Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Tryck över bröstet

2008-06-08 22:00 #0 av: Took

Hej! Fick rådet att göra en ny tråd av det här och lägga den här... Ursäkta ifall någon läst det förut, alltså.

Är det OK att känna som ett tryck över bröstet? Jag har alltid haft väldigt lågt blodtryck, men kan ibland känna hur hjärtat slår utan att ta pulsen, och jag tycker det har blivit mer så sedan jag började med LCHF (för 26 dagar sedan, nu). Lite vanlig arytmi då och då har jag också haft i många år (ofarligt enligt läkare), speciellt på kvällarna efter att jag lagt mig, och då kan jag ibland ha känt ett vagt tryck över bröstet som sedan gått över direkt. Inte på den här nivån, alltså, hela dagarna igenom. Det kan väl inte vara något farligt? Jag är kvinna, 42 och inte speciellt överviktig, så det känns inte som att jag borde ligga i riskzonen för några hjärtproblem...

Anmäl
2008-06-08 22:17 #1 av: MaMaMade

Jag o många fler här har haft känningar åt "hårdare hjärtslag" o skenande puls i början av våra LCHF-karriärer, skulle tro att det är övergångsbesvär. Är du orolig tycker jag att du ska gå till VC o be dem lyssna o ta blodtrycket.

Anmäl
2008-06-08 22:33 #2 av: Uttelille

Jag kände precis likadant och skapade en tråd och hade lite småpanik. Jag var till och med hos doktorn för det. Men allt var normalt och nu efter 3,5 månader känner jag ingenting. Fast jag har inte ansträngt mig jättehårt, så det kan hända att det kommer då.

Men var inte orolig, för det gör det bara värre, det har jag erfarenhet av! Jag tror helt säkert att det går över för dig också!

Bara ta det lugnt!

Anmäl
2008-06-08 23:17 #3 av: Doc

Det låter inte sannolikt att det skulle vara något farligt. Ökad känsla av hjärtklappning är som sagt väldigt vanligt första veckorna på LCHF-kost.

När det gäller tryck i bröstet skall man ta sådant på allvar men är det hela tiden och inte mer i samband med ansträngning är det troligen inte något farligt. Särskilt inte om du bara är 42, kvinna och inte är mycket överviktig eller har diabetes. Är du ändå orolig skadar det ju inte med en koll på vårdcentralen, men av vad du berättar tycker jag nog du kan avvakta o se om det inte går över av sig själv...

Anmäl
2008-06-08 23:45 #4 av: MiaKia

Jag har arytmi när jag har magnesiumbrist och det är något man ofta drabbas (ännu mer) av när man börjar med LCHF. Mitt råd är att börja ta magnesiumtillskott, för mig lättade det. Köpte jättebra på Life hälsokostbutik.

Anmäl
2008-06-09 01:16 #5 av: Took

Tack alla för svar, därskilt Doc_! Nej, jag har inte diabetes heller, så jag borde verkligen inte ha hjärtproblem!

#2 Tack för din omtanke! Jag är faktiskt inte så uppstressad över det utom när jag ska sova på kvällen, det är då det kan kännas värst, och det är ju alltid då man har svårast att värja sig mot oro och grejer... :\ Annars försöker jag ta det med ro eftersom jag ju inte är i någon riskgrupp.

#4 Jag började äta magnesium (500 mg) i början på veckan, men började må illa och tappade aptiten, så jag slutade igen ifall det hade med det att göra. Har fortfarande inte fått tillbaka aptiten helt, dock, så om det inte har ändrat sig till imorgon, så ska jag börja igen. Det hann inte påverka hjärtat till det bättre på de tre, fyra  dagar jag åt det, men man kanske måste ta det längre tid för att det ska få effekt...

Anmäl
2008-06-09 01:25 #6 av: MiaKia

Du kanske kan prova att ta en mindre dos? Det är ju bättre än inget? Ta den på kvällen tillsammans med mat, så klarar magen av det bättre och så "sover du bort" eventuell slöhet som du får.

Kan vara värt att prova en annan sort också? Jag köpte magnesium på Life härom dagen och magen mår mycket bättre av dem än de som maken köpte i annan affär för några veckor sen, trots att de skulle vara lika mycket utan tillsatser eller så.

Din stackare, jag lider verkligen med dig!! (Ett tips till, som kanske inte alls hjälper dig, men jag skriver det ändå: Jag kan inte äta bacon och stekt ägg, då blir jag helt simmig i magen och mår illa, men om jag äter kokt ägg och klickar smör på innan varje tugga mår jag mycket bättre). 

Anmäl
2008-06-09 01:44 #7 av: Took

#6 Hm, nu var det ju kapslar, det var ju dumt. Går inte att dela. Jag skulle såklart ha köpt lägre styrka, i tabletter eller något istället. Duh.

Jag äter äggröra med stekt lax, det har gått jättebra hittills, mycket bättre än vad kokt ägg brukar göra, faktiskt...  Fast igår lyckades jag inte äta någon frukost alls, och idag inte förrän efter middagstid. Hoppas jag lyckas imorgon, eftersom jag ska iväg tidigt... O.o

Anmäl
2008-06-09 01:46 #8 av: MiaKia

Jag mår bättre av tabletter än av kapslarna. Mina är på 375g, men det finns flera olika dosvarianter att välja på på Life.

Men nu ska jag sluta tjata om det. Flört 

Skönt att du kan äta äggröra, jag vet inte varför jag reagerar så på det.. 

Anmäl
2008-06-09 13:26 #9 av: Wildrat

Jag tar Ledins magnesium (tabletter). Tyvärr är de på 250mg och jag behöver 500mg varje dag men den lägre styrkan gör det lätt de få gånger jag behöver lite högre dos.

Anmäl
2008-06-09 15:03 #10 av: vikingmormor

Vad för "biverkningar" är det Ni tror magnesium har? Lite nyfiken, då jag tar mellan 1-2 gram, 1000-2000 mg dagligen sedan många år. Ska lägga till - utan att få några biverkningar.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!