Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5056 ggr
Wildrat
12/19/07, 4:05 PM

Rött kött- reumatism

Ni här inne som är reumatiker, håller ni er borta från rött kött eller behövs det inte med LCHF?

Annons:
Fnyfniken
12/19/07, 4:10 PM
#1

Jag har provat den varianten av vanlig kost men det gav inget resultat. Nu provar jag LCHF med till viss del rött kött, men har inte mräkt någon skillnad här heller.

Sagittaria
12/19/07, 4:20 PM
#2

Jag har inte ätit kött på många år, så jag har inget att jämföra med. Men jag har en reumatisk sjukdom (pelvospondylit). Det är ju alltid intressant att diskutera vad som förbättrar respektive försämrar sjukdomen. Just nu är jag rätt dålig, trots lchf. Fundersam

ebet
12/19/07, 4:23 PM
#3

Absolut inte, jag har hittills inte läst ngt som jag verkligen blev övertygad av. Dessutom märker jag ingen skillnad. Haft reumatiska (jättestora) problem + chrons, jag har fått stor hjälp med medicinen Enbrel. Men nu när jag är inne i sjätte veckan är jag övertygad av att jag mår även bättre av kosten. Till och med kan minska medicineringen aningen. Äter kött av alla slag. Det senaste jag läste om rött kött reumatism är det nedan:

**Allt kött utom kyckling mer än fördubblar risken för att få ledgångsreumatism. Det   skriver Svenska Dagbladet som refererar en engelsk forskningsrapport som bygger på en flerårig undersökning av   25 000 vuxna människors matvanor. Man fann att konsumtion av rött kött, allt utom vitt kycklingkött, och andra köttprodukter mer än fördubblade risken att få ledgångsreumatism.Samtidigt påpekar forskarna att det är okänt varför rött kött skulle öka risken för reumatism. Det kan vara tecken på något annat livsstilsfenomen som i sin tur ligger bakom att man fått reumatism. **

Det finns otaliga forskarrapporter om allt möjligt farligt vi stoppar i oss, som sedan visar sig vara felaktiga. Varför dessutom just livstilsfenomen skulle orsaka reumatism finner jag ingenstans förklaring på.

ebety

Sagittaria
12/19/07, 4:25 PM
#4

Det här kanske är intressanta länkar för oss, även om det inte sägs så mycket just om rött kött:

RA/ledgångsreumatism: 

http://www.second-opinions.co.uk/arthritis.html

Pelvospondylit/MB Bechterew: 

 http://www.second-opinions.co.uk/ank-spon.html

Wildrat
12/19/07, 4:26 PM
#5

Det kan vara tecken på något annat livsstilsfenomen som i sin tur ligger bakom att man fått reumatism = kolhydrater?

ebet
12/19/07, 4:34 PM
#6

Varför inte? Det låter minst lika troligt! Om inte ännu mer.

Annons:
Sagittaria
12/19/07, 4:38 PM
#7

# 5: Enligt mina länkar ovan har det att göra med att man ätit kolhydrater, stärkelse, säd och haft en felaktig omega 3/omega 6-balans, lite beroende på vilken reumatisk sjukdom man har. Där står ingenting om att kött är orsaken. Men det är ju förstås en lchf-sida, också. Man bör väl vara sunt källkritisk även mot "våra" sajter? Flört

Wildrat
12/19/07, 4:39 PM
#8

omega3/6 verkar ju logisk iaf. Det har väl de flesta som tar fiskolja märkt?

Pasi
12/19/07, 4:47 PM
#9

I en av de senare studierna som presenterats minskade inflammationerna i kroppen hos de som åt LCHF trots en större felbalans mellan omega 3 och omega 6 (större omega 6 intag).
Gemensamt för alla autoimmuna sjukdomar är väl inflammation?
Kolhydratförbränningen i sig kan vara den största orsaksfaktorn men självklart även felbalans på omegafetterna.

ebet
12/19/07, 5:04 PM
#10

Snyggt sammanfattat Pasi! Jag kommer att fortsätta fettmumsandet trots att jag tyvärr inte har gått ner i vikt, vilket var initialorsaken till koständringen. Men får jag må såhär bra, så löser sig nog detdär med vikten också.

Bengt-Olov
12/19/07, 7:23 PM
#11

Blev själv av med 90 % av mina ledångsreumatismbesvär vid övergången till en stenålderinspirerad diet modell LCHF (med kraftigt ökat intag av rött kött). (Hade alltså ett tag endast kvar 10 % av mina besvär, jämfört med tiden då jag gick på medicin mot reuman.) Jag tror också att de största förklaringsfaktorerna är en klart förbättrad omegabalans och minskat intag av kolhydrater. I ärlighetens namn ska sägas att mina besvär har ökat till 20-30 % under detta år. (Rätt bra ändå tycker jag, med tanke på att jag sedan länge inte tar någon medicin…) Denna förhöjning av reumabesvären är nog ganska säkert också kopplat till vissa andra problem jag har, som fortfarande är under utredning…

Måste nog säga att jag själv utgått från att omegabalansen är den största faktorn av de två. För mig var det också under min första period med ny diet - en med framförallt bättre omegabalans, snarare än bättre "kolhydrat/fettbalans", som jag nådde sådana framgångar. Det var när jag trappade upp till en riktig LCHF, som besvären ökade något igen. Fast det tror jag ju visserligen förklaras av något annat…

Sagittaria
12/19/07, 8:29 PM
#12

# 11. Bengt-Olov, det vore mycket intressant att höra lite närmare hur du åt när du mådde som bäst. Du undvek alltså mjölkprodukter, eller hur ska jag tolka dig med stenålderskosten? Men när du lägger till dem så blir du sämre? Om det blir för långt att ta här kan du kanske skicka mig ett meddelande.

Besika
12/19/07, 8:30 PM
#13

Autoimmun sjukdom beror på att immunförsvaret till viss del är för "bra" och angriper den egna kroppen.

 Jag har haft lite dåligt samvete över att äta kött, som reumatiker. Men jag har älskat det alldeles för mycket för att låta bli. Det jag har hört är att det försurar kroppen och därför inte är bra.

Min pappa har haft sväljproblem och enligt en homeopat varit just försurad. Han sa häromdagen att det vore intressant om denne homeopat fortfarande tyckte han var sur… (enl mig blir han det numera endast när han förlorar i spel Hemlis) Hans sväljproblem är i varje fall borta.

Annons:
Elaichi
12/19/07, 9:12 PM
#14

Eftersom reumatism blivit vanligare bland eskimåer samtidigt som de äter mindre och mindre kött är det nog inte största anledningen.

Däremot har man funnit antikroppar mot vete- och/eller komjölksproteiner hos personer med reumatism.

Dessutom kan lektinerna i vete och annan spannmål "lossa" tarmcellerna från varandra så att onedbrutna proteiner kan ta sig in i kroppen och orsaka skada.

Det är antagligen en samverkan av flera faktorer… som vanligt!

venuseva
12/19/07, 10:14 PM
#15

Sagittaria, har ej läst de andra inläggen utan bara rubriken. Tror att när man blir fri från socker, stärkelse och negativa tankar och "bara" älskar sig själv förutsättningslöst, så blir man också fri från reumatism. Är helt övertygad om det. Ta emot min tankehealing.  Kärlek, syster.

Sagittaria
12/20/07, 12:54 AM
#16

# 15. Venuseva, det tror jag också. Det är just det där med "bara" som är så svårt. Tack för healingen! Det var ju jätterart av dig! Kyss

Johanna-Soderlund
12/20/07, 3:08 AM
venuseva
12/20/07, 12:33 PM
#18

En promenad varje dag när ljuset är som mest hjälper mycket om man har några vitaminbrister. Minst 20 minuter bör promenaden vara. Men man kan gå sakta om man vill och njuta av varje steg. Njutningen hjälper allra bäst.

Wildrat
12/20/07, 1:57 PM
#19

Det är bara på sommaren D-vitaminbrist kan rättas till med solsken här i Sverige…

venuseva
12/20/07, 2:54 PM
#20

fniss, ja tankens kraft är stor. Gräv ner dig bara!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: