Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Värk i "njure-trakten"

2008-02-20 13:31 #0 av: kaisakavat

Hej! För några år sedan köpte jag boken Ät dig ner i vikt och blev jättemotiverad. Gick - efter rivstart - ner 10 kg på drygt två månader. Det gick jättebra - inga problem. Jag är såååå tacksam Glad. Gjorde uppehåll, vilket ju inte var så smart, men har sedan försökt att ta upp tråden igen (har fortfarande minst 10 kg för mycket...) och drabbas efter några dagar av en jättejobbig värk bakom ryggen i "njurhöjd". Får också ont i magen. Undrar nu: ÄR detta en vanlig reaktion och vad kan den bero på? Kan någon tipsa mig om något behöver justeras i mitt ätande?? Äter tills vidare GI, alltså även grönsaker och lite frukt. Går ner nu åxå och mår bra, men det går lååååångsamt. Tacksam för hjälp...

Anmäl
2008-02-20 13:51 #1 av: andreas0

Nej, det är inte en vanlig reakton. Men förhoppningsvis så är det något som går över snabbt, om du nyligen börjat igen så går du igenom omställningen just nu, och en del får väldigt konstiga besvär i ett par dagar då.

Det behöver ju inte vara något som har med kosten att göra heller... 

Anmäl
2008-02-20 14:00 #2 av: kaisakavat

Tack för hjälpen.. jag är ändå ganska säker på att det har med "kosten" att göra - i a f så kan det vara kosten i komb. med nåt annat. Men vad? Nån brist av nåt slag... Det har åxå hållit i sig i ett antal dagar nu. Jobbigt. Men jag försöker vidare...

Anmäl
2008-02-20 14:02 #3 av: odezza

Ont i njurarna kan man få av en urinvägsinfektion, och en sådan kan man ha utan att man märker det, det hände mig en gång i min ungdom. Så om det inte går över, så borde du gå till läkare och få det undersökt!

Mitt rockband: Miners Motala

"still lost in space and time"

Anmäl
2008-02-20 15:12 #4 av: kaisakavat

Jo, kan förståss vara det, men inte den här gången. Tack ändå.Glad

Anmäl
2008-02-20 15:26 #5 av: sarag

Kan det vara gallbesvär?

Anmäl
2008-02-20 15:29 #6 av: kaisakavat

Hm... Tål att funderas över... Tack!

Anmäl
2008-02-20 15:32 #7 av: Norum

Hur dricker du? Man kan få ont runt njurarna när man dricker för lite... Njuren kanske har för lite "bränsle" för att kunna göra sitt jobb ordentligt?
Du kan blanda citron i vattnet om du vill, syran hjälper njuren. Jag brukar göra så, jag har njurfel och får ont i den rackarn jag har kvar ibland. Men då kan citron och persilja hjälpa.

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-20 15:34 #8 av: ullna
Är det gallbesvär hjälpte Mariatisteldroppar som jag köpte på hälsokosten i en liten flaska med droppipett. 10 droppar varje dag under tungan i ca en vecka . Sedan var mina bekymmer över.
Anmäl
2008-02-20 15:35 #9 av: Trollbus

Kan vara början till njursten, jag hade i julas. Gallsten känns inte så mycket i ryggen. Äter du mycket spenat, mörk choklad och nötter? De innehåller mycket oxalsyra som kan bilda stenar.

Anmäl
2008-02-20 16:01 #10 av: kaisakavat

Ååååå tack - vad ni är söta mer era tips!

Skruttis - Jo, det kan ha med drickat att göra, nog för att jag druckit, men detta har jag faktiskt funderat på själv.....

Trollbus - jo, jag äter rätt mycket nötter...  Trots att jag läst nånstans att "inte mer än en halv dl per dag"...Generad

Ullna - Ska hålla koll på det där med ev. gallbesvär - tack för med.tipset...

Anmäl
2008-02-20 16:41 #11 av: Norum

*10   Ja, visst är vi söta?? Klart det! Oskyldig Gubben säger det också till mig... Fast det brukar mest vara på lördakkväll vid 21... Generad

Nej, allvarligt nu. Vätska är väldigt viktigt för njurfunktionen, tillsätter man citron eller persilja så får det fart på syrehalten och det kan behövas ibland. I alla fall mig... Men vatten behövs för alla! Så försök att få i dig lite mer vätska och se hur det påverkar dig...

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-20 17:05 #12 av: kaisakavat

Skruttis!

Jaa, se gubbar. Det är ju kul att de vaknar till nån gång då och då i a f Skrattande... Ändå undrar man ju ibland varför just på lördagkvällar......???Oskyldig

Anmäl
2008-02-20 17:08 #13 av: Norum

Tja... Dom får ju hela söndagen att vila på! hehe

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-20 21:42 #14 av: kaisakavat

Du är ju Mycket Smart! Varför tänkte jag inte på det??

Anmäl
2008-02-20 23:06 #15 av: Norum

*14 Du är för trött efter lördagen kanske? hm.... fniss

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-21 00:10 #16 av: MaMaMade

Tjejer...!  Skrattande

Har också lite ont åt de trakterna...fast allt känns så skumt så det kan lika gärna vara gallan som spökar...el en släng av magkatarr... Har ätit lite för oregelbundet o där har jag nog det största problemet. Det + att jag sovit väldigt dåligt sista tiden gör att jag börjat bälga i mig te fast jag försökt att dra ner på det. Nu ska vatten intas istället...drack nyss ett glas m lite pressad lime i...*duuuktig* flicka! Flört

Anmäl
2008-02-21 11:16 #17 av: kaisakavat

Hej! MaMaMade Skrattande

Jag började ju dricka mer från o med igår och jag tycker att det känns bättre. Och visst - värken är skum, det ÅR svårt att säga var den egentligen sitter, för magen känns lite inblandad också. Fast först trodde jag det var musklerna som inte ville vara med, typ syre/näringsbrist... Det tror jag inte längre. Det hela sitter lite mer mot sidorna bakom ryggen, därav min ide´om njurarna...

Anmäl
2008-02-21 11:58 #18 av: MaMaMade

Drack 1 glas vatten till inatt (rethosta på natten, dammallergiker bl a), skippade teet imorse o har istället druckit 3 stora glas vatten fram till nu. Inbillar mig att det känns bättre...har lite småont i några muskler efter gårdagens skotertur. Det var ett par år sedan sist...så det gäller att kunna sondera muskelont kontra "magontet". Flört

Anmäl
2008-02-21 12:01 #19 av: blodtopp

Om man har uvi och njurarna värker, så sitter den värken uppe nästan under skuldrorna. Och jag tror att annan värk i njurarna skulle sitta så långt upp också.  
  Så har du ont längre ner i ryggen är det nog inte njurarna utan något annat. Inte 100% säker, men jag tycker det känns logiskt i alla fall Räcka ut tungan

Anmäl
2008-02-21 16:17 #20 av: Trollbus

När jag hade njursten så satt värken ganska långt ner i ryggen eftersom stenarna kan fasta på olika ställen, värst är när de fastnar i själva njuren, då kan den bli inflammerad sa läkaren. Och när stenen väl har fastnat så går det inte att ta miste på, jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv!!! 

Värken kändes mest i ryggen, men också lite i magen och strålade ner mot ljumsken ibland. 

Om en sten sitter fast är det bättre att inte dricka så mycket, eftersom det blir större tryck då. Mycket vätska funkar i förebyggande syfte, men har inte stenen fastnat så kanske det går att sköjla ut den.

Anmäl
2008-02-21 16:56 #21 av: kaisakavat

Hej alla!"

Det verkar handla om vätskebrist. Följt tips jag fått och druckit lite mer, vatten med citron och käkat endel persilja. Och - det känns mycket bättre redan :))).

puss på er

Anmäl
2008-02-21 17:42 #22 av: a97annol

När jag hade njursten satt värken långt ner på framsidan - läkaren misstänkte blindtarmsinflammation först - och lite uppåt höftkammen på framsidan - först när det började släppa kom värken i ryggen och då långt ner.

Anmäl
2008-02-21 18:52 #23 av: DrAnna

Det är nog mera grovtarmen du känner av, njurarna sitter mycket högre upp. Bra att det känns bättre av mera vätska. Om det inte ger med sig så tycker jag att du ändå ska kontakta vårdcentralen. Kolla tempen också!

Anmäl
2008-02-22 17:14 #24 av: kaisakavat

DrAnna - Grovtarm - hm det kan åxå stämma - jag känner av den tror jag... Och feber... Får feber ibland när jag anstränger mig - upp till 38 - ett av många outredda ohälsosymptom jag har sedan ca 7 år tillbaka. Av läkare får jag bara svaret att alla prover är normala...

Vad är din tanke i det du skrev ovan? 

Nyfiken...Flört

Anmäl
2008-02-22 18:08 #25 av: DrAnna

Njurbäckeninflammation ger feber och värk högt upp i ryggen. inflammation i fickor på grovtarmen ger ibland också feber.

Över huvud taget så tycker jag att det är en god ide att ha kollat tempen när man går till doktorn med en ny krämpa som man inte förstår sig på.( alldeles för få människor har termometer hemma, ett bra hjälpmedel tycker jag i diagnostiken...Litet OT)

Anmäl
2008-02-23 07:59 #26 av: Skaldeman

Ont i njurarna är en mycket vanlig reaktion. Jag har säkert fått mer än tusen mail om detta och jag har drabbats av det själv. Det handlar normalt om vätskebrist och går normalt över på en halvtimme om man dricker flitigt. Njurarna behöver vätska för att sköta utsöndringen.

/SSS

Anmäl
2008-02-23 15:58 #27 av: Margareta

Var sitter njurarna mer exakt och hur vet man om det är där man har ont?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-02-23 16:02 #28 av: Norum

*27 Om du känner efter bak i ryggen vart revbenen slutar... 2/3 delar av njuren hänger nedanför och 1/3 del är skyddad av benen. Där sitter dom..:-) Får man riktigt ont så gör det nästan ont att andas, det kan "hugga" till när man andas in.

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-23 16:04 #29 av: Margareta

Ok - då är det inte njurar för min del.

Det kniper på framsidan i revbenshöjd på höger sida.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-23 16:06 #30 av: Norum

*29 Nej, då kan det inte vara njurarna. Man kan om man vill knacka sig lite lätt på revbenen där bak... Om man inte svimmar av smärta är det något annat. Det gör för xxx ont där om det är njurarna.. Kan man bara inte missa! :-)

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-23 16:28 #31 av: Mammeli

Margareta, där har jag också haft ont innan jag börjademed lchf, och någradagar in på på den kosten. Det har släppt helt nu men en gång när jag tagit två "tårtbitar" pizzafick jag ont där igen på natten. Min teori är att det är kolhydraterna ihop med fett som orasakar mina gallbesvär.

Anmäl
2008-02-23 16:37 #32 av: Margareta

Men jag äter knappt några kolhydrater alls - ca 10g per dygn ofta mindre.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-23 16:44 #33 av: Mammeli

Det låter ändå som gallbesvär eller kanske ngt i tolvfingertarmen. Jag har haft problem just där i många år men doktorn vet inte vad det är. Det känns som om ngn nyper mig under revbenen, HÅRT!  Men nu har jag inte haft ont där på länge! Hoppas du hittar orsak eller att det slutar, det är JÄTTEJOBBIGT att ha det. Jag fick gå omkring med värmedyna eller ligga o vila med värmedyna, det var det enda som lindrade!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.