Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

71-åring har åkt Öppet Spår

2008-02-26 00:14 #0 av: kajsa71

Igår åkte min 71-åriga make Öppet Spår från Sälen till Mora. Det var trettionde gången han åkte, men första gången med LCHF. Vi har ätit LCHF i fem veckor. Före loppet käkade han ägg och bacon. Under loppet drack han vatten, buljong och kaffe. Allt gick väl precis som vanligt och idag känner han sig också precis som vanligt helt OK! Till historien hör att han har diabetes typ2 och slängde sin insulinspruta efter en vecka med LCHF!

Anmäl
2008-02-26 00:16 #1 av: mammam

Nämen vad bra gjort! Och vad bra att han slipper insulinsprutorna. Gatulerar!

Anmäl
2008-02-26 00:18 #2 av: Margareta

Jag säger bara Wow

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-02-26 00:20 #3 av: Marylojs

Helt otroligt, gud vad kul!!

Anmäl
2008-02-26 00:23 #4 av: Pasi

Otroligt....med bara 5 veckors omställning.Förvånad

Anmäl
2008-02-26 00:38 #5 av: Sosabobinona

Fantastiskt!!

Anmäl
2008-02-26 08:27 #6 av: Mervi

Helt fantastiskt! Gratulationer!Skrattande

Anmäl
2008-02-26 08:39 #7 av: Frualbertsson

Åhh vad kul att du berättade! Vad glad man blir över sådana nyheter! Jättegrattis till mannen som lyckats med en sådan bedrift!

Anmäl
2008-02-26 09:06 #8 av: Amiechan
Imponerande! Och speciellt med så kort omställningstid innan! 0_o
Anmäl
2008-02-26 09:30 #9 av: greensis

Högst impad!

Det är sådan de kolhydratladdande sportkretsarna behöver höra. Många gånger.

Anmäl
2008-02-26 12:50 #10 av: Margareta

Jag skrev och berättade för Iver Mysterud - norrmannnen som sedan 2004 åker både Vasaloppet och andra långlopp utan kolhydrater. Iver Mysterud är biolog på Oslo universitet

Jag fick idag följande svar och hälsning till Din man kajsa71:

Hei Margareta

Takk for hilsen. Det er artig å lese om den 71-årige personen som har gått Öppet Spår på lite karbohydrater. Det overrasker meg ikke da dette nok er det beste for "vanlige folk". I hvilken grad eliteløperne kan hevde seg på et slikt kosthold er ikke kjent. Men de erfaringene jeg har hørt om så langt, tyder på at mange kan gjøre det. Blant annet har den svenske triatleten Jonas Colting, som er en av verdens beste, gjort dette både i
triatlon og i Vasaloppet.

Når det gjelder 71-åringens erfaringer i Öppet Spår, er dette gledelig. Merk for øvrig at fem uker på lite karbohydrater kanskje ikke er nok til å få kroppen fullt tilpasset et slikt kosthold. Se her om erfaringene til den amerikanske triatleten Joe Friel:

Toppidrettsman på steinalderskost

Friel snakker om minst fire uker før kroppen begynte å innstille seg, men dette kan være individuelt, og noen kan sikkert trenge lenger tid. Dette betyr i praksis at 71-åringen neste år, etter over et år på nytt kosthold, kanskje kan fungere enda bedre i Öppet Spår.

Du må gjerne fortelle om mine erfaringer med å gå Vasaloppet uten karbohydrater. Detaljene finner du i min Mat&Helse-artikkel om første gang uten karbohydrater (i 2004).

Gikk Vasaloppet uten karbo

Jeg har gjort dette hvert år siden i Vasaloppet, det norske
Birkebeinerrennet (54 km), andre norske lange skirenn og flere lange, norske terrengsykkelritt. Jeg har alltid nok energi, men må sørge for å drikke nok vann. Ved to anledninger, en gang i Vasaloppet og en gang i det norske Grenaderløpet (et 90 km skirenn) ble jeg slapp på slutten, men det skyldtes utelukkende at jeg hadde drukket for lite underveis.

Også i år stiller jeg på startstreken i Sälen utelukkende med fett og protein i magen.

Jeg har aldri vært aktiv langrennsløper (eller terrengsyklist), men er i dag en engasjert mosjonist som trener året rundt.

Beste hilsen
Iver Mysterud

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-26 13:02 #11 av: Glennart

Wow. Vilken Stålfarfar! Cool

Anmäl
2008-02-26 15:29 #12 av: asal

Det är bara att gratulera. Det är jätte bra att det här sprids. Själv kan jag intyga att man behöver inte äta risgrynsgröt,pasta och en massa kolhydrarer och inte glömma alla dess söta energidrycker. Har ätit den lchf i ett år. Första turenra på skidor brukar vara jäkligt kämpiga, men inte den här säsongen, gick hur lätt som helst.

Lycka till i fortsättningen/ Hälsn.Åsa

Anmäl
2008-02-26 20:39 #13 av: Margareta
Iver Mysterud är ju den vi brukar referera till när folk frågar om man kan träna på LCHF - så det var roligt att han svarade!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-28 22:47 #14 av: Kvinnlig40talist

Mina bästa hälsningar till 71-åringen och hans hustru!

Anmäl
2008-02-28 23:02 #15 av: Mizzi

Jag bugar mig otroligt imponerad, själv blir jag 42 år i maj och jag orkar knappt gå till affären Generad

Anmäl
2008-02-28 23:25 #16 av: Karin20

Fantastiskt! Då har man lite tid på sig själv ocksåGlad

//Karin

Anmäl
2008-02-29 09:49 #17 av: Blenda01

Med en sådan prestation efter 5 veckor känns det som att jag är helt rätt på det!

Jippie! Stort grattis till er båda!

Anmäl
2008-02-29 10:44 #18 av: [slamslams]

Stort Grattis.

Den här kosten lchf är mycker bra för oss Diabetiker, för egen del är det  nu 3 månader sen jag tog bort mitt insulin och det är helt ok.

Kul att läsa att man kan göra stora prestationer som ex Vasaloppet, det sporrar oss andra.

Anmäl
2008-10-07 13:54 #19 av: Hanveden

Den här tråden behöver en puff...

mLCHFh  Cool .

Anmäl
2008-10-07 14:06 #20 av: Jennix

Ja, det är ju helt fantastiskt! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-10-07 14:34 #21 av: kajsa71

Jag kan berätta  att min 71-åring nu blivit 72. Inför Öppet spår 2009 som han kommer att köra för 31 gången, så håller han nu  igång med att springa i 5km-spåret var och varannan dag, i väntan på snön! Han mår gott, tar inga insulinsprutor och håller vikten sedan han under de första LCHF-månaderna gick ner 8 kg. Vi kör förstås vidare med LCHF-mat!

Anmäl
2008-10-07 16:54 #22 av: UBCL

Tack för uppdatering Glad

Just den här tråden var en av mina inspirationskällor då jag startade med lchf 1/3 -08, jag har nu gått ner 13,5 kg sedan dess!

Anmäl
2008-10-07 20:55 #23 av: kajsa71

UBCL!

Grattis till viktnedgången!

Anmäl
2009-02-22 23:22 #24 av: kajsa71

Så var det så dags att uppdatera den här tråden. För nu har min gube, som nu är 72 år ung, gjort det igen, åkt från Sälen till Mora.

Inför årets lopp hade han förberett sig genom flitigt skidåkande; ca 95 mil.

I morse var jag uppe klockan 4 och gjorde en omelett på 6 ägg och tre paket bacon. Han åt inte riktigt allt själv, yngste sonen åt också av omeletten. Sonen proppade dessutom i sig, usch och fy, risgrynsgröt! 

Det var 72-åringens Öppet spår nr 31, lite extra dåligt före den här gången eftersom det snöade hela dagen. Men efter målgång påstod han  sig gärna köra loppet igen i morgon! Jag kollade hans puls en halv timme efter målgång och då var den redan nere i 70. Så visst fungerar det att köra Vasalopp med LCHF, om det fortfarande finns tvivlare!

Anmäl
2009-02-22 23:29 #25 av: skogs-tolva

Hurrahurrahurra!

Grattis krutgubbe där!

Helt klart att kolhydrater är överskattade i träningssammanhang!

Anmäl
2009-02-23 00:13 #26 av: shamani

Riktigt trevlig läsning! Grattis till "guben"!

Margareta för att du delade med dig av konversationen med Iver Mysterud!

Anmäl
2009-02-23 00:35 #27 av: maxiq

En 60-åring segnade ner och dog i spåret häromdagen. Undrar vilken kost han hade laddat upp med?

Obestämd

Anmäl
2009-02-23 01:06 #28 av: kross

Hälsa honom ett stor GRTTIS från mig, det var kul att läsa detta, vilken karl. Skrattande

Anmäl
2009-02-23 17:46 #29 av: perfla

Inte är jag en 72 åring, men väl en 40-åring. Gemensamt med Iver är att jag nu åkt Öppet Spår (4631) i värsta snöfallet på LCHF.

Calle Robertsson skall ha ett tack för tipset om Pemmikan. Jag gjorde min på hemmgjort Ghee (värmde smör på 2:an på  spisen i nån timme och skedade upp det rena fettet!) och ugnstorkat nötkött samt lite salt. Funkade finfint.

Nu hinner jag inte skriva mer, Activio-spinningen 75min börjar om 45 minuter!

PS: 2dl grädde som jag fick av fästmön i Evertsberg var ljuvlig direkt ur tetran!

/P

Anmäl
2009-02-23 18:00 #30 av: Agyr07

Jag är så impad. Har alltid tyckt det är så läckert med folk på skidor men jag brukar ramla så fort jag ser ett par. Snyggt jobbat båda två.

Anmäl
2009-02-23 18:03 #31 av: Margareta

Kanonbra resultat och tappra skidåkare!

Vilket väder - bara det kan avskräcka vem som helst!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-02-23 18:10 #32 av: ella55

Fantastiskt ! Gratulerar !Cool

Anmäl
2009-02-23 18:28 #33 av: kajsa71

Min 72-åring gjorde precis som han gjorde förra året; han drack vatten, buljong och kaffe under loppet men käkade ingenting förrän vid middagen i Mora.

Kanske jag ska göra som Perflas fästmö och serva min gube  med grädde nästa år så han blir ändå piggare!

Anmäl
2009-02-23 19:27 #34 av: bustas

Kajsa71: Kan inte låta bli att fjanta till det hela, men maken dins bragd har ju egentligen en historisk bakrund även då det gäller föda. Herr Wasa åt ju knappast potatis eller ris och  "I fädernes spår för framtidens segrar" står nog mer för hans kosthållning och sentensen borde även tillskrivas LCHF såsom en undertext till en logotype! Så, maken kan nu tillskrivas:

Skrattande

LCHF

I FÄDERNES SPÅR FÖR FRAMTIDENS SEGRAR

Anmäl
2009-02-23 23:59 #35 av: UBCL

Fantastiskt! Förvånad

Anmäl
2009-02-24 00:17 #36 av: kaisakavat

Vilken bedrift! Snyggt jobbat! Skrattande

Anmäl
2009-02-28 20:34 #37 av: kajsa71

Maken hälsar och tackar för alla glada hälsningar!

Anmäl
2009-02-28 20:41 #38 av: profca

Otroligt imponerad är jag  och lycka till med allt i fortsättningen

Anmäl
2009-02-28 20:53 #39 av: KickiL

Vilken härlig tråd att läsa!!! Mycket glad för kämpar i spåret som utanför. Gamla som ungaFlört. Utan att själv ha tränat extra på nåt sätt orkar jag mycket mycket mer på hästryggen än tidigare. Upplever att jag är segare än förr och får inte ont i musklerna. Måste ha med kosten att göra...

Anmäl
2009-03-01 18:14 #40 av: Karin20

Snyggt jobbat och kul att kunna använda som exempel.

//Karin

Anmäl
2010-03-01 14:11 #41 av: kajsa71

I går var det dags igen för Öppet Spår! Min numera 73-årige skidåkare gjorde sin 32:a färd från Sälen till Mora. Som vanligt i sällskap med våra två söner.

En jättelik ugnsomelett med kassler var det han laddade med på morgonen. Under resans gång åt han ingenting, men drack vatten. buljong och kaffe.

Som vanligt har han åkt ganska mycket skidor i vinter. Han hade cirka 85 skidmil i benen när han startade från Sälen.

Så det gick precis som vanligt bara bra! Och idag mår han utmärkt. Han känner ingenting av gårdagens strapatser. Så visst går det fint att åka från Sälen till Mora på LCHF!

Anmäl
2010-03-01 14:17 #42 av: bustas

Grattis igen!! Hängde sönerna med eller blev de frånåkta?

Anmäl
2010-03-01 14:37 #43 av: kajsa71

Ena sonen blev lite trött på slutet så maken saktade ner farten och höll honom sällskap in i mål. Den andre sonen, som delvis laddat med omelett,  stack ifrån på slutet i sin egen fart som nog också hade varit makens fart!

Anmäl
2010-03-01 14:50 #44 av: bustas

Fantastiskt!

Anmäl
2010-03-01 14:54 #45 av: Anmaja

En sån trevlig tråd - så roligt att följa er år efter år!

Jag tänker länka hit från min blogg, eftersom det är många som bara tror att detta är nåt tillfälligt på´hitt...

Tack för att vi får ta del av det!

Anmäl
2010-03-01 15:06 #46 av: [Russinflarn]

Wow! Vilken grej! Sååå imponerande och inspirerande! Kanske nåt att visa min 70-årige farsgubbe som vägrar LCHF (fast han fått åldersdiabetes och går på metformin).

Och vilken inspirationskälla för mig med, tjockis som alltid längtat efter att kunna springa om sommaren och skejta iväg på ett par skidor om vintern. (Och åka vasaloppet, men den tanken vågar jag knappt tänka högt för mig själv.)

Grattis!

Mkt intressant att läsa om Iver Mysterud också. Bokmärker så jag kan läsa arrtiklarna senare.

Tack!

Anmäl
2010-03-01 17:08 #47 av: Skaldeman

kajsa71,

gör din man något spänstigt på barmark också? Jag funderar på ett reportage i LCHF-magasinet.

/SSS

Anmäl
2010-03-01 17:11 #48 av: Sugiyama

Jag är så imponerad, kul!

Anmäl
2010-03-01 18:30 #49 av: kajsa71

SSS.

Jodå han håller i gång året runt!

Jag skickar ett mail till dig på din adress sss@ skaldeman.se

med vårt telefonnummer mm. Om du vill så kan du höra av dig och prata med maken !

/kajsa71

Anmäl
2010-03-01 20:04 #50 av: Margareta

Kul Kajsa - vi ser fram emot detta.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2010-03-01 21:20 #51 av: camsve09

Egen erfarenhet - i allt snöpulsande har jag inte känt ens en tendens till mjölksyra i benen när jag promenerat med hunden. Inte ens knädjup blötsnö har jag känt av. Samma sak när jag tränat spinning eller yoga.

Anfådd - ja. Trött - ja. Svettig - ja. Mjölksyra - NEJ! Det är så coolt!

Anmäl
2010-03-02 11:46 #52 av: Partyplupp

You Rock

Bra Jobbat!!

Anmäl
2010-03-02 17:13 #53 av: [slamslams]

Som alla andra ett,    STORT GRATTIS.

Fantastiskt duktigt.

Anmäl
2010-03-02 21:37 #54 av: sepersl

Wow! Vilken prestation! Jag är djupt imponerad!

Anmäl
2010-03-02 22:16 #55 av: bubblor

Grattis till en stor prestation!

Anmäl
2010-03-07 18:29 #56 av: UBCL

Hur gick det idag då?

Anmäl
2010-03-07 20:25 #57 av: Margareta

Han har åkt Öppet spår tidigare i veckan - inte dagens Vasalopp

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2011-02-28 12:44 #58 av: kajsa71

Rubriken på tråden,¨71-åring har åkt Öppet spår¨ är några år gammal så nu är 71-åringen 74 år! Dags för en ny Öppet spår-rapport!

Maken åkte igår igen, i år var det för 33:e gången, nu i sällskap med vår äldste son (44 år) som åkte för 20:e gången  samt vår dotter (42 år) som gjorde sin premiärtur i Öppet Spår. Hon hoppade in på vår andre sons startnummer när han fick förhinder att åka. Som vanligt hade gubben mest ork! Han var helt oberörd efter färden, son och dotter var däremot möra.

Frukosten före loppet bestod av en rejäl portion LCHF-fläskpannkaka som han och vår LCHF-ätande dotter delade på och som dom stod sig på hela dagen. De båda drack vatten, buljong och kaffe under dagen. I dag känner han sig precis som vanligt, dottern har träningsvärk lite här och där men mår annars bra. Sonen som gick på risgrynsgröt och blåbärssoppa ska vi träffa i kväll. Han ska få några LCHF-böcker av oss för nu ska även han bli en LCHF:are!

Anmäl
2011-02-28 12:58 #59 av: [Columba]

Det är bara att gratulera till framgångar på alla fronter!

Anmäl
2011-02-28 14:48 #60 av: [Russinflarn]

Sekonderar #59 Skrattande

Imponerande och inspirerande!

Anmäl
2011-03-12 10:30 #61 av: leeker

Härligt att läsaGlad

Jag själv tränar jättemycket och har ätit LCHF snart 1 år...

En vecka sedan gjorde test att köra Vasaloppet på spinningcykel på fettdrift, och det gick kanonbra. Det kan ni läsa här!

Det var många, flera av dom vältränade cyklister som inte trodde att jag klarar av, nästan fyra timmar på cykeln utan "kolhydratpåladdning"Förvånad

Efter söndagen har det blivit träning varje dag...vila idag. Och kroppen mår Glad

Anmäl
2011-03-12 11:04 #62 av: Margareta

Jag älskar den här tråden och rekommenderar den ofta när folk säger att man inte kan träna och prestera på LCHF.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2011-06-20 22:38 #63 av: shamani

Famtastisk, vilken "krutgubbe" du har!  Bara att gratulera - igen. Glad

Anmäl
2012-01-11 13:13 #64 av: dg-d

Vilken härlig läsning!

Hoppas din 'gube' och dina barn fortfarande har orken för i år :-)

Har en systerson som simmar 5, 10 och 25 km 'öppet vatten' (hans spec är 10 och 25) och vill börja med LCHF. Kan någon tipsa om bra engelska siter/bloggar som snackar om LCHFande idrottsmän? (Tyvärr läser han inte svenska men jag skickar honom det här ändå och så får han använda google translate.)

Anmäl
2012-02-28 08:56 #65 av: kajsa71

Så var det dags att uppdatera den här tråden!

I söndags åkte maken sitt 34:e lopp från Sälen till Mora i sällskap med äldste sonene som åkte sitt 21:a lopp. 71-åringen i början av denna tråd är nu 75, blir 76 till våren. Sonen går nu  också på LCHF och i år hade han inga problem med att hänga på i sin faders skidspår!

Dom laddade på morgonen med en jättestor ugnspannkaka av samma modell som förra året som jag hade gjort på 8 ägg, keso, grädde och bacon. På den åkte dom hela vägen till Mora. På vägen dit drack dom vatten, kaffe och buljong.

När det gått i mål mådde min 75-åring precis lika bra som före loppet och igår, dagen efter, så var han förstås ute och åkte skidor! Och känner inget av den långa skidturen!

Förhoppningsvis följer fortsättning i tråden om ett år!

Anmäl
2012-02-28 09:04 #66 av: aussiemia

Så häftigt! Och så glad jag blir av att läsa det! Väldigt inspirerande att läsa för en sån som mig; 45 år och nybliven joggare som precis anmält mig till mitt livs första lopp...!
Hälsa maken!

Anmäl
2012-02-28 09:07 #67 av: goldcamilla

Helt fantastiskt, ni borde vara med i TV och i tidningar. Speciellt nu när de försöker tala om hur dåligt det är för både kropp och hjärna att äta LCHF. Jag kan bara gratulera, jag blir så glad att höra/läsa dettaSkrattande

Anmäl
2012-02-28 11:15 #68 av: [Columba]

Man kan bara bli glad av denna underbara följetong!

Anmäl
2012-02-28 14:25 #69 av: Skaldeman

Grattis! Det kommer ett litet reportage om den spänstige 75-åringen i nästa nummer av LCHF-magasinet.

/SSS

Anmäl
2012-02-28 15:04 #70 av: Sweli

Det var fantastiskt!

Anmäl
2012-02-28 16:02 #71 av: Andina

Grattis igen! Blir lika glad varje gång vi får uppdateringarna! Toppen! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2012-02-28 16:07 #72 av: Margareta

Även jag blir lika glad var gång jag läser tråden - tänk vad åren går!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2012-02-28 17:26 #73 av: Magica1970

Coolt!!! Skrattande

Anmäl
2012-02-29 09:21 #74 av: evion

Vilken prestation! Härligt!

Min sambo (27 år) åkte också öppet spår i måndags och gled i mål på drygt 6 timmar. Han grundade med bacon och ägg till frulle och drack buljong och kaffe i spåret. Han var dock inte alltför pigg efter målgång men dagen efter var han sugen på att hoppa in och fylla en tom plats i stafettvasan, så helt avskräckt var han inte. ;) Han förbättrade också sin bästa tid från tiden då han åt kolhydrater med 1 timme. Nog går det att prestera på LCHF alltid. :)

Anmäl
2012-03-01 10:30 #75 av: Hanveden

Behöver en puff...

Lyssnar på P1 och där pratas det om kolhydratuppladdning inför vasaloppet...

mLCHFh  Cool .

Anmäl
2012-03-01 11:25 #76 av: Tisdag

Helt underbart! :-)

Anmäl
2012-03-01 11:38 #77 av: evion

Vet inte om detta stämmer men intressant.

"Vi har som exempel Vasaloppet. 9 mil att åka skidor. Vi kan ladda kolhydrater och fylla glykogenförråden in muskler och lever. Det får rum ungefär ½ kg glykogen i kroppen plus 1,5 kg vatten. De 5 g glukos du har i blodet räcker fram till startlinjen för eliten så du har nu bara 90 km kvar att åka. När du kommit till Evertsberg har du åkt halvvägs och ungefär där tar glykogenet slut. För att ta dig i mål måste du dricka 5 L blåbärssoppa eller äta 1 kg bullar. 

Om man i stället går på fettdrift så räcker det med 0,45 kg fett för att orka åka hela Vasaloppet.

Äten man fett fläsk på morgonen så står man sig hela dagen på fettdrift, behöver inte äta några mellanmål, man får ingen schackningsperiod efter ett par eller flera timmar. Man orkar åka hela Vasaloppet med full fart hela tiden. "
http://lchf-peter.blogspot.com/2010/03/vasaloppet.html

Sambon fick under träningsläger på Bosön veta att man bara hade nytta av kolhydrtsuppladdning i ca 30 minuter, sedan gick man iaf över på fettdrift iaf.

Anmäl
2012-03-02 09:16 #78 av: goldcamilla

Är det när glykogenet är slut som  man "kör in i väggen" tro? Kroppen kan ju inte ställa om sig till fettdrift med en gång när kolhydraterna är slut.

Anmäl
2012-03-02 09:46 #79 av: frodig

Vill påminna om den här tråden, jag ska själv prova att göra Pemmikan inför mina sommarvandringar Glad

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4ee9e07288f47269a9014abb-pemmikan#discussions-1

Anmäl
2012-03-02 22:41 #80 av: Henkez

Hittade tips på kostuppladdning inför vasaloppet från Axa sports club. Skrattande

fokus ska ligga på kolhydraterna eftersom du kan ladda upp dina muskler med ca. 500 g kolhydrater, snabb energi som är bra att ha tillgång till under loppet då du aldrig kommer kunna få i dig det under loppet. Det hade också varit smidigt om man kunde stoppat i sig alla dessa kolhydrater under en dag men det är i praktiken omöjligt, därför gäller det att börja flera dagar innan loppet så du hinner få i dig all mat. 

Ät dina vanliga måltider men se också till att dricka lite extra energi, ta ett mellanmål extra, exempelvis en tallrik yoghurt med müsli och en skivad frukt eller en egenmixad smoothie, stoppa i dig en frukt, lite juice extra, unna dig en efterrätt... Ät allt som innehåller kolhydrater och låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna.

http://www.axasportsclub.com/sv/Information/Kost-och-traning/kost-ladda-for-vasaloppet/

Anmäl
2012-03-03 18:59 #81 av: maxiq

Vad är det som är bra med att ha tillgång till "snabb energi" under ett niomilalopp? Starten? Slutspurten?

Obestämd

Anmäl
2012-03-06 15:20 #82 av: Sugiyama

Maken åkte också Vasaloppet i helgen men grundade inte lika bra. Han har svårt att äta på mogonen och fick bara i sig några fincrisps med pålägg. Sen klämde han en medhavd smörgås innan loppet och höll sig till vatten under loppet. Hade lite ont efter en vurpa efteråt men dagen efter var han som vanligt igen. Det tycker jag är det häftigaste att man verkar slippa efterverkningarna.

Anmäl
2012-03-06 19:49 #83 av: Margareta

Det sprider sig med LCHF i Vasaloppsspåret:

http://www.kostdemokrati.se/frank/2012/03/06/det-kom-ett-mail-vasaloppet-pa-lchf/.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2013-02-25 09:43 #84 av: kajsa71

Den 26 februari 2008 startade jag den här tråden och nu är det dags för den årliga uppdateringen! I går åkte min nu 76-årige make från Sälen till Mora i Öppet spår. Det var 35:e gången, varav 6 med LCHF! Som vanligt hade han sällskap av äldste sonen och båda laddade på morgonen med ugnspannkakan av samma modell som tidigare år.    Allt var sig likt, som tidigare beskrivits i denna tråd, och idag känner min 76-åring inget av gårdagens skidfärd utan mår bra som vanligt.

Nu har skidåkandet i Vasaloppsspåret också spridit sig till nästa generation! I fredags åkte yngste sonen Kortvasan med ett av våra barnbarn, hans 13-åriga dotter.  

Anmäl
2013-02-25 09:48 #85 av: evion

Härligt Kajsa71!!!

Själv har jag sambon ute i spåret nu, självklart på LCHF. Får se hur han känner sig när han går i mål. Han har redan Engelbrektsloppet i benen i år och det gick bra trots extremt dåligt före och minimalt med kolhydrater.

Anmäl
2013-02-25 13:49 #86 av: evion

Sambon i mål på 5,41 i Öppet Spår för en stund sedan!

Anmäl
2013-02-25 15:10 #87 av: kajsa71

Grattis till din sambo! Det var snabbt åkt!  

Anmäl
2013-02-25 16:16 #88 av: evion

Det var snabba spår idag. :)

Han laddade på en massa ägg och kött på morgonen och hade bra ork förutom att solen värmde upp spåren allt eftersom, så fästet försvann en bit in. Nu ska han ladda om för det stora Vasaloppet på måndag.

Anmäl
2013-02-25 16:32 #89 av: Kajak11

härligt att höra. Ja jag tror också längdåkning på LCHF funkar. Men 9 mil år långt:-)

Anmäl
2013-02-25 16:43 #90 av: evion

Det gör det absolut! Sambon har kört öppet spår några gånger på "vanlig" kost också och de tiderna var runt timmar längre.  I ärlighetens namn är det nog träning och teknik som gjort den största skillnaden. :)

Det är dock ganska kul att man helt kan ignorera alla tips om kolhydratladdning och dessutom avstå bullarna och blåbärssoppan i spåret och ändå lyckas. Tidningarna har varit fulla av tips från Axa och likande med diverse kolhydratbomber som ska optimera prestationen och över allt i spåren ligger tomma gelförpackningar och skräpar. Tänk vad bra för miljön om alla laddade med fett ist. ;)

Framför allt är det kul att knäppa dom på näsan som påstår att det inte går att åka så långt utan kolhydrater. :)

Själv skulle jag då aldrig utsätta mig för 9 mils plåga. Alla de som åker är verkligen beundransvärda!

Anmäl
2013-02-25 19:30 #91 av: Kajak11

ja vi har nog i 10 mil på 5 dagar på semester...jack tycker en Vasaloppet är en rejäl utmaning. Har sprungit en halvår på LCHF och utan att dricka men det vår en test. Jag är helt överens om miljön på LCHF. Ser ju hur lite man har med på tur. Vi har kanske lite nötter och choklad med på turen sedan blir det bara ätit lite nötter kanske och druckit vatten.
Ja det är beundringsvärdig prestation! och så klart LCHF styra:-)

Anmäl
2013-03-01 11:46 #92 av: maxiq

Tasteline tipsar om kolhydratladdning inför Vasaloppet:

"Kolhydratladdning är det enda koststrategin för att ”ladda” som stöds av forskningen. Det finns också något som i folkmun kallas för ”fettladdning” men som inte är något man gör inför ett lopp. Det är en koststrategi som används vid träning för att anpassa kroppen till att använda mer fett under arbetet. Även då man fettladdat ska man sen kolhydratladda inför själva tävlingen. Den sammantagna forskningen visar dock att det inte leder till bättre prestation"

Anmäl
2013-03-01 15:40 #93 av: yvonnel

Ska man kalla det för dubbelbottnat eller?

Anmäl
2013-03-01 21:29 #94 av: leifsve@gmail.com

maxiq 

Referenser tack! Vetenskapliga alltså! Varför skall man kolhydratladda?

Anmäl
2013-03-02 00:40 #95 av: yvonnel

Mycket prat utan substans. Vad säger att "tasteline" har rätt i sitt påstående.

Anmäl
2013-03-02 01:29 #96 av: maxiq

#94 skrivet av leifsve@gmail.com

Fråga Tasteline...

Anmäl
2013-03-07 20:57 #97 av: Margareta

Undrar om han läst Drr Voleks & Phinneys moderna forskning som pågår fortfarande?

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2013-03-07 20:58 #98 av: Margareta

Kajsa71: Det är helt fantastiskt med din man som åker år efter år vid så hög ålder!!! Jag blir lika glad varje år då du uppdaterar tråden.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2013-03-08 17:41 #99 av: kajsa71

Hej Margareta! Att allt fungerar så bra kan vi ju tacka LCHF för! När jag startade den här tråden för 5 år sedan så var det väl inte så många som prövat på kombinationen LCHF/Vasaloppet. Men det verkar ju som att allt fler vågar sig på detta! Konstigt bara att så många fortfarande kör på blåbärssoppa och bullar! 

Förhoppningsvis följer ny uppdatering av denna tråd om ett år. för maken har ännu så länge inga planer på att lägga av, varken med LCHF eller skidåkning!

Anmäl
2013-03-11 22:46 #100 av: Margareta

Ja det är helt otroligt!
Vi tyckte ju det var häftigt redan första året...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2014-02-24 17:27 #101 av: kajsa71

Dags att uppdatera den här gamla tråden! Idag var det åter dags för skidturen Öppet Spår från Sälen till Mora , den 36:e resan för min skidåkande make och med LCHF för 7:e gången. Till våren fyller han 78 år. Allt är sig likt. Frukost med en stor portion fläskpannkaka á la Airam och sedan bara te och kaffe fram till kvällens middag. 

Anmäl
2014-02-24 18:04 #102 av: hemul

Strongt! Partajar

Häftigt också att tråden har pågått så länge.

Anmäl
2014-02-24 18:44 #103 av: Kajak11

Häftigt...jag bugar och säger grattis. Otroligt bara fläskpannkaka och te och kaffe och 9 mil. ?? Och hur gör mam detta:-) ? Ja här är vi 5 dagar om 11 mil...tror jag...men LCHF ja.

Anmäl
2014-02-25 00:46 #104 av: Margareta

Så roligt att se att tråden vaknar till liv varje år och att det går lika bra fortfarande.

Hur går det för sonen/sönerna? Var det en eller två som åkte?

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2014-02-25 08:04 #105 av: kajsa71

I år hade maken till en början sällskap med yngste sonen, 41 år gammal. Han stack så småningom ifrån  och gick i mål 25 minuter före sin pappa. 41-åringens 14-åriga dotter åkte kortvasan i fredags. Äldste sonen kunde inte åka i år efter en arbetsplatsolycka där han föll ned på ett betonggolv och fick sammanlagt 11 revbensbrott! Han är på bättringsvägen och kommer säker igen om ett år! 

Anmäl
2014-02-25 08:45 #106 av: Cajsavarg

Härlig läsning!
Den borde dietisiten på SVt Gomorron, läsa. Hon pratade om "goda" kolhydrater som behövs för att klara av ett sådant här lopp.

Anmäl
2014-02-25 09:10 #107 av: kajsa71

Jag såg också Gomorron där dietisten påstod att LCHF var populärt för några år sedan!! Vad menade hon med det? Nej för henne gäller tydligen bara kombinationen kolhydrater/Vasalopp! 

Anmäl
2015-03-01 20:36 #108 av: Hanveden

kajsa71

Hoppas på en rapport i år igen...

mLCHFh  Cool .

Anmäl
2015-03-01 21:53 #109 av: kajsa71

I morgon måndag är det så dags för årets skidtur från Sälen till Mora! Min rapport kommer förhoppningsvis i morgon kväll!! 

Idag har jag som vanligt gjort en stor fläskpannkaka på ägg, keso, grädde, ost  och bacon som  maken fick med sig till Mora. I morgon bitti åker han till Sälen och så är det dags för hans lopp nr 37 från Sälen till Mora i Öppet spår!

Anmäl
2015-03-02 09:27 #110 av: Margareta

Heja

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2015-03-02 16:56 #111 av: hemul

Räknar jag rätt, är 71-åringen 78 nu?

Anmäl
2015-03-02 20:45 #112 av: kajsa71

hemul! Du räknar alldeles rätt! Min  71-åring är nu 78 och blir 79 i maj! Nu är han hemma igen efter dagens skidtur från Sälen till Mora i ett ganska blött skidspår.  Allt har avlöpt väl precis som tidigare år med fläskpannkaka på morgonen och  bara vatten, buljong och kaffe under färden.

Anmäl
2015-03-02 21:06 #113 av: Aleya

Kul att trilla in på denna tråden. :)
Vad duktig han är. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2015-03-02 21:51 #114 av: Inkanyezi

Jisses, jag kanske borde börja åka öppet spår också? Jag är visserligen bara barnet vid jämförelse, fyllde just sextionio. Men det var ett tag sedan jag stod på skidor. Min mesta motion är på cykel, men jag brukar åka rätt långt emellanåt. Det är rätt dåligt med snö häromkring om vintrarna numera, så jag får kanske spänna på mig ett par såna där rullskidor för att öva.

Vore kul om man kunde klara ett vasalopp vid sjuttiofem_ ;-)

Anmäl
2015-03-03 03:02 #115 av: hemul

#112 Hälsa och gratta! Skrattar

Anmäl
2015-03-04 16:16 #116 av: odezza

Stort grattis!

"still lost in space and time"

Anmäl
2015-03-05 00:04 #117 av: Margareta

Stort grattis till Kifs egen skidhjälte.
Helt otroligt bra!!!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2015-03-06 09:01 #118 av: Hanveden

Grattis till bedriften! Är bara lite nyfiken på om diabetesen fortfarande regleras med kost och om diabetesteamet inom sjuvården har några synpunkter.

mLCHFh  Cool.

Anmäl
2015-03-06 09:39 #119 av: kajsa71

Hanveden! Ingen medicinsk behandling av hans diabetes behövs . Det fungerar fortfarande med LCHF. Insulinsprutorna slutade han ju med för länge sedan, se första inlägget i den här långa tråden!

Anmäl
2016-03-05 11:02 #120 av: Hanveden

Nyfiken på om den här tråden har en fortsättning...

mLCHFh Funderar.

Anmäl
2016-03-24 10:50 #121 av: Hanveden

Jag studerade resultatlistorna för äldre och jag tror han åkte sitt 39onde Vasalopp i öppet spår...

mLCHFh  Cool 

Anmäl
2016-03-24 21:54 #122 av: Kajak11

Otroligt

Anmäl
2017-02-27 20:14 #123 av: Hanveden

Kan start nr 30620 vara vår man? I så fall har han åkt på 12:26:47 nu i år 2017...

mLCHFh Cool .

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.