Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har huvudvärk/migrän

Migränmedicin

2008-01-01 22:59 #0 av: HelenBergstrom

Jag undrar om ni har hittat en migränmedicin som fungerar för er?

Jag har avverkat ett par stycken, Maxalt smälttablett, Imigran spruta, Zomig nässpray. Nu har jag Almogran som funkar ganska bra. Men det fungerar inte då anfallet brutit ut rejält. Är det nån som har hittat en bra medicin som fungerar även då anfallet slagit till rejält?

Är det nån som använder medicin mot illamående vid migrän? Jag måste nog ta mig till en läkare och försöka hitta en bra medicin. Även då kosten har minskat min migrän vill jag inte stå utan när anfallet kommer. Det är så trist att vara helt utslagen en hel dag eller mer. Jag blir så less på smärtan.

Anmäl
2008-01-01 23:33 #1 av: shintaida

Jag använder Imigran sprutor och Primperan mot illamåendet. Men med LCHF-kosten har jag reducerat anfallen från 3-4 i veckan till kanske 1 gång i månaden.

// Shintaida 

Anmäl
2008-01-01 23:46 #2 av: HelenBergstrom

Det är ungefär samma läge för mig. Fungerar det bra med Primperan? Jag har aldrig provat mot illamående. Biverkningar?

Anmäl
2008-01-02 01:08 #3 av: Wildrat

Vid migrän stannar magen av och man blir illamående. Primperan sätter igång det igen. Har inte migrän själv men min syster säjer att Primperan är en livräddare. Hon har varianten av migrän som gör att hon kräks, det slipper hon med Primperan.

Sen gäller det bara att hitta en läkare som vill skriva ut det. Det har hon inte haft lika stor tur med... Tänk att det ska vara så svårt att få ut de mediciner som funkar. Overksamma mediciner kan man få tonvis av...

Anmäl
2008-01-02 01:17 #4 av: HelenBergstrom

Intressant! Tack

Anmäl
2008-01-02 02:01 #5 av: blodtopp

Jag äter ingen specifik migränmedicin vid mina duster med värken, utan jag äter Pronaxen och Magnecyl koffein när det smäller till. Att bara ta Pronaxen hjälper inte och inte heller att bara ta koffeintablett till. Men just den där kombinationen funkar kanoners.

En bekant till mig fick Immigran för sin migrän men den hjälpte inte ett sk*t sa han. Så han krävde att få ut Pronaxen nästa gång han träffade läkaren efter att ha hört vad jag och svägerskan åt mot migränen. Och han blev hjälpt av dem direkt.
   Så det är inte alltid 'riktiga' migrän mediciner kanske hjälper.

Fast iofs har jag inga större problem med illamående eller aura när jag får mina anfall. Jag har 'bara' så ont att jag tror skallen ska sprängas. Illamående blir jag när jag får ont i fel sida av huvudet, och det händer max 2 ggr om året. 

Anmäl
2008-01-02 05:09 #6 av: Brynhilde

Jag äter en förebyggande medicin som heter Sandomigrin. Fick den utskriven när jag klagade över att jag alltid hade början till ett anfall på gång.

Anmäl
2008-01-02 13:10 #7 av: HelenBergstrom
Brynhilde funderar det bra för dig? Biverkningar?
Anmäl
2008-01-02 13:46 #8 av: Fernis

Jag tar Magnesium som förebyggande. Har inte mycket värk numera. Har tidigare tagit 8-10 treo per dag i 20 år, så jag har verkligen lidit. Kosten har spelat stor roll också men sedan jag började ta högsta dosen Magnesium varje dag är värken så gott som helt borta.

Anmäl
2008-01-02 15:06 #9 av: Brynhilde

#7 Sandomigrin funkar bra för mej. Om jag får anfall så är det i samband med mensen, och då är det inte så intensivt som utan tabletterna. Jag äter Sandomigrin 0,5mg. 2 tabletter 3 ggr om dan.

Biverkningar:

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 patienter): Dåsighet*, trötthet*, aptitstimulering som kan leda till viktökning.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 men hos färre än 1 av 10 patienter): Yrsel, illamående, muntorrhet**.

Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 men hos färre än 1 av 100 patienter): Förstoppning. 

Sällsynta (förekommer hos fler än 1 av 10 000 men hos färre än 1 av 1000 patienter): Nervsjukdom, depression, aggressivitet, oro, hallucinationer, sömnlöshet, upprymdhet. Muskelsmärta. Hudutslag, nässelfeber, överkänslighetsreaktioner, ansiktssvullnad. 

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 patienter): Kramper. 

* Dåsighet och trötthet kan undvikas eller lindras om man ändrar dosen gradvis. Ändra dock aldrig själv den dos som föreskrivits utan att först rådgöra med din läkare.

** Noggrann munhygien är därför viktig.

Jag har inte märkt av några biverkningar själv, men jag lider av fibro myalgi och IBS, så jag är ju jämt trött och har värk och magproblem hela tiden.

Anmäl
2008-01-02 15:17 #10 av: Brynhilde

#8 Det låter intressant att magnesium kan ta bort värk. Läste innehållsförteckningen på Sandomigrin:

- Den aktiva substansen är pizotifen.

- Övriga innehållsämnen är laktosmonohydrat ca 45 mg, sackaros, povidon, magnesiumstearat, vattenfri kolloidal kiseldioxid, majsstärkelse, talk, akaciagummi, titandioxid (färgämne E171), cetylpalmitat.

Jag har precis köpt magnesium för att jag har så mycket muskelkramp. Ska bli intressant att se om det hjälper mot min spänningshuvudvärk också, som jag har 24 tim om dygnet och inte har gått att göra nåt åt.

Anmäl
2008-01-02 16:05 #11 av: korseett

det är väl så att det kan vara migränliknande huvudvärk man har och då hjälper väl inte migränmediciner väl?

Anmäl
2008-01-02 16:28 #12 av: Brynhilde

#11 Om du menade mej så har jag migrän. Äter förebyggande medicin för det. Men jag har spänningshuvudvärk också. Enligt smärtläkaren jag gick till är det vanligt som "biverkning" om man har haft migrän länge. Migrän har jag haft i 30 år.

Anmäl
2008-01-02 16:31 #13 av: anki1

sedan jag började ta blodtrycksmedicinhar jag inte så ofta migrän, och de gånger jag får det brukar det hjälpa med vanlig alvedon, om jag tar dom direkt. 2-4 st  ( först 2 och sedan ev 2 till efter att par timmar)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

WWW.jabbo.se /pyssliga Anki

Anmäl
2008-01-02 16:40 #14 av: HelenBergstrom

Jag glömde att skriva att jag tar 1g Pronaxen + 1g Alvedon när jag känner första sympton om det inte gått för långt.

Jag har haft migrän i ca 15 år. Jag har märkt att jag får ett sötsug när det håller på att bryta ut. Jag blir välgit varm i pannan, nästan som feber. Ofta tar jag Pronaxen + Alvedon och en blöt handduk på pannan och går å lägger mig.

Anmäl
2008-01-05 06:33 #15 av: Bamze77

Eeze finns receptfritt på apoteket, funkar kalasbra för migränanfall.. Men det finns en billigare variant med precis samma innehåll, Voltaren ! Det är diklofenak som är det verksamma ämnet.

Anmäl
2008-01-06 11:08 #16 av: Sockerkompis

Eeze receptfritt på apoteket  ,.........På tv i plus hade man gjort en undersökning omden dyra migräntabletten.....Och tyvärr, vi blir lurade där. Dom hänvisade att istället köpa Voltaren, dom innehåller som sagt samma saker, precis som du säger bamze.

innan jag lade om min kost för ca 7 v sedan  hade jag Oerhört mycket migrän problem, var och varannan dag....Nu efter 7 veckor står jag med facit i handen....Jag har inte behövt ta ett enda migränpiller, alltså beror ju kosten på en del också.

Jag har haft Imigran, dom blev jag alltid illamående av...Sedan ett par år tillbaka har jag Zomig, och en halva kan räcka. Men som sagt var det länge sedan jag behövde ta någon tablett nu.  Jag har även provat Nässpray av Zomig, anfallet gick över snabbare då, men jag äcklades av att ha densmaken i hals/näsa.

Migrän är ett helvete, det vet alla som har det.

Anmäl
2008-01-06 13:27 #17 av: NancyAlke

Jag har hamnat på akuten efter att jag tagit Eeze en gång. Läste inte ordentligt på bipacksedeln, inte lätt att läsa när man har migrän och dessutom tror man att det inte är så farligt när medicinen är receptfri.

Jag hade en kropp i dåligt skick p g a att jag åt kortison, dessutom hade jag högt blodtryck och då får man inte ta Eeze. Jag kan säga att jag hade rejält högt tryck när jag kom in, kommer inte ihåg hur högt... men det var långt ifrån nyttigt. Läkaren sa att hon inte tycker om att dom börjat sälja såna där mediciner receptfritt, just för att det är lätt att folk gör såna där missar.

Ja, ja, det blev långt... bara för att jag skulle varna lite för migränmedicinen, förmodar att det är samma med Voltaren. Läkaren skrev ut Imigran, eftersom det var snällast för blodtrycket. Nu behöver jag inga piller, har inte haft ett enda migränanfall sedan jag bytte kost... knappt ens huvudvärk... Flört

Anmäl
2008-01-06 14:12 #18 av: Sockerkompis

Åh så hemskt, tänk hur det kan bli trots receptfria medeciner...Huvva!!!

Hur länge har du ätit denna kost och varit fri från Migrän?

Anmäl
2008-01-06 14:16 #19 av: anki1

Hoppsan, då är Eeze inget för mig. bra att veta. Men då kan jag väl inte heller ta voltaren heller? Det tar jag ibland när jag får väldigt ont. Tål bara någon enstaka tablett. Kan ej ta flera dagar i följd, för då pajar magen. Lite Ot mitt övertryck har gått ner till 130 undre ligger kvar på 90.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

WWW.jabbo.se /pyssliga Anki

Anmäl
2008-01-06 14:42 #20 av: Mammeli

För mig har Voltaren suppositorier fungerat bäst! Tar jag det o lägger mig en timme så försvinner oftast migränen, Om jag försöker ta ngn annan medicin försvinner migränen ett tag men kan återkomma i upp till tre dygn. Man får väga biverkningsrisken mor fördelarna  att slippa migrän. Och alla fär inte de biverkningar som räknas upp. Naturligtvis hoppas jag att migränanfallen ska bli både färre och lindrigare med LCHF kost!

Anmäl
2008-01-06 15:17 #21 av: NancyAlke

#18 Jag har ätit kosten i ett år och två månader, hade inte så mycket migrän, kanske ett anfall i månaden typ...

#19 kolla på fass.se, men jag kan tänka mig att det är samma med voltaren, eftersom de innehåller samma sak.

#20 Just högt blodtryck som biverkning, om man redan har högt i grunden, kan vara livsfarligt... så då är det nog bättre med en mindre effektiv medicin... även om man tror att man ska dö under sina anfall...

Anmäl
2008-01-06 16:30 #22 av: Mammeli

Jo jag har ju ganska lågt tryck i vanliga fall så det är nog bäst att veta hur trycket ligger innan man provar

Anmäl
2008-01-06 17:38 #23 av: blodtopp

Pronaxen finns numera som receptfria tabletter också. 250 mg tabletter. Fast när jag kollade på Fass nu, så ska man inte ta de heller om man har högt blodtryck. Men det är väl för att de är blodförtunnande misstänker jag.

Anmäl
2008-01-06 18:49 #24 av: NancyAlke

Jag skrev tidigare att jag fått Imigran utskrivet, det var fel, var Anervan såg jag nu... Det var den enda migränmedicin som läkaren ansåg att man skulle ta när man har högt blodtryck, och även den med viss försiktighet.

Anmäl
2008-01-10 10:51 #25 av: fettbramat
Inget om migränmedicin men kanske ändå intressant för oss med migrän. Se här för information om e-medel som eventuellt ger migrän.
Anmäl
2008-01-10 12:42 #26 av: Margareta

Min migrän är helt borta sen jag blev avgiftad från glutamat och kolhydrater.

Vet inte vilket som gav vad - men summan av båda är ingen huvudvärd. Trodde det var kolhydraterna först - men fick återfall utan kolhydrater ibland utan att veta varför. Nu efteråt vet jag att det var då jag åt ute och inte hemma och sen kom jag på att det var glutamat. Vi åt tex rostbiff med vitlöksost - när "alla andra" går på MacDonalds. Den färdiga rostbiffen man köper i disk är full med glutamat.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-01-10 22:03 #27 av: HelenBergstrom

Intressant info om e-medel. Speciellt E102
Färgämne som ger gul kulör,
Används t.ex. i läskedrycker, såser och mandelmassa.

Tidigare när jag åt kolhyderater la jag märke till att jag hade lätt att få migrän av Fanta. Jag trodde det var ren inbildning med troligen var det då färgämnet!!!!

Anmäl
2008-01-11 03:51 #28 av: Brynhilde

aspartam ger också huvudvärk.

Anmäl
2008-01-26 20:44 #29 av: Babz

#16 - eeze (voltaren, diklofenak) fungerar inte alls för mig, när jag får migrän. Tack och lov inte ofta, så jag har inte tjatat på läkarn. Magnecyl koffein och täcket över huvudet är min metod... Fast det är ju trist att vara däckad en hel dag...
Jag ska nog be att få Imigran eller liknande för att åtminstone få testa.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Anmäl
2008-01-27 03:37 #30 av: Brynhilde

Jag hade Imigran tidigare, men jag mådde dåligt av biverkningarna. Jag fick muskel- och ledvärk, blev trött och slapp i kroppen så jag knappt kunde röra mej och alldeles igen-dimmad i huvudet.

Min kompis åt/äter samma sort, men hon fick inte såna biverkningar. Trött blir hon av dom så hon får lägga sej.

Anmäl
2008-02-03 20:11 #31 av: anneb

Jag har mensrelaterad migrän en dag i mån och vaknar alltid med världens värk. Jag tar en ½ zomig + 1 bamyl koffein och får bort värken inom en timme.  Andra symptom som illamående, lös mage och problem med avståndsbedömning blir kvar. Jag kan iaf inte jobba utan får ta en dag hemma.

Nu har jag inte haft något anfall på ett par månader sedan jag kör strikt LC och promenerar raskt minst 6 timmar i veckan. 

Anmäl
2008-02-04 15:19 #32 av: chapp

Lider med er som har migrän (har blivit av med min).

Så utifrån en allmän och obotlig nyfikenhet: ni som fortfarande har migrän, hur är det med glutamat? Ser ni något samband? Andra elaka kemikalier, ser ni något samband där??

Anmäl
2008-02-04 17:41 #33 av: fettbramat

Jag är mycket bättre i min migrän och huvudvärk sedan jag började äta bl.a. minimalt med kolhydrater, mer animaliskt fett, inget socker, inga konstgjorda glutamater och så lite andra tillsatser som möjligt.

Jag uppfattade det som om jag lätt fick inflammationer överallt i kroppen när jag inte åt LCHF, vilket bl.a.  gav migrän, ont i kroppen av inlammationer (musarm, tennisarmbåge osv.) samt andra inflammationer i samband med förkylningar (bihåleinflammation, öroninlammation etc.)

Anledningen till att jag tror att att både det ena och andra var inflammationer var att voltaren och andra antiinflammatorisk värkmedicin var det som hjälpte (t.ex. för migrän).

Jag har en känsla av att det var när jag slutade med socker, spannmål och margariner och började äta animaliskt fett som det förändrades. På knappt en vecka var min kropp inte återställd men som den var för 10-15 år sedan. Min sjukgymnast håller helt med mig. Hon häpnar över min tillfrisknad och tycker att jag ska skriva en bok eller något. Hon fattar inte att det finns så många som har upplevt och upplever samma sak när det går över till LCHF-kost. Det är revolutionärt men inget konstigt.

Jag brukade före LCHF gå till sjukgymnaste varannan vecka ibland varje vecka under många år och det var måttlig framgång eller ingen framgång alls. Jag levde på min mentala envishet kan man väl säga. Jag fattar inte hur jag egentligen har orkat att jämt ha ont. Hur orkar alla de som har ont hela tiden förrestan?

För mig är det rena undret att jag inte uppbär sjukbidrag (heter det så?) utan faktiskt har jobbat heltid under den här tiden i o f s med långa sjukskrivningsperioder. Om jag inte upptäckt LCHF hade det inte gått så länge till skulle jag kunna tänka mig.

Nu har jag inte träffat min älskade sjukgymnast på tre veckor och jag mår toppen. Skäms nästan att jag har tid till henne nästa vecka. Men det är lite för säkerhets skull tycker nog både hon och jag.

Jag hoppas att ni andra med migrän och andra konstiga krämpor som många läkare avfärdar som hypokondri eller mental instabilitet eller allmän stressjukdom kan uppleva liknande förbättring med LCHF.

Kram alla härliga LCHF:are

Anmäl
2008-02-08 00:14 #34 av: vikingmormor

Prova stora doser fiskolja, omega-3, tre gram per dag, se till att koncentrationen av omega-3 ligger kring 65-70% i varje kapsel, efter några månader är de flesta migränfria. Obs, det har ingen effekt på spänningshuvudvärk.

Anmäl
2008-02-08 00:23 #35 av: ruphus

När jag får migrän är det en enda sak som funkar, ibumetin 400 mg och en treo. Det kanske inte funkar för alla men kan vara värt att prova!

Anmäl
2008-02-08 00:27 #36 av: HelenBergstrom

#34  Intressant, jag äter 3 kapslar Pikasol Forte om dagen nu. Någelunda regelbundet i allafall. Är det utifrån egen erfarenhet?  

Anmäl
2008-02-08 01:52 #37 av: vikingmormor

Erfarenheten är  både personlig och från andra som blivit migränfria med hjälp av omega-3. Det krävs stora doser, kontinuerlig behandling, kalla det friskvård. Vet en man med Hortons som också blivit besvärsfri. har även sett en del studier och annan forskning som talar för omega-3. Kan tänkas att flera störningar som finns i hjärnan/hjärnans blodkärl kan påverkas i positiv riktning med omega-3, många studier pågår, t.ex dyslexi, ADHD, depression, schizofreni m.m.

Anmäl
2008-02-19 22:13 #38 av: Frualbertsson

Jag hörde talas om din rekomendation vikingmormor, i en annan tråd. Beställde genast hem två burkar kapslar. De kommer säkerligen i morgon. Jag ska testa att göra som du säger och äta en stor dos.

Jag har fått värre och värre migränanfall ju äldre jag blivit, och de sista gångerna har det suttit i 2-3 dygn, helt hopplöst. Har tagit Pronaxen men det hjälper bara om jag hinner ta i tid.

Jag håller tummarna för att fiskleveroljan ska rädda mig =)

Anmäl
2008-02-19 22:52 #39 av: Aniara4

Jag tycker Zomig nässpray är bra, särskilt eftersom jag tenderar att må illa och kräkas upp tabletter.

Men jag har mycket mindre migrän sedan mitt blodtryck gick upp (ironiskt nog!) i samband med en massa stress för snart ett år sedan, och jag fick medicin mot det, Micardis. Dessutom verkar det hjälpa att sluta äta så mycket socker... 

Jag har varit hos en jättebra privat neurolog i Stockholm, ingen remiss krävs utan man kan gå in på hemsidan och boka in sig själv på en tid direkt! Skicka mig ett privat meddelande om nån vill ha namnet.

Anmäl
2009-01-08 20:11 #40 av: mariapia

JAG HAR MIGRÄN MED AURASEENDE OCH DOMNAR ÄVEN BORT I DeLAR AV ANSIKTETjag har imegran men äter även ardinex (receptbelagt)och sen voltaren m diklofenak i.tycker av dem tre så är imegran sämst.ardinexen är kanon men man blir lite dåsig av den så det blir mest voltaren.

fick mitt värsta migränanfall av att ha ätit mycket apelsiner över en period.då hjälpte inte ens sprutan och alla andra piller jag fick på akuten.fick då reda på att just citrusfrukter kan utlösa migrän.

tänkte att med min nya kost (lchf) så ska den bli bättre...

Anmäl
2009-01-08 20:30 #41 av: Aniara4

Nu har jag fått pröva Botox mot migränen, och jag vet faktiskt inte om det är det eller kostomläggningen som gjort att jag nästan aldrig har migrän längre! Glad

Anmäl
2009-01-12 23:53 #42 av: AnastasiaK

#40 Mariapia,hur länge har du hållt på med LCHF?

Jag har också levt med migrän sedan högstadiet där delar av ansiktet domnar, har kräkningar och det enda som hjälper är att ligga i tyst omgivning med "doftfri" miljö och mörkt, det kan ändå ta ett par dagar innan det går över.

Jag har sedan tidigare erfarenhet av Atkins (höll på i tre år) där jag endast hade migränanfall två ggr!!!

Tyvärr tog mina dåliga vanor överhand och nu efter två års kolhydratskost mår jag lika sk*t igen.

Började Atkins för 6 dagar sedan, mår bättre men vet sedan innan att jag nog får stå ut med huvudvärken ett litet tag till.

Men jag håller ut, jag vet ju vilka fördelar som väntar mig och att jag förhoppningsvis kommer bli fri från dessa attacker om jag fortsätter min kost som jag gör i dagsläget.

Ha det gott:)

/Anastasia

Anmäl
2009-01-21 16:47 #43 av: borisexan

Jag har också migrän, tar Relpax vid anfallen och en blodtryckssänkande medicin som förebyggande varje dag. Komiskt nog har jag lågt blodtryck innan, 100/60. Funderar på att köpa Omega 3. Är det något speciellt märke ngn rekommenderar?

Anmäl
2009-01-21 17:28 #44 av: Morfen

Jag är också migräniker och jag tycker nog att anfallen har minskat något med LCHF-kost men mina anfall har också blivit glesare sedan jag började använda P-spruta (för behandling av endometrios).

Efter att ha prövat alla triptanerna (imigran, zomig etc) så gick jag över till Anervan, en gammal beprövad klassiker - funkade jättefint i ett par år tills jag helt plötsligt fick hemska biverkningar. Provade triptaner igen och jag tar Imigran nu men jag tycker inte att de är fantastiska och migränen kan blomma ut trots dubbeldos.

Jag har provat Primperan mot illamåendet, men jag får biverkan av att bli orolig i hela kroppen så jag tar Postafen istället. (åksjuketablett receptfritt på Apoteket).

Diklofenak (Voltaren/Eeze) är oslagbart för kraftigare huvudvärk och i kombination med Treo eller Ipren har det många ggr stoppat en ankommande migränattack. Jag kan inte längre äta detta för magen men för de som kan är det super. Treo Comp är också bra men kan ge en dov huvudvärk dagen efter.

Det allra viktigaste är att du får träffa en läkare som lyssnar på dig och provar ut vilket läkemedel eller kombination som passar för just dig. Jag bad min husläkare om remiss till neurolog och jag fick vänta 8 månader på att få komma till honom och efter kontroller och täta besök så träffar jag honom en gång om året nu och utvärderar läget.

Anmäl
2009-01-21 17:57 #45 av: Skrivfeber

Jag hade förr migrän minst en gång i veckan ibland oftare. Det har dock minskat sen jag började med koste, Nu kommer den bara om jag stressar mer än vanligt, eller inte äter minst 3 gånger per dag.

Jag tar just nu frystårkade tabletter, Maxalt Rapitab 5 mg. För mig funkar de jätte bra. lite dåliga i smaken, men det är ju medicin och medicin ska inte vara goda. =)

Tror att dessa är belagda med recept, prata med din läkare.

De finns i 5 till 10 mg, jag anvädner bara 10 mg om värken inte ger med sig. Så efter jag har tagit en tablett läger ja gmig i ett mörkt rum och blundar ett tag så tabletten får verkar

Fast nu när jag tänker efter minns jag inte när jag hade migrän sist, kanske skulle föra dagbok så man får se om det fortsätter bli någon skillnad.

Anmäl
2009-02-11 19:12 #46 av: Ajdan8

Hej, jag är helt nybörjare på LCHF så jag har inte märkt någon skillnad i migränattacker än, hoppas att det kommer. Annars har jag provat mycket receptfritt i migränväg, pronaxen, dexofen (hm, det var nog inte receptfritt, fick det när jag hade hjärnhinneinflammation), eeze (lurendrejare), tre alvedon, mm.mm. Men det jag har nu är Zomig Nässpray, jag tycker det är UNDERBART, funkar jättebra på mig. Vi får se hur länge Förvånad. Hoppas du TS hittar nåt som hjälper dig.

Anmäl
2009-02-11 21:46 #47 av: lillan66

Jag har haft migrän i 30 år och provat ALLT. Och då menar jag verkligen ALLT (vad jag trodde i alla fall).

Sista åren har jag haft migränattacker 5-6 ggr/v samt för övrigt en dov smärta i huvudet övrig tid.

I juni 2006 fick jag träff en neurolog som gav mig en epilepsi medicin i låg dos som heter Topimax som jag tagit 50 mg morgon och kväll förebyggande, som har gjort stor skillnad för mig.

Mitt liv blev plötsligt uthärdligt.

Från att ha konsumerat 16-20 värktabletter per dygn + migränsprayer så gott som dagligen, under flera år, så har jag från att jag fick Topimax tills i november 2008 klarat mig på endast Migränsprayer 2-3 i veckan och inga andra värktabletter.

I november 2008 kom nästa överraskning. När jag startade med LCHF så försvann min migrän nästintill helt. Nu har jag endast migrän i samband med ägglossning och första dagen på mens. Och ingen annan huvudvärk.

Jag tar 2-3 migränsprayer i månaden.

Jag har ochså kunnat minska på mina förebyggande mediciner till hälften så nu tar jag 25 mg morgon och kväll av Topimax.

Topimax är en medicin med relativt mycket biverkningar men nästintill alla är dosberoende och de flesta som drabbas av dessa biverkningarna är epileptiker och inte migräniker pga att de tar så mycket högre doser.

De ända biverkningar jag kännt av är myrkrypningar i underben och fötter samt i fingertoppar och det var när jag tog 50 mg x2.

De brukar inte sätta in Topimax hur som helst men har man provat de mesta annat brukar de kunna göra ett försök.

Lycka till.

// Lillan

Anmäl
2009-02-12 13:14 #48 av: Morfen

Lillan, det var intressant att läsa om din upplevelse av Topimax. Efter att jag varit tvungen att ta bort diklofenaken ur min medicinering så har jag ingen effekt av Imigran alls. Ska diskutera vidare behandling med min neurolog i maj, ska se vad han säger om topimaxen.

Anmäl
2009-02-12 13:54 #49 av: Annica38

Växlade förut mellan Zomig nässpray och Imigran nässpray, såg alltid till att ha hemma. Vågade inte fara någonstans utan spray. Men nu sen jag började med lchf (augusti 2008) har jag bara haft 3 st migränanfall, och alla tre gånger har det varit i samband med att jag frossat i kolhydrater!

Anmäl
2009-02-25 10:40 #50 av: Anna69

Jag har oxå prövat några olika. Det som fungerar för mig är Naproxen 500 mg. Inga biverkningar - känns som att ta en alvedon. Kanon Skrattande

Anmäl
2009-03-04 20:45 #51 av: smurfan37

Itter o läser alla inlägg om huvudvärk, o jag blir så ledsen.  Jag har alltid haft huvudvärk o migrän. Men när jag började äta mat utan kolhydrater upphörde värken. Folk va mest intresserade hur mycket jag hade gått ner, men jag bara pratade om hur bra jag va i värken. För fyra veckor sedan flyttade jag o min familj in i vårat nya hus, och maten blev lidande. Det hanns inte med att tänka o planera måltiderna, så det blev mycket snabbmat. Huvudvärken kom tillbaka som ett brev på posten, efter ca en vecka. Sen dess har jag haft värk mer eller mindre varje dag. Det blir som en ond cirkel. Varje dag tänker jag att nu så ska jag ta itu med maten igen, men huvudvärken gör att jag inte orkar riktigt hela vägen. Men i morgon så :). För så här kan jag inte ha det. Blev ett långt inlägg, behövde nog skriva av mig lite.

Anmäl
2009-03-04 20:51 #52 av: Aniara4

#51 Men de goda nyheterna är ju att du vet precis hur du ska bli av med huvudvärken! Tänk om du inte visste det och gick här och var förtvivlad och inte visste vad du skulle ta dig till.

Så kom igen, ta ett resolut tag i maten och tackla abstinensen, du vet ju att belöningen kommer inom några dagar!

Anmäl
2009-03-04 21:20 #53 av: Greddelin

Väldigt intressant att läsa om era olika erfarenheter!

Jag har migrän och högt blodtryck och äter därför betablockerare som har positiv effekt på bägge delar, enligt neurolog. Blodtrycket har stabiliserat sig men det ska bli intressant att se vad som händer på lchf, jag är ju bara inne på fjärde veckan ännu.

När migränkänningarna kommer tar jag antingen Zomig eller Sumatriptan, båda i tablettform. Brukar funka bra om jag tar det i tid, lägger mej i ett svalt, tyst, mörkt rum och sover. Så måste jag äta! Annars släpper det inte.

Det är väldigt sällan jag får så svåra anfall så jag spyr, tack och lov.

Igår började jag med magnesium mot hjärtklappning och kramp i vaderna, så det var väldigt intressant att läsa att det även ska motverka migrän!

Anmäl
2009-03-08 19:12 #54 av: sol68

Jag använder också Zomig (tablettform) och den funkar ibland. Sen har jag även fått Zomig Rapimelt (en sugtablett). Jag tycker den är bättre och jag känner inga biverkningar.

Anmäl
2009-03-08 19:57 #55 av: tjosan

Är det ngn. som upplever biverkningar som kramp i halsregionen, av att ta Zomig? Känner också att jag har mer huvudvärk än jag skulle önska på LCHF, när så många andra säger att de har blivit av med värkenGråter

Anmäl
2009-03-08 21:44 #56 av: AnnaCecilia

Hej tjosan o alla andra!

Jag har också mycket huvudvärk! Känner precis likadant, så många verkar bli bättre. Men inte jag.Började för 9 veckor sedan med LCHF, hälsoeffekterna har varit strålande, om det inte varit för huvudvärkenRynkar på näsanJag har skrivit en egen tråd om mina problem,så jag ska inte dra allt här.

Krampen du talar om känner jag igen.Det tycker jag att jag upplever av både zomig och imigran.Värst var imigransprutorna(har inte tagit det på många år)Det var ungeför som att bli överkörd av ett godståg!Skrikandes

Anmäl
2009-03-08 21:47 #57 av: Aniara4

När jag var mitt uppe i de värsta övergångsbesvären och hade mycket mjölksyra och muskeltrötthet pga det så hände det vid ett tillfälle att jag tog Zomig (nässpray) och fick en krampaktig värk i armarna.

Men annars är det numera tydligt att jag nästan bara får migrän de gånger jag gjort avsteg och ätit socker!

Anmäl
2009-03-09 09:33 #58 av: Ajdan8

Jag får vissa biverkningar av Zomig nässpray... om det kommer mkt ner i halsen så kan det kännas som om det gör ont i halsen, nästan som vid en förkylning, detta kan vara ett tag. Dessutom blir jag väldigt tung i mina armar, och i början även i huvudet. Dessutom blir jag öm i huden, speciellt i hårbotten. Men jag tycker att det är värt det!! Och än så länge har LCHF inte gjort någon skillnad i migränattackerna Rynkar på näsan

Anmäl
2009-03-09 10:30 #59 av: Aniara4

Ja när nässprayen rinner ner i svalget är det inte så mysigt, det smakar illa och kan nästan svida lite tycker jag också, men eftersom den funkar så bra för mig är det helt klart värt det! Eftersom jag kräks när jag har migrän kan jag inte ta tabletter, och sprayen verkar snabbt.

Sen känner jag mig ofta lite svag och risig efteråt, men det är svårt att veta vad som eventuellt är medicinbiverkningar och vad som helt enkelt är kvarvarande migränsymtom. Min erfarenhet är att mediciner kan ta bort smärtan och illamåendet, men jag känner fortfarande att något inte är som det ska, så det tar liksom inte bort själva migränanfallet.

Anmäl
2009-03-09 17:43 #60 av: sol68

Jo jag får oxå krampkänningar av Zomig vanlig tablett, men inga sådana bivärkningar utav Zomig Rapimelt. Och det är mycke skönt att slippa.Glad

Anmäl
2009-03-09 18:11 #61 av: mammaru

Helen Bergs, jag ser att du har fått väldigt många olika tips. Jag har inte så mycket att tillägga, mer än att om det är så att du har effekt av Imigran, så kan kanske Imigran som stolpiller vara ett alternativ när du mår illa? Det är dock lite långsökt eftersom dina Imigran-sprutor inte fungerar då.

Min erfarenhet är att om migränen tagit sig över en viss nivå så finns det inte så mycket att göra, mer än att vänta ut eländet. Så tricket är att alltid vara på hugget med att inte tillåta migränen att komma över den där nivån. Att snabbare panga på med Imigran.

Nu var det så många svar så jag orkade inte läsa riktigt allt, men, det självklara tipset, som du säkert fått många gångar, är ändå akupunktur. Även om du provat akupunktur kan det vara värt att testa en annan akupunktör, för de jobbar lite olika. Jag föredrar dem som jobbar som alternativbehandlare och som har icke-socialstyrelse-godkänd kinesisk utbildning. Och i mitt fall har jag av någon anledning bara fått hjälp av öronakupunktur - men det är olika.

Homeopati är också värt att prova. Antingen funkar det, eller så funkar det inte. När det funkar brukar dock effekten bli högst påtaglig, så där så att man inte tror att det är sant, eftersom alla tjatar om att det "bara är sockerpiller". Det är det inte. Inte heller är det placebo, för då skulle jag ha varit frisk för 30 år sedan eftersom jag alltid är positivt inställd till det jag provar.

Anmäl
2009-06-21 15:26 #62 av: lil-sis

Pronaxen/naproxen när jag jobbar.

Citodon när jag inte jobbar. Har dock inte hämtat nytt recept på tja en evighet pga jag har hållt migränen i schack med p-sprutor. Nu har jag slutat med dem och väntar med spänning på vad som ska ske :o

Anmäl
2009-07-09 23:15 #63 av: almitra

Jag får botox i panna och nacke varannan månad, har gått från 3-4 anfall per vecka, till högst 1 gång i månaden! Inga andra migränmediciner har hjälpt.

Anmäl
2009-07-09 23:17 #64 av: Aniara4

#63 Får du så ofta som varannan månad? Jag trodde man skulle vänta tre månader? Men det kanske går ur snabbt för dig?

Anmäl
2009-08-13 20:51 #65 av: ulrika5

Det här var en riktigt lång och intressant tråd. Dert visar verkligen att migrän är ett mångfacetterat elände!

Jag har haft mens/hormon relaterad migrän sedan tonåren och nu är jag 47 år. Testat många olika saker. Min erfarenhet är att många metoder hjälper ca 6 månader -1 år, sedan får man hittat något nytt eller byta medicin. Nu tar jar Maxalt om det skulle behövas. En kur med ca 10 omgångar akupunktur har jag tagit till regelbundet. Och som någon skrev innan, det är inte Vanliga sjukgymnaster utan mer "alternativa" som är bäst. Här i Göteborg finnns det en bra akupunktör på Fungera vid Lilla Bommen. Det är som om själva omväxlingen skulle vara bra för mej.

Jag har också högt blodtryck och tar tre piller om dagen för det. Att min kropp inte alldeles kolapsade av all medicin jag ätit är ett under. Fast det var kanske det den gjorde med all migrän och deppighet.

Sedan en månad tillbaka på LCHF kost som jag hoppas skall ha en mer långvarig verkan. Det har iallafall tagit ned Treokonsumtionen radikalt. Blodtrycket har inte rört på sig ännu, men det kanske kommer.

Jag försöker skriva regelbundet om hur det går för mej på bloggen här på sidan.

Det är på något sätt väldigt bra att få läsa hur andra har det och skriva själv.

Så blir man mindre ensam.

Anmäl
2010-01-31 09:44 #66 av: csilla75

Har alltid migrän i samband med mens, använder då Almogran. Imigran har jag också provat men blev bara sömnig av det.

Almogran funkar för mig men som med ALL migränmedicin måste man ta tabletten så fort de första symptomen dyker upp. Annars tar återhämtningen längre tid.

Brukade förr kombinera Almogranet med Treo men pga magproblem fick jag sluta med det. Nu är det Alvedon eller Citodon som gäller.

Migränanfallen har blivit betydligt färre sedan jag började med LCHF, mens-anfallen tycks jag dock inte bli av med. Snacka om hormonbetingad migrän alltså! Obestämd 

Anmäl
2010-01-31 11:39 #67 av: Aniara4

Jag har nu använt Botox i drygt ett år, med ett längre uppehåll i somras för att utvärdera effekten och se om det kom tillbaka. För mig hjälper det mot både migrän och spänningshuvudvärk, och riktigt tydlig effekt fick jag när läkaren började sätta några extra doser i trapezius-muskeln förutom de vanliga "migränpunkterna".

Han har dessutom ett väldigt bra program, som jag har fått installerat i min mobiltelefon. Varje kväll piper den till och frågar hur mycket huvudvärk jag haft och om jag haft migrän. När jag sen kommer till nästa besök har han en fin kurva på sin dator. Därmed behöver jag inte försöka komma ihåg hur det har varit de senaste tre månaderna - det mänskliga minnet är ju notoriskt opålitigt.

Sen kan det ibland kännas lite tveksamt att hålla på med nervgift hela tiden när jag försöker undvika konstiga ämnen resten av tiden, men den enorma lättnaden att leva utan huvudvärk (nästan) och migrän smäller ändå lite högre!

Anmäl
2010-01-31 15:31 #68 av: Somntuta

Jag har ätit lågkolhydratkost i snart 2 månader. Ingen effekt hittills på migränen men så har jag en massa andra triggers än just kolhydrater. Och dessa påverkas inte av kosten.

Har tagit Zomig och Imigran nässpray i flera år. Har funkat hyfsat men migränen slår tillbaka när medicinen går ur kroppen så jag måste hela tiden fylla på under 2-3 dagar varje anfall. Ibland får jag "bara" migrän i ena ögat och då hjälper det med en dos.

Tyvärr vågar jag inte fortsätta med Imigran eller Zomig. Får kramper i kärlen runt hjärtat, hjärtklappning och det känns som om jag har kärlkramp eller på väg att få en infarkt. Läkaren bara rycker på axlarna och tycker jag ska fortsätta men jag litar inte på honom i det här fallet. Finns ju en del dokumenterade biverkningar som rör hjärtat. Så just nu försöker jag överleva med Citodon, lite kaffe och sömn. Får se hur länge jag står ut med det.

Anmäl
2010-01-31 19:46 #69 av: Mammeli

Det är ett elände med biverkningarna av migränmiedicin, särskilt de som känns  runt hjhärtat. Det får jag av Voltaren (diclofenac) som är det som hjälper mig bäst mot migrän. Tar både illamående och värk. Talade med min läkare om känningarna runt hjärtat och han skrev ut Tiparol (samma som Tradolan, Tramadol)som jag skulle ta tillsammans med två alvedon. Tyvärr mår jag illa av Tiparolen.Men han tog det på allvar iallafall, biverkningarna.

Nu är jag nyfiken på Botox. Är det ngt ni får på vårdcentralen? Eller privatläkare? Några biverkningar? vore underbart att slippa åtminstona några av migränanfallen. Får det flera ggr i månaden!

Anmäl
2010-01-31 19:51 #70 av: Aniara4

Tror inte vanliga vårdcentralläkare använder Botox, då får man nog gå till en neurolog. Jag går hos en privat, som är ansluten till landstinget förstås.

Anmäl
2010-03-21 03:13 #71 av: likj

Jag har sutit och läst hela kvällen (och halva natten inser jag nu). Intressant läsning.

Jag är på min 3:e LCHF-dag och har migrän som bara den. Vad jag kan förstå får jag försöka stå ut några dagar till och hoppas på att det blir bättre.

Jag tar förebyggande mediciner mot migrän. Först både Sandomigrin och Tryptizol. Numera har jag slutit med Sandomigrinen och det gör ingen skillnad.

Vid begynnande huvudverk tar jag Treo Comp, och vid migrän tar jag imigran-sprutor och primperan. Det är dock inte alltid att 1 spruta hjälper och då tar jag en till, ibland blir det 3-4 stycken innan det släpper.

Min neurolog är inte riktigt nöjd med effekten av behandlingen. Tidigare hade jag "huvudverk" 20-25 dagar i månaden och migrän 3-4 dagar. Neurologen säger att allt är migrän. Nu har jag bara migrän 1-2 gångar pr månad och huvudverk 3-4 gångar pr månad.

Jag har testad så många mediciner att neurologen menar att det i stort sett bara finns Botox kvar. Men jag är ganska skeptisk till en sån behandling - dels är jag skeptisk till att spruta in nervgifter i huvudet, dels satt han och skrev noter på ett block med "Botox" tryckt i ena hörnet, dels tyckte jag inte om hans kommentar, när jag uttryckte min skepsis: "vad vill du helst - slippa migränen eller kunna rynka pannan!?"

Jag skulle ha träffad honom i november, men jag skjuter på det och tänker testa LCHF några veckor innan jag träffar honom igen.

Fler som har provat Botox mot migrän?

Anmäl
2010-03-21 11:44 #72 av: Aniara4

#71 Jag kan förstå att det inte känns bra när neurologen avfärdar dina farhågor rakt av. En bra läkare borde ju säga ungefär "ja, det kan man ju tycka är en nackdel, men jag tror ändå det är värt det eftersom...". Jag hade liknande invändningar bl.a. mot att inte kunna röra ansiktet fullt ut, och min neurolog bekräftade att han t.ex. hade någon patient som var skådespelare och hade varit tvungen att avstå av den anledningen. Då känner man ju att han verkligen försöker hjälpa en att fatta ett överlagt beslut, och inte bara vill sälja på en nåt.

Det där med läkemedelsbolagens påverkan har jag också sett och störts på, bl.a. hos allergispecialisten som en gång skrev ut en ny medicin som skulle vara så fantastiskt mycket bättre (och dyrare), men ett år senare när det var dags att förnya recepten inte kunde minnas varför han hade skrivit ut just den. Det sänkte mitt förtroende lite faktiskt.

Jag tycker inte heller det känns så kul att spruta in nervgift, men att ha migrän känns värre. Men visst kan du pröva och se om det räcker med LCHF först. Eller ta Botox EN gång, det går ju ur på 2-3 månader, och om LCHF vid det laget har börjat "verka" så borde anfallen inte komma tillbaka lika ofta sen.

Anmäl
2010-03-21 12:26 #73 av: likj

#72 Ja, det var nog mest bemötandet som var felet. Och det att neurologen inte alls verkade förstå att det att kunna uttrycka mina känslor med ansiktet är en stor del av det jag anser är min personlighet. Jag har ju sett skräckexempel från Hollywood på helt stela ansikten, och jag vet inte alls hur mycket Botox man ska ta innan man är där. Men tanken på att resten av livet ta Botox 3-4 gångar årligen är inte lockande.

Jag avvaktar lite till innan jag testar det i alla fall.

Anmäl
2010-03-21 12:46 #74 av: Aniara4

#73 Men de där helt stela ansiktena kommer sig ju av att de har sprutat även runt ögonen (för att undvika kråksparkar) och i värsta fall runt munnen. Så ser man inte ut! Det enda som händer är att man inte kan se förvånad ut, eller riktigt arg. När jag precis hade gjort det första gången tyckte min sambo det var jätteskojigt att retas, och sen säga "försöker du se arg ut nu?" när jag trodde att jag blängde på honom. Men annars ser folk faktiskt inte någonting konstigt alls, inte ens i de fall när jag har påpekat det.

Och du måste ju inte hålla på resten av livet, du kan prova en eller ett par gånger och sen avgöra om du vill fortsätta eller inte.

Anmäl
2010-03-21 13:00 #75 av: likj

#74 Ha ha... och jag som är sjukt ironisk och kan se både arg och förvånad ut flera gångar pr dag! Förvånad 

Men du har rätt... om jag inte får effekt av LCHF då ska jag kanske testa Botox ett par gångar.

Tack för svar! Glad

Anmäl
2011-02-05 13:10 #76 av: stumpangumman

Hej!!fick mitt första migränanfall när jag var 6år men trodde jag var sjuk barasen några ggr om sommrarna,senare fick jag regelbundet från 11-12års åldern i samband med mens,förändringar ivädret,om jag varit ledsen om någon luktar stark tex med parfym om jag överansträngt mig osv....

iallafall ätit de senaste åren Zomig tabletter och zomig nasal men har fruktansvärda biverkningar som att jag kan inte svälja,tröttheten är hemsk känns som allt är i slowmotion osv...men trots allt tar man den ändå får annars kan jag ej jobba får kräkningar och har det jobbigt i 24tim minst,iallafall

har ej hittat nån läkare som lyssnar på mig,har ibland 4-5anfall i veckan och käkar för mkt tabletter försöker börja innan anfallen med treo ibland kan jag hindra dem lite,men som sagt svårt.har prövat lchf nu i en månad och spänningshuvudvärken är faktiskt bättre(peppar,peppar) har aldrig stannat hemma från jobbet men ibland känns det som det är för mkt,folk som inte har haft riktig migrän förstår ej vad vi alla genomgå.Man kan inte träna får lite för mkt ansträngning kommer migränen på en gång och övervikten sitter som lim på kroppen,Vet ej om ni också blivit deprimerade av medicinen för det har jag efter medicinen vill jag bara gråta.....undrar finns det verkligen ingen bra läkare här i göteborg???

Anmäl
2011-09-25 09:31 #77 av: [sussismatte]

Bra tråd med massor av tips!

Min första migrändiagnos fick jag i tonåren för nästan 40 (oj, är jag så gammal?) år sen.

Har inte ätit nån speciell migränmedicin förrän för knappt tio är sen. Har missbrukat kaffe o treo o nu förstått att det varit ett bra sätt att ta udden av anfallen. Under de där 40 åren har jag klarat mej med att bara bli liggande 2-3 ggr per år på det sättet. Men när jag pga att jag fick upp ögonen för mitt koffeinmissbruk slutade med detta så fick jag anfall flera ggr i veckan som gjorte mej helt sängliggande. Oftast på helgerna.

Har under dessa 10 år haft almogran som jag fortfarande använder - men jag tar den aldrig förrän jag vet att det är ett riktig migrän o inte nån spänning lr dylikt. Funkar fortfarande. Provat maxalt, funkar inte, provat betablockerare i förbyggande syfte, funkar inte o även provat pronaxen o inte det heller med framgång.

Nu har mina anfall ökat men är i princip bara i samband med mens. Då börjar anfallet veckan före o pågår ändå till mensen kommer i gång. Jä*gt jobbigt!

Finns det nån som har nåt tips? Har tagit upp detta med min läkare. Hon är jättebra men just i detta "ärende" så kommer hon med dumma tips som att jag kanske ska öka koffeinintaget under de här dagarna. Har för mej att det ska finnas nåt speciellt just när det handlar om mens/hormonrelaterad migrän. Nån som vet?

Anmäl
2011-12-06 21:18 #78 av: Simbalejon

Jag äter Migränmedicin.

Anmäl
2011-12-07 06:08 #79 av: yvonnel

Det gör jag också ganska ofta, jag bara orkar inte att ha anfallen och finna mig i det utan att åtminstone försöka göra något åt det. Sumatriptan heter mina tabletter, motsvarar Immigran som kostade skjortan innan licensavtalet gick ut, det var ju så att jag skämdes när jag hämtade ut reveptet, det hände att jag fick höra gliringar om skattepen gar osv......

Anmäl
2011-12-07 08:03 #80 av: [Pennylane1]

skrev ett långt svar till stumpagumman innan jag insåg att det var en gammal tråd... kanske ingen idé?

Anmäl
2011-12-07 08:53 #81 av: Aniara4

#80 Vet inte om just stumpagumman finns kvar, men generellt är det väl för det mesta idé att skriva råd i gamla trådar, det kommer ju nya personer som kanske undrar samma sak.

Anmäl
2011-12-07 12:02 #82 av: opssk

Jag har skrivit om det här förut, finns under fliken "migrän"..Men jag läste att Sofie Hexeberg rekommenderar 500-600mg Magnesium per dag förebyggande, skulle man känna symtom tar man en extra dos så fort som möjligt.( och lågkolhydratkost). Nu har jag testat det här i snart 3 månader. Under den här tiden har jag behövt ta 2 st Imigran tabletter! Annars brukade det gå 3-4/månad !!! Detta är helt fantastiskt och funkar jättebra för mig, värt att prova;) Lycka till!

Anmäl
2011-12-07 18:03 #83 av: [Pennylane1]

mja det mesta var lite personligt fast ok. : jag tyckte det lät väldigt jobbigt och undrade om hon testat att äta migränförebyggande. Jag själv äter Inderal retard sedan många år och har knappt några migränanfall att tala om längre.  De som ändå slinker igenom är för det allra mesta botbara med ipren!

Anmäl
2011-12-07 21:18 #84 av: yvonnel

Jag var på VC i måndags och fick påfyllning av Sumatriptan på receptet jag hade från förut, idag skulle jag hämta ut på apoteket och får veta att jag inte får ut min rättmätiga sjukvårdsförmån.

Trodde först att det var ett förbiseende men personalpersonen på apoteket berättade att VC har börjat göra så medvetet därför att dem blir fakturerade för receptförskrivningarna och att detta alltså var i syftet att dem skulle spara på sina utgifter.

Är det fler som har råkat ut för detta fenomen?

Kan detta verkligen vara med lagen och andra regleringssystem överensstämmande?

Anmäl
2011-12-08 23:51 #85 av: yvonnel

PUFF _ Är det ingen som vet något om detta?

Anmäl
2011-12-27 01:43 #86 av: Morfen

Ingen aning. Kontakta chefen för vårdcentralen eller patientombudsmannen.

Anmäl
2012-01-08 19:20 #87 av: asta56

Har haft migrän sedan jag vaf 30 år  och är nu 64. Sedan jag i somras gick över till LCHF har jag haft 2 migränatacker så det har blivit en radikal minskning troligen p g a kolhydraterna och glutamat som försvunnit ur min kost.

Tar Sumatriptan 2x50 mg vid en atack och oftast hjälper det numera. tidigare fick jag ta samma medicin under 3-4 dagar och oftast då 3 tabletter per dag plus citodon.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.