Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5683 ggr
hanna1987
6/26/08, 3:18 PM

Yoghurtglass?

Kan man äta yoghurtgalss eller är det tabu? Tänkte att den inte innehåller lika mkt socker och kolhydrater som vanlig.

Är det ok att äta bär eller bara vissa? I så fall vilka?

Kram!

Annons:
Melindrea
6/26/08, 3:30 PM
#1

Inget är väl tabu, utan man ska tänka på vad man stoppar i sig. =)

Hur mycket kolhydrater är det i yoghurtglass? Två gränser som folk ofta följer är att de äter "nästan fritt" av saker och ting som är under 5% eller 3% (beroende på hur strikt man är) kolhydrater.

Bär är det väl hallon som oftast rekommenderas, men det finns en lista på vad olika bär har för näringsinnehåll någonstans på siten. Man kanske inte bör äta det heller för ofta, men som sagt… "tabu" är något som åtminstone jag försöker att låta bli att tänka på saker som.

Istället för yoghurtglass, kanske mixa frysta hallon med fet yoghurt? Smoothie! =)

parsley
6/26/08, 3:41 PM
#2

Kolla innehållsförteckningen, se #1.

Bär brukar vara OK.

Ett alternativ till glass är att ta fet 10 % youghurt, Lindahls turkiska eller grekiska eller Arlas Meze, och strö över lite kokos och kakao. Godare än glass, tycker åtminstone jag.

Annamalin
6/26/08, 3:42 PM
#3

Jag åt en yoghurtglass för några veckor sen, sockerfri. Kollade sen - det är ungefär 19 kh/100 g. Alldeles för mycket, tyvärr.

solskensbarn
6/26/08, 3:43 PM
#4

Jag vispade grädde och mixade i frysta hallon, det blev gott och lite glassliknande :)

LottaO
6/26/08, 3:47 PM
#5

Jag kör parsleys variant, rätt ofta, men unnar mig att mixa i några jordgubbar.

Vill jag ha glass gör jag som Solskensbarn.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

Magica1970
6/26/08, 3:52 PM
#6

Jag mixade yoghurt och halvtinade mangobitar (innan LCHF kom in i mitt liv). Det blev glass och inte mango lassi som jag första hade tänkt. Men gott blev det :) Grädde och frusna hallon låter gott! Tack för tipset!

Annons:
Caena
6/26/08, 3:52 PM
#7

såg idag på baksidan av Norrmejeriers mjölkpaket ang egengjord yoghurtglass
-dock deras honungsyoghurt

frys in yoghurten och vispa med gaffen var 20de minut tills den stelnat. 

kollade då på den vaniljyoghurt från samma företag jag hade och den låg på 10g kolhydrater per 100gr.. 
men det borde väl betyda att beroende på vilken yoghurt du använder så borde det vara ok att göra egen?

(nu är jag bara medlem och läser än så länge, men funderar på LCHF inför senare)

Melindrea
6/26/08, 4:19 PM
#8

#7 Jo, tar man en bra yoghurt borde det inte vara något problem. =)

Pasi
6/26/08, 8:51 PM
#9

Om det skall vara glass så föredrar jag riktig gräddglass (hemmagjord)……5dl grädde, 3-5 ägulor, lite vaniljsocker eller kakao och någon sötning.
Väljer man socker/fruktsocker så räcker oftast 30g (innebär ca 7,5g kollisar/100g)….om man sedan ersätter all eller en del av sötningen med stevia så blir det ännu mindre kolhydrater.
Delar man det på 5 portioner så innehåller varje portion inte så himla mycket socker..inga kemikalier, inget härdat fett och smakar helt underbart!Räcka ut tungan

Varför använda fettsnål yoghurt när det är tillåtet med grädde?Hemlis

hanna1987
6/27/08, 12:09 PM
#10

tack för alla bra svar!

Upp till toppen
Annons: