Annons:
Etiketthälsa
Läst 17598 ggr
Hanveden
2/1/08, 3:47 PM

Varför är vi där vi är?

Är det kanske så att margarintillverkarna har hittat ett bra affärskoncept med att lobba och ta "hand om dietisterna" så margarinets lov sjungs. Läste någonstans att en dietist föreläste med hjäp av en "ombudsmannarecpirator" och nere i hörnet på bilderna hade Unilever sin logga.

Sedan har läkemedelsindustrin tagit hand om doktorerna och ger läkarkonferenser mm för att få ut statiner, blodtrycksänkande, kolesterolsänkande och magmedicin.

Det lär ju vara så att de som hade ekonomiska intressen i tobaksindustrin har flyttat sina pengar till läkemedelsindustrin.
Tänker man vidare kanske viktväkteriet också härstammar från samma ekonomiska intressen. För att inte tala om snabbmatsindustrin…

Göra människor lite lagom sjuka så att man kan tjäna pengar på dem genom läkemedel mm. Tittar man på en utveckling av tex övervikten i USA så verkar de ju ha lyckats över föväntan där och det är på väg hit…

Med LCHF hälsning  Cool .

Annons:
Skadlig
2/1/08, 4:02 PM
#1

Fredagskonspirationsteorier, härligt :)

Jag har hört att den första stora antimättatfettundersökningen som spreds på 60-talet (50-talet?) spreds av militanta veganer.

Förutom de som drivs av en vilja av att hjälpa folk så har dock alla de grupperna du nämner ovan ofrånkomligen tjänat gott om pengr på folks sjukdomar. Av den anledningen så betvivlar jag att det någonsin kommer ett vaccin mot HIV. Möjligen kommer det ett botemedel så att man kan behöver flera kurer men bäst av allt är bromsmedicinerna. Äta hela livet, resten av livet…

I övrigt, är det inte underbart med svenskans substantivbildningar? Så underbart långa ord :)

navarro
2/1/08, 5:15 PM
#2

Kan bara hålla med! Fågelinfluensavirus har vaccin som f.d. vicepresidenten i USA Cheeny, har mesta delen av ägarskapet i fabriken som tillverkar det. Nu hörde jag att det som Sverige köpt hem för framtiden snart har gått ut och blir oanvändbart. Det går inte att lita på någon tydligen, allt handlar om att tjäna pengar utan skrupler.

Skogiz
2/1/08, 7:02 PM
#3

#2 Dick Cheney är en )&/¤(%/ igel, jag skulle inte anförtro honom med en påse pantburkar. Han hade visst stora planer för pipelines genom afganistan…. Eller om dom redan blivit byggda, vet inte.

Det sitter faktiskt bara i pengarna. Jag skulle vilja veta vad det kostar att göra ett kilo margarin jämfört med ett kilo riktigt smör. Det är definitivt ören jämfört med kronor i alla fall. Så med ett margarinpaket som kostar några få kronor mindre än smöret tar dom ut hundratals procent större vinst. Och folk som köper margarin känner sig duktiga och hälsosamma och tillochmed inbillar sig att margarinet smakar BÄTTRE! *rys*

Och det är bara en liten del av livsmedelshärvan (om än kanske den värsta). Sen har vi som sagt läkemedel. $$$ *ding*

Jennix
2/1/08, 7:04 PM
#4

#3  Åh Dick Cheney… Nej, jag ska inte skriva vad jag tänker för då blir jag nog utkastad pga dåligt språk. Skrattande

Ska bli skönt när Bush-administrationen försvinner…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skadlig
2/1/08, 8:34 PM
#5

#4 sjunger "För det är lika bra att sluta drömma. Det går åt…"

behärskar mitt språk också lite ;)

hoppet
2/1/08, 10:44 PM
#6

Jag slutar aldrig med att bli förvånad. Hur många är det som tycker att det är så enkelt som att läsa på förpackningarna???? Vilket fett innehåller MINST tillsatser?  Det  verkar även som att det är okej att stoppa i sig chips, pommes, godis, flingor jag vet inte allt.

Jag tror att jag som äter LCHF är mycket medveten om kosten.

Annons:
Skadlig
2/2/08, 8:23 PM
#7

#6 Har innehållsförteckningen fler än låt oss säga 5 poster så är det läge att vara misstänksam. Ju fler poster på listan ju mer troligt är det att något dumt har smugits in. Ett litet tips för att veta när det gäller att slå på supersynen för att klara läsa på etiketten :)

Hanveden
5/9/08, 9:11 PM
#8

Nu är det fredag igen…

Med LCHF hälsning  :-).

MimLan
5/10/08, 8:35 AM
#9

#6 Är man inkörd både i vana och smak att äta halvfabrikat är det inte lätt att styra om sig, för man vet inte åt vilket håll man skall titta. Många har aldrig tittat på en innehållsförteckning och vet inte hur de skall bedöma eller reagera på den.

Jag var sedan tidigare inkörd på rena råvaror, och har kunnat konstatera när jag följt med kompisar som skall handla att det finns så många hyllor som de betar av i affärerna, medan jag tog grönsaksavdelningen, och sedan direkt på köttdisken, och sist mejeri på vägen till kassan. That's it. MIn praktiska omställning här har mest inneburit att se hur man tar sig an rätterna istället. Kött var ju kött innan oxå, men hur det presenteras har ju ändrats. Istället för ratatouille är det cole slaw och smörfräst spenat, ungefär.

Per_W
5/10/08, 10:15 AM
#10

Varför vi är där vi är:

Fram till 70-talet hade svenskarna en sund inställning till vad som var bra mat och vad som var dåligt. Att öl, bröd och potatis var fettbildande visste alla. Brödet, potatisen och margarinerna sågs som fattigmansmat, något man åt för att man inte hade råd med riktig mat som kött och smör.

 Sedan kom Socialstyrelsen ut med världens första fettskrämda kostråd 1971 och i armkrok med livsmedelsindustrin informerade man bort dessa insikter hos svenska folket. Nu blev helt plötsligt det billiga margarinet, brödet och potatisen nyttigt. Livsmedelsindustrin jublade. Nu kunde man ersätta dyra, riktiga råvaror med billiga och processade och samtidigt ta ut ett högre pris men motivet att det var nyttigare.

Hela denna historia finns beskriven i vår bok "Ideologin och pengarna bakom kostråden" som finns att låna på biblioteken. Den som gärna läser engelska bör också läsa Gary Taubes "Good Calories - Bad Calories"

Per Wikholm, författare

Hanveden
5/11/08, 12:14 AM
#11

#10 Din bok finns redan i min ägo…

Skrämmande läsning tillsammans varför vi ätit Corn Flakes mm…

Läs   här  .

Med LCHF hälsningar  Cool .

maxiq
5/11/08, 1:07 AM
#12

Då får man anta att tuppen på Corn Flakes-paketen är oruskad…

Generad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Hanveden
10/14/08, 1:19 AM
#13

Nu har det ju visat sig att utvecklingen i Finland är lika skrämmande vad gäller utvecklingen av diabetes typ 2.

Det är en gammal tråd det här men jag tror inte den är mindre sann för det…

Med LCHF hälsningar Cool.

Annons:
Hanveden
9/3/10, 6:50 PM
#14

Äntligen finns det frön till en ändring. Läs hos: Kostdoktorn.se

Tror det kommer mera nu när Livsmedelsverket verkar ligga i "brygga" ang mättat fett mm.

Kan man hoppas på att Socialstyrelsen börjar fatt ett och annat också…

Med LCHF hälsningar  Cool .

Hanveden
12/26/10, 7:15 AM
#15

Här har kommit en undersökning om att smör skyddar mot diabetes typ 2.

Men nu med kostdoktorns bok så hoppas man att debatten tar fart och tidigare trend bryts…

Med LCHF och gott nytt år hälsning  Cool  .

Hanveden
4/14/11, 10:56 AM
#16

Nu har ju distriktsläkaren Hans Gullbrand och professor Fredrik Nyström kommit med en studie som visar rätt väg från ohälsa…

Där fick dietister,läkare och professorer något att förhålla sig till…

mLCHFh  Cool .

MimLan
4/14/11, 11:48 AM
#17

#16 Läser man i kommentarerna verkar det vara en tummetott…

Jerker63
4/14/11, 12:55 PM
#18

Ja, det är ju "bara" lågkolhydratkost, inte LCHF, om jag förstår saken rätt. Hoppas på en rejäl studie på LCHF kontra tallriskmodellen (nej, jag har inte stavat fel!).

Beate
4/14/11, 2:11 PM
#19

Sen ytterligare till varför vi är där vi är kan ju vara att vi fördummas ännu mer av all skräp-tv som passiviserar folk i soffan alla lediga tider på dygnet. Istället för att laga ordentlig mat, lära sig saker, umgås med sin familj, träna, göra kreativa saker så köper man pizza och några liter läsk och gottar sig åt sina medmänniskor som tragiskt nog valt att ställa upp i Big brother, Idol och andra mobbingprogram som ligger högt på tittartoppen.

Eller är jag lite väl fördomsfull/negativ nu?

susanneborg
4/14/11, 2:39 PM
#20

Tallriskmodellen Skrattande

Annons:
Hanveden
6/15/12, 3:16 PM
#21

Nu när jag läst FORSKNINGSFUSKET av docent Ralf Sundberg och förstått att det var mera invecklat och tätare knutet till amerikanska storfinansen, har förtroendet för "sjukvården" fullständigt rasat.

Läs boken ovan och förstå "varför är vi där vi är".

Msd LCHF hälsning Cool .

Hanveden
12/27/12, 1:38 PM
#22

När sjukvården byter namn till friskvård och Matrevolutionen har lästs av de flesta svenskar, kan man tro på att utvecklingen går åt rätt håll och folkhälsan återerövras.

Men jag skulle nog inte satsa mina besparingar i aktier i läkemedels och snabbmatsindustrin…

Gott nytt år på er och skall vi inte fira att det den 16 januari är 5 år sedan LCHF av Socialstyrelsen godkändes som kost till diabetiker och överviktiga.

De två dietisterna må gråta över vad de satte igång med att anmäla Annika Dahlqvist till tlll Socialstyrelsen. Dr Dahlqvists och Kostdoktorns bloggar har sedan dess besökts av en stor del av svenska folket…

mLCHFh  Cool .

Hanveden
2/23/13, 5:37 PM
#23

Puttar upp denna tyvärr alltid sanna tråd…

mLCHFh  😎.

Seglarina
2/23/13, 6:23 PM
#24

Läser denna gamla men intressanta tråd. Appropå att det förmodligen aldrig kommer att finna ett HIV vaxin: Någon hat tydligen funnit ett botemedel mot kattallergi, tydligen en ganska enkel sak att bota egentligen. Personen som hittat på detta sålde patentet till en läkemedelsfirma….som på förfrågan hela tiden hävdar att det saknas en undersökning men att det saknas pengar. Kan man ana att dom förhalar?

Hanveden
3/23/13, 11:49 AM
#25

Putt…

😎

Pussgurkan
3/24/13, 12:25 AM
#26

Intressant tråd men samtidigt ganska deprimerande att pengar är högre värderade änn människors hälsa och liv …..

Hanveden
10/6/13, 7:10 AM
#27

Den här gamla tråden verkar vara ännu mer sann idag.

Idag kan jag konstatera att det är troligen värre än så vad det gäller dietisterna. De är troligen påverkade från läkemedelsindustrin i ännu högre grad. Dessutom har de en ordförande i dietisternas riksförbund Elisabet Rothenberg som inte brukar avvika från inslagna linjer…

Så här kan man läsa i Corren efter deras artikelserie om kosten. I "Starka läsarreaktioner efter Correns artikel" får en sjuksköterska skäll av en dietist där hon kallas "oprofessionell och okunnig" och "en avvikelserapport på sig" när hon berättar för en nyupptäckt diabetiker att det finns alternativ kost till "den traditionella diabeteskosten".

Dessutom utmanar en yrkesofficer läkare ock dietister:

 "– Jag utmanar samtliga läkare och dietister i Linköping, som förespråkar konventionell behandling av diabetiker, på att förbättra hälsan mest hos en typ 2-diabetiker."

Länk till artikeln: http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/yrkesofficer-utmanar-lakare-och-dietister-6568156-artikel.aspx

mLCHFh  😎.

Annons:
Hanveden
2/9/14, 9:37 PM
#28

Mer än sex år sedan jag startade denna tråd! Hade nog hoppats på att vi kommit längre på vägen mot hälsa och att sjukvården var en hälsovård istället för "sjuk"vård.

Men läkemedelsindustrins pengahunger har varit en gigantisk nöt att knäcka… I Forskningsfusket beskrivs hur det gått till… 

mLCHFh  B-)

Lady Q. Longworth
2/9/14, 10:12 PM
#29

sonen skulle prova mjölkfritt pga problem med magen.

Vi blev skickade till dietisten och jag upplevde det som en enda lång propaganda från livsmedelsindustrin

Hanveden
2/4/15, 8:09 AM
#30

I en tråd om "Nyttiga fetter, friskt hjärta" hos Annika Dahlqvist diskuteras detta fortfarande sju år senare…

Dessutom företräds dietisterna fortfarande av Elisabet Rothenberg…

mLCHFh 😎.

Margareta
2/4/15, 3:21 PM
#31

Inget nytt under solen 😃

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hanveden
10/6/17, 5:07 PM
#32

Nu börjar man få lite mer kunskap om hur saker och ting förhåller sig…

Men likt förbannat är min snart 10 år gamla tråd riktigt insiktsfull!

Från NEWSVOICE: 

https://newsvoice.se/2017/09/15/karin-meyer-big-pharma/

Big Pharma förstår endast ett språk, pengarnas språk

Av

 

Torbjörn Sassersson red.

15 Sep, 2017

Som är en replik på detta:

"REPLIK. Karin Meyer som är VD för Apotekarsocieteten har fått in en debattartikel i LäkemedelsVärlden rubricerad ”Forskningsetik viktigt för fler aktörer än akademin”. NewsVoice kommenterar. Varför skulle kriminella läkemedelsbolag som varje år betalar miljardbelopp i böter ändra sig med etiska policys om inte ens böterna förändrar dem?"

Kommentarerna är läsvärda inte bara repliken…

mLCHFh 😎 .

Dietisterna har dock en ny ordförande:

SUSANN ASK

Hanveden
1/21/19, 9:07 PM
#33

Ämnet jag tog upp för 11 år sedan är fortfarande aktuell måste man desvärre konstatera och Sjundedags Adventister…

"EAT Lancet har mycket stora ekonomiska resurser och kommer att fortsätta att propagera sina myter till media.

Bland de ekonomiska intressenterna finns välbesuttna medlemmar av sjundedagsadventister, som har vegetarianism ingående i sin religion.

Bitte länkar till en artikel av Belinda Fettke om vilka intressen som styr de gällande kostråden.

https://isupportgary.com/articles/the-plant-based-diet-is-vegan

Enligt en artikel i Mirror är det Gunhild och Petter Stordalen, miljardärer, som har finansierat publikationen av EAT Lancet, där det sägs att vi ska minska köttintaget till 100 g per vecka."

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/globe-trotting-billionaire-behind-campaign-13872067?fbclid=IwAR0KmKDAGO_O3KUXM44lCES6DwthmHXxZsO2tSWPjM_lIQWngoTbI7dYHxk

mLCHFh Cool.

LenaK63
1/21/19, 10:20 PM
#34

Globalisterna vill minska vår planets befolkning!

Annons:
Hanveden
2/27/19, 10:35 AM
#35

Lars Bern i sin blogg Anthropocene och i en länk till sin Pod tar han upp ämnet: 

Rockefellers spöke vilar över skolmedicinen

https://anthropocene.live/2019/02/25/rockefellers-spoke-vilar-over-skolmedicinen/

Så nu vet vi lite mer om varför vi är där vi är…

mLCHFh 😎 .

Hanveden
10/10/19, 10:19 PM
#36

Så är vi där igen med Sjundedags Adventisterna och deras motstånd mot att äta kött mm…

https://www.dietdoctor.com/se/diet-doctor-podcast-30-dr-gary-fettke

Detta är en intervju hos Kostdoktorn eller DietDoctor…

mLCHFh 😎 .

Upp till toppen
Annons: