Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 1079 ggr
Skogstrollet
2008-02-19 19:12

Lätt och lagom

Behöver akut hjälp! Min kommun har tagit bort Bregott och bytt till Lätt och lagom i skolorna. Snälla, orkar inte läsa en massa rapporter. Kan någon ge korta argument att ta upp i morgon på konferens. Har läst innehållsförtäckningen så jag har några små ämnen där…

Snälla, snälla, hjälp!!

Annons:
Kvinnlig40talist
2008-02-19 19:32
#1

Hej!

Här finns intressanta nyhetsbrev om lite av varje, bl a margarin.

http://www.utbildningscenter.se/nyheter.html

Dora
2008-02-19 19:50
#2

http://www.livlinan.eu/html/kampanjer.html

  "RÄDDA VÅRA BARNS HJÄRNOR" från Frank Nilssons hemsida

Den kan du skriva ut och dela ut

Den passar bra i en skolmöte

magma
2008-02-19 19:53
#3

Är det ingen som har artikeln om Annika i Aftonbladet, där fanns det en kort faktaruta om varför margariner var hälsovådliga?

Mervi
2008-02-19 20:04
#4

Jag har tidningen.

Så blir olja margarin 

1. När oljan härdas blandas fettet med nickelspån och vätgas i stora reaktorer och genomgår en kemisk omvandling till fast fett. Det är också under härdningen som de flesta farliga transfetterna uppstår. 

2. Fettet kan också omestras, vilket är det vanligaste när det gäller margariner idag, med hjälp av det mycket frätande ämnet natrium-metylat. Kemikalien slår sönder alla fettmolekyler som sätt ihop på ett hel slumpmässigt sätt och utan någon likhet med naturliga fettmolekyler.

3. Det tredje sättet att få ett fast fett av flytande olja är  fraktionering då fettet delas upp i olika smältpunkter med hjälp av bland annat aceton.

Detta stod i Aftonbladet i lördags ihop med artikeln om Annika D, Fettfajten.

magma
2008-02-19 21:03
#5

Tack Mervi!!

Skogstrollet
2008-02-19 21:16
#6

Tack alla! Precis vad jag behövde!

Annons:
Amiechan
2008-02-21 15:52
#7

Hur gick det på konferensen Skogstrollet?

Skogstrollet
2008-02-21 17:13
#8

Jotack! "Alla" på min skola är överrens om att det är vansinnigt. Som vanligt handlar det bara om ekonomi… Funderar på att göra en skrivelse. Vår "mattant" hade fått till svar att Lätt och Lagom är ett vanligt livsmedel, godkänt av…ja ni vet vilkaSkrikandes

Upp till toppen
Annons: