Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10626 ggr
kalindas
7/7/08, 5:53 PM

Proteinförgiftning?

Vad är proteinförgiftning för något?
När/hur riskerar man att få detta? Vad bör man äta för att undvika det?

/Elisa

Annons:
denno
7/7/08, 6:07 PM
#1

När protein överstiger 40% av energiintaget finns vissa risker. Protein är byggstenar för kroppen och fungerar inte bra som bänsle.

Lösningen är att se till att kolhydrater och fett står för minst 60%, helst närmare 75-80% av energiintaget.

piri-piri
7/7/08, 6:22 PM
#2

Protein bryts ner till bla kväve som i sin tur bildar amoniak och eftersom amoniak lätt blir giftig så omvandlas det snabbt till urea och andra ämnen kroppen kan utsöndra, vid stora mängder amoniak så hinner kroppen inte omvandla till urea och då blir det mycket amoniak i kroppen.

magma
7/7/08, 7:16 PM
#3

#1: Är det detsamma som "rabbit starvation"? (Tror jag det heter:)

kalindas
7/7/08, 7:24 PM
#4

#3
Om kaninsvält har jag hört. Kaniner innehåller aldeles för lite näring. Lever man på enbart kanin och inget annat, så dör man av svält.
Fick även lära mig att kanin innehåller för lite näring, även för en katt. Detta även om man maler ner hela kaninen.

/Elisa

kalindas
7/7/08, 7:30 PM
#5

#1
Så om jag t.ex. äter enbart kött i en vecka. Men låter bli både fett och inte tillsätetr några grönsaker. Då blir jag altså sjuk?

Men om jag äter korv, som innehåller en del kolhydrater så ska det då inte vara någon fara? Eller ost?

Måste komma igång med mitt ätande igen…
Just nu kan man kalla mitt ätande för HCHF (high colhydrat high fat) Generad
Fick en liten svacka då jag kände mig lite lessen…
Håller på att jobba upp inspirationen att starta igen.

/Elisa

Wildrat
7/7/08, 7:34 PM
#6

#5 Troligtvis inte livshotande på en vecka utan längre tid men nyttigt är det inte. Varför vill du inte äta fett och grönsaker?

Annons:
Zepp
7/7/08, 7:58 PM
#7

Först vill jag säga hej till alla.. nu när jag har läst på ett tag.. känner jag att jag kan bli medlem på detta utmärkta ställe! ;) 

Proteinförgiftning och "Rabbit starvation" är samma sak.

En del aminosyror kan vi inte tillgodogöra oss så levern, måste omvandla detta till Urea för att transporteras ut ur kroppen.

Levern använder vissa ensymer för detta ändamål och kan inte uppgradera sin förmåga över en viss gräns!

 Vi är apor som konverterat till asätare om man skall dra några paraleller. Fördelen med detta är att vi till skillnad från rena rovdjur kan leva av ett brett spann födoämnen och det är förmodligen detta som gjort oss så framgångsrika!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
7/7/08, 10:23 PM
#8

Välkommen hit Zepp, och tack för ditt svar! :)

kalindas
7/7/08, 10:38 PM
#9

#6
Visst kan jag äta fett. Men har svårt att äta de kopiösa mängder som det sägs att man ska äta här.
Vad jag förstått så räcker det inte med grädde i té och steka mat i smör och med gräddsås.
Utan (vad jag förstått) ska man trycka i sig ännu mer fett än detta?

Grönsaker har aldrig varit någon favorit. Men visst äter jag grönsaker eller svamp till maten. Tror alltså inte att jag kommer riskera proteinförgifting.
Dock bra att veta vad det är för nåt..:-)

/Elisa

magma
7/7/08, 10:43 PM
#10

Nej, var och en avgör själv hur stor fettmängd man mår bra av. Enligt Skaldeman så räcker det gott om man äter fett kött och steker det i smör, då behövs inget extra fett. Men äter man magert kött, eller rensar bort fettet från den ursprungligt feta köttbiten- då behöver man tillsätta fett. Och en del äter extra fett för att de är förstoppade, andra för att deras viktminskning går bättre.

greensis
7/7/08, 10:45 PM
#11

#9-10 Och en del av oss äter extra fett när vi förbrukar en massa energi på valfritt sätt. (Löpning & cykel i mitt fall)

Fabricati diem, pvnc!

kalindas
7/7/08, 11:40 PM
#12

#10-11
Ok, då hänger jag med. Tack..:-)

/Elisa

Wildrat
7/7/08, 11:55 PM
#13

Kalindas, registera det du äter i MinMat så ser du fördelningen. 75% av energifördelningen låter som väldigt mycket men i reella mängder är det inte det. Gräddsås och grädde i kaffet räcker väldigt långt. Och ju längre tid man äter fet mat desto bättre gillar man smaken.

Grönsaker äter du bara precis så mycket du vill. Vissa äter inget alls, jag äter gröna ärtor till nästan allt (eftersom jag gillar dem) och sallad ibland, mer behövs inte.

Annons:
Zepp
7/8/08, 12:23 AM
#14

Eh.. altså, man brukar säga att max är 30-35E% protein, på grund av Ureasyntesen. Men egentligen handlar det om hur många gram rent protein man kan äta om dan för att levern skall klara av det!

 Man brukar väl säga 2000Kcal om dan, viket skulle bli 600-700E% från proteinet, vilket skulle bli.. 800-900 gram rent fettfritt kött! (Rätta mig om jag räknat fel) Säger vi sedan att köttet håller en fetthalt på 10-20% blir det i runda slängar ett kilo prima kött om dan.. orkar du äta så mycke???

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
7/8/08, 1:11 AM
#15

#14 Vi ändrade diskussionen från protein till fett. 75E% fett, inte protein…. 75E% fett, 20E% protein och 5E% kolhydrater…

Zepp
7/8/08, 1:22 AM
#16

Ok jag fattade det .. men jag var tvungen o skriva färdigt om proteinförgiftning.. eller tänka färdigt egentligen för det blir väl rätt ansenliga mängder kött om man skall slå i taket??

Annars så håller jag med fullständigt om fettet.. det blir inte så mycket viktmässigt.. vilket jag tror kan vara en fara för de som tror att man skall äta mycket fett!

Procentuellt mycket men, energimässigt inte mer än vad man förklorar på de kolisar man tar bort, kanske ytterligare lite mindre om man har svårt att bli av med kilona!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
7/8/08, 1:26 AM
#17

Ah.. Ok vi skrev om varandra Skrattande. Har för mig att det var en diskussion om det här för ett par veckor sedan och nån räknade fram att det behövs några kilo kött utan fett för att komma upp i farliga mängder. Mer än de flesta klarar av att äta…

kalindas
7/8/08, 1:54 AM
#18

Det låter lugnade att jag skulle behöva stoppa i mig så otroliga mängder kött för det ska vara någon fara..:-)
Ang. fettet så märkte jag att jag nog inte ska stoppa i mig för mycket av den varan.
Drack jag en stor kopp té med grädde, lite honung och lite coccosfett. Så var jag i det närmaste proppmätt större delen av dagen.
Så bör nog hellre äta mer fett i maten, men inte överdosera.

Hör till de personer som går upp i vikt för att jag äter för lite och fel. Glömmer ibland av att jag ska äta.
Är inte ovanligt att jag levt på Mc Donalds mat som jag kommer på mig att vilja få i mig för jag är akut hungrig vid 13,00 och sedan inte äter förrän vid samma tid dagen efter…
Detta gör att min kropp konstant är inställd på svält och bara suger åt sig allt fett (kolhydrater) den kan få. Vilket gör att jag blir fet…Fundersam

/Elisa

Pasi
7/8/08, 2:02 AM
#19

Vad jag sett så verkar levern klara upp till 360g protein per dag…men detta kan säkert variera friskt mellan olika personer. Kanske lite intressant om proteinupptaget.
Om detta stämmer ( länken - upptag <=10g protein/h) så är det i stort sett omöjligt att uppnå de proteinmängder som behövs för ammoniakförgiftning…..men likväl kan man fortfarande svälta ihjäl på en mager högproteinkost.Cool

Zepp
7/8/08, 2:17 AM
#20

Jag tro man skall göra det så naturligt som möjligt, altså det viktiga om man är frisk för övrigt är att inte vara fettskrämd!

Äta nomala portioner i normala intervall.. kruxet är att lära om sig till vad som är normalt.

När jag jobbar måste jag anpassa mig till den matordning som gäller där då annpassar jag portionerna så de blir lagoma till nästa måltid.

När jag är hemma o ledig äter jag mer strikt och när jag blir hungrig.. vilket blir mer sällan!

Annars så har jag för mig att man bör ligga i ett intervall mellan 3-6 timmar, kroppen behöver vissa byggstenar med jämna mellanrum, däremot har vi nog energi för att gå längre tider verkar det som.

Ibland äter jag lunch vid 12-tiden på jobbet och jobbar över till 21- tiden utan allt för stora hungerkänslor, lurar kroppen med att dricka lite vatten. Men jag tror inte det är nyttigt iallafall!

Du är alldrig friskare än din senaste måltid och det bör nog inte vara för länge sedan heller!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Pasi
7/8/08, 2:33 AM
#21

Eftersom byggstenarna sipprar ut i kroppen med en begränsad hastighet från mag-tarmpaketet (kolhydrater är ej byggstenarFlört) så får kroppen sina byggstenar i ganska jämnt flöde oavsett om man äter mycket men sällan eller mindre portioner och ofta.
Här är originalartikeln om protein som min förra länk refererade till…den tar även up proteinets glukagonökande effekt,även om den inte går på djupet i den frågan. Länk

Zepp
7/8/08, 3:07 AM
#22

Vet inte riktigt var jag fått de där 3-6 timmarna ifrån.. antagligen Lars Wilsson eller/och Barry Sears?

Vi har en vädigt liten magsäck som en del rovdjur har och den töms inom det intervallet har jag för mig beroende på födans beskaffenhet, surhetsgrad och hur lång tid det tar att spjälka olika födoämnen.

Fett, protein o fibrer tar längst tid, kolhydrater går väldigt snabbt och olika saker sipprar ut allteftersom de är spjälkade.

En av fördelarna med LCHF är att det som vi äter varar längst, vi är mätta längre, vi har mat i magen längre och det tillförs kroppen i lagom tackt. Problemet jag upplevde i början vara att det dröjde en stund innan det nådde ut i blodet, men väntar man bara så går det över!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

denno
7/8/08, 8:40 AM
#23

#20 9 timmar utan mat är inget problem. Det gör du ju för övrigt nästan varje natt.

Det går alldeles utmärkt att bara leva på ett mål mat om dagen.

Mer än 1.5 dygn bör man nog inte gå utan någon föda alls, då det lär signalera svält till kroppen.

#22 helt fel. Kött och fett är borta ur "magen" (magsäcken) på runt 1 timme. Vegetabilier tar 3 till 4 gånger längre tid att "smälta". Det är inte en full magsäck som orsakar mättnad / dämpad hunger utan en stabil och jämn blodsockerkurva (läs blodsockerlinje Glad).

Sedan är det svårt att veta vad "fett" och "protein" innebär. Tror det är väldigt stor skillnad på kidneybönor och solrosolja kontra en fet köttbit.

Pasi
7/8/08, 9:55 AM
#24

W Beaumont skriver att tömningsgraden av magsäcken beror på vad man ätit, kvantitet, sinnesstämning, vila/aktivitet, om dryck intagits….och varierar därför väldigt mycket från tillfälle till tillfälle.
En liten portion magert kött kan säkert gå på nån timma medans en större portion, med massor av fett/smör, går betydligt långsmmare. Verkar som om kroppen släpper ner så mycket "energi" ur magsäcken som den har behov av för tillfället eller som tarmen kan suga upp…..större mängd skulle förmodligen bara leda till diarré!?Glad

denno
7/8/08, 10:01 AM
#25

Det är ju vätskor som löser upp maten så mängden borde väl vara av mindre betydelse? Möjligtvis att storleken på varje "bit" kan betyda något. Men hur ofta äter man bitar större än tärningar? Det är ju snarare kemiska än fysiska processer som "smälter" maten..

Pasi
7/8/08, 10:21 AM
#26

Mängden verkar ha betydelse för hur snabbt tömningen går….men även för hur mycket saltsyra som behöver produceras, vilket tar en viss tid och borde kunna påverka tiden för nedbrytningen.

SvartKaffe
7/8/08, 12:14 PM
#27

#24-26 Jag tror det där är mer komplicerat än vi tror.

Äter man fibrer jämnt och ständigt så dumpar man ju också ganska ofta. Jag ser det (numera) som att kroppen försöker göra sig av med de skadliga, irriterande fibrerna så snabbt som möjligt. Kanske alldeles för fort för att kroppen skall kunna tillgodogöra sig näringen i maten?

Äter man något dåligt så kommer det ju snabbt ut eller upp endera hållet, kroppen snabbar på processen med raketfart och man får tillbringa en del av sin tid på toa det närmaste. Fibrer är också skadligt men inte lika illa som nåt elakt som ger matförgiftning. Frågan är ändå om det som anses som "normal tarmtömmning" är en forcerad process orsakad av fiberhysterin.

Annons:
Nipp
7/8/08, 1:18 PM
#28

#9 o #18 kalindas

Den omställning jag tycker du skall ta fasta på är att dra ned på portionerna. Fett ger mer mättnad och är en stor del i framgången med lchf.

Så får du inte i dig mer fett är du förmodligen mätt.

Du behöver väldigt mycket mindre volym mat för att hålla dig finfint till nästa måltid med rätt andel fett i kosten.

En frukost för mig kan vara enbart ett halvt paket bacon och en mugg kaffe. Den lilla volymen kan man tro gör en jättehungrig efter några timmar. Men icke så.

En liten tillvänjningsperiod tror jag också man behöver att dra ned på portioner. Tidigare i livet har man jämställt inte proppfull mage som att man var hungrig. Är man i det stadiet tar det lite tid att vänja sig av med det.

Wildrat
7/8/08, 1:22 PM
#29

#18 Har du kollat din ämnesomsättning nån gång? Låter som att du skulle ha en väldigt låg sådan.

kalindas
7/8/08, 4:54 PM
#30

#29
Nja…vet inte om jag kollat just ämnesomsättningen. Men kollat allt annat jag kan koma på. Har inget fel på varken socker, sköldkötel eller liknade. Tog än massa blodprov för ett tag sedan. Alla var bra…
Tror nog mer på att jag äter så otroligt fel är problemet.

Har varit och köpt grädde och smör nu igen. Så jag ska ta tag i ätandet i morgon tänkte jag.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: