Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11825 ggr
Honestyisdead
4/19/08, 10:22 PM

Äta fett innan alkohol?

Stämmer det att man ska äta mycket fett innan man fuskar och dricker alkohol eller ska äta andra kolhydrater?

Annons:
parsley
4/19/08, 10:35 PM
#1

Behöver du äta kolhydrater? Kan du inte nöja dig med alkohol?

Honestyisdead
4/19/08, 10:37 PM
#2

????

[Saiva]
4/19/08, 10:47 PM
#3

Jag grundar alltid med (fet)mat innan jag dricker alkohol eller ska göra ett avsteg. :o)

Honestyisdead
4/19/08, 10:50 PM
#4

#3 Tack för ditt svar :)
Får man fråga vad det gör för kroppen?

[Saiva]
4/19/08, 10:58 PM
#5

Jag tror det är för att kolhydraterna/alkoholen ska gå igenom systemet långsammare så det inte går ut i blodet lika fort(små doser istället för allt på en gång). Så blodsockret+blodinsulinet och/eller promillehalten stiger inte lika kraftigt. :o)

Har du druckit en cola eller lite sprit på tom mage nån gång? ;o) Ingen höjdare för mig iallafall, hehe. Jag mår bättre av att grunda med mat innan. :o)

raphanus
4/19/08, 11:00 PM
#6

Du verkar mena att alkohol hör till kolhydratrika livsmedel. Betänk då, att ren sprit och whisky är kolhydratfria. Sen är det i och för sig inte hälsosamt att dricka alkohol, men det är en annan sak. Fett bidrar såvitt jag vet till att mildra de negativa effekterna av alkoholintaget. En del ryssar intar t.ex. vodka tillsammans med ister av detta skäl.

Annons:
[Saiva]
4/19/08, 11:07 PM
#7

Jag kanske var otydlig. Jag menar att intag av kolhydrater ökar blodsocker+blodinsulin och intag av alkohol ökar promillehalten. Men att fett saktar ner "utsläppet" av socker och alkohol i blodet än om man tar det på tom mage.

Ulf-S
4/19/08, 11:17 PM
#8

#6: Mättat fett har tydligen en skyddande effekt på levern, så den blir inte lika ansträngd av alkoholen.

Visserligen inte så att man kan frukostera på ett par flaskor champagne, äta flytande lunch och festa till på kvällen bara för att man äter smör, men i alla fall…

Honestyisdead
4/19/08, 11:38 PM
#9

#6 Jasså, jag trodde det var kolhydrater i det också. Där ser man. Synd jag inte kan dricka ngt av de bara ;)

Uttelille
4/19/08, 11:55 PM
#10

Så det "bästa" är att dricka ren sprit då? jag menar, man kanske kunde göra en "drink" på vodka, bubbelvatten och lime/citron då? Om man nu ska ha så lite kolhydrater som möjligt?

Honestyisdead
4/19/08, 11:59 PM
#11

#10 Ja det brde man kunna. Fast det lockar inte mina smaklökar.. jäääk :D

dejsi
4/20/08, 12:13 AM
#12

Jag har just läst "Ät fet mat" av Litsfeldt och där stod det att alkohol hindrar fettförbränningen i kroppen, eller minns jag fel :)

raphanus
4/20/08, 9:35 AM
#13

#10/11 - jag skulle skippa spriten helt och dricka gurkvatten i stället, men man kan lugnt säga att det finns bättre och sämre alkohol. Gillar man LCHF och alkohol, är det bäst att säga farväl till de sliskiga drinkarna, men whisky och brännvin går bra.

Annons:
Bengt-Olov
4/20/08, 4:31 PM
#14

# 12: Jo, visst hindrar väl alkohol fettförbränningen. Även om man dricker ren sprit utan kolhydrater, så får ju alkoholen det livräddande stresshormonet kortosol att pytsas ut, och ett av det hormonets uppgifter, är ju att få ut även en hel del insulin i kroppen. Å insulinet stänger ju då sin vana trogen av fettförbränningen…

# 0: Det ovanstående sagda till trots, så är jag ändå också lite fundersam över det påstådda behovet att grunda med mat innan alkoholintag. Jag ifrågasätter verkligen ingenting, men har ändå svårt att förstå varför t.ex. Skaldeman pratar om att man bör "grunda" med en del mat, innan man ger sig på vinet. I alla fall om man dricker torrt vin, så finns det ju knappt några kolhydrater att prata om alls. Ja, och insulinet till följd av det kortosol som alkoholen utsöndrar, pytsas väl inte ut i kroppen på en gång!? Om kortisolet tar tid på sig att verka, för det gör det väl, så måste ju förstås även insulinet göra det… Maten man stoppar i sig, hinner väl därför börja förbrännas, innan insulinet p.g.a. alkolholen hinner stänga av kroppsfettförbränningen, och trycka på fettlagringsknappen!? Hur som helst, så har jag svårt att tro att man "vinner" på att vänta med vinet typ 10-15 min. in på maten. Tror NI att man vinner något på detta (frånsett möjligen då att berusningen inte slår till lika snabbt, om man kanske föredrar att nyttja den under en längre tid istället…)!?

# 10: Sprit, kolsyrat vatten, lime/citron tycker i alla fall jag inte är så tokigt - åtminstone inte om man också sötar med lite stevia (i flytande form)… Fasen, man kan ju inte dricka torrt vin varje dag… ;-) Å gurkvatten är väl knappast lika roligt alla gånger heller… För att varva, så är väl whisky och is bra ibland, och steviasötat bubbelvatten bra ibland. För ytterligare variation - och speciellt om man råkar ha hamnat på en bar (och om man har svårt för att dricka ren whisky och baren ifråga skulle råka ha slut på stevia), så kan tipset från Margaretas gubbe (eh, Herr Lundström) från igår kanske komma till pass: Kaffe med whisky spetsat med en STOR klick grädde…Räcka ut tungan

Jennix
4/20/08, 5:21 PM
#15

Som jag har upplevt det, så mår jag bättre vid avsteg i form av alkohol eller socker OM jag ätit bra mat innan. Dricker jag alkohol på tom mage så blir jag full direkt och mår illa efter en stund.

Äter jag något socker utan att grunda med mat så mår jag pyton, äter jag efter en måltid så är det bättre.

Jag har ingen aning om det vetenskapliga bakom men det är min upplevelse av det hela. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

papa-bear
4/20/08, 5:24 PM
#16

har aldrig gjort det själv, men som norrlänning ingår det i allmänbildningen att veta hur man kokar, och då undrar jag vad som sker med sockret man häller i mäsken, det är ju betydande mängder som flyter runt där, likaså innehåller det ju en del jäst.

greensis
4/20/08, 5:25 PM
#17

#15 Upplever samma sak, jag överlåter till någon med mer brinnande intresse för kroppskemi att utreda varför.

Fabricati diem, pvnc!

Bengt-Olov
4/20/08, 5:51 PM
#18

Gissar att det finns risk att vi kan blandar ihop olika saker här. Alltså - är det inte så att vi "praktiker" hur som helst är ÖVERENS om:

  • att mat och kanske framförallt fet mat innan alkoholntag är bra ur berusningsspynpunkt, i de fall man vill undvika att bli för berusad för snabbt m.m.
  • att mat och framförallt fet mat i början av en måltid är bra är fettförbränningssynpunkt, om man har för avsikt att "fuska" med lite kolhydrater till efterrätt.

Fast frågan är väl om man vinner något ur fettförbränningssynpunkt om det är torrt vin, ren sprit eller kolhydratfria drinkar man planerat att ta in, för att man grundar med mat och framförallt fet sådan, innan man ger sig på alkoholen. Ja, eller i varje fall om man verkligen tjänar något ur fettförbränningssynpunkt med att typ vänta i en kvart efter första matttugga, innan man ger sig på alkoholen. Insulinet från alkoholintaget kommer väl inte i omlopp förrän efter det att kroppen börjar att förbränna den feta maten!? Maten hinner väl både smältas och förbrännas innan alkoholen s.a.s. trycker på fettlagringsknappen. Ja, eller!?

Upp till toppen
Annons: