Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Bajs+slem

2008-03-18 16:03 #0 av: Uttelille

Nu kommer jag här och skapar en tråd igen!

Men denna gången är det en bajsfråga.Glad

När jag går på toa kommer det förutom bajs brunt slem också. Är det någon mer som märkt av detta?

Jag funderar på om det kan vara kaffet...Fundersam Eller något jag inte tål...eller kanske helt naturligt?

Anmäl
2008-03-18 16:14 #1 av: Halvdansken

Nå, lite skitsnack....jag har faktiskt själv tänkt att starta en så tråd.

Mitt "slem" har faktiskt upphört nu. Hade en del innan när man tvingade i sig fibrer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2008-03-18 16:19 #2 av: omelett

Jag hade detta oxå ett tag i början av dieten. Fruktansvärt luktade det oxå. Jag tror det kan vara tarmplacket som lossnar. Jag drev på det med 1 tsk linfrö och 2 tsk psylliumfrön i några dagar. Oh my good vilka hemska saker som kom ut. Sen återgick allt till sin vanliga ordning.

Anmäl
2008-03-18 19:55 #3 av: Pasi

Skulle kunna vara mucus (tarmslem) som tarmarna utsöndrar extra mycket av om de är irriterade. Det kan vara så att de gjort det hela tiden men att du tidigare...med mer "avfall", inte sett det!?
Minskar säkert isåfall allt eftersom tarmarna blir friskare.Glad

Anmäl
2008-03-18 19:58 #4 av: omelett

Skitäckligt är det i alla fallSkrattande

Anmäl
2008-03-18 23:35 #5 av: Uttelille

Men om man inte har ont borde det inte vara farligt väl?

Anmäl
2008-03-18 23:57 #6 av: omelett

Nej. Är det tarmplack, så är det bara bra att bli av med skiten. Tarmskjölning blir allt vanligare som hälsokur. Fixar det sig själv med hjälp av denna kosten, så blir det ju bonus.

Anmäl
2008-03-19 00:54 #7 av: IngelaZ

Här var det mycket skitsnackRäcka ut tungan

Måste väl säga nåt om mitt avfall också. Efter tre veckor fick jag lite tarmproblem, lös och hård i magen  på samma gång och värk. . Haft tarmkatarr tidigare och det kändes lite som det, men det har blivit bättre sen jag började dricka en dryck på lagerblad, nejlikor... nån slags lymfadräneringskur som nån tipsat om här. Behövdes bara tre dar för att det skulle komma igång bättre, dessutom har jag gått ner 2 kg och 2 cm i midjan...

Anmäl
2008-03-19 01:15 #8 av: dahlith
Antagligen har jag alltid haft tarmproblem.
Men jag kan säga att jag föredrar att ha det löst.
Men som du beskriver Uttelille så har jag både löst och hårt på samma gång vilket känns som ett frågetecken.
När jag fick mitt första barn för 13 år sen så låg jag på bb i 1 vecka. Första middagen jag fick var spenat. (jag är ju vegetarian så det var ju en mycket bra middag) men bara ca 1 timme efter så fick jag gå på toa och ut kom grön avföring, löst.
Jag påpekade för sköterskorna att spenaten syntes redan och då menade de att det var omöjligt. Den skulle inte komma ut förrän om ett dygn. Men jag kan säga att var gång jag har ätit spenat så har avföringen varit grön kort tid därefter. (Inom ett par timmar alltså)
Potatis har också varit en sån sak som har fått igång avföringen snabbt efter intag. Numera slipper jag ju det.
Men det här med löst och hårt samtidigt fattar jag inte. Hur kan det bli så? Det måste ju ha med kosten att göra.
ursäkta att jag lägger mig i din tråd Uttelille, men jag hoppas att någon vet råd åt oss, så därför frågar jag.
Anmäl
2008-03-19 01:19 #9 av: Uttelille

Det gör ingenting dahlithGlad

Jag känner också igen det där med att maten kommer ut extremt snabbt! Ett par timmar faktiskt. Fast det var innan denna kosten.

Anmäl
2008-03-19 01:34 #10 av: Lynxx

Har samma erfarenhet - att det var mycket skräp som kom ut i början - undrar verkligen vad det var - kom det fr. tarmen eller gallan? Definitivt var det ngt. som inte skulle vara i kroppen iaf  - det verkar vara det som nämns i punkt 2 nedan. Fundersam

Det finns ngt som kallas kaffelavemang.

Citat:
Kaffelavemang är omtalat/omtvistat och anses kunna lösa upp tarmplacket till viss del, något inte vanligt vattenlavemang gör på samma sätt.

Anses av somliga ha en väldigt positiv effekt på tarmarna. Blanda bara filtrerat kaffe i vanligt vattenlavemang.

Kaffelavemang anses även vara bra för avgiftning av levern då det stimulerar gallproduktionen så att levern får hjälp med att föra bort gifter via gallan.

Ca 70 % av vårt immunförsvar sitter i tarmsystemet! 

Olika typ av avföring vid tarmrening.

Beroende på tarmreningsform och var i reningsfasen du är så kan olika typer av avföring komma ut. Här nedan är en schematisk indelning:

1.     Vanlig avföring: Det första du får ut vid en tarmrening är vanlig ganska ny avföring. Går du på en tarmsköljning kan du även konstatera att avföring av vitt slem (osmält föda vilket kan bero på dåliga matsmältningsenzymer) kan komma ut.

2.     Halvrutten avföring: Lite äldre rutten avföring är ofta klibbig och kan lukta betydligt mer en vanlig avföring. Den kan lukta starkt och fränt och ha lite av den konsistens och lukt som när man renar ett avlopp exempelvis.

3.     Tarmplack: Riktig gammal avföring brukar vara betydligt hårdare och torrare. Den är luktfri och är allt från svart, grå, mörkbrun till mörkgrön. Den äldsta avföringen är seg och svart och ser ut som tjärgummi.

Obs! avföringen kan även innehålla parsiter och Candidasvamp. Parasiter kan vara inkapslade i den äldre avföringen.

Anmäl
2008-03-19 01:44 #11 av: dahlith
Tack Uttelille!
Du säger att du inte känner av det med denna kosten  men det gör faktiskt jag.
Varje gång jag har ätit något väldigt grönt så får jag gå på toa.
Brysselkål, spenat, broccoli, nässlor, kirskål.
Blomkål som är besläktat går ganska bra.
Kanske det inte ens har med grönsakerna i sig själva att göra. Men jag har enligt många försök kommit fram till att det är just dessa grönsaker som ger reaktionen.
OCH avföringen blir fortfarande grön...
Annars måste jag säga att jag bara hittat fördelar med denna kost. Inte för att lchf tillfört detta problem alls. Men det har inte blivit bättre med lchf iaf.
hoppas att ni förstår mig. Är lite trött nu.
Anmäl
2008-03-19 10:19 #12 av: Bullan

Hmmm...går det att få tag i kaffelavemang på nätet tro? och vart iså fall?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.