Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Yoghurtglass?

2008-06-26 15:18 #0 av: hanna1987

Kan man äta yoghurtgalss eller är det tabu? Tänkte att den inte innehåller lika mkt socker och kolhydrater som vanlig.

Är det ok att äta bär eller bara vissa? I så fall vilka?

Kram!

Anmäl
2008-06-26 15:30 #1 av: Melindrea

Inget är väl tabu, utan man ska tänka på vad man stoppar i sig. =)

Hur mycket kolhydrater är det i yoghurtglass? Två gränser som folk ofta följer är att de äter "nästan fritt" av saker och ting som är under 5% eller 3% (beroende på hur strikt man är) kolhydrater.

Bär är det väl hallon som oftast rekommenderas, men det finns en lista på vad olika bär har för näringsinnehåll någonstans på siten. Man kanske inte bör äta det heller för ofta, men som sagt... "tabu" är något som åtminstone jag försöker att låta bli att tänka på saker som.

Istället för yoghurtglass, kanske mixa frysta hallon med fet yoghurt? Smoothie! =) 

Anmäl
2008-06-26 15:41 #2 av: parsley

Kolla innehållsförteckningen, se #1.

Bär brukar vara OK.

Ett alternativ till glass är att ta fet 10 % youghurt, Lindahls turkiska eller grekiska eller Arlas Meze, och strö över lite kokos och kakao. Godare än glass, tycker åtminstone jag.

Anmäl
2008-06-26 15:42 #3 av: Annamalin

Jag åt en yoghurtglass för några veckor sen, sockerfri. Kollade sen - det är ungefär 19 kh/100 g. Alldeles för mycket, tyvärr.

Anmäl
2008-06-26 15:43 #4 av: solskensbarn

Jag vispade grädde och mixade i frysta hallon, det blev gott och lite glassliknande :)

Anmäl
2008-06-26 15:47 #5 av: LottaO

Jag kör parsleys variant, rätt ofta, men unnar mig att mixa i några jordgubbar.

Vill jag ha glass gör jag som Solskensbarn.

/LO

Anmäl
2008-06-26 15:52 #6 av: Magica1970

Jag mixade yoghurt och halvtinade mangobitar (innan LCHF kom in i mitt liv). Det blev glass och inte mango lassi som jag första hade tänkt. Men gott blev det :) Grädde och frusna hallon låter gott! Tack för tipset!

Anmäl
2008-06-26 15:52 #7 av: Caena
såg idag på baksidan av Norrmejeriers mjölkpaket ang egengjord yoghurtglass
-dock deras honungsyoghurt

frys in yoghurten och vispa med gaffen var 20de minut tills den stelnat. 

kollade då på den vaniljyoghurt från samma företag jag hade och den låg på 10g kolhydrater per 100gr.. 
men det borde väl betyda att beroende på vilken yoghurt du använder så borde det vara ok att göra egen?



(nu är jag bara medlem och läser än så länge, men funderar på LCHF inför senare)

Anmäl
2008-06-26 16:19 #8 av: Melindrea

#7 Jo, tar man en bra yoghurt borde det inte vara något problem. =)

Anmäl
2008-06-26 20:51 #9 av: Pasi

Om det skall vara glass så föredrar jag riktig gräddglass (hemmagjord)......5dl grädde, 3-5 ägulor, lite vaniljsocker eller kakao och någon sötning.
Väljer man socker/fruktsocker så räcker oftast 30g (innebär ca 7,5g kollisar/100g)....om man sedan ersätter all eller en del av sötningen med stevia så blir det ännu mindre kolhydrater.
Delar man det på 5 portioner så innehåller varje portion inte så himla mycket socker..inga kemikalier, inget härdat fett och smakar helt underbart!Räcka ut tungan

Varför använda fettsnål yoghurt när det är tillåtet med grädde?Hemlis 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.