Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9668 ggr
catfoot
5/31/08, 2:23 PM

Kniv..

Ja, jag har ju problem med kramp å värk i muskler helst i rumpan å baksidan av låren..

Just vad det gäller krampen, så har jag ätit Magnesium, å det har hjälp sådär.. Lite bättre blev jag, men fick ändå kramp i benen nattetid..

Min mamma hade ofta problem med kramp i benen, men då inte av LC..Orsaken vet jag inte..Men hon sa alltid, lägg en vanlig kniv under madrassen så är kramperna borta. Detta har fallit i glömska, tills min vännina sa samma sak nu i Tisdags..Jag la en kniv under madrassen, ja i smyg..För man kan ju inte tro att detta ska hjälpa..Men det har hjälp, inte en kramp sen Måndagsnatt..Nu vet jag inte om det beror på kniven, men tron kan ju försätta berg sägs det..Å det hjälper mig, so What..Jag låter kniven ligga kvar..

Någon med kramper på nätterna, prova så får jag höra om det hjälper er..Kram krampfri Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
catfoot
5/31/08, 4:27 PM
#1

Inte nån med synpunkter på detta..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

SMGH
5/31/08, 4:55 PM
#2

Jag vet inte om jag skulle våga sova med kniv under madrassen med tanke på att min man klagar på att jag snarkar så in i vassen. Förvånad

catfoot
5/31/08, 5:06 PM
#3

Hahahaa..man får inte berätta allt, min sambo har ingen aning om att jag har en kniv under madrassen…Han skulle förmodligen tro att jag blivit tokigOskyldig…Men det får jag nog leva med..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

ebet
5/31/08, 5:52 PM
#4

Varför inte en sked? Eller en soppslev? Skrattande

catfoot
5/31/08, 5:56 PM
#5

#4..Ja, du bra fråga..Men detta är väl något gammalt…Så kniven har väl någon innebörd i sig själv..Kanske någon vet varför just kniv..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Besika
5/31/08, 6:01 PM
#6

Haha, min gammelmoster gjorde detta. Även när de var på semester. Städerskan tittade väldigt konstigt på dem efter att åter ha hittat kniven under lakanet trots att hon lagt den i besticklådan… :) SÅ visst funkar det, men jag har ingen aning om varför.

Annons:
catfoot
5/31/08, 6:04 PM
#7

Googlade lite om detta…Magnetfält, å vissa var även nog med att den låg i längd med kroppen..men de flesta som provat, har det funkat…Märkligt men sant..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Lisabet
5/31/08, 6:59 PM
#8

Jag har en bok som heter Kärringråd och huskurer, och där står detta råd med. Kniven måste vara i 100% stål, och ska ligga på tvären.

Där fanns flera råd mot kramp; t ex sno en tråd av ullgarn (100%) fyra varv runt vristen. Det kan också hjälpa vid brännande sveda i fötterna.

Där fanns andra:

- hostmedicin med lakrits
- natriumkarbonat (1 tsk, skölj ner med vatten)
- avskylning av fötterna
- E-vitamin

Jag tror att jag ska prova kniven, jag glömmer ofta att ta magnesium.

catfoot
5/31/08, 8:03 PM
#9

#8 Verkligen värt ett försök, kniven ligger ju där den ligger Så att säga..Magnesium är lätt att glömma…Berätta gärna hur det funkar för dig..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

ebet
5/31/08, 8:29 PM
#10

Tror ni verkligen på detta?

Min 85 åriga svärmor gick på det för ngr år sedan, men hon vet ju ingenting om orsak och verkan, ändå hjälpte det ingenting. Det borde annars finnas ngn förklaring som håller för undersökning. Eller?

Jag bara oroar mig ibland att även LCHF kommer att tas för en 'kniv i sängen' av många, alltså kan avfärdas för det finns inga bevis eller förklaring. 

Jag 'tror' inte på att blanda ihop tro och bevisad verkan.

catfoot
5/31/08, 9:03 PM
#11

Tror å tror…Ja, vad svarar man, det funkar å varför vet jag inte..Men slipper JAG kramper på nätterna så får då kniven ligga kvar..Å sammanknippas min lösning av kniv under madrassen med LCHF, då är alla ute å cyklar..Min mor åt inte LC kost, hon hade detta som en lösning som funkade..Flera har under många år gjort samma sak..Jag har aldrig ens tänkt tanken att LCHF har samband…Nää Ebet jag håller inte med dig alls..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

ebet
5/31/08, 9:56 PM
#12

Sambanden var för mig bara att ämnet kom upp på den här sidan, och av den orsaken att när man berättar för vissa hur man äter blir man bemött som om man hade en tro.

Jag har varit riktigt sjuk i 20 år, och bara på 'kul' har jag testat allt möjligt. Kan säga att ingenting har fungerat, inte hälsokost, inte vitaminer, ingen amalgamsanering, inte meditation, eller alla andra hundra sakerna jag gick in för, för någonting måste man försöka göra mot smärtan.

Mina vadkramper blir lite bättre av magnesiumtillskott, men ännu bättre av att tänja ut muskeln. När den blir litträckligt lång så kan den inte krampa längre. Det går i omgångar, ibland tar det 6 månader att tänja ut tillräckligt, ibland räcker med ngr dagar.

Tyvärr så kan inte se någon logisk förklaring på att just en kniv skulle tänja eller tillföra ngting. Men funkar den för dig, så är jag jätteglad, skulle vara intressant att veta hur länge det fungerar. Framförallt skulle det vara intressant att veta varför. Och får man en logisk förklaring, som håller för många i praktik och teori, då är jag först att ändra åsikt.

catfoot
5/31/08, 10:39 PM
#13

Ja, jag är glad så länge mina kramper är bort….Om det sen är kniven eller nått annat, det vet jag inte…men lovar att berätta hur det går..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
[Nilla59]
6/1/08, 3:33 PM
#14

Det låter ju helt fantastiskt går det bra med en vanlig bordskniv eller måste det vara en vass egg, hua mig?

catfoot
6/1/08, 4:12 PM
#15

En vanlig bordskniv i stål, utan nått trä eller plast på..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

sussie
6/1/08, 6:21 PM
#16

Jag har tipsat om kniven tidiare vid krampproblem och visst hjälper det många!! Man får lite skum blick när man ger tipset och ett generat leende då det visade sig fungera…….

Mumrikshumla
6/1/08, 8:44 PM
#17

Catfoot - min mormor har också givit mig detta tips. Jag har inte provat själv, men jag har däremot provat magnetfälts-terapi hos en homeopat (kuckelemuckeldocktor för vissaSkrattande) och det är helt sjukt vad vissa metaller påverkar kroppen! Kinesisk medicin använder sig mycket av magnetfält och energifält. Det är ju tex. inte så många som tvivlar på att akupunktur fungerar, eller hur?

Om det funkar på dig så säger jag bara - kör på!!

Mumrikshumla
6/1/08, 8:47 PM
#18

Catfoot - min mormor har också givit mig detta tips. Jag har inte provat själv, men jag har däremot provat magnetfälts-terapi hos en homeopat (kuckelemuckeldocktor för vissaSkrattande) och det är helt sjukt vad vissa metaller påverkar kroppen! Kinesisk medicin använder sig mycket av magnetfält och energifält. Det är ju tex. inte så många som tvivlar på att akupunktur fungerar, eller hur?

Om det funkar på dig så säger jag bara - kör på!!

catfoot
6/1/08, 10:09 PM
#19

#16 Ja man känner sig lite uttittad när man nämner det..Jag har ännu inte berättad för min sambo om kniven..Generad

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

catfoot
6/1/08, 10:10 PM
#20

#17..Tack, skönt att nån har lite tro på detta…Jag vet inte hur, men jag är krampfri….Jipppiiiiii, så skönt…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
kalleankasmormor
6/1/08, 10:25 PM
#21

Jag tror det är många "häxknep" som inte används därför att man tror mer på saker som tagits fram på ett laboratorium.Intressant egentligen - detta forum, som är för allt naturligt - borde jubla för ett sådant här tips!!

Tack catfoot!

catfoot
6/1/08, 10:28 PM
#22

#21..Va, härligt med någon som såg det hela ur en helt annan synvinkel…Tack..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

MaMaMade
6/1/08, 10:34 PM
#23

Jag ska då prova redan inatt! Har inte haft alltför mkt känningar trots att jag inte ätit magnesium på en månad. Har dock lite ryckningar nu, förmodligen pga hårt arb i trädgården idag.

Jag försöker vara öppen inför det mesta, det som inte kostar en massa pengar el gör ont är helt klart värt att testa! Skrattande

catfoot
6/1/08, 11:06 PM
#24

#23 Lycka till…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

JohanBaltic
6/1/08, 11:20 PM
#25

#0 Har du kramp jämt - hela året - eller har det kommit nu?

SMGH
6/2/08, 4:12 PM
#26

#15 OK, den behöver inte vara vass! Då vågar jag prova!

Inke
6/3/08, 12:31 AM
#27

Sorry det funkade inte. Men kniven får ligga kvar. Vem vet….

Annons:
catfoot
6/3/08, 9:06 AM
#28

#25 Nej, det är nått jag fått efter 4 månader LC..

#27 Jaha ett bevis på att det funkar inte för alla…Vi får se hur länge det funkar för mig..En hel vecka utan natt kramper, min kniv får oxå ligga kvar..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

folke
6/3/08, 11:06 AM
#29

#17

Den moderna läkekonsten har sisådär en 200 år på nacken….  Naturmediciner och kinesisk läkekonst har tusentals år på nacken,,,,

Jag vet vem jag kallar kuckelimuckdoktor,,,   (Sorry Doc Skrattande )

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

JohanBaltic
6/3/08, 5:45 PM
#30

#28 Jag menade om du fått krampen just nu - när det blivit sol ute?

JohanBaltic
6/3/08, 5:47 PM
#31

#28 Jag menade om du fått krampen just nu - när det blivit sol ute?

catfoot
6/3/08, 7:33 PM
#32

#30..Nädå den kom före solen..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Inke
6/4/08, 3:32 AM
#33

Nu blir det kniv och magnesium. Funkade i natt eller i morse.

Det är tidigt på morgon kvisten när jag automatiskt sträcker benen som krampen slår till . Och då gäller det att snabbt komma på benen.

shintaida
6/4/08, 9:51 AM
#34

Min mormor gav mig tipset för att hålla oknytt från barnsängen. Att lägga en stålkniv under barnets madrass. *ler*

Skrockfull som jag är, gjorde jag det.

Kanske det hjälper mot rastlöshet också, tro? Fundersam Ska prova det i natt!

Var i sängen ska/bör man lägga den? Vid vristerna, fötterna eller mitt i?

// Shintaida

Annons:
catfoot
6/4/08, 5:11 PM
#35

# 34 Där krampen är som värst…Min ligger i någonstans mellan knä å fot…Å det funkar ännu….

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

ebet
6/4/08, 8:04 PM
#36

Varför inte ligga i metallsängGlad, eller ha en madrass med spiralfjädrar av metall, då skulle man väl vara försäkrad mot kramp. Vad händer om du flyttar kniven en bit? Eller lägger under huvudet? Vad är kramp? Vad säger fysiken om metall och biologisk material ? Eller är det lika 'sant' som att man inte ska bada när man just har ätit? eller att man förstör ögonen om man läser vid dåligt ljus? Provat att tänja älendet? Provat voltarensalva? Massage? Yoga? Det finns en yogaövning, där man 'tänker' genom sin kropp, som därigenom slappnar av. (utan kniv)

Magneter har väl den fördelen att de förflyttar vätska, alltså har man dålig cirkulation, då kan det bli bättre. Provat lägga magneter i sängen? Det har jag gjort, det finns sånadär magnet troende som säljer sånt. Det blev himla varmt i sängen, jag klarade inte det, och ingenting blev bättre.

catfoot
6/4/08, 8:46 PM
#37

#36 Varför ändra på nått som funkar för mig…Om du är anti mot detta, å jag tycker det är en billig å enkel lösning..Ja, vad är problemet..Varför ska jag ändra på det???..Min kniv ligger kvar..så enkelt är det..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

ebet
6/4/08, 9:31 PM
#38

Jag är inte anti, billig och enkel är det också. Men är inte du också nyfiken på varför det fungerarer för dig?

catfoot
6/5/08, 9:02 AM
#39

Jo, undrar gör man ju..Men så glad att slippa mina nattliga kramper, så jag bara struntar i hur det egentligen är..Kanske det hela är en hjärnlurendrejeri så at säga..Å tänk om jag kommer på att det hela egentligen inte fungerar på grund av nått…Ja, då sitter jag där igen med mina härliga nattkramper..Ingen kul…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

ebet
6/5/08, 11:37 AM
#40

Jo, jag vet det är himla jobbigt med kramperna.

Om det är hjärnlurendrejeri, så är jag himla imponerad, mer än av något annat, för tänk om man kunde komma underfund med den kraften och kunna bota andra sjukdommar och krämpor.

När jag var som sjukast försökte jag inbilla mig allt möjligt positivt om mediciner och behandlingar, för att liksom få igång sockerpillereffekten, men min hjärnkraft räckte inte till. Så därför är jag lite extra nyfiken.

Hoppas att det funkar bra i fortsättningen också

catfoot
6/5/08, 4:34 PM
#41

#40.Tack, ja det hopas jag oxå..Ja din tanke är inte så illa, kanske vi håller på att lura läkarvetenskapen med en kniv, å en skäm sådan oxåFörvånad

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
Andina
11/9/09, 1:41 PM
#42

Det är tydligen inte bara magnesium, salt och vätska som kan avhjälpa benkramper…! Mycket intressant… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

julia61
11/9/09, 1:54 PM
#43

Hm, ska smyga in med en kniv till gubben i kväll,,,,fast jag får nog snacka med honom först!

Han har mycket kramp i benen och under hakan, det ni!

Men det finns många knep som har glömts bort genom åren.

[Pennylane1]
11/9/09, 1:57 PM
#44

men titta! Här stod ju mitt gamla knep med ulltråd med! (# 8) Gav det som råd i nån tråd för lite sen, men det förbigicks med absolut tystnad !Glad Fyra varv hade jag inte sett innan dock! Varför det hjälper har jag ingen aning om men det gör det! Har gjort en snodd med knapp och ögla som är lätt att knäppa på och av och jag har aldrig kramp på natten när jag använder den, sen lägger jag bort den när jag inte känt av krampen på länge och tar fram den när den kommer tillbaka.

[Pennylane1]
11/9/09, 2:18 PM
#45

lite synd att tråden har en rubrik som inte hjälper dem som har problem med kramp att hitta den! Jag hade inte läst i den här tidigare. Men hade det stått nåt om kramp så hade jag def. kollat!

emmaostlind
11/9/09, 2:32 PM
#46

Hjälper detta bara mot kramp man får när man sover, eller även kramp som dyker upp vid…. vid… vid lite intimare situationer?

[Pennylane1]
11/9/09, 3:31 PM
#47

ingen aning, jag får enbart kramp i foten och det är det tråden hjälper mot.

catfoot
11/9/09, 8:37 PM
#48

Hihi, denna gamla tråd hänger med,..Kan hålla med om att rubriken inte var den bästa..Jo, visst en kniv hjälper, å hjälpte mig under en lång tid…

Ett tips till, stretcha, vadmuskler varje kväll + en kniv under madrassen å lite magnesium varje dag, lovar ni är besvärsfriSkrattande

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Annons:
Adur
11/9/09, 9:26 PM
#49

Jag har faktiskt läst om detta knep i nån gammal veckotidning för evigheter sedan. I en sån där spalt där läsarna skickar in sina bästa tips om allt möjligt. Då fnissade jag åt det, eftersom det lät ganska rubbat, men la det ändå av någon anledning på minnet.

Och nu får jag se att det fungerar för många. Spännande.

Aliki
11/9/09, 10:23 PM
#50

Ska prova både ulltråd runt vristen och kniv under madrassen…jag behöver det.

Ska även passa på att  tipsa om knep vid överförfriskad karl.. När han däckat tar ni en lök och skär i 2 halvor, gröpar ur de innersta lagren till passande stolek och lägger resten av löken på/runt skrotum…..så vaknar han pigg och kan till jobbet dagen efter.Flört

sissio
11/9/09, 10:25 PM
#51

Just i kväll på "Fråga Doktorn" gavs rådet att lägga en rostfri bordskniv under madrassen vid benkramp. Så då är det nog sant.

Plus några fler tips.

sissio //

Aliki
11/9/09, 10:31 PM
#52

En fråga bara:..- Ska jag lägga kniven under bäddmadrassen eller den tjocka madrassen?

JAUS
11/10/09, 3:04 AM
#53

Typisk placeboeffekt, men det är ju inget fel på placebo egentligen om man verkligen upplever att man mår bättre. Det är mycket lätt att visa att det inte funkar, men då försvinner nog placeboeffekten så det är nog inte bäst att göra det.

[Pennylane1]
11/10/09, 10:26 AM
#54

# 50 hahaha runt lök runt löken, lite som ont ska med ont fördrivas, tur att inte min karl brukar vara så överförfriskad…. han skulle nog INTE uppskatta om jag la lök runt hans privata delar! Skrattande

[Pennylane1]
11/10/09, 10:29 AM
#55

jag kan ha rysliga kramper när ingenting hjälper utom just ulltråden…när jag testade första gången trodde jag inte ett dugg på att det skulle hjälpa så kan det verkligen vara placebo då?

Annons:
JAUS
11/10/09, 3:53 PM
#56

Ja, du kan tro på det undermedvetet. Men som sagt om det funkar, så funkar det även om det är placebo.

Upp till toppen
Annons: