Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Någon som vet?

2008-07-06 14:57 #0 av: chigak

Eftersom jag är ganska ny på detta så har jag inte riktigt koll. Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i jordgubbar?

Det är ju bara så gott.....Glad

Vet inte om jag vågar äta lite grann.

Anmäl
2008-07-06 15:04 #1 av: Pasi
Bäst att kolla på fineli, men var medveten att sockerinnehållet kan variera ganska kraftigt beroende på sort och jordmån.
Anmäl
2008-07-06 15:05 #2 av: RaggSockan

Det är nog inga kolhydrater i jordgubbar men däremot fruktos.

Anmäl
2008-07-06 15:31 #3 av: chigak

tack för era svar.....

Anmäl
2008-07-06 15:32 #4 av: MimLan

#2 Och fruktos är kolhydrater.

#0 Som Pasi säger kan du titta på Fineli. Vill du ha ett verktyg för att räkna på matvarorna och kolla hur fördelningen ser ut över en måltid eller över en dag föreslår jag att du tittar in på minmat.net.

Anmäl
2008-07-06 15:34 #5 av: RaggSockan

#4 Oj det visste jag faktiskt inte. Förvånad

Anmäl
2008-07-06 16:04 #6 av: JohanBaltic

#2 Kolhydrat är samlingsnamnet på alla sokerarter.

• Stärkelse (i potatis, säd, ris, majsmjöl mm). Måste värmas upp innan det i kroppen direkt omvandlas till druvsocker. Allt druvsocker går direkt in i blodet.
  • Enkla sokerarter
    Glukos = druvsocker, (i bl a vindruvor) finns i blodet och kallas där för blodsocker.
    Fruktos = fruktsocker (i bär och många frukter)
  • Dubbla sockerarter
    Sackaros = rörsocker (glukos + fruktos i en molekyl). Finns i bla sockerrör och sockerbetor
    Laktos = mjölksocker, som är glukos + galaktos i en molekyl.
    Maltos = två glukosmolekyler. Finns bla i öl från malt. Maltos ger snabbare blodsockerstegring än glukos.

Ang jordgubbar - det är ju mängden som styr blodsockerökningen = insulinproduktionen = fettinlagringen. Jag tar ett par jordgubbar med grädde för att det är gott, men inte mer.

Anmäl
2008-07-06 16:24 #7 av: liabettan

Det är 41 kcal, 0,5 gram protein, 8,3 gram kolhydrater och 0,2 gram fet i 100 gram jordgubbar. Men någon gång är de vara värda ett övertramp med eller utan turkisk yoghurt eller vispgrädde. 

Anmäl
2008-07-06 19:44 #8 av: chigak

Tusen tack för svaren. Det får nog slinka ner nån enstaka jordgubb nån gång... Men får försöka låta bli de för ofta. Svårt dock då vi har fullt med jordgubbar ute i trädgårdslandet....Skrattande

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!