Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Urinsyra / Gikt.

2008-01-30 12:17 #0 av: Simo

Vad är det som inte fungerar i kroppen när jag får för hög halt av urinsyra i blodet om jag äter mycket griskött?

Enda rådet jag fått är att inte äta spannmål, griskött och inälvsmat.

Finns det något man kan göra förrutom mediciner eller minska köttätandet?

Anmäl
2008-01-30 12:43 #1 av: sarag

En tokig fråga - urinsyra har det nått att göra med hög ammoniakhalt i urinen. Jag har mycket känslig urinrör och blåsa så fick känningar och även urivägsinfektion av den höga ammoniakhalten. Men jag hittade ett kosttillskott som heter Larginine. Det hjälper mig.

http://www.bodystore.se

Tja ett försök till hjälp...?

Anmäl
2008-01-30 14:29 #2 av: Airam1
Gikt/Vad händer i kroppen?
Anmäl
2008-01-30 18:40 #3 av: Simo

#1 Ska läsa om det också, tack.

#2 Bra länk. 

Då gäller det att äta mindre mängd proteiner och inte vin till maten. Det blir en lågkalori lchf för att förebygga gikt?

Samt hoppas på viktminskning under andra året med lchf. 

Anmäl
2008-01-30 20:26 #4 av: Mervi

Varför lågkalori LCHF, det är inte fettet som är orsaker utan för mycket proteiner.

Anmäl
2008-01-30 20:31 #5 av: Pasi
Eller för mycket stress - Giktattacker brukar komma i samband med olika former av stress.Glad
Anmäl
2008-01-30 21:55 #6 av: Simo

#4 Om jag äter proteiner men inom gränsen som Dahlqvist rekommenderar så blir det 140-280kcal därifrån.

Kolhydrater äter jag inte alls.

Resten måste komma från fett och jag har haft hemska diarrér och hjärtklappning när jag tar för mycket fett. Någonstans runt 100g fett om dagen går ann. Det gör ca. 900kcal.

Så det blir inte så mycket kcal. 

Anmäl
2008-01-30 22:22 #7 av: Pasi

Simo - Det är inte bra att äta aldeles för lite. Kan du inte äta mer fett om du äter oftare (och kanske inte kokosfett om du är känslig för det)?

Anmäl
2008-01-30 22:31 #8 av: Wildrat

Simo, dina problem gäller det allt protein oavsett var de kommer från?

Anmäl
2008-01-31 00:24 #9 av: Simo

#7 Kanske ta mera smör. Äggula? Flera gånger som du säger.

#8 Det står bara. Undvik proteinrik mat.

Kanske vore det bra med medicin igen? Åt det i över 10år.

Anmäl
2008-01-31 00:41 #10 av: Airam1

Simo, lever Du strikt LCHF? Jag har haft några "slängar" av gikt. Förfärligt smärtsamt. De har kommit efter ordentliga snedsteg. Kan det vara liknande för Dig? Äter Du verkligen "mycket" griskött?

Anmäl
2008-01-31 11:38 #11 av: Simo

#10 Vad är mycket? Jag åt ca. 500g/dag griskött. Sen passerade urinsyran övre gränsen med råge. Även 6-8 ägg/dag + bacon.

Efter det äter jag griskött då och då. Så nu äter jag inte mycket griskött eftersom det är det enda som driver upp urinsyran för mig.

Min undran var varför kroppen inte fixar balansen.

Jag äter strikt lchf. Bara kött o fett dagligen. Har även periodvis provat lägga till mjölkprodukter, grönsaker, mm tillåtet. Oftast efter att ha ätit kött o smör i en månad och det blir enahanda. Sen återgår jag till kött o smör. osv. 

Nu tar jag faktiskt en fet proteindrink som omväxling. 

Blir jag bortbjuden så äter jag det som bjuds med så lite som möjligt av det dåliga. 6ggr på 13 mån.

Det har bara blivit ett snesteg i slutet på förra året med alldeles för mycket kolhydrater här hemma. 

Alkohol har det blivit mera av några gånger på 13 mån, med dåligt resultat sist. Annars tar jag vin till maten någon gång i månaden. Tänker sluta helt med alkohol.

Anmäl
2008-02-03 02:39 #12 av: Sagittaria
Simo, menar du att du fick rådet att inte äta spannmål? Från vem? Från sjukvården? Det tycker jag låter mycket intressant. Jag skulle behöva precis ett sådant argument för att kanske få min giktifierade sambo att sluta med spannmål och börja med lchf. Som det nu är äter han bara ännu mer spannmål när han känner av gikten, eftersom han ska försöka undvika allt protein.
Anmäl
2008-02-03 03:40 #13 av: Pasi

Det verkar som om kortisol påverkar gikt...mao påverkar kolhydratätande (om man inte äter väldigt täta måltider)....därför tror jag att lchf är bättre än tallriksdieten/spannmålskost.
Varför är griskött sämre än annat kött i detta avseende?
Viktigaste frågan jag funderar över är vad som är huvudorsak/utlösande orsak till gikt..!?Fundersam

Anmäl
2008-02-03 10:22 #14 av: mammaru

Ett av skälen till att jag slutade med LCHF i början av sommaren 2007 var att jag fick massor med urinsyrekristaller i blodet. Jag vet inte om det gick så långt att man kan kalla det gikt, men det gav rejält ömma finger- och tåleder. Det här problemet började för mig under min graviditet, sen försvann det och så har det kommit tillbaka steg för steg. Jag har dock klarat att hålla problemet tillbaka genom att äta Aqualette (Maskros och Åkerfräken). I somras räckte emellertid inte doseringen på 3x1 tablett längre, utan jag har fått öka till 3x2 tabletter, varje dag. Så snart jag missar lite känner jag av det i lederna.

Anmäl
2008-02-03 13:37 #15 av: Wildrat

Läste lite om gikt på nätet. Det är en sjukdom jag inte önskar min värsta fiende. Ingen hjälp finns att få och råden säjer emot varandra. Vad jag kunde få fram var att man inte kan äta proteiner och inte heller kolhydrater. Vissa anger bara griskött, andra tycker man ska ta bort alla proteiner. Nån sida sa att man ska bli vegan och det vet vi ju hur nyttigt det är...

Jag tyckte jag hade det illa med min sköldkörtel men gikt måste vara rena helvetet...

Anmäl
2008-02-03 15:40 #16 av: Simo

#12 Det var min dåvarande läkare som sade så, -86.

#13 Det jag fick förklarat av läkaren var att inälvsmat var det absolut sämsta att äta och utlöste mest urinsyra/gikt. Varför det skulle vara sämst? Sedan griskött.

Jag pratade med en fytoterapeut tror jag det hette. Kan allt om örter osv. Han sade att all kött i olika former var syrabildande med kyckling och fisk i minst skala. Lutfisk var inte syrabildande?

Tydligen så ska man äta sådant som är basiskt för att jämna ut det hela. Så kanske mera ovanjordsgrönsaker?

#14 Maskros och åkerfräken. Stimulerar inte dom levern?

Kan det vara en dålig lever som gör gikt? Det problemet har jag haft sen åttiotalet. 

Anmäl
2008-02-03 16:57 #17 av: Dossan

Det finns vissa blodtrycksmediciner som man kan få gikt av. Om äter det kan be att få byta, så kan det också går över. Min kompis mormor fick gikt på äldre dar och gick till sju olika läkare innan hon fick hjälp att byta medicin och blev av med sin gikt.

Anmäl
2008-02-03 18:14 #18 av: Margareta

Gikt verar märkligt - jag vill veta hur besläktat det är med det man får av för mycket omega6

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-02-03 18:45 #19 av: magma

Är gikt och artros besläktat på något vis? Mamma har ju artros i fingrarna och jag tror hon även äter blodtrycksmedicin sedan flera år tillbaks.

Anmäl
2008-02-03 19:03 #20 av: DrAnna

Gikt är en inflammation i en eller flera leder. Artros är minskat brosk i lederna, ingen inflammation, men gör ju ont ändå.

Anmäl
2008-02-03 19:16 #21 av: Pasi

¨DrAnna - Även artros borde vara en inflammatorisk sjukdom då den påverkas mycket av de inflammatoriska prostaglandinerna av omega 6 och hämmas av omega 3 (även artrostavlan på vårdcentralen ser ut att stödja denna teori).Glad

Råkade hitta ett stöd för min teori att fleromättade fetter (oavsett vilken omegatyp) ökar cancerisken pga av att de är lättoxiderade och "sprider" de fria radikalerna - här

Anmäl
2008-02-03 19:31 #22 av: DrAnna

Pasi; det diskuteras väldigt mycket angående artros uppkomst och orsak, och förstås behandling. Sjukdomen inräknas ju också i inflammationssjukdomar enligt Reumatikerförbundet. Ledsvikt är kanske ett bättre ord än förslitning som man tidigare sagt. Inflammation kring den skadade leden tillkommer ofta och där har ju prostaglandinhämmarna som medicin sin effekt.

Om man analyserar ledvätskan så hittar man inte samma typ av inflammationsframkallande kristaller som vid gikt.

Fö bra länk! Tack!

Anmäl
2008-02-03 20:58 #23 av: magma

Tack båda för info!

Anmäl
2008-12-29 12:46 #24 av: vebu

Den här tråden tycker jag ska fortsätta. Har precis fått ett återfall i gikt och vill höra fler "giktares" erfarenheter av gikt och Lchf. Mitt intryck är att ingen vet varför en människa drabbas (dock en viss ärftlighet).

Jag vet inte om någon i min släkt som haft det.

Det senaste koströnet verkar vara att ett högt intag av fruktos kan leda till ett anfall. Det innebär att de dietistråd jag fått i mitten på 90-talet- bl a att äta mycket frukt för att skapa en basisk miljö i kroppen inte stämmer.

Har sett ett par signaturer hos DrAnnika som uppger att lchf ger lindring/symptomfrihet, en norsk Helge (under rubriken "succémetoden alla talar om" och en Magnus (minns inte rubriken).

Har ni två fått återfall och gett upp-försvunnit från sajterna, eller? Hör av och skriv om hur ni har gått vidare.

Anmäl
2008-12-29 13:05 #25 av: MimLan

#24 Rent generellt ger inte dietister råd utifrån vetenskap. Så på den fronten är det inget nytt.

Men visst är det kinkigt att reda ut vad som funkar för en själv, tyvärr.

Anmäl
2008-12-29 13:38 #26 av: Bengt-Olov

Vad jag undrar är:

Finns det något som tydligt tyder på att gikt och ledgångsreumatism INTE är samma sak, med det lilla undantaget att den ena inflammationen sätter sig på ett visst ställe i kroppen, medan reuman vandrar runt!?

Anmäl
2008-12-29 18:25 #27 av: vebu

Det kan i så fall vara att gikt beror på de kristaller som bildas av urinsyra och som faller ut i en led och orsakar en inflammation.

Det finns något som kallas falsk gikt och den har inte urinsyrans typiska kristaller.

Det finns gränsvärden för hur mycket urinsyra som får finnas i blodet innan en läkare sätter in motmedel. Ett giktanfall hos en person kan uppträda även om blodets nivå ligger under gränsvärdet.

På motsvarande sätt kan urinsyravärdet vara över gränsnivån utan att patienten får ett giktanfall.

Min gikt har vandrat runt i kroppen mellan olika leder i foten, mellan fötterna under ett anfall och jag har också haft känningar i olika fingerleder. Under olika perioder har anfallen också haft olika intensitet från full svullnad i båda "framfötterna) till tydliga punkter som smärtar utan svullnad i bara en led.

När ett anfall är i avtagande brukar smärtan och svullnaden flytta över småtårna mot lilltån eller så smärtar stortåns spets medan yttersta lederna är smärtfria...!

En del människor får enstaka giktanfall men blir symptomlösa därefter.

Andra får anfall som avtar i intensitet, vilket jag trodde var min situation.

En tredje grupp får anfall som blir alltmer omfattande och drabbar allt fler leder.

Som jag uppfattar det klarar kroppen ibland riskbeteenden (proteinrik kost etc) anfall men i andra situationer kommer anfall utan att man kan sätta fingret på vad som utlöst det.

Ursäkta att jag svarade mer än vad du frågade efterSkäms.

Det här är mina erfarenheter, förmodligen är det olika för olika personer.

Anmäl
2008-12-29 22:51 #28 av: vebu

puttar upp

Anmäl
2008-12-30 00:50 #29 av: Lasselars

Några tips, min far har gikt.

Hög dos omega 3 är bra förebyggande, skippa socker och frukt (fruktos ger gikt), drick mycket för att spola ur systemet, lite citron i är bra. Undvik urindrivande ämnen (alkohol är starkt urindrivande samt även diuretica blodtrycksmediciner). Ett annat husmorsknep är att äta sura körsbär när det finns att få tag på. Det är något ämne i dem som är bra mot gikt.

Annars finns det medicin man kan äta varje dag som minskar produktionen av urinsyra, hur bra de är för kroppen vet jag inte men gikt är heller inte så roligt.

Anmäl
2008-12-30 10:13 #30 av: Bengt-Olov

Tack Vebu, som väl svarade på min fråga i ämnet. Jag gillar riktiga utläggningar jag... Glad Vet du hur lätta eller svåra de där kristallerna är att upptäcka!?

Om man bortser från den där "falska" gikten då, så ser jag fortfarande inte några större skillnader mellan gikt och vanlig ledgångsreumatism. När många med ledgångsreumatism också upplever större problem med griskött än kött från andra djur, funderar jag om det möjligen kan vara urinsyran som är det viktigaste grundproblemet även i fallet med ledgångsreumatism. Är visserligen övertygad om att det är Omegabalansen som är den viktigaste faktorn som avgör hur KRAFTIGA inflammationerna blir. Ja, och på så sätt så är väl gris (taskig omegabalans) av ondo för ledgångsreuma även på så sätt. Dock finner jag de så PLÖTSLIGA besvären i en led, och de vandringar av problemen (från att ena dagens ha värsta problemen i ett knä, så är de nästa dag kanske som värst i nacken), visar på att det måste vara något som - precis som - urinsyran med "vassa" kristallutfällningar, som både kan vandra runt, och orsaka plötsliga smärtor där man nyss inte känt av något problem alls. Min nya fråga:

Kan det möjligen vara utfällningar av kristaller som är grundorsaken även för ledgångsreumatism!? Ja, men att de är lite svåra att upptäcka de där kristallerna, och särskilt om de vandrar runt i hela kroppen. Ja, d.v.s. att de är lättast att upptäcka hos dem med sina smärtor samlade i en viss liten del av kroppen...

Anmäl
2008-12-30 12:06 #31 av: vebu

Kul att du frågar och uppskattar utläggningar!Skrattande

Jag drar väl igång med din första fråga: Kristallerna syns väl i mikroskop och är såvitt jag vet det första kriteriet för att konstatera gikt.

Däremot vet jag ytterst lite om ledgångs... Är det inte vita blodkroppar som angriper ledbrosk?

För mig är det en gåta att giktkristallerna ena dagen finns i höger stortå och dagen efter finns i vänster...

Själv har jag tänkt att det är något kemiskt som löser upp kristallerna på det ena stället och som får kristallerna att bildas på det andra stället. Blodbanorna går väl ifrån hjärtat ut till de enskilda kroppsdelarna. Alltså borde inte kristallerna kunna färdas via blodbanorna, eller?

En inflammation går väl i vävnaden omkring blodkärlen och sprider sig som i mitt fall från en stortå ut till hela foten är svullen och öm. Vilket inte förklarar hur en inflammation byter stortå, dock.

Tänker också att enstaka kristaller utlöser att fler kristaller bildas och att en inflammation ytterligare skapar en miljö som förstärker kristallbildningen. Detta kan också vara en förklaring till plötsligheten. 

Därav att det börjar i liten skala och därefter accelerar. Tänker jag. Under ett anfall med svullnad känns ivrigt drickande och bra kost som verkningslöst. Inflammationen lever sitt eget liv och tiden förefaller vara bästa boten.

Min läkare uttryckte 1996 att mediciner med allopurinol var rätt giftiga så han föreslog att jag skulle behandla anfallen med Voltaren och först om det blev tätare anfall sätta in det.

När det blev så valde jag att kontakta en homeopat. Då slutade jag att ta Voltaren och anfallen fick ha sina "naturliga förlopp". Jag tog de preparat hon föreslog. Anfallen blev allt lindrigare och mer sällsynta. Under det sista året har jag haft giktsmärtor och ytterst små inflammationer som gått tillbaka på ett par dagar. Förutom detta sista som innebär en återgång till allvarligare anfall :-(.

Jag har alltså kunnat studera en "vild" gikt under några år och hunnit fundera en del.

Därmed har jag också svarat på Lasselars svar, tack förresten för tipset om vatten med citron i.

Anmäl
2008-12-31 16:15 #32 av: vebu

Gott slut och Gott Nytt År på er alla!

Tack för att ni finnsGlad

Anmäl
2009-01-07 13:01 #33 av: vebu

Puttar upp och rättar #24 med att signaturen är en Mats och rubriken är under Blandat där det märkligt nog dyker upp en ytterligare lista över sjukdomar-besvär med kommentarer. I adressfönstret står det Gikt2.

Jag kom dit genom att söka på gikt i sökmotorn på hemsidan. Under gikt i den första listan över sjukdomar finns inte dessa kommentarer.

Som framgår är jag inte så värst van vid datorer/hemsidorSkäms.

Anmäl
2009-01-20 11:40 #34 av: vebu

Hej Doc!

Hoppas att du eller någon annan kan kommentera mitt giktanpassade kostförslag.

Min målvikt är 85 kilo och med reducerat proteinintag 50g/dygn har jag gjort nedanstående förslag.

Inser att jag inte har ätit så mycket kött tidigare... Och fettmängden är mycket högre även den.

Misstänker därför att min viktminskning har inneburit nedbrytning av muskler vilket kanske bidragit till julens giktanfall...

Är det därför giktråden avråder från snabb viktnedgång-muskelnedbrytning vilket skulle ge högre nivåer puriner i blodet?

I fettvävnaden bör det väl inte finnas värst mycket proteiner?

Energi kcal: 2137,20   Energi kJ: 8934,15   Proteiner: 73,21   Fiber: 2,70   Kolhydrater: 7,25   Vatten: 894,72   Alkohol: 0,00         Fetter:   Fett: 203,86   Kolesterol: 885,80   E-mättade: 50,30   Mättade: 132,64   F-mättade: 4,86         Vitaminer:   A: 1536,70   B1: 0,41   B2: 1,35   B3: 12,15   B6: 1,76   B9: 251,60   B12: 4,75   C: 72,00   D: 3,30   E: 5,57   Mineraler:   Fosfor: 869,60   Järn: 8,17   Kalcium: 488,75   Kalium: 1452,55   Magnesium: 115,90   Natrium: 1107,85   Selen: 39,60   Zink: 16,27   125Gram Smör 80% fett
100Gram Broccoli fryst
250Gram Köttfärs nötfärs högst 10% fett
250Gram Kaffe bryggt
10Gram Kokosfett
25Gram Smör 80% fett osaltat
55Gram Ägg rått
250Gram Kaffe bryggt
75Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Ost hårdost 38% fett

Anmäl
2009-01-21 08:22 #35 av: vebu

Puttar upp i hopp om respons.

Anmäl
2009-01-21 14:32 #36 av: vebu

Puttar upp.

Anmäl
2009-01-22 11:52 #37 av: vebu

Hmm, den här tråden börjar likna en blogg.Glad

Nåja, nu har smärtan i min tå både ökat och minskat. Häromnatten kändes det som om det onda blev värre. En kompis som är zonterapeut har visat mig punkter som jag kan massera för att stimulera njurar,lever och inflammationen i tån. Jag masserade och somnade om.

Som väntat, eftersom zonterapin driver på processerna (hokus pokus...) hade inflammationen tilltagit på morgonen men frampå förmiddagen upptäckte jag att svullnad och smärta avtagit betydligt därefter har tån blivit allt "friskare". 

I en matlista över livsmedel som påverkar kroppen att bli basisk fanns -rått kött. Naturligtvis åt jag råbiff (av nötfärs) till middag. Ljuvligt gott.

Idag är tån tämligen återställd, inte sämre iaf.

Pasi skrev för snart ett år sedan i #5 att stress kan utlösa gikt. Det låter troligt. Och stämmer rätt bra med mina besvär nu.

Stress är väl också surgörande för kroppen vilket kanske medverkar till att blodets förmåga att innehålla urinsyra minskar och de vassa kristallerna faller ut i en led.

Kanske är det fånigt men jag är glad så länge jag inte behöver äta medicin med allopurinol. Går en gång varje år på läkarundersökning och urinsyranivån håller sig inom gränsvärdena.

Bra att den här tråden finns. Det känns bra att läsa även gamla kommentarer.

Anmäl
2009-01-27 16:54 #38 av: vebu

Puttar upp för respons på mitt kostförslag

Anmäl
2009-01-29 09:26 #39 av: vebu

Ursäkta att jag puttar upp men för att få kommentarer på mitt kostförslag är det väl enda sättet.Obestämd

Jag vill inte starta en ny tråd med någon flashig rubrik för att synas.

Söker jobb nu och stressen ökar. Sover oroligt och har gått upp nåt kilo trots att jag återgått till goda lchf-vanor.

Den sista veckan har hungern ökat och jag ökar portionerna. Smör äter jag så ofta jag kommer åt.

Förmodligen är det osten och stressen som orsakat viktökningen.

Så nu är det tungt...

Anmäl
2009-01-29 13:02 #40 av: Pasi

#39 Jag går också upp i vikt (fort) så fort jag stressar....men kilona rasar fort när man är mer avslappnad förr eller senare. Jag tror därför inte man behöver oroa sig för tillfällig viktökning.
Tyvärr kan jag inget om giktkost, men tror ditt kostförslag är bra och definitivt att rått kött är det bästa för alla rovdjur, inkl människa.

För min del får du gärna prova dig fram och blogga här för då kan både jag och andra ev lära oss något om gikt.Glad

Anmäl
2009-01-29 19:50 #41 av: vebu

Kul att du skriver, Pasi! Jag tycker att du har bra infallsvinklar på det mesta.

Gikt verkar vara svår att förstå sig på. Rått kött däremot är intressant. Har du också hört att rått kött verkar basiskt i kroppen?

Det lilla jag vet om jägarnas mat har jag läst om i en skrift från "Forntida teknik" som handlar om Sibirien. De äter allt rått eller halvstekt. På ett ställe uppger mamman i familjen att hennes man äter 3-4 kilo kött varje dag.

Har också för mig att jag hört en svensk berätta om att det är vanligt att man även äter rå sik. "Till slut tycker man faktiskt att det är gott."

Även här är kommentaren att de ryssar som äter konserver eller rysk mat drabbas av bristsjukdomar medan de ryssar som äter som Nentserna klarar sig utmärkt.

Om man fryser in fisken i en vecka borde man kunna äta den utan risk för parasiter.

Även i Yngve Ryds bok "Eld" berättar en same att de inte använder stekpannan för att steka i utan renfetan värms i den genom att den lutas emot elden i arran. Nästa steg är väl att utforska "living food"Skrattande.

Just nu räcker det med råbiff några gånger i veckan.

Anmäl
2009-01-29 21:34 #42 av: Pasi

#41 Jag tror inte på syra-bas-teorin...men rått kött (och fisk) innehåller troligen en massa enzymer och kanske andra ämnen som är helt outforskade, som gör gott i en människokropp. Det är ju egentligen den maten vi är anpassade till. Sedan att vi kan leva och tom behålla hälsan på tillagad mat är en helt annan sak.Glad

Skrämselpropagandan om parasiter (och bakterier med för den delen) ger jag heller inte mycket för då den är klart överdriven.....vi skall t ex extra noga med att laga till grisköttet pga trikiner.....men trots att man testar många djur årligen så har man inte hittat nån trikin i svenskt fläsk sedan 50-talet (har för mig att jag tom kollat upp uppgiften och att den stämde).Skrattande

Jag äter själv rå fisk i form av kallrökt så ofta jag kan....och kan stoppa i mig lite obehandlad rå fisk eller kött till och från men har ännu inte gjort det till nån vana. Men det kommer säket med tiden.

Anmäl
2009-01-30 11:40 #43 av: vebu

Såvitt jag vet är det vi människor och människoapor som förlorat förmågan att bryta ner urinsyra. Och en del av oss får giktanfall.

Eftersom människan under så lång tid har levt av animaliskt protein och i synnerhet inälvsmat och skaldjur som anges som de sämsta ur urinsyresynpunkt borde vi som har gikt ha slagits ut tidigare.Rynkar på näsan

Såvida inte det är ytterligare någon faktor i kosten som på något vis skyddar mot giktanfall. Som just något i rått kött och rå fisk.

Plockar i mig ett par kapslar omega tre varje dag men tycker att tån blir något sämre.

Någon som vet vad 18% EPA, 12%DHA samt 38% Omega-3 samt 1mg E-vitamin innebär?

Pasi, fiskar och röker du fisken själv? Såg på din sajt att du bygger paleolitiska pilbågar. Håller du på att slipa pilspetsar nu när bågjakt kan tillåtas?Glad För flera år sedan sökte jag efter en beskrivning av xx Insulander som skrivit om den samiska sammansatta långbågen. Tjurved av tall, björk sammanlimmat av abborrlim. Men mer blev det inte.

Vad har du använt för träslag?

Anmäl
2009-01-30 12:31 #44 av: Pasi

#43 Jag fiskar gärna, men röker helst tobakSkrattande....fast jag rökte massor av fisk förr, speciellt då jag jobade på fiskodling.
Hm, bygger nog en fiskrök till våren/sommaren då jag kan gräva ner rör utan allt för mycket jobb med snöskottning.

Nja, tjuvjakt är ju lika otillåtet med gevär som med pilbåge så jag bryr mig inte om regeländringen. ;-)
Ärligt talat så är jag mycket blödig och därför ser jag inget nöje i att skjuta ihjäl djur....låter andra, som njuter av det, ta hand om den biten.

Jag har använt nypon, skogskornell, lind, alm, ask, harris, körsbär och lönn. Nu håller jag på med en syrénbåge och sedan skall jag prova rönn, som jag plockade för ett tag sedan.
I princip kan alla träslag användas....men poppel, gran, tall (undantag för sättet samerna byggde), sälg och asp är inga höjdare.Glad

Anmäl
2009-02-01 23:14 #45 av: vebu

Oj oj! Imponerande! Håller du kurser i bågslöjd?

Själv läser jag mest och det blir sällan så att jag provar på att verkligen tillverka något.Skäms 

I häftet "Pilbågar" från Forntida teknik, nämns olika modeller. (Långbåge, flat kortbåge eller indianska bågar) Gör du olika modeller eller varierar du träslagen?

Och hur gör du pilarna, träslag, styrfenor och spetsar?

Ähum, nu har jag väl kapat min egen tråd...Skrattande För Simo finns inte kvar på Kif, såvitt jag vet iaf.

Läste "Maten vi bör äta" för en stund sedan. Otroligt gediget arbete men rätt dystert. Hajade dock till över formuleringarna om fäboddriften, björnriven boskap och inkvisitorisk utrotning av fäbodbönder... Mina föräldrar slutade med fäbodbruk för femtio år sedan av bekvämlighet. Naturligtvis styrde väl mjölkpris som handlade om mängd och inte det som idag skulle kallas kvalitet.

Problemet att småbruken försvinner beror på att det inte är någon föryngring av småbrukare. Och att vi konsumenter inte vill betala för det vi handlar. Skärvångens bymejeri går ju lysande och det är fantastiskt men det är inte tack vare mig (handlar nästan aldrig...)

Fast en viss föryngring av småbrukare upptäckte jag på tidningen "Åters" hemsida. 

Och Pasi, om du har lust skulle det vara intressant att få höra mer om bågar och pilar.

Anmäl
2009-02-02 00:37 #46 av: Pasi

Ja, det blir alla möjliga modeller och träslag men måste säga att jag, rent estetiskt, föredrar de mest enkla, primitiva bågarna gjorda av mindre träd/grenar... som böjer som ett vackert D. Dock lite svårare att göra än en traditionell brädbåge av ek, ask eller dyl.
Helst letar jag lite udda träslag och får utbyte av både vandringar i naturen och den botaniska biten....fast det funkar inte så bra i norrland då det knappast finns några udda här.Obestämd
Har inte hållt i nån kurs än så länge, men kanske i framtiden.

Pilar tycker jag inte om att göra, tidskrävande och tråkigt....men jag skall ta mig i kragen och göra ett gäng framöver (furu eller lind) då träpilar är mycket trevligare än grafit.

Om du vill så kan jag guida dig genom din första egna båge!?Cool
Finns ett litet svenskt bågbyggarforum - www.primitivabagar.se ...som är ganska trevligt. Fast det bästa forumet är det amerikanska - http://paleoplanet69529.yuku.com/directory.

#43 Någon som vet vad 18% EPA, 12%DHA samt 38% Omega-3 samt 1mg E-vitamin innebär?

EPA och DHA är omega3fettsyror (finns fler omega3fettsyror, det är därför som totalt omega3 är större än de båda fettsyrorna sammanräknat) ...de viktiga/riktiga så att säga.

Anmäl
2009-02-02 21:02 #47 av: vebu

Det låter intressant med en egen båge- tack för erbjudandet! Vilket träslag skulle kunna vara bra att börja med? Och som finns i Jämtland...

Håller med dig om att urvalet inte är så stort här. När det gäller "svensk" slöjd och hantverk handlar det ofta om träslag som inte växer här. På det viset är det roligare att inspireras av samiskt hantverk. Allt finns här! Därför gillar jag att läsa Yngve Ryds böcker.

Jag kollade på primitiva.bågar och tror att jag läste om ett par i Finland som byggde rönnbågar. Kan det vara något? 

Anmäl
2009-02-02 22:49 #48 av: Pasi

Ja, rönn funkar ypperligt. Sedan finns det ganska mycket att välja på om man har tillgång till trädgårdsträn....finns ju apel, lönn, ek och lite annat numera i Jämtland. Jag såg tom en vildsådd ek då jag bodde där.
Vem är Yngve Ryd?:-)

Anmäl
2009-02-03 11:36 #49 av: vebu

Jag vet en gammal trädgård med sibirisk karagan.

Yngve Ryd är en författare som bor i Jokkmokk. Han intervjuar äldre samer om gamla tider. Själv säger han att han tillbringat hundratals timmar i samtal med dem och otroligt mycket detaljer om gamla kunskaper och levnadssätt kommer fram.

Hittills har han skrivit böckerna "Timmerhästens bok" (samtal med gamla timmerkörare), "Snö" samtal med samen Johan Rassa, "Eld Flammor och glöd -samisk eldkonst" (samtal med flera samer) och "Ren och varg, samer berättar".

I mitt tycke är det i stort sett handböcker med otroligt detaljrika beskrivningar av t ex hur man tänder en eld av rå ved. Just boken om eld är på över 400 sidor (väl tung att ta med utObestämd) med massor av information om allt däromkring t ex ett helt kapitel om rök, för att få bort insekter och vilka träslag som ger bäst röksmak på kött. 

I boken "Ren och varg" beskrivs hur ett armborst tillverkas. Den bågen gjordes helst av tjurved av tall och som med idegran, sparas vanligt tallvirke på bågens ryggsida för att öka segheten.

Precis i min smak,alltsåSkrattande.

Visst är du medarbetare här? Borde den här diskussionen vara på OT? Mig spelar det ingen roll om den är kvar...  

Anmäl
2009-02-03 12:33 #50 av: nobs

Ni börjar med gikt och slutar med bågar - intressant att se hur tankarna kan gå olika vägar.

Vad jag har fått lära mig så handlar gikt om överskott av urinsyra och det har med njurarna att göra. Finns ett bra örttillskott som hjälper njurarna, stärker de och hjälper till att driva ut överskott av urinsyra. Det innehåller bl a tranbär, tranbär är duktiga på att kristallisera urinsyra men det behövs också andra örter för att verkligen driva ut det ur kroppen. Urilan heter det och tillverkas av Herba Plus, säljs normalt bara av terapeuter men finns på en hälsobutik i stan (=Östersund). Nässla är också bra för njurarna.

Som ni säkert förstod av mitt lilla inlägg är jag inne på den alternativa sidan. Läkarna behövs i vissa lägen, vissa saker är de duktiga på men de har, tycker jag, tappat bort helheten och stirrar sig blind på detaljer, plus att jag inte gillar deras kemiskt tillverkade skolmediciner.

Anmäl
2009-02-03 12:39 #51 av: lizaohman

Pasi, anmäl till närmaste studieförbund att du vill leda en cirkel i bågslöjd (läste om äggledar-tankarna i en annan tråd).

Anmäl
2009-02-03 17:25 #52 av: Pasi

vebu - Jag skall allt kika in Yngves böcker, de låter intressanta.

Karagan - hugg ner! Ärtväxter brukar kunna vara bra (t ex robinia, harris, gullregn)....fast man kan få torka dem försiktigt för att undvika sprickor. Bäst att hugga i andras trädgårdar på natten by the way, för folk blir så arga om man gör det på dagen.Flört

#51 Hm, jag tror inte intresset är så stort bland folk.

Anmäl
2009-02-04 12:07 #53 av: vebu

Tack nobs för tipsen. Äter homeopatmedel just nu Acid.benzoicum och Solidago (med Urtica, (nässla?)) Men vid nästa resa till stan ska jag skaffa Urilan av Herbaplus.

Just nu smärtar det mindre efter ett par dagar av ökad inflammation i främsta leden på höger stortå men efter zonterapi och skärpning (missade några doser) av preparatintaget är det nu bättre igen. Fast det känns som att giktsmärtor också far omkring i kroppen än svider det till i någon fingerled än i andra tån men inget mer. Under tiden är tån smärtfri... Men så återvänder det till tån igen.

Jo, visst fattar jag att detta inte är så läsvärtFlört men jag inbillar mig att jag gör en insats för forskningenSkrattande. Tänk om Dr Dahlqvist eller Dr Eenfeldt läser och plötsligt förstår hur allt hänger ihop och kan bota gikt!!!! SkrattandeSkrattande

Upptäckte att jag gått ner nåt kilo, precis som du sa Pasi.

OCH så käkade jag en del nybakat bröd i måndagsSkäms vilket magen protesterade ordentligt emot igår. Ändå är jag inte glutenintolerant eller har varit åtminstone.

Bättrade på med lättstekt råbiff igår och kyckling. I smörstekt står att kyckling är proteinrikt men jag har varken märkt eller hört att det är olämpligt för gikten.

#52 Dags att skaffa bågämnen som får torka medan  jag städar undan i garaget och lagar min skärmärr som jag tror är lämplig att tälja ämnet på. Förmodligen bör jag väl ta en fem ämnen, kvistfria och raka?  Mer att tänka på inför torkningen?

Ett sätt att undvika sprickor (under vår och sommar) vore kanske att fälla stammen och behålla lövet på så får lövet dra ur fukten inifrån?

Anmäl
2009-02-04 18:30 #54 av: Pasi

Små grenar på 20-40mm torkar man med barken kvar, de brukar inte spricka då.
Lite tjockare grenar och stammar måste splittas i halvor eller tårtbitar...barken kan normalt tas av. Undantag finns.

Ändarna skall alltid vaxas eller målas med färg eller snickarlim.....och har man sprickbenäget trä (typ harris, plommon) så kan man pensla på lim över hela stycket och även torka det i låg värme och hög fuktighet den första tiden (ev i sopsäck som vädras till och från).

Formar man bågen (man tar ner den till "nästan" de dimensioner som slutresultatet skall ha utan att böja) när trät är färskt så går det oftast att snabbtorka inomhus eller i solen på några dagar.

De behöver varken vara raka eller kvistfria, men det underlättar.Glad

Jag misstänker att det går snabbare att bara splitta stockarna än att vänta på att löven skall göra jobbet. Normalt virke innebär inga problem så länge man penslar lim på ändarna....och några cm upp.

Anmäl
2009-02-05 22:44 #55 av: vebu

Hmm, i och för sig borde jag fixa några ämnen innan du börjar berätta hur jag ska bära mig åt... Fast det vore intressant att veta vad du tittar efter när du väljer ämnen. De behöver inte vara kvistfria, skriver du... Vad behöver de vara?Obestämd

Anmäl
2009-02-06 00:03 #56 av: Pasi

#55 Helst inga vridna fibrer (syns ofta på barken).
Täta fibrer (menar inte årsringarna)....vilket oftast innebär tjocka sommarringar och tunna vårvirkeringar, alltså om vi pratar ringporösa (tydliga ringar) lövträd.
Så raka som möjligt och utan stora grenar. 1-2m långa. När jag väl kommer hem så visar det sig ofta att pinnarna inte är så raka som jag tyckte i skogen. konstigt!Obestämd Man kan ju räta upp trä med basning/ångkokning, men jag tycker bara det är värt besväret om det är ett sällsynt ämne man hittar.
Äsch, plocka lite så får man se vad det blir av det.Glad

Anmäl
2009-02-06 11:01 #57 av: vebu

#56 Ok, ska ut i helgen och plocka åt mig. 

Det låter som att du har en uppdelning av lövträd i ringporösa och icke. Vilka ingår i resp kategori? har det nåt att göra med användbarheten som båge?

Anmäl
2009-02-06 11:26 #58 av: Pasi

Ringporösa - ex Ask, alm.
Diffusa - ex Hassel, lönn.

Användbarheten är lika god oavsett, men de ringporösas kvalitet påverkas mest av hur de växt och varierar därför mer, tycker iallafall jag.
Jag har hittat alm som nästan inte har nån sommarved (dvs består nästan bara av vårved) och hållfastheten är som balsa...medans en alm 30 meter bort, med bara sommarved, var bland det segaste man kan skaffa på svensk mark. Enda egentliga skillnaden var nog växtplatsen...och pga det vattentillförseln/näring under sommarmånaderna.
Dessa extremvariationer hittar man inte i lönn.

Anmäl
2009-02-09 11:38 #59 av: vebu

Förmodar att björk, rönn och ev jolster är vad jag kan börja med. Klyver du ämnet i kärnan och täljer -tunnar ut mot ändarna inför torkningen?

Har för mig att fibrerna  på bågens ryggsida ->( måste vara hela-oskadade?

I helgen har det mest varit snöskottningTungan ute.

Anmäl
2009-02-10 12:46 #60 av: Pasi

#59 Björk är dåligt virke vad gäller kompression...jolster är inte direkt vad man vill ha i en båge (oelastiskt)....medans rönn, av många, anses ypperligt. Har själv en 30-35mm hel bit som fått torka med barken på....detta gör att den inte spricker trots att den inte klyvits och snabbtorkning över värmekälla.
Hade jag klyvit den så hade den knappt räckt till en barnbåge då den är lite tunn, men nu när jag har hela tjockleken att arbeta med så kan den resultera i en 50-60 poundare.

Normalt används ytterfibrerna (under barken) som rygg och dessa måste man vara rädd om när man barkar.

Väljer du en rak fin rönn med ca 4cm tjocklek så kan du välja den finaste sidan som rygg och sedan ta fram yxan och tunna ut den på motsatta sidan.
Har du tjockare ämne så kan du alltid såga eller klyva den med kilar för att få 2 ämnen eller fler.
Har virket växt åt sidan (en gren t ex) så används alltid sidan som varit upp till bågens baksida eftersom den innehåller "dragved".
Se till att den är ca 20 mm tjock (iallafall på mitten och ev tunnare ut mot ändarna)...barka den efter upptining....kleta lite snickarlim i änadrna, sedan är det bara att lägga den på tork på nån lämplig plats. Om den får torka till lite på en svalare plats några dagar så brukar man kunna lägga den på fönsterbräda ovan ett element för att då snabbtorka den på några ytterligare dagar. Bra att vända den varje dag för annars kan den bli lite sned och konstig.
Om du vill veta när den är färdigtorkad så är det bara att väga den...då ser man när den slutar att minska i vikt.

Jag har skottat en hel del här oxå....tråkgöra. Mycket snö blev det!Cool

Anmäl
2009-03-19 13:49 #61 av: Lasselars

Ur SR Vetenskapsradion

C-vitamin kan förebygga gikt

En kost rik på C-vitamin kan hindra gikt från att utvecklas, enligt en ny studie från Kanada. Gikt uppstår vid höga halter av urinsyra i blodet, vilket kan ge inflammation i lederna.

Studien är gjord vid University of British Columbia. Gikt, som förr kallades för portvinstå, drabbar främst medelålders män och har kopplingar både till kost. Mycket kött och ost och alkohol kan öka risken att drabbas.

I studien ingick 47 000 män som följdes från 1986 till 2006. En ökning av intaget av C-vitamin med 500 mg innebar en 17 procentig minskning av risken för gikt.

De försökspersoner som åt 1 500 mg C-vitamin extra per dag löpte 45 procents lägre risk att få gikt än de som åt 250 mg eller mindre.

Referens:
Hyon K. Choi, Xiang Gao, Gary Curhan. Vitamin C Intake and the Risk of Gout in Men: A Prospective Study. Arch Intern Med, Mar 2009; 169: 502 - 507.

Läs en sammanfattning av studien (extern länk)

C500 duo och liknande preparat med kalciumaskorbat borde fungera bra för de högre doserna som krävs (tydligen ph neutralt gentemot askorbinsyra)

Anmäl
2009-03-31 22:45 #62 av: vebu

Nu var det längesedan jag var in och kollade. Intressant med C-vitamin. Bra med ett tillskott eftersom det tydligen måste till upp till ett gram för att ge god verkan.

Tack för att du delar med dig,lasselars! Vitkål, bär och rått kött innehåller väl en del C-vitamin. Bra också att få tips på en lämplig tablett. Inte så kul med sötningsmedel som finns i "vanliga" tilllskott typ brustabletter.

Anmäl
2009-04-14 22:02 #63 av: vebu

Nu har jag fått svart på vitt!

Mitt urinsyravärde ligger på 495 och den övre gränsen går vid 480. Ifall jag inte har några besvär får det gå säger doktorn, annars blir det till att äta Zyloric.

Viktnedgången är ett minne blott. Nu väger jag återigen 95 till mina 183cm. Hmm, hur skrev jag nu häruppe.

Manligt miniintag enligt Kostdoktorn, äta när jag är hungrig tills jag blir ohungrig och föra matbok.

Därutöver motion!Obestämd

Äter nu normaltillskott av C-vitamin och aningen av giktsmärta går att hålla tillbaka. Får öka om viktnedgången tar fart.

85 kilo skulle vara lagom men 90 kan räcka.

Anmäl
2009-04-18 08:02 #64 av: lizaohman

Vebu, vet inte om någon sagt detta i samband med C-vitamin, men paprika innehåller väldigt mycket, vinner skyhögt över apelsin t ex. Det räcker normalt med 5 gram om dagen, så om du äter en paprika per dag så har du din extrados av vitaminet. Men paprika innehåller förstås en del kolhydrater också.  

Anmäl
2009-04-27 00:48 #65 av: vebu

Beror C-vitaminhalten på paprikans färg?

För övrigt går det förvånansvärt bra att äta mindre mängd. Det är svårt att nå 100g smör per dag.

När jag ändå äter något kolhydratrikt blir jag oerhört varm, undrar om det säger något om ifall jag äter för litet fett som ovanstående antyder.

Undrar just var jag kan hitta svar på den frågan på forumet. Kanske ska jag söka på kolhydrater+värme.

Anmäl
2009-04-27 11:46 #66 av: Pasi

#65 Nä, C-vit är snarare kopplat till mognadsgrad, genetik, ljus, jordmån.(grön paprika omogen = mindre C)

Anmäl
2009-04-28 01:31 #67 av: vebu

Tjena Pasi! Kul att se din avatar igen. Och-nä inget rönnbågsösch ligger på torkSkäms. Jag lyckades få jobbGlad och då... har det blivit litet tid på detta forum.

Hur går det med de bågar du skrev om här ovan?

Alltså väljer jag gul eller röd som ger mest C-vitamin. Fast just nu håller jag mig till vitamintillskott. (Äter ur burken.) Har jag tur(?) drar viktnedgången igång och då ökar risken för giktanfall.

Anmäl
2009-04-28 03:22 #68 av: Pasi

#67 Har varit lat på bågfronten...gjorde en liten superstyv båge (en riktig läckerhet faktiskt) som gick av vid en överväxt kvist, som tur innan man la ner jobb på finishen..sånt går ju inte att skydda sig ifrån då man försöker göra knotiga bågar med massa kvistar....och har en nästan färdig syrénbåge som jag borde göra klart, då det inte tar många timmar till.Glad

Anmäl
2009-04-28 22:38 #69 av: vebu

Syrénbåge, det låter något det! Farsan tyckte att syren var det hårdaste träslaget och brukade tälja selpinnar av det. Täljer du bara(?) eller har du några hjälpmedel typ skärmärr+bandkniv?

Tänker mig att du sicklar en del, stämmer det?

Anmäl
2009-04-29 01:13 #70 av: Pasi

Jag kör mest med yxa, spånhyvel och sickel/sandpapper (rätt gissat)....men självklart kan man även köra med spåntkniv/bandkniv, bandsåg osv. Allt som får jobbet gjort är godtagbart.Flört

Syrén är det hårdaste träslaget, men det kan skilja ganska mycket mellan olika buskar beroende på livsvilkor och genetik. Av de äkta inhemska är nog skogskornell hårdast...kan ofta vara hårdare än syrén tycker jag.

Anmäl
2009-04-29 02:40 #71 av: Zepp

Vet inte om jag missuppfattat det men har för mig jag läst att det är Purinhaltiga födoämnen man skall undvika vid gickt!?

Och sådan finns i högre koncentrationer i inälvsmat.. men jag fattar inte varför de skulle vara vanligare i fläsk.. som trots allt innhåller rätt mycket fett!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Puriner

Anmäl
2009-05-02 00:14 #72 av: vebu

Det verkar vara en erfarenhet som människor här på forumet har gjort. Enligt ovanstående är det alkohol, kött och ost som är riskfaktorer.

Jag undrar hur ost kan innehålla puriner. Kan det vara så att människor som äter mycket ost dricker vin till?

Jag tror att alkohol är den mest bidragande orsaken till mina besvär. Ev. också sockerintag.

Tar nu vitamintillskott (med C-vitamin) och tycker nog att det blir bättre.

Ovanstående undersökning får mig också att undra varför inte ärftlighetsfaktorn tas med. Finns det två typer av giktbesvär? Ärftliga och ickeärftliga...?

Jag har grubblat över varför jag drabbats; ingen som jag känner till i min släkt har haft gikt; och det är ju en negativ egenskap i överlevnadshänseende.

Eller fanns det en faktor som gjorde att våra förfäder skyddades från giktanfall? Det är rimligt att tro att det var C-vitaminet och där den främsta källan var rått kött utan frukternas fruktos och inälvornas puriner som båda inverkar negativt på kroppens utsöndring av urinsyra/ utveckling av giktanfall.

Nästa viktiga giktfaktor är övervikt-fetma. Viktnedgång i sig ökar risken för ett anfall men en lättare kropp har lindrigare gikt.

Oj, detta blev surrigt men låt gå!! 

Anmäl
2009-05-07 21:17 #73 av: vebu

Nu kom jag på det! Fläskkött är dåligt för gikt eftersom det sägs innehålla högre halter av Omega6 vilket gör kroppen mer inflammationsbenägen.

Anmäl
2009-05-08 01:31 #74 av: Zepp

Aha.. så det var där skon klämde.. jo har man problem redan behöver man iallafall inte skaffa fler!

Anmäl
2009-05-17 13:59 #75 av: vebu

Är nu uppe i 2 gram C-vitamin per dag och tycker att dat fungerar utmärkt. Och såvitt jag vet är det inte farligt med höga doser av det. Tycker mig minnas att stenåldersmaten tros ha innehålligt 3,5 gram per dag... Dvs kanske är C-vitaminet just den faktor som gjort att människor klarat höga nivåer av urinsyra i blodet utan att bli invalidiserade.

Jag kan i alla fall fortsätta att gå in för viktnedgång med begränsningar enligt 90 gram protein och 125 gram fett per dag.

Anmäl
2009-05-17 14:04 #76 av: Pasi

Höga halter av C ökar den oxidativa stressen. Har lagt in länk till en artikel om detta i nån träningstråd, tror jag.

Anmäl
2009-05-19 23:18 #77 av: vebu

#76 Förstod att det var något ;-) Men är 2000 mg för mycket? Enligt undersökningerna som det hänvisas till här ovan är gränsen 1500 mg C-vitamin?

Inte minns du ,Pasi, vilka C-värden som var för höga?

Ska prova att bryta en av tabletterna. 1 1/2 tablett=1500 mg per dag verkar inte vara så ovanlig dos, annars hade väl inte undersökningen varit statistiskt tillförlitlig...

Anmäl
2009-05-20 01:29 #78 av: Pasi

Jag har för mig att muskeltillväxten hämmades i studien vid 1500mg....men hur mycket som behövs för att oxidationen skall öka har jag faktiskt aldrig kollat upp.
Troligen är det viktigare med jämn dosering än hög....då C ändå inte lagras i kroppen utan forsar ut typ 3 timmar senare med vattenkastningen (hehe, ett uttryck jag aldrig skrivit förutTungan ute).
Men prova på vetja, kanske får du bot och bättring....det är ju värt en lättare ökning av oxidationen.

Anmäl
2009-05-25 20:44 #79 av: Lasselars

Jag har nu insett att jag det jag trodde var ont i foten efter något snedtramp etc är gikt, har förhöjd urinsyra senast jag kollade. Antagligen ärvt det från min far som har kronsik gikt.

Hursomhelst jag har börjat pilla i mig EsterC askorbat 1g om dagen förutom det 1,5 g+ askorbat jag får i från den dagliga slurken mivitotal plus. Jag har inte märkt av några negativa saker av det men;

Jag lyckades häva ett gicktanfall på ett par dagar genom att trycka i mig runt en 5 g om dagen första dagen, 3 andra och 2 tredje dagen, helt otroligt det gick över fort och hann aldrig växa till sig som det har gjort innan när jag bara trodde jag hade nått "litet ben i foten som låg snett på grund av snedtramp" eller någotliknande. Skrattande

De långsiktiga effekterna vet jag inte men det slår ivf alternativen att 1 alltid äta allopurinol som sänker usinsyreproduktionen och/eller 2 att äta antiinflammatoriska värktabletter när det väl slår till.

Doktorn ville skriva ut allopurinol men jag sa att jag testar c-vitaminerna istället.

Anmäl
2009-05-26 23:15 #80 av: vebu

Otroligt att giktanfallet gick tillbaka Lasselars men jag har liknande erfarenheter av de doser jag tar. Viktnedgången är en giktfaktor men lägre gikt bör minska urinsyrenivåerna. Hoppas jag.

Får väl se om det dyker upp fakta som sätter varningssignal på C-vitamin men tills dess fortsätter jag.

Anmäl
2009-07-09 22:15 #81 av: vebu

Hej, ursäkta min tråkiga stil med total frånvaro. För den som vill höra har jag nu stramat upp med mer fett och bara kött. Ingen 70% choklad, ingen broccoli.

Får nog erkänna att jag drabbats av ketosomställning, alltså har jag inte kunnat bränna fett tidigare...

Nu är det minst 125g smör varje dag, 250-300g kött en liten utsökt bit nötlever förutom kaffe med grädde. Sammanlagt en åtta dl kaffe och 2-3 dl grädde. (Har ingen lust att mäta exakt.)

Ingen frukost pga proppmätt. Käkar lunch kl. 12 och middag kl. 18 kanske en bit skinka med smör till kvällen. 

Fortfarande litet yr i skallen men annars går det bra. Läste om Skaldemans Ät dig ner i vikt och fick en nytändning. Insåg att jag alltmer ätit svältkost. Lite protein och för litet fett.

Nu är det spännande igen! Lycka till till alla!

Anmäl
2009-09-13 23:58 #82 av: Lasselars

Enligt en dr jag frågade så var hans kommentar att c-vitamin det är som vatten, det pinkar du ut om du får för mycket, det tog jag som ett ok. Men som sagt det finns väl risker med allt. Misstänker dock att riskerna med en stor dos c-vitamin några dagar är bra mycket mindre än att äta allopurinol dagligen alternativt ta värktabletter typ voltaren.

Anmäl
2009-09-14 00:22 #83 av: Zepp

Det kan ju vara det som är själva orsaken till att C-vitamin hjälper vid gikt.. du omsätter mer vatten iomed att du pinkar mer.. kanske sköljer du då ut mer urinsyra.. iallafall en teori så god som någon!

Anmäl
2009-10-23 01:18 #84 av: vebu

Tack för svar! C-vitaminet slår ut giktanfallet så snabbt så jag tror att vitaminet hakar tag i urinsyrakristallerna och lyfter iväg/neutraliserar dem. Inte ens voltaren avbryter anfallet/smärtorna lika snabbt. jag har druckit mänder med vattten tidigare under giktanfall och upplever att det varit verkningslöst i jämförelse.

Annars fortsätter projekt äta när jag är hungrig. Är rätt osocialt. Blir inte hungrig samtidigt med andra. Tar jag kaffe med grädde som socialtugg tar det ytterligare tid innan riktig hunger uppstår. Ingen frukost med frun/familjen. Missar fikat på jobbet, liksom lunchen. Inte heller middag med familjen. Visst äter jag på dagen men bara två gånger och en gång på kvällen.

Men jag känner mig luttrad, numer mäter jag magen. Har ingen lust att väga mig och se att inget hänt. Då är det bättre att nypa och jo men visst är det litet tunnare. 

Om viktnedgången uteblir bör det innebära att fettbränningen uteblir- är jag i Ketos då? Får jag hälsovinster då? Kan jag ta reda på ifall jag bara bränner protein? Just nu är det mycket kaffe igen och det drar igång stress och sug. Imorgon minska kaffe och välja te...

Ha det fett!! 

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!