Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Problem med gallan...

2008-08-18 10:30 #0 av: kjellsangel

Förr hade jag mycket problem med min galla (min gallblåsa är numera bortopererad)

Min mormor som var en mycket klok dam, rekomenderade mig att dricka kumminthe och faktum är att ibland lyckades jag till och med att häva ett gallstensanfall om jag drack kumminthe i tid, så prova gärna detta.

Häll lite kummit i en tekula och låt detta dra i kokt vatten i ca 5-10 min, faktiskt riktigt gott också.

Anmäl
2008-08-18 16:37 #1 av: odezza

Låter som ett bra och ofarligt tips, som kan vara värt att testa! Glad

Mitt rockband: Miners Motala

"still lost in space and time"

Anmäl
2008-08-18 17:04 #2 av: Mad-Roj

Har också opererat bort min gallblåsa och har funderat på om det då är så bra för magen att äta LCHF. Har haft lite, lite känningar i magen men har annars mått bra. Är första dagen på min fjärde LCHF-vecka och jag har tyvärr gått upp 1.3 kg av mina 3 kg jag gick ner.... har varit på semester på Gotland och det var inte så lätt att få ihop maten om dagarna/kvällarna.... så jag är hyfsat nöjd ändå.

Anmäl
2008-08-19 02:06 #3 av: abbans

Jag har också opererat bort gallan och efter att ha hållit på med Skaldemans kost i ca fyra veckor har jag börjat må lite illa ibland - precis som jag kände innan operationen.
Gallan hjälper ju till vid fettspjälkningen och det kanske inte är så bra med för mycket fett när man har mindre mängd galla (produktionen fortsätter ju, men kanske i mindre mängd?)?

Anmäl
2008-08-19 10:32 #4 av: Wildrat

#3 Du är bara ovan. Vid 4 veckor kan kroppen fortfarande inte ha vant sig. Det är en stor omställning att äta så mycket fett som vi gör efter att ha ätit nästan fettfritt som de flesta av oss har.

Jag har hört att Mariatistel ska hjälpa vid gallbesvär. Finns på hälsokosten bla här: www.bodystore.se, sök på mariatistel.

Anmäl
2008-08-19 13:06 #5 av: Pasi

#3 Produktionen av galla är lika stor som tidigare, men gallan inte kan ackumuleras på samma sätt så kan inte lika stora fettmängder hanteras åt gången.
Nu tror jag faktiskt att kroppen fixar detta helt automatiskt, nedre magmunnen portionerar ut lagom mycket "fett"/maginnehåll....det är ju inte som att spola i toaletten direkt.Flört
Jag tror mao inte att bortopererad galla inverkar speciellt mycket.
Jag tror som Wildrat, att det handlar om mindre anpassningsproblem.

Anmäl
2008-09-01 23:35 #6 av: kjellsangel

Jag kan bara säga som så att jag har käkat LCHF käk i ca 4 månader och har inga besvär trots att jag opererat bort min gallblåsa. Det är ju som #5 säger produktionen finns ju där. Jag har också lyckats med konststycket att gå ned 8 kg hittills, vilket är enormt bra eftersom jag har fruktansvärt svårt att gå ned i vikt med andra metoder. Och.....jag mår förträffligt.

Anmäl
2008-09-18 02:05 #7 av: Fonrims

Hmmm... hur är det med dom som faktiskt HAR gallbesvär då? är det övergående? Sist jag åkte in akut för gallsten var för ett år sen lite drygt, då hittade de 8 stenar, men valde att inte operera. Så nu sitter jag här, har precis börjat med LCHF och har superont... ska jag lägga ner tills vidare eller vad ska jag hitta på?

Anmäl
2008-09-18 02:41 #8 av: maxiq

Jag ökade på min fettranson och fick känningar av gallsten som jag aldrig haft i hela mitt liv. Det var tydligen fettet som spolade rent i blåsan och jag härdade ut med hjälp av värktabletter och varmvattenflaska mot det onda. Nu har jag inte känt något på länge så stenarna har väl "left the buliding" så att säga.

Som jag har förstått så är det de gamla synderna (alla kolhydrater man ätit genom åren) som har bildat stenarna och sedan blir det fettet som får skulden när de ska spolas ut.

Anmäl
2008-09-18 12:44 #9 av: Fonrims

Okej, då härdar jag ut! Foten i munnen

Tack för ditt svar

Anmäl
2008-10-20 13:04 #10 av: kjellsangel

Jag hörde en teoria om varför man får gallstenar. Levern producerar galla som lagras i gallblåsan. Äter man inget fett så behövs inte gallan och då blir den kvar i blåsan. Då kan det hända att gallvätskan blir gammal och att den då delar sig och bildar stenar.

Om detta är sant är mitt tips : ät fett och använd upp gallvätskan så att det inte står kvar gammal  galla i blåsan .

Anmäl
2008-11-24 11:30 #11 av: rckerstin

Har för ett par dagar sedan opererat bort gallan, hade ingen aning om det var den som var orsak  till mina magbesvär som pågått länge. Har ätit enligt LCF en månad men tror inte detta orsakade att jag hamnade akut på sjukhus. Frågade läkaren om matrestriktioner nu men några sådana ger man numera inte.

Gallan produceras ju i levern och är som ett "diskmedel" som löser upp fettet. Enda skillnaden nu ska vara att man "läcker" lite galla hela tiden och då kan bli lite lösare i magen. I övrigt fick jag till svar att jag kommer må toppen nu och det känns förstås härligt. Men, fett och gallbesvär har ju alltid kopplats ihop så lite osäkert känns det ändå. Hur fungerar det med LCHF kosten tro? Obestämd

Anmäl
2008-11-24 11:55 #12 av: sigyn

Jag opererade bort min galla i februari och började med LCHF i början av juni och har inte haft några besvär av det än.

Anmäl
2008-11-24 12:03 #13 av: Wildrat

#11 Gallbesvär kommer av att man vanligtvis äter gansak fettfritt så väldigt lite galla används och helt plötsligt lassar på fett så gallblåsan måste skicka ut mycket galla. Under den fettfria tiden har gammal galla legat kvar och ibland bildat stenar som ligger ivägen när man väl behöver galla och det är detta som gör ont. Gallbesvär orsakas alltså av för lite fett i maten...

Anmäl
2008-11-25 17:29 #14 av: rckerstin

tack för det, nu känner jag mig lugn Glad

Anmäl
2008-12-14 18:28 #15 av: Sommarmamma

Har läst den här tråden mycket noga Glad Tror jag rätt om det är så att gallan kan rätta sin mängd efter hand? Dvs om jag ökar på mitt fettintag nu så kommer gallan ökas på också? Så att det blir lagom efter ett tag? Har ätit lchf sen 11/11 och sen 10/12 tror jag det blir, har jag haft först ont i magen och nu har jag haft ljusa diarréer i två-tre dagar.. Magontet försvann när diarrén började. Kan detta ha samband med "galljustering"?? Inser ju att det lika gärna kan vara ett magvirus, men färgen i toan ser inte alls bekant ut Obestämd

Har en annan tråd om detta också, men så fastnade ögonen på den här tråden och jag tänkte att ni kanske har lite bra idéer? Skrattande

Anmäl
2008-12-14 18:49 #16 av: skogs-tolva

Kan tillägga att jag genom alla år haft gallkramper, läkarens uttryck, ända tills jag började med atkins för många år sen. Sedan dess har jag bara haft känningar när jag "fuskat"....

Däremot, varför har jag läskig gallsmak i munnen efter en syndar dag?

Smakar precis som när man var ung och hade festat på hårt kvällen innan med mycket alkohol....och detta efter att ha ätit bröd potatis och mindre mängd socker..??

Är det gallkänningar tro?

Anmäl
2008-12-14 19:06 #17 av: MimLan

En del känner av ketonkropparna efter att ha "syndat". Det blir överskott på ketonkroppar igen eftersom kroppen fått kolhydrater att förbränna.

Anmäl
2008-12-14 19:09 #18 av: skogs-tolva

Hm, men varje gång?

Känns nästan som om man var sjuk typ "på riktigt" juh... Förvånad

Anmäl
2008-12-17 11:21 #19 av: graleh

kjellsangel> Öhm, jag skulle inte tycka det var särskilt bra att rekommendera någon med gallstensproblem att äta mer fett! Jag har själv haft problem i tio år. Problemen försvann när jag började äta lågfettkost och kom tillbaka när jag började med LCHF och har fått åka in akut många ggr sedan dess och det är snart ett år sedan jag började.

På ett år har också mina stenar vuxit rätt mkt och varje gång jag t.ex. äter bacon och ägg och i synnerhet majonnäs som jag inte ens kan äta alls längre, blir det bara värre och värre och slutar med jag inte kan arbeta på 2 dygn utan bara ligger i sängen med smärtstillande.

Jag menar, i ett år har detta hållt på, så när ska mina stenar så kallat sköljas bort..?

Jag tror detta bara är en teori av de som inte vet vad gallstenar innebär eller vilken otrolig smärta de framkallar (mao inte riktat mot dig, utan den som skrev/sade teorin du nämnde).

Och en fråga: hur gör man kumminte? Finns det färdigt att köpa på påse eller lösvikt, tro?

Anmäl
2008-12-20 12:01 #20 av: Kebnekaise

Det florerar många "teorier" här. Tänk på att dåligt underbyggda teorier kan orsaka stor skada. "Teorierna" förs glatt vidare utan någon förankring.

Har själv haft gallbesvär senaste veckan då jag ätit lite extra fett. Har aldrig haft det tidigare. Har ätit LCHF drygt 4 månader.

Anmäl
2008-12-20 12:16 #21 av: axelina

Ultraljudskonstaterade gallstenar kan man nog inte skölja ut med fett,  dom är för stora, har man det är det nog bättre att operera bort gallblåsan.

När man äter något riktigt fettrikt typ majonäs försöker gallblåsan tömma ut gallan (den är en reservoir) och stenarna täpper till vilket gör att man får smärtkramper.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!