Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel - Matfett

Lätt och lagom

2008-02-19 19:12 #0 av: Skogstrollet

Behöver akut hjälp! Min kommun har tagit bort Bregott och bytt till Lätt och lagom i skolorna. Snälla, orkar inte läsa en massa rapporter. Kan någon ge korta argument att ta upp i morgon på konferens. Har läst innehållsförtäckningen så jag har några små ämnen där...

Snälla, snälla, hjälp!! 

Anmäl
2008-02-19 19:32 #1 av: Kvinnlig40talist

Hej!

Här finns intressanta nyhetsbrev om lite av varje, bl a margarin.

http://www.utbildningscenter.se/nyheter.html

Anmäl
2008-02-19 19:50 #2 av: Dora

http://www.livlinan.eu/html/kampanjer.html

"RÄDDA VÅRA BARNS HJÄRNOR" från Frank Nilssons hemsida

Den kan du skriva ut och dela ut

Den passar bra i en skolmöte

Hälsningar

Dora, sajtvärd på ph-balans.ifokus.se

Mer om pH: www.ph-miraklet.se

Anmäl
2008-02-19 19:53 #3 av: magma

Är det ingen som har artikeln om Annika i Aftonbladet, där fanns det en kort faktaruta om varför margariner var hälsovådliga?

Anmäl
2008-02-19 20:04 #4 av: Mervi

Jag har tidningen.

Så blir olja margarin 

1. När oljan härdas blandas fettet med nickelspån och vätgas i stora reaktorer och genomgår en kemisk omvandling till fast fett. Det är också under härdningen som de flesta farliga transfetterna uppstår. 

2. Fettet kan också omestras, vilket är det vanligaste när det gäller margariner idag, med hjälp av det mycket frätande ämnet natrium-metylat. Kemikalien slår sönder alla fettmolekyler som sätt ihop på ett hel slumpmässigt sätt och utan någon likhet med naturliga fettmolekyler.

3. Det tredje sättet att få ett fast fett av flytande olja är  fraktionering då fettet delas upp i olika smältpunkter med hjälp av bland annat aceton.

Detta stod i Aftonbladet i lördags ihop med artikeln om Annika D, Fettfajten. 

Anmäl
2008-02-19 21:03 #5 av: magma
Tack Mervi!!
Anmäl
2008-02-19 21:16 #6 av: Skogstrollet

Tack alla! Precis vad jag behövde!

Anmäl
2008-02-21 15:52 #7 av: Amiechan

Hur gick det på konferensen Skogstrollet?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.