Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 28422 ggr
HelenBergstrom
1/18/08, 9:56 PM

Konsten att steka kött

Hjälp!!! Hur gör ni för att få en god stekt köttbit? Som nästan smälter i munnen. Vad väljer ni för slags kött?

Vill så gärna äta en god stekt köttbit med god sås. Men jag har svårt att få till köttet.

Annons:
copia
1/18/08, 10:03 PM
#1

Jag steker ofta carreskivor, det tycker jag är gott. Mycke smör i pannan, steker  så det får en bra stekyta, sen sänker jag värmen och häller på grädde. Låt det puttra en stund , späd med mer grädde, krydda med det du tycker om ,salt o peppar förståss, men persilja, vitlök, chilipeppar är gott. Men min favorit är en bit carre eller revbensspjäll i ugnen. Gnider in valfria kryddor och låter stå i 150 grader i några timmar.. Blir så saftigt, knaprigt och gott.

Mervi
1/18/08, 10:05 PM
#2

copia, jag gör likadant med karrekottlertter, de blir så goda. Jag brukar ha lite currypasta i grädden när jag häller på den.

avant
1/18/08, 10:17 PM
#3

Kött som "smälter i munnen" får man enklast genom att tillaga det i ugnen till absolut lägst innertemperatur. Nu kanske det passar bäst med större bitar, typ filé, men det borde fungera att även sätta en stektermometer (gärna digital - de är mer lättavlästa tycker jag) i en lätt brynt kotlett.
   Kolla efter innertemperaturgränser på Internet; jag tycker vissa kokböcker är lite väl försiktiga vad gäller innertemperatur Flört
   Jag tror inte vi behöver vara oroliga, för vi har väldigt bra och säkert svenskt kött och fågel.

Tilda-T
1/18/08, 10:22 PM
#4

Jag föredrar lågtemperaturstekning,sätt in tärnat gris och nötkött i en långpanna med lite morötter och lök för smakens skull och låt det stå i 1-1,5 timme i 175 grader och du ska få se att köttet smälter i munnen, om man inte vill "kosta på sig" morötter och lök så kan man lämna dom i pannan, men ha med dom för smakens skull.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

HelenBergstrom
1/18/08, 10:59 PM
#5

Nån som lyckas bra att steka nötkött i stekpanna på spisen?

Glennart
1/18/08, 11:39 PM
#6

Entrecote går utmärkt att steka på spisen, bara ta fram och låt bli rumstempererat, bryn på båda sidorna, hur länge beror på hur blodigt du vill ha köttet.

Kollade precis på scans hemsida och de säger följande:

Hur klarar man biffen?

När man ska steka kött så är det ett par saker som man ska tänka på. Låt köttet ligga framme en stund, kylskåpskallt kött kyler ner stekpannan och man får en sämre stekyta. Torka av skivorna med lite hushållspapper så att du får torra, fina stekytor.

Lägg köttet i stekpannan när smöret eller INTE MARGARIN IALLAFALL är gyllenbrunt. Lägg inte i för mycket på en gång. Börja steka på hög värme och sänk sedan något. Stektiderna gäller om du vill ha köttet lätt rosa i mitten. Minska med 1/2 min per sida om du vill ha det rött och öka med 1/2 min om du vill ha det genomstekt.

 

Tjocklek / Vikt

Tid

 Lövbiff

 ca 1/2 cm

 1/2 min per sida

 Rostbiff

 ca 1 1/2 cm

 3 min per sida

 Rygbiff

 ca 1 1/2 cm

 3 min per sida

 Entrecôte

 ca 1 1/2 cm

 2-3 min per sida

 Filé

 2-2 1/2 cm

 2-3 min per sida

Finns tider för diverse metoder på: 

 http://www.scan.se/funkartider.asp

Annons:
DrAnna
1/18/08, 11:43 PM
#7

Lågtemperatur! 125-150 grader i ugn så blir det inte torrt eller segt. Svårare på spisen.Snabbt få stekyta och eftersteka på låg temeratur som Glennart beskriver

Lillianna
1/18/08, 11:56 PM
#8

En mycket viktig sak jag lärt mig när jag steker kött, är att man inte ska vända för ofta. Jag brukar lyfta lite på köttbiten efter att jag lagt dit den. Bara så att jag känner att den inte fastnar. Sen vänder jag när köttsaften som tränger upp på ovansidan är riktigt röd. Då vänder jag första gången. Lägger den ostekta sidan neråt. Väntar sedan med att vända (2 gången) tills den stekta sidan fått röd köttsaft. Vänder och steker nort det röda en kort stund till. Klart!! Jag kryddar alltså den ena sidan ostekt och den andra stekt, men det blir kanon!!

Har jag köpt nötkött jag är osäker på, blancherar jag det och steker det sen. DÅ smälter även det segaste kött i munnen. Blancherar gör jag genom att koka upp saltat vatten. I med köttkotletterna bara så snabbt att jag ser att de blivit 'vita'. Typ 30 sekunder, inte mer. Sen direkt ner i varm stekpanna för att få stekyta, på med kryddor och stek som ovan.

Det här fungerar perfekt på tex fransyska som brukar kunna bli himla segt… 

Steker alltid i gjutjärnsstekjärn med mycket smör. Efter stekningen kanske jag häller på en skvätt grädde och mer smör för att göra en snabb smaskig sås. GOTT!! 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Jennix
1/18/08, 11:59 PM
#9

Jag bokmärker verkligen denna tråd! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skaldeman
1/19/08, 12:02 AM
#10

Jag blandar smör och kokosfett och värmer pannan tills temperaturen är hög. I med köttet som är lätt tillplattat med handen. När blodet kommer upp vänder jag biten och steker en minut till. Då är det lagom blodigt inuti. Vill man ha det genomstekt väntar man ett par minuter tilll.

/SSS

spirit
1/19/08, 12:33 AM
#11

Över ett hundra grader ser jag som högtemperaturstekning. Kommer steken upp i mer än 100º så finns det inget vatten kvar i köttet eller vad vi nu steker. Då blir det lövbiff à la SLV som på 70-talet stekte lövbiff i het stekpanna i tio minuter på var sida och förundrades över att köttet blev så svart och cancerframkallande. Publicerat i Råd & Rön i mitten på sjuttiotalet om jag inte missminner mig.

Sätt gärna färg på köttet genom att bryna ytan på mycket hög värme en mycket kort stund. Sedan kan man steka köttet ii lågtemperatur i ugnen 65-75º. Då kan köttet ligga länge och möra till sig på samma sätt som när man gör kokkött typ kalops och sjömansbiff.

Julskinkan har jag kört i flera år på detta sätt, då blir skinkan inte torr vid ytan och det blir samma färg och konsistens i hela skinkan. Det är samma princip som tjälknöl.

Det tar längre tid men du kan inte översteka köttet och det blir mört

MillisB
1/21/08, 12:03 AM
#12

Fantastisk tråd som numera är bokmärkt!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

HelenBergstrom
1/22/08, 8:08 PM
#13

Spirit vilken temperatur brukar du ha i ugnen?

Jag tänkte göra ett litet test idag med en entrecot som jag har brynt runt om och stoppat in i ugnen på ca 100º C. Stoppade i en digital termometer, tänkte prova till ca 65 grader å sedan lägga in den i folie. Får se hur det går….

Är det viktigt att köttet har rumstemperatur när man ska steka det?

Annons:
[Karro]
1/22/08, 10:20 PM
#14

Bokmärkt helt klart! Kanon verkligen

Ulf-S
1/22/08, 10:43 PM
#15

Jag trodde att det inte spelade någon större roll om köttet var rumstempererat eller inte när man steker det, men det gör det!

Jag brukar plocka fram köttet ur kylen en timme innan det är dags att steka. Absolut nödvändigt om man gillar köttet väldigt blodigt förstås, annars får det ju visserligen stekyta men är kylskåpskallt i mitten…

HelenBergstrom
1/22/08, 10:49 PM
#16

#15 Undra varför det spelar roll?

Frualbertsson
1/22/08, 11:12 PM
#17

Helen… det blir mycket finare och jämnare stekyta om köttet är rumstempererat och avtorkat, sa kocken och lämnade tråden för att sova gott Cool

Ulf-S
1/22/08, 11:13 PM
#18

#16: Jaa du. Det brukar ju sägas att kylskåpskallt kött sänker temperaturen i stekpannan. Det är klart att det måste stämma, men det kan ju inte handla om så många grader egentligen…

Hur som helst får man verkligen en snyggare stekyta snabbare!

MaMaMade
1/22/08, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Grillrökte en stor bit karré idag. Ordentligt kolade briketter i klotgrilen, uppfösta mot kanterna. Några enkvistar på briketterna o resten o på folie som jag la på briketterna. På m gallret o köttet på det. Stängda spjäll.

Låg på i 4-5 h, då var innertemp 60 grader (köttbiten kanske vägde omkring 4 kg), stoppade in ca 2 h i 100 grader varm ugn till innertemp 75 grader. Brukar ta ut vid 70 men datumet hade försvunnit från påsen så jag var rädd att det kanske var på gränsen till gammalt.

Det blev jättemört o saftigt, lagom m röksmak.

Brynhilde
1/22/08, 11:42 PM
#20

MaMaMade, Det ser oförskämt gott ut. *dreglar i tangentbordet*

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Annons:
[Karro]
1/22/08, 11:43 PM
#21

Grillat!! Mitt i vintern! åååh, vad man såna gånger vill bo i hus och inte i en lägenhet :P *avis*

HelenBergstrom
1/23/08, 12:09 AM
#22

#19 det ser jättegott ut!!!!

Min bit ligger i folie för att gotta till sig. . .

Margareta
1/23/08, 12:15 AM
#23

Välkommen hem Karro så kan vi grilla - grillen står innanför dörren i förrådet…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

MaMaMade
1/23/08, 12:39 AM
#24

Vår står fastfrusen i snön på baksidan av huset. Tur att vovven har "stigat" upp åtminstone halvvägs…o att det bara är 20 cm snö just nu! Skrattande

HelenBergstrom
1/24/08, 10:50 PM
#25

#13 Resultatet blev helt fantastiskt! Det fick vila i folie nån timme för att sedan åka direkt in i kylskåpet. Jag gjorde bea-sås idag och skar upp köttet i tunna skivor. Köttet var rosa i mitten och smakade underbart! Tack för tipsen!

elind
2/21/08, 10:47 AM
#26

Jag har verkligen inte mycket erfarenhet av köttillagning så det här var nyttig läsning för mig. Tack!

aase-andersson
2/21/08, 10:57 AM
#27

jag öser alltid köttet med smör i pannan så det rinner av hela tiden då blir det helt underbart. sen kan man känna på handen om det är blodigt. känn på tummens tjockare och bredare del som ett kycklinglår. medium nedanför lillfingret och välstekt nedanför långfingret allt detta på insidan. använde det ofta när jag jobbade i kök. het panna rumstemp kött mycket smör och vänd så lite det bara går…jag föredrar blodigt kött tycker det smakar mera då.

Annons:
Vulcan
6/5/08, 1:31 PM
#28

Om man vill ha en biff riktigt mör ska den vara hängmörad. Tyvärr är det svårt att hitta något annat än vacuummörat nuförtiden. En liten tumregel när man väljer nötkött i affären är att ju brunare kött desto mörare är det. Det där röda "fina" köttet är kanske vackert att se på men är inget vidare att äta.

 Det bästa nötköttet är enligt mig det som är ganska brunt och nästan skimrar i grönt.

 Jag steker det i smör och olivolja, smöret ska vara lite brunt och då häller jag på olivoljan. Kryddar oftast bara med salt och svartpeppar och pudrar över lite vitlökspulver. Börjar på hög temperatur men sänker genast och färdigsteker till önskad nivå.

Upp till toppen
Annons: