Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 21412 ggr
sarahn
2008-05-17 19:30

för lite magsyra OT

jag har kommit fram till att jag har förmodligen för lite magsyra. Mina magproblem som jag har haft i flera års tid har varit: Uppblåst mage efter maten med följd av kraftigt illamående i sittandes i flera timmar (hua)

När jag började med lchf i feb så har jag inte haft nåt problem med detta så jag drog slutsatsen att det var kolisarna tillsammans med fettet förut som gjorde mig dålig i magen. Men så fel man kan ha. Igår efter maten på eftermiddan började jag känna igen symptomen i magen som kom smygande.En timme senare satt det i gång. Jag var illamående, hade enorm mättnadskänsla (fast jag egentligen ej var proppmätt) plus utspänd mage. Å nej tänkte jag, here we go again.Som tur var gick det över framåt midnatt så jag kunde sova gott.

Jag började fundera på vad detta beror på och när jag tänker tillbaka på alla dessa gånger jag mått så här under alla år så är det svårt att peka på nåt speciellt som jag ätit som gör mej så här dålig.

Jag har lite samma känsla som nån som har för MKT magsyra så jag har i bland tagit samarin eller omeprazol när jag mått så här, men utan resultat.

Jag googlade på matsmältningsbesvär och läste en del intressanta saker som stämmer in på mig. Kött ska jag försöka äta lite av förutom fisk som är mer lätt smält för magen.

Är det nån mer som har problem med för lite magsyra eller matsmältningen som kan ge mig lite tips på vad jag ska undvika som är svårsmält för magen så vore jag tacksam.

Kanske man kan dricka nåt före maten som hjälper till med matsmältningen? Nån som vet?

Tack på förhand

Sarah

Annons:
odezza
2008-05-17 20:05
#1

Jag har inget bra svar, men jag har en vännina som har utbildat sig till örtterapeut, jag kan fråga om hon har någon idé på något te, eller dylikt…  men det kan kanske dröja ett tag innan du får mitt svar, men jag bokmärker tråden så länge…

"still lost in space and time"

sarahn
2008-05-17 20:21
#2

åå vad snällt av dig, det uppskattar jag verkligen!

odezza
2008-05-17 20:37
#3

Just nu var hon inte hemma…

"still lost in space and time"

DrAnna
2008-05-17 20:43
#4

Det är ju inte så väldigt vanligt med att ha för litet magsyra, men visst finns det. Har du kollat upp dina besvär med din husläkare?  (eller vad det nu heter där du bor…)Man kan ju i alla fall ta prov för gluten- och laktosintolerans så man har det ur världen och sen diskutera vidare. förr så gav man patienter saltsyretabletter, jag vet inte hur magläkarna gör nu.

sarahn
2008-05-17 21:04
#5

jag har varit i kontakt med vårdcentr för ngr år sedan för mina magbesvär, men dom skrev bara ut omeprazol åt mej vilket inte hjälper för mig.

Men jag får nog kontakta husläkarmott för ett test för gluten och laktos som du skrev.

Gluten tror jag nog inte att det är eftersom knäckebröd och smörgåsrån var det enda jag kunde äta i 1-2 dagar efter att jag haft besvär med magen. (Detta var innan lchf tiden, nu vågar jag inte prova med knäckis)

SvartKaffe
2008-05-18 11:54
#6

Glennart skrev i sin potatisätartråd att han nu skulle testa saltsyra så det kanske finns att köpa på apotek eller hälsokost?

Annons:
Aniara4
2008-05-18 12:28
#7

Det kanske hjälper att ta matsmältningsenzymer? Finns i hälsokosten.

Glennart
2008-05-18 13:31
#8

Jag har beställt denna produkt från detta företag.

Jag har testat det förrut och vill minnas att jag var mindre trött efter måltider och blev bättre i magen. Nu ska jag testa igen och se om jag fortfarande får någon effekt.

Metoden som beskrivs på diverse sidor är att man ska ta en tablett per måltid och successivt öka dosen till man antingen når maxdos eller att man känner en brännande känsla i magen, får man brännande känsla så vet man att man tagit nog och kan dra ner på dosen. Tanken är att den brännande känslan ska komma efter ett tag när man använt tillskottet och det innebär att den naturliga produktionen har ökat och man kan trappa ned. Så säger i alla fall internet. Flört

Jag vet inte riktigt, jag tror det blir jobbigt ifall man måste ta 5 piller per måltid om den där känslan aldrig kommer, jag ska nog nöja mig med att ta en måttlig dos och se vad som händer.

Hoppfull
2008-05-18 14:43
#9

Jag har haft det problemet förr och extra när jag åt mycket fett och kött, det finns en jättebra tablett som heter Digest http://www.helhetshalsa.se/info/produkter/prod_pop/3220.htmom

och kommer från Helhetshälsa. Jag tog två tbl efter måltid och alla mina besvär var som bortblåsta :)

Lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

SvartKaffe
2008-05-18 15:39
#10

Av nån anledning kom inte hela mitt inlägg med i morse?

Jag skrev att det fanns att köpa receptfritt på apotek under sena 80-talet (arbetade som personlig assistent då åt en brukare som skickade mig att köpa det). Ingen aning om vad det hette men man fick fråga efter det för det fanns bakom disk även om det var receptfritt.

Glennart
2008-05-18 16:24
#11

Jag har för övrigt talat med en läkare om att göra ett test på saltsyra nivån. Kommentaren blev "det gör man inte längre".

Det är väl populärare att använda massa fibrer och lågfettskost nu för tiden istället. Skrikandes

sarahn
2008-05-18 22:51
#12

tack alla ni som svarat!

#9 reagerade du bara på kött och fett?Och hur ofta hade du besvär med magen?Jag ska testa "digest" tänkte jag och även prata med nån på hälsokost.

Jag läste nåt jätte intressant på nätet om att äta efter sin blodgrupp.

Jag har blodgrupp A och om den gruppen stod det kort och gott att vi har tendens till för lite magsyra, och vi ska bla undvika komjölkprod, (mozzarella, fårost funkar oftast) och kött (fisk,kyckling,kalkon funkar bra) Vi ska även äta mkt grönt. Det stod även mer saker som jag ej minns för tillfället.

Då kom jag att tänka på min viktväktar tid då jag åt mkt grönsaker, kyckling, fisk. Magen var det aldrig problem med. Men jag slutade med viktväktarna av andra anledningar.

När jag nu tänker efter så mår jag nog bäst av att äta min grönisar och kyckling, lax och makrill som kanske är lite mer lättsmält för min mage. Jag ska nog lägga ner mitt fläsk ätande på morgonen och ta det lugnt med fläskkarrén ett tag och se om det blir bättre.

Jag blev jätte intresserad av detta med att äta efter sin blodgrupp, tror faktiskt att det ligger nåt i det.

Aniara4
2008-05-19 12:37
#13

Jag har också blodgrupp A och så fan heller om jag tänker avstå från kött och grädde! Förvånad

Jag har aldrig fattat på vilket sätt blodgruppen skulle spela in, men å andra sidan har jag inte direkt letat efter fakta heller. Det kanske finns en jättegedigen vetenskaplig bakgrund.

Annons:
Glennart
2008-05-19 13:56
#14

Lustigt att det här ämnet kom upp på ett annat forum jag besöker.

 Barry Groves (http://www.second-opinions.co.uk/) skrev detta angående blodtyp och saltsyra.

 _
Hi …

About saturated fat makes no sense. Whoever wrote it is ignorant of how the
body works.

The acid in the stomach is hydrochloric acid (HCl). It needs a supply of
clorine to replenish it. That chlorine comes in the diet, usually from
salt -- sodium chloride.

In palaeotimes, the blood of animals would have been used. These days
animals are bled. I think you would do well to use  salt again.

The difference between people's digestion could be that some eat salt and
some don't.

Regards

Barry Groves, PhD_

Hi ……

_
I am group A as well. But as the whole "different blood group/different diet" thing is nonsense, let's not go off-track into the nonsensical.

Your body needs both chlorine and sodium, which it can only get from what you eat. it doesn't matter which foods you eat to get them, but if the food you eat doesn't contain them, then you have to eat something like salt which does.

Pretty much all meats and other animal products contain sodium and chlorine in the form of sodium chloride (salt). In a temperate climate such as most of us live in, we only need abour 3 grams of salt a day but, as this much can be lost in about 2 hours of sweating on a warm day, in a hotter climate we may need much more as the amount is directly related to water requirements - sweat more, lose more, need to eat more. In this respect we are all different.

Most common indicator of sodium ideficiency is muscle cramps. let your body be your guide.

Barry Groves, PhD
Author: Natural Health and Weight Loss_

andreas0
2008-05-19 14:24
#15

#0, vad åt du den dagen som det blev så igen?

Blodgruppsteorin anser jag är rena lurendrejeriet från någon som vill sälja böcker (kommer inte ihåg vilken författare det var som kom med den teorin, men den stämmer inte alls in på många har det kommit fram när det har diskuterats tidigare, sök på forumet så hittar ni trådarna).

Lisabet
2008-05-19 15:02
#16

Jag tror också att jag har för lite saltsyra, och när jag frågade på apoteket så såldes inget där receptfritt. Och min lilla hälsokostbutik här hade inget. Så tack för förslaget om Digest, nu har jag skickat efter. 

Senast jag var hos doktorn, så bad jag om prov på magsyran, men jag kan inte komma ihåg att jag hörde något om det sedan. Allt var bara bra (utom min mage).

Mycket intressant det där att vi behöver salt. Man hör alltid att vi måste minska på saltet. Men jag har upptäckt att jag måste äta vanligt salt flera gånger om dagen för inte få huvudvärk. Det duger inte med örtsalt.

Ont i magen har jag också, långt ner och strålar ut mot ryggen. Jag trodde att det kunde bero på mjölkproteinintolerans, och slutade med mjölkprodukter. Först blev jag bra i magen nästan helt, men nu är det tillbaka igen.  Det blev dessutom lite lite salt när jag inte kunde kompensera smaken med grädde.

Ska bli mycket intressant med Digest.

Hoppfull
2008-05-19 16:03
#17

Jaa, alltså det är svårt att veta med min mage… den fungerar inte riktigt som magar ska. Kanske har jag brist på enzymer för mina problem blev enorma när jag åt LCHF och det är ju liksom inte det vanliga, de flestas magar blir ju bättre. Men min mage klarar inte att smälta så tung mat som LCHF. Kanske hör bristen på saltsyra ihop, jag är ju även f.d. candida-sjuk och det stör ju magens halter av syror mm.

Då hade jag problem med magen dagligen, de blev allt värre på eftermiddagarna och kvällarna och nätterna var hemska.

Nu när jag äter betydligt mindre kött och fett fungerar min mage avsevärt mycket bättre :)

Lycka till med digesten! Och kanske fundera på att testa dig fram vad just din mage smälter lättast.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

sarahn
2008-05-19 18:01
#18

Hoppfull… vad äter du om dagarna? Funkar ägg tex? Jag har bytt ut fläsket på morgonen mot makrill, och till det äter jag omelett el kokt ägg.

Hur yttrade sig dina magproblem? Jag känner mig proppmätt och uppblåst och väääääldigt illamående främst på em, kvällen även i bland ligger jag vaken hela natten och försöker kämpa mot illamåendet.dagen efter kan jag oftast inte äta nåt. vill bara knapra på nåt som tex knäckis. det kan ta upp till 3 dagar innan jag känner mig återställd.

#15 om jag minns rätt så åt jag den dagen ca 150g fläsk, en kycklingklubba, omelett på 4 ägg 1 tomat, 2skivor rökt lax

tror att det blev lite tungt för min mage med allt detta kött. Jag ska som sagt prova att utesluta kött ett tag förutom kyckling och fisk och se om jag slipper mag problemet.

reamdn
2008-05-19 21:44
#19

#18 'allt detta kött'? Det var ju knappt någonting Förvånad

sarahn
2008-05-19 21:46
#20

Nä.. kanske inte för er andra, men för mig var det nog lite för mkt kött.

Annons:
Hoppfull
2008-05-20 12:59
#21

harkel… jo jag fick sluta med LCHF. Jag blev sjuk av den kosten och det kanske man inte ska skriva härinne egentligen… men så var det för mig. Jag äter nästan bara vegetariskt idag och mår mycket bättre! Har även dragit ner på fettet till normalfett (fast det kanske är mera fett än så i vår fettskrämda värld). Eftersom jag bevisligen inte kan smälta fett och kött särskilt bra blev LCHF ingen kost jag kunde äta.

Mina magproblem bestod av en mage som såg helt höggravid ut av svullnad :) kraftigt illamående, sura uppstötningar och svår halsbränna som blev värre och värre hela tiden.

Ägg och fisk fungerar dock finfint för mig, och det äter jag fortfarande. Jag fick även lägga till kolhydrater för att må bättre. Jag gissar att min kropp är en sådan sort som inte klarar LCHF helt enkelt. Nu har jag inga besvär alls av min mage längre (och har slutat helt med digesten) vilket är det enda jag behöver för att veta vad jag mår bra av. Det blir alltså mycket grönsaker, fett att steka i, bönor, linser och fisk och ägg samt en liten andel kolisar. Det är en sammansättning som jag mår bra av. Men jag har även lagt till ett kosttillskott (Alkagreens) då min kropp är jättedålig på att ta upp näring överhuvudtaget.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lisabet
2008-05-20 18:06
#22

Och jag blev så less på att ha ont i magen (långt ner, inte i magsäcken) att jag gick och åt ett stort äpple. Ett gott syrligt äpple!

Sedan till kvällsmat hoppade jag över mitt stekta ägg och tog en smörgås i stället, av Mannens (den smale brödätaren). Det brödet  har jag tidigare inte tyckt vara riktigt bra, alldeles för lite fibrer. 

På kvällen kompletterade jag med frysta jordgubbar med havregrädde. Det onda hålet i magen försvann nästan, och idag mår jag bra (känner bara lite av det).

Däremot fick jag lite ont i mitt vänsterben och knä, orsaken till mitt försök med kosten.

Nu idag kom paketet med Digest, snabbt jobbat. Ska bli intressant hur det utvecklar sig.

Jag har väl egentligen inte tänkt att sluta med LCHF, men vet inte riktigt. Jag får låta bli både mjölkprodukter och ägg ett tag, och jag har lite svårt med att hitta på en enkel kvällsmat. Mackor är egentligen inte min grej, det är fil, men nu….??

Glennart
2008-05-21 00:34
#23

Däremot fick jag lite ont i mitt vänsterben och knä, orsaken till mitt försök med kosten.

Om du får dåliga leder av att äta bröd så kan det vara risk för att du är glutenintolerant. Jag minns inte riktigt hur det funkar, gluten + autoimmun reaktion nånting =  Reumatism

 Testa undvika havre och vete och om du behöver dem ät andra typer kolhydrater istället.

Hoppfull
2008-05-21 16:15
#24

Jaa, så är det för mig… jag äter inte LCHf men jag mår inte särskilt bra av pasta (olika på sorter dock) så det blir det inte mycket av… ris är inte heller särskilt bra för mig :) det är egentligen ganska mycket mat jag inte mår bra av så jag äter mest grönsaker nu :) det mår kroppen allra bäst av. Tyvärr innehåller det ju inget vettigt att leva av så jag måste äta tillskott. Men jag vill gärna påpeka här att det verkar vara något fel på min kropp, enzymer tror jag, och just fett och kött som är svårsmält var det som fungerade sämst.

Lite av själva idén med LCHF, om jag fattat det rätt, är ju att ta bort det lättsmälta och ge kroppen sådant som tar mer än det ger att förbränna, därav viktnedgången. Just det fungerar förstås inte för mig då när min kropp inte klarar att förbränna alls nästan, så den höll på att gå under av ansträngningen. Har aldrig själv hört talas om någon med den problematiken men jag mår klart bättre av lättsmält (BRA) mat än tungsmält.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lisabet
2008-05-21 18:07
#25

Bröd vet jag att jag inte mår speciellt bra av, för ett år sedan märkte jag att jag mådde illa varje gång jag åt en smörgås, så det drog jag in på rejält. Men jag var inte glutenintolerant, nej då.

Att jag tog en i alla fall, och en till i går, beror bara på på ren avoghet. Och idag åt jag en liten potatis till middag, men det ska jag inte göra om. Känns som någon tagit min hjärna och lagt dit en potatis i stället.

Jag tror, precis som för Hoppfull, att det är något fel på min kropp, har jag inte ont i magen är det i benen (eller båda) och trötthet. Inget hittas givetvis vid läkarbesök. Det som är konstaterat är problem med ämnesomsättningen, men Levaxin dög bra i många år.

Smärtan jag har nu i magen sammanfaller dock med min kolhydratreducerade kost, och efter ½ år står jag faktiskt inte ut längre. Det kan ju vara en tillfällighet, men jag vet inte.

Den enda gången jag känner mig bra, är när jag inte äter något alls i ett par dagar, och det inträffar bara när jag känner mig så dålig att jag måste. Jag tycker om mat nämligen, trots allt.

odezza
2008-05-21 21:14
#26

Nu har jag pratat med min väninna, som bl a är örtterapeut… jag frågade vad hon skulle rekommendera om man hade för lite magsyra.

Hon svarade att dricka te på Gråbo, eller Malört. Man kan använda växterna torkade eller färska. Ca 1 tsk torkad till en kopp, lite mer om växten är färsk. Man häller på kokande vatten, eller låter örten koka upp med vattnet. Låt dra i 7-8 min.  Drickes en halvtimme före maten.

Själv vet jag inte om det fungerar, men jag har använt både Gråbo och Malört till att krydda brännvin med. Båda örterna (som f ö är släkt) är klassiska brännvinskryddor, och som sådana är dom goda! Men jag vet inte om teet skulle bli så gott… Flört 

Gråbo växer vilt, men jag har haft den som en kryddväxt i mitt kryddland. Malört hade jag också i kryddlandet, och jag tror att det är den som avses. Det finns ju någon vild variant av den också, men jag tror inte att den innehåller lika mycket bitterämnen …

Man kanske kan få tag i växterna i torkat skick i en hälsokostaffär…

"still lost in space and time"

sarahn
2008-05-21 21:27
#27

Ta snälla odezza för att du tog reda på detta åt mej. Jätte gulligt av dej.Glad

Annons:
odezza
2008-05-21 21:34
#28

Ingen orsak… jag vet ju inte ens om det är värt att prova… Flört

"still lost in space and time"

PerH
2009-01-12 11:43
#29

Det lilla hemmatestet

Test av saltsyraproduktion (enligt naturläkare)

Rödbetstesten:

Om urinen blir röd då du äter rödbetor har du saltsyra i

magen.

För ett säkert resultat bör du äta rödbetor + protein (t.ex. ägg).

Om urinen då inte blir röd har du saltsyrabrist.

Det är då du äter protein, som tillräckligt med saltsyra verkligen behövs.

Kanske bra att känna till detta egentest.

Jag har för lite saltsyra, äter nu tabletter till måltid.

Syrabristen ger bakterier och svamp möjlighet att trivas i magsäcken-odlade av kolhydrater.

PH-värde

Saxat http://www.malfall.se/kemi/PEM.pdf

Sammanställning av Thorleif Sand

"Saltsyra behövs i magen bland annat för att aktivera det proteinspjälkande enzymet pepsin, som behövs för att bryta ner proteinrik mat, som kött. Saltsyra behövs också för att ta död på skadliga bakterier i maten. Enzymproduktionen minskar vid för lite saltsyra och försämrar matsmältningen ytterliggare. För lite saltsyra leder till att man får svårare att ta upp många mineraler, vitamin B12 och aminosyror. Vanliga symtom vid saltsyrabrist är uppblåsthet och uppsvälldhet efter måltid, förlängd mättnadskänsla efter måltid, rapningar, halsbränna, motvilja mot fet mat, illamående, dålig andedräkt, förstoppning och ibland även diarré samt ömhet, brännande känsla, torrhet eller metallsmak i munnen. "

Test av saltsyraproduktion (enligt läkarvetenskapen)

"Vid samtal med en docent (chef för ett sjukhuslaboratorium) om magsyra ställde jag två frågor:

Fråga 1: Vid test av magsyrabrist så testade man enligt de gamla läkarböckerna [Ref. 2 & 3] med två olika testmåltider. Hur gör man nu ?

Docenten, svar 1: Det gör man på fastande mage! (Något förvånad över detta så blev då följdfrågan,)

Fråga 2: Med detta bevisar man att det är tillräckligt med magsyra under alla förhållanden……,

Men det är väl med mat i magen som man behöver saltsyra (magsyra) ?

Docenten, svar 2: Det var en intressant syn på saken…., det har jag inte tänkt på !

"

Det finns receptfria syratabletter att köpa på apoteket (hypokylin)

Pasi
2009-01-12 13:13
#30

Hoppfull - Tanken med LCHF är inte alls den, tanken är att man inte skall stimulera det fettlagrande hormonet insulin i överskott och på så sätt se till att kroppen får en möjlighet att äta av det lagrade fettet istället för att lagra in mer.
Fö är inte kött och fett svår eller tungsmält som det sägs, det är ren myt. Snarare är vegetabilier, med alla sina fibrer betydligt mer tungsmält (detta kan utläsas i en gratisbok som skrevs på 1800talet…jag har lagt in den under böcker i menyn, tror jag).Glad

Wildrat
2009-01-12 13:16
#31

Från fass: Hypochylin

nikkebe
2009-03-12 14:59
#32

Testade i morse att äta 3st ägg och 200g kokt rödbeta och inget mer. Drack även av kokvattnet.

Urinen blev då inte alls röd.

Nån som har testat "rödbetstestet" och fått röd urin?

Jag vet att jag en för någon månad sen blev lätt chockad en gång när jag gick på toa och kissade knallrött, innan jag insåg att jag ätit rödbetor nyligt. Men nu blev det inte det minsta rött.

På wikipedia står om rödbetor att "de har också den tydliga effekten att de färgsätter mänsklig urin." Så detta är normalfallet alltså?

PerH
2009-07-03 12:18
#33

kommentar rättelse till #29 ovan

se #9 i tråden "Svullen Mage" av Kneten

Upp till toppen
Annons: