Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 17162 ggr
jenso
6/28/08, 3:22 PM

Fläsksvål!

Hejsan!

Jag har en fråga angående fläsksvål. Vad är det? Bor i Finland och ordet är obekannt för mig, kanske vi kallar det något annat. Menar ni bara fett på grisar rent allmänt eller finns det någon specifik produkt man kallar fläsksvål?

Har ett recept på "bröd" som innehåller fläsksvål men vet inte riktigt vad jag ska köpa…

Annons:
Qamilla
6/28/08, 3:33 PM
#1

Det är skinnet på grisen som är svålen. Alltså det vi i normal fallet skär bort.

magma
6/28/08, 3:43 PM
#2

Eller menar du friterad och torkad fläsksvål, som det skrivs om här ibland som snacks? De jag sett här i Sverige är gjorda av Lyka (Lykas?) Det är den fläsksvålen som jag tror är med i ditt fläsksvålsrecept, då mal/mortlar man svålen till ett mjöl.

Det finns sådana i butik som har stärkelse tillsatt, kolla på innehållsförteckningen!

jenso
7/5/08, 8:45 PM
#3

Ok! Tack!

En fråga till. På vilka hyllor i butiken brukar de finnas? Är det bland chips och nötter eller bland kött?

marabe
7/5/08, 8:49 PM
#4

Bland chipsen.

Finns dock inte i alla affärer.

Coop forum har Lykas. Willys har Mr. Chipp´s. Sen finns det äkta Danska fläsksvålar med fettrand på Netto.

Wildrat
7/6/08, 12:18 AM
#5

#0 Fläsksvål som finns i Sverige tillverkas i Danmark där det är mycket vanligare att äta sånt. Är vanligt i USA också (pork rinds på engelska). Vet inte alls om det är vanligt i Finland. Det är skinnet och fettet närmast skinnet, skuret i bitar och friterat i grisfett (ister) och sen saltat. Här finns det i chipshyllan på vissa affärer.

Kia
7/6/08, 8:38 PM
#6

oavsett så är det väldigt gott att lägga Fläsksvålar  på en tallrik och rikligt med ost ovanpå och sen in i micken tills osten smält sådär halvt och sen en dippsås till att äta :)

Annons:
marabe
7/6/08, 9:21 PM
#7

Jag äter ju mina fläsksvålar som andra äter chips och popkorn. Men det där tipset om smält ost på, Kia, låter ju väldigt lockande. Glad Det får jag ju prova nån gång!

[moroten]
7/6/08, 9:52 PM
#8

Jag har haft ögonen öppna i våra vanligaste finska butikskedjor. Inga fläsksvålar. Tyvärr. Men gick det inte att laga egna??? Kan någon tipsa?

MimLan
7/6/08, 10:15 PM
#9

Här är ett danskt recept. Ett tips, strimla inte svålen för tunt, upptäckte att de svål som var c:a 2 cm breda blev bäst i konsistensen.

jenso
7/6/08, 11:32 PM
#10

Tack för receptet! Ska använda det så fort jag kan, så då har jag bara en fråga kvar :) Var får man tag i grisskinn? Har nog aldrig sett det i köttdisken i alla fall… Eller måste man köpa ugnskött och skära bort skinnet?

jenso
7/6/08, 11:34 PM
#11

En fråga till… Ska man låta dem torka också ifall man tänkt använda dem till bakning?

marabe
7/6/08, 11:46 PM
#12

http://lyka-snacks.dk/framsida.htm

Kanske kan du hitta nåt här, jenso

MimLan
7/7/08, 12:14 AM
#13

#10 Det säljs i välsorterade charkar. Annars är det bara att efterfråga det.

#11 De blir torra av ungsrostningen.

Annons:
[moroten]
7/7/08, 11:43 PM
#14

#10 Jag har hittat ett gårdsslakteri där jag får köpa det (Vasa, Sundom), men din idé att ta från ugnsköttet är inte dum. Enklare att få tag i.

bstefan
8/24/08, 3:23 PM
#15

I brödrecepten står det fläsksvål; ska det vara den friterade eller obearbetad svål från slaktarn? Hur ska den behandlas i receptet? Ska den malas i kvarn eller stötas i en mortel? Eller hur använder jag svålen i recepten?

Stefan

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
9/5/08, 5:42 PM
#17

läskikamara?

Om den är torr kan man ju stöta den till pulver, men ofta när man gör exempelvis chicharrones så steker man dem inte till helt torr konsistens.

Jag brukar göra chicharrones genom att steka tärningar av svålen med fettlagret.

Jennix
9/5/08, 6:09 PM
#18

#15  Det ska nog vara dom som man köper som chips, jag tror dom är torkade. Exakt hur man pulvriserar dom vet jag inte. Mortel går säkert bra, eller? Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Laura72
9/5/08, 6:22 PM
#19

#17 Chicharrones!

Där fick jag en flashback, sådana brukade min mamma göra. Mums!!!!

Krahso
9/5/08, 7:08 PM
#20

Vad är chicharrones? Recept tack!!!

Inte för att det hjälper dig i Finland - men ni som finns på närmare håll bör kanske få veta att chipsvarianten finns i Ullared. Jag var där i förra veckan och kunde lyckligt konstatera att de kostade 10 kr. per påse. Jag kan bara gissa vad övriga kunder tänkte om det där feta fruntimret som inte borde köpa så mycket "chips"….*asg*

Prövade att mala med mandelkvarnen och panerade sedan mina fläskkotletter i ägg och svål som kryddats med salt och peppar…  Det blev kanon! Åntligen en maträtt som mina trilskandes barn kunde dela med mig.

Annons:
Inkanyezi
9/5/08, 10:42 PM
#21

#19 Estoy casi seguro entonces que tu mamita es latina…

För att göra chicharrones:

Det går att använda både färskt och rimmat fläsk; jag tycker dom blir lite för salta när fläsket är rimmat. Fläsket ska vara rejält fett, och det är svålen och fettlagret närmast under som man använder.

Man skär av det översta lagret av fläsket med svålen, ett par centimeter, så att man får med i stort sett allt fett. Sedan skär man det i tärningar och lägger det i stekpannan. Det ska steka i sitt eget fett, och det drar lättare ut om man häller på bara lite vatten.

Jag brukar göra tärningarna ungefär 2x2x2 cm och så snittar jag dem i kryss på fettsidan.

Stek på inte alltför stark värme tills de är knapriga.

Det blir en himla massa flott över som man kan använda till att steka annat. Stekflottet tål att förvaras i rumsvärme ett tag, men inte alltför länge. Fett är ganska hållbart när man har fått ur allt vatten.

När man steker exempelvis resten av fläsket eller kotletter i flottet kan man göra en gräddsås genom att bara hälla på grädde. Det är rätt smarrigt.

Upp till toppen
Annons: