för att det inte är något för mig.

Annons:
liteneva
2/9/09, 10:53 PM
#49

Tack för länken  Sockerfria

A-L--
2/9/09, 10:58 PM
#50

#15, Margareta, jag är intresserad av vad det är för senap du menar. Har hört talas om osötad fransk senap förut och har letat efter sådant i affärer men bara hittat Dijonsenapen som ju innehåller pepparrot och den tycker jag inte passar till "allt".

[Pennylane1]
2/9/09, 11:04 PM
#51

Maille Dijon originale, utan smaktillsats, definitivt ingen pepparrot i den,  tycker jag reder såsen också.

Margareta
2/10/09, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Det är en sort som heter Maille

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2/10/09, 12:16 AM
#53

Bilden är lite dålig - men man känner igen burkarna i alla fall Den som heter Provancale som jag gillar bäst är inte ens med på bilden men ser likadan ut

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

DoubleO-7
2/12/09, 12:43 PM
#54

Om du gör sås på grädde blir det 3g kolhydrater per en dl.

Om du gör på CF blir det 3,30g per en dl.

Arrowrot (2 tsk per 3 dl vätska) blir det 2,90g kolhydrater per en dl.

Alltså är arrowrot det man bör välja till såsen för att få så lågt intag av kolhydrater som möjligt.. Sen är det väl upp till var och en vad man vill ha kolhydraterna ifrån för källa.

[Pennylane1]
2/12/09, 1:18 PM
#55

av dem tre du nämnde ja, men tar man psylliumhusk så blir det noll. Det tar jag i vissa saker om jag inte har tex senap eller ost som reder.

Annons:
DoubleO-7
2/19/09, 7:06 PM
#56

Ja precis. A det ska jag prova någon gång. 

Personligen struntar jag i om jag tex gör dillkött en gång på en månad och använder arrowrot. Eftersom det inte är varje dag menar jag. (Det är ju en klassisk redning som blir blank och klar).
Min poäng i förra inlägget var bara att det egentligen inte handlar om särskilt många kolhydrater. Det beror ju på vad man stoppar i sig resten av dagen. Men om det andra man äter är noll, så blir ju inte dagens intag mer än 3 g.

Jag ska prova husken istället för ströbröd till pannbiffar etc. Det borde vara perfekt!

texarcana
8/8/09, 4:44 PM
#57

Inte i någon av de tre asiatiska mataffärerna jag tidigare idag besökte hade man ens hört talas om arrowrot. Märkligt, för jag trodde att det var framförallt i asiatisk matlagning man använde arrowrot.

Däremot "övertalades" jag att köpa en påse tapiokamjöl/-stärkelse för 9 kronor. För en sådan liten summa kan man ju chansa. Är det någon här som vet hur man använder tapioka? Kan man reda sås med det, hur mycket används till en dl vätska i så fall? Vad väger en tsk och hur hög är kh-halten etc?

Damen i affären var lite svår att förstå, och jag tänkte att jag kunde hitta svar på mina frågor när jag kom hem istället. Hittade dock inget vettigt när jag googlade… Så är det någon här som vet något…om inte, få jag väl låta påsen åka i slasken. Obestämd

[Columba]
8/8/09, 5:09 PM
#58

Tapioka,majsmjöl,potatismjöl och arrowrot är väl alla 100 %kolhydrater. Troligen ska dom alla blandas med vatten och sedan i såsen.Litet olika egenskaper kan dom ju ha.

texarcana
8/8/09, 9:17 PM
#59

Nja, arrowrot hade tydligen 88% kh, de andra vet jag inte på rak arm. Men det är ju det där med användningsområde och användningssätt…när det gäller tapiokan har jag alltså ingen aning, och paketet ger ingen vägledning. Nåväl, påsen får väl ligga där i skafferiet tills vidare…

Hittade förresten arrowrot alldeles för en stund sedan…på ICA i mitt bostadsområde, några timmar efter letandet på stan. Snacka om att gå över ån efter vatten (de asiatiska matbutikerna), när arrowroten fanns i min "dagliga" butik. Santa Maria, i kryddhyllan. Skrattande

[Columba]
8/8/09, 9:35 PM
#60

Tapiokan mjölet alltså används som de andra stärkelserna till redning av soppor och såser. Propotionern skulle jag börja med samma som de andra tex. potatismjöl. Liksom av majsmjöl (maizena) och potatismjöl gör endel ocksä vällingar och grötar.

texarcana
8/9/09, 12:19 AM
#61

Columba,

Potatismjöl vet jag knappt hur man använder, har gjort det ett par gånger före lchf (för LÄNGE sedan) och då handlade det om saftsås eller liknande efterrättstillbehör. Maizena vet jag funkar att reda såser med, men proportionerna…näe.

Det jag förstått är i alla fall att 1 tsk arrowrot = 1 msk vetemjöl när det gäller förmåga att reda en tunn vätska. Det talar definitivt till arrowrotens fördel. Kan man klara att göra 3 dl fyllig sås med totalt 9 gram kh, så må det vara hänt någon gång emellanåt. Tapioka har jag aldrig använt, men jag kan såklart testa det så som du säger. Förutsättningen är att det, med tanke på kolhydraterna, fungerar ungefär med arrowrotens proportioner…

[Columba]
8/9/09, 12:50 AM
#62

texacana

uppfattade att du undrade över tapiokans användningsområde. Jag tog inte ställning till vad du ska använda eller vilket kolhydratmässigt är bäst. Det vet jag inte.

Annons:
MissMullig
8/9/09, 4:36 AM
#63

Tapioka är inte det et rismjöl tro

AnnaKarin
8/9/09, 3:14 PM
#64

Tapioka utvinns ur kassaväxtens rot, själva rotknölen till och med. Tapioka förekommer i flera olika former och tapiokamjöl är nog vanligast. Mjölet används som förtjockningsmedel i olika livsmedel. Tapioka påminner om majsstärkelse.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

MissMullig
8/10/09, 2:01 AM
#65

#64

oki hur många kolisar innehåller Tapioka det ?

AnnaKarin
8/11/09, 1:40 AM
#66

Ingen aning om kolisinnehållet i tapioka.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Zepp
8/11/09, 1:52 AM
#67

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapioka

I dag testade jag att lägga i Fetaosttärningar i en köttfärssås som var lite simmig.. röde om en stund tills osten vart halvsmält.. det var gott och blev lite kletigare som man vill ha köttfärssås, och fetan passar bra till sådan rätter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Icegirl
8/11/09, 10:15 AM
#68

Har gjort köttfärssås och lagt till litet grädde på slutet och den blir hur bra som helst.

Andra varma såser försöker jag koka ner och kanske litet philadelphia om jag inte faller till föga och använder arrowrot - händer ibland när det är bråttom.

DesK
8/11/09, 10:32 AM
#69

Det går bra att ha vilken fet hårdost man vill i köttfärssåsen och det funkar precis som Zepp säger ovan.  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Andina
8/11/09, 2:04 PM
#70

Att reda med ägg fungerar, det har jag lärt mig här. Men är det någon som har provat att reda med äggpulver???

Hittade en beskrivning på hur man kan göra eget äggpulver, utan tillsatser av något slag, pga tråden "Äggpulver" - och funderar på om jag som icke-friluftsmänniska kan dra nytta och nöje av att ha hemmagjort äggpulver hemma…
Kanske nå'n tesked/matsked äggpulver eller nå't skulle fungera som redning i en sås eller soppa…? Fast å andra sidan så har jag ju färska ägg i kylen.. alltid… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: