Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Magnesium!!

2008-05-25 17:41 #0 av: Ians

MAGNESIUM
Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.

Magnesium är synnerligen viktigt för hjärtat. Hjärtat är nämligen en muskel; pumpverksamheten är beroende av att kalcium drar ihop hjärtat och att magnesium får det att slappna av; för lite magnesium är lika med hjärtattack (kramp). Dr Matti Tolonen berättar om professor Ott Hejt som obducerade över 1000 personer år 1900 och inte fann en enda hjärtinfarkt. På den tiden var magnesiumintaget mångfaldigt jämfört med idag. Flera vetenskapliga undersökningar har även visat att risken för hjärtinfarkt ökar med mjukt vatten, dvs. vatten med lågt magnesium. Det kan även underlätta blodcirkulationen i trånga blodkärl då det förhindrar att blodkropparna klumpar sig.

Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till osteoporos. Problemet med osteoporos är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.

Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar

Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi. Det förbättrar även motståndskraften och skyddar cellerna mot många sjukdomar.

Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare - fast då med varningstext.

Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.

Mvh Ians Hjärta

Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism /yoga

Anmäl
2008-05-25 18:21 #1 av: Mervi

Tack för infon.

Anmäl
2008-05-25 18:51 #2 av: Uttelille

Vad innebär terapeutisk dosering?

Kan man ta mer än 2 magnesiuntabletter, när man vet med sig att man ätit väldigt mycket ost och därmed fått mycket kalcium?

Anmäl
2008-05-25 19:01 #3 av: molana

# 0. Verkligen mycket bra info Du skriver här.  Skrattande

Anmäl
2008-05-25 23:01 #4 av: Ians

Skall erkänna att jag saxade in de från en site med info om MagnesiumGlad

så ingen tror att jag skrivit det själv. Terapeutisk dos är en mellan läges dos som fortfarande ger effekt. Dvs inte en hög dos som man tar under kortare tid när man har specifika problem. När man sen får bukt med det så går man ner till en minsta möjliga dos som fortfarande ger effekt.

De offeciella rekomendationerna är oftast låg doser, dvs minsta mäjliga dos för att INTE få brister. Oftast kan man höja den dosen mkt utan att bli förgiftad, som många tror att man blir.

Men man skall ändå komma ihåg att ett ensidigt användande av ett ämne som tillskott förstör balansen mellan de olika ämnena. Och det kan göra mer skada än nytta.

Det kan tom hämma upptaget av vissa andra vitaminer eller ämnen. Det är tom så att ett lågdos preparat som är väl balanserat kan göra större nytta än att på eget bevåg fläska på med en enskild komponent.

Vad det gäller OST tex som kalicium källa så har de visat sig att våra kroppar Inte tar upp det kaliciumet i någon större utsträckning. Så ........... det är tveksamt om man skall behöva öka Magnesiumdosen för det. Däremot är magnesium bra för perestaltiken = tarm tömningen. och äter man mkt ost så kan man få de bekymren så .........vill man förebygga det så.Skrattande

Mvh Ians Hjärta

Anmäl
2008-05-25 23:08 #5 av: elize-l

Oj borde nog köpa magnesium tror jag  =)

Anmäl
2008-05-26 00:28 #6 av: konichiwa

Väldigt intressant!

Jag som varit svårt utbränd i 8 år. Kan brist på magnesium vara en anledning?

Nu sen jag började med lchf har jag börjat få ork igen, har klippt gräset idag OCH planterat om solrosplantor OCH diskat!

Helt omöjligt tidigare!

Sen jag började få nattkramp i vaderna har jag ätit 'supermagnesium' varje kväll och det börjar ge med sej nu.

Skeletturkalkning fick jag veta för 5 år sen att jag har och jag har varit beroende av coca cola i åratal.

Bara jag skriver namnet nu så sätter cola-suget igång. Usch... 

Magnesium rules! 

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2008-05-26 01:45 #7 av: Annkis54

vad är supermagnesium
hur mycket tar du mot dina nattliga kramper

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Anmäl
2008-05-26 01:59 #8 av: Wildrat

Jag tar 500mg magnesium som underhållsdos mot mina myrkrypningar i benen, en extra tablett (250mg) vid behov tex vid pms.

Skulle tro dosen är individuell men överdosering är lätt att märka, man blir väldigt lös i magen.

Anmäl
2008-05-26 06:47 #9 av: konichiwa

#7 Den heter Portamins supermagnesium 375. Köpt på hälsokost. Ägaren sa att jag skulle ta 2st en halvtimme före varje måltid och två på kvällen. Efter ett par dar fick jag diarre . Det tog ett par dar innan jag läste på burken " 1 om dagen". Ansvarslöst att rekommendera en sån dos tycker jag, riktigt oseriöst. Nu tar jag en om dagen och det räcker.

Ägaren försökte dessutom övertyga mej om att det var E-vitamin jag hade brist på när jag hade kramp i vaderna och försökte pracka på mej en stor kur.. Dit går jag inte mer. 

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2008-05-26 09:09 #10 av: Ians

Jag är lite skeptisk till vissa Hälsokost handlare och deras rekomendationer.

skulle köpa Omega-3 en gång och de rekomenderade en sort som var SÅÅÅÅ bra för den var stark. Motsvarade 3kg sill / dag!

När jag frågade vem f-n som behöver äta 3kg sill /dag om man inte är MÅS, så blev de sura.

Visst vitamin&mineral tillskott och essenstiella oljor, men någon måtta får de va. De kan ju inte va bra o fläska på hur mkt som helst OM man inte har något specifikt problem. Så där allmänt skall man nog, visserligen lägga sig över offentliga rekomendationer men man skall inte gå till överdrift.

Dessutom skall man komma ihåg att det kroppen inte behöver spolar du ändå ut i toaletten. Lite dyrt att spola ner sina pengar den vägen. Så ät tillskott men var observanta mot oseriösa rekomendationer. Som #9 tex råkade ut för.

Kom ihåg att det är en STOR buissnes i vår oro för våra kroppar, alla är inte ute efter ditt välmående. Du känner bäst hur mkt din kropp behöver, för de beror inte bara på dosen, utan på vad DIN kropp kan ta upp och ha nytta av.

Mvh Ians Hjärta

Anmäl
2010-03-18 11:09 #11 av: Andina

(Puffar upp denna tråd om Magnesium, som jag tycker verkar bra.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-03-18 11:36 #12 av: vinteralvan

Åh, va bra. Fler såna här info-trådar tack. Glad

Anmäl
2010-03-18 19:15 #13 av: marialan

tusen tack Andina!

Anmäl
2010-03-18 23:51 #14 av: Andina

;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-03-19 00:41 #15 av: keja01

Det där med att blodsockret behöver magnesium för att omvandlas till energi tycker jag är intressant. Det låter som om magnesiumbrist skulle kunna gynna övervikt och trötthet hos kolhydratätare åtminstone. Om inte blodsockret kan omvandlas till energi lagras det som fett i stället tänker jag.

Anmäl
2011-05-02 18:22 #16 av: Ane

Mange får ikke i seg nok magnesium. Men magnesium man får kjøpt som tilskudd er bundet til diverse saker. Og mange av disse er ikke bra. Så jeg vil hermed gi råd til hva du skal velge.

Du skal ikke velge:

oksid (den opptaes ikke mer enn 4 %)

aspartat (nervegift)

glutamat (nervegift)

stearat

hydroxid

karbonat

orotat (kan øke kreft) er dyrt og øker de fysiske prestasjonene til atleter.

Velg heller:

Glukonat:

Denne er ikke så enkel å få tak men gir et godt opptak og har ingen kjente skadevirkninger.

Malat: (ved tabletter på 1000 mg er det kun 150 mg rent magnesium)

Malat gir energi og inneholder malic acid som funker mot fibromyalgi. Det renser nemlig ut opphopning av aluminium. Det hjelper mot smerter og søvnløshet. Magnesium lycinate kan også hjelpe. Det opptaes godt. Det blir gitt til anginapasienter ved anfall og til forebygging da det bedrer blodsirkulasjonen til hjertet.( De med fortykning av hjertet"hypertrophic obstructive cardiomyopathy (HOCM)" skal ikke ta lycinate.)

Magnesium taurat er magnesium og en aminosyre ved navn taurat /taurine. Taurat hjelper mennesker som har hjerterytmeforstyrrelser. Det styrker og roer hjertet. Man kan fint ta dette uten å lide av hjerterytmeforstyrrelse fordi aminosyren finnes i mange matvarer vi spiser jevnlig.

Magnesiumsitrat er billig og opptaes greit. Det gir lett løs avføring så det bør inntaes sammen med mat og fordelt utover dagen. Gjerne som pulver.

Glykinat: Magnesium kelat kommer gjerne med glykinat. Denne er relativt billig og bra, men gir noe tarmgass.

Dolomitt er en naturlig form for magnesium som også inneholder kalsium.

Dette kan man ta etter å ha tatt høyere doser noen måneder først.

Magnesium kan taes slik:

250 mg morgen og kveld på tom mage (unntatt magnesiumsitrat). Malat trengs i mye større doser.

Om kvelden taes også sink og b-vitaminer (spesielt b6)for å bedre opptaket.

B vitaminer hjelper til å roe ned for kvelden.

Magnesium får alle muskler i kroppen til å slappe av, inkludert blodårer.

Magnesiumsulfat er noe for seg selv. Dette er det samme som epsom salt/engels salt. Magnesiumet i dette opptaes bra men gir bare løsere avføring og ikke opptak i kroppen. Men sulfatet renser ut giftstoffer, så å ta et fotbad med magnesiumsulfat er detox. Ikke ta fotbad hver dag fordi det tørker ut huden.

Magnesium hjelper mot migrene, autisme, AD/HD, fibromyalgi, hjerterytmeforstyrrelser og depresjon.

Depresjon: ta tilskudd av d-vitamin i høye doser, inositol, johannesurt og magnesium.

MIgrene: ta tilskudd av magnesium, 400 mg b2(riboflavin) og prøv gjerne Q10 som hjelper noen.

Anmäl
2011-05-02 21:03 #17 av: Brynhilde

*Bokmärker*Glad

Anmäl
2011-05-02 21:19 #18 av: Aliki

Hmm. Jag har just börjat med d-vitamin...trots att jag trodde jag var en superindivid utan behov av tillskott.

Mina rastlösa ben har lugnat ner sig betydligt och är inte i närheten av så irriterande de var för ett par år sedan, utan tillskott... ( trodde magnesium var till hjälp mot benkrypningar....)

Kanske ska ta lite Magnesiun i alla fall, för hjärtat, ryggen, axlarna, muskler och som lugnande ?

Anmäl
2011-05-02 21:32 #19 av: kattislchf

Nån som vet hur man får i sig tillräckligt med magnesium den 2naturliga" vägen? Dvs via maten? Eller är mineralvatten det bästa? Eller är tabletterna oslagbara?

Anmäl
2011-05-02 22:03 #20 av: Ians

Tabletter är oslagbara om man behöver större mängd

.....Se till att du köper en sort med både magnesium och kalcium...de arbetar i hop den ena drar i hop musklerna och den andra gör att muskeln slappnar av..

Mvh Ians Hjärta

Anmäl
2011-05-02 22:03 #21 av: skogs-tolva

Jaha, man kan alltså få saltbrist vid magnesiumunderskott???

Då är det bara att knapra på av magnesiumet, hade undervärde natrium vid provtagningen...och då kan det förklara min trötthet och utmattning... Tyst ....om det var en följd av magnesiumbrist och tillika saltbrist...

Anmäl
2011-05-03 09:13 #22 av: Wildrat

#18 Myrkrypningar (RLS) kan bero på brist på magnesium, kalcium, järn och/eller kalium. Att du fått hjälp av D-vitamin beror nog på att du inte tog upp kalcium i tillräcklig mängd, D-vitaminet hjälper nämligen kalciumupptaget...

Det är viktigt att det är rätt balans också. Tar jag för mycket av antingen kalcium eller magnesium i förhållande till det andra så får jag tillbaka mina myrkrypningar.

Anmäl
2011-05-03 10:52 #23 av: Ians

#22 köp ett tillskott som innehåller båda...i en lämplig blandning ...är mitt tips.

det kan lätt bli fel annars...om man inte får i sig ordentligt med magnesium och enbart tar kalcium så kan man om man tar stora doser få kalcium inlagringar i de inre organen..och det är ju inte så kul.

• Vid långvarig överdosering speciellt i kombination med avsevärda mängder D-vitamin kan kalcium fällas ut i njurarna, vilket medför att njursten bildas och att förkalkningar uppstår. Det kan emellertid motverkas med magnesium och vitamin B6.

• Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.

Mvh Ians Hjärta

Anmäl
2011-05-03 11:41 #24 av: Qamilla

Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med magnesium via munnen. Oavsett om man äter det via maten eller som tillskott. Äter du för mycket så blir du lös i magen även om du har brist. Det näst bästa sättet att ta upp magnesium i rätt mängd (efter intravenöst) är via något som heter magnesiumolja. Den sprayar man på kroppen där huden är tunn och låter den sitta kvar i minst 30 minuter. Gör man detta flera gånger om dagen så har man tillräckligt med magnesium efter ca 6-8 veckor. Tar du via kosttillskott så tar det ca 6-12 månader.

Läs mer här (obs engelska) http://magnesiumforlife.com/

Vill du kan du enkelt och billigt göra din egen magnesiumolja genom att ta 50% magnesiumklorid och blanda med 50% destillerat vatten. Häll i sprayflaska och spraya på kroppen flera gånger om dagen. Huden tar bara upp det den behöver så du kan inte överdosera.

Om någon hittar en affär på nätet som säljer billig magnesiumklorid får ni gärna tipsa mig.

Anmäl
2011-05-03 11:42 #25 av: Tettan

Jag blir något förvirrad av alla olika sorters magnesium. Har letat runt lite här men blir inte klokare. Jag anänder Great Earth "Supermagnesium" som innehåller oxid, glycinatkelat,citrat, glukonat, succinat, askorbat samt malat. Det finns tydligen olika åsikter om vad som är bra. Vilken sort äter ni?

Anmäl
2011-05-03 11:53 #26 av: Ians

Jag använder deras Cal+ mag...den funkar bra för mig!...där får man i sig rätt blandnig av mineralerna 600mg+300mg...samt vitamin D3 och K2

• Vitamin K: s jobb är att sätta kalcium på rätt ställen och hålla den från att deponeras på fel ställen.På rätt ställen är skelett och blod, och på fel ställen omfatta förkalkning av kärlen, sporrar ben och förkalkning av mjuk vävnad.

en usel googelöversättning av texten men ni förstår vadsom menas hoppas jag

Mvh Ians Hjärta

Anmäl
2011-05-03 12:08 #27 av: konichiwa

Man kan också bada med ett par dl epsomsalt eller ha det som fotbad eller våtvarmt omslag.

Huden tar upp magnesium bra.

Epsombad tar jag nån gång i veckan, så skönt! Avslappnande och tar bort muskelvärk och krampen i vaderna.

Köper på nätet från Tvålmakaren där det är billigt (i jämförelse med andra).

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2011-05-03 12:11 #28 av: Ians

#27 Det var ett bra tips! Glad

Mvh Ians Hjärta

Anmäl
2011-05-03 22:21 #29 av: Wildrat

#25 Jag använder Ledins magnesium och tycker det funkar bra. Enligt "kännare" ska det inte funka alls eftersom det är magnesiumkarbonat men som sagt, jag tycker det funkar bra. Tar två tabletter om dagen (500mg).

Anmäl
2011-05-03 22:40 #30 av: Yrja

Ja oavsett vad andra tycker så mår jag mycket bättre sen jag började med magnesium för 1½ vecka sen. Har ätit kalcium tidigare men släppte det nu för att fösrt få balans på magnesiumet (äter ju en del mjölkprodukter + multivitamin/mineral-tablett så jag tror det räcker just nu)
Blivit lugnare, inte orolig o deppig, mera uthållig, fibromyalgin lite bättre och har orkat ta tag i mina matvanor igen.

Min man hittade denna artiktel och den övertygade mig om att det var värt att försöka iallafall.
http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Ja det är väl så att man får testa sig fram - vi är ju alla olika och reagerar lite olika på allt.
Men det är alltid bra att läsa på  - om man har tid och ork.

Anmäl
2011-05-03 23:15 #31 av: Svartjord

Rårivna rödbetor lär vara bra Tungan ute - har man dragit in på övriga kolhydrater så lär det inte skada med lite underjordsgrönsaker

Anmäl
2011-06-06 19:29 #32 av: plinkplonk

Hittar man magnesiumklorid på hälsokosten?

Är osäker på om jag har brist men många av symptomen stämmer på mig så sprayen låter bra.

Där huden är som tunnast... trögtänkt... alltså typ baksida knä, handleder... eller?

Anmäl
2011-06-06 20:15 #33 av: crinalina

Jag läste någonstans häromdagen, jag surfar så mycket i ämnet LCHF så jag glömmer bort ibland var jag läst saker, om att det visat sig att många som äter LCHF-kost med mycket mejeriprodukter lider av lågt magnesium. Själv tar jag magnesium i form av sk "liver salt" som min pojkvän skaffar från england. Det är ungefär som samarin fast med ett par andra ämnen i sig, som tex magnesium. Eftersom jag bor i Spanien så dricker jag mycket vatten och försöker dricka minst en halvliter mineralvatten, innehållande magnesium, om dagen. Har märkt att min mage mår mycket bättre när jag tar magnesium varje dag.

Anmäl
2011-06-06 21:03 #34 av: konichiwa

Är det verkligen magnesiumklorid du menar? Som i dammsalt och som i fuktslukare (magnesiumklorid drar till sig vatten ur luften och antagligen kroppen också).

Du kanske menar magnesiumsulfat, också kallat epsomsalt?

Om epsomsalt finns på hälsokosten vet jag inte men jag vet att det är svårt att få tag på i Sverige. Tvalmakaren.se har som jag tidigare skrivit men säljer bara 5 kg förpackning.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2011-06-06 21:29 #35 av: plinkplonk

Inte en aning vad jag menare :-) men jag läste från #24 och blev nyfiken att spraya det på mig!

Anmäl
2011-06-07 11:01 #36 av: Qamilla

Magnesiumklorid köper man på en akvariebutik. Dom använder det till saltvattenakvarier för korallerna. Den är ren och bra. Man ska absolut inte köpa det som används som vägsalt eller liknande eftersom den innehåller föroreningar. För mig fungerar oljan bättre än tabletter eftersom jag blir väldigt lös i magen om jag äter dom.

Spraya den på t ex sidan av kroppen, insidan av armarna, baksidan av benen och knävecken. Man kan också använda den som fotbad. Magnesiumsulfat (Epsomsalt) fungerar inte lika bra. Läs mer här: http://www.ancient-minerals.com/transdermal-magnesium/

Oljan kan du köpa eller göra själv med 1 dl renat vatten, 0,5-1 dl magnesiumklorid. Ev 10 droppar paraben. Skaka tills det är löst och spraya ca 8 sprayningar på varje sida av överkroppen 3 ggr om dagen och gnugga in. Efter ca 8 veckor räcker det med en ggr per dag. På det här sättet kan du aldrig få för mycket magnesium. Den är även bra mot smärta. Jag har provat den mot migrän, masseras in vid tinningarna samt min gubbes muskelsträckning.

Vill du köpa den "äkta" magnesiumkloriden kan du göra det bl a här: http://www.ancientmagnesium.nl/sv/index.html

Anmäl
2011-06-07 11:29 #37 av: Wildrat

#36 Hur kan vatten och salt bli en olja? Det är en saltlösning, inget annat...

Anmäl
2011-06-07 17:04 #38 av: Qamilla

# 37. Smart tänkt men det är inte jag som kommit på det utan det går under det namnet.

MEN... Det känns lite som en olja när du använder det. Flört

Anmäl
2011-06-26 05:09 #39 av: kreativika

Kan det vara så att efter en stark antibiotikakur, att jag fick sådan otrolig obalans? Gick upp 20 kilo efter det under loppet av ett år. Nu börjar det sakta gå neråt när jag testat med vitamintabletter, men utmattningen är ett faktum.

Och efter en förstoppning nu så testade jag att knapra magnesiumtabletter som jag fick som tips bland annat. Löste sig direkt, men en annan skillnad jag kände är att mina vader är inte lika stela och jag "känner" dem.. samt att jag får blod ner till fötterna. Kan det har med magnesiumet att göra tro?

Och om det hjälper metabolismen så kanske man vågar hoppas att jag kommer ner till min "gamla vanliga" vikt igen om jag ger det tid? Vore suveränt!

Verkligen en bra artikel! Fick förklarat bra om hur det funkar och hur viktigt det är! :)

Anmäl
2011-06-26 10:41 #40 av: [Pennylane1]

(#36 haha vad KOMISKT det blir när sidan är översatt med dator Skrattande)

Anmäl
2011-06-26 18:43 #41 av: Qamilla

Nu finns oljan på Bodystore om någon vill prova.

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/magnesiumolja-spray-240-ml

Anmäl
2011-06-26 21:22 #42 av: Minard

Tack för alla tips om magnesium. Ska köpa imorgon! Har haft lite problem med träningen och musklerna känns alltid lite spända och när jag läst om magnesiumbrist stämmer det ganska bra.

Anmäl
2011-06-26 21:42 #43 av: [Pennylane1]

undrar vaför de skriver att man inte bör använda den där oljan om man itne har av läkare konstaterad magnesiumbrist? Är det farligt annars menar de?

Anmäl
2011-06-26 22:24 #44 av: konichiwa

Det är en disclaimer. Läkemedelsverket tillåter inte obevisade påståenden om naturmedel eller hälsokostpreparat. Det måste finnas godkända unersökningar för att få påstå något.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2011-06-26 23:36 #45 av: Qamilla

Det som är bra med magnesiumoljan är att hur mycket du än sprayar på dig så tar kroppen bara upp det den behöver. På så sätt kan du aldrig få för mycket. Och så slipper du bli lös i magen.

Jag har använt den i drygt en månad nu och jag älskar den. Jag tar även magnesium tillskott i tablettform. Har märkt en stor skillnad sedan jag började med sprayen.

Anmäl
2011-06-27 11:23 #46 av: suzanna1

Hur är det med dolomitpulver då ? Det säljs också på bodystore.com

www.wellnesszone.nu

Anmäl
2011-06-27 12:30 #47 av: Qamilla

Jag har läst någonstans på nätet, och hört det flera gånger, att man inte ska använda dolomitpulver.

"Vilken form skall jag ta?

Kalcium finns i olika former. Vi avråder bestämt från dolomit-formen. Det är ren kalksten urhackat ur berget. Kalciumkarbonat är vi tveksamma till. Den form som är bäst lämpad för människan är kalciumgluconat, det är en rent vegetabilisk form.

När det gäller rent magnesium kan man ta en form som är bunden med en aminosyra (kelaterad) t ex magnesium-aspartat. Den absolut bästa formen är i drickbar form. Magnesium-citrat är en mycket bra form, den smakar citron och löser sig lätt i kokande vatten. Den tas upp snabbt och effektivt.

Cal-Mag-formulan finns i olika former: i aminosyrakelaterad tablettform eller i drickform vilket är den absolut bästa formen. Den skall då ligga i en svag syra-bas (citronsyra, äppelcidervinäger, askorbinsyra t ex) för att joniseras (elektriskt laddade partiklar) då tas den upp redan i magsäcken. Man löser upp Cal-Mag i denna form med kokande vatten.

Många blir avslappnande på både magnesium och Cal-Mag-formulan och man bör i början därför ta dem på kvällen innan man går och lägger sig för att undvika att man blir dåsig på dagen. Många sover som en stock efter att ha tagit detta.

Och som en sista kommentar. Magnesium är visserligen en mirakelmineral, men den kommer inte att lösa livets alla problem - bara de problem som beror på magnesiumbrist."

Anmäl
2011-06-27 12:37 #48 av: Qamilla

Lite mer text om magnesium som jag spart i ett worddokument:

Magnesium och B 6
Men även magnesium spelar tillsammans med vitamin B6 en mycket viktig roll för immunförsvarets funktioner genom sin förmåga att häva inflammatoriska reaktioner. Andrzej Mazur et al har visat att råttor med magnesiumbrist utsöndrar inflammatoriska cytokiner och en överproduktion av fria radikaler:
De rapporterar att magnesiumbrist bidrar till överreaktion hos immunförsvaret, och att oxidativ stress blir följden av den inflammatoriska responsen. (23) Om man t.ex. vid nedsatt näringsupptag vill kringgå matsmältningen, kan man applicera magnesiumklorid eller magnesiumsulfat direkt på huden i form av ”magnesiumolja” för snabb absorption, tack vare dess transdermiska effekt. Det kan också blandas i en steril lösning och sprayas i halsen.
Skulle man smittas av viruset är det bästa greppet att använda naturliga immunstärkande ämnen i kombination med naturligt antivirala medel, så att immunresponsen inte behöver bli så kraftig. Och eftersom det är mycket lättare att stoppa viruset innan det hunnit etablerat sig, gäller det att gå ut hårt så fort man har känningar av influensa (ont i halsen, muskelvärk, feber, huvudvärk, yrsel, stark trötthet, illamående). Då bör man kunna stoppa den helt, annars kan det ta flera dagar. Det gäller också att fortsätta att ta medlen i 4-5 dagar efter att man mår bättre för att vara säker på att viruset har försvunnit ur kroppen.

Från magnesium-rika livsmedel, till pulver till magnesiumtabletter, det finns mängder av sätt att öka ditt dagliga intag av magnesium. Mineralet Magnesium är viktigt för oräkneliga hjärta, nerv och muskel funktioner. I dess många former och föreningar, har magnesium använts för att behandla sjukdomar såsom astma, allergier, kroniskt trötthetssyndrom och mer. Av skäl som hänför sig till kost eller befintliga medicinska tillstånd, så får många människor inte gott magnesium från den mat de äter. Magnesium olja, tillämpas transdermalt (lokalt) är en av de bästa absorberas och effektiva sätt att komplettera din kost med magnesium. Magnesium olja är i själva verket inte en olja alls. Det är en lösning av magnesiumklorid, bryts ur gamla, naturliga havsbottnar, och blandas med vatten. Den har en lätt oljig konsistens. Den främsta fördelen med magnesium olja är att de flesta människor absorberar den mer effektivt än i en tablett tillägg. Men snarare än ett substitut för ett muntligt komplement, magnesium olja rekommenderas för användning vid sidan av den. En annan tydlig fördel med att använda antingen magnesium olja eller gel är att de vanligtvis inte har samma laxerande effekt som muntliga magnesium tillskott. Behandla hygienkrav transdermalt är en gammal praxis. Det anses allmänt att tillämpa ämnen direkt på huden bättre mättar kroppens vävnader och mer effektivt tränger celler. Denna behandling är också väl lämpad för behandling av muskel- och ledbesvär. Att uppnå rätt dos är mindre av ett problem med transdermal magnesiumtabletter olja behandling, eftersom huden naturligt reglerar dess absorption.

Brist på kalcium i benen utsätter oss bl.a. för risken att få en av västvärldens mest förekommande sjukdomar: osteoporos, benskörhet. Osteoporos betyder bokstavligen "poröst ben". Sjukdomen karakteriseras av en betydande förlust av kalcium i benen vilket gör dem sköra och benägna till frakturer.

Det är lätt för unga kvinnor att ignorera varningar för osteoporos i det att de tror att detta bara drabbar äldre kvinnor. Faktum är dock att man vetat om sedan länge att benmassan börjar minska i riktning mot denna handikappande sjukdom redan vid 30-årsåldern. Det kan börja ännu tidigare idag, då barnen sitter still långt mer än de gjorde förr; rörelse och gymnastik gör att kalcium lagras bättre och gör benmassan tätare.

Man har forskat mycket i anledningarna till osteoporos; man pratar om östrogenets roll eller om ren kalciumbrist i kosten.

I USA är närmare 30 miljoner amerikaner drabbade av denna sjukdom. Sverige är det land som har flest fall av osteoporos per capita. Båda länderna ligger i topp vad det gäller mjölkkonsumtion så problemet kan knappast sägas vara kalciumbrist i maten då mjölk innehåller väldigt mycket kalcium.

Detta samband är i sig oroande. Kan problemet ha med mjölken att göra? Kan det kanske vara upptaget från mjölkprodukter som är dåligt? Ja, det är inte bra men svarar inte för hela problemet då upptaget är bättre än från många andra källor. Från skummjölk är upptaget 46 % och helmjölk 26 % medan det bara är 5 % från spenat (spenat innehåller ett ämne [oxalater] som förhindrar kalciumupptag). Kalcium man får från födan är beroende av D-vitamin för upptagning och man tillsätter numera därför D-vitamin i kalktabletter. Kaffe, te och dålig saltsyramängd i magen förhindrar kalciumupptag. Man har på senare tid även börjat tro att det kan bero på det tillsatta A-vitaminet i mjölken. Det återstår att bevisa, än så länge finns inga hållbara bevis för detta. Det finns även hormonella faktorer då osteoporos oftare drabbar kvinnor än män.

Det finns dock en annan mycket viktig faktor till detta problem: kalcium är beroende av magnesium för att kunna fungera - i rätta proportioner och i rätt form. Låt oss först titta på var och en av dessa mineralers funktioner i kroppen.

Magnesium är förmodligen kroppens viktigaste mineral. Det aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner, såsom matsmältning, energiproduktion och metabolismen av protein, fett och kolhydrater. Magnesium aktiverar upp till 76 % av alla enzymer i kroppen. Utan magnesium upphör så gott som alla enzymreaktioner. Vid brist på magnesium sänks kroppens funktioner i proportionerlig grad. Magnesium reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen genom ett enzym som i sin tur upprätthåller en fri passage av näringsämnen in i cellen och fri passage av gifter ut ur cellen. Utan tillräckligt med magnesium kommer kalium att utsöndras ur kroppen vilket framkallar svaghet och till sist utmattning.

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.

Magnesium är synnerligen viktigt för hjärtat. Hjärtat är nämligen en muskel; pumpverksamheten är beroende av att kalcium drar ihop hjärtat och att magnesium får det att slappna av; för lite magnesium är lika med hjärtattack (kramp). Dr Matti Tolonen berättar om professor Ott Hejt som obducerade över 1000 personer år 1900 och inte fann en enda hjärtinfarkt. På den tiden var magnesiumintaget mångfaldigt jämfört med idag. Flera vetenskapliga undersökningar har även visat att risken för hjärtinfarkt ökar med mjukt vatten, dvs. vatten med lågt magnesium. Det kan även underlätta blodcirkulationen i trånga blodkärl då det förhindrar att blodkropparna klumpar sig.

Magnesium behövs även för att kroppen skall kunna absorbera kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium (magnesium binder t ex kalcium till tandemaljen). Hög kalciumhalt (intag) kombinerat med låg magnesiumhalt (intag) kan vara den troliga orsaken till osteoporos. Problemet med osteoporos är inte att man får i sig för lite kalcium, utan att man förlorar det man har i skelettet. Med andra ord, att enbart ta mer kalcium kommer inte att avhjälpa kalciumbrist.

Utan magnesium avlagras kalcium i vävnaderna (ej skelettet) oanvänd. Det kan resultera i att vävnader, organ och leder istället förkalkas. I värsta fall kan hjärnan förkalkas. Magnesium bidrar till att förhindra kalkavlagringar

Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi. Det förbättrar även motståndskraften och skyddar cellerna mot många sjukdomar.

Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare - fast då med varningstext.

Dagsdos av magnesium 300-450 mg. terapeutisk dos ca 600 mg.

Hur skall jag nu göra?
Hur och när skall man då ta kalcium och/eller magnesium? Om man inte tidigare tagit någotdera som tillskott kan man börja med enbart magnesium och fortsätta med detta till alla oönskade symtom försvunnit.

Därefter bör man börja med den så kallade Cal-Mag-formulan Den brukar finnas i olika proportioner 1:1, 2:1 och 3:1. Äldre personer och sådana som är speciellt utsatta för magnesiumutdrivning av olika orsaker bör ta 1:1. De som inte har några direkta problem kan använda 2:1 eller 3:1. När man känner av några symtom kan man börja ta rent magnesium igen. Rent magnesium bör dock inte tas för länge i alltför höga doser då till sist även kalcium kan börja drivas ut ur kroppen. Riskerna för problem är dock långt större om man tar rent kalcium. När de värsta symtomen gått över är det dags att gå över till Cal-Mag-formulan.

Anmäl
2011-06-27 13:12 #49 av: suzanna1

# 47 och 48 Tack för informationen :-)

www.wellnesszone.nu

Anmäl
2011-06-27 16:53 #50 av: [Pennylane1]

jaha jag som precis varit och köpt dolomitpulver Flört

mig tycks det hjälpa iallafall, hade inga kramper när jag använde det senast.

Sen kan jag undra över det där att ha syra till, är inte magsyran tillräcklig?

Anmäl
2011-06-27 17:18 #51 av: Qamilla

#50. Vad jag förstått så är det många som inte har tillräckligt med magsyra för att ta upp magnesium på bästa sätt. Samt att ju äldre vi blir ju mindre magsyra har vi.

Det är många som tror att dom har för mycket magsyra och äter typ Novalucol när det egentligen är så att dom har problem för att dom har för lite magsyra.

Anmäl
2011-06-27 22:40 #52 av: shamani

Det kanske är tur att man äter calsium/magnesium varje dag. :)

Har inte hunnit läsa hela tråden än - måste ju sova lite också...

På tal om kramp så sa en kvinna, som jobbat på apoteket i många år, att kramp beror på järnbrist. Någon som vet huruvida det stämmer? Någon som provat?

Anmäl
2011-06-27 23:28 #53 av: [Pennylane1]

kramp är även ett symptom på magnesiumbrist så det låter underligt att säga att det beror på järnbrist, det måste de väl undersöka för att kunna veta?

Anmäl
2011-06-28 07:53 #54 av: Qamilla

Det har jag aldrig upplevt. Jag blev bara trött, blek och orkeslös när jag hade järnbrist. Äter jag inte magnesium så får jag kramper. Tar jag magnesium så slutar kramperna, rätt så fort till och med. Jag tolkar det som att det är magnesiumbrist i mitt fall men jag kan ju ha fel.  Flört

Anmäl
2011-06-28 08:17 #55 av: Wildrat

#52 Om krampen är besläktad med myrkrypningar (RLS) så kan den ha flera orsaker, järnbrist, magnesiumbrist, kalciumbrist eller kaliumbrist. Funkar inte ett kosttillskott så får man testa ett annat.

Går man in på RLS-förbundets hemsida så står där om järnbrist och kalciumbrist men inte de andra men RLS brukar behandlas med Parkinsonmediciner (bättre lönsamhet?) och inte kosttillskott. De med praktisk erfarenhet har dock insett att även magnesium och kalium kan vara bovar i dramat.

Anmäl
2011-06-29 10:27 #56 av: jbson

Jag har haft spända vadmuskler i några dagar och så hittade jag detta inlägg i går och blev så glad. Tog en Magnesium tuggtablett på morgonen, det kändes något värre i benen så jag tog en till på em. (det står på burken 1-3 tabletter dagligen).

Idag är det inte långt ifrån krampliknande känsla i bägge vader??? Vad händer?

Anmäl
2011-06-29 12:42 #57 av: Wildrat

#56 Du kanske behöver nåt annat? Som jag skrev i #55 är det inte bara magnesiumbrist som kan ge likande symptom. Dessutom kan det bli problem om man har fel balans mellan olika mineraler.

Anmäl
2011-06-29 22:12 #58 av: kreativika

#56 Jag har sedan 12 års ålder också har otroligt spända vadmuskler, jag kan bara spänna den lite grann sedan har jag sådän när otäck kramp som knappt går över. (typ som man kan få mitt i natten och gråter av smärtan)

Jag har ju iofs vant mig vid att undvika att spänna vaderna mer än nödvändigt och har käkat 2 magnesiumtabletter dagligen sedan.. hmm.. helgen? Märker ingen skillnad utan mer att jag är piggare o magen funkar bra.

Så jag tror det kan vara något mer som saknas, men jag har verkligen ingen aning om vad...

Anmäl
2011-06-29 23:40 #59 av: Qamilla

I 90% av fallen så blir jag hjälpt av magnesium (helst citrat). När det någon gång inte hjälper så behöver jag oftast Kalium. Förut gick det att köpa på apoteket utan recept men numera behöver man recept. Då kan man köpa B-Calm i stället som finns hos hälsokosten. Ta gärna 1-3 stycken till natten.

Anmäl
2011-06-30 07:08 #60 av: Wildrat

Förtydligande: B-calm innehåller kalcium, magnesium och kalium i bra proportioner.

Anmäl
2011-06-30 11:10 #61 av: Qamilla

Tack Wildrat.  Glad

Anmäl
2011-11-23 19:47 #62 av: evion

funderar på att köpa magnesiumolja men blir fundersam på vilken som egentligen är bäst då jag hittade denna: http://www.ravarubutiken.se/tillskott/magnesiumolja-spray-120-ml.php där det står:

"Många andra "magnesiumoljor" består av ren magnesiumklorid, som bara ger marginella resultat då de antingen avdunstar snabbt eller torkar som ett täcke på huden utan att absorberas. Dessutom kan dessa produkter innehålla tungmetaller och toxiner. Sunfoods Magnesiumolja består istället av en amibitöst utarbetad form av (håll i er nu...) magnesiumkloridhexahydrat, utvunnen från dödahavssalt, där magnesiumjonerna är lösta i superrent vatten, vilket borgar för ett optimalt upptag!"

Är det bullshit? Duger det lika bra med denna? : http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/magnesiumolja-spray-240-ml

Anmäl
2011-11-23 20:30 #63 av: Fjrebqll

Har läst väldigt mycket om Magnesium men av allt jag läst så fann jag detta mest intressant...

Bered er på lång läsning! ( Först och främst för er som kanske lider av depression eller ångest )

http://george-eby-research.com/html/depression-anxiety.html

Anmäl
2011-11-24 03:32 #64 av: yvonnel

Kan det vara magnesiumbrist som ligger bakom artros?

Anmäl
2011-11-24 08:28 #65 av: Cessy

För mig räcker det inte med 2 tabletter för att motverka kramperna, utan jag måste ta 3 Dolomit. Nu har jag värst krampkänning framåt morgonen så därför tar jag magnesiumet/kalciumet när jag lägger mig o sedan jag bara kom upp i tillräcklig dos så har det funkat kanonbra.

Besök gärna min blogg.

Där kan du hitta foton av mitt glas som jag gör.

Anmäl
2011-11-24 08:55 #66 av: Mooniq

Jag har skippat  koffein -jag kör koffeinfritt kaffe och bara några muggar / vecka. Koffein ställer till det i kroppen och gör så att kroppen lakar ur magnesium och kalcium, bra att veta om man är stordrickare av kaffe, energidryck, cola etc där koffein ingår.

Jag äter extra tillskott av magnesium och känner mig mindre kvällstrött och allmänt piggare dagtid.

googla koffein blodsockernivå så kommer det upp mycket intressant att läsa.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2011-11-24 09:11 #67 av: evion

någon som har svar på min fråga några inlägg upp? :)

Anmäl
2011-11-24 09:52 #68 av: [Pennylane1]

# 65 vad menar du med tre dolomit? Finns det som tabletter, mitt är i pulverform?

Anmäl
2011-11-24 09:55 #69 av: Cessy

#68 Ja jag köper Dolomit som tabletter. Finns i burkar på antingen 100 eller 400 tabletter. Rek. dos är 2-4 tabletter. Lite svåra o svälja dock, men man lär sigOskyldig

Besök gärna min blogg.

Anmäl
2011-11-24 09:57 #70 av: [Pennylane1]

ok tack! Jag kastar in pulver i munnen och sväljer med vatten, funkar bra! Tidigare löste jag upp det i vatten men alla glas blev täckta av en vit hinna som man fick putsa bort efter disken.

Anmäl
2011-11-24 10:01 #71 av: Cessy

Jo man lär ju sig efterhand hur man ska göra o då funkar det ju, för det har ju så bra effekt på kramperna o på hjärtklappning som jag hade från början men aldrig har numera.

Besök gärna min blogg.

Anmäl
2011-11-24 11:05 #72 av: [Pennylane1]

nej jag tar det när jag behöver sen går det långa perioder utan, tycker det är toppen!

Anmäl
2013-05-05 15:26 #73 av: Liny1949

Bästa sorten av Magnesium? Något tips?

Tack på förhand.

Anmäl
2013-05-07 11:14 #74 av: CasaRamon

Tack för jättebra info ang. magnesium. Jag blir helt förskräckt när jag läser " hög kalciumhalt kombinerat med låg magnesiumhalt, kan ORSAKA osteoporos".

Jag ordinerades Kalcipos D för ca 15 år sedan pga benskörhet. Ingen läkare har sagt att man behöver magnesium för att kroppen ska tillgodogöra sej kalsium. Läste om det för första gången här på kif.

Vid senaste läkarbesöket så nämde jag det för min läkare och han såg ut som ett frågetecken. Visste alltså ingenting om detta. Men han skrev då ut magnesium. Har varit hos olika läkare under dessa år men ingen av dessa har pratat om magnesium.

Man måste tydligen ta reda på allt själv för att det ska bli rätt. Jag äter nu magnesium sen 1 år tillbaka, men är rädd att jag orsakat mer skada än nytta med enbart kalsium under så lång tid.

Fy tusan för okunniga läkare.

Anmäl
2013-05-21 14:08 #75 av: skogs-tolva

Jag köper alltid BioCitrate Magnesiumcitrat på shopping4net.se

Den har gjort underverk.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!